quote:Zomertijd en wintertijd, waarom en sinds wanneer?
In de nacht van zaterdag 25 op zondag 26 maart 2023 wordt de klok weer een uur vooruit gezet. Het is dan weer zomertijd. Hoe lang doen we dat al, de klok verzetten, en waarom eigenlijk?
In Nederland zijn winter- en zomertijd in 1977 ingevoerd. Voor die tijd had men het jaren zonder gedaan. In de zomer hoefde de klok niet vooruit en in de winter niet achteruit. Geen 'nacht van de nacht' en in de zomer geen 'gebroken nacht'.
Waarschijnlijk was de beroemde Amerikaanse geleerde Benjamin Franklin (1706-1790) de eerste die voorstelde eens serieus na te denken over hoe er effectief om kon worden gegaan met het daglicht. In 1784 schreef hij het satirische artikel "An Economical Project for Diminishing the Cost of Light". De geleerde schreef dat hij op een dag om zes uur ?s ochtends wakker geworden was, naar buiten had gekeken en gezien had dat de zon al op was. Bovendien constateerde hij dat de zon op dat vroege uur ook al licht gaf. Verspilling, meende Franklin, die stelde dat mensen ontzettend veel kaarsen en geld konden besparen als ze in de zomer een paar uur 'eerder' zouden leven. Zijn artikel was vooral humoristisch bedoeld. In de praktijk werd er niets mee gedaan.
William Willett en de Zomertijd
De eerste die met een echt serieus plan kwam voor zomer- en wintertijd was de Brit William Willett (1856-1915). In 1907 kwam hij met het plan om de klok in de lente op vier opeenvolgende zondagen steeds twintig minuten vooruit te zetten. Op zondagen in september zou de klok dan weer steeds twintig minuten teruggezet moeten worden.
Eerste Wereldoorlog
Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd de zomertijd door de Duitsers voor het eerst echt ingevoerd. De oorlog was duur en om kolen te besparen besloot Duitsland op 30 april om één uur voor middernacht de zomertijd in te voeren. Ook in de bezette delen van België en Frankrijk werd dit ingevoerd. Nederland volgde het voorbeeld een dag later. Engeland voerde de zomertijd drie weken nadien ook in.
Tijdens het interbellum was er geen zomer- of wintertijd. In de Tweede Wereldoorlog ging Nederland op bevel van de Duitsers van de Amsterdamse Tijd over op de Midden-Europese Tijd. De klok moest één uur en veertig minuten vooruit worden gezet zodat het in Nederland even laat zou zijn als in Duitsland. In 1946 werd de zomertijd afgeschaft. In 1977 werden zomer- en wintertijd echter alweer ingevoerd. Dit keer vanwege de oliecrisis. Door in de zomer langer gebruik te maken van het zonlicht, zou er energie bespaard worden.
quote:Waarom schaffen we de winter- en zomertijd niet af?
Er wordt al een aantal jaar flink gediscussieerd over het afschaffen van de winter- en zomertijd. Is het verzetten van de klok nuttig of eigenlijk vooral onhandig?
Elk voor- en najaar is het weer zover: de klok wordt verzet. 's Zomers gaat de tijd een uur vooruit, 's winters gaat de tijd een uur achteruit. Waarom is dat zo? En is het niet handiger om één tijd aan te houden?
We zitten eigenlijk in een verkeerde tijdzone
Vroeger gebruikten we de zon om te bepalen hoe laat het was. Als de zon op zijn hoogste punt was, was het 12 uur 's middags. Maar daardoor was het niet op elke plek in Nederland even laat. In Enschede was het bijvoorbeeld tien minuten eerder twaalf uur dan in Amsterdam. Daarom werd besloten voortaan nog maar één tijd aan te houden: de Amsterdamse tijd.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog namen we de tijd van het Duitse Rijk over. We zijn toen één tijdzone naar het oosten geschoven. Om twaalf uur stond de zon op het hoogste punt niet meer boven Amsterdam, maar boven Berlijn. Nadat de oorlog was afgelopen hebben we deze Midden-Europese tijd gehouden. En daarmee zitten we dus eigenlijk in de verkeerde tijdzone.
De zomertijd zou energie besparen
De zomertijd bestond toen nog niet, die werd pas in 1977 ingevoerd. De reden? Een oliecrisis die een paar jaar eerder was begonnen. Door de invoering van de zomertijd zou het langer licht zijn, en daarmee zou energie worden bespaard, was het idee. Je hoeft 's avonds immers minder vroeg de lampen aan te zetten. Ook was de zomertijd goed nieuws voor de recreatie-industrie. Door de zomertijd kun je bijvoorbeeld een uurtje langer golfen of op het terras zitten.
Maar het betekent wel dat we in de zomer nog een tijdzone naar het oosten schuiven. Als het twaalf uur is, staat de zon op het hoogste punt boven bijvoorbeeld Litouwen, Oekraïne en Griekenland.
Het verzetten van de klok heeft invloed op je gezondheid
Het is nooit bewezen dat het verzetten van de klok energie bespaart. Wat wel zeker is, is dat zelfs kleine, eenmalige verschuivingen in ons ritme gevolgen kunnen hebben voor onze gezondheid.
Zo'n 25 procent van de Nederlanders heeft hier last van. Na het ingaan van de zomertijd hebben veel mensen moeite met in slaap vallen. Dat houdt meestal zo'n vier weken aan, maar kan in enkele gevallen ook de hele zomer duren. Zo bouwen ze langzaam maar zeker een slaaptekort op. Daarnaast liet een studie van de University of Michigan (VS) zien dat op de maandag na de ingang van de zomertijd er bijna een kwart meer hartaanvallen worden gemeld.
Dat komt omdat onze biologische klok wordt verstoord. Je lichaam is als het ware een fijn afgestelde machine. Als het elke avond langer licht blijft, is onze biologische klok al bezig zich aan te passen. Maar door de klok een uur vooruit te zetten, wordt dat ritme plotseling in de war geschopt. Voortaan nog maar één tijd aanhouden is dan helemaal niet zo'n gek idee.
Kunnen we winter- en zomertijd beter afschaffen?
Maar voor welke tijd kunnen we dan beter kiezen? Winter- of zomertijd? Voor onze gezondheid lijkt die eerste optie beter. De wintertijd sluit meer aan op de tijdzone waarin wij ons bevinden. Daarnaast zou het, als we voor de zomertijd zouden gaan, 's winters pas rond tien uur 's ochtends licht worden. En opstaan in het pikkedonker, daar wordt niemand vrolijk van.
Maar er zijn ook nog andere opties. Chronobioloog Marijke Gordijn van de Rijksuniversiteit Groningen vindt dat we beter voor de Engelse tijd kunnen kiezen. Als je kijkt naar de stand van de zon, is dat namelijk ook onze oorspronkelijke tijdzone. Op die manier heb je een optimale hoeveelheid ochtendlicht voor ons bioritme. Helaas zullen we dan wel wat minder avonduurtjes van de zon kunnen genieten. Maar ook dat heeft zijn voordelen, we gaan er namelijk wel beter van slapen.
Aangezien ongeveer elke klok zelf de de juiste tijd blijft aangeven na het verzetten van de klok is het eigenlijk niet zo spannend meer.quote:Op zaterdag 1 november 2025 15:08 schreef 2172619626795 het volgende:
Het maakt me inmiddels niet meer uit wat het wordt, als het maar één tijd is.
Helemaal primaquote:Op zaterdag 1 november 2025 15:12 schreef 215 het volgende:
[..]
Aangezien ongeveer elke klok zelf de de juiste tijd blijft aangeven na het verzetten van de klok is het eigenlijk niet zo spannend meer.
Maar als er dan toch voor een vaste tijd gekozen moet worden laten we dan maar zomertijd aanhouden, niemand zit er op te wachten om in de zomer voor vier uur in de nacht al daglicht te hebben. In de winter is een beetje licht aan het eind van de dag ook meer welkom dan in de ochtend, tegen de tijd dat het licht wordt is iedereen toch al op zn/hr werk.
Des nachts wordt afgekort met een weglatingsteken aan de zijde waar de de letters zijn weggelaten. Dus 's nachts. Aan het begin van de zin is het eerste volledige woord dat een hoofdletter krijgt dus 's Nachts. Voortaan opletten bij juffrouw @mailyquote:
Hoezo eigenlijk?quote:Op zaterdag 1 november 2025 15:08 schreef 2172619626795 het volgende:
Het maakt me inmiddels niet meer uit wat het wordt, als het maar één tijd is.
Je hebt toch wel licht op de fiets ?quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:22 schreef Erno-BE het volgende:
Kan niet wachten tot het eindelijk volgende week tot 20 uur licht is. Lekker een eind fietsen na het werk.
Fiets liever in daglicht.quote:Op woensdag 25 maart 2026 20:27 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Je hebt toch wel licht op de fiets ?
Dat wordt vanzelf duidelijk als je licht niet meer aangaat na het veranderen van de tijdquote:Op woensdag 25 maart 2026 19:28 schreef Discombobulate het volgende:
Snap werkelijk waar niet waar mensen zich druk om maken. Gewoon laten zoals het is.
Ik denk vooral dat mensen zich niet zo moeten aanstellen, want stel dat we het wel zouden veranderen. Ik durf te wedden dat we dan precies dezelfde berichtgeving krijgen. Het is nooit goed voor mensen.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 14:14 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Vanavond kunnen we de klok weer verzetten, maar bijna alle Nederlanders zijn dit systeem zat:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)sselen-we-nog-steeds
Nederlanders die de discussie niet zat zijn vullen massaal de poll in om te vertellen dat ze het verzetten van de tijd zat zijn.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 14:14 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Vanavond kunnen we de klok weer verzetten, maar bijna alle Nederlanders zijn dit systeem zat:
Ja echt lekker! Zin in de zomeravonden!quote:Op zaterdag 28 maart 2026 19:00 schreef Erno-BE het volgende:
Heerlijk dat morgen om 20 uur nog licht is buiten.
Of openen een topic op Fok.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 15:01 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nederlanders die de discussie niet zat zijn vullen massaal de poll in om te vertellen dat ze het verzetten van de tijd zat zijn.
Het is ook gewoon zo ongelooflijk simpel. Het heeft geen noemenswaardige nadelen om het te houden zoals het is.quote:Op woensdag 25 maart 2026 19:28 schreef Discombobulate het volgende:
Snap werkelijk waar niet waar mensen zich druk om maken. Gewoon laten zoals het is.
Nederlanders zijn de discussie zat. Ik heb in mijn omgeving echt nog nóóit iemand gehoord die oprecht moeite heeft met het huidige systeem.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 14:14 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Wat de een belangrijk vindt, is voor de ander minder belangrijk, en omgekeerd.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 19:28 schreef heywoodu het volgende:
Het is ook gewoon zo ongelooflijk simpel. Het heeft geen noemenswaardige nadelen om het te houden zoals het is.
Typisch internetdingetje inderdaad. Bovendien heeft het meer te maken met avond-ochtendmens dan de klok als ik op de reacties af ga.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 19:28 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nederlanders zijn de discussie zat. Ik heb in mijn omgeving echt nog nóóit iemand gehoord die oprecht moeite heeft met het huidige systeem.
Als het dan toch afgeschaft moet worden omdat men het gezeur zat is, doe dan inderdaad gewoon permanent de 'echte' tijd.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 19:29 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Wat de een belangrijk vindt, is voor de ander minder belangrijk, en omgekeerd.
Op dezelfde manier kun je zeggen dat het geen noemenswaardige nadelen heeft om de zomertijd af te schaffen.
Mensen die graag permanent zomertijd willen zien dus graag meer ongelukken. Bijzonder, maar een keuze inderdaadquote:Op zaterdag 28 maart 2026 19:34 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Typisch internetdingetje inderdaad. Bovendien heeft het meer te maken met avond-ochtendmens dan de klok als ik op de reacties af ga.
Waar ik slecht op ga is dat dwingende toontje van beide kanten. ''Dan moet je maar..''
Da's echt de slechtste keuze van allemaal.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 19:35 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Als het dan toch afgeschaft moet worden omdat men het gezeur zat is, doe dan inderdaad gewoon permanent de 'echte' tijd.
Maar als we permanent zomertijd hebben, zitten we toch juist de halve ochtend in het donker in de winter? Lijkt mij dikke prima, daar niet van, maar dan gaat iedereen en zijn moeder dáár weer over lopen mekkeren (en zijn er meer ongelukken).quote:Op zaterdag 28 maart 2026 19:36 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Da's echt de slechtste keuze van allemaal.
Ja, dat klopt. Met permanente wintertijd begint het in hoogzomer al rond een uurtje of 3 te schemeren en verliezen een heleboel mensen weer nuttige zonuren omdat ze liggen te slapen.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 19:38 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar als we permanent zomertijd hebben, zitten we toch juist de halve ochtend in het donker in de winter? Lijkt mij dikke prima, daar niet van, maar dan gaat iedereen en zijn moeder dáár weer over lopen mekkeren (en zijn er meer ongelukken).
Nou, prima voordelen om het gewoon zo te laten dus. Permanent wintertijd is in de zomer gierend kut, permanent zomertijd is in de winter gierend kut.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 19:40 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Met permanente wintertijd begint het in hoogzomer al rond een uurtje of 3 te schemeren en verliezen een heleboel mensen weer nuttige zonuren omdat ze liggen te slapen.
Daarom lekker houden zoals het is. Ik krijg een punthoofd van de ''ik heb ergens last van dus iedereen moet zich aan mij aanpassen'' tendens.
Daar zou je wat mee moeten doen!quote:Op zaterdag 28 maart 2026 19:43 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou, prima voordelen om het gewoon zo te laten dus. Permanent wintertijd is in de zomer gierend kut, permanent zomertijd is in de winter gierend kut.
Ik heb wel een geniaal idee: we doen zomertijd van grofweg eind maart tot ergens in de herfst en dan wintertijd in de rest van het jaar
Krijgen we dan net zo veel ongelukken als in Zweden of Noorwegen waar nog minder licht is in de ochtend? Moet er niet aan denkenquote:Op zaterdag 28 maart 2026 19:38 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Maar als we permanent zomertijd hebben, zitten we toch juist de halve ochtend in het donker in de winter? Lijkt mij dikke prima, daar niet van, maar dan gaat iedereen en zijn moeder dáár weer over lopen mekkeren (en zijn er meer ongelukken).
Ik vind het ook gewoon te extreem, zo'n uur shift in de winter. Wat we nu hebben is perfect.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 19:38 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Luister eens, ik lig zoals NORMALE mensen al om half tien in bed en ik wil gewoon licht in de ochtend.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 19:56 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Ik vind het ook gewoon te extreem, zo'n uur shift in de winter. Wat we nu hebben is perfect.
Vergeet de mensen met honten en katten niet.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 19:53 schreef tralalala het volgende:
Straks weer al dat gejank van ouders die hun kroost niet onder controle hebben, alles vanwege één uurtje tijdsverschil.
Mensen hebben hun kroost nu al niet onder controle. Maar dat terzijde.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 19:53 schreef tralalala het volgende:
Straks weer al dat gejank van ouders die hun kroost niet onder controle hebben, alles vanwege één uurtje tijdsverschil.
In 15 jaar dat ik deze kat heb echt nog nooit wat gemerkt met zomer/wintertijd.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 20:00 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Vergeet de mensen met honten en katten niet.
Dames en heren, we stappen over naar het nieuwe normaal. GMTquote:Op zaterdag 28 maart 2026 19:58 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Luister eens, ik lig zoals NORMALE mensen al om half tien in bed en ik wil gewoon licht in de ochtend.
Dan sta je maar eerder op, zoek je ander werk, gooi je je sociale kring om, zoek je een andere sportvereniging. Kleine moeite. Luie zak.
Ik lig ook om half 10 al op bed hoor. En sochtends donker is heerlijk in de winter.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 19:58 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Luister eens, ik lig zoals NORMALE mensen al om half tien in bed en ik wil gewoon licht in de ochtend.
Dan sta je maar eerder op, zoek je ander werk, gooi je je sociale kring om, zoek je een andere sportvereniging. Kleine moeite. Luie zak.
Hagenezen klagen ook nooit.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 20:10 schreef Haags het volgende:
[..]
In 15 jaar dat ik deze kat heb echt nog nooit wat gemerkt met zomer/wintertijd.
Heb je daar zin in in ?quote:Op zaterdag 28 maart 2026 19:07 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja echt lekker! Zin in de zomeravonden!
Flikker op. Worden dan ook de werk- en schooltijden met twee uur vervroegd?quote:Op zaterdag 28 maart 2026 20:11 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dames en heren, we stappen over naar het nieuwe normaal. GMT
Ik ook.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 20:46 schreef Discombobulate het volgende:
Ik vind die donkerte in de winter ook gewoon heerlijk hoor.
Ik ook, maar niet te lang.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 20:46 schreef Discombobulate het volgende:
Ik vind die donkerte in de winter ook gewoon heerlijk hoor.
Heerlijk in het donker naar werk rjjden.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 20:57 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik ook.Knus in de avond. Rust in de ochtend.
Helemaal aan jou. Een beetje werknemer heeft vandaag de dag een goede onderhandelingspositie. Idealiter begint iedereen op het tijdstip dat hen beste het beste ligt. Daarmee heb je gelijk een spreiding van werktijden waardoor de spits minder druk is. Win-winquote:Op zaterdag 28 maart 2026 20:33 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Flikker op. Worden dan ook de werk- en schooltijden met twee uur vervroegd?
Team Zomertijd is sowieso een team vol sukkels. Niet serieus nemen die mensen.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 22:45 schreef Arcee het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Team Zomertijd bekijkt deze video schuimbekkend van woede.
Was dat maar zo. We zien toch nog steeds dat iedereen en zijn schoonmoeder tegelijk de weg op en af gaat.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 22:36 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Helemaal aan jou. Een beetje werknemer heeft vandaag de dag een goede onderhandelingspositie. Idealiter begint iedereen op het tijdstip dat hen beste het beste ligt. Daarmee heb je gelijk een spreiding van werktijden waardoor de spits minder druk is. Win-win
Integendeelquote:Op zaterdag 28 maart 2026 22:58 schreef Isdatzo het volgende:
Wanneer @:Straatcommando. eigenlijk stiekem @:Kantoorcommando. blijkt te zijn
Nu gaan we met wintertijd al massaal in het donker naar school of werk en zitten dan daarna binnen in kunstlicht.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 19:38 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Prima allemaal, maar geen wisseling meer en het liefst het hele jaar door de wintertijd, die zit het dichtst tegen de zontijd aan. De zon staat op zijn hoogst rond 12.00 uur, daarom hebben we ook de AM en PM. Nog even een 10 minuten en een uur verloren..quote:Op zondag 29 maart 2026 01:10 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nu gaan we met wintertijd al massaal in het donker naar school of werk en zitten dan daarna binnen in kunstlicht.
Ik zie echt daadwerkelijk het probleem niet om er zomertijd van te maken, het gros merkt daar helemaal niets van.
Eh nee, ik wil in de zomer dat het in de avond lekker licht is.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 22:45 schreef Arcee het volgende:
Team Zomertijd bekijkt deze video schuimbekkend van woede.
#TeamGMTquote:Op zaterdag 28 maart 2026 22:49 schreef Arcee het volgende:
Ook interessant, maar "Members first". Ik weet niet of dat betekent dat die eerder mogen kijken of exclusief.
Het was dus dat eerste. Voor iedereen nu te kijken. Ook voor Team Zomertijd dus.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 22:49 schreef Arcee het volgende:
Ook interessant, maar "Members first". Ik weet niet of dat betekent dat die eerder mogen kijken of exclusief.
Deze snapt zelfs mijn peuter: voorjaar=vooruit.quote:Op zaterdag 28 maart 2026 22:41 schreef KangaP het volgende:
In Spring we spring one hour ahead!
In Fall we fall back one hour.
Heb dit steeds een nuttig ezelsbruggetje gevonden.
Men zegge het verder .
80 om 38.quote:Op zondag 29 maart 2026 19:51 schreef 215 het volgende:
Mensen weten er mooie verhalen aan te draaien met hun natuurlijke tijd. Van de ruim honderd jaar standaard tijd in NL zijn er ruim zeventig jaar met klok wisselingen geweest.
Die hele magnetronklok en analoge klok in je huis verzetten en dat niet 1 maar zelfs 2x per jaar. De brievenbus legen kost meer tijd.quote:Op zondag 29 maart 2026 19:49 schreef Arcee het volgende:
[..]
Het was dus dat eerste. Voor iedereen nu te kijken. Ook voor Team Zomertijd dus.
Goed onderbouwd item. Naar GMT toe lijkt me wel extreem, maar permanente wintertijd lijkt me een mooi compromis en dan zijn we gelijk van het 2 keer paar jaar verzetten van de klok af.
En dat "midden op de dag" is ook achterhaald.quote:Op zondag 29 maart 2026 19:51 schreef 215 het volgende:
Mensen weten er mooie verhalen aan te draaien met hun natuurlijke tijd. Van de ruim honderd jaar standaard tijd in NL zijn er ruim zeventig jaar met klok wisselingen geweest.
Verder als je zo graag wilt dat de zon midden op de dag op zn hoogst staat moet je toch een aantal uren eerder opstaan en weer naar bed. Maar daar moet de hele maatschappij voor omvormen dus lijkt me het handiger gewoon de klok ff te verzetten.
Mensen die hier jetlag van krijgen mogen nooit meer op vliegvakantie natuurlijk.
Dat gezeur twee keer per jaar.
Het is een achterlijke drogreden. Ik heb er echt 0 boodschap aan dat jij en je vrienden 's nachts wakker liggen van het feit dat de zon om 12:00 niet precies in het zuiden staat. Boeie.quote:Op maandag 30 maart 2026 23:12 schreef Isdatzo het volgende:
Als je het een 'achterlijke drogreden' noemt dan snap je het inderdaad duidelijk niet.
De eerste 20 seconden slaan al he-le-maal volstrekt nergens op en is al pure, maar dan ook echt pure geschiedsvervalsing. Ook niet verder gekeken derhalve.quote:
Nee joh dat het dan in de winter pas om 10u licht wordt is "een achterlijke drogreden".quote:Op maandag 30 maart 2026 23:15 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het is een achterlijke drogreden. Ik heb er echt 0 boodschap aan dat jij en je vrienden 's nachts wakker liggen van het feit dat de zon om 12:00 niet precies in het zuiden staat. Boeie.
Wat heeft dat te maken met het "maar dit is de echte tijdquote:Op dinsdag 31 maart 2026 09:14 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nee joh dat het dan in de winter pas om 10u licht wordt is "een achterlijke drogreden".
Only in Natteclownworld
Je snapt niet wat dat met elkaar te maken heeft?quote:Op dinsdag 31 maart 2026 09:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Wat heeft dat te maken met het "maar dit is de echte tijd" argument? We hebben het daarover, niet over andere dingen.
Ik stel voor gewoon de tijd af te schaffen.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 09:53 schreef Haags het volgende:
Het is echt ieder jaar hetzelfde cirkeltje hier he![]()
Niets. Het heeft niets met elkaar te maken. Als je het echt zo fijn vindt dat het niet pas om 10 uur licht wordt, is dat het argument. Kan je die totale onzin over de Britse tijd lekker laten voor wat het is.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 09:44 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je snapt niet wat dat met elkaar te maken heeft?
Het wordt ook nooit pas om 9u licht, 8:40 op zn laatst rond 21 december. Ook dan is90% van het land al in het donker naar werk gereden om de dag te starten onder tl-licht.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 09:14 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nee joh dat het dan in de winter pas om 10u licht wordt is "een achterlijke drogreden".
Only in Natteclownworld
Eind december en begin januari in midden-Nederland zonsopkomst om 8.48.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 10:32 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Het wordt ook nooit pas om 9u licht, 8:40 op zn laatst rond 21 december. Ook dan is90% van het land al in het donker naar werk gereden om de dag te starten onder tl-licht.
Wat ordinair. @Cocoquote:Op dinsdag 31 maart 2026 10:48 schreef TweedeKlum het volgende:
De beste tijd blijft toch de seksualiteit.
Ja dus niet pas om 9uquote:Op dinsdag 31 maart 2026 10:43 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Eind december en begin januari in midden-Nederland zonsopkomst om 8.48.
oepzlquote:
Voor WOII was er geen standaard tijd? Zonder het verder op te zoeken is de nationale tijd standaardisatie ergens eind 19e eeuw ingevoerd vanwege de spoorwegen. De zomertijd dateert van en met wo1 t/m wo2 en daarna sinds +- 1975 tot op heden.quote:
Dus hebben we al (1914-1945, 1975-2026) ruim 80 jaar zomertijd.quote:Op woensdag 1 april 2026 16:08 schreef 215 het volgende:
[..]
Voor WOII was er geen standaard tijd? Zonder het verder op te zoeken is de nationale tijd standaardisatie ergens eind 19e eeuw ingevoerd vanwege de spoorwegen. De zomertijd dateert van en met wo1 t/m wo2 en daarna sinds +- 1975 tot op heden.
In Nederland kennen we een standaardtijd sinds 1909, daarvoor kenden alleen spoorstations een standaardtijd. Dus zodra je het station uitliep, liep je meteen een jetlag op (kennelijk).quote:Op woensdag 1 april 2026 16:08 schreef 215 het volgende:
[..]
Voor WOII was er geen standaard tijd? Zonder het verder op te zoeken is de nationale tijd standaardisatie ergens eind 19e eeuw ingevoerd vanwege de spoorwegen. De zomertijd dateert van en met wo1 t/m wo2 en daarna sinds +- 1975 tot op heden.
Je hebt de zonnewijzer heruitgevonden.quote:Op dinsdag 31 maart 2026 13:37 schreef 215 het volgende:
Zou het niet veel natuurlijker zijn als we de klok dagelijks opnieuw laten starten bij zonsopgang? Dus zonsopgang is uur X. Werk begint om X+1 tot X+9. Dan genieten we het meeste van het daglicht en hebben we in de zomer op het werk ook minder een airco nodig. Winwin, behalve voor de koster die elke dag de torenklok gelijk moet zetten.
Dit werkt nooit icm het bedrijfslevenquote:Op dinsdag 31 maart 2026 13:37 schreef 215 het volgende:
Zou het niet veel natuurlijker zijn als we de klok dagelijks opnieuw laten starten bij zonsopgang? Dus zonsopgang is uur X. Werk begint om X+1 tot X+9. Dan genieten we het meeste van het daglicht en hebben we in de zomer op het werk ook minder een airco nodig. Winwin, behalve voor de koster die elke dag de torenklok gelijk moet zetten.
AFAIK liep NL gelijk met GB voor WOIIquote:Op woensdag 1 april 2026 16:08 schreef 215 het volgende:
[..]
Het bedrijfsleven en al het andere heeft zich perfect aangepast aan de huidige situatie, dus los van dat ene uur is het helemaal nergens voor nodig om dingen te verhuizen. Nog een reden waarom iedereen die beargumenteert dat we naar GMT moeten niet goed wijs is.quote:Op donderdag 2 april 2026 12:16 schreef FL_Freak het volgende:
[..]
Dit werkt nooit icm het bedrijfsleven
Voor 1940 had Nederland als het ware een eigen tijdzone. Die liep 40 minuten achter op MET en 20 minuten voor op GMT. Op wikipedia staat er een wat uitgebreidere verhandeling over:quote:Op donderdag 2 april 2026 14:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
AFAIK liep NL gelijk met GB voor WOII
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |