Het zijn gelovigen die hun onzin opdringen aan de omgeving met lawaai. Dat ze allebei een ander soort lawaai maken maakt niet dat het principe niet hetzelfde is.quote:Op maandag 3 november 2025 12:36 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Het is niet eens hetzelfde.
Deze reactie is exact waar het schuurt. Nee, die kerken staan hier al honderden jaren en zijn onderdeel van onze cultuur. Dus wegwezen met die roeptoeters van de islam.quote:Op maandag 3 november 2025 11:44 schreef ems. het volgende:
Kerken vallen omwonenden net zo goed lastig met hun lawaai. Maar inderdaad, stom dat deze persoonlijke hobby's zo worden beschermd door een overheid.
Nee, de toren is geen versterker, de toren is hooguit een klankkast. En dat mag.quote:Op maandag 3 november 2025 16:41 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Nogmaals. De toren is letterlijk de versterker. Die is gebouwd om het geluid van de klokken ver te laten klinken. En kerken hebben tegenwoordig elektrische luidsystemen. Misschien maar weer terug naar de touwen dan?
Niet naast een kerk gaan wonen. Ik hoor zelden klokken luiden, alleen bij noorderwind en als ik dan toevallig buiten ben. Meestal ben ik dat op zondag voor 10 uur niet.quote:Op maandag 3 november 2025 17:39 schreef ems. het volgende:
[..]
Het zijn gelovigen die hun onzin opdringen aan de omgeving met lawaai. Dat ze allebei een ander soort lawaai maken maakt niet dat het principe niet hetzelfde is.
Helemaal mee eens. Kerkklokken zijn belangrijk cultureel erfgoed dat al vele eeuwen bij Nederland hoort en dat kan je zeer zeker niet zeggen van versterkte gebedsomroepen.quote:Op maandag 3 november 2025 17:53 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Deze reactie is exact waar het schuurt. Nee, die kerken staan hier al honderden jaren en zijn onderdeel van onze cultuur. Dus wegwezen met die roeptoeters van de islam.
Dit is voor een groot deel gewoon pertinent onwaar. Of het nou bewust liegen is, domheid is, populisme, etc. etc. Het is gewoon een grove leugen die je hier neerzet... En het erge is, volgens mij geloof je er zelf ook nog in..quote:Op maandag 3 november 2025 13:23 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Die linkse 'richting' waar jij het over hebt heeft het recht op asiel en de vrijheid van godsdienst (die beide positief uitpakken voor de enorme recente en toekomstige uitbreiding van de islam) in de jaren dat zij aan de macht waren zo diep institutioneel verankerd waardoor rechtse partijen die iets tegen dit probleem willen doen vleugellam zijn geworden.
Dat sowieso... En zo snel mogelijkquote:Op maandag 3 november 2025 18:31 schreef ricky3 het volgende:
Het wordt tijd dat godsdienst zijn uitzonderingsstatus verliest.
Ja precies, men zou de waanzinnigen niet moeten faciliteren, worden ze alleen maar brutaler van.quote:Op maandag 3 november 2025 18:31 schreef ricky3 het volgende:
Daarvoor stonden er heel andere dingen of geen dingen. Culturen veranderen en hoe eerder we van die domme zandbakgeloven af zijn hoe beter. Zowel christendom als Islam zijn toch relatief recente trends, hoogste tijd dat we dat even in de kiem smoren.quote:Op maandag 3 november 2025 17:53 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Deze reactie is exact waar het schuurt. Nee, die kerken staan hier al honderden jaren en zijn onderdeel van onze cultuur. Dus wegwezen met die roeptoeters van de islam.
Doe ik niet. Ik hoor hem toch. Van de andere kant van het dorp. Ze kunnen ook gewoon -geen- lawaai maken. Speel lekker een cd'tje af in de kerk ofzo.quote:Op maandag 3 november 2025 18:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Niet naast een kerk gaan wonen. Ik hoor zelden klokken luiden, alleen bij noorderwind en als ik dan toevallig buiten ben. Meestal ben ik dat op zondag voor 10 uur niet.
Als je naast een honderden jaren oude kerk gaat wonen weet je wat je kan verwachten. Als een nieuwe moskee of kerk opeens herrie begint te maken niet. Lijkt mij heel kut om ernaast te wonen en opeens religie door de strot te krijgen.quote:Op maandag 3 november 2025 17:53 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Verstandige woorden. Ik was tegen, maar nu voor!quote:Op maandag 3 november 2025 20:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
Joh. Lekker doen.
NL moet en zal islamiseren.
Anders zijn we racistisch
Welnee, dat was je alquote:Op maandag 3 november 2025 21:08 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Verstandige woorden. Ik was tegen, maar nu voor!
Misschien dat die westerlingen iets hebben met gelijke rechten voor mensen. Je gebruikt nota bene dat argument zelf altijd om Israel te bejubelen!quote:Op maandag 3 november 2025 21:02 schreef HowardRoark het volgende:
Bijzonder dat sommigen in dit topic beginnen over kerken. Dan ben je of aan het trollen of wil het het gewoon niet begrijpen. Maar goed, de standaard reflex van 'Ja, maar het Christendom ..' zodra het over de Islam gaat zit er helaas ingebakken bij sommigen.
De realiteit is natuurlijk dat kerklokken slechts een geluid zonder teksten maken dat ook nog is afgesteld om het niet te luid te maken voor de omgeving. Gebedsoproep van moskeeën bestaat uit Arabisch geblèr en gezang dat simpelweg niet Westers is en niet thuishoort in het Westen. Een moskee met blèrend Arabische gezang past hier cultuur gezien niet en als mensen dat graag willen moet men de spullen pakken en naar een Islamitisch land gaan.
Het blijft dan ook opvallend, dat bepaalde Westerlingen, dit Arabische geblèr (zie bijvoorbeeld de onderstaande videos) lijken te willen verdedigen door de discussie te verleggen naar kerken. Het roept de vraag op wat zulke mensen ertoe zet in de bres te springen voor de Islam.
[ twitter ]
[ twitter ]
Ah nee joh die teringherrie zou ik zelf ook niet willen.quote:Op maandag 3 november 2025 21:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welnee, dat was je al
alles voor de deug
zit je regenboogkeffiya wel okquote:Op maandag 3 november 2025 21:11 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ah nee joh die teringherrie zou ik zelf ook niet willen.
Nee.quote:Op maandag 3 november 2025 21:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
zit je regenboogkeffiya wel ok
je bent een nuttige pion voor Golfstaat- en moslimbroederschap gefinancierd gekloot.quote:
Daarbij, die kerken geven keurig netjes de tijd aan. Ofwel: hebben nut.quote:Op maandag 3 november 2025 17:53 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Graag.quote:Op maandag 3 november 2025 18:08 schreef BlaZ het volgende:
Is een algeheel moskeeverbod niet handiger, dan behoeve men zich over dit soort onbenulligheden ook niet druk te maken.
We hebben hier niet te maken met een situatie van gelijkwaardigheid, dat vraagt dus om een andere benadering. Het Westen is geen Islamitisch continent maar een deel van de wereld wiens cultuur, normen en waarden een Christelijk-Joodse inslag hebben, geen Islamitische. En kerkklokken, zoals uitgelegd, betreft slechts een geluid zonder teksten waar Islamitische gebedsoproep (die 5x per dag plaatsvindt) luid gejengel in het Arabisch is een niet-Westerse taal.quote:Op maandag 3 november 2025 21:10 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Misschien dat die westerlingen iets hebben met gelijke rechten voor mensen. Je gebruikt nota bene dat argument zelf altijd om Israel te bejubelen!
Dan moet je het niet verdedigen en dat doe je wel.quote:Op maandag 3 november 2025 21:11 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ah nee joh die teringherrie zou ik zelf ook niet willen.
Volgens mij luiden ze wel klokken daar. In Arabische landen met aanzienlijke christelijke minderheden in ieder geval wel; Syrië, Libanon, Egypte, Palestina/Israel.quote:Op maandag 3 november 2025 20:30 schreef Zorro het volgende:
Ik zou het niet in mijn hoofd halen om in Marokko te eisen dat ik kerkklokken zou mogen luiden omdat dat zo hoort.
Ook voor mijn eigen veiligheid, maar goed.
Waarom andersom wel?
Imo is deze redenatie precies verkeerd om. Welke dringende behoefte zou er zijn om versterkte gebedsoproepen te moeten accepteren? Gelovigen hebben de afgelopen decennia altijd prima de weg naar het gebedshuis kunnen vinden zonder extra lawaai. Waarom moet het nu wel dan? Het geloof beleven blijkt in de praktijk dus al prima mogelijk zonder versterking!quote:nog niet maken dat sprake is van een dringende maatschappelijke behoefte aan het geheel uitsluiten van versterkte gebedsoproepen.
De RvS doet hier alsof het redelijk is een compromis te willen vinden tussen omwonenden die overlast ervaren, en het gewenste extra stukje geloofsuiting, maar dat vind ik eigenlijk geen eerlijk uitgangspunt. Tenzij er een absolute noodzaak is (en die is er niet) ga je geen enkele onnodige geluidsoverlast toestaan.quote:Daar waar enerzijds gebedsoproepen aan bepaalde regels kunnen worden gebonden, is het anderzijds zo dat mensen een zekere verdraagzaamheid aan de dag moeten leggen bij (bijvoorbeeld islamitische) gebedsoproepen. Het streven moet erop zijn gericht een zo goed mogelijk midden te vinden tussen alle betrokken belangen.
Een zo goed mogelijk middel kan ook een islam app zijn.quote:Op maandag 3 november 2025 21:32 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Hoe langer ik erover na denk, hoe vreemder ik de redenaties van de RvS eigenlijk vind. Discriminatie, dat zou het zijn als we een synagoge wel een verstrekte gebedsoproep toestaan, maar moskeeen niet. Maar in dit voorstel mag helemaal niemand een versterke gebedsoproep doen, dus dat is juist een keurig voorbeeld van gelijkheid. Blijft over het effect op verschillende geloofsstromen, maar een ongelijke uitkomst is voor zover ik kan terugvinden eerder niet snel een motivatie geweest om wetgeving af te raden.
[..]
Imo is deze redenatie precies verkeerd om. Welke dringende behoefte zou er zijn om versterkte gebedsoproepen te moeten accepteren? Gelovigen hebben de afgelopen decennia altijd prima de weg naar het gebedshuis kunnen vinden zonder extra lawaai. Waarom moet het nu wel dan? Het geloof beleven blijkt in de praktijk dus al prima mogelijk zonder versterking!
[..]
De RvS doet hier alsof het redelijk is een compromis te willen vinden tussen omwonenden die overlast ervaren, en het gewenste extra stukje geloofsuiting, maar dat vind ik eigenlijk geen eerlijk uitgangspunt. Tenzij er een absolute noodzaak is (en die is er niet) ga je geen enkele onnodige geluidsoverlast toestaan.
Inderdaad zeg. Hoe moeten we anders tegenwoordig weten hoe laat het isquote:Op maandag 3 november 2025 21:22 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Daarbij, die kerken geven keurig netjes de tijd aan. Ofwel: hebben nut.
Vertel eens.quote:Op maandag 3 november 2025 21:54 schreef ems. het volgende:
[..]
Inderdaad zeg. Hoe moeten we anders tegenwoordig weten hoe laat het is
Denk je dat een golfstaat mij geld geeft om bovenstaand plaatje te posten?quote:Op maandag 3 november 2025 21:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
je bent een nuttige pion voor Golfstaat- en moslimbroederschap gefinancierd gekloot.
nee, je doet het vrijwillig. En dat is nog veel erger.quote:Op maandag 3 november 2025 22:19 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Denk je dat een golfstaat mij geld geeft om bovenstaand plaatje te posten?
Wat denk je dat het was?quote:Op maandag 3 november 2025 22:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
nee, je doet het vrijwillig. En dat is nog veel erger.
juist welquote:Op maandag 3 november 2025 22:35 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Je algemene kennis is niet heel groot he?
Die voegt helemaal niets toe en moet ook verdwijnen. Zoals ik al zei. Wel lezen hm?quote:Op maandag 3 november 2025 22:14 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Vertel eens.
Wat heeft de azaan voor nut dan? Apps genoeg.
En welke toegevoegde waarde heeft de azaan in een westers land?
"ze geven de tijd aan dus hebben ze nut".quote:Of hou je smoel met je belachelijk proberen te maken.
quote:Op maandag 3 november 2025 22:45 schreef ems. het volgende:
[..]
Die voegt helemaal niets toe en moet ook verdwijnen. Zoals ik al zei. Wel lezen hm?
[..]
"ze geven de tijd aan dus hebben ze nut".
Not the same.quote:Op maandag 3 november 2025 11:44 schreef ems. het volgende:
Kerken vallen omwonenden net zo goed lastig met hun lawaai. Maar inderdaad, stom dat deze persoonlijke hobby's zo worden beschermd door een overheid.
Het is echter niet een of andere filosofische of politieke verhandeling over wenselijkheid en noodzaak van gebedsoproepen. Het criterium van een dringende behoefte komt specifiek voort uit artikel 9 van het EVRM. Kun je niet leuk vinden, maar dan moet Nederland maar gewoon eens uit het EVRM stappen en tevens de grondwet wijzigen, zodat het mogelijk wordt dit soort wetgeving in te voeren.quote:Op maandag 3 november 2025 21:32 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Imo is deze redenatie precies verkeerd om. Welke dringende behoefte zou er zijn om versterkte gebedsoproepen te moeten accepteren? Gelovigen hebben de afgelopen decennia altijd prima de weg naar het gebedshuis kunnen vinden zonder extra lawaai. Waarom moet het nu wel dan? Het geloof beleven blijkt in de praktijk dus al prima mogelijk zonder versterking!
Als je iets niet weet kun je het beter vragen dan zo wanhopig te bluffen in steeds grotere bewoordingen. Mijn plaatje is verboden onder islam. Ik wilde voor eens en altijd bewijzen geen moslim te zijn maar het ging woesh over je belezen hoofd heen.quote:Op maandag 3 november 2025 22:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
juist wel
daarom weet ik waarom onbelezen nitwits met aangeprate witte erfschuld direct op de rug gaan liggen.
Dat jij en ik persoonlijk het een als minder storend ervaren betekent niet dat het niet allebei gewoon gelovigen zijn die hun domme gewoontes opdringen aan omwonenden.quote:
En het nog willen faciliteren ook.quote:Op dinsdag 4 november 2025 03:18 schreef ricky3 het volgende:
Sws als land een religie gebaseerd op haat faciliteren is ook wel retarded..
Nee, dat hoeft niet aangezien versterkte gebedsoproepen geen wezenlijk onderdeel vormen van de islam. Versterking via luidspreker is een moderne toevoeging uit de 20e eeuw. Het oproepen tot gebed kan ook zonder versterking plaatsvinden.quote:Op dinsdag 4 november 2025 06:50 schreef Monolith het volgende:
maar dan moet Nederland maar gewoon eens uit het EVRM stappen en tevens de grondwet wijzigen, zodat het mogelijk wordt dit soort wetgeving in te voeren.
Een kerkklok die slaat.quote:Op dinsdag 4 november 2025 07:56 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat jij en ik persoonlijk het een als minder storend ervaren betekent niet dat het niet allebei gewoon gelovigen zijn die hun domme gewoontes opdringen aan omwonenden.
Dus ja. Exactly the same.
Ik verwijs weer naar het advies, waarin 'wezenlijk onderdeel zijn van een religie' geen relevant criterium is omdat het hier zoals het kabinet nota bene zelf heeft aangegeven een connex recht betreft.quote:Op dinsdag 4 november 2025 08:54 schreef mackinac het volgende:
[..]
Nee, dat hoeft niet aangezien versterkte gebedsoproepen geen wezenlijk onderdeel vormen van de islam. Versterking via luidspreker is een moderne toevoeging uit de 20e eeuw. Het oproepen tot gebed kan ook zonder versterking plaatsvinden.
Waar staat in de grondwet precies het criterium over het zijn van een wezenlijk onderdeel van een religie?quote:In het Nederlandse constitutionele stelsel worden niet alleen grondrechten maar ook de zogeheten daaraan ‘connexe rechten’ beschermd. (zie noot 13) Dat zijn rechten die helpen bij het verwezenlijken van een grondrecht, maar daaraan wel ondergeschikt zijn. Vormen van verspreiding van uitingen zoals het versterkt ten gehore brengen van gebedsoproepen, worden in de rechtspraak niet gezien als de uitoefening van de godsdienstvrijheid maar van een connex recht. (zie noot 14)
Ook de regering heeft bij herhaling het gebruik van geluidsversterkende apparatuur bij gebedsoproepen als zodanig aangemerkt. (zie noot 15) Bij een beperking van een connex recht moet volgens de rechtspraak gebruik van reële betekenis overblijven. (zie noot 16) De gestelde regels mogen het gebruik van het connexe recht niet onmogelijk maken en moeten proportioneel zijn.
Die tijd was het al jaren.quote:Op maandag 3 november 2025 18:31 schreef ricky3 het volgende:
Weg met het ouderwetse gedachtegoed, de ouderwetse uitingen en gewoontes, zoek maar een andere hobby dan geloven.quote:Op maandag 3 november 2025 23:57 schreef Scjvb het volgende:
Wat 'chagrijnige' omwonenden of wie dan ook vinden moeten zij maar weten. Ervaar kerken hoogstpersoonlijk absoluut niet als 'lawaaimakers' in de ochtend vanwege klokgelui, maar wel als eeuwenoud religieus goed. Bovendien is het geloof toch ook weer 'n beetje 'hot'aan het worden onder de jongere generatie.
![]()
Houd als christen sowieso van het heerlijke eeuwenoude geluid van de kerkklokken.Dat vooral op de zondagmorgen, wanneer partner
en ik
naar de RK-parochie togen. Daar waar jong
en oud
samenkomt en men op 'n bepaald moment tijdens de dienst naar hartelust mag genieten van het kerkorgel.
![]()
Heerlijke ervaring, telkens weer!
Ja, maar als ik het goed begrijp kan door een connex recht het EVRM meebewegen met maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Voor een versterkte gebedsoproep zijn tegenwoordig via het internet meer dan genoeg alternatieven beschikbaar waardoor de noodzaak voor een luidspreker vervalt. Jouw stelling dat we dan maar uit het EVRM moeten stappen klopt dus niet.quote:Op dinsdag 4 november 2025 09:51 schreef Monolith het volgende:
Ik verwijs weer naar het advies, waarin 'wezenlijk onderdeel zijn van een religie' geen relevant criterium is omdat het hier zoals het kabinet nota bene zelf heeft aangegeven een connex recht betreft.
Hij heeft wel een punt. Mede door de versplintering in de samenleving zie je dat Kerken en religie in het algemeen populairder worden.quote:Op dinsdag 4 november 2025 10:02 schreef torentje het volgende:
[..]
Weg met het ouderwetse gedachtegoed, de ouderwetse uitingen en gewoontes, zoek maar een andere hobby dan geloven.
Want de gelovigen maken toch maar misbruik van hun kracht.
Dat is een interpretatiekwestie waar de RvS dus een andere mening over heeft. Dus zoals ik oorspronkelijk ook stelde, of je past de wet aan en zorgt dat je niet aan een internationaal verdrag hoeft te voldoen waarvan de RvS van mening is dat deze strijdig is met het wetsvoorstel of je gaat door met de poging tot invoering van deze wet door hem richting tweede kamer te sturen en zo verder en kijkt wel of de Hoge Raad er uiteindelijk net zo over denkt, mocht het zover komen.quote:Op dinsdag 4 november 2025 10:10 schreef mackinac het volgende:
[..]
Ja, maar als ik het goed begrijp kan door een connex recht het EVRM meebewegen met maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Voor een versterkte gebedsoproep zijn tegenwoordig via het internet meer dan genoeg alternatieven beschikbaar waardoor de noodzaak voor een luidspreker vervalt. Jouw stelling dat we dan maar uit het EVRM moeten stappen klopt dus niet.
We hebben echter het CDA met een enkele uitzondering al decennia in het centrum van de macht. Die gaan echt niet mee in het schrappen van de rechten die de godsdienstvrijheid beschermen in de grondwet, noch het schrappen van bredere rechten zoals het bijzonder onderwijs zoals dat in artikel 23 geregeld is.quote:
Ja, alleen een uitzondering voor de islam en niet voor alle godsdiensten ligt logischerwijs een stuk gevoeliger. Dan zit je alsnog in vrijheid van godsdienst te hakken. Ergo, zolang christelijke partijen redelijk de dienst uitmaken houden zij dit gevangen.quote:Op dinsdag 4 november 2025 10:17 schreef Monolith het volgende:
[..]
We hebben echter het CDA met een enkele uitzondering al decennia in het centrum van de macht. Die gaan echt niet mee in het schrappen van de rechten die de godsdienstvrijheid beschermen in de grondwet, noch het schrappen van bredere rechten zoals het bijzonder onderwijs zoals dat in artikel 23 geregeld is.
En je krijgt veel andere partijen sowieso ook niet mee.
Waarschijnlijk is er meer steun te vergaren voor het opnemen van selectieve uitzonderingen of beperkingen in de grondwet die gericht zijn specifiek op de Islam, maar of je daar echt na verkiezingen een 2/3e meerderheid voor weet te vinden in beide kamers betwijfel ik.
Ik vraag me eerlijk gezegd af of dat veel gevoeliger ligt, zeker met de huidige samenstelling de kamers. Het rechtsconservatieve blok, hoogstwaarschijnlijk de VVD incluis zal er weinig moeite mee hebben en bij het CDA hangt het er een beetje vanaf wie er de dienst uit maken.quote:Op dinsdag 4 november 2025 10:19 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja, alleen een uitzondering voor de islam en niet voor alle godsdiensten ligt logischerwijs een stuk gevoeliger. Dan zit je alsnog in vrijheid van godsdienst te hakken. Ergo, zolang christelijke partijen redelijk de dienst uitmaken houden zij dit gevangen.
Nogal logisch als je vooral in de Jopenkerk komt.quote:Op maandag 3 november 2025 23:57 schreef Scjvb het volgende:
Ervaar kerken hoogstpersoonlijk absoluut niet als 'lawaaimakers'
Daar wordt wel degelijk flink geklokt hoor.quote:Op dinsdag 4 november 2025 10:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Nogal logisch als je vooral in de Jopenkerk komt.
Daar kan ook wel een hoop geluid uit komen, maar dat is gewenst en komt niet van de klokken.
Als ik kijk hoe dichtbij ik bij de dichtsbijzijnde moskee woon, en die hoor ik nooit, dan vraag ik me af hoeveel moslims in onze stad die oproep wel horen. Rondom die moskee wonen er niet zo gek veel en binnen gehoorsafstand wonen ook heel veel niet-moslims. De grootste groep woont er waarschijnlijk te ver vanaf om het te horen.quote:Op dinsdag 4 november 2025 08:22 schreef Telefoonvork het volgende:
Gelukkig woon ik niet in de buurt van een haathut.
En dan mag het gewoon!quote:Op dinsdag 4 november 2025 08:54 schreef mackinac het volgende:
[..]
Nee, dat hoeft niet aangezien versterkte gebedsoproepen geen wezenlijk onderdeel vormen van de islam. Versterking via luidspreker is een moderne toevoeging uit de 20e eeuw. Het oproepen tot gebed kan ook zonder versterking plaatsvinden.
Ja. Reliegekkies die denken dat ze de wereld beter maken met lawaai. Dat het een vervelender is dan het ander weten we nu wel. Maakt niets uit voor het resultaat.quote:Op dinsdag 4 november 2025 08:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Een kerkklok die slaat.
Een roeptoeterende jengelende haatbaard die al half jankend 6x op een dag oproept tot sektarisch met je reet omhoog gaat zitten knielen.
Dat is inderdaad exact hetzelfde.
Dat bedoel ik ookquote:Op dinsdag 4 november 2025 10:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daar wordt wel degelijk flink geklokt hoor.
Nee alebei dan niet.quote:Op dinsdag 4 november 2025 10:57 schreef ems. het volgende:
[..]
Ja. Reliegekkies die denken dat ze de wereld beter maken met lawaai. Dat het een vervelender is dan het ander weten we nu wel. Maakt niets uit voor het resultaat.
Misschien moet je vragen of ze ook klokjes plaatsen op moskeeën. Dan hebben die opeens ook maatschappelijk nut!
Het is al geen discriminatie. Die man mag gewoon zonder versterking uit zijn minaret gaan staan schreeuwen. Kerken gebruiken geen versterking.quote:Op dinsdag 4 november 2025 10:58 schreef Friday12 het volgende:
Stop ook met de kerk bellen is het geen discriminatie. Beide schijt irritant.
Behalve dat de RvS als anticipeert op extreme teleologische interpretaties van vooralsnog imaginaire rechters waar geen democrratisch verkozen wetgever ooit voor getekend heeft, stelt de RvS hier zomaar ook even dat de wetgever het midden tussen tegenstrijdige belangen moet zoeken.quote:Op dinsdag 4 november 2025 10:15 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is een interpretatiekwestie waar de RvS dus een andere mening over heeft. Dus zoals ik oorspronkelijk ook stelde, of je past de wet aan en zorgt dat je niet aan een internationaal verdrag hoeft te voldoen waarvan de RvS van mening is dat deze strijdig is met het wetsvoorstel of je gaat door met de poging tot invoering van deze wet door hem richting tweede kamer te sturen en zo verder en kijkt wel of de Hoge Raad er uiteindelijk net zo over denkt, mocht het zover komen.
Mijn stelling was dus breder dan 'je moet maar uit het EVRM stappen'.
Ja precies, de gelovigen krijgen te weinig weerstand, kunnen ongehinderd indringen in buurten om daar zieltjes te winnen.quote:Op dinsdag 4 november 2025 10:11 schreef Aether het volgende:
[..]
Hij heeft wel een punt. Mede door de versplintering in de samenleving zie je dat Kerken en religie in het algemeen populairder worden.
Ja dat is de insteek van een adviesorgaan dat adviseert over de vraag of een wetsvoorstel in strijd zou zijn met de grondwet, andere wetten of verdragen he?quote:Op dinsdag 4 november 2025 11:07 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Behalve dat de RvS als anticipeert op extreme teleologische interpretaties van vooralsnog imaginaire rechters waar geen democrratisch verkozen wetgever ooit voor getekend heeft, stelt de RvS hier zomaar ook even dat de wetgever het midden tussen tegenstrijdige belangen moet zoeken.
1. Ik heb je nooit moslim genoemdquote:Op dinsdag 4 november 2025 07:09 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als je iets niet weet kun je het beter vragen dan zo wanhopig te bluffen in steeds grotere bewoordingen. Mijn plaatje is verboden onder islam. Ik wilde voor eens en altijd bewijzen geen moslim te zijn maar het ging woesh over je belezen hoofd heen.
Klokken op minaretten?quote:Op dinsdag 4 november 2025 10:57 schreef ems. het volgende:
[..]
Ja. Reliegekkies die denken dat ze de wereld beter maken met lawaai. Dat het een vervelender is dan het ander weten we nu wel. Maakt niets uit voor het resultaat.
Misschien moet je vragen of ze ook klokjes plaatsen op moskeeën. Dan hebben die opeens ook maatschappelijk nut!
Dan sta je inderdaad wel ver van de werkelijkheid af ja.quote:Op dinsdag 4 november 2025 11:09 schreef inslagenreuring het volgende:
Hoe wereldvreemd ben je ook als je die verkapte battlecry uit de moskeeën vergelijkt met wat kerkbellen.
Dat zegt het te doen maar dat doet het dus niet.quote:Op dinsdag 4 november 2025 11:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja dat is de insteek van een adviesorgaan dat adviseert over de vraag of een wetsvoorstel in strijd zou zijn met de grondwet, andere wetten of verdragen he?
De RvS staat internationaal bekend als een rommeltje qua machtenscheiding. Het punt is dat de verkozen volksvertegenwoordiging wetten en grondwetten goedkeurt, en dat met een bedoeling doet. De rechter is onafhankelijk om die wetten goed te kunnen toepassen op het individuele geval. Maar rechters achten zich steeds vaker onafhankelijk van de wet, negeren de bedoeling van de wetgever en zetten grondrechten en mensenrechten op hun kop, in de categorie die wetgever kan dan wel de verkiezingen gewonnen hebben en democratische legitimatie hebben, maar wij hebben een pretstudie van 4 jaar afgerond en weten dat de wetgever het een andere betekenis had moeten geven dus doen wij dat even voor hun.quote:En je formulering is extreem warrig, maar waar zou 'geen democrratisch (sic) verkozen wetgever ooit voor getekend hebben'? Onafhankelijke rechtsspraak of de Raad van State? Wat in beide gevallen is dat lariekoek natuurlijk. Er is nota bene in de jaren '80 nog een grondwetswijziging geweest waardoor het ook mogelijk is om initiatiefwetsvoorstellen uit de Tweede Kamer zoals deze van Flach en Eerdmans te laten toetsen door de RvS. Nog afgezien van de vele andere herzieningen van de werkwijze van de RvS. En het feit dat we in Nederland onafhankelijke, voor het leven benoemde rechters hebben is ook een voortvloeisel uit de grondwet, die prima aangepast kan worden door 'democrratisch verkozen wetgevers'.
Ja, ik kan je alleen maar adviseren dan toch je biezen te pakken en ergens te gaan zijn waar je je thuis voelt. We zijn hier om te blijven man.quote:Op maandag 3 november 2025 11:42 schreef MMaRsu het volgende:
Vooral voor de Islam, al dus de raad van State
Wat een kutkand is dit toch ook
Dan mogen jullie ook zelf de groenten en de kruiden en het fruit en andere benodigdheden voor de dagelijkse maaltijden gaan verbouwen en bewaken.quote:Op dinsdag 4 november 2025 12:16 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ja, ik kan je alleen maar adviseren dan toch je biezen te pakken en ergens te gaan zijn waar je je thuis voelt. We zijn hier om te blijven man.²
Dat klopt, en dat doen ze ook gewoon nog steeds. Er is alleen een procedure om ook advies te vragen bij wetsvoorstellen. Dat is hier ook gebeurd. Het gaat om een initiatief van twee kamerleden, niet om een wet die al is aangenomen en nu wordt afgeschoten door de RvS of wat dan ook.quote:Op dinsdag 4 november 2025 11:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat zegt het te doen maar dat doet het dus niet.
[..]
De RvS staat internationaal bekend als een rommeltje qua machtenscheiding. Het punt is dat de verkozen volksvertegenwoordiging wetten en grondwetten goedkeurt, en dat met een bedoeling doet.
Nou ja, dat zijn het soort aantijgingen van 'juridisch activisme' die zich doorgaans vooral laten leiden door de mate waarin men het oneens is met een gerechtelijke uitspraak.quote:De rechter is onafhankelijk om die wetten goed te kunnen toepassen op het individuele geval. Maar rechters achten zich steeds vaker onafhankelijk van de wet, negeren de bedoeling van de wetgever en zetten grondrechten en mensenrechten op hun kop, in de categorie die wetgever kan dan wel de verkiezingen gewonnen hebben en democratische legitimatie hebben, maar wij hebben een pretstudie van 4 jaar afgerond en weten dat de wetgever het een andere betekenis had moeten geven dus doen wij dat even voor hun.
Wat natuurlijk volstrekte lariekoek is. Er is altijd een afweging tussen rechten en voor zowel klokgelui als gejengel uit een minaret is een prima juridische casus te maken dat je dat niet om 3 uur in de nacht mag doen. Daar is ook voldoende jurisprudentie over en er is op lokaal niveau ook gewoon beperking op te leggen die door de RvS niet in strijd wordt geacht met de grondwettelijke rechten.quote:De Nederlandse grondwet beschermt de vrijheid van godsdienst extreem goed, dat was ook de bedoeling van de wetgever. Als het verbod op versterkte oproepen in strijd is met de grondwet dan is er geen midden te zoeken, maar mag het gewoon. Als het verbod niet in strijd is met de grondwet mag er een midden gezocht maar hoeft dat helemaal niet. Dat mag de democratisch verkozen wetgever dan zelf weten. Hier gaat de RvS echt op de stoel van de wetgever zitten om te kunnen kruipen voor de islamitische heerszuchtigen.
Dit dus. Maar he .. niet willen discrimineren tussen de verschillende achterlijke religies maakt het toch allemaal weer de schuld van die verdomde linkse/woke RvS.quote:Op maandag 3 november 2025 18:28 schreef inXs het volgende:
Nu even op basis van feiten
[..]
Dit is voor een groot deel gewoon pertinent onwaar. Of het nou bewust liegen is, domheid is, populisme, etc. etc. Het is gewoon een grove leugen die je hier neerzet... En het erge is, volgens mij geloof je er zelf ook nog in..
In de tijd van de verzuiling waren het juist de conservatieve partijen (die veelal ook rechts zijn, kijk ook naar de VS) die religie zo diep hebben verankerd in het recht dat het nu een probleem is (toen werd er nog geen onderscheid gemaakt naar godsdienst). Denk aan de partijen CU en het CDA en later via wat omwegen de SGP.
De socialisten, zoals SP en de PvdA waren hier toentertijd pertinent op tegen, die waren voor alleen openbaar onderwijs en totale ontkerkelijking... Ofwel, het is zeker niet aan links te danken dat dit nu het geval is, dit is gewoon aan conservatief rechts te danken.. Daardoor zijn we nu vleugellam... dankzij conservatief rechts... Als het aan links had gelegen toentertijd (of de socialisten) waren gebedsomroepen sowieso verboden.. Ook D66 is al sinds de oprichting voor een sterkte scheiding van kerk en staat (liberaal), waarbij de privésfeer (dus religie) niet bepalend is voor overheidsbeleid. Sterker nog, ook D66 is in de basis tegen religieus onderwijs en streeft naar puur openbaar onderwijs. Ze stonden zelfs aan de basis voor het initiatief (samen met SP(!!!)) om het verbod op godslastering uit de wet te schrappen (en dat is ook gelukt)..
Dus de vrijheid van godsdienst die positief uitpakt voor de islam is een gevolg van conservatief (en deels rechts) beleid... Niet links beleid...
Verschillende gebedsoproepen passen echt prima in een land wat stelt vrijheid van religie te hebben. Al wil de politieke rechterkant die vrijheid blijkbaar graag inperken tot 'alleen onze religie, niet die van een ander'.quote:Op maandag 3 november 2025 21:02 schreef HowardRoark het volgende:
Bijzonder dat sommigen in dit topic beginnen over kerken. Dan ben je of aan het trollen of wil het het gewoon niet begrijpen. Maar goed, de standaard reflex van 'Ja, maar het Christendom ..' zodra het over de Islam gaat zit er helaas ingebakken bij sommigen.
De realiteit is natuurlijk dat kerklokken slechts een geluid zonder teksten maken dat ook nog is afgesteld om het niet te luid te maken voor de omgeving. Gebedsoproep van moskeeën bestaat uit Arabisch geblèr en gezang dat simpelweg niet Westers is en niet thuishoort in het Westen. Een moskee met blèrend Arabische gezang past hier cultuur gezien niet en als mensen dat graag willen moet men de spullen pakken en naar een Islamitisch land gaan.
Het blijft dan ook opvallend, dat bepaalde Westerlingen, dit Arabische geblèr (zie bijvoorbeeld de onderstaande videos) lijken te willen verdedigen door de discussie te verleggen naar kerken. Het roept de vraag op wat zulke mensen ertoe zet in de bres te springen voor de Islam.
[ twitter ]
[ twitter ]
Plus dit. Niet de schuld van de RvS dat de overheid hun wetgeving niet op orde krijgt.quote:Op dinsdag 4 november 2025 06:50 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is echter niet een of andere filosofische of politieke verhandeling over wenselijkheid en noodzaak van gebedsoproepen. Het criterium van een dringende behoefte komt specifiek voort uit artikel 9 van het EVRM. Kun je niet leuk vinden, maar dan moet Nederland maar gewoon eens uit het EVRM stappen en tevens de grondwet wijzigen, zodat het mogelijk wordt dit soort wetgeving in te voeren.
Maar goed, als de politiek van mening is dat de RvS hier verkeerd zit, dan kunnen ze nog steeds de wetsvoorstel proberen door de politieke procedures heen te krijgen en vervolgens kan uiteindelijk de Hoge Raad een oordeel vellen.
Hoezo te diep in wappie hoekjes gedoken zegquote:Op maandag 3 november 2025 12:32 schreef Tengano het volgende:
Ja dit land blijft bukken voor de islam totdat er niets meer van ons Nederland meer over is.
De islam heeft tot doel te domineren en dat doen ze heel sneaky, bit by bit tot er niks meer van onze cultuur over is.
En de enabelers onder ons maken dit allemaal mede mogelijk.
Die vroeg ook gewoon om advies hoor. En waar je misschien het advies van de adviserende tak naast je neer kunt leggen, is de afdeling bestuursrechtspraak de hoogste bestuursrechter in Nederland. Die kan je ingevoerde wet gewoon naar de prullenbak verwijzen en burgers in het gelijk stellen.quote:Op dinsdag 4 november 2025 14:42 schreef Wienerschnitzels het volgende:
Balkenende wist al dat je de RvS vooral niet serieus moet nemen, tijd dat we daar weer naar teruggaan.
Pardon? De bestuursrechter kan absoluut niet een wet naar de prullenbak verwijzen, artikel 120 GW.quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Die vroeg ook gewoon om advies hoor. En waar je misschien het advies van de adviserende tak naast je neer kunt leggen, is de afdeling bestuursrechtspraak de hoogste bestuursrechter in Nederland. Die kan je ingevoerde wet gewoon naar de prullenbak verwijzen en burgers in het gelijk stellen.
Dat was niet heel duidelijk geformuleerd inderdaad, maar wel de daaruit voortvloeiende besluiten en handelingen van de overheid jegens burgers.quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:16 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Pardon? De bestuursrechter kan absoluut niet een wet naar de prullenbak verwijzen, artikel 120 GW.
Een kerkklok die enkele malen luidt op een Zondag vind ik wel andere koek dan dat godsgruwelijke gammele gejank en geschreeuw door een P.A. installatie door buitenlanders door de hele stad heen. Nee, dit is de controlled demolition van de westerse samenleving. En eenieder die hier achter staat is gewoon een landverrader.quote:Op maandag 3 november 2025 11:44 schreef ems. het volgende:
En beiden zijn volgens het Jodendom weer pertinente lariekoek.quote:Op dinsdag 4 november 2025 15:33 schreef Tengano het volgende:
In werkelijkheid zijn die islamitische gebedsoproepen dus discriminerend. De hele islam heeft het verhaal dat Jezus voor de mensheid is gestorven compleet verdraaid. Jezus is in de islam niet gekruisigd voor de mensen en dat is nou net waar het Goede Niews van Jezus en het Christendom over gaat.
Dat soort dingen uitdragen in een Christelijk land is pas discriminerend en alles behalve respectvol.
Hoe zou het ons vergaan als wij in een islamitisch land versterkt gaan rondbazuinen dat mohammed een valse profeet is.
Nee hoor, Arabisch geblér van migranten die vrij recent met de miljoenen zijn gearriveerd in het Westen uit niet-Westerse en Islamitische landen past niet in het Westen. En inderdaad de Westerse cultuur dient in stand te worden gehouden inclusief de gebruiken, tradities, normen en waarden die hier heersen, niet die migranten meenemen.quote:Op dinsdag 4 november 2025 14:13 schreef probeer het volgende:
[..]
Verschillende gebedsoproepen passen echt prima in een land wat stelt vrijheid van religie te hebben. Al wil de politieke rechterkant die vrijheid blijkbaar graag inperken tot 'alleen onze religie, niet die van een ander'.
Heeft voor mij geen fuck met 'in de bres springen voor de islam' te maken. Ik spring in de bres voor de vrijheid van religie. Ook al zie ik elke religie persoonlijk het liefst zo ver mogelijk oprotten. Allemaal. Islam incluis.
Alle gebedsoproepen afschaffen? Helemaal voor.
Er een specifieke tussen uit willen pikken? Nee. Of allemaal, of geen enkele.
Als moslims de publieke ruimte willen beïnvloeden met hun religie en culturen dient men naar een Islamitisch land te gaan. Niet naar een Westers land, waar het Christendom, Jodendom en tegenwoordig ook secularisme de norm zijn.quote:Artikel 6: Vrijheid van godsdienst en levensovertuiging
1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
2. De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.
Bron
Heel veel tekst om te zeggen dat je geen idee had dat ik daar een afbeelding van de profeet Mo had gepost. Voel je je nou niet een beetje hysterisch na al je gescheld en geschreeuw?quote:Op dinsdag 4 november 2025 11:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
1. Ik heb je nooit moslim genoemd
2. In de sunni Islam geldt een hard beeldverbod, dus de meeste zo niet alle plaatjes, zeker van levende wezens, zijn verboden. Uit mijn hoofd stelt een hadith dat eenieder die bij leven een afbeelding maakt van iets levends, op de dag des oordeels de taak krijgt om het tot leven te brengen en als dat niet lukt de hel je eindplaats is.
3. Geen idee derhalve, wat je met je plaatje wilde bewerkstelligen
4. Het punt was, dat we in het Westen een verbazingwekkend grote groep mensen hebben die in alles de islam wil faciliteren, terwijl ze verder te boek wil staan als progressief en dan weer een vijandigheid vertoont jegens christendom, politiek conservatisme en andere uitingen van 'Westers' imperialisme en kolonialisme. Dat daar indoctrinatie, al dan niet gefinancierd door de oliestaten, achter zit, acht ik geen onmogelijkheid.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |