Hoe je tot die conclusie komt is me totaal niet niet helemaal duidelijk.quote:Op vrijdag 21 november 2025 15:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus er moet ongeveer 20.000 dollar aan elektriciteit verspild worden per bitcoin?
Ok, laten we het houden op: "minder dan 60.000 Euro aan elektriciteit per bitcoin". Omdat het, zoals @Elan ook aangeeft vooral gebeurt waar en/of wanneer je goedkope stroom hebt. Het kan dus wel een stuk goedkoper, maar alleen als je veel zonne-energie of waterkracht hebt en de stroomprijs heel laag of zelfs negatief is. Dat zal niet 24/7 het geval zijn. Een derde leek me een veilige schatting, maar dat is inderdaad moeilijk te onderbouwen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 15:37 schreef recursief het volgende:
[..]
Hoe je tot die conclusie komt is me totaal niet niet helemaal duidelijk.
Ga je asjeblieft eens inlezen in het bitcoin protocol. Die difficulty adjustment is niet iets dat "ze mooi op elkaar afgestemd houden" maar onderdeel van het (technische) bitcoinprotocol. Zo is bitcoin ontworpen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 15:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar jij zult beter weten dan ik hoe ze dat mooi op elkaar afgestemd houden.
Als we zouden stoppen met het mijnen van Bitcoins zou de daarvoor gebruikte elektriciteit ergens anders voor gebruikt kunnen worden. Voor 6 cent per kWh is dat dan 1 GWh per Bitcoin. Als er iedere 10 minuten ruim 3 gemijnd worden, of ~20 per uur, dan is dat het vermogen van 12,5 moderne kerncentrales. Daar kun je heel wat datacentrums (of steden!) van draaien. Dat is ongeveer wat heel Nederland aan elektriciteit gebruikt.quote:Op vrijdag 21 november 2025 15:41 schreef xzaz het volgende:
Boeien, het is toch allemaal waard welke waarde eraan gegeven wordt.
Alsquote:Op vrijdag 21 november 2025 16:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als we zouden stoppen met het mijnen van Bitcoins zou de daarvoor gebruikte elektriciteit ergens anders voor gebruikt kunnen worden. Voor 6 cent per kWh is dat dan 1 GWh per Bitcoin. Als er iedere 10 minuten ruim 3 gemijnd worden, of ~20 per uur, dan is dat het vermogen van 12,5 moderne kerncentrales. Daar kun je heel wat datacentrums (of steden!) van draaien. Dat is ongeveer wat heel Nederland aan elektriciteit gebruikt.
Misschien moet jij eens wat minder denken en meer lezen, mijn god zeg, je hebt echt geen fucking idee waar je over praat, en dan wel elke keer de discussie aan gaan, zeer vermoeiend.quote:Op vrijdag 21 november 2025 15:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok, laten we het houden op: "minder dan 60.000 Euro aan elektriciteit per bitcoin". Omdat het, zoals @:Elan ook aangeeft vooral gebeurt waar en/of wanneer je goedkope stroom hebt. Het kan dus wel een stuk goedkoper, maar alleen als je veel zonne-energie of waterkracht hebt en de stroomprijs heel laag of zelfs negatief is. Dat zal niet 24/7 het geval zijn. Een derde leek me een veilige schatting, maar dat is inderdaad moeilijk te onderbouwen.
En zoals jij al aangeeft wordt mijnen moeilijker als het te gemakkelijk wordt, dus de prijs voor de stroom mag niet te veel afwijken van de prijs voor de gemijnde bitcoins. Maar jij zult beter weten dan ik hoe ze dat mooi op elkaar afgestemd houden. Het lijkt er in ieder geval wel op, dat mijnen ongeveer twee keer de stroomprijs opleverde en dat het nu langzaam geld gaat kosten.
Ok. Hoeveel kost het dan om een Bitcoin te mijnen?quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Misschien moet jij eens wat minder denken en meer lezen, mijn god zeg, je hebt echt geen fucking idee waar je over praat, en dan wel elke keer de discussie aan gaan, zeer vermoeiend.
Dat is sterk afhankelijk van de prijs van je stroom, voor Industrieele miners is dat ongeveer $0.02–$0.05 per kWh, maar maakt 70% van je kosten uit, de rest is met name hardware. Niet voor niets dat deze miners vooral op groene stroom zitten. Heel ruw door de bocht 30-60k per BTC.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok. Hoeveel kost het dan om een Bitcoin te mijnen?
Ik heb het geduldig en netjes geprobeerd, maar waarom zouden we nog de discussie aangaan als je denkt overal verstand van te hebben maar eigenlijk alleen maar de plank misslaat? Het begint een genante vertoning te worden. Ga je eerst maar eens in de materie verdiepen, lees de Bitcoin Whitepaper, kijk de presentaties van Andreas Antonopoulos.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok. Hoeveel kost het dan om een Bitcoin te mijnen?
Dus ergens tussen 10 en 20 GW, of 6 tot 12 moderne kerncentrales.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is sterk afhankelijk van de prijs van je stroom, voor Industrieele miners is dat ongeveer $0.02–$0.05 per kWh, maar maakt 70% van je kosten uit, de rest is met name hardware. Niet voor niets dat deze miners vooral op groene stroom zitten. Heel ruw door de bocht 30-60k per BTC.
Ongeveer 800 Megawatt uur per bitcoin.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus ergens tussen 10 en 20 GW, of 6 tot 12 moderne kerncentrales.
In het algoritme is vastgelegd dat er naar gestreefd wordt dat er 6 blokken per uur gevonden worden, dus gemiddeld 1 per 10 minuten.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En zoals jij al aangeeft wordt mijnen moeilijker als het te gemakkelijk wordt, dus de prijs voor de stroom mag niet te veel afwijken van de prijs voor de gemijnde bitcoins. Maar jij zult beter weten dan ik hoe ze dat mooi op elkaar afgestemd houden. Het lijkt er in ieder geval wel op, dat mijnen ongeveer twee keer de stroomprijs opleverde en dat het nu langzaam geld gaat kosten.
Ja, dus nu ~20 bitcoins per uur, aan 0,8 GW, oftewel al die mijnwerkers verbruiken samen ongeveer het vermogen van 10 moderne kerncentrales. En als de prijs van de Bitcoins te veel zakt haken er mijners af die hun elektriciteitsrekening niet meer kunnen betalen en maken ze het goedkoper.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In het algoritme is vastgelegd dat er naar gestreefd wordt dat er 6 blokken per uur gevonden worden, dus gemiddeld 1 per 10 minuten.
Gaat dat sneller? Dan gaat de difficulty omhoog. Gaat dat langzamer? Dan gaat de difficulty omlaag.
Dat ligt vast in de code van bitcoin.
Die aanpassing wordt om de 2.016 blokken gedaan, dus ongeveer iedere 2 weken.
Als het minder rendabel word haken ze af, waardoor het voor anderen weer rendabel word, kortom het is gewoon marktwerking dat zich in stand houd, en als iedereen stop, dan doe ik het wel alleen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, dus nu ~20 bitcoins per uur, aan 0,8 GW, oftewel al die mijnwerkers verbruiken samen ongeveer het vermogen van 10 moderne kerncentrales. En als de prijs van de Bitcoins te veel zakt haken er mijners af die hun elektriciteitsrekening niet meer kunnen betalen en maken ze het goedkoper.
Mee eens?
Ja, en dan kun je het na een tijdje ook alleen. Scheelt wel een hele berg stroom.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als het minder rendabel word haken ze af, waardoor het voor anderen weer rendabel word, kortom het is gewoon marktwerking dat zich in stand houd, en als iedereen stop, dan doe ik het wel alleen.
Als er mijners afhaken, zullen de 6 blokken per uur niet meer gehaald worden en zal bij de volgende difficulty change de difficulty inderdaad naar beneden gaan zodat het weer interessanter wordt om te mijnen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, dus nu ~20 bitcoins per uur, aan 0,8 GW, oftewel al die mijnwerkers verbruiken samen ongeveer het vermogen van 10 moderne kerncentrales. En als de prijs van de Bitcoins te veel zakt haken er mijners af die hun elektriciteitsrekening niet meer kunnen betalen en maken ze het goedkoper.
Mee eens?
Nee. Je gaat ee voor het gemak van uit dat de energiekosten de enige kosten zijn voor een miner. En er klopt wel meer niet aan je premissen, maar ik geef het op. Die plaat voor je kop is te dik.quote:
Dat is een foute aanname die veel gemaakt word met stroom in algemeen, veel stroom is overschot, met andere woorden het is zelfs nuttig als het gebruikt word voor minen, omdat je daarmee het Grid stabiel houd, veel miners in Texas schakelen af in de nacht, en op als er veel zon is. Daarnaast zijn er ook diverse Energie projecten opgestart in ontwikkelingslanden, waar het anders niet rendabel zou zijn om groene stroom op te wekken, kortom Bitcoin is zeker niet alleen een "vervuiler". Zoals ik al eerder aangaf is het met dure stroom niet rendabel om te minen, dus kom je vanzelf uit bij goedkope en dus groene stroom. Enige uitzondering is Iran, waar ze vol de Olie de lucht inblazen om de miners de lucht in te houden.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, en dan kun je het na een tijdje ook alleen. Scheelt wel een hele berg stroom.
Ja man, hoog kopen, laag verkopen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:04 schreef butz0rs het volgende:
70k, bijna het all-time-low van dit jaar. Toch maar verkopen
Dat zou ik dus wel eens wat gedetailleerder willen zien. Hoe groen is het mijnen van Bitcoin?quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is een foute aanname die veel gemaakt word met stroom in algemeen, veel stroom is overschot, met andere woorden het is zelfs nuttig als het gebruikt word voor minen, omdat je daarmee het Grid stabiel houd, veel miners in Texas schakelen af in de nacht, en op als er veel zon is. Daarnaast zijn er ook diverse Energie projecten opgestart in ontwikkelingslanden, waar het anders niet rendabel zou zijn om groene stroom op te wekken, kortom Bitcoin is zeker niet alleen een "vervuiler". Zoals ik al eerder aangaf is het met dure stroom niet rendabel om te minen, dus kom je vanzelf uit bij goedkope en dus groene stroom. Enige uitzondering is Iran, waar ze vol de Olie de lucht inblazen om de miners de lucht in te houden.
Tjah dat blijf je altijd met stroomproductie houden, overigens zie je nu wel een fijne ontwikkeling dat de CO2 uitstoot daalt, niet omdat we dat fijn voor milieu vinden, maar vooral omdat de stroom simpelweg goedkoper is. Echter op veel plekken staat ook nog ongebruikte infrastructuur, en als ze dat voor Bitcoin mining gebruiken kan dat aantrekkelijk zijn vanwege de opstartkosten die veel lager zijn.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat zou ik dus wel eens wat gedetailleerder willen zien. Hoe groen is het mijnen van Bitcoin?
Anders gezegd: hoeveel CO2 certificaten heb je nodig als eigenaar van een Bitcoin? Want dat zal echt niet allemaal zo netjes zijn. Er was een tijdje geleden in het nieuws dat ergens in het zuiden van de VS een vervuilende kolencentrale bleef draaien omdat die eigendom was van een Bitcoinmijner en toen die dat ding kocht waren de regels veel minder streng.
Na even googelen blijkt dat vaak voor te komen (van de eerste pagina): In Pennsylvania twee, in Montana eentje en binnenkort ook in Alaska.
Als je alleen in de zonnige maanden rond de middag mijnt zal het inderdaad wel loslopen, maar vaak zullen ze dat toch 24/7 willen doen. En dan is stroom net een heel stuk duurder geworden in de westerse wereld.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tjah dat blijf je altijd met stroomproductie houden, overigens zie je nu wel een fijne ontwikkeling dat de CO2 uitstoot daalt, niet omdat we dat fijn voor milieu vinden, maar vooral omdat de stroom simpelweg goedkoper is. Echter op veel plekken staat ook nog ongebruikte infrastructuur, en als ze dat voor Bitcoin mining gebruiken kan dat aantrekkelijk zijn vanwege de opstartkosten die veel lager zijn.
Dus is het doorgaans een kosten baten afweging, overigens is de Grid Stabiliteit in de VS over algemeen minder goed dan hier, omdat men daar veel meer per staat werk heb ik begrepen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:24 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je alleen in de zonnige maanden rond de middag mijnt zal het inderdaad wel loslopen, maar vaak zullen ze dat toch 24/7 willen doen. En dan is stroom net een heel stuk duurder geworden in de westerse wereld.
quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:04 schreef butz0rs het volgende:
En later in de dip terug kopen. Kan gewoon, waarom niet.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:04 schreef butz0rs het volgende:
Maar in de praktijk is een oude kolencentrale kopen voor eigen gebruik regelmatig het goedkoopste.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Met een efficiënte miner (500Th/s @ 5000Watt) moet de stroomprijs $0,08 per kWh of lager zijn om winst te maken.
Met de ¤0,23 in Nederland red je dat dus niet.
Stroom is goedkoop als er overschotten zijn. Overschotten zijn er vaak waar groene stroom is (wind / zon).
Deze mensen kennen de 2013-2017 tijd niet.quote:Op vrijdag 21 november 2025 19:14 schreef Wereldgozer het volgende:
20% een crash noemen!@:onlogisch
quote:Op vrijdag 21 november 2025 21:04 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Deze mensen kennen de 2013-2017 tijd niet.
@:Bezsen
quote:Marktoverzicht > Bitcoin
73.422,83EUR
−1.592,58 (2,12%)vandaag
kopen als het gokkersbloed door de straten stroomtquote:
Jezelf niet als gokker betitelen :’)quote:Op vrijdag 21 november 2025 22:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
kopen als het gokkersbloed door de straten stroomt
Daarom bestaat er nu etf .quote:Op vrijdag 21 november 2025 15:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok, laten we het houden op: "minder dan 60.000 Euro aan elektriciteit per bitcoin". Omdat het, zoals @:Elan ook aangeeft vooral gebeurt waar en/of wanneer je goedkope stroom hebt. Het kan dus wel een stuk goedkoper, maar alleen als je veel zonne-energie of waterkracht hebt en de stroomprijs heel laag of zelfs negatief is. Dat zal niet 24/7 het geval zijn. Een derde leek me een veilige schatting, maar dat is inderdaad moeilijk te onderbouwen.
Als mensen niet ademenquote:Op vrijdag 21 november 2025 16:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja.
Dan zouden we onze klimaatdoelstellingen in ieder geval een heel stuk makkelijker halen.
Inderdaad. Stoppen met fossiele brandstof is vooralsnog het einde van onze welvaart en het leven van een groot deel van onze bevolking. Laat staan dat we er met wat zonnepanelen, windmolens en een accu hier en daar een deuk in gaan slaan. De hoeveelheid energie die we kunnen verbruiken is nu eenmaal recht evenredig aan onze welvaart. We hebben ook helemaal geen miljoen manuren om helemaal met de hand een elektrische auto te maken.quote:Op zaterdag 22 november 2025 22:27 schreef xzaz het volgende:
[..]
Als mensen niet ademen
Als mensen niet op vakantie gaan
Als mensen geen vlees eten
Als
Als
Het verplaatsen van een btc kost geen extra energie.quote:Op zaterdag 22 november 2025 03:39 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Daarom bestaat er nu etf .
Juist door etf te gaan gebruiken bij de banken of exchanges.
Scheelde dat bergen aan stroom .
De btc word namelijk niet meer verplaats .
quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja.
Dan zouden we onze klimaatdoelstellingen in ieder geval een heel stuk makkelijker halen.
bitcoin-transacties verbruiken inderdaad veel extra energie, voornamelijk vanwege het mining-proces dat nodig is om het netwerk te beveiligen. Elk transactie moet worden opgenomen in een nieuw 'block' op de blockchain.quote:Op zaterdag 22 november 2025 22:59 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het verplaatsen van een btc kost geen extra energie.
Transacties gaan mee in de blokken die door mijners gevonden worden en die mijnen ongeacht of er transacties zijn of niet.
Je boot verplaatsen kost meer energie dan mn Bitcoin verplaatsenquote:Op zondag 23 november 2025 00:07 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
bitcoin-transacties verbruiken inderdaad veel extra energie, voornamelijk vanwege het mining-proces dat nodig is om het netwerk te beveiligen. Elk transactie moet worden opgenomen in een nieuw 'block' op de blockchain.
Dus ja het kost dus extra energie.
Door niet te verplaatsen kost dus minder.
Lol Tuurlijk .quote:Op zondag 23 november 2025 00:10 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Je boot verplaatsen kost meer energie dan mn Bitcoin verplaatsen
Bij stroom doet men altijd alsof het iets kostbaars is wat verloren gaat, pompt men water uit een overlopend gebied, dan heeft niemand het over verspilling van water....quote:Op zaterdag 22 november 2025 03:39 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Daarom bestaat er nu etf .
Juist door etf te gaan gebruiken bij de banken of exchanges.
Scheelde dat bergen aan stroom .
De btc word namelijk niet meer verplaats .
Daar ging het niet eens overquote:Op zondag 23 november 2025 01:52 schreef raptorix het volgende:
[..]
Bij stroom doet men altijd alsof het iets kostbaars is wat verloren gaat, pompt men water uit een overlopend gebied, dan heeft niemand het over verspilling van water....
Nee de reden voor een ETF is met name dat het makkelijk in de boeken op te nemen is, gewoon zoals elke andere ETF, je hoeft dus dan geen moeilijke audits te doen omdat het gewoon een gereguleerd fonds is. Voordat dit mogelijk was, was het allemaal erg ingewikkelt, ik heb zelf bij een Crypto bedrijf gewerkt waarbij we proof of concepts hebben gedaan hoe organisaties Crypto op hun balans kunnen zetten en dan zie je tegen hoeveel zaken je aanloopt, neem alleen maar: Hoe bewijs je dat je ze echt bezit, je kan moeilijk zoals bij een bank vragen: Wat staat er op de rekening, je kunt ook niet zomaar naar een wallet op Blockchain verwijzen omdat iedereen daar eigenaar van kan zijn. Het bedrijf waar ik voor werkte faciliteerde dit.quote:Op zondag 23 november 2025 01:58 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Daar ging het niet eens over
Etf is gewoon sneller met handelen dan btc doet .
En het schild als bonus ook nog stroom .
Het is gewoon een win, win situatie.
Zonder etf is btc niks anders dan een dood munt .
De kosten maar ook de wacht tijd lopen gewoon op.
Ja je betaal kosten om btc te verplaatsen.
Plus de wachttijden lopen op .
We praten dan over cold storage af en bij schrijven.
Dat is de reden dat veel mensen al van uit de wallet naar een exchange plaatsen .
Als er een bull run gaat gebeuren.
Juist om te verkopen op de exchange.
Maar goed ik zelf zit niet in btc .
Alleen in ada en vet en bijde heeft dat probleem niet .
En ben nu weer aan het dca.
Voor de volgende running na januari 2026.
Simpel regel.quote:Op zondag 23 november 2025 03:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee de reden voor een ETF is met name dat het makkelijk in de boeken op te nemen is, gewoon zoals elke andere ETF, je hoeft dus dan geen moeilijke audits te doen omdat het gewoon een gereguleerd fonds is. Voordat dit mogelijk was, was het allemaal erg ingewikkelt, ik heb zelf bij een Crypto bedrijf gewerkt waarbij we proof of concepts hebben gedaan hoe organisaties Crypto op hun balans kunnen zetten en dan zie je tegen hoeveel zaken je aanloopt, neem alleen maar: Hoe bewijs je dat je ze echt bezit, je kan moeilijk zoals bij een bank vragen: Wat staat er op de rekening, je kunt ook niet zomaar naar een wallet op Blockchain verwijzen omdat iedereen daar eigenaar van kan zijn. Het bedrijf waar ik voor werkte faciliteerde dit.
Eens hoor, maar er is ook iets zoals compliance, en dan kom je niet even makkelijk weg met dat soort dingen.quote:Op zondag 23 november 2025 05:11 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Simpel regel.
Not your key , not your crypto.
Daarom hardware wallet .
Hoef ik ook niks te bewijzen omdat ik de key bezit .
Veel mensen vinden het moeilijk om het grotere geheel te zien en laten zich meevoeren door momentane euforie of paniek.quote:Op vrijdag 21 november 2025 23:31 schreef Alpha0 het volgende:
Nog steeds een dikke verdubbeling t.o.v. 24 maanden geleden.
Neem niet alles klakkeloos voor waarheid aan. Alle beweringen zijn slechts gebaseerd op hun eigen claims + mediagesprekken + observaties van waar en hoe ze hun crypto bewaren.quote:Op zondag 23 november 2025 10:32 schreef recursief het volgende:
https://www.ad.nl/geld/bi(...)ar-uitkomt~a54843bb/
Ironisch genoeg zijn ze tegelijkertijd ook de belangrijkste belastinginners voor overheden (via loonbelasting en btw). Je kunt in een links systeem ook niet zonder belastinginners.quote:Op donderdag 20 november 2025 21:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Gewoon dat geld rechtstreeks aan de bevolking geven. Maar dat is tegenwoordig niet rechts genoeg.
Bedrijven zijn geen boemannen, ze hebben gewoon geen moraliteit. Ze zijn heel doelgericht en willen maar 1 ding: jouw geld. Dat van de overheid is ook goed.
Rijke voetballer? De beste man speelde in de eerste divisie, in die periode waren dat vrijwel allemaal semi profs, je mocht blij zijn als je daar 35.000 gulden per jaar verdiende.quote:Op zondag 23 november 2025 11:44 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Neem niet alles klakkeloos voor waarheid aan. Alle beweringen zijn slechts gebaseerd op hun eigen claims + mediagesprekken + observaties van waar en hoe ze hun crypto bewaren.
Didi verdient geld met lezingen, media-optredens en voor de rest een beetje de bitcoin-familie uithangen.
Overigens is Didi de zoon van een rijke voetballer John Taihuttu. De kans is groot dat Didi al aardig wat vermogen had en naar Portugal is gegaan om belastingtechnische redenen.
Hoe dan ook, wat er geschreven is over die man is twijfelachtig.quote:Op vrijdag 28 november 2025 03:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Rijke voetballer? De beste man speelde in de eerste divisie, in die periode waren dat vrijwel allemaal semi profs, je mocht blij zijn als je daar 35.000 gulden per jaar verdiende.
Wat ik vooral bezwaarlijk vind, is niet dat hij alles heeft verkocht voor Bitcoins; dat is gewoon een prima investering geweest. Daar kun je niks van zeggen. Maar ik vind het vooral hypocriet dat iemand dan ondertussen gewoon loopt te handelen met die Bitcoin en financiële adviezen geeft, doet alsof hij de koers van de Bitcoin kan voorspellen etc. terwijl niemand een glazen bol heeft. Allemaal van die grafiekjes en lijntjes analyseren in je video's en dan allerlei voorspellingen doen maar dan wel stiekem al je crypto verkopen omdat je denkt dat de Bitcoin onder de 60k uit gaat komen ... Uiteindelijk verdient hij met die video's natuurlijk ook keiharde euro's, en op allerlei andere manieren verdient hij er ook mee via Affiliate-links enzo.quote:Op zondag 23 november 2025 11:44 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Neem niet alles klakkeloos voor waarheid aan. Alle beweringen zijn slechts gebaseerd op hun eigen claims + mediagesprekken + observaties van waar en hoe ze hun crypto bewaren.
Didi verdient geld met lezingen, media-optredens en voor de rest een beetje de bitcoin-familie uithangen.
Overigens is Didi de zoon van een rijke voetballer John Taihuttu. De kans is groot dat Didi al aardig wat vermogen had en naar Portugal is gegaan om belastingtechnische redenen.
En het is geen helikoptergeld als je het aan de rijken geeft, want die geven het niet uit?quote:Op donderdag 27 november 2025 22:31 schreef Akkerdjie het volgende:
Overigens is geprint geld direct geven aan burgers helicoptergeld, wat zorgt voor inflatie, waar diezelfde burgers vervolgens de rest van hun leven mee moeten dealen. Het is helaas niet allemaal zo eenvoudig.
Bij bijgeprint geld moet er productie tegenover staan anders krijg je alleen maar nog meer inflatie waardoor er nog meer mensen niet meer kunnen rondkomen. Het is een catch 22 die je niet met nog meer geld bijprinten op kunt lossen. Wat mij betreft wordt er helemaal geen geld bijgeprint en wordt er maar aangestuurd naar een reset. Een vergwlijkbare economische situatie is altijd beter voor de burger zonder inflatie, dan met inflatie. Alleen de overheid gaat hier niet mee akkoord, want die hebben geen begrotingsdiscipline en kunnen niet zonder deze extra vorm. van belasting om hun spendeerdrift en de schulden die dit oplevert weg te inflateren. Over de rug van hun burgers.quote:Op vrijdag 28 november 2025 10:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En het is geen helikoptergeld als je het aan de rijken geeft, want die geven het niet uit?
De boodschap dat geld aan de burgers geven, in de vorm van een hoger loon of subsidies, slecht voor ze is, is duidelijk goed doorgekomen. Daarom geven we het nu aan de rijken. Dan heb je minder geld en mag je nog steeds meer betalen.
En ironisch genoeg, kunnen de mensen onder modaal zonder toeslagen en subsidies nu niet meer rondkomen.
Geld moet rollen. Zolang je het uitgeeft aan Nederlandse spullen of diensten, blijft het in onze economie. Mits die bedrijven natuurlijk geen buitenlandse aandeelhouders hebben. Tegenwoordig kun je dat oprekken naar spullen uit de EU.quote:Op vrijdag 28 november 2025 17:17 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Bij bijgeprint geld moet er productie tegenover staan anders krijg je alleen maar nog meer inflatie waardoor er nog meer mensen niet meer kunnen rondkomen. Het is een catch 22 die je niet met nog meer geld bijprinten op kunt lossen. Wat mij betreft wordt er helemaal geen geld bijgeprint en wordt er maar aangestuurd naar een reset. Een vergwlijkbare economische situatie is altijd beter voor de burger zonder inflatie, dan met inflatie. Alleen de overheid gaat hier niet mee akkoord, want die hebben geen begrotingsdiscipline en kunnen niet zonder deze extra vorm. van belasting om hun spendeerdrift en de schulden die dit oplevert weg te inflateren. Over de rug van hun burgers.
Als je geld bijprint zonder dat er productie tegenover staat (door zomaar salarissen te verhogen of helicoptergeld uit te strooien) jaag je de vraag aan en verhogen de prijzen. Dat het in onze economie blijft maakt niet uit. Het geld rouleert (anders dan in aandelen of huizen bijvoorbeeld), waardoor inflatie ontstaat. Dat is economie 101. Dit niet snappen maakt het wat lastig om hierover verder te praten.quote:Op vrijdag 28 november 2025 20:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Geld moet rollen. Zolang je het uitgeeft aan Nederlandse spullen of diensten, blijft het in onze economie. Mits die bedrijven natuurlijk geen buitenlandse aandeelhouders hebben. Tegenwoordig kun je dat oprekken naar spullen uit de EU.
Zo waren vroeger salarissen en prijzen gekoppeld: de werknemers in de fabriek om de hoek moesten een hoog genoeg salaris krijgen om die producten te kunnen kopen. Dat is nu veranderd. We produceren hier nog maar weinig, we kopen vooral veel Chinese producten en Amerikaanse diensten. Maar, als we zelf bijna niks meer maken, hoe komen we dan aan het geld om daar voor te betalen?
We hebben in 2023 vooral (landbouw-) machines en apparaten geëxporteerd. (23%). Daarna hebben we 20% aardolieproducten gemaakt en geëxporteerd. En als laatste: landbouwproducten, bloemen, sierplanten, auto’s en vrachtwagens (24%). In totaal voor 686 miljard Euro. (Cijfers van CBS, ik heb geen idee waarom die auto's in het lijstje staan.)
Een kwart van de producten gaat naar Duitsland, de rest vooral naar de overige EU landen en het VK. Maar ongeveer twee derde van wat we uitvoeren is doorvoer. Dus slechts een derde hebben we zelf gemaakt, vooral de landbouwmachines. De aardolieproducten zijn dingen zoals raffinage en plastics, gemaakt van geïmporteerde olie.
Kortom, we zijn vooral goed in dozenschuiven, daar verdienen we ongeveer twee derde van ons geld mee. Nederland, handelsland. Zoals Amazon, die de goede maar goedkope Chinese producten er uitvist en hier in de uitverkoop gooit. Maar dat dan internationaal.
Als we dat geld binnen hebben geharkt, is het dus belangrijk dat zo lang mogelijk in circulatie te houden. Ambtenaren, dienstverleners en de middenstand doen dat uitstekend. Zodra je het besteed bij een groot bedrijf, gaat meteen een flink deel de grens weer over. Of als je er Chinese producten of Amerikaanse diensten voor koopt.
In de VS is dat nog een stapje verder gegaan, die importeren producten en exporteren diensten. Dat kan ook. Maar die hebben natuurlijk papiertjes die iedereen wil hebben, zodat ze ook met het buitenland kunnen handelen: dollars. Dus bij hun staat de geldpers altijd aan.
Klopt helemaal wat je zegt.quote:Op vrijdag 28 november 2025 21:08 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Als je geld bijprint zonder dat er productie tegenover staat (door zomaar salarissen te verhogen of helicoptergeld uit te strooien) jaag je de vraag aan en verhogen de prijzen. Dat het in onze economie blijft maakt niet uit. Het geld rouleert (anders dan in aandelen of huizen bijvoorbeeld), waardoor inflatie ontstaat. Dat is economie 101. Dit niet snappen maakt het wat lastig om hierover verder te praten.
Weet verder niet helemaal wat je met de rest van je antwoord bedoelt te zeggen.
Ze willen denk ik vooral een herverdeling van goederen en diensten en denken dat te bereiken middels een grote staatsinvloed en/of de valutaprinter. Beiden, zowel een grote overheid als valutaprinten blijkt doorgaans averechts te werken, echter de mentaliteit en homogeniteit van een bevolking is vermoedelijk ook een niet te verwaarlozen factor hierbij. Denemarken en Frankrijk hebben een vergelijkbaar grote overheid tov de bevolking, echter de uitkomsten zijn sterk verschillendquote:Op vrijdag 28 november 2025 21:13 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Veel mensen willen gewoon een herverdeling van geld, communisme.
Dat kan.quote:Op vrijdag 28 november 2025 21:46 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ze willen denk ik vooral een herverdeling van goederen en diensten en denken dat te bereiken middels een grote staatsinvloed en/of de valutaprinter. Beiden, zowel een grote overheid als valutaprinten blijkt doorgaans averechts te werken, echter de mentaliteit en homogeniteit van een bevolking is vermoedelijk ook een niet te verwaarlozen factor hierbij. Denemarken en Frankrijk hebben een vergelijkbaar grote overheid tov de bevolking, echter de uitkomsten zijn sterk verschillend
Ah, dienstverlening. Daar kun je toch geen geld mee verdienen? Of die toegevoegde waarde, waar nu twee derde van onze export uit bestaat?quote:Op vrijdag 28 november 2025 22:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat kan.
Dit soort mensen zijn altijd voor een basisinkomen en denken dat dat werkt. Dus kijk maar of je je geroepen voelt om maatschappelijk iets bij te dragen. Gek genoeg zijn dit vaak types die zelf of niet meer werken door verdiensten aan bv crypto, of niet meer werken door afkeur of andere zaken.
Als je iets nuttigs doet, ik zeg maar wat, je onderhoudt de waterleidingen in je omgeving en moet ‘s nachts grote lekkages verhelpen, dan weet je gewoon het nut, de inzet en soms hoeveel weerstand zoiets kan kosten mentaal als je weer eens om 1:00 gebeld wordt.
De prikkel geld en gevoel van nut zorgen dat je het toch doet. (Je kunt ook invullen (huis)arts, storingsmonteur enz)
Dit soort prioritaire functies komen direct in gevaar als je werken maar optioneel maakt.
Oftewel, als je geld laat rollen is het meer waard voor de economie.quote:Op vrijdag 28 november 2025 22:45 schreef recursief het volgende:
Een beetje nivellering is helemaal niet zo ongezond voor de economie in een land. Dat is intuïtief zo maar dat kun je ook meten. De spaarquote van heel vermogende mensen is heel hoog. Ze consumeren maar een relatief klein deel van hun vermogen. Mensen die minder hebben geven bijna alles uit. Hun spaarquote is laag. Als vermogen heel ongelijk verdeeld is is de totale omvang van de economie lager dan wanneer het wat gelijker is verdeeld.
Dat is de intuitieve uitleg. En vermogen gelijker verdelen laat geld beter rollen.quote:Op vrijdag 28 november 2025 22:47 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Oftewel, als je geld laat rollen is het meer waard voor de economie.
Ja, want die geven veel minder uit aan levensonderhoud en investeren het in waardevermeerdering, vooral van stenen en aandelen. Waardoor het niet meer rolt en de economie er niets meer aan heeft. Zij worden rijker, de rest wordt armer.quote:Op vrijdag 28 november 2025 22:48 schreef recursief het volgende:
[..]
Dat is de intuitieve uitleg. En vermogen gelijker verdelen laat geld beter rollen.
Ben het ermee eens dat enige nivelering nodig is, vooral om het welzijn van een bevolking te bevorderen. Welvaart is imo een heel ander aspect, dat kan het welzijn uiteindelijk zelfs doen verminderen, althans o.a. door de veranderende perceptie ervan. Van nogal wat vermogenden zit het vermogen vast, het is niet zeer liquide.quote:Op vrijdag 28 november 2025 22:45 schreef recursief het volgende:
Een beetje nivellering is helemaal niet zo ongezond voor de economie in een land. Dat is intuïtief zo maar dat kun je ook meten. De spaarquote van heel vermogende mensen is heel hoog. Ze consumeren maar een relatief klein deel van hun vermogen. Mensen die minder hebben geven bijna alles uit. Hun spaarquote is laag. Als vermogen heel ongelijk verdeeld is, is daardoor de totale omvang van de economie lager dan wanneer het wat gelijker is verdeeld.
Precies. Dat is het probleem. En ons beste gereedschap om daar wat aan te doen is er belasting over heffen.quote:Op vrijdag 28 november 2025 22:55 schreef Digi2 het volgende:
Van nogal wat vermogenden zit het vermogen vast, het is niet zeer liquide.
Over het rendement van dat vermogen mag en wordt doorgaans ook belasting geheven. Verliezen en afwaarderingen van dat vermogen mogen dan echter ook verhaald worden op de fiscus. Hiervoor zijn regelingen die per land kunnen verschillen. Het mag uiteindelijk niet confiscatoir zijn in de meeste landen die een dynamische economie voorstaan. NK en Cuba zijn hierop uitzonderingen, die ontberen een dynamische economie. Landen die de mensenrechten respecteren zijn er sowieso aan gehouden vanwege Art 17.quote:Op vrijdag 28 november 2025 22:59 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Precies. Dat is het probleem. En ons beste gereedschap om daar wat aan te doen is er belasting over heffen.
Denk je dat dat voldoende motivatie is om dat geld weer in circulatie te brengen? Uit te geven, dus? Ik betwijfel het.quote:Op vrijdag 28 november 2025 23:09 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Over het rendement van dat vermogen mag en wordt doorgaans ook belasting geheven. Verliezen en afwaarderingen van dat vermogen mogen dan echter ook verhaald worden op de fiscus. Hiervoor zijn regelingen die per land kunnen verschillen. Het mag uiteindelijk niet confiscatoir zijn in de meeste landen die een dynamische economie voorstaan. NK en Cuba zijn hierop uitzonderingen, die ontberen een dynamische economie. Landen die de mensenrechten respecteren zijn er sowieso aan gehouden vanwege Art 17.
In Amerika heb je een bepaalde familie Indianen die heel rijk waren omdat ze oliecontracten op hun land kregen. Die gingen massaal dood aan alcoholisme, diabetes en andere welvaarts dingen.quote:Op vrijdag 28 november 2025 22:55 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ben het ermee eens dat enige nivelering nodig is, vooral om het welzijn van een bevolking te bevorderen. Welvaart is imo een heel ander aspect, dat kan het welzijn uiteindelijk zelfs doen verminderen, althans o.a. door de veranderende perceptie ervan. Van nogal wat vermogenden zit het vermogen vast, het is niet zeer liquide.
Ik denk dat er goed over nagedacht is dat willekeur tav van eigendom zeer schadelijk is voor de economische ontwikkeling. Vandaar dat het eigendom principeel onvervreemdbaar is, maar het vruchtgebruik ervan wel belast mag worden.quote:Op vrijdag 28 november 2025 23:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En dat Artikel 17 van de mensenrechten is er ingelobbied door rijken die een hele grote hekel hebben aan belasting betalen, of rijkdom delen met anderen. Allemaal, dus.
Goed nagedacht? Door wie? De lobbyisten die de beleidsmakers"adviseerden"?quote:Op vrijdag 28 november 2025 23:17 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik denk dat er goed over nagedacht is dat willekeur tav van eigendom zeer schadelijk is voor de economische ontwikkeling. Vandaar dat het eigendom principeel onvervreemdbaar is, maar het vruchtgebruik ervan wel belast mag worden.
Ik denk dat je mega jaloers bent omdat je door een fout of omstandigheid veel bent kwijtgeraakt in je eigen leven.quote:Op vrijdag 28 november 2025 23:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Goed nagedacht? Door wie? De lobbyisten die de beleidsmakers"adviseerden"?
Jij denkt dat alle rijken alleen maar bezig zijn met de wereld verbeteren voor iedereen? Ik denk dat ze net niet over lijken gaan voor hun eigen gewin en verder overal schijt aan hebben.
Ik denk dat je ziekelijk afgunstig bent en een sterk verwrongen en eenzijdig beeld hebt van de 'rijken'. Je kan niet iedereen over 1 kam scheren, noch de 'rijken', noch de 'armen' imo.quote:Op vrijdag 28 november 2025 23:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Goed nagedacht? Door wie? De lobbyisten die de beleidsmakers"adviseerden"?
Jij denkt dat alle rijken alleen maar bezig zijn met de wereld verbeteren voor iedereen? Ik denk dat ze net niet over lijken gaan voor hun eigen gewin en verder overal schijt aan hebben.
Ah, ik gun anderen hun rijkdom niet? Of vind ik gewoon dat de wereld een betere plaats was voor iedereen als we alles wat eerlijker zouden verdelen?quote:Op vrijdag 28 november 2025 23:24 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik denk dat je mega jaloers bent omdat je door een fout of omstandigheid veel bent kwijtgeraakt in je eigen leven.
Inderdaad, elk topic elke dag staat vol apostels tegen “de rijken” en “de bedrijven”quote:Op vrijdag 28 november 2025 23:26 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik denk dat je ziekelijk afgunstig bent en een sterk verwrongen en eenzijdig beeld hebt van de 'rijken'. Je kan niet iedereen over 1 kam scheren, nog de 'rijken', nog de 'armen' imo.
Het grootste deel van mijn familie is rijk. Ik ken ze goed. En ik wilde het zelf doen, in plaats de leiband aan te doen. Dat is niet gelukt. Ik heb wel spijt van bepaalde dingen, maar niet dat.quote:Op vrijdag 28 november 2025 23:26 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik denk dat je ziekelijk afgunstig bent en een sterk verwrongen en eenzijdig beeld hebt van de 'rijken'. Je kan niet iedereen over 1 kam scheren, nog de 'rijken', nog de 'armen' imo.
Fuck you money heeft een heel andere betekenis.quote:Op vrijdag 28 november 2025 23:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ah, ik gun anderen hun rijkdom niet? Of vind ik gewoon dat de wereld een betere plaats was voor iedereen als we alles wat eerlijker zouden verdelen?
In het Engels hebben ze daar een uitdrukking voor: "fuck you money". Dat betekent dat je zoveel geld hebt, dat overal schijt aan kunt hebben en dus niet meer aardig hoeft te zijn voor mensen die je kont niet kussen. Wanneer verwacht je dat ook te hebben?
En waarom heet het dan zo?quote:Op vrijdag 28 november 2025 23:31 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Fuck you money heeft een heel andere betekenis.
Dan ben je los van de continue druk van bv een hypotheek en een baan (bijvoorbeeld) zodat je een jaar zomaar op vakantie kunt gaan.
Dat geeft mentale rust en vrijheid om juist beter te ondernemen.
Fuck you hypotheek en baas, je kunt mij niet dwingen om keuzes te maken, ik kies mijn eigen weg.quote:
Dat kan wel, maar het hoeft niet? Je kunt ze zonder consequenties ook verrot schelden? Ok, misschien vinden ze je dan niet aardig meer. Maar zelfs dat kun je verhelpen door ze wat geld te geven.quote:Op vrijdag 28 november 2025 23:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Fuck you hypotheek en baas, je kunt mij niet dwingen om keuzes te maken, ik kies mijn eigen weg.
Dan kun je gewoon heel aardig blijven tegenover je naaste mensen hoor.
Als je iets al je hele leven gelooft, ben je niet blij als je mee wordt genomen in een redenatie die het ontkracht. Dan gaan de emoties spelen en wordt er op de man gespeeld. Ik had daar ook niet in mee moeten gaan. Mijn foutquote:Op vrijdag 28 november 2025 23:43 schreef Akkerdjie het volgende:
Wat een vreemd verloop van de discussie![]()
Nu gaat het er al om of je fuck you money letterlijk moet nemen en of mensen die zich schuldenvrij geknokt hebben de neiging zouden hebben om anderen wel of niet uit te schelden
Fuck you money is simpelweg een term die aangeeft dat je niet fulltime voor een baas MOET werken omdat er allerlei rekeningen betaald moeten worden, zoals schulden als een hypotheek of huurkosten en andere vaste lasten. Dat je niet tot je pensioensleeftijd MOET werken omdat je afhankelijk bent van inkomsten om de rentes te betalen (zoals overheden). Daarvoor moet je uiteindelijk schuldenvrij zijn, waardoor je een buffer op kunt bouwen. Het kan ook met schulden als die onder controle zijn, maar dan blijft de druk van schuldeisers je beperken. Een buffer van een half jaar is al fuck you money, omdat je opties krijgt, zoals stoppen met je werk en rustig om je heen kijken wat je opties zijn. Je hoeft niet meer door of je nou wilt of niet. Geld is gereedschap, een opslagmedium voor gedane arbeid, in te zetten voor andermans gedane arbeid, meer niet.quote:Op vrijdag 28 november 2025 23:49 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je iets al je hele leven gelooft, ben je niet blij als je mee wordt genomen in een redenatie die het ontkracht. Dan gaan de emoties spelen en wordt er op de man gespeeld. Ik had daar ook niet in mee moeten gaan. Mijn fout
Maar schuldenvrij is geen fuck you money. Daar ben je er niet mee.
Waarom nou 'verrot schelden'?quote:Op vrijdag 28 november 2025 23:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat kan wel, maar het hoeft niet? Je kunt ze zonder consequenties ook verrot schelden? Ok, misschien vinden ze je dan niet aardig meer. Maar zelfs dat kun je verhelpen door ze wat geld te geven.
Valuta welke 'vast' zit in kapitaalgoederen zoals fabrieken en gebouwen is per definitie niet erg liquide. Aandelen zijn een manier om het meer liquide te kunnen maken en evt kapitaal aan te trekken(emissie). Aandelen van een BV zijn bijv veel minder liquide dan aandelen die op de aandelenbeurs verhandeld kunnen worden. Echter de aandelen zelf zijn geen valuta, het kan wel gebruikt worden als onderpand voor bijv leningen, zoals bijv margin. Bovendien, als er veel valuta in omloop komt met een hoge omloopsnelheid veroorzaakt dat inflatie omdat de hoeveelheid beschikbare diensten en goederen er niet door veranderd. Dat er valuta 'vast' zit dempt dat effect, de gemiddelde liquiditeit is van belang om sterke schommelingen van het inflatieniveau tegen te gaan.quote:Op vrijdag 28 november 2025 23:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Denk je dat dat voldoende motivatie is om dat geld weer in circulatie te brengen? Uit te geven, dus? Ik betwijfel het.
Dat is hem gebeurd in het verleden denk ik. Gevolg van traumatische gebeurtenissen in het bedrijfsleven.quote:
Noch.quote:Op vrijdag 28 november 2025 23:26 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Thanksquote:
quote:AI Overview
'Noch' is een ontkennend voegwoord dat 'niet ... en ook niet ...' betekent en wordt gebruikt om twee of meer ontkennende elementen in een zin te koppelen. Het drukt uit dat geen van beide elementen het geval is, bijvoorbeeld: "Noch de minister noch de premier wilde iets zeggen". Het wordt voornamelijk in geschreven taal gebruikt.
van veel vermogenden in de USA zit hun vermogen vast in gigantische onderhoudsvrije grondposities , omdat die inkomsten uit die posities klein zijn en de winst pas belast is bij verkoopquote:Op vrijdag 28 november 2025 22:51 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, want die geven veel minder uit aan levensonderhoud en investeren het in waardevermeerdering, vooral van stenen en aandelen. Waardoor het niet meer rolt en de economie er niets meer aan heeft. Zij worden rijker, de rest wordt armer.
Daarom is tegenwoordig het gemiddelde inkomen interessanter aan het worden als graadmeter dan het modale inkomen, voor mensen die zich rijk rekenen.
Nee, dat noemen we rentenieren. Dat is niet hetzelfde. Dan moet je vaak nog steeds zuinig leven.quote:Op zaterdag 29 november 2025 00:05 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Fuck you money is simpelweg een term die aangeeft dat je niet fulltime voor een baas MOET werken omdat er allerlei rekeningen betaald moeten worden, zoals schulden als een hypotheek of huurkosten en andere vaste lasten. Dat je niet tot je pensioensleeftijd MOET werken omdat je afhankelijk bent van inkomsten om de rentes te betalen (zoals overheden). Daarvoor moet je uiteindelijk schuldenvrij zijn, waardoor je een buffer op kunt bouwen. Het kan ook met schulden als die onder controle zijn, maar dan blijft de druk van schuldeisers je beperken. Een buffer van een half jaar is al fuck you money, omdat je opties krijgt, zoals stoppen met je werk en rustig om je heen kijken wat je opties zijn. Je hoeft niet meer door of je nou wilt of niet. Geld is gereedschap, een opslagmedium voor gedane arbeid, in te zetten voor andermans gedane arbeid, meer niet.
En nee, daar hoef je niet voor te gaan schelden tegen bazen
Is investeren in aandelen van een bedrijf hetzelfde als geld neerleggen om een nieuwe fabriek te bouwen?quote:Op zaterdag 29 november 2025 07:37 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Valuta welke 'vast' zit in kapitaalgoederen zoals fabrieken en gebouwen is per definitie niet erg liquide. Aandelen zijn een manier om het meer liquide te kunnen maken en evt kapitaal aan te trekken(emissie). Aandelen van een BV zijn bijv veel minder liquide dan aandelen die op de aandelenbeurs verhandeld kunnen worden. Echter de aandelen zelf zijn geen valuta, het kan wel gebruikt worden als onderpand voor bijv leningen, zoals bijv margin. Bovendien, als er veel valuta in omloop komt met een hoge omloopsnelheid veroorzaakt dat inflatie omdat de hoeveelheid beschikbare diensten en goederen er niet door veranderd. Dat er valuta 'vast' zit dempt dat effect, de gemiddelde liquiditeit is van belang om sterke schommelingen van het inflatieniveau tegen te gaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |