abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 9 november 2025 @ 20:46:46 #201
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_219234714
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 20:35 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Wilders heeft geen meerderheid.
Wilders zal er allicht op het eerste opportune moment eentje indienen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_219234728
Als Koolmees slim is (en ik ga er vanuit dat hij D66 wil helpen) adviseert hij om eerst een kabinet van D66-VVD-CDA-JA21(+ eventueel nog een restpartij) te onderzoeken. D66 moet geloofwaardig gaan onderhandelen maar er uiteindelijk toch niet uitkomen. Bijvoorbeeld vanwege rechtsstatelijke bezwaren of omdat ze de samenwerking niet stabiel genoeg vinden vanwege JA21 of Yeşilgöz. De informateur geeft de opdracht terug omdat het niet gelukt is.

Vervolgens krijgt Wilders de kans om een informateur aan te wijzen. Immers, de PVV heeft evenveel zetels als D66. Deze informateur gaat een kabinet PVV-VVD-CDA-JA21(+ eventueel BBB) onderzoeken. CDA en VVD worden zo voor het blok gezet om kleur te bekennen. Willen ze écht over rechts? De VVD gaat onder druk van ‘klassiek liberaal’ overstag. De zaak ploft uiteindelijk omdat het CDA het écht niet ziet zitten.

Inmiddels zijn de gemeenteraadsverkiezingen allang voorbij. De maatschappelijke onrust begint toe te nemen. VNO-NCW wil snel een kabinet, het buitenland wacht immers niet op Nederland! Om uit de impasse te komen wordt een onafhankelijke informateur aangesteld die een kabinet van D66-VVD-PvdA/GL-CDA gaat onderzoeken. De druk op de VVD is inmiddels zo hoog opgelopen dat ze wel serieus moeten gaan onderhandelen.

Als het lukt dan is er een kabinet. Als het niet lukt kan de schuld van de totale impasse volledig bij de VVD worden gelegd. D66-PvdA/GL-CDA gaan vervolgens uit het landsbelang een minderheidskabinet vormen en zoeken wisselende meerderheden in de Kamer.

Met een beetje geluk kan er zo ook een scheuring binnen de VVD worden bewerkstelligd. Het anti-rechtsstatelijke deel kan dan eindelijk bij JA21, PVV of FvD geloosd worden. Of het rechtsstatelijke deel bij D66.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kowloon op 09-11-2025 20:56:02 (Correctie spelfouten) ]
pi_219234729
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 20:41 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Gesproken over de BBC: https://nos.nl/artikel/25(...)umentaire-over-trump

Het is even niet je dag _O-
Ik bedoelde BBC als het systeem, had ook VRT kunnen zeggen. Ze beheren de zender en programmamakers kunnen proberen hun programma's op de zender te krijgen. Die rol zie ik voor de NPO.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219234816
quote:
13s.gif Op zondag 9 november 2025 20:45 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Of wat de BBC uitzendt nou klopt of niet, je zou als BBC niet zo moeten buigen voor een buitenlandse heerser, die hebben er gewoon niks over te zeggen.
Ik voel een complot aankomen :P
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_219234828
Weg met de extreem rechtse partijen. Daar moet D66 niet mee gaan samenwerken.
pi_219234883
quote:
13s.gif Op zondag 9 november 2025 20:45 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Of wat de BBC uitzendt nou klopt of niet, je zou als BBC niet zo moeten buigen voor een buitenlandse heerser, die hebben er gewoon niks over te zeggen.
Wat bazel jij nou weer man _O- Dit is een interne BBC kwestie, staat ook gewoon in het artikel.
  zondag 9 november 2025 @ 21:14:07 #207
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_219234932
quote:
1s.gif Op zondag 9 november 2025 13:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jij zei dat de EO niet los te zien is van de EO, dat is gewoon niet waar.
Mij lijkt het een ultieme waarheid, hoor.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_219234988
quote:
18s.gif Op zondag 9 november 2025 21:14 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Mij lijkt het een ultieme waarheid, hoor.
Waar ik de tweede keer EO zei, moet CU zijn, stop de tijd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219234997
quote:
7s.gif Op zondag 9 november 2025 20:48 schreef Kowloon het volgende:
Als Koolmees slim is (en ik ga er vanuit dat hij D66 wil helpen) adviseert hij om eerst een kabinet van D66-VVD-CDA-JA21(+ eventueel nog een restpartij) te onderzoeken. D66 moet geloofwaardig gaan onderhandelen maar er uiteindelijk toch niet uitkomen. Bijvoorbeeld vanwege rechtsstatelijke bezwaren of omdat ze de samenwerking niet stabiel genoeg vinden vanwege JA21 of Yeşilgöz. De informateur geeft de opdracht terug omdat het niet gelukt is.

Vervolgens krijgt Wilders de kans om een informateur aan te wijzen. Immers, de PVV heeft evenveel zetels als D66. Deze informateur gaat een kabinet PVV-VVD-CDA-JA21(+ eventueel BBB) onderzoeken. CDA en VVD worden zo voor het blok gezet om kleur te bekennen. Willen ze écht over rechts? De VVD gaat onder druk van ‘klassiek liberaal’ overstag. De zaak ploft uiteindelijk omdat het CDA het écht niet ziet zitten.

Inmiddels zijn de gemeenteraadsverkiezingen allang voorbij. De maatschappelijke onrust begint toe te nemen. VNO-NCW wil snel een kabinet, het buitenland wacht immers niet op Nederland! Om uit de impasse te komen wordt een onafhankelijke informateur aangesteld die een kabinet van D66-VVD-PvdA/GL-CDA gaat onderzoeken. De druk op de VVD is inmiddels zo hoog opgelopen dat ze wel serieus moeten gaan onderhandelen.

Als het lukt dan is er een kabinet. Als het niet lukt kan de schuld van de totale impasse volledig bij de VVD worden gelegd. D66-PvdA/GL-CDA gaan vervolgens uit het landsbelang een minderheidskabinet vormen en zoeken wisselende meerderheden in de Kamer.

Met een beetje geluk kan er zo ook een scheuring binnen de VVD worden bewerkstelligd. Het anti-rechtsstatelijke deel kan dan eindelijk bij JA21, PVV of FvD geloosd worden. Of het rechtsstatelijke deel bij D66.
Het lijkt me heel raar om een minderheidskabient te adviseren vanuit Koolmees. Als hij dat doet kun je net zo goed meteen een kabinet vormen zonder VVD. Dikke kans dat het nog stabieler is ook.
pi_219235029
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 21:22 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Het lijkt me heel raar om een minderheidskabient te adviseren vanuit Koolmees. Als hij dat doet kun je net zo goed meteen een kabinet vormen zonder VVD. Dikke kans dat het nog stabieler is ook.
Alleen D66 en CDA? Dat is wel heel wankel.

Als je eerlijk bent, dan is D66-CDA-VVD helaas stabieler dan D66-CDA-GLPvdA. Omdat GLPvdA wel de neiging heeft goede voorstellen te steunen en ik van VVD verwacht dat ze in de oppositie gewoon 100% met PVV mee gaan stemmen.
pi_219235079
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 21:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Alleen D66 en CDA? Dat is wel heel wankel.

Als je eerlijk bent, dan is D66-CDA-VVD helaas stabieler dan D66-CDA-GLPvdA. Omdat GLPvdA wel de neiging heeft goede voorstellen te steunen en ik van VVD verwacht dat ze in de oppositie gewoon 100% met PVV mee gaan stemmen.
Ik heb geen vertrouwen er in dat deze VVD onder Yesilgoz stabiel opereert. De leugens om Rutte IV te laten exploderen staan me nog goed bij... komt bij dat ze klaarblijkelijk niet de wil hebben om compromissen te sluiten.
pi_219235110
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 21:30 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Ik heb geen vertrouwen er in dat deze VVD onder Yesilgoz stabiel opereert. De leugens om Rutte IV te laten exploderen staan me nog goed bij... komt bij dat ze klaarblijkelijk niet de wil hebben om compromissen te sluiten.
Oh god, die leugen weer :') Blijft toch apart hoe mensen zichzelf kunnen overtuigen van onzin.
pi_219235179
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 21:30 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Op zich eens, maar dan is de enige mogelijkheid VVD te passeren én een andere meerderheid te zoeken. Als je dan niet afhankelijk wil zijn van een instabiel PvdD en een partij als Denk, dan zal je dan GL-PvdA en JA21 bij elkaar moeten zetten met nog een 5e partij. Ik vind het best aantrekkelijk, maar het klinkt toch niet echt waarschijnlijk. Zeker niet als je ziet dat Koolmees morgen Klaver en Eerdmans niet meer spreekt, die kan hij dit dus niet voor leggen.
pi_219235192
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 21:32 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Oh god, die leugen weer :') Blijft toch apart hoe mensen zichzelf kunnen overtuigen van onzin.
Welke leugen? Dat VVD Rutte IV heeft opgeblazen zeggen ze nota bene zelf (net als D66 en CDA dat zeggen) en dat het om helemaal niks was is gewoon een feit.
pi_219235195
Een minderheidskabinet blijft zitten zolang er een meerderheid is die geen belang heeft om hen weg te sturen. Een minderheidskabinet aan de flanken (heel rechts of heel links) werkt niet, maar ik denk dat een minderheidskabinet in het centrum meer kansrijk is.
pi_219235214
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 21:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Op zich eens, maar dan is de enige mogelijkheid VVD te passeren én een andere meerderheid te zoeken. Als je dan niet afhankelijk wil zijn van een instabiel PvdD en een partij als Denk, dan zal je dan GL-PvdA en JA21 bij elkaar moeten zetten met nog een 5e partij. Ik vind het best aantrekkelijk, maar het klinkt toch niet echt waarschijnlijk. Zeker niet als je ziet dat Koolmees morgen Klaver en Eerdmans niet meer spreekt, die kan hij dit dus niet voor leggen.
Als je D66 + Pvda/GL + CDA hebt, dan schuurt dat voor CDA waarschijnlijk wel het meest, dus daar moet je dan inderdaad iets mee. Maar op zich heb je met de rest van de kleintjes (behalve SGP) wel een meerderheid van 79 in de Tweede Kamer en ook meteen een meerderheid in de Eerste Kamer.

Maar inderdaad, het zou wel zaak zijn om al die kikkers in de kruiwagen te houden en niet ineens al te principieel te laten zijn als iets ze niet zint.

Je zou zoals je aangeeft ook misschien kunnen denken aan JA21 erbij om het economisch wat meer richting het CDA te trekken al komt dat natuurlijk ook wel met uitdagingen en ik vraag me af of zij daar open voor zouden staan. Jij zal vast CU er dan nog bij willen om tot een meerderheid te komen, maar ik weet niet of dat per se stabieler is. Je hebt dan in ieder geval wel een meerderheidscoalitie.

[ Bericht 7% gewijzigd door SnertMetChoco op 09-11-2025 21:45:44 ]
pi_219235229
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 21:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
Welke leugen? Dat VVD Rutte IV heeft opgeblazen zeggen ze nota bene zelf (net als D66 en CDA dat zeggen) en dat het om helemaal niks was is gewoon een feit.
Er was geen leugen. Er waren onoverkomelijke verschillen over migratie. De nareis op nareis was daar een onderdeel van en is zeker een dingetje.
pi_219235308
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 21:41 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Er was geen leugen. Er waren onoverkomelijke verschillen over migratie. De nareis op nareis was daar een onderdeel van en is zeker een dingetje.
Er was een uitonderhandeld akkoord, goedgekeurd door de onderhandelaar van de VVD, waar Rutte en Yeşilgöz plots voor gingen liggen met die nareis op nareis leugen, wetend dat CU een beperking op gezinshereniging dat tegen het EVRM in gaat nooit zou pikken. Bewust opgeblazen terwijl er een volledig akkoord lag, dus. Iets anders kan niemand er van maken.
pi_219235320
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 21:41 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat nareis op nareis was op zich geen leugen, wel de getallen erbij die ze uit haar duim zoog.
pi_219235344
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 21:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er was een uitonderhandeld akkoord, goedgekeurd door de onderhandelaar van de VVD, waar Rutte en Yeşilgöz plots voor gingen liggen met die nareis op nareis leugen
Dat was geen leugen. Daar constant over liegen gaat je niet helpen :D

Gezinshereniging was inderdaad het grote probleem, CU liet daarom het kabinet vallen.
pi_219235368
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 21:40 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Als je D66 + Pvda/GL + CDA hebt, dan schuurt dat voor CDA waarschijnlijk wel het meest, dus daar moet je dan inderdaad iets mee. Maar op zich heb je met de rest van de kleintjes (behalve SGP) wel een meerderheid van 79 in de Tweede Kamer en ook meteen een meerderheid in de Eerste Kamer.

Maar inderdaad, het zou wel zaak zijn om al die kikkers in de kruiwagen te houden en niet ineens al te principieel te laten zijn als iets ze niet zint.
Dat zijn teveel kikkers. SP is niet van de compromissen. PvdD ook niet, maar heeft momenteel ook nog te dealen met een uit elkaar vallende partij waar men maar moet zien wat Kostic en Teunissen gaan doen. En Denk is bij vlagen redelijk onnavolgbaar. Die kruiwagen gaat hem niet worden.
pi_219235369
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 21:45 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat nareis op nareis was op zich geen leugen, wel de getallen erbij die ze uit haar duim zoog.
Wel typisch voor Yesilgoz, zelfs als ze een punt heeft doet ze haar best om het alsnog fout te doen.

Maar het maakte niet uit, CU liet het kabinet sowieso klappen op gezinshereniging.
pi_219235404
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 21:46 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat was geen leugen. Daar constant over liegen gaat je niet helpen :D

Gezinshereniging was inderdaad het grote probleem, CU liet daarom het kabinet vallen.
CU heeft het kabinet niet laten vallen, volgens VVD, D66, CDA en CU. Die zeiden allemaal dat het de VVD was. Uit officiële geWOBte stukken blijkt dat ook. Waarom lieg je daar zo over?

En dat nareis op nareis om meer dan enkele tientallen personen gaat is wel gewoon een keiharde leugen, met gegevens die gewoon bekend waren op het ministerie van Yeşilgöz.
pi_219235424
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 21:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
CU heeft het kabinet niet laten vallen, volgens VVD, D66, CDA en CU. Die zeiden allemaal dat het de VVD was. Waarom lieg je daar zo over?

En dat nareis op nareis om meer dan enkele tientallen personen gaat is wel gewoon een keiharde leugen, met gegevens die gewoon bekend waren op het ministerie van Yeşilgöz.
Nee het gaat om meer dan duizend per jaar. Dat weet je zelf ook wel.

CU heeft het kabinet laten vallen. Ik snap dat je dat niet wil horen maar zij wilden niet tekenen bij het kruisje. Je kunt niet zomaar zeggen dat onderhandelingen klaar waren als dat nog niet zo was.
pi_219235452
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2025 21:50 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nee het gaat om meer dan duizend per jaar. Dat weet je zelf ook wel.

CU heeft het kabinet laten vallen. Ik snap dat je dat niet wil horen maar zij wilden niet tekenen bij het kruisje. Je kunt niet zomaar zeggen dat onderhandelingen klaar waren als dat nog niet zo was.
Er lag een door de onderhandelaar goedgekeurd akkoord.

En het waren er 70 tot 100 per jaar, waarom lieg je zo keihard?
https://nos.nl/artikel/25(...)deed-het-niet-bewust

Zelfs Yeşilgöz erkende dat het maar om enkele tientallen ging.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')