SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hij is pas een verrader als dat plan daadwerkelijk uitgevoerd wordt en Rusland wederom aanvalt en hij vervolgens de beloofde veiligheidsgaranties niet waarmaakt.quote:Op donderdag 20 november 2025 09:01 schreef Red_85 het volgende:
Dat plan...
Hoe is dat geen complete capitulatie? Hoe doet dit recht aan de soevereiniteit van Ukraine? Hoe brengt dit stabiliteit?
Wat is die trump toch een smerige verrader joh.
De VS wil geen wereldoorlog riskeren voor Oekraïne. Pak de memoires van Stoltenberg er maar bij. Wat automatisch de vraag opwerpt of ze dat wel willen voor Estland of Letland. Dat is geen uitgemaakte zaak meer. Dat hier überhaupt twijfel over is, is de bijl aan de wortel van de geloofwaardigheid van de NAVO.quote:Op donderdag 20 november 2025 09:05 schreef vosss het volgende:
[..]
Hij is pas een verrader als dat plan daadwerkelijk uitgevoerd wordt en Rusland wederom aanvalt en hij vervolgens de beloofde veiligheidsgaranties niet waarmaakt.
Voor nu is het gewoon een infantiele debiel die probeert met wat voor deal dan ook te voorkomen dat de VS direct betrokken raken bij dit conflict. Kosten wat het kost. En dat blijkt dus 20% van Oekraïne te kosten.
Al die dooien voor niks...
Ja, en vooral die veiligheidsgaranties van de US. Oekraïne zit nu ook nog onder de veiligheidsgaranties van de US in ruil voor dat ze de kernwapens hebben afgestaan - en kijk hoe goed die garanties hebben gewerktquote:Op donderdag 20 november 2025 09:37 schreef Parafernalia het volgende:
Dat ze dit met droge ogen een 'plan' noemen
Daarom kunnen ze dit plan toch gewoon negeren lijkt me? De Amerikanen verdoen hun tijd. Als Zelensky wil capituleren kan hij net zo goed direct naar Moskou.quote:Op donderdag 20 november 2025 09:01 schreef Red_85 het volgende:
Dat plan...
Hoe is dat geen complete capitulatie? Hoe doet dit recht aan de soevereiniteit van Ukraine? Hoe brengt dit stabiliteit?
trump wil niks doen om poetin te forceren... dit is niet de vs maar trump.quote:Op donderdag 20 november 2025 09:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De VS wil geen wereldoorlog riskeren voor Oekraïne. Pak de memoires van Stoltenberg er maar bij. Wat automatisch de vraag opwerpt of ze dat wel willen voor Estland of Letland. Dat is geen uitgemaakte zaak meer. Dat hier überhaupt twijfel over is, is de bijl aan de wortel van de geloofwaardigheid van de NAVO.
Is dit niet ook suggestieve drek?quote:Op donderdag 20 november 2025 09:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De VS wil geen wereldoorlog riskeren voor Oekraïne. Pak de memoires van Stoltenberg er maar bij. Wat automatisch de vraag opwerpt of ze dat wel willen voor Estland of Letland. Dat is geen uitgemaakte zaak meer. Dat hier überhaupt twijfel over is, is de bijl aan de wortel van de geloofwaardigheid van de NAVO.
Wat is hier suggestief aan? Ik zeg gewoon wat er in het boek van Stoltenberg staat, namelijk dat Biden herhaaldelijk heeft aangegeven geen wereldoorlog te willen riskeren voor Oekraïne.quote:
Waarom zo afgeven op de VS, als die niet direct betrokken wil zijn.quote:Op donderdag 20 november 2025 09:07 schreef vosss het volgende:
En Rusland weet dondersgoed dat Trump ook akkoord zou zijn met een kutdeal als de andere optie directe betrokkenheid is.
Dus kutdeal it is.
En dat is dan POTUS.
Het zou om te lachen zijn als het niet zo triest was. Wat een droeftoeter.
Alleen als Canada en Groenland bedreigd worden, slaat de VS terug.quote:Op donderdag 20 november 2025 11:12 schreef Spablauw214 het volgende:
Laat ik de vraag anders stellen. Durf jij je hand ervoor in het vuur te steken dat de VS terugslaat als Rusland een NAVO-lidstaat aanvalt?
@:sp3c
De enige partij die oorlog wil is Rusland.quote:Op donderdag 20 november 2025 11:21 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Waarom zo afgeven op de VS, als die niet direct betrokken wil zijn.
Wil Europa dan nu wel direct betrokken worden in de oorlog?
Een leger van 400.000 man blijft nog een heel groot leger, hoor. Het VK heeft bijvoorbeeld 80.000 actieve militairen en 30.000 reservisten .quote:Op woensdag 19 november 2025 21:31 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik denk dat het halveren van het leger hier nog het struikelblok is en de rest wel acceptabel zou kunnen zijn.
Ooit was dat best een zekerheid, inmiddels toch wel wat ingewikkelder ben ik bang.quote:Op donderdag 20 november 2025 11:12 schreef Spablauw214 het volgende:
Laat ik de vraag anders stellen. Durf jij je hand ervoor in het vuur te steken dat de VS terugslaat als Rusland een NAVO-lidstaat aanvalt?
@:sp3c
Want die worden bedreigd door Rusland? En in Italië zijn geen 12000 Amerikanen aanwezig?quote:Op donderdag 20 november 2025 11:46 schreef sp3c het volgende:
Ja Spanje en Italie zullen wel zitten te bibberen nu
Beetje vreemde opmerking. Specifiek Trump heeft duidelijk gesuggereerd dat hij NAVO lidstaten mogelijk/waarschijnlijk niet zal verdedigen. Is wat mij betreft algemeen geaccepteerd.quote:
Navo lidstaten die niet genoeg aan defensie uitgeven ... die zitten niet in die regioquote:Op donderdag 20 november 2025 12:02 schreef oheng het volgende:
[..]
Beetje vreemde opmerking. Specifiek Trump heeft duidelijk gesuggereerd dat hij NAVO lidstaten mogelijk/waarschijnlijk niet zal verdedigen. Is wat mij betreft algemeen geaccepteerd.
Pleurt even gauw opquote:VS en Rusland stellen nieuw vredesplan op: leger Oekraïne moet halveren en Russisch wordt officiële taal
tuurlijk is het suggestief, maar het is geen drek.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
Navo lidstaten die niet genoeg aan defensie uitgeven ... die zitten niet in die regio
Blijft suggestieve drek
Letland en Estland zijn NAVO lidstaten.quote:Op donderdag 20 november 2025 09:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Mij ookquote:Op donderdag 20 november 2025 12:40 schreef koemleit het volgende:
[..]
tuurlijk is het suggestief, maar het is geen drek.
Trump is op de hand van de Russen.
Alles wijst erop dat hij Rusland z'n zin wil geven (zie bv weer dit "vredesvoorstel").
Dus als ie dat nu doet, gaat ie dat in de toekomst ook doen. Kun jij zeggen "ja maar artikel 5, is artikel 5). Maar wat er gebeurd als puntje bij paaltje komt is nog maar de vraag.
Dat men twijfelt aan de Amerikaanse acties lijkt me niet meer dan normaal, en dat wij ons als Europese Navo leden (of EU) ons voorbereiden op een oorlog zonder de amerikanen lijkt me een zeer goed plan.
Trump houdt zich aan geen enkele afspraak (of uitspraak), en is volledig onbetrouwbaar.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:14 schreef sp3c het volgende:
[..]
Navo lidstaten die niet genoeg aan defensie uitgeven ... die zitten niet in die regio
Blijft suggestieve drek
Dat gebeurt sowieso al vaker.quote:Op donderdag 20 november 2025 12:57 schreef oheng het volgende:
[..]
Trump houdt zich aan geen enkele afspraak (of uitspraak), en is volledig onbetrouwbaar.
Zie Artikel 5: "ja, waarschijnlijk gaan we helpen maar niet als..."
Overeenkomsten met zo'n iemands zijn volstrekt zinloos.
Het punt blijft hetzelfdequote:Op donderdag 20 november 2025 12:57 schreef oheng het volgende:
[..]
Trump houdt zich aan geen enkele afspraak (of uitspraak), en is volledig onbetrouwbaar.
Zie Artikel 5: "ja, waarschijnlijk gaan we helpen maar niet als..."
Overeenkomsten met zo'n iemands zijn volstrekt zinloos.
Die zitten er met het mandaat van veel Amerikanen he. Gekke jongensquote:Op donderdag 20 november 2025 09:08 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Denk eerder witkoff, rubio en die dwaas in het witte huis.
Had je anders verwacht?quote:Op donderdag 20 november 2025 09:01 schreef Red_85 het volgende:
Dat plan...
Begrijp je echt niet dat mensen de VS wantrouwen wat betreft hun beloftes aan NAVO en de lidstaten daarin? Zou mij persoonlijk eerder verbazen als de VS onder Trump wel zou ingrijpen bij een invasie van bijvoorbeeld Litouwen door Rusland.quote:
Ach, hierbij is de verwachting ook obvious dat die koekenbakker de andere kant op draait binnen 2 weken. Trump is een voorspelbare windvaan. De echt gevaarlijke gek is Witkoff. Die kerel is aardig consistent in zijn ondermijnende acties richting het Westen. Zou mij niets verbazen dat als er ergens een KGB lijntje in zijn leven te vinden is.quote:
Hij is ook geen onderhandelaar, hij is een doorgeefluik. Je zag dat ook bij Iran. Hij kwam toen terug met een 'deal' wat volledig het wensenlijstje van Iran was. Israel heeft die deal toen uiteindelijk platgegooid.quote:Op donderdag 20 november 2025 13:42 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ach, hierbij is de verwachting ook obvious dat die koekenbakker de andere kant op draait binnen 2 weken. Trump is een voorspelbare windvaan. De echt gevaarlijke gek is Witkoff. Die kerel is aardig consistent in zijn ondermijnende acties richting het Westen. Zou mij niets verbazen dat als er ergens een KGB lijntje in zijn leven te vinden is.
quote:Artikel door Matthew Robinson,Shane Croucher • 1u •Europa waarschuwt Trump nu zijn vredesplan voor Rusland en Oekraïne vorm krijgt
© Picture Alliance
De hoogste diplomaat van de Europese Unie heeft president Donald Trump gewaarschuwd dat Europa en Oekraïne het vredesakkoord met Rusland moeten steunen, wil het kunnen slagen.
Kaja Kallas, de hoge vertegenwoordiger van de EU voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid, zei donderdag in Brussel: “Wat wij als Europeanen altijd hebben gesteund, is een langdurige en rechtvaardige vrede, en we verwelkomen iedere inspanning om die te bereiken. Maar uiteraard geldt: voor welk plan dan ook moet er steun zijn van zowel de Oekraïners als de Europeanen. Dat is heel duidelijk.”
De opmerkingen van Kallas volgen op berichten dat de Verenigde Staten in het geheim met Rusland werken aan nieuwe plannen om een einde te maken aan de bijna vier jaar durende oorlog in Oekraïne. Het plan zou Kyiv kunnen verplichten grote delen van de Donbas-regio—het industriële hart van het land—af te staan aan Moskou, naast andere ingrijpende concessies.
Waarom het ertoe doet
Oekraïne en Europa maken zich al lange tijd zorgen dat zij buitenspel worden gezet in de onderhandelingen om de oorlog te beëindigen, en dat een door de VS bemiddeld akkoord met Rusland hun belangen kan schaden.
Trump heeft in grote lijnen gezorgd voor een dooi in de relaties met het Kremlin en is meestal terughoudend geweest om de Russische president Vladimir Poetin tot compromissen aan de onderhandelingstafel te dwingen. Toch heeft het Witte Huis vorige maand nieuwe sancties tegen Moskou ingevoerd, en Trump heeft Russische raketaanvallen in Oekraïne bekritiseerd.
Wat u moet weten
Kallas zei donderdag voorafgaand aan een bijeenkomst van de Raad Buitenlandse Zaken ook: “We moeten begrijpen dat er in deze oorlog één agressor is en één slachtoffer, dus tot nog toe hebben we geen enkele concessie van de Russische kant vernomen.”
Ze voegde daaraan toe: “Als Rusland echt vrede had gewild, had het allang kunnen instemmen met een onvoorwaardelijk staakt-het-vuren. In plaats daarvan zagen we opnieuw vannacht bombardementen op burgers—93 procent van de Russische doelwitten betreft civiele infrastructuur: scholen, ziekenhuizen, appartementen om echt veel mensen te doden en groot leed te veroorzaken.”
Het vredesplan, dat volgens berichten in 28 punten is uiteengezet, zou Rusland delen van Oost-Oekraïne toekennen in ruil voor een veiligheidswaarborg, meldt Axios op basis van een Amerikaanse functionaris die bekend is met de situatie.
Meer specifiek krijgt Rusland volgens de plannen de facto controle over Loehansk en Donetsk, die gezamenlijk bekendstaan als de Donbas, maar Oekraïne hoeft dit niet publiekelijk te erkennen. De VS en de internationale gemeenschap zouden de Krim en de Donbas als Russisch grondgebied erkennen. Momenteel beschouwt het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken de Krim nog als Oekraïens.
Het Axios-rapport stelt dat in twee andere frontlinies—Cherson en Zaporizja—de “huidige frontlinies grotendeels bevroren blijven, waarbij Rusland delen van het gebied zou teruggeven.”
Een Oekraïense functionaris zei naar verluidt dat het plan eveneens de omvang van het Oekraïense leger en zijn langeafstandswapens zou beperken in ruil voor Amerikaanse veiligheidsgaranties. Het rapport geeft geen nadere details over wat deze Amerikaanse waarborg inhoudt.
Zo’n plan zou voor Oekraïne een grote tegenslag betekenen, nu het de Russische opmars langs het oostfront probeert te keren.
Wat mensen zeggen
De Oekraïense president Volodymyr Zelensky schreef woensdag op X na overleg met de Turkse president Recep Tayyip Erdogan: “Ik ben president Erdogan dankbaar voor zijn bezoek van vandaag en voor ons gesprek. We waarderen de Turkse betrokkenheid bij het diplomatieke traject en alle bijbehorende inspanningen. We hebben uitgebreid gesproken over daadwerkelijke mogelijkheden om deze oorlog op een duurzame en waardige manier te beëindigen.
“Sinds het begin van dit jaar hebben wij in Oekraïne elke krachtige stap en het leiderschap van president Trump gesteund, alsook elk sterk en eerlijk voorstel gericht op het beëindigen van deze oorlog. En alleen president Trump en de Verenigde Staten beschikken over voldoende macht om deze oorlog te beëindigen.
“Vandaag stelde president Erdogan gespreksformats voor, die ik steun, en het is belangrijk voor ons dat Turkije bereid is het nodige platform te bieden. We staan ook open om in elk ander zinvol format samen te werken dat tot resultaten kan leiden.
“Maar het belangrijkste om het bloedvergieten te stoppen en duurzame vrede te bereiken, is dat wij nauw samenwerken met alle partners, en dat het Amerikaans leiderschap krachtig en doeltreffend blijft, en ons dichter bij een vrede brengt die standhoudt en veiligheid biedt aan de mensen.”
Minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio schreef woensdag op X: “Het beëindigen van een complexe en dodelijke oorlog, zoals die in Oekraïne, vergt een uitvoerige uitwisseling van serieuze en realistische ideeën. Een duurzame vrede vereist ook dat beide partijen akkoord gaan met moeilijke maar noodzakelijke concessies. Daarom blijven we een lijst met mogelijke ideeën ontwikkelen om deze oorlog te beëindigen, gebaseerd op input van beide kanten.”
Kreml-woordvoerder Dmitri Peskov verklaarde woensdag: “Vooralsnog zijn er op dit vlak geen innovaties te melden.”
De Russische ministeriewoordvoerder Maria Zakharova zei: “Als de Amerikaanse zijde met voorstellen was gekomen, waren die via de gebruikelijke diplomatieke kanalen tussen onze landen overgebracht.”
Ik zeg niet dat ik het niet begrijp ik zeg dat het net zo goed suggestief isquote:Op donderdag 20 november 2025 13:21 schreef Momo het volgende:
[..]
Begrijp je echt niet dat mensen de VS wantrouwen wat betreft hun beloftes aan NAVO en de lidstaten daarin? Zou mij persoonlijk eerder verbazen als de VS onder Trump wel zou ingrijpen bij een invasie van bijvoorbeeld Litouwen door Rusland.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |