Hoe je tot die conclusie komt is me totaal niet niet helemaal duidelijk.quote:Op vrijdag 21 november 2025 15:03 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus er moet ongeveer 20.000 dollar aan elektriciteit verspild worden per bitcoin?
Ok, laten we het houden op: "minder dan 60.000 Euro aan elektriciteit per bitcoin". Omdat het, zoals @Elan ook aangeeft vooral gebeurt waar en/of wanneer je goedkope stroom hebt. Het kan dus wel een stuk goedkoper, maar alleen als je veel zonne-energie of waterkracht hebt en de stroomprijs heel laag of zelfs negatief is. Dat zal niet 24/7 het geval zijn. Een derde leek me een veilige schatting, maar dat is inderdaad moeilijk te onderbouwen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 15:37 schreef recursief het volgende:
[..]
Hoe je tot die conclusie komt is me totaal niet niet helemaal duidelijk.
Ga je asjeblieft eens inlezen in het bitcoin protocol. Die difficulty adjustment is niet iets dat "ze mooi op elkaar afgestemd houden" maar onderdeel van het (technische) bitcoinprotocol. Zo is bitcoin ontworpen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 15:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar jij zult beter weten dan ik hoe ze dat mooi op elkaar afgestemd houden.
Als we zouden stoppen met het mijnen van Bitcoins zou de daarvoor gebruikte elektriciteit ergens anders voor gebruikt kunnen worden. Voor 6 cent per kWh is dat dan 1 GWh per Bitcoin. Als er iedere 10 minuten ruim 3 gemijnd worden, of ~20 per uur, dan is dat het vermogen van 12,5 moderne kerncentrales. Daar kun je heel wat datacentrums (of steden!) van draaien. Dat is ongeveer wat heel Nederland aan elektriciteit gebruikt.quote:Op vrijdag 21 november 2025 15:41 schreef xzaz het volgende:
Boeien, het is toch allemaal waard welke waarde eraan gegeven wordt.
Alsquote:Op vrijdag 21 november 2025 16:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als we zouden stoppen met het mijnen van Bitcoins zou de daarvoor gebruikte elektriciteit ergens anders voor gebruikt kunnen worden. Voor 6 cent per kWh is dat dan 1 GWh per Bitcoin. Als er iedere 10 minuten ruim 3 gemijnd worden, of ~20 per uur, dan is dat het vermogen van 12,5 moderne kerncentrales. Daar kun je heel wat datacentrums (of steden!) van draaien. Dat is ongeveer wat heel Nederland aan elektriciteit gebruikt.
Misschien moet jij eens wat minder denken en meer lezen, mijn god zeg, je hebt echt geen fucking idee waar je over praat, en dan wel elke keer de discussie aan gaan, zeer vermoeiend.quote:Op vrijdag 21 november 2025 15:45 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok, laten we het houden op: "minder dan 60.000 Euro aan elektriciteit per bitcoin". Omdat het, zoals @:Elan ook aangeeft vooral gebeurt waar en/of wanneer je goedkope stroom hebt. Het kan dus wel een stuk goedkoper, maar alleen als je veel zonne-energie of waterkracht hebt en de stroomprijs heel laag of zelfs negatief is. Dat zal niet 24/7 het geval zijn. Een derde leek me een veilige schatting, maar dat is inderdaad moeilijk te onderbouwen.
En zoals jij al aangeeft wordt mijnen moeilijker als het te gemakkelijk wordt, dus de prijs voor de stroom mag niet te veel afwijken van de prijs voor de gemijnde bitcoins. Maar jij zult beter weten dan ik hoe ze dat mooi op elkaar afgestemd houden. Het lijkt er in ieder geval wel op, dat mijnen ongeveer twee keer de stroomprijs opleverde en dat het nu langzaam geld gaat kosten.
Ok. Hoeveel kost het dan om een Bitcoin te mijnen?quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:16 schreef raptorix het volgende:
[..]
Misschien moet jij eens wat minder denken en meer lezen, mijn god zeg, je hebt echt geen fucking idee waar je over praat, en dan wel elke keer de discussie aan gaan, zeer vermoeiend.
Dat is sterk afhankelijk van de prijs van je stroom, voor Industrieele miners is dat ongeveer $0.02–$0.05 per kWh, maar maakt 70% van je kosten uit, de rest is met name hardware. Niet voor niets dat deze miners vooral op groene stroom zitten. Heel ruw door de bocht 30-60k per BTC.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok. Hoeveel kost het dan om een Bitcoin te mijnen?
Ik heb het geduldig en netjes geprobeerd, maar waarom zouden we nog de discussie aangaan als je denkt overal verstand van te hebben maar eigenlijk alleen maar de plank misslaat? Het begint een genante vertoning te worden. Ga je eerst maar eens in de materie verdiepen, lees de Bitcoin Whitepaper, kijk de presentaties van Andreas Antonopoulos.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok. Hoeveel kost het dan om een Bitcoin te mijnen?
Dus ergens tussen 10 en 20 GW, of 6 tot 12 moderne kerncentrales.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:24 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is sterk afhankelijk van de prijs van je stroom, voor Industrieele miners is dat ongeveer $0.02–$0.05 per kWh, maar maakt 70% van je kosten uit, de rest is met name hardware. Niet voor niets dat deze miners vooral op groene stroom zitten. Heel ruw door de bocht 30-60k per BTC.
Ongeveer 800 Megawatt uur per bitcoin.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus ergens tussen 10 en 20 GW, of 6 tot 12 moderne kerncentrales.
In het algoritme is vastgelegd dat er naar gestreefd wordt dat er 6 blokken per uur gevonden worden, dus gemiddeld 1 per 10 minuten.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
En zoals jij al aangeeft wordt mijnen moeilijker als het te gemakkelijk wordt, dus de prijs voor de stroom mag niet te veel afwijken van de prijs voor de gemijnde bitcoins. Maar jij zult beter weten dan ik hoe ze dat mooi op elkaar afgestemd houden. Het lijkt er in ieder geval wel op, dat mijnen ongeveer twee keer de stroomprijs opleverde en dat het nu langzaam geld gaat kosten.
Ja, dus nu ~20 bitcoins per uur, aan 0,8 GW, oftewel al die mijnwerkers verbruiken samen ongeveer het vermogen van 10 moderne kerncentrales. En als de prijs van de Bitcoins te veel zakt haken er mijners af die hun elektriciteitsrekening niet meer kunnen betalen en maken ze het goedkoper.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In het algoritme is vastgelegd dat er naar gestreefd wordt dat er 6 blokken per uur gevonden worden, dus gemiddeld 1 per 10 minuten.
Gaat dat sneller? Dan gaat de difficulty omhoog. Gaat dat langzamer? Dan gaat de difficulty omlaag.
Dat ligt vast in de code van bitcoin.
Die aanpassing wordt om de 2.016 blokken gedaan, dus ongeveer iedere 2 weken.
Als het minder rendabel word haken ze af, waardoor het voor anderen weer rendabel word, kortom het is gewoon marktwerking dat zich in stand houd, en als iedereen stop, dan doe ik het wel alleen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, dus nu ~20 bitcoins per uur, aan 0,8 GW, oftewel al die mijnwerkers verbruiken samen ongeveer het vermogen van 10 moderne kerncentrales. En als de prijs van de Bitcoins te veel zakt haken er mijners af die hun elektriciteitsrekening niet meer kunnen betalen en maken ze het goedkoper.
Mee eens?
Ja, en dan kun je het na een tijdje ook alleen. Scheelt wel een hele berg stroom.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als het minder rendabel word haken ze af, waardoor het voor anderen weer rendabel word, kortom het is gewoon marktwerking dat zich in stand houd, en als iedereen stop, dan doe ik het wel alleen.
Als er mijners afhaken, zullen de 6 blokken per uur niet meer gehaald worden en zal bij de volgende difficulty change de difficulty inderdaad naar beneden gaan zodat het weer interessanter wordt om te mijnen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, dus nu ~20 bitcoins per uur, aan 0,8 GW, oftewel al die mijnwerkers verbruiken samen ongeveer het vermogen van 10 moderne kerncentrales. En als de prijs van de Bitcoins te veel zakt haken er mijners af die hun elektriciteitsrekening niet meer kunnen betalen en maken ze het goedkoper.
Mee eens?
Nee. Je gaat ee voor het gemak van uit dat de energiekosten de enige kosten zijn voor een miner. En er klopt wel meer niet aan je premissen, maar ik geef het op. Die plaat voor je kop is te dik.quote:
Dat is een foute aanname die veel gemaakt word met stroom in algemeen, veel stroom is overschot, met andere woorden het is zelfs nuttig als het gebruikt word voor minen, omdat je daarmee het Grid stabiel houd, veel miners in Texas schakelen af in de nacht, en op als er veel zon is. Daarnaast zijn er ook diverse Energie projecten opgestart in ontwikkelingslanden, waar het anders niet rendabel zou zijn om groene stroom op te wekken, kortom Bitcoin is zeker niet alleen een "vervuiler". Zoals ik al eerder aangaf is het met dure stroom niet rendabel om te minen, dus kom je vanzelf uit bij goedkope en dus groene stroom. Enige uitzondering is Iran, waar ze vol de Olie de lucht inblazen om de miners de lucht in te houden.quote:Op vrijdag 21 november 2025 16:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, en dan kun je het na een tijdje ook alleen. Scheelt wel een hele berg stroom.
Ja man, hoog kopen, laag verkopen.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:04 schreef butz0rs het volgende:
70k, bijna het all-time-low van dit jaar. Toch maar verkopen
Dat zou ik dus wel eens wat gedetailleerder willen zien. Hoe groen is het mijnen van Bitcoin?quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:02 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dat is een foute aanname die veel gemaakt word met stroom in algemeen, veel stroom is overschot, met andere woorden het is zelfs nuttig als het gebruikt word voor minen, omdat je daarmee het Grid stabiel houd, veel miners in Texas schakelen af in de nacht, en op als er veel zon is. Daarnaast zijn er ook diverse Energie projecten opgestart in ontwikkelingslanden, waar het anders niet rendabel zou zijn om groene stroom op te wekken, kortom Bitcoin is zeker niet alleen een "vervuiler". Zoals ik al eerder aangaf is het met dure stroom niet rendabel om te minen, dus kom je vanzelf uit bij goedkope en dus groene stroom. Enige uitzondering is Iran, waar ze vol de Olie de lucht inblazen om de miners de lucht in te houden.
Tjah dat blijf je altijd met stroomproductie houden, overigens zie je nu wel een fijne ontwikkeling dat de CO2 uitstoot daalt, niet omdat we dat fijn voor milieu vinden, maar vooral omdat de stroom simpelweg goedkoper is. Echter op veel plekken staat ook nog ongebruikte infrastructuur, en als ze dat voor Bitcoin mining gebruiken kan dat aantrekkelijk zijn vanwege de opstartkosten die veel lager zijn.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dat zou ik dus wel eens wat gedetailleerder willen zien. Hoe groen is het mijnen van Bitcoin?
Anders gezegd: hoeveel CO2 certificaten heb je nodig als eigenaar van een Bitcoin? Want dat zal echt niet allemaal zo netjes zijn. Er was een tijdje geleden in het nieuws dat ergens in het zuiden van de VS een vervuilende kolencentrale bleef draaien omdat die eigendom was van een Bitcoinmijner en toen die dat ding kocht waren de regels veel minder streng.
Na even googelen blijkt dat vaak voor te komen (van de eerste pagina): In Pennsylvania twee, in Montana eentje en binnenkort ook in Alaska.
Als je alleen in de zonnige maanden rond de middag mijnt zal het inderdaad wel loslopen, maar vaak zullen ze dat toch 24/7 willen doen. En dan is stroom net een heel stuk duurder geworden in de westerse wereld.quote:Op vrijdag 21 november 2025 17:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tjah dat blijf je altijd met stroomproductie houden, overigens zie je nu wel een fijne ontwikkeling dat de CO2 uitstoot daalt, niet omdat we dat fijn voor milieu vinden, maar vooral omdat de stroom simpelweg goedkoper is. Echter op veel plekken staat ook nog ongebruikte infrastructuur, en als ze dat voor Bitcoin mining gebruiken kan dat aantrekkelijk zijn vanwege de opstartkosten die veel lager zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |