Die tijd was het al jaren.quote:Op maandag 3 november 2025 18:31 schreef ricky3 het volgende:
Het wordt tijd dat godsdienst zijn uitzonderingsstatus verliest.
Weg met het ouderwetse gedachtegoed, de ouderwetse uitingen en gewoontes, zoek maar een andere hobby dan geloven.quote:Op maandag 3 november 2025 23:57 schreef Scjvb het volgende:
Wat 'chagrijnige' omwonenden of wie dan ook vinden moeten zij maar weten. Ervaar kerken hoogstpersoonlijk absoluut niet als 'lawaaimakers' in de ochtend vanwege klokgelui, maar wel als eeuwenoud religieus goed. Bovendien is het geloof toch ook weer 'n beetje 'hot'aan het worden onder de jongere generatie.
![]()
Houd als christen sowieso van het heerlijke eeuwenoude geluid van de kerkklokken.Dat vooral op de zondagmorgen, wanneer partner
en ik
naar de RK-parochie togen. Daar waar jong
en oud
samenkomt en men op 'n bepaald moment tijdens de dienst naar hartelust mag genieten van het kerkorgel.
![]()
Heerlijke ervaring, telkens weer!
Ja, maar als ik het goed begrijp kan door een connex recht het EVRM meebewegen met maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Voor een versterkte gebedsoproep zijn tegenwoordig via het internet meer dan genoeg alternatieven beschikbaar waardoor de noodzaak voor een luidspreker vervalt. Jouw stelling dat we dan maar uit het EVRM moeten stappen klopt dus niet.quote:Op dinsdag 4 november 2025 09:51 schreef Monolith het volgende:
Ik verwijs weer naar het advies, waarin 'wezenlijk onderdeel zijn van een religie' geen relevant criterium is omdat het hier zoals het kabinet nota bene zelf heeft aangegeven een connex recht betreft.
Hij heeft wel een punt. Mede door de versplintering in de samenleving zie je dat Kerken en religie in het algemeen populairder worden.quote:Op dinsdag 4 november 2025 10:02 schreef torentje het volgende:
[..]
Weg met het ouderwetse gedachtegoed, de ouderwetse uitingen en gewoontes, zoek maar een andere hobby dan geloven.
Want de gelovigen maken toch maar misbruik van hun kracht.
Dat is een interpretatiekwestie waar de RvS dus een andere mening over heeft. Dus zoals ik oorspronkelijk ook stelde, of je past de wet aan en zorgt dat je niet aan een internationaal verdrag hoeft te voldoen waarvan de RvS van mening is dat deze strijdig is met het wetsvoorstel of je gaat door met de poging tot invoering van deze wet door hem richting tweede kamer te sturen en zo verder en kijkt wel of de Hoge Raad er uiteindelijk net zo over denkt, mocht het zover komen.quote:Op dinsdag 4 november 2025 10:10 schreef mackinac het volgende:
[..]
Ja, maar als ik het goed begrijp kan door een connex recht het EVRM meebewegen met maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Voor een versterkte gebedsoproep zijn tegenwoordig via het internet meer dan genoeg alternatieven beschikbaar waardoor de noodzaak voor een luidspreker vervalt. Jouw stelling dat we dan maar uit het EVRM moeten stappen klopt dus niet.
We hebben echter het CDA met een enkele uitzondering al decennia in het centrum van de macht. Die gaan echt niet mee in het schrappen van de rechten die de godsdienstvrijheid beschermen in de grondwet, noch het schrappen van bredere rechten zoals het bijzonder onderwijs zoals dat in artikel 23 geregeld is.quote:
Ja, alleen een uitzondering voor de islam en niet voor alle godsdiensten ligt logischerwijs een stuk gevoeliger. Dan zit je alsnog in vrijheid van godsdienst te hakken. Ergo, zolang christelijke partijen redelijk de dienst uitmaken houden zij dit gevangen.quote:Op dinsdag 4 november 2025 10:17 schreef Monolith het volgende:
[..]
We hebben echter het CDA met een enkele uitzondering al decennia in het centrum van de macht. Die gaan echt niet mee in het schrappen van de rechten die de godsdienstvrijheid beschermen in de grondwet, noch het schrappen van bredere rechten zoals het bijzonder onderwijs zoals dat in artikel 23 geregeld is.
En je krijgt veel andere partijen sowieso ook niet mee.
Waarschijnlijk is er meer steun te vergaren voor het opnemen van selectieve uitzonderingen of beperkingen in de grondwet die gericht zijn specifiek op de Islam, maar of je daar echt na verkiezingen een 2/3e meerderheid voor weet te vinden in beide kamers betwijfel ik.
Ik vraag me eerlijk gezegd af of dat veel gevoeliger ligt, zeker met de huidige samenstelling de kamers. Het rechtsconservatieve blok, hoogstwaarschijnlijk de VVD incluis zal er weinig moeite mee hebben en bij het CDA hangt het er een beetje vanaf wie er de dienst uit maken.quote:Op dinsdag 4 november 2025 10:19 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja, alleen een uitzondering voor de islam en niet voor alle godsdiensten ligt logischerwijs een stuk gevoeliger. Dan zit je alsnog in vrijheid van godsdienst te hakken. Ergo, zolang christelijke partijen redelijk de dienst uitmaken houden zij dit gevangen.
Nogal logisch als je vooral in de Jopenkerk komt.quote:Op maandag 3 november 2025 23:57 schreef Scjvb het volgende:
Ervaar kerken hoogstpersoonlijk absoluut niet als 'lawaaimakers'
Daar wordt wel degelijk flink geklokt hoor.quote:Op dinsdag 4 november 2025 10:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Nogal logisch als je vooral in de Jopenkerk komt.
Daar kan ook wel een hoop geluid uit komen, maar dat is gewenst en komt niet van de klokken.
Als ik kijk hoe dichtbij ik bij de dichtsbijzijnde moskee woon, en die hoor ik nooit, dan vraag ik me af hoeveel moslims in onze stad die oproep wel horen. Rondom die moskee wonen er niet zo gek veel en binnen gehoorsafstand wonen ook heel veel niet-moslims. De grootste groep woont er waarschijnlijk te ver vanaf om het te horen.quote:Op dinsdag 4 november 2025 08:22 schreef Telefoonvork het volgende:
Gelukkig woon ik niet in de buurt van een haathut.
En dan mag het gewoon!quote:Op dinsdag 4 november 2025 08:54 schreef mackinac het volgende:
[..]
Nee, dat hoeft niet aangezien versterkte gebedsoproepen geen wezenlijk onderdeel vormen van de islam. Versterking via luidspreker is een moderne toevoeging uit de 20e eeuw. Het oproepen tot gebed kan ook zonder versterking plaatsvinden.
Ja. Reliegekkies die denken dat ze de wereld beter maken met lawaai. Dat het een vervelender is dan het ander weten we nu wel. Maakt niets uit voor het resultaat.quote:Op dinsdag 4 november 2025 08:56 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Een kerkklok die slaat.
Een roeptoeterende jengelende haatbaard die al half jankend 6x op een dag oproept tot sektarisch met je reet omhoog gaat zitten knielen.
Dat is inderdaad exact hetzelfde.
Dat bedoel ik ookquote:Op dinsdag 4 november 2025 10:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
Daar wordt wel degelijk flink geklokt hoor.
Nee alebei dan niet.quote:Op dinsdag 4 november 2025 10:57 schreef ems. het volgende:
[..]
Ja. Reliegekkies die denken dat ze de wereld beter maken met lawaai. Dat het een vervelender is dan het ander weten we nu wel. Maakt niets uit voor het resultaat.
Misschien moet je vragen of ze ook klokjes plaatsen op moskeeën. Dan hebben die opeens ook maatschappelijk nut!
Het is al geen discriminatie. Die man mag gewoon zonder versterking uit zijn minaret gaan staan schreeuwen. Kerken gebruiken geen versterking.quote:Op dinsdag 4 november 2025 10:58 schreef Friday12 het volgende:
Stop ook met de kerk bellen is het geen discriminatie. Beide schijt irritant.
Behalve dat de RvS als anticipeert op extreme teleologische interpretaties van vooralsnog imaginaire rechters waar geen democrratisch verkozen wetgever ooit voor getekend heeft, stelt de RvS hier zomaar ook even dat de wetgever het midden tussen tegenstrijdige belangen moet zoeken.quote:Op dinsdag 4 november 2025 10:15 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is een interpretatiekwestie waar de RvS dus een andere mening over heeft. Dus zoals ik oorspronkelijk ook stelde, of je past de wet aan en zorgt dat je niet aan een internationaal verdrag hoeft te voldoen waarvan de RvS van mening is dat deze strijdig is met het wetsvoorstel of je gaat door met de poging tot invoering van deze wet door hem richting tweede kamer te sturen en zo verder en kijkt wel of de Hoge Raad er uiteindelijk net zo over denkt, mocht het zover komen.
Mijn stelling was dus breder dan 'je moet maar uit het EVRM stappen'.
Ja precies, de gelovigen krijgen te weinig weerstand, kunnen ongehinderd indringen in buurten om daar zieltjes te winnen.quote:Op dinsdag 4 november 2025 10:11 schreef Aether het volgende:
[..]
Hij heeft wel een punt. Mede door de versplintering in de samenleving zie je dat Kerken en religie in het algemeen populairder worden.
Ja dat is de insteek van een adviesorgaan dat adviseert over de vraag of een wetsvoorstel in strijd zou zijn met de grondwet, andere wetten of verdragen he?quote:Op dinsdag 4 november 2025 11:07 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Behalve dat de RvS als anticipeert op extreme teleologische interpretaties van vooralsnog imaginaire rechters waar geen democrratisch verkozen wetgever ooit voor getekend heeft, stelt de RvS hier zomaar ook even dat de wetgever het midden tussen tegenstrijdige belangen moet zoeken.
1. Ik heb je nooit moslim genoemdquote:Op dinsdag 4 november 2025 07:09 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Als je iets niet weet kun je het beter vragen dan zo wanhopig te bluffen in steeds grotere bewoordingen. Mijn plaatje is verboden onder islam. Ik wilde voor eens en altijd bewijzen geen moslim te zijn maar het ging woesh over je belezen hoofd heen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |