Bontenbal was toch vrij duidelijk. En met een D66-CDA-VVD coalitie zit CDA comfortabel in het midden, bij D66-CDA-GLPvdA zit CDA op de rechterflank. Dat is toch altijd een slechtere positie.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:19 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik vraag me af of het CDA liever de VVD heeft dan GL/PvdA. Op het gebied van Wonen en Arbeid is het makkelijker handelen met GL/PvdA dan met de VVD. Ik denk niet dat de VVD de hypotheekrenteaftrek zal willen offeren, zeker niet in zo'n minderheidsconstructie.
De EK wordt over iets meer dan een jaar herkozen. Als ze nu een half jaar gaan formeren, dan bezig met de begrotingen 2027 (die worden bijna nooit weggestemd in de EK), dan is tegen de tijd dat je echt met wetten door het hele traject van advies, inspraak, wetgevingsoverleggen, einddebat TK, stemmingen heen bent misschien die hele EK al wel vervangen. Zeker bij de wat meer controversiële wetten die je moeilijk door de EK krijgt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:17 schreef -XOR- het volgende:
PvdAGL is voor de Eerste Kamer wel erg handig om erbij te hebben.
CDA heeft hele andere ervaringen met VVD dan wat jij nu zegt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:23 schreef -XOR- het volgende:
Ik snap niet dat Bontenbal zo enthousiast is over een wappiepartij waarmee eigenlijk niet goed te regeren valt.
Dan nog kun je er gevoeglijk van uitgaan dat PvdAGL in de eerste kamer een stuk meer zetels gaat halen VVD. Als ik Klaver was zou ik achter de schermen gaan dreigen de EK politiek te maken.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
De EK wordt over iets meer dan een jaar herkozen. Als ze nu een half jaar gaan formeren, dan bezig met de begrotingen 2027 (die worden bijna nooit weggestemd in de EK), dan is tegen de tijd dat je echt met wetten door het hele traject van advies, inspraak, wetgevingsoverleggen, einddebat TK, stemmingen heen bent misschien die hele EK al wel vervangen. Zeker bij de wat meer controversiële wetten die je moeilijk door de EK krijgt.
CDA zal net als D66 wel tevreden zijn met PvdA en VVD erbij. Als ze met ook JA21 erbij zitten zitten ze wel weer richting de linkerkant.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bontenbal was toch vrij duidelijk. En met een D66-CDA-VVD coalitie zit CDA comfortabel in het midden, bij D66-CDA-GLPvdA zit CDA op de rechterflank. Dat is toch altijd een slechtere positie.
Dit zal de oplossing wel worden lijkt me. In feiten denk ik gewoon dat het neerkomt op de PvdA en JA21 die wat met elkaar zullen moeten uitruilen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 07:52 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Misschien is een minderheidskabinet D66 - VVD - CDA een goed idee?
Dan kan die op het ene vlak meerderheden halen bij GroenLinks / Pvda (stikstof, woningbouw), en op andere vlakken meerderheden over rechts (asiel bijvoorbeeld).
Ja, voor zowel D66 als CDA is een brede middencoalitie met zowel GLPvdA als VVD een droom, maar dat hangt toch echt af van de opstelling van de VVD.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:28 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
CDA zal net als D66 wel tevreden zijn met PvdA en VVD erbij. Als ze met ook JA21 erbij zitten zitten ze wel weer richting de linkerkant.
Uiteindelijk is het beste misschien wel gl/PvdA/d66/cda/VVD. Duurt alleen nog even voordat dit verkocht kan worden aan de kiezers van de VVD.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, daar wil je niet afhankelijk van zijn, maar in praktijk zal een VVD meestal gewoon mee stemmen. Als de VVD teveel noten op haar zang heeft, kan het wel gewoon buiten de coalitie vallen. JA21 bleek afgelopen 2 jaar ook best constructief.
Natuurlijk is een minderheidskabinet nooit ideaal, maar VVD in dat motorblok plaatsen vind ik echt nog te vroeg. Dan geef je de VVD ook teveel een sleutelpositie.
Ik ga nergens meer vanuit, voor hetzelfde geld haalt D66 straks maar 3 zetels in de Eerste Kamer. Zo wispelturig is de Nederlandse kiezer wel.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:27 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dan nog kun je er gevoeglijk van uitgaan dat PvdAGL in de eerste kamer een stuk meer zetels gaat halen VVD. Als ik Klaver was zou ik achter de schermen gaan dreigen de EK politiek te maken.
Het is lastig om te zeggen of de VVD bij moeilijk doen in de formatie gewaardeerd of afgestraft wordt door de kiezer.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ga nergens meer vanuit, voor hetzelfde geld haalt D66 straks maar 3 zetels in de Eerste Kamer. Zo wispelturig is de Nederlandse kiezer wel.
Waarom zou PvdAGL hieraan meewerken. Die moeten zich helemaal niet constructief gaan zitten opstellen. Een oppositiezitje is geen cuckstoel.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:29 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dit zal de oplossing wel worden lijkt me. In feiten denk ik gewoon dat het neerkomt op de PvdA en JA21 die wat met elkaar zullen moeten uitruilen.
Die hebben nu niet echt een sterke positie. Als zij in de onderhandelingen moeilijk gaan doen is samenwerking helemaal ver weg. En oppositie voeren heeft GLPvdA niets opgeleverd.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:33 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Waarom zou PvdAGL hieraan meewerken. Die moeten zich helemaal niet constructief gaan zitten opstellen.
Samenwerking als oppositiepartij? Nogmaals, waarom zou PvdAGL dat doen?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:34 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Die hebben nu niet echt een sterke positie. Als zij in de onderhandelingen moeilijk gaan doen is samenwerking helemaal ver weg. En oppositie voeren heeft GLPvdA niets opgeleverd.
Ze zitten daar niet in het partijbelang, maar in het landsbelang. Dat wordt helaas te vaak vergeten. Natuurlijk moet een serieuze partij letterlijk altijd constructief zijn. Je moet namelijk het land beter willen maken. En de huidige stilstand doorbreken.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:33 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Waarom zou PvdAGL hieraan meewerken. Die moeten zich helemaal niet constructief gaan zitten opstellen.
Ja, en bij wie ga je je steun voor je plannen dan kopen? Bij de PVV?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:35 schreef TheVulture het volgende:
Misschien kun je inderdaad beter voor een minderheidskabinet gaan zonder VVD dan een middenkabinet mét. De VVD is een dermate onbetrouwbare coalitiepartner gebleken in het recente verleden dat ze bij enige geur van electorale winst de boel weer zullen laten klappen, zeker met figuren als Yesilgoz, Heinen en Karremans.
Omdat ze volksvertegenwoordigers zijn.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:36 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Samenwerking als oppositiepartij? Nogmaals, waarom zou PvdAGL dat doen?
Je kunt voor plannen toch best steun zoeken bij de VVD (of JA21), maar ze een machtspositie geven om te breken is misschien nog wel gevaarlijker.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:36 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja, en bij wie ga je je steun voor je plannen dan kopen? Bij de PVV?
Ik begrijp heel veel, ook cynisme.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 07:40 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Wel knap dat je het zo ontzettend niet begrijpt.
Ja dahaag, dat is leuk. Politici moeten geen cucks zijn. Als je door de coalitie gezien wordt als Het Grote Gevaar voor Nederland hoef je niet constructief te gaan zitten doen, zo werken dingen niet.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zitten daar niet in het partijbelang, maar in het landsbelang. Dat wordt helaas te vaak vergeten. Natuurlijk moet een serieuze partij letterlijk altijd constructief zijn. Je moet namelijk het land beter willen maken. En de huidige stilstand doorbreken.
Nee hoor. Gewoon zeggen ‘Als we dit niet doen, moeten we van het pluche af.’ Moet jij eens kijken hoe snel het congres er dan mee instemt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:32 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Uiteindelijk is het beste misschien wel gl/PvdA/d66/cda/VVD. Duurt alleen nog even voordat dit verkocht kan worden aan de kiezers van de VVD.
Toch niet alleen de opstelling van de VVD? Lijkt me dat GLPvdA ook niet staat te springen om in zo’n coalitie te stappen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, voor zowel D66 als CDA is een brede middencoalitie met zowel GLPvdA als VVD een droom, maar dat hangt toch echt af van de opstelling van de VVD.
PvdAGL is prima voor zo'n coalitie te porren, het probleem is dat de VVD compleet van het padje af is.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:46 schreef Hoekbank het volgende:
[..]
Toch niet alleen de opstelling van de VVD? Lijkt me dat GLPvdA ook niet staat te springen om in zo’n coalitie te stappen.
De VVD is niet de baas, nee. Dat zeg ik ook niet.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 08:40 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja dahaag, dat is leuk. Politici moeten geen cucks zijn. Als je door de coalitie gezien wordt als Het Grote Gevaar voor Nederland hoef je niet constructief te gaan zitten doen, zo werken dingen niet.
De VVD is niet de baas van PvdAGL.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |