abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219154627
si vis pacem, para pacem
pi_219154629
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 20:55 schreef quo_ het volgende:

[..]
Best lastig he, dat verschil tussen asielmigratie en arbeidsmigratie.

Van die 1000 die hier wekelijks asiel aanvragen is er maar een fractie die ooit aan het werk gaat om zijn eigen broek op te houden.
De arbeidsmigranten daarentegen komen hier om te werken in banen waar geen nederlanders voor te vinden zijn.
Er zijn zat expats hier die gewoon banen hebben waarvoor Nederlanders te vinden zijn.
Ik doe het ff rustig aan.
pi_219154634
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 03:28 schreef Toby56 het volgende:

[..]
Er zijn zat expats hier die gewoon banen hebben waarvoor Nederlanders te vinden zijn.
En?
pi_219154636
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 03:32 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
En?
Niks en.
Ik doe het ff rustig aan.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 03:53:26 #230
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_219154639
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 03:20 schreef Firuze60 het volgende:
si vis pacem, para pacem
Jij wil dus dat Europa de vazal wordt van Rusland, China of de VS. Jij geeft dus niks om zelfbeschikking en vrijheid.

Dit is de reden waarom ik het linkse gedachtegoed verafschuw en tot in de kern van mijn ziel haat.
Geld maakt niet gelukkig tenzij versleten schoenen wanhopig naar je staren
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 06:14:33 #231
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_219154767
quote:
12s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 01:08 schreef Vallon het volgende:

[..]
Kan zijn, waar ze niets aan hebben want VVD doet/duldt vrijwel zeker geen GLPvdA.
ik neem even aan de JA21 dat (belang aan die kant, is groter) daarin volgt.

Die linkse coalitie moet dan meer in klein gaan sprokkelen dan wanneer het overrechts gaat met als bijkomend voordeel dat PVV stilletjes voor een aantal 'rechtse' punten gedoogsteun zal verlenen.
Een linkse lente is na de verkiezingen verder weg dan ooit. GL-PvdA is een rokende puinhoop, SP wordt met het jaar kleiner en kleiner, Volt heeft geen bestaansrecht meer (de liberale d66) en DENK, CU en PvdD groeien niet. _O_
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 06:36:18 #232
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_219154848
Ik vind het trouwens gaaf van het campagneteam van d66, al die Nederlandse vlaggetjes die werden gezwaaid door enthousiaste aanhangers. Deze links-liberale partij wordt eindelijk een nationalistische partij en is nu lid van de gezellige rechtse familie van dit land die trots op Nederland en haar cultuur hoog in het vaandel heeft. De rokende puinhoop GL-PvdA kan niets anders doen dan weer moreel verontwaardigd zijn. _O_
pi_219154899
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 06:36 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Ik vind het trouwens gaaf van het campagneteam van d66, al die Nederlandse vlaggetjes die werden gezwaaid door enthousiaste aanhangers. Deze links-liberale partij wordt eindelijk een nationalistische partij en is nu lid van de gezellige rechtse familie van dit land die trots op Nederland en haar cultuur hoog in het vaandel heeft. De rokende puinhoop GL-PvdA kan niets anders doen dan weer moreel verontwaardigd zijn. _O_
Jetten doet gewoon hetzelfde als Starmer

Zie ook dit artikel:
https://www.trouw.nl/poli(...)ederlander~b10b181d/

Populistisch nationalistisch rechts is hopelijk straks gewoon de Nederlandse vlag als eigen symbool kwijt. Het is namelijk ook de vlag van progressief links, van Nederlandse moslims en van ieder andere inwoner van Nederland of persoon met de Nederlandse nationaliteit.

Hopelijk wordt dit voorbeeld ook veel gevolgd, zoals hier:

Als je je aan de vlag verbindt, verbind je je aan ons allemaal, ook de mensen in die Taqwa moskee. Eigenlijk moet de vlag staan voor dat je iedere Nederlander en inwoner van Nederland accepteert en je met ze allemaal verbonden bent. Het eeuwenoude Nederlandse symbool laten we ons niet afpakken, hij is van ons allemaal. Dat is wat Jetten hier mee zegt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hanca op 31-10-2025 07:03:21 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219154966
quote:
12s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 01:08 schreef Vallon het volgende:

[..]
Kan zijn, waar ze niets aan hebben want VVD doet/duldt vrijwel zeker geen GLPvdA.
ik neem even aan de JA21 dat (belang aan die kant, is groter) daarin volgt.

Die linkse coalitie moet dan meer in klein gaan sprokkelen dan wanneer het overrechts gaat met als bijkomend voordeel dat PVV stilletjes voor een aantal 'rechtse' punten gedoogsteun zal verlenen.
Je verwacht daadwerkelijk een ruggengraat bij de VVD?
pi_219154991
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 06:14 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
Een linkse lente is na de verkiezingen verder weg dan ooit. GL-PvdA is een rokende puinhoop, SP wordt met het jaar kleiner en kleiner, Volt heeft geen bestaansrecht meer (de liberale d66) en DENK, CU en PvdD groeien niet. _O_
Volgende verkiezingen is het gewoon weer stuivertje wisselen
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:40:10 #236
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219154993
De trots op NL cultuur van D66 betekent iig wel dat er geld naartoe gaat. Ook maar moderne zaken.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:40:58 #237
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_219154998
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 06:36 schreef Geldprintkabouter het volgende:
Wel knap dat je het zo ontzettend niet begrijpt.
Dit, dus.
pi_219155001
NOS gaat hier uit van een motorblok D66-VVD-CDA: https://nos.nl/artikel/25(...)volgen-andere-landen

Dat vind ik wel heel vroeg. VVD is weliswaar onmisbaar voor een meerderheidscoalitie, maar als ze zich zo blijven opstellen dan kan het prima zijn dat ze er toch naast komen staan. Een coalitie D66-GL/PvdA-CDA is ook gewoon nog mogelijk, zeker aangezien die meestal steun zullen krijgen van SP, PvdD, CU, Volt, Denk. Er is een sociale, positieve meerderheid in de Kamer. Het motorblok lijkt me nu vooral nog D66-CDA, Jetten en Bontenbal kunnen het samen ook erg goed vinden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_219155017
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 06:14 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
De rechtse nachtmerrie voor Nederland is verder weg. Rechts verliest haar meerderheid. PVV-VVD-BBB-JA21-SGP-FvD zakt van 75 naar 71 en kan dus niks meer blokkeren (deze groep stemde afgelopen maanden vaak samen). D66-GL/PvdA-CDA-SP-PvdD-CU-Volt heeft nu de kans om op onderdelen waar niet met de coalitie wordt gestemd (en dat is echt nog vrij regelmatig) het beleid bij te sturen.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:50:53 #240
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219155029
Ik denk eigenlijk dat men het beste het D66-CDA motorblok een soort proeve van een regeerakkoord kunnen laten schrijven, wat dan een uitgangspunt kan zijn voor andere partijen om aan te haken. En waar ook de grenzen in staan die achterban en van partijen rustiger kan maken.

Anders dreigt weer een Mexican standoff scenario.
pi_219155034
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 07:50 schreef Hexagon het volgende:
Ik denk eigenlijk dat men het beste het D66-CDA motorblok een soort proeve van een regeerakkoord kunnen laten schrijven, wat dan een uitgangspunt kan zijn voor andere partijen om aan te haken. En waar ook de grenzen in staan die achterban en van partijen rustiger kan maken.

Misschien is een minderheidskabinet D66 - VVD - CDA een goed idee?

Dan kan die op het ene vlak meerderheden halen bij GroenLinks / Pvda (stikstof, woningbouw), en op andere vlakken meerderheden over rechts (asiel bijvoorbeeld).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219155038
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 07:52 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Dan kan die op het ene vlak meerderheden halen bij GroenLinks / Pvda (stikstof, woningbouw), en op andere vlakken meerderheden over rechts (asiel bijvoorbeeld).
D66 zal dan D66-GL/PvdA-CDA prefereren. CDA heeft liever de VVD. Dus die keus is nog niet zo simpel.
pi_219155041
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 07:50 schreef Hexagon het volgende:

Dat is natuurlijk ooit geprobeerd (voor Rutte IV), maar dat werkte uiteindelijk ook niet echt. Lokaal en provinciaal wordt het wel vaker zo gedaan als er geen duidelijke coalitie ligt, volgens mij.
pi_219155047
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 01:12 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Als D66 kiest over rechts om de boze en bange burgers tevreden te stellen dan krijg je een nog groter verschil tussen echt arm en zeer rijk.
Klopt, maar ik zie ook geen reden voor Jetten om D66 in de container te gooien om een nieuwe droom van Yesilgoz en Eerdmans mogelijk te maken. Jetten is heel duidelijk geweest over de coalitiewens en de wens tot stabiliteit met fatsoenlijk bestuur. Dat heb je niet als je op dag 1 al vragen krijgt over ethiek en je de klimpaal voor de zoveelste nieuwe rechtse partij wordt.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:58:44 #245
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219155052
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 07:52 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik denk dat je dat ook zou kunnen overwegen inderdaad. Wel zul je Dan toch akkoorden moeten hebben over de bemensing. Niet dat de ministers vogelvrij worden.
pi_219155056
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 07:42 schreef Hanca het volgende:
NOS gaat hier uit van een motorblok D66-VVD-CDA: https://nos.nl/artikel/25(...)volgen-andere-landen

Dat vind ik wel heel vroeg. VVD is weliswaar onmisbaar voor een meerderheidscoalitie, maar als ze zich zo blijven opstellen dan kan het prima zijn dat ze er toch naast komen staan. Een coalitie D66-GL/PvdA-CDA is ook gewoon nog mogelijk, zeker aangezien die meestal steun zullen krijgen van SP, PvdD, CU, Volt, Denk. Er is een sociale, positieve meerderheid in de Kamer. Het motorblok lijkt me nu vooral nog D66-CDA, Jetten en Bontenbal kunnen het samen ook erg goed vinden.
Valt wel wat voor te zeggen, met deze constructie kun je zowel links als rechts steun halen.

Als je de VVD er buiten laat zal je voor rechtse plannen altijd de VVD nodig hebben. En waarom dan niet in het kabinet stappen? En aan de linkerkant zal je eigenlijk altijd alle partijen nodig hebben. Wil je echt afhankelijk zijn van Denk/PvdD?
pi_219155079
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 08:01 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Valt wel wat voor te zeggen, met deze constructie kun je zowel links als rechts steun halen.

Als je de VVD er buiten laat zal je voor rechtse plannen altijd de VVD nodig hebben. En waarom dan niet in het kabinet stappen? En aan de linkerkant zal je eigenlijk altijd alle partijen nodig hebben. Wil je echt afhankelijk zijn van Denk/PvdD?
Nee, daar wil je niet afhankelijk van zijn, maar in praktijk zal een VVD meestal gewoon mee stemmen. Als de VVD teveel noten op haar zang heeft, kan het wel gewoon buiten de coalitie vallen. JA21 bleek afgelopen 2 jaar ook best constructief.

Natuurlijk is een minderheidskabinet nooit ideaal, maar VVD in dat motorblok plaatsen vind ik echt nog te vroeg. Dan geef je de VVD ook teveel een sleutelpositie.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:17:55 #248
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_219155134
PvdAGL is voor de Eerste Kamer wel erg handig om erbij te hebben.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_219155141
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 07:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
D66 zal dan D66-GL/PvdA-CDA prefereren. CDA heeft liever de VVD. Dus die keus is nog niet zo simpel.
Ik vraag me af of het CDA liever de VVD heeft dan GL/PvdA. Op het gebied van Wonen en Arbeid is het makkelijker handelen met GL/PvdA dan met de VVD. Ik denk niet dat de VVD de hypotheekrenteaftrek zal willen offeren, zeker niet in zo'n minderheidsconstructie.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:21:26 #250
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_219155149
Er zal ook wel wat afhangen wie de nieuwe leider van PvdA/GL wordt.

En of Ja21 stabiel blijft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')