heb jij liever centrum rechts of midden kabinet?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 21:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja het was een van die dingen die ik nog eens hoopte mee te maken. Zeker ook samen met wat leden die ik al ken uit de tijd dat we 3 zetels hadden.
Nu het Nederlands elftal dat het WK wint nog.
Liever midden. Ik ben een derde weg man.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 22:58 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
heb jij liever centrum rechts of midden kabinet?
Ik vind JA21 nog helemaal niet stabiel voelen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 22:50 schreef Hexagon het volgende:
Mocht Ja21 gaan regering dan krijgen ze denk ik een extra kerncentrale en Ingrid Coenradie op immigratie.
Boris van ser Ham, Wouter Koolmees. Net wat sympathieker.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 22:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Kees Verhoeven alsjeblieft niet. Die is echt ontzettend zuur en deprimerend geworden. Dan liever Marietje Schaake of Lousewies van der Laan op die plek.
En ik denk dat het lijsduwerschap van Phlippen ook niet voor niets was. Die zal wel kandidaat zijn voor een post.
JA21 wil zich bewijzen als betrouwbare bestuurspartij, die gaan echt geen amok maken in een coalitie. VVD is een veel groter gevaar, dat is geen serieuze bestuurspartij, die steken een mes in je rug als dat electoraal opportuun is.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 23:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind JA21 nog helemaal niet stabiel voelen.
Maar misschien kun je dat ook niet echt meewegen omdat je niet weet wat de toekomst gaat brengen en dan loop je op de zaken vooruit.
Tegelijkertijd denk ik: er hoeft er maar een af te splitsen en de coalitie heeft een probleem. En ik gun Jetten gewoon een goede minister presidentschap.
Dat zou je kunnen voorkomen door gewoon eens per vier jaar naar de stembus te gaan. En niet iedere keer als een kabinet valt.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 23:24 schreef -XOR- het volgende:
[..]
JA21 wil zich bewijzen als betrouwbare bestuurspartij, die gaan echt geen amok maken in een coalitie. VVD is een veel groter gevaar, dat is geen serieuze bestuurspartij, die steken een mes in je rug als dat electoraal opportuun is.
Die centrumrechts-constructie is toch gewoon niet haalbaar met 75 zetels, of je moet er nog een partij a la BBB of SGP bijgooien. Dat gaat D66 nooit doen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 23:05 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind JA21 nog helemaal niet stabiel voelen.
Maar misschien kun je dat ook niet echt meewegen omdat je niet weet wat de toekomst gaat brengen en dan loop je op de zaken vooruit.
Tegelijkertijd denk ik: er hoeft er maar een af te splitsen en de coalitie heeft een probleem. En ik gun Jetten gewoon een goede minister presidentschap.
Eens met vooral dat stuk over de VVDquote:Op donderdag 30 oktober 2025 23:24 schreef -XOR- het volgende:
[..]
JA21 wil zich bewijzen als betrouwbare bestuurspartij, die gaan echt geen amok maken in een coalitie. VVD is een veel groter gevaar, dat is geen serieuze bestuurspartij, die steken een mes in je rug als dat electoraal opportuun is.
Eerder andersom. Het zijn PVV afgevaardigden die wel gaven om democratie binnen de partij en een realistisch, doorberekend programma.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 23:06 schreef JAM het volgende:
JA21 is een stel zakenwassers dat niet in de PVV mee kon komen. Kom op zeg. Daar zit toch geen mens met ook maar een greintje verstand tussen.
nee coenradie is een zeer slimme meid die gaat minister wordenquote:Op donderdag 30 oktober 2025 23:06 schreef JAM het volgende:
JA21 is een stel zakenwassers dat niet in de PVV mee kon komen. Kom op zeg. Daar zit toch geen mens met ook maar een greintje verstand tussen.
coenradie op volkshuisvestingquote:Op donderdag 30 oktober 2025 22:50 schreef Hexagon het volgende:
Mocht Ja21 gaan regering dan krijgen ze denk ik een extra kerncentrale en Ingrid Coenradie op immigratie.
Dat is gemeen richting de VVD.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 23:06 schreef JAM het volgende:
Dat imago hebben ze zich redelijk succesvol aangemeten maar is natuurlijk onzin.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 23:53 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Eerder andersom. Het zijn PVV afgevaardigden die wel gaven om democratie binnen de partij en een realistisch, doorberekend programma.
Oftewel rechts maar dan op normale toon ipv populistisch schreeuwen
Net zoals jetten zich een imago als positieve nederland verbeteraar heeft aangemeten l, maar we vergeten we even dat er niks anders dan klimaat en belasting verhoging in zijn programma staatquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 00:00 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat imago hebben ze zich redelijk succesvol aangemeten maar is natuurlijk onzin.
Prachtig dat D66 groter is geworden dan de PVV, nipt dan en dat gaf toch enigszins een kater hier. Moet er nog even van bijkomen. Ben zelf sociaal-liberaal en altijd een D66 stemmer geweest, dit keer stemde ik strategisch op PvdAGL omdat ik al vermoedde dat die door de weerstand tegen Timmermans in het algemeen heel erg zou dalen en ik wil graag een breed middenkabinet.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 00:46 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Net zoals jetten zich een imago als positieve nederland verbeteraar heeft aangemeten l, maar we vergeten we even dat er niks anders dan klimaat en belasting verhoging in zijn programma staat
Kan zijn, waar ze niets aan hebben want VVD doet/duldt vrijwel zeker geen GLPvdA.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 22:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de meeste D66 kiezers toch GLPvdA prefereren boven JA21.
Als D66 kiest over rechts om de boze en bange burgers tevreden te stellen dan krijg je een nog groter verschil tussen echt arm en zeer rijk.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 01:08 schreef Vallon het volgende:
[..]
Kan zijn, waar ze niets aan hebben want VVD doet/duldt vrijwel zeker geen GLPvdA.
ik neem even aan de JA21 dat (belang aan die kant, is groter) daarin volgt.
Die linkse coalitie moet dan meer in klein gaan sprokkelen dan wanneer het overrechts gaat met als bijkomend voordeel dat PVV stilletjes voor een aantal 'rechtse' punten gedoogsteun zal verlenen.
Verbeteren kost altijd wat, alleen wie is de lul? De kleine of de grote beurs? Je kunt wel nagaan dat als Jetten over rechts gaat iig de kleine beurs de sjaak is.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 00:46 schreef Ferdii het volgende:
[..]
Net zoals jetten zich een imago als positieve nederland verbeteraar heeft aangemeten l, maar we vergeten we even dat er niks anders dan klimaat en belasting verhoging in zijn programma staat
https://www.vvd.nl/een-st(...)een-kleine-overheid/quote:Betaalbare zorg
Het is nú tijd om de keuzes te maken waarmee we de betaalbaarheid en kwaliteit van onze zorg ook voor de toekomst veiligstellen. Dit vraagt een politiek die duidelijke keuzes durft te maken en daar eerlijk over is. De VVD kijkt daarom kritisch welke zorg wel en niet vergoed moet worden. Hierbij zorgen we dat mensen die zorg echt nodig hebben, deze kunnen krijgen. Om te voorkomen dat door middel van fraude jaarlijks miljarden weglekt uit de zorg, straffen we fraudeurs harder.
Welnee, ken je klassiekers: "Si vis pacem, para bellum"quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 02:11 schreef Firuze60 het volgende:
En ik ben nog niet helemaal klaar met dit, want ik zie het zo weer gebeuren dat de wapenindustrie flink misbruik maakt van bange burgers met lobbyen voor investeringen om een of andere idioot wapen te ontwerpen. Dat zag Timmermans goed.
Er zijn zat expats hier die gewoon banen hebben waarvoor Nederlanders te vinden zijn.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 20:55 schreef quo_ het volgende:
[..]
Best lastig he, dat verschil tussen asielmigratie en arbeidsmigratie.
Van die 1000 die hier wekelijks asiel aanvragen is er maar een fractie die ooit aan het werk gaat om zijn eigen broek op te houden.
De arbeidsmigranten daarentegen komen hier om te werken in banen waar geen nederlanders voor te vinden zijn.
En?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 03:28 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Er zijn zat expats hier die gewoon banen hebben waarvoor Nederlanders te vinden zijn.
Jij wil dus dat Europa de vazal wordt van Rusland, China of de VS. Jij geeft dus niks om zelfbeschikking en vrijheid.quote:
Een linkse lente is na de verkiezingen verder weg dan ooit. GL-PvdA is een rokende puinhoop, SP wordt met het jaar kleiner en kleiner, Volt heeft geen bestaansrecht meer (de liberale d66) en DENK, CU en PvdD groeien niet.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 01:08 schreef Vallon het volgende:
[..]
Kan zijn, waar ze niets aan hebben want VVD doet/duldt vrijwel zeker geen GLPvdA.
Die linkse coalitie moet dan meer in klein gaan sprokkelen dan wanneer het overrechts gaat met als bijkomend voordeel dat PVV stilletjes voor een aantal 'rechtse' punten gedoogsteun zal verlenen.
Jetten doet gewoon hetzelfde als Starmerquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 06:36 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Ik vind het trouwens gaaf van het campagneteam van d66, al die Nederlandse vlaggetjes die werden gezwaaid door enthousiaste aanhangers. Deze links-liberale partij wordt eindelijk een nationalistische partij en is nu lid van de gezellige rechtse familie van dit land die trots op Nederland en haar cultuur hoog in het vaandel heeft. De rokende puinhoop GL-PvdA kan niets anders doen dan weer moreel verontwaardigd zijn.
Je verwacht daadwerkelijk een ruggengraat bij de VVD?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 01:08 schreef Vallon het volgende:
[..]
Volgende verkiezingen is het gewoon weer stuivertje wisselenquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 06:14 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Een linkse lente is na de verkiezingen verder weg dan ooit. GL-PvdA is een rokende puinhoop, SP wordt met het jaar kleiner en kleiner, Volt heeft geen bestaansrecht meer (de liberale d66) en DENK, CU en PvdD groeien niet.
Wel knap dat je het zo ontzettend niet begrijpt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 06:36 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Ik vind het trouwens gaaf van het campagneteam van d66, al die Nederlandse vlaggetjes die werden gezwaaid door enthousiaste aanhangers. Deze links-liberale partij wordt eindelijk een nationalistische partij en is nu lid van de gezellige rechtse familie van dit land die trots op Nederland en haar cultuur hoog in het vaandel heeft. De rokende puinhoop GL-PvdA kan niets anders doen dan weer moreel verontwaardigd zijn.
De rechtse nachtmerrie voor Nederland is verder weg. Rechts verliest haar meerderheid. PVV-VVD-BBB-JA21-SGP-FvD zakt van 75 naar 71 en kan dus niks meer blokkeren (deze groep stemde afgelopen maanden vaak samen). D66-GL/PvdA-CDA-SP-PvdD-CU-Volt heeft nu de kans om op onderdelen waar niet met de coalitie wordt gestemd (en dat is echt nog vrij regelmatig) het beleid bij te sturen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 06:14 schreef Geldprintkabouter het volgende:
[..]
Een linkse lente is na de verkiezingen verder weg dan ooit. GL-PvdA is een rokende puinhoop, SP wordt met het jaar kleiner en kleiner, Volt heeft geen bestaansrecht meer (de liberale d66) en DENK, CU en PvdD groeien niet.
Misschien is een minderheidskabinet D66 - VVD - CDA een goed idee?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 07:50 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk eigenlijk dat men het beste het D66-CDA motorblok een soort proeve van een regeerakkoord kunnen laten schrijven, wat dan een uitgangspunt kan zijn voor andere partijen om aan te haken. En waar ook de grenzen in staan die achterban en van partijen rustiger kan maken.
Anders dreigt weer een Mexican standoff scenario.
D66 zal dan D66-GL/PvdA-CDA prefereren. CDA heeft liever de VVD. Dus die keus is nog niet zo simpel.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 07:52 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Misschien is een minderheidskabinet D66 - VVD - CDA een goed idee?
Dan kan die op het ene vlak meerderheden halen bij GroenLinks / Pvda (stikstof, woningbouw), en op andere vlakken meerderheden over rechts (asiel bijvoorbeeld).
Dat is natuurlijk ooit geprobeerd (voor Rutte IV), maar dat werkte uiteindelijk ook niet echt. Lokaal en provinciaal wordt het wel vaker zo gedaan als er geen duidelijke coalitie ligt, volgens mij.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 07:50 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk eigenlijk dat men het beste het D66-CDA motorblok een soort proeve van een regeerakkoord kunnen laten schrijven, wat dan een uitgangspunt kan zijn voor andere partijen om aan te haken. En waar ook de grenzen in staan die achterban en van partijen rustiger kan maken.
Anders dreigt weer een Mexican standoff scenario.
Klopt, maar ik zie ook geen reden voor Jetten om D66 in de container te gooien om een nieuwe droom van Yesilgoz en Eerdmans mogelijk te maken. Jetten is heel duidelijk geweest over de coalitiewens en de wens tot stabiliteit met fatsoenlijk bestuur. Dat heb je niet als je op dag 1 al vragen krijgt over ethiek en je de klimpaal voor de zoveelste nieuwe rechtse partij wordt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 01:12 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Als D66 kiest over rechts om de boze en bange burgers tevreden te stellen dan krijg je een nog groter verschil tussen echt arm en zeer rijk.
Ik denk dat je dat ook zou kunnen overwegen inderdaad. Wel zul je Dan toch akkoorden moeten hebben over de bemensing. Niet dat de ministers vogelvrij worden.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 07:52 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dan kan die op het ene vlak meerderheden halen bij GroenLinks / Pvda (stikstof, woningbouw), en op andere vlakken meerderheden over rechts (asiel bijvoorbeeld).
Valt wel wat voor te zeggen, met deze constructie kun je zowel links als rechts steun halen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 07:42 schreef Hanca het volgende:
NOS gaat hier uit van een motorblok D66-VVD-CDA: https://nos.nl/artikel/25(...)volgen-andere-landen
Dat vind ik wel heel vroeg. VVD is weliswaar onmisbaar voor een meerderheidscoalitie, maar als ze zich zo blijven opstellen dan kan het prima zijn dat ze er toch naast komen staan. Een coalitie D66-GL/PvdA-CDA is ook gewoon nog mogelijk, zeker aangezien die meestal steun zullen krijgen van SP, PvdD, CU, Volt, Denk. Er is een sociale, positieve meerderheid in de Kamer. Het motorblok lijkt me nu vooral nog D66-CDA, Jetten en Bontenbal kunnen het samen ook erg goed vinden.
Nee, daar wil je niet afhankelijk van zijn, maar in praktijk zal een VVD meestal gewoon mee stemmen. Als de VVD teveel noten op haar zang heeft, kan het wel gewoon buiten de coalitie vallen. JA21 bleek afgelopen 2 jaar ook best constructief.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:01 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Valt wel wat voor te zeggen, met deze constructie kun je zowel links als rechts steun halen.
Als je de VVD er buiten laat zal je voor rechtse plannen altijd de VVD nodig hebben. En waarom dan niet in het kabinet stappen? En aan de linkerkant zal je eigenlijk altijd alle partijen nodig hebben. Wil je echt afhankelijk zijn van Denk/PvdD?
Ik vraag me af of het CDA liever de VVD heeft dan GL/PvdA. Op het gebied van Wonen en Arbeid is het makkelijker handelen met GL/PvdA dan met de VVD. Ik denk niet dat de VVD de hypotheekrenteaftrek zal willen offeren, zeker niet in zo'n minderheidsconstructie.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 07:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
D66 zal dan D66-GL/PvdA-CDA prefereren. CDA heeft liever de VVD. Dus die keus is nog niet zo simpel.
Bontenbal was toch vrij duidelijk. En met een D66-CDA-VVD coalitie zit CDA comfortabel in het midden, bij D66-CDA-GLPvdA zit CDA op de rechterflank. Dat is toch altijd een slechtere positie.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:19 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik vraag me af of het CDA liever de VVD heeft dan GL/PvdA. Op het gebied van Wonen en Arbeid is het makkelijker handelen met GL/PvdA dan met de VVD. Ik denk niet dat de VVD de hypotheekrenteaftrek zal willen offeren, zeker niet in zo'n minderheidsconstructie.
De EK wordt over iets meer dan een jaar herkozen. Als ze nu een half jaar gaan formeren, dan bezig met de begrotingen 2027 (die worden bijna nooit weggestemd in de EK), dan is tegen de tijd dat je echt met wetten door het hele traject van advies, inspraak, wetgevingsoverleggen, einddebat TK, stemmingen heen bent misschien die hele EK al wel vervangen. Zeker bij de wat meer controversiële wetten die je moeilijk door de EK krijgt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:17 schreef -XOR- het volgende:
PvdAGL is voor de Eerste Kamer wel erg handig om erbij te hebben.
CDA heeft hele andere ervaringen met VVD dan wat jij nu zegt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:23 schreef -XOR- het volgende:
Ik snap niet dat Bontenbal zo enthousiast is over een wappiepartij waarmee eigenlijk niet goed te regeren valt.
Dan nog kun je er gevoeglijk van uitgaan dat PvdAGL in de eerste kamer een stuk meer zetels gaat halen VVD. Als ik Klaver was zou ik achter de schermen gaan dreigen de EK politiek te maken.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
De EK wordt over iets meer dan een jaar herkozen. Als ze nu een half jaar gaan formeren, dan bezig met de begrotingen 2027 (die worden bijna nooit weggestemd in de EK), dan is tegen de tijd dat je echt met wetten door het hele traject van advies, inspraak, wetgevingsoverleggen, einddebat TK, stemmingen heen bent misschien die hele EK al wel vervangen. Zeker bij de wat meer controversiële wetten die je moeilijk door de EK krijgt.
CDA zal net als D66 wel tevreden zijn met PvdA en VVD erbij. Als ze met ook JA21 erbij zitten zitten ze wel weer richting de linkerkant.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bontenbal was toch vrij duidelijk. En met een D66-CDA-VVD coalitie zit CDA comfortabel in het midden, bij D66-CDA-GLPvdA zit CDA op de rechterflank. Dat is toch altijd een slechtere positie.
Dit zal de oplossing wel worden lijkt me. In feiten denk ik gewoon dat het neerkomt op de PvdA en JA21 die wat met elkaar zullen moeten uitruilen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 07:52 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Ja, voor zowel D66 als CDA is een brede middencoalitie met zowel GLPvdA als VVD een droom, maar dat hangt toch echt af van de opstelling van de VVD.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:28 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
CDA zal net als D66 wel tevreden zijn met PvdA en VVD erbij. Als ze met ook JA21 erbij zitten zitten ze wel weer richting de linkerkant.
Uiteindelijk is het beste misschien wel gl/PvdA/d66/cda/VVD. Duurt alleen nog even voordat dit verkocht kan worden aan de kiezers van de VVD.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, daar wil je niet afhankelijk van zijn, maar in praktijk zal een VVD meestal gewoon mee stemmen. Als de VVD teveel noten op haar zang heeft, kan het wel gewoon buiten de coalitie vallen. JA21 bleek afgelopen 2 jaar ook best constructief.
Natuurlijk is een minderheidskabinet nooit ideaal, maar VVD in dat motorblok plaatsen vind ik echt nog te vroeg. Dan geef je de VVD ook teveel een sleutelpositie.
Ik ga nergens meer vanuit, voor hetzelfde geld haalt D66 straks maar 3 zetels in de Eerste Kamer. Zo wispelturig is de Nederlandse kiezer wel.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:27 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dan nog kun je er gevoeglijk van uitgaan dat PvdAGL in de eerste kamer een stuk meer zetels gaat halen VVD. Als ik Klaver was zou ik achter de schermen gaan dreigen de EK politiek te maken.
Het is lastig om te zeggen of de VVD bij moeilijk doen in de formatie gewaardeerd of afgestraft wordt door de kiezer.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ga nergens meer vanuit, voor hetzelfde geld haalt D66 straks maar 3 zetels in de Eerste Kamer. Zo wispelturig is de Nederlandse kiezer wel.
Waarom zou PvdAGL hieraan meewerken. Die moeten zich helemaal niet constructief gaan zitten opstellen. Een oppositiezitje is geen cuckstoel.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:29 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dit zal de oplossing wel worden lijkt me. In feiten denk ik gewoon dat het neerkomt op de PvdA en JA21 die wat met elkaar zullen moeten uitruilen.
Die hebben nu niet echt een sterke positie. Als zij in de onderhandelingen moeilijk gaan doen is samenwerking helemaal ver weg. En oppositie voeren heeft GLPvdA niets opgeleverd.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:33 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Waarom zou PvdAGL hieraan meewerken. Die moeten zich helemaal niet constructief gaan zitten opstellen.
Samenwerking als oppositiepartij? Nogmaals, waarom zou PvdAGL dat doen?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:34 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Die hebben nu niet echt een sterke positie. Als zij in de onderhandelingen moeilijk gaan doen is samenwerking helemaal ver weg. En oppositie voeren heeft GLPvdA niets opgeleverd.
Ze zitten daar niet in het partijbelang, maar in het landsbelang. Dat wordt helaas te vaak vergeten. Natuurlijk moet een serieuze partij letterlijk altijd constructief zijn. Je moet namelijk het land beter willen maken. En de huidige stilstand doorbreken.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:33 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Waarom zou PvdAGL hieraan meewerken. Die moeten zich helemaal niet constructief gaan zitten opstellen.
Ja, en bij wie ga je je steun voor je plannen dan kopen? Bij de PVV?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:35 schreef TheVulture het volgende:
Misschien kun je inderdaad beter voor een minderheidskabinet gaan zonder VVD dan een middenkabinet mét. De VVD is een dermate onbetrouwbare coalitiepartner gebleken in het recente verleden dat ze bij enige geur van electorale winst de boel weer zullen laten klappen, zeker met figuren als Yesilgoz, Heinen en Karremans.
Omdat ze volksvertegenwoordigers zijn.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Samenwerking als oppositiepartij? Nogmaals, waarom zou PvdAGL dat doen?
Je kunt voor plannen toch best steun zoeken bij de VVD (of JA21), maar ze een machtspositie geven om te breken is misschien nog wel gevaarlijker.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:36 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja, en bij wie ga je je steun voor je plannen dan kopen? Bij de PVV?
Ik begrijp heel veel, ook cynisme.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 07:40 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Wel knap dat je het zo ontzettend niet begrijpt.
Ja dahaag, dat is leuk. Politici moeten geen cucks zijn. Als je door de coalitie gezien wordt als Het Grote Gevaar voor Nederland hoef je niet constructief te gaan zitten doen, zo werken dingen niet.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zitten daar niet in het partijbelang, maar in het landsbelang. Dat wordt helaas te vaak vergeten. Natuurlijk moet een serieuze partij letterlijk altijd constructief zijn. Je moet namelijk het land beter willen maken. En de huidige stilstand doorbreken.
Nee hoor. Gewoon zeggen ‘Als we dit niet doen, moeten we van het pluche af.’ Moet jij eens kijken hoe snel het congres er dan mee instemt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:32 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Uiteindelijk is het beste misschien wel gl/PvdA/d66/cda/VVD. Duurt alleen nog even voordat dit verkocht kan worden aan de kiezers van de VVD.
Toch niet alleen de opstelling van de VVD? Lijkt me dat GLPvdA ook niet staat te springen om in zo’n coalitie te stappen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, voor zowel D66 als CDA is een brede middencoalitie met zowel GLPvdA als VVD een droom, maar dat hangt toch echt af van de opstelling van de VVD.
PvdAGL is prima voor zo'n coalitie te porren, het probleem is dat de VVD compleet van het padje af is.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:46 schreef Hoekbank het volgende:
[..]
Toch niet alleen de opstelling van de VVD? Lijkt me dat GLPvdA ook niet staat te springen om in zo’n coalitie te stappen.
De VVD is niet de baas, nee. Dat zeg ik ook niet.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:40 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja dahaag, dat is leuk. Politici moeten geen cucks zijn. Als je door de coalitie gezien wordt als Het Grote Gevaar voor Nederland hoef je niet constructief te gaan zitten doen, zo werken dingen niet.
De VVD is niet de baas van PvdAGL.
GLPvdA wil graag.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:46 schreef Hoekbank het volgende:
[..]
Toch niet alleen de opstelling van de VVD? Lijkt me dat GLPvdA ook niet staat te springen om in zo’n coalitie te stappen.
Het electoraat van de VVD schijnt dat ook niet te willen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:49 schreef -XOR- het volgende:
[..]
PvdAGL is prima voor zo'n coalitie te porren, het probleem is dat de VVD compleet van het padje af is.
Ja, maar dat zal VVD over GLPvdA zeggen. Die zie ik gewoon echt niet met elkaar in een coalitie stappen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:49 schreef -XOR- het volgende:
[..]
PvdAGL is prima voor zo'n coalitie te porren, het probleem is dat de VVD compleet van het padje af is.
Alsof D66 droomt van regeren met de VVD. De lijn zou wellicht iets kunnen aansluiten, maar dat is onder de voorwaarde dat je een fatsoenlijk spelende VVD hebt. Maar de VVD is ook wel wat de partij van de trucs, als in dat ze zo'n beetje iedere andere partij voor de bus kunnen gooien om het eigen falen. En D66 heeft geen zin om een soort nieuwe tussentijdse 'stepping stone' te zijn daarin.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:46 schreef Hoekbank het volgende:
[..]
Alsof de VVD zo'n pretje is voor het GL/PvdA electoraat.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:50 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Het electoraat van de VVD schijnt dat ook niet te willen.
Omdat die dolgedraaid zijn door hun partijleider.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:50 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Alleen slaat dat nergens op.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:51 schreef Hoekbank het volgende:
[..]
Ja, maar dat zal VVD over GLPvdA zeggen. Die zie ik gewoon echt niet met elkaar in een coalitie stappen.
Ik zou het persoonlijk echt perfect vinden omdat we dan een heel breed gedragen coalitie krijgen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:50 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
D66 en VVD staan natuurlijk op zich vrij dicht bij elkaar, zitten ook in dezelfde Europese familie.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:52 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Alsof D66 droomt van regeren met de VVD. De lijn zou wellicht kunnen aansluiten, maar de VVD is ook wel wat de partij van de trucs, als in dat ze zo'n beetje iedere andere partij voor de bus kunnen gooien om het eigen falen. En D66 heeft geen zin om een soort nieuwe tussentijdse 'stepping stone' te zijn daarin.
Als partijen wel, maar de poppetjes zoals Yesilgoz en Heinen maken het allemaal niet heel betrouwbaar.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
D66 en VVD staan natuurlijk op zich vrij dicht bij elkaar, zitten ook in dezelfde Europese familie.
VVD is deels Trumpistisch en die fractie recentelijk daarom bijna uitgetrapt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
D66 en VVD staan natuurlijk op zich vrij dicht bij elkaar, zitten ook in dezelfde Europese familie.
lees het nog eens.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Blijkbaar is het emotioneel vergelijkbaar met electoraat van GL tov PVVquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:50 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Recept voor succes op de flankenquote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:53 schreef Hoekbank het volgende:
[..]
Ik zou het persoonlijk echt perfect vinden omdat we dan een heel breed gedragen coalitie krijgen.
Dat is er niet, niemand betwist dan ook dat de VVD in de regering zou moeten.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:58 schreef capricia het volgende:
Wat is het alternatief voor D66 zonder de VVD dan?
Tja, maar wat is precies landsbelang?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zitten daar niet in het partijbelang, maar in het landsbelang. Dat wordt helaas te vaak vergeten. Natuurlijk moet een serieuze partij letterlijk altijd constructief zijn. Je moet namelijk het land beter willen maken. En de huidige stilstand doorbreken.
Beiden Renew Europe.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zelfde fractie, niet zelfde bloedgroep.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Beiden Renew Europe.
Zelfde fractie inderdaad. Zelfde bloedgroep.
D66 en PvdA kregen de klappen na de jaren '90 en kregen zowat alle klappen van VVD en Ex-VVD'er Wilders als het om voorbeelden van (eigen) falen van het land ging. De VVD heeft D66 nooit verdedigd, gooide soms alleen meer olie op het vuur. Dus ja, dat ze beide liberale partijen zijn.. dat is een gegeven, maar ze liggen absoluut niet dicht bijelkaar als in dat ze zeer nauw kunnen samenwerken of bijna kunnen fuseren o.i.d.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:55 schreef -XOR- het volgende:
[..]
VVD is deels Trumpistisch en die coalitie recentelijk daarom bijna uitgetrapt.
Je gooit hier nogal wat verschillende zaken op macro en micro niveau op een hoop. Een gezonde huizenmarkt is inderdaad landsbelang, maar hoe dat te realiseren verschillen de inzichten. Wel of geen hypotheekrenteaftrek is daar een onderdeel van. Goede betaalbare zorg en onderwijs is inderdaad landsbelang, maar hoe dat te realiseren, daar verschillen de partijen in.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:59 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Tja, maar wat is precies landsbelang?
Een partijtje boeren uitruilen voor huizen lijkt mij landsbelang
De hypotheekrenteaftrek inperken lijkt mij landsbelang
Goed klimaatbeleid en een schoner milieu lijkt mij landsbelang
Betaalbare zorg en onderwijs voor iedereen lijkt mij landsbelang
En dan verdenk ik VVD meer van landverraad, en wanneer het over boeren en milieu gaat CDA ook op die punten dan GL/PvdA.
Er is niet zo heel veel waar we echt eenduidig kunnen zeggen “dat is in het landsbelang”. Links wat rechtse belangen gaat goedkeuren is gewoon zot. Dat is ook de echte reden van de stilstand. Verdwaasde kiezers die links beleid van rechtse partijen verwachten
Natuurlijk bepaalt iedere partij zelf wat ze 'de goede kant op' vinden, maar dat je houding in eerste instantie constructief is, met het idee goede plannen te steunen en iets minder goede plannen beter te maken is wel essentieel. Dat moet de houding zijn van een volksvertegenwoordiger.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:59 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Tja, maar wat is precies landsbelang?
Een partijtje boeren uitruilen voor huizen lijkt mij landsbelang
De hypotheekrenteaftrek inperken lijkt mij landsbelang
Goed klimaatbeleid en een schoner milieu lijkt mij landsbelang
Betaalbare zorg en onderwijs voor iedereen lijkt mij landsbelang
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |