Ah okquote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:26 schreef Felagund het volgende:
[..]
Hij was wel op het feestje:
[ x ]
Maar niet door mij.quote:
quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:30 schreef Houtenbeen het volgende:
NSC de grootste op Sint Eustatius
Kunnen ze daar niet beter gewoon hun eigen staat oprichten?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:30 schreef Houtenbeen het volgende:
De enigen die Gaza boeien zijn het XR volk, Turken en boomknuffelaars die al honkvast bij die partijen zitten. De rest wordt er juist door afgeschrikt.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:09 schreef skysherrif het volgende:
Nou vind ik het juist opvallend vindt dat Bij1, PvdD, Denk en toch ook PvdA met Piri dat ze allen niet gegroeid of juist gekrompen zijn, ondanks alle aandacht in het land van Gaza en de enorme protesten.
Misschien niet 1 op 1 oorzaak en gevolg en wellicht ook omdat de wapenstilstand kwam en het uiteindelijk minder heeft meebewogen dus met kiezen, maar toch interessant dat het ze allen niets heeft opgeleverd.
Hebben "nee" gestemd toen ze de kans kregen daartoe.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:33 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Kunnen ze daar niet beter gewoon hun eigen staat oprichten?
9.7% opkomst.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:30 schreef Houtenbeen het volgende:
Dan krijgt half fok een hersenbloeding.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:27 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Kaag, alleen om Wilders te provoceren
Merkwaardige generalisering.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:34 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De enigen die Gaza boeien zijn het XR volk, Turken en boomknuffelaars die al honkvast bij die partijen zitten. De rest wordt er juist door afgeschrikt.
Dat zijn dus wel 65 stemmen geweest.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:30 schreef Houtenbeen het volgende:
1 stem op DENKquote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:39 schreef golfer het volgende:
[..]
Dat zijn dus wel 65 stemmen geweest.
Elke stem telt.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:39 schreef golfer het volgende:
[..]
Dat zijn dus wel 65 stemmen geweest.
Behalve die van Wierd Duk!quote:
Schaf dat stemmen daar maar gewoon af dan, belachelijk.quote:
quote:Aanwijzen verkenner uitgesteld tot dinsdag
Aanstaande dinsdag komen alle lijsttrekkers bij elkaar om een verkenner aan te wijzen. De verwachting was dat dat morgen zou gebeuren, maar omdat de uitslag van de verkiezingen nog onduidelijk is, is de bijeenkomst uitgesteld.
Kamervoorzitter Bosma verwacht niet dat alle (post)stemmen dan al geteld zijn, toch wil hij dan al spreken met de fractieleiders over de verkiezingsuitslag.
Eerder vandaag zei PVV-leider Wilders dat hij aan Bosma had gevraagd om de verkenningsfase uit te stellen totdat alle stemmen geteld zijn.
Triest. Want PVV gaat D66 nooit meer inhalen.quote:
quote:
Greet traineert de boel, ook al zou hij de grootste zijn, niemand die ertoe doet wil met hem in zee dus dit is echt sneu.quote:
Daar hebben ze het nieuws van de afgelopen 2 jaar gemist.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:30 schreef Houtenbeen het volgende:
Dat zijn maar 65 stemmen, dus nee.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:03 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
[..]
Daar hebben ze het nieuws van de afgelopen 2 jaar gemist.![]()
Komt Eddy hierdoor wel in de kamer dan?
Wedden dat hij ook nog hertellingen gaat eisenquote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:02 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Greet traineert de boel, ook al zou hij de grootste zijn, niemand die ertoe doet wil met hem in zee dus dit is echt sneu.
Gelukkig hebben we daar duidelijke regels over, maar ik denk niet dat Geert dat doet. Ik weet dat mensen er graag een Trump van willen maken, maar Geert is in de eerste plaats toch een vrij gewone politicus.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:05 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Wedden dat hij ook nog hertellingen gaat eisen
Tellen dubbel.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:59 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik snap dat gedoe met restzetels nooit zo
Daar heb ik ook altijd moeite meequote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:59 schreef Mexicanobakker het volgende:
Op migratie en wat andere punten na staan die partijen verder best dicht bij elkaar.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 13:50 schreef Sunshine1982 het volgende:
Net een TikTok gezien waar ze een vrouw de vraag stellen, 'op wie gaat u stemmen?' Zegt ze 'Op PVV of SP'.Sommige mensen hebben geen flauw benul waarop ze stemmen en ik vind dat best gevaarlijk. Stem dan gewoon liever niet.
Dat betekent dan dat de aantallen zoals nu op NOS.nl staan ook zo blijven toch? Daar zitten de restzetels al in meegenomen toch?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:05 schreef Faraday01 het volgende:
Op basis van de uitslag tot nu toe (14:45) heb ik naar de restzetels gekeken. Er zijn 139 directe zetels aan partijen toegewezen en dus 11 restzetels. Je kunt alleen een restzetel krijgen als je tenminste 1 volle zetel krijgt, voor de methode van toewijzing: https://www.rijksoverheid(...)g-na-de-verkiezingen
Behalve de SGP, de PVDD, 50 PLUS, Denk en Volt krijgen alle partijen een restzetel. De PvdA komt net een paar stemmen te kort voor 19 volle zetels maar krijgt zelfs 2 restzetels. Mochten ze de 19 volle zetels wel net halen maakt dat niets uit wat dan krijgen ze maar 1 restzetel.
Verder lijken er geen partijen meer in de gevarenzone te zitten om een volle zetel of restzetel te verliezen of bij te winnen.
Die worden wel meegenomen lijkt me want er staat een totaal van 150 zetels in de uitslagquote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:13 schreef Puntenjager het volgende:
Waar kun je, gvd, een nauwkeurigere versie van de voorlopige verkiezingsuitslag vinden??
Het enige dat nieuwssites geven zijn percentages met 1 cijfer achter de komma. Er zijn nauwkeurigere cijfers beschikbaar, want bijvoorbeeld het Parool geeft het totaal aantal stemmen op de PVV en D66. Echter verder niets. Ook niet het totaal aantal uitgebrachte stemmen.
Ik kan dus geen kiesdeler uitrekenen en dat wil ik graag, want met de beschikbare percentages kom ik op 25,05 zetels voor Greet uit Limburg. Ik zou graag willen analyseren waarom dat op 26 zetels wordt afgerond. Idem voor Robbie66. Ja, restzetels bladiebla, maar die zouden nog niet meegenomen zijn, wordt tegelijk verteld. Dan nogmaals mijn vraag: hoe kom je van 25,05 naar afgerond 26 zetels??
Vanwege restzetels, er wordt niet naar boven afgerond daarom heb je restzetels en de verdeling van de restzetels gaat via een methode die voor een gemiddeld mens niet te doen is. Geen idee waar je gelezen denkt te hebben dat restzetels nog niet meegeteld worden, want dat worden ze wel degelijk. Zou ook hele vreemde voorlopige uitslagen krijgen anders want je hebt het nogal over wat restzetels (11 de vorige keer).quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:13 schreef Puntenjager het volgende:
Ik kan dus geen kiesdeler uitrekenen en dat wil ik graag, want met de beschikbare percentages kom ik op 25,05 zetels voor Greet uit Limburg. Ik zou graag willen analyseren waarom dat op 26 zetels wordt afgerond. Idem voor Robbie66. Ja, restzetels bladiebla, maar die zouden nog niet meegenomen zijn, wordt tegelijk verteld. Dan nogmaals mijn vraag: hoe kom je van 25,05 naar afgerond 26 zetels??
Totaal aantal stemmen / 150 = kiesdeler. Die moet je halen om in de kamer te komen. Voorts worden zetels 1 voor 1 aan partijen gegeven: telkens aan die partij waarvoor (aantal stemmen op partij) / (aantal zetels voor partij) (ofwel (aantal stemmen) / (huidige aantal zetels + 1)) dan het grootst is.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 15:59 schreef Mexicanobakker het volgende:
Briefstemmers waren er vorige keer wel ongeveer 69000.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:35 schreef thabit het volgende:
[..]
Totaal aantal stemmen / 150 = kiesdeler. Die moet je halen om in de kamer te komen. Voorts worden zetels 1 voor 1 aan partijen gegeven: telkens aan die partij waarvoor (aantal stemmen op partij) / (aantal zetels voor partij) (ofwel (aantal stemmen) / (huidige aantal zetels + 1)) dan het grootst is.
Overigens moet D66 nog zeker iets van 13000 stemmen erbij halen willen ze in aanmerking komen voor nog een restzetel. Zal wel niet gaan lukken.
nicequote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:40 schreef Felagund het volgende:
[..]
Briefstemmers waren er vorige keer wel ongeveer 69000.
De Volkskrant had het semi-begrijpelijk opgeschrevenquote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:35 schreef thabit het volgende:
[..]
Totaal aantal stemmen / 150 = kiesdeler. Die moet je halen om in de kamer te komen. Voorts worden zetels 1 voor 1 aan partijen gegeven: telkens aan die partij waarvoor (aantal stemmen op partij) / (aantal zetels voor partij) (ofwel (aantal stemmen) / (huidige aantal zetels + 1)) dan het grootst is.
Overigens moet D66 nog zeker iets van 13000 stemmen erbij halen willen ze in aanmerking komen voor nog een restzetel. Zal wel niet gaan lukken.
quote:De verdeling van de restzetels geschiedt via een vooraf vastgesteld, ingewikkeld procedé, ook wel het ‘systeem van de grootste gemiddelden’ genoemd. Eerst berekent de Kiesraad hoeveel ‘volle’ zetels (van ieder 0,67 procent van de stemmen) iedere partij veroverd heeft. Bij dit aantal telt de Kiesraad één zetel op. Vervolgens wordt per partij voor deze virtuele zetels het gemiddeld aantal stemmen berekend. De partij met het hoogste gemiddelde krijgt één restzetel toebedeeld.
Dit procedé doorloopt de Kiesraad net zo lang tot alle restzetels verdeeld zijn. De partij die in de eerste ronde een restzetel heeft veroverd, krijgt in de tweede ronde een tweede virtuele zetel. Vervolgens krijgt de partij met het hoogste gemiddelde aantal stemmen de volgende restzetel.
Klopt, dat is allemaal al verwerktquote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:11 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Dat betekent dan dat de aantallen zoals nu op NOS.nl staan ook zo blijven toch? Daar zitten de restzetels al in meegenomen toch?
Minister van buitenlandse zaken zou haar goed passen. Al geldt dat ook voor Frans Timmermans natuurlijk.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 14:27 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Kaag, alleen om Wilders te provoceren
Een situatieschets. @Zipportalquote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:35 schreef thabit het volgende:
[..]
Lijkt me ook gewoon een excel waar alle getelde stemmen ingegooid worden en de zetelverdeling rolt er uit. Kan goed dat die excel ook ergens te downloaden isquote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:46 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Klopt, dat is allemaal al verwerkt
https://app.nos.nl/nieuws/tk2025/quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:13 schreef Puntenjager het volgende:
Waar kun je, gvd, een nauwkeurigere versie van de voorlopige verkiezingsuitslag vinden??
En hoe was de verdeling over de partijen van de briefstemmen?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:40 schreef Felagund het volgende:
[..]
Briefstemmers waren er vorige keer wel ongeveer 69000.
Als ik het goed heb onthouden van de radio van de week was dat 18% PVV en 17% D66. D66 is populair onder briefstemmers.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 17:28 schreef thabit het volgende:
[..]
En hoe was de verdeling over de partijen van de briefstemmen?
PVV ook zo hoog bij briefstemmers? Had ik niet verwacht.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 17:33 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Als ik het goed heb onthouden van de radio van de week was dat 18% PVV en 17% D66. D66 is populair onder briefstemmers.
NPO Radio 1 gisteren bij het programma Vroeg werd het volgens mij genoemd maar kan het even niet terugvinden. Kon wel terugvinden dat Filip Moons van Universiteit Utrecht daar aangaf dat D66 populair is onder stemmers in het buitenland.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 17:37 schreef thabit het volgende:
[..]
PVV ook zo hoog bij briefstemmers? Had ik niet verwacht.
quote:In 2023 brachten 70.000 Nederlanders in het buitenland hun stem uit. D66 en VVD waren in vorige verkiezingen populair, maar in 2023 werd er door deze groep mensen het meest gestemd op GroenLinks-PvdA. D66 eindigde als vierde partij, boven de PVV. Het verschil tussen die twee partijen was toen 2863 stemmen. Nu die twee partijen in de tellingen slechts een paar duizend stemmen uit elkaar liggen, zouden de briefstemmers cruciaal kunnen zijn.
Florida all over again.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 17:45 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
NPO Radio 1 gisteren bij het programma Vroeg werd het volgens mij genoemd maar kan het even niet terugvinden. Kon wel terugvinden dat Filip Moons van Universiteit Utrecht daar aangaf dat D66 populair is onder stemmers in het buitenland.
In Het Parool lees ik net:
[..]
Ik kan Spanjegangers voor me zien die pvv stemmen.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 17:37 schreef thabit het volgende:
[..]
PVV ook zo hoog bij briefstemmers? Had ik niet verwacht.
"Een paar duizend" is inmiddels 15.000.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 17:45 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
NPO Radio 1 gisteren bij het programma Vroeg werd het volgens mij genoemd maar kan het even niet terugvinden. Kon wel terugvinden dat Filip Moons van Universiteit Utrecht daar aangaf dat D66 populair is onder stemmers in het buitenland.
In Het Parool lees ik net:
[..]
Dit zegt De Volkskrant hierover:quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:01 schreef thabit het volgende:
De SP is de meest waarschijnlijke partij waar D66 een restzetel van zou kunnen afsnoepen, maar dan moet D66 het bij de briefstemmers wel onwaarschijnlijk goed doen en de SP onwaarschijnlijk slecht. De voorlopige zetelverdeling blijft naar alle waarschijnlijkheid dus gewoon staan.
quote:D66 heeft door briefstemmen nog kans op extra restzetel, ten koste van SP
D66 kan mogelijk nog op 27 zetels eindigen in de Tweede Kamer. Als de partij onder kiezers uit het buitenland voldoende steun krijgt, kan dat de partij van Rob Jetten een extra restzetel opleveren. Dat blijkt uit een berekening van RTL Nieuws, op basis van de 99,7 procent van de stemmen die nu geteld zijn. De SP zou dan een zetel verliezen en van 3 naar 2 gaan.
Na elke Tweede Kamerverkiezingen is er sprake van restzetels. Iedere 0,67 procent van de stemmen levert een zetel op, maar die verdeling komt nooit precies uit. Daardoor blijven na het verdelen van alle volle zetels bij elke partij stemmen ‘over’, die door de Kiesraad aan de hand van een vaste formule worden omgezet in restzetels. Deze procedure wordt uitgelegd in dit artikel.
De precieze restzetelverdeling kan pas worden bepaald als alle uitslagen binnen zijn. Nu ontbreken nog de uitslag van de gemeente Venray, waar gisteravond brand uitbrak in het gemeentehuis, en de stemmen van kiezers in het buitenland. Vooral die laatste categorie kan mogelijk doorslaggevend zijn voor D66 en de SP. Zo’n 90 duizend Nederlanders hebben vanuit het buitenland gestemd.
Bij voorgaande verkiezingen presteerde D66 onder briefstemmers beter dan de SP, waardoor een extra zetel binnen bereik lijkt. De uitslag van de stemmen uit het buitenland wordt pas maandag bekend, waardoor het ook nog wachten is op de definitieve zetelverdeling.
Voor de formatie kan de eventuele 27ste D66-zetel ook relevant zijn, omdat een rechtse regering daarmee mogelijk wordt: momenteel koersen D66, VVD, CDA en JA21 samen af op 75 zetels, één te weinig voor een meerderheid in de Tweede Kamer. D66, VVD, CDA en GroenLinks-PvdA hebben ook zonder de restzetel voldoende zetels voor een ruime meerderheid.
Ja, die laatste zin uit die alinea had ik weg kunnen laten want irrelevant voor mijn reactie op zijn vraag.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:30 schreef Arcee het volgende:
[..]
"Een paar duizend" is inmiddels 15.000.
Qua stemgedrag dan weer nietquote:Op donderdag 30 oktober 2025 16:10 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Op migratie en wat andere punten na staan die partijen verder best dicht bij elkaar.
Als je niet buiten je bubbel komtquote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:52 schreef TweedeKlum het volgende:
Hep op feesboek gestaan!
[ afbeelding ]
Sociale media samengevat.
Volgens de huidige stand heeft D66 1763615 stemmen en de SP 197336 stemmen. Stel D66 krijgt d stemmen erbij en de SP krijgt s stemmen erbij. Om een zetel af te kunnen snoepen moet volgens de rekenmethodequote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:35 schreef Arcee het volgende:
[..]
Dit zegt De Volkskrant hierover:
[..]
Als Zwarte Piet al niet meer gewoon naar Spanje mag, wat moet ie dan?quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:26 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik kan Spanjegangers voor me zien die pvv stemmen.
Met VVD, CDA en JA21 hebben ze 75 zetels. Voor mensen die hopen op een centrum-rechts kabinet, moet er dus ergens nog eentje bij voor een meerderheid... Natuurlijk daarna ook nog afwachten in de onderhandelingen dat D66 en JA21 niet te ver uit elkaar liggen qua visie / standpunten. Iedereen zal toch water bij de wijn moeten doen...quote:Op donderdag 30 oktober 2025 18:01 schreef thabit het volgende:
De SP is de meest waarschijnlijke partij waar D66 een restzetel van zou kunnen afsnoepen, maar dan moet D66 het bij de briefstemmers wel onwaarschijnlijk goed doen en de SP onwaarschijnlijk slecht. De voorlopige zetelverdeling blijft naar alle waarschijnlijkheid dus gewoon staan.
Een restzetel naar D66 zou dit probleem oplossen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:35 schreef RedWhiteArmy1983 het volgende:
[..]
Met VVD, CDA en JA21 hebben ze 75 zetels. Voor mensen die hopen op een centrum-rechts kabinet, moet er dus ergens nog eentje bij voor een meerderheid...
quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:52 schreef TweedeKlum het volgende:
Hep op feesboek gestaan!
[ afbeelding ]
Maar dan nog steeds geen meerderheid in de Eerste Kamer.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:44 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Een restzetel naar D66 zou dit probleem oplossen.
🤞
Dan zou 22% van de ~116.000 nog te tellen stemmen maar D66 moeten gaan.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 22:05 schreef thabit het volgende:
[..]
Volgens de huidige stand heeft D66 1763615 stemmen en de SP 197336 stemmen. Stel D66 krijgt d stemmen erbij en de SP krijgt s stemmen erbij. Om een zetel af te kunnen snoepen moet volgens de rekenmethode
(1763615 + d) / 27 > (197336 + s) / 3 gelden.
Dit komt neer op 1763615 + d > 9(197336 + s), ofwel d > 12409 + 9s. Het is niet ondenkbaar dat de SP nog zeker wel 1000 stemmen haalt (Venray + brief). Dat zou dus betekenen dat D66 meer dan 21409 stemmen nog moet binnenharken. Het kan, maar erg waarschijnlijk is het niet.
Goed punt.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:57 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Maar dan nog steeds geen meerderheid in de Eerste Kamer.
Met PvdA/GL ook niet, maar wel dusdanig veel meer dat ze slechts de steun van een kleine partij nodig hebben om een meerderheid te krijgen.
Tja goh, het is algemeen bekend dat de PVV'ers en FVD'ers veel op Feestboek zitten en de zwijgende meerderheid niet of amper comments geeft.quote:Op donderdag 30 oktober 2025 19:52 schreef TweedeKlum het volgende:
Hep op feesboek gestaan!
[ afbeelding ]
Ik weet ook niet of D66 heel blij wordt van een kabinet met JA21 erin, nog afgezien van het feit dat de eerste kamer dan een stuk lastiger wordt inderdaad.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:44 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Een restzetel naar D66 zou dit probleem oplossen.
🤞
BBB erbij betrekken helpt het Eerste Kamer-issue een beetje. Maar maakt andere dingen lastiger.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:59 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik weet ook niet of D66 heel blij wordt van een kabinet met JA21 erin, nog afgezien van het feit dat de eerste kamer dan een stuk lastiger wordt inderdaad.
Ja, maar daar zit volgens mij echt niemand op te wachten.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:00 schreef Perrin het volgende:
[..]
BBB erbij betrekken helpt het Eerste Kamer-issue een beetje. Maar maakt andere dingen lastiger.
Geen idee, maar ik hoop dat die mogelijkheid er blijft. Overigens zie ik ook veel raakvlakken bij D66 en JA21.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:59 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik weet ook niet of D66 heel blij wordt van een kabinet met JA21 erin, nog afgezien van het feit dat de eerste kamer dan een stuk lastiger wordt inderdaad.
Heel veel mensen wel. Dat niemand daarop zou zitten te wachten is natuurlijk niet waar.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:01 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja, maar daar zit volgens mij echt niemand op te wachten.
Met niemand bedoel ik geen van de overige partijen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:02 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Heel veel mensen wel. Dat niemand daarop zou zitten te wachten is natuurlijk niet waar.
Ook dat betwijfel ik, maar dat het een moeilijke overweging zou zijn ben ik het helemaal mee eens.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
Met niemand bedoel ik geen van de overige partijen.
Sowieso is klimaat natuurlijk een prominent onderwerp voor D66 en staan ze daar diametraal tegenover BBB voor wie 'de boeren' en daarmee schijt aan het klimaat een prominent thema is.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:17 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Ook dat betwijfel ik, maar dat het een moeilijke overweging zou zijn ben ik het helemaal mee eens.
Klopt, maar de provinciale statenverkiezingen zijn er alweer in begin 2027. Gekeken naar wanneer het nieuwe kabinet effectief is, hoogstwaarschijnlijk pas begin 2026, zie ik niet hoe dat een definitief struikelblok hoeft te zijn, als de kaarten in de eerste kamer er na een jaartje toch weer anders bij zullen liggen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:18 schreef Monolith het volgende:
[..]
Sowieso is klimaat natuurlijk een prominent onderwerp voor D66 en staan ze daar diametraal tegenover BBB voor wie 'de boeren' en daarmee schijt aan het klimaat een prominent thema is.
https://x.com/JochemBredewout/status/1984038432323129449quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 09:59 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zijn kiezers ook, maar zoals verwacht zien veel kiezers JA21 ook als een prima optie om mee te regeren:quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
https://x.com/JochemBredewout/status/1984038432323129449
Jetten ziet eerder VVD en GL/PvdA bij elkaar dan D66 en JA21.
Er is ook een vrij duidelijke voorkeur.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:47 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Zijn kiezers ook, maar zoals verwacht zien veel kiezers JA21 ook als een prima optie om mee te regeren:
[ afbeelding ]
En ik denk dat die groep D66’ers alleen maar toe gaat nemen, wanneer steeds meer van hen zich gaat verdiepen in het partijprogramma van JA21 en erachter komen dat D66 en JA21 heel aardig wat (progressieve) raakvlakken hebben.
Wanneer JA21 gewoon weer de volgende populistische partij aan de rechterflank blijkt die elkaar binnen no-time de tent uitvecht heb je jezelf wel in een moeilijke positie gemanoeuvreerd als D66. Het trackrecord van glibberaar Eerdmans is wat dat betreft niet al te best. Dan laat ik types als Nanninga nog maar even buiten beschouwing.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:47 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Zijn kiezers ook, maar zoals verwacht zien veel kiezers JA21 ook als een prima optie om mee te regeren:
[ afbeelding ]
En ik denk dat die groep D66’ers alleen maar toe gaat nemen, wanneer steeds meer van hen zich gaat verdiepen in het partijprogramma van JA21 en erachter komen dat D66 en JA21 heel aardig wat (progressieve) raakvlakken hebben.
Dat ontken ik ook niet.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er is ook een vrij duidelijke voorkeur.
JA21 heeft inderdaad veel liberale standpunten, maar de vraag is of ze ook capabele mensen hebben. Want ik ben bang dat het weer net zo'n zooitje ongeregeld is als we wel vaker bij snel opkomende partijen gezien hebben.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:47 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Die beredenering snap ik ook. Het is inderdaad nog vroeg om daar al iets over te kunnen zeggen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:51 schreef Caland het volgende:
[..]
Wanneer JA21 gewoon weer de volgende populistische partij aan de rechterflank blijkt die elkaar binnen no-time de tent uitvecht heb je jezelf wel in een moeilijke positie gemanoeuvreerd als D66. Het trackrecord van glibberaar Eerdmans is wat dat betreft niet al te best. Dan laat ik types als Nanninga nog maar even buiten beschouwing.
Zo’n coalitie met een minimale meerderheid is altijd precair, maar dan helemaal.
Om zichzelf enigszins als een fatsoenlijke partij te presenteren hebben ze haast gesmeekt of Coenradie bij ze wilde aansluiten. Dan moeten er al voorzichtig wat alarmbelletjes gaan rinkelen.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:54 schreef thabit het volgende:
[..]
JA21 heeft inderdaad veel liberale standpunten, maar de vraag is of ze ook capabele mensen hebben. Want ik ben bang dat het weer net zo'n zooitje ongeregeld is als we wel vaker bij snel opkomende partijen gezien hebben.
Die terughoudendheid begrijp ik, en dat zal zich de komende tijd moeten gaan uitwijzen inderdaad. Wat dat betreft ben ik blij dat ze “slechts” 8 zetels zijn gegroeid.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:54 schreef thabit het volgende:
[..]
JA21 heeft inderdaad veel liberale standpunten, maar de vraag is of ze ook capabele mensen hebben. Want ik ben bang dat het weer net zo'n zooitje ongeregeld is als we wel vaker bij snel opkomende partijen gezien hebben.
Gesmeekt vind ik overdreven.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:56 schreef Caland het volgende:
[..]
Om zichzelf enigszins als een fatsoenlijke partij te presenteren hebben ze haast gesmeekt of Coenradie bij ze wilde aansluiten. Dan moeten er al voorzichtig wat alarmbelletjes gaan rinkelen.
Nouja je pakt iemand die met ruzie wegging bij een andere partij en presenteert je daarmee vervolgens als een PVV-light. Het valt wel in de trend dat er elke paar jaar weer een andere partij aan die flank op staat die vervolgens niet levert. Of dat nu FvD, PVV, BBB, weer PVV of JA21 is.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:58 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Gesmeekt vind ik overdreven.
Maar waarom zouden daarvoor voorzichtig alarmbelletjes moeten gaan rinkelen?
Hun kandidatenlijst bevat alleen namen, geen informatie over opleiding of werkervaring. Als dat geen alarmbellen doet afgaan, weet ik het ook niet meer...quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:58 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Gesmeekt vind ik overdreven.
Maar waarom zouden daarvoor voorzichtig alarmbelletjes moeten gaan rinkelen?
JA21 is afgescheiden van FvD juist omdat die partij volledig wappie aan het worden was. Het is de meer normale helft van die splitsing. Ik heb niet echt het idee dat Eerdmans en co dan vervolgens alsnog die kant op zouden gaan.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:51 schreef Caland het volgende:
[..]
Wanneer JA21 gewoon weer de volgende populistische partij aan de rechterflank blijkt die elkaar binnen no-time de tent uitvecht heb je jezelf wel in een moeilijke positie gemanoeuvreerd als D66. Het trackrecord van glibberaar Eerdmans is wat dat betreft niet al te best. Dan laat ik types als Nanninga nog maar even buiten beschouwing.
Zo’n coalitie met een minimale meerderheid is altijd precair, maar dan helemaal.
Zo willen ze zich heel graag presenteren, inderdaad. Nu ook weer met Coenradie.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 11:00 schreef Nattekat het volgende:
[..]
JA21 is afgescheiden van FvD juist omdat die partij volledig wappie aan het worden was. Het is de meer normale helft van die splitsing.
Ook niet gek natuurlijk. D66 ziet de bui alweer hangen als zij de linkerflank zijn van een kabinet dat zwaarder naar rechts helt. Met Gl/PvdA zitten zij wat meer in het midden en hebben ze een bondgenoot op thema's waar sowieso VVD en JA21 tegenover ze staan.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:47 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Begrijpelijk.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:59 schreef Caland het volgende:
[..]
Nouja je pakt iemand die met ruzie wegging bij een andere partij en presenteert je daarmee vervolgens als een PVV-light. Het valt wel in de trend dat er elke paar jaar weer een andere partij aan die flank op staat die vervolgens niet levert. Of dat nu FvD, PVV, BBB, weer PVV of JA21 is.
Ik zou daar als gevestigde bestuurspartij mijn handen niet aan willen branden.
Daarmee impliceer je dat ze informatie over de opleiding en werkervaring willen verbergen, terwijl deze informatie vrij toegankelijk is.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 11:00 schreef thabit het volgende:
[..]
Hun kandidatenlijst bevat alleen namen, geen informatie over opleiding of werkervaring. Als dat geen alarmbellen doet afgaan, weet ik het ook niet meer...
Beetje vreemd dat meer kiezers heil zien in een combi JA21/GL-PvdA dan JA21/CDA. Komt dit door de liberale standpunten van JA21 wellicht, i.t.t. de traditionelere standpunten van CDA?quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 10:47 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Mee eens.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 11:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ook niet gek natuurlijk. D66 ziet de bui alweer hangen als zij de linkerflank zijn van een kabinet dat zwaarder naar rechts helt. Met Gl/PvdA zitten zij wat meer in het midden en hebben ze een bondgenoot op thema's waar sowieso VVD en JA21 tegenover ze staan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |