abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219145376
Heeft ie net gezegd. Hmmm, als hij dat meent, zouden we binnen 3 maanden snap elections kunnen hebben. (Tenzij VVD toch ingeeft en wel met GL-PvdA gaat)
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_219145439
VVD geeft mee. Het vertrek van Timmermans is een argument voor Dilan om alsnog met de PvdA in zee te gaan. En dan kan ze ook nog zeggen dat ze bedoelde niet onder PvdA premiers..... bla bla.

Komt wel goed....
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_219145491
Niet dat Jetten premier gaat worden
Nee ik ben niet nieuw, ben gewoon mijn wachtwoord kwijt van mijn mail
pi_219145555
Dus misschien toch een coalitie van D66-CDA-VVD-GL/PvdA? Dit is met de huidige uitslag de enige mogelijkheid om een meerderheid te behalen.
pi_219145688
Zou mooi zijn als ze Kaag weer zouden terugbrengen. O+ :Y
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_219145981
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 01:52 schreef Mikeytt het volgende:
Heeft ie net gezegd. Hmmm, als hij dat meent, zouden we binnen 3 maanden snap elections kunnen hebben. (Tenzij VVD toch ingeeft en wel met GL-PvdA gaat)
Dat klopt, MikeyTT, dit slaat toch nergens op? De cijfers laten zien dat veel PvdA kiezers strategisch naar D66 zijn overgestapt. Dan is het toch raar als D66 nu ook weer met de PvdA wil samenwerken? Het is het een of het ander.
pi_219146059
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 07:42 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]
Dat klopt, MikeyTT, dit slaat toch nergens op? De cijfers laten zien dat veel PvdA kiezers strategisch naar D66 zijn overgestapt. Dan is het toch raar als D66 nu ook weer met de PvdA wil samenwerken? Het is het een of het ander.
Nee, dat zijn strategische stemmers.
pi_219146226
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 04:08 schreef Watmoetjenou het volgende:
Niet dat Jetten premier gaat worden
En waarom niet? Lijkt de enige logische optie nu. En hij wil het ook graag.
Mja
  donderdag 30 oktober 2025 @ 09:10:56 #9
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219146629
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 02:48 schreef LangeTabbetje het volgende:
VVD geeft mee. Het vertrek van Timmermans is een argument voor Dilan om alsnog met de PvdA in zee te gaan. En dan kan ze ook nog zeggen dat ze bedoelde niet onder PvdA premiers..... bla bla.

Komt wel goed....
Als de VVD in een coalitie stapt met GLPvda dan worden ze bij de eerstvolgende verkiezingen gedecimeerd.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  donderdag 30 oktober 2025 @ 09:11:50 #10
165264 Puzzie
#freepalestine
pi_219146635
Daar zou ik mij prima in kunnen vinden.
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  donderdag 30 oktober 2025 @ 09:16:55 #11
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219146682
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 09:10 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Als de VVD in een coalitie stapt met GLPvda dan worden ze bij de eerstvolgende verkiezingen gedecimeerd.
Klinkt goed.
Huilen dan.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 09:22:21 #12
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219146736
quote:
14s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 09:16 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Klinkt goed.
Gaat niet gebeuren dus.
Op 't randje en erover.
pi_219146756
quote:

[..]
Het is een wonder dat ze gisteren niet gedecimeerd zijn.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 09:36:30 #14
30919 mitt
Michael Corleone
pi_219146877
quote:
7s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 09:24 schreef vosss het volgende:

[..]
Het is gisteren niet gebeurd, dan zal het na een kabinet Jetten I vast ook niet gebeuren.
Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
pi_219147021
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 06:31 schreef laforest het volgende:
Als minister-president. O+.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_219147067
quote:
Die gaat de Gaza wederopbouwen. Waarmee we haar veel succes wensen.
pi_219147076
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 08:25 schreef TAmaru het volgende:

[..]
En waarom niet? Lijkt de enige logische optie nu. En hij wil het ook graag.
Wie zegt dat hij gaat winnen?
pi_219147088
quote:

[..]
Dat zeiden ze bij de PVV ook en kijk waar we nu zitten
Ik moet niks, ik wil jou, ik moet gaan
pi_219147155
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 07:42 schreef -Deluzion- het volgende:

[..]
Dit soort analyses zijn leuk bij de koffieautomaat "Wat heeft de kiezer bedoeld" maar uiteindelijk telt alleen het aantal zetels. En zo hoort het ook te zijn.
Wie dit leest is gek
pi_219147382
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 09:54 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Wie zegt dat hij gaat winnen?
Wat maakt het uit of D66 wint of niet? De PVV wordt toch door bijna iedereen uitgesloten. Dan is de volgende partij D66.
Mja
pi_219147396
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 02:48 schreef LangeTabbetje het volgende:

Komt wel goed....
Geeft ruimte voor Aboutaleb.

Al ligt hij niet lekker bij Groen Links.
pi_219147398
quote:
99s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 10:00 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]
Dit soort analyses zijn leuk bij de koffieautomaat "Wat heeft de kiezer bedoeld" maar uiteindelijk telt alleen het aantal zetels. En zo hoort het ook te zijn.
Sowieso wordt er veel te veel toegedicht aan een bepaalde wil bij de kiezers of een bepaalde reden daarvoor gezocht. Ik denk dat veel dingen toevalliger zijn dan ze lijken. Heel veel heeft ook met de peilingen te maken. Jetten en Bontenbal deden het de vorige keer zeer slecht en nu opeens goed. Was hun campagne nu dan zoveel beter? Ik zie weinig verschil. De kiezers weten het ook niet meer.
Mja
  donderdag 30 oktober 2025 @ 10:26:55 #23
503714 SebbeSwensje
No one here is exactly what he
pi_219147411
quote:

[..]
Eigenlijk gewoon volledig binnen de lijn der verwachting.
Appears.
Je bent een Heraclied, of je bent het niet!
pi_219147480
quote:

[..]
Wie wordt er dan gedecimeerd? De VVD of de PvdA?

Ik denk dat het volledig afhangt van het akkoord dat er uit komt rollen, als het al zo ver komt uiteraard.

Stiekem zijn D66 - VVD - GroenLinks / PvdA en CDA het op best veel punten eens namelijk.

Namelijk:
- Aanpak stikstofcrisis
- Woningbouw
- Strengere asielmigratie met spreidingswet
- Bezuinigingen op de zorg (waar de PvdA dan enigszins de rem op zal zetten).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219147514
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 10:33 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Wie wordt er dan gedecimeerd? De VVD of de PvdA?

Ik denk dat het volledig afhangt van het akkoord dat er uit komt rollen, als het al zo ver komt uiteraard.

Stiekem zijn D66 - VVD - GroenLinks / PvdA en CDA het op best veel punten eens namelijk.

Namelijk:
- Aanpak stikstofcrisis
- Woningbouw
- Strengere asielmigratie met spreidingswet
- Bezuinigingen op de zorg (waar de PvdA dan enigszins de rem op zal zetten).
Op papier zijn ze het misschien eens, in de praktijk wil de PVDA helemaal niets op asiel behalve dan naar Europa wijzen.
pi_219147523
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 10:23 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Wat maakt het uit of D66 wint of niet? De PVV wordt toch door bijna iedereen uitgesloten. Dan is de volgende partij D66.
Dan nog wil niet zeggen dat hij premier wordt
pi_219147545
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 10:37 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Op papier zijn ze het misschien eens, in de praktijk wil de PVDA helemaal niets op asiel behalve dan naar Europa wijzen.
Dat Europese migratiepact start in de zomer van 2026. Als dat goed functioneert hoef je - als het goed is - nationaal niet zo heel veel meer te doen om de instroom te verlagen.

Verder is het ook vooral een rechtse frame dat de PvdA niks zou willen doen dan realiteit. Job Cohen heeft ooit één van de best functionerende immigratiewet geïmplementeerd bijvoorbeeld.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_219147670
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 10:40 schreef Tomatenboer het volgende:
Dat Europese migratiepact start in de zomer van 2026. Als dat goed functioneert hoef je - als het goed is - nationaal niet zo heel veel meer te doen om de instroom te verlagen.

Verder is het ook vooral een rechtse frame dat de PvdA niks zou willen doen dan realiteit. Job Cohen heeft ooit één van de best functionerende immigratiewet geïmplementeerd bijvoorbeeld.
Zal best allemaal, maar ik heb de statistieken van deze verkiezing bekeken en de PvdA is letterlijk de enige "grote" partij die niet of nauwelijks nieuwe kiezers heeft weten te trekken. Alleen de vaste achterban heeft op de PvdA gestemd, en zelfs daarvan heeft een groot deel strategisch op D66 gestemd. Niemand trapt meer in dit soort praatjes.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 11:15:54 #29
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_219147884
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 10:40 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Diegene die hij weigerde uit te voeren als minister?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_219147973
Ik verwacht (en hoop) dat D66 wint, dat scheelt weer een aantal dagen in de formatie.
pi_219148128
quote:
10s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 09:49 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]
Als minister-president. O+.
Dat zou ideaal zijn. _O_
Jehovah=Power of God Lucifer=Light of God Satan=Love of God Jesus=Unity of God
pi_219148218
quote:
Ik denk niet dat de VVD dat ziet zitten.
pi_219148623
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 10:37 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Opening remarks of First Vice-President Frans Timmermans at the First Annual Colloquium on Fundamental Rights

Diversity is now in some parts of Europe seen as a threat. Diversity comes with challenges. But diversity is humanity's destiny. There is not going to be, even in the remotest places of this planet, a nation that will not see diversity in its future. That’s where humanity is heading. And those politicians trying to sell to their electorates a society that is exclusively composed of people from one culture, are trying to portray a future based on a past that never existed, therefore that future will never be.

Europe will be diverse, like all other parts of the world will be diverse. The only question is, how do we deal with that diversity? And my answer to that is, by ensuring that our values determine how we deal with diversity and not giving up our values to refuse diversity. That will bring us down as a society.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_219148752
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 10:24 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Sowieso wordt er veel te veel toegedicht aan een bepaalde wil bij de kiezers of een bepaalde reden daarvoor gezocht. Ik denk dat veel dingen toevalliger zijn dan ze lijken. Heel veel heeft ook met de peilingen te maken. Jetten en Bontenbal deden het de vorige keer zeer slecht en nu opeens goed. Was hun campagne nu dan zoveel beter? Ik zie weinig verschil. De kiezers weten het ook niet meer.
Dynamieken in de tijd spelen een veel grotere rol in welke partij de wind meekrijgt. Campagnestrategie met het pluggen van partijen zit in de marges. Niet in de onbelangrijke marges, maar toch.

Neemt niet weg dat een PvdAGL een beroerde zet maakte met Timmermans. Daar kan Timmermans persoonlijk weinig aan doen als je het van bovenaf bekijkt. Hij zou veel beter passen in een partij die een soort veilige haven moet uitstralen, zoals Bontenbal dat deed met het CDA (en vooral delen van gevlogen NSC en BBB kiezers makkelijk terug aan boord haalde). Dan is ie wel op z'n plaats als 'rust in de tent'

PvdAGL heeft zoveel potentieel gemist met het niet inzetten van een type als Aboutaleb, daarmee vis je bijna bij iedere partij in het vaarwater. Hadden ze misschien nog niet eerste gestaan, maar hadden we door andere strategische stemmers misschien een veel kleinere PVV gehad ook. Want ja, er zijn er een aantal geweest die gewoon anti-timmermans ipv anti PvdAGL stemden.

Als je de beste burgemeester ter wereld als fractieleider hebt en daarmee kunt formeren, dan is dat wel even een heel sterk contrast met de afgelopen periode PVVD-NSC-BBB
pi_219149521
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 12:45 schreef Beathoven het volgende:
Als je de beste burgemeester ter wereld als fractieleider hebt en daarmee kunt formeren,
Dat lukte met Job Cohen ook niet.

Ik denk gewoon dat politici die langer tijd als bestuurder hebben gewerkt andere vaardigheden hebben gekregen en het straatvechten zijn afgeleerd. Helaas is de nl politiek tegenwoordig een wedstrijdje straatgevecht.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_219149567
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 10:38 schreef Watmoetjenou het volgende:

[..]
Dan nog wil niet zeggen dat hij premier wordt
Nou Jetten wil het graag, hij is duidelijk de grootste partij, heeft bestuurservaring, dus lijkt me logisch dat hij het gewoon wordt.
Mja
pi_219149582
Ongeacht wat de formatie gaat worden is de grootste winst deze ronde al geboekt: Timmermans stapt op. Heel Nederland: gefeliciteerd met dit goede nieuws :)!
pi_219149656
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 12:45 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Dynamieken in de tijd spelen een veel grotere rol in welke partij de wind meekrijgt. Campagnestrategie met het pluggen van partijen zit in de marges. Niet in de onbelangrijke marges, maar toch.

Neemt niet weg dat een PvdAGL een beroerde zet maakte met Timmermans. Daar kan Timmermans persoonlijk weinig aan doen als je het van bovenaf bekijkt. Hij zou veel beter passen in een partij die een soort veilige haven moet uitstralen, zoals Bontenbal dat deed met het CDA (en vooral delen van gevlogen NSC en BBB kiezers makkelijk terug aan boord haalde). Dan is ie wel op z'n plaats als 'rust in de tent'

PvdAGL heeft zoveel potentieel gemist met het niet inzetten van een type als Aboutaleb, daarmee vis je bijna bij iedere partij in het vaarwater. Hadden ze misschien nog niet eerste gestaan, maar hadden we door andere strategische stemmers misschien een veel kleinere PVV gehad ook. Want ja, er zijn er een aantal geweest die gewoon anti-timmermans ipv anti PvdAGL stemden.

Als je de beste burgemeester ter wereld als fractieleider hebt en daarmee kunt formeren, dan is dat wel even een heel sterk contrast met de afgelopen periode PVVD-NSC-BBB
Slappe oude zakken zoals Timmermans of Cohen (of Aboutaleb) hebben het nooit goed gedaan als lijsttrekker van de PvdA.

Aboutaleb zou ook enorm gefaald hebben. 20 zetels is gewoon heel weinig voor de combo GL-PvdA. In 2010 hadden die samen nog 40 zetels. En dan had de SP er ook nog 15! In 2012 samen 42 zetels en de SP 15! Het is een aflopend verhaal. Dit zijn de laatste stuiptrekken.
Mja
pi_219150271
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 14:40 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Slappe oude zakken zoals Timmermans of Cohen (of Aboutaleb) hebben het nooit goed gedaan als lijsttrekker van de PvdA.
Ik begrijp dat je er een stuk van jezelf in kwijt wilt, maar daar gaat het hier niet om.

quote:
Aboutaleb zou ook enorm gefaald hebben.
Geblèr in de ruimte.

quote:
20 zetels is gewoon heel weinig voor de combo GL-PvdA. In 2010 hadden die samen nog 40 zetels. En dan had de SP er ook nog 15! In 2012 samen 42 zetels en de SP 15! Het is een aflopend verhaal. Dit zijn de laatste stuiptrekken.
Timmermans stapt niet voor niets op, misschien moet Wilders dat ook eens doen, die levert ook niet.
pi_219150312
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 15:51 schreef Beathoven het volgende:
misschien moet Wilders dat ook eens doen, die levert ook niet.
Dat is eigenlijk net als Windows dat zichzelf niet van een pc kan gooien.
De enige echte.
pi_219150334
quote:
2s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 15:55 schreef Rnie het volgende:

[..]
Dat is eigenlijk net als Windows dat zichzelf niet van een pc kan gooien.
Windows 95, vol met spyware.

pi_219150362
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 05:04 schreef Telefoonvork het volgende:
Dus misschien toch een coalitie van D66-CDA-VVD-GL/PvdA? Dit is met de huidige uitslag de enige mogelijkheid om een meerderheid te behalen.
JA21 ipv CDA zou nog kunnen.
pi_219150822
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 16:02 schreef alpeko het volgende:

[..]
Nee.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_219150871
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 16:02 schreef alpeko het volgende:

[..]
Jetten zou compleet kamikaze gaan als hij zijn hele partij met 25 zetels op NSC-achtige wijze zou willen opofferen voor een stel fascisten met 9 zetels.

Beetje de nazistische tweets van Nanninga verdedigen zeker. Heeft wel wat beters te doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 30-10-2025 17:11:43 ]
pi_219150896
quote:

[..]
Slechtste resultaat sinds 1989. Het valt alleen niet op omdat 2023 het een na slechtste was :+.
pi_219150960
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 17:05 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Jetten zou compleet kamikaze gaan als hij zijn hele partij met 25 zetels op NSC-achtige wijze zou willen opofferen voor een stel fascisten met 9 zetels.

Beetje de nazistische tweets van Nanninga verdedigen zeker. Heeft wel wat beters te doen.
Jetten heeft ook geen problemen met bruinlinks dus dat zal het probleem niet zijn.
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
pi_219151403
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 10:24 schreef TAmaru het volgende:

[..]
De peilingen peilen slechts wat de mensen vinden op een bepaald moment. En die mensen vinden iets door media-beïnvloeding en wat hieruit doorvloeit. De campagnes en politieke spin hebben blijkbaar hun werk gedaan, niet de peilingen. Anders pleit je ervoor dat men niet mag weten van de invloed van campagnepropaganda is (want dat zou mensen kunnen beïnvloeden?).
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_219151448
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 05:04 schreef Telefoonvork het volgende:
Het stikstofverhaal, defensie en het aanpakken van overlastgevende asielzoekers/bevorderen doorstroom, zijn allemaal onderwerpen waar deze 4 partijen gewoon het over eens kunnen zijn.

Geld naar de zorg en onderwijs zal discussie opleveren, maar dit zijn ook echt onderwerpen waar partijen water bij de wijn moeten doen. Hetzelfde geld natuurlijk voor de belastingen.

Ik zie het probleem niet zo, als partijen echt gaan zitten met het landsbelang op 1.

Een vvd die regeren met partijen als de bbb nog ziet zitten, terwijl het land snakt naar een oplossing voor stikstof is in mijn ogen een groot probleem.
pi_219151475
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 17:21 schreef mackinac het volgende:

[..]
Jetten heeft ook geen problemen met bruinlinks dus dat zal het probleem niet zijn.
Hij sluit de PVV uit.
pi_219151513
Links heeft 43 zetels. Centrum heeft 46 zetels. Rechts heeft 71 zetels.

VVD gaat dreigen met nieuwe verkiezingen als er geen centrumrechts komt, want het is een reële kans dat de VVD dan de grootste wordt. Dat weet Jetten ook.

Ik ben benieuwd wie dit politieke spelletje gaat winnen. Het ligt misschien aan de opvolger van Timmermans.

Misschien wordt het een compromis. Een rechtse vriend voor VVD en een linkse vriend voor D66.
pi_219151518
quote:

[..]
Nee hoor, de VVD komt altijd goed uit een kabinet met de PvdA. GL/PvdA zal dan gedecimeerd worden, net als in 2017.
pi_219151523
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 18:46 schreef Radegast het volgende:

[..]
Nee hoor, de VVD komt altijd goed uit een kabinet met de PvdA. GL/PvdA zal dan gedecimeerd worden, net als in 2017.
Dit.
De VVD doet het vaak gewoon goed als ze de meest rechtse partij in de coalitie zijn.

En ik begrijp echt wel dat ze JA21 als junior partner willen, gevoelsmatig past dat wellicht beter. Maar electoraal kan GL-PVDA de VVD winst opleveren.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  donderdag 30 oktober 2025 @ 18:48:25 #53
498210 KoningWouter
BE THE BEST&FUCK THE REST
pi_219151529
Zin in
Nooit meer slapen
pi_219151615

De waddeneilandencoalitie
  donderdag 30 oktober 2025 @ 19:00:05 #55
490410 Dr8gonOfLife
#VaccinatieschadeAwareness
pi_219151645
Alleen samen slopen we Nederland, met de groeten van D66/GL-PvdA.
16x geboosterd 💉, Xe/Xem, MSM, BLM 👨🏿, D66 stemmer, Vegan, XR, klimaatverandering, 3 mondkapjes dragen 😷 trotse transactivist 🏳️‍⚧️. Wokisme is de nieuwe toekomst. 💕
pi_219151648
D66 is deze verkiezingen juist meer naar rechts verschoven. Het enige probleem is dat met JA21 behalen ze geen meerderheid.

Aan de andere kant: als ze weer in zee gaan met de PVV (lijkt mij sterk) dan kunnen ze een stuk makkelijker een meerderheid behalen met wederom BBB. Dan hebben we weer eenzelfde bom als dat wij eerder hadden, met het verschil dat NSC er dan niet in zit. Het is dan wel een rechtse coalitie. Hoe lang deze dan blijft bestaan is dan ook weer de vraag.

Om eerlijk te zijn denk ik eerder dat ze nog liever in zee gaan met GL/PvdA dan wéér een ruziekabinet te krijgen.
  donderdag 30 oktober 2025 @ 19:02:29 #57
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_219151665
quote:
Ja, en mocht Wilders toch de grootste blijken en dus de informateur aanwijzen, krijgen we mss ook nog een comeback van Gom van Strien _O_
  donderdag 30 oktober 2025 @ 19:35:19 #58
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219151959
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 19:00 schreef Dr8gonOfLife het volgende:
Alleen samen slopen we Nederland, met de groeten van D66/GL-PvdA.
Wat vrees je dat ons dan allemaal voor verschrikkelijks te wachten staat?
Huilen dan.
pi_219152336
Waarom eigenlijk niet gewoon Jetten-1 met een coalitie van D66-VVD-CDA?

De algemene conclusie is dat D66, VVD en CDA (66 zetels) er prima uitkomen en het op veel vlakken makkelijk eens kunnen worden, maar dat de vierde partner spannend is. JA21 is te rechts. GL-PvdA is te links.

Ik denk niet dat een D66-VVD-CDA-kabinet snel naar huis wordt gestuurd. Ze hebben 1 grote partij links en rechts van hen en een wolk kleinere partijtjes eromheen die zowel PVV als GL-PvdA niet fantastisch vinden.

Dus is de oplossing niet simpelweg een stabiel middenkabinet met constructieve steun op punten van de kleinere partijen?
  donderdag 30 oktober 2025 @ 20:54:53 #60
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_219153070
Edit
  donderdag 30 oktober 2025 @ 20:58:09 #61
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_219153103
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 19:57 schreef Jojoke het volgende:

De algemene conclusie is dat D66, VVD en CDA (66 zetels) er prima uitkomen en het op veel vlakken makkelijk eens kunnen worden, maar dat de vierde partner spannend is. JA21 is te rechts. GL-PvdA is te links.

Ik denk niet dat een D66-VVD-CDA-kabinet snel naar huis wordt gestuurd. Ze hebben 1 grote partij links en rechts van hen en een wolk kleinere partijtjes eromheen die zowel PVV als GL-PvdA niet fantastisch vinden.

Dus is de oplossing niet simpelweg een stabiel middenkabinet met constructieve steun op punten van de kleinere partijen?
Goed plan .
Hiermee kun je spijkers met koppen slaan.
Met gl-pvda of Ja21 erbij heb je grote kans op waterige compromissen.
pi_219154349
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 19:57 schreef Jojoke het volgende:

We hebben net zo’n instabiel bizar experiment gehad. Dat gaat echt niet weer gebeuren, de serieuze partijen willen een stabiel kabinet met, als het even kan, een meerderheid in beide Kamers.
pi_219154459
Wel opmerkelijk dat degene met de grootste Yesilgoz haat nu ineens graag willen dat ze een regering met GL/PvdA mogelijk maakt.
pi_219154588
quote:
1s.gif Op donderdag 30 oktober 2025 15:51 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik begrijp dat je er een stuk van jezelf in kwijt wilt, maar daar gaat het hier niet om.
[..]
Geblèr in de ruimte.
[..]
Timmermans stapt niet voor niets op, misschien moet Wilders dat ook eens doen, die levert ook niet.
JIj blèrt anders ook maar wat in de ruimte, dat ze met Aboutaleb een kans gemist hebben.
Mja
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:25:11 #65
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219154951
quote:
Jonge tak GroenLinks-PvdA waarschuwt partijtop: 'Stap niet in rechts kabinet'

De jongerenorganisaties van GroenLinks-PvdA, DWARS en de Jonge Socialisten (JS), roepen hun moederpartij op om niet in te stappen in een centrumrechts kabinet. Volgens hen staat er te veel op het spel. De jongeren maken zich zorgen over het behoud van sociale rechtvaardigheid, het klimaat en de toekomst van hun generatie. "Links heeft de verkiezingen verloren, sinds de Tweede Wereldoorlog is links niet meer zo klein geweest," aldus de organisaties in een gezamenlijke verklaring.

De jongeren benadrukken dat GroenLinks-PvdA alleen kan deelnemen aan een kabinet als er duidelijke garanties komen voor een eerlijk klimaatbeleid, internationale solidariteit en betaalbare volkshuisvesting. "Als er geen sociale verandering komt, moet GroenLinks-PvdA haar conclusies trekken, en niet mee regeren," zegt DWARS-voorzitter Gijs Broere.

JS-voorzitter Boyd Angenent laat weten: "Wij kunnen de komende tijd laten zien wat het betekent om links te zijn. Wij kunnen laten zien wat het betekent om echte verandering te willen. Niet door idealen in te leveren, maar juist door daar pal achter te blijven staan, toon je leiderschap."

https://www.bnnvara.nl/jo(...)et-in-rechts-kabinet
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_219154974
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 00:44 schreef RotatoR het volgende:
Wel opmerkelijk dat degene met de grootste Yesilgoz haat nu ineens graag willen dat ze een regering met GL/PvdA mogelijk maakt.
De fanatieke uitsluiting kwam toch slechts van één kant?
pi_219154978
quote:
84s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 07:25 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Typische en zeer schadelijke houding die vandaag de dag de politiek lijkt te beheersen. Politici en kiezers lijken volledig vergeten te zijn dat we in een coalitieland wonen waarin niemand nu eenmaal de meerderheid heeft en dat er dus een beleid door het midden gemaakt zal moeten worden. Helaas zijn vooral de linkse partijen zeer incapabel gebleken tot het sluiten van compromissen. Want dat zijn mensen met "idealen", wat voor hen zoveel betekent als: we kunnen geen compromissen sluiten, het moet altijd zoals wij willen.

Linkse partijen hebben liever een rechts kabinet (en dan alles blokkeren, constant zeuren over extreemrechts, etc.) dan dat ze samen met rechtsere partijen in een coalitie stappen en de boel daar wat naar het midden drijven, om toch nog wat invloed te kunnen uitoefenen.

Persoonlijk heb ik er wel respect voor dat bijv. de PVV en NSC de vorige keer gewoon in een kabinet zijn gestapt en allebei ook veel hebben moeten inleveren, zeker de PVV.
Mja
pi_219154997
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 02:17 schreef TAmaru het volgende:

[..]
JIj blèrt anders ook maar wat in de ruimte, dat ze met Aboutaleb een kans gemist hebben.
Ik zie in Aboutaleb niet een Wilders of Jetten qua populariteit. Maar ten opzichte van Timmermans zou hij het beslist beter gedaan hebben. Dat moet jij zelfs erkennen als je tenminste geen stiekeme fan van Timmermans bent (waar ik nu enigszins over begin te twijfelen)

Dat er stemmers waren die PVV gestemd hebben of op een partij die geen coalitie met PvdAGL zou aangaan, juíst omdat ze Timmermans niet mochten. Dat zijn stemmers die Abouteleb zelfs wel had kunnen aantrekken met zijn beleid in Rotterdam waarin zelfs Leefbaar hem prees.

Dan had je hele andere verkiezingen gehad voor PvdAGL. Óf een kleiner verlies op zn minst, óf op gelijke hoogte met VVD, óf er aan voorbij gegaan. Beter in de marges.

[ Bericht 4% gewijzigd door Beathoven op 31-10-2025 07:48:29 ]
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:49:09 #69
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_219155020
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 07:35 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Typische en zeer schadelijke houding die vandaag de dag de politiek lijkt te beheersen. Politici en kiezers lijken volledig vergeten te zijn dat we in een coalitieland wonen waarin niemand nu eenmaal de meerderheid heeft en dat er dus een beleid door het midden gemaakt zal moeten worden. Helaas zijn vooral de linkse partijen zeer incapabel gebleken tot het sluiten van compromissen. Want dat zijn mensen met "idealen", wat voor hen zoveel betekent als: we kunnen geen compromissen sluiten, het moet altijd zoals wij willen.

Linkse partijen hebben liever een rechts kabinet (en dan alles blokkeren, constant zeuren over extreemrechts, etc.) dan dat ze samen met rechtsere partijen in een coalitie stappen en de boel daar wat naar het midden drijven, om toch nog wat invloed te kunnen uitoefenen.

Persoonlijk heb ik er wel respect voor dat bijv. de PVV en NSC de vorige keer gewoon in een kabinet zijn gestapt en allebei ook veel hebben moeten inleveren, zeker de PVV.
Je bent niet verplicht in een coalitie te stappen. Waarom zou je als linkse partij met rechtse partijen een coalitie willen vormen?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_219155030
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 07:40 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik zie in Aboutaleb niet een Wilders of Jetten qua populariteit. Maar ten opzichte van Timmermans zou hij het beslist beter gedaan hebben. Dat moet jij zelfs erkennen als je tenminste geen stiekeme fan van Timmermans bent (waar ik nu enigszins over begin te twijfelen)

Dat er stemmers waren die PVV gestemd hebben of op een partij die geen coalitie met PvdAGL zou aangaan, juíst omdat ze Timmermans niet mochten. Dat zijn stemmers die Abouteleb zelfs wel had kunnen aantrekken met zijn beleid in Rotterdam waarin zelfs Leefbaar hem prees.

Dan had je hele andere verkiezingen gehad voor PvdAGL. Waren ze misschien op gelijke hoogte met VVD gekomen of er aan voorbij gegaan.
Ik weet het echt niet. Ik heb eigenlijk geen enkel beeld van Aboutaleb. Niet positief of niet negatief. En het burgemeesterschap is ook iets heel anders dan het lijsttrekkerschap. Zo horen we burgemeesters niet vaak publiekelijk spreken, debatteren etc. Dat zag je aan Cohen, dat hij daar gewoon niet goed in was. Aboutaleb is dan ook nog van oorsprong geen Nederlander, dus grote kans dat hij ook begint te hakkelen als hij een lastige vraag krijgt.

Verder is het ook altijd maar zeer de vraag in hoeverre iemand bepaalde kiezers kan aanspreken. Dat is gewoon heel lastig te voorspellen.
Mja
pi_219155078
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 07:51 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ik weet het echt niet. Ik heb eigenlijk geen enkel beeld van Aboutaleb. Niet positief of niet negatief.
Je onderstreept precies het punt wat ik maakte. Bij Timmermans was het beeld wél negatief bij andere partijen en soms twijfelachtig binnen PvdAGL kiezers. Als Aboutaleb van 'positief tot neutraal' scoort heb je winst ten opzichte van Timmermans. Waarmee ik nergens de claim maak dat PvdAGL de grootste zou zijn geworden.

quote:
En het burgemeesterschap is ook iets heel anders dan het lijsttrekkerschap. Zo horen we burgemeesters niet vaak publiekelijk spreken, debatteren etc. Dat zag je aan Cohen, dat hij daar gewoon niet goed in was. Aboutaleb is dan ook nog van oorsprong geen Nederlander, dus grote kans dat hij ook begint te hakkelen als hij een lastige vraag krijgt.
Bekijk deze YouTube-video

Beste burgemeester ter wereld geworden, met de uitstraling van een arbeider. Staat nog altijd met beide benen op de grond, straalt niet uit dat hij zich eigenlijk te belangrijk voelt. En dat straalde Timmermans soms wel een beetje uit.

quote:
Verder is het ook altijd maar zeer de vraag in hoeverre iemand bepaalde kiezers kan aanspreken. Dat is gewoon heel lastig te voorspellen.
Daarom vergeleek ik hem met Timmermans, niet met andere politici.
pi_219155112
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 08:06 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Je onderstreept precies het punt wat ik maakte. Bij Timmermans was het beeld wél negatief bij andere partijen en soms twijfelachtig binnen PvdAGL kiezers. Als Aboutaleb van 'positief tot neutraal' scoort heb je winst ten opzichte van Timmermans. Waarmee ik nergens de claim maak dat PvdAGL de grootste zou zijn geworden.
[..]
Bekijk deze YouTube-video

Beste burgemeester ter wereld geworden, met de uitstraling van een arbeider. Staat nog altijd met beide benen op de grond, straalt niet uit dat hij zich eigenlijk te belangrijk voelt. En dat straalde Timmermans soms wel een beetje uit.
[..]
Daarom vergeleek ik hem met Timmermans, niet met andere politici.
Goh, bij Timmermans had ik ook geen beeld hoor. Ik weet wel dat hij bij de MH17 een paar keer zeer positief in beeld kwam en dat veel mensen hem toen ook hoog hadden zitten.

Waarom Aboutaleb zogenaamd de "beste burgemeester ter wereld" is, weet ik niet.
Mja
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:04:58 #73
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_219155458
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 08:12 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Go

"Je suis Charlie Hebdo"

Aboutaleb is voor mij de enige linkse die ik kan pruimen.
Geld maakt niet gelukkig tenzij versleten schoenen wanhopig naar je staren
pi_219156142
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 09:04 schreef Geldprintkabouter het volgende:

[..]
"Je suis Charlie Hebdo"

Aboutaleb is voor mij de enige linkse die ik kan pruimen.
https://www.ad.nl/rotterd(...)%2Fwww.google.com%2F

Redelijk nieuw artikel

AD: Hoe Ahmed Aboutaleb de sleutel kan worden tot een nieuw kabinet
pi_219157607
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 07:35 schreef TAmaru het volgende:

[..]

Ik denk wel dat het meespeelt dat PvdA natuurlijk ontzettend zichzelf heeft weggecijferd toen ze met de VVD regeerden en daardoor een groot deel van hun achterban is kwijtgeraakt.
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_219157842
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 10:25 schreef Beathoven het volgende:

[..]
https://www.ad.nl/rotterd(...)%2Fwww.google.com%2F

Redelijk nieuw artikel

AD: Hoe Ahmed Aboutaleb de sleutel kan worden tot een nieuw kabinet
Aboutaleb is een soort Bontebal, het lijkt allemaal leuk maar als je iets dieper gaat kijken en iets dieper gaat prikken dan zit er gewoon een religekkie.

Daarnaast zie ik PVDA/GL in deze fase een politiek leider kiezen die niet in de kamer zit/komt.
pi_219158595
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 13:53 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Aboutaleb is een soort Bontebal, het lijkt allemaal leuk maar als je iets dieper gaat kijken en iets dieper gaat prikken dan zit er gewoon een religekkie.

Daarnaast zie ik PVDA/GL in deze fase een politiek leider kiezen die niet in de kamer zit/komt.
Bontenbal en Aboutaleb "religekkies"?
pi_219162585
Waarom stemmen mensen op de PVV? Soms omdat ze denken dat die sociaal is en op gaat komen voor hun belangen. Maar meestal omdat ze de zaak om zeep willen helpen. Dus praktisch gezien wordt iedereen er beter van als we al die zetels negeren, ook de mensen die er voor gestemd hebben.

Doe mij maar Jetten als progressieve minister president.
pi_219163488
De restzetel gaat naar D66, ik verwacht dat de briefstemmers hun voldoende stemmen geeft.

Vervolgens gaat Dilan er alles aan doen om regeren met PvdA/GL te blokkeren. Bovendien willen niets eens alle PvdA/GL lieden dit

Dan zal Rob Jetten, die een unieke kans heeft om de eerste D66 premier ooit te worden, natuurlijk niet opteren voor nieuwe verkiezingen en toch even praten met Eerdmans. Die wil heel graag dat JA21 gaat regeren, ze zijn een kleine partij en weten dat ze moeten inleveren. En dus zullen ze flink toegeven op zaken die relevant zijn voor D66 zoals klimaat. Ze weten namelijk dondersgoed dat als ze moeilijk gaan doen, de bal weer bij PvdA/GL komt te liggen en dan is hij nog verder van huis.

Uiteindelijk zal het kabinet D66+VVD+CDA+JA21 worden gevormd met 76 zetels.

U las het hier voor het eerst.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_219164651
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 23:25 schreef Shreyas het volgende:
De restzetel gaat naar D66, ik verwacht dat de briefstemmers hun voldoende stemmen geeft.

Vervolgens gaat Dilan er alles aan doen om regeren met PvdA/GL te blokkeren. Bovendien willen niets eens alle PvdA/GL lieden dit

Dan zal Rob Jetten, die een unieke kans heeft om de eerste D66 premier ooit te worden, natuurlijk niet opteren voor nieuwe verkiezingen en toch even praten met Eerdmans. Die wil heel graag dat JA21 gaat regeren, ze zijn een kleine partij en weten dat ze moeten inleveren. En dus zullen ze flink toegeven op zaken die relevant zijn voor D66 zoals klimaat. Ze weten namelijk dondersgoed dat als ze moeilijk gaan doen, de bal weer bij PvdA/GL komt te liggen en dan is hij nog verder van huis.

Uiteindelijk zal het kabinet D66+VVD+CDA+JA21 worden gevormd met 76 zetels.

U las het hier voor het eerst.
Jetten zit er niet als een soort Omtzigt voor de droom van Eerdmans en Yesilgoz.
pi_219164730
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 06:22 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Jetten zit er niet als een soort Omtzigt voor de droom van Eerdmans en Yesilgoz.
Eens. Jetten en Bontenbal hebben gewoon niet zo veel op met uiterst rechts. De VVD zal gewoon eerder knipperen.
pi_219164752
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 november 2025 07:34 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Eens. Jetten en Bontenbal hebben gewoon niet zo veel op met uiterst rechts. De VVD zal gewoon eerder knipperen.
Ik zou niet weten waarom de VVD met het afbreukrisico in ogenschouw nemende zou toegeven. Zonder de VVD mag Jetten zich opmaken voor een 5 of 6 partijencoalitie, veel succes gewenst zou ik zeggen.
pi_219164757
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 13:28 schreef Nexum het volgende:

[..]
Ik denk wel dat het meespeelt dat PvdA natuurlijk ontzettend zichzelf heeft weggecijferd toen ze met de VVD regeerden en daardoor een groot deel van hun achterban is kwijtgeraakt.
En daarom zie ik het omgekeerd ook niet snel gebeuren dat de VVD zichzelf in diezelfde positie gaat brengen.
pi_219164835
quote:

[..]
Ik verwacht ook geen strijd.

Het dilemma zoals in een ander topic genoemd is en het meest logische 'aan de VVD de keuze om samen met CDA en PvdAGL mee te doen en bijelkaar te komen voor een mooi gemiddelde (als ze het landsbelang met zichzelf erin zo hoog hebben zitten), of een minderheidskabinet".

Ze waren voor een minderheidskabinet met PVV en BBB. Dus dat was niet zo'n probleem voor ze.

Dat dilemma garandeerd een grotere stabiliteit dan doen alsof het aan VVD en Ja21 is om te lijnen uit te zetten. Dat wisten ze bij D66 waarschijnlijk al ver voor ik dit hier post, dus geen credits.

[ Bericht 5% gewijzigd door Beathoven op 01-11-2025 08:26:53 ]
pi_219165163
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 07:50 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Ik zou niet weten waarom de VVD met het afbreukrisico in ogenschouw nemende zou toegeven. Zonder de VVD mag Jetten zich opmaken voor een 5 of 6 partijencoalitie, veel succes gewenst zou ik zeggen.
Hun keuze voor “centrumrechts” heeft tot hun zwakste resultaten in 35 geleid. Dan ook nog hun machtspositie opgeven gaat de VVD echt niet doen.
  zaterdag 1 november 2025 @ 09:24:13 #86
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_219165263
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 07:50 schreef William_Papadin het volgende:

[..]
Klopt. Daarom is het voor D66 ook een keuze tussen de NSC route of staatsmanschap tonen, zelfs wanneer dat betekent opnieuw naar de stembus.

Over rechts met VVD en JA betekent over 4 jaar gemarginaliseerd worden. 4 jaar in een vechtkabinet waar conservatieve krachten alle echt noodzakelijke veranderingen torpederen en blijven janken over asielzoekers en andere rookgordijnen. 4 jaar waar alle mislukkelingen aan D66 aangewreven gaan worden.

Over het midden met en VVD en GLAP. Een kabinet waar balans in mogelijk is, hoe lastig dat ook zal zijn. Ook dan is het goed mogelijk dat alle aanwezige partijen gestraft worden, simpelweg omdat er erg veel zaken spelen die niet eenvoudig oplosbaar zijn.

Het stokje doorgeven. Een betere keuze voor D66 dan keuze 1 gok ik. Maar alleen wanneer Jetten de VVD echt en openbaar onder druk zet. Het moet 100% duidelijk zijn dat de VVD een formatie over het midden heeft laten mislukken.

Het allerslechtste wat D66 en CDA kunnen doen is in een kabinet stappen waar ze zelf geen vertrouwen in hebben.
pi_219176814
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 06:22 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Omtzigt had nooit de kans om premier te worden, dus een beetje een rare vergelijking.

Nog nooit in de geschiedenis van de Nederlandse politiek werd D66 de grootste partij. Nog nooit eerder hadden we een premier van D66. Dacht je nou werkelijk dat Jetten deze kans zou laten lopen omdat hij liever met Klaver dan met Eerdmans in een kabinet zit.

quote:

[..]
Bontebal zal liever in een centrumrechts dan middenkabinet plaatsnemen. Maar goed, we zullen zien. Ik denk nog steeds dat mijn voorspelling uitkomt. Voor Nederland zou een middenkabinet mét PvdA/GL en zonder JA21 waarschijnlijk beter zijn, maar dit gaat de VVD niet doen.
pi_219177927
Op de lijst van GLPvdA stonden twee mensen die Yesilgöz als genocidevergoeilijkster op een poster zetten.
Hoe krijg je dat bij elkaar? Verder is GLPvdA ook niet echt stabiel en is het een grote verliezer.
  zondag 2 november 2025 @ 16:59:54 #89
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219178002
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 14:20 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Omtzigt had nooit de kans om premier te worden, dus een beetje een rare vergelijking.

Nog nooit in de geschiedenis van de Nederlandse politiek werd D66 de grootste partij. Nog nooit eerder hadden we een premier van D66. Dacht je nou werkelijk dat Jetten deze kans zou laten lopen omdat hij liever met Klaver dan met Eerdmans in een kabinet zit.
[..]
Bontebal zal liever in een centrumrechts dan middenkabinet plaatsnemen. Maar goed, we zullen zien. Ik denk nog steeds dat mijn voorspelling uitkomt. Voor Nederland zou een middenkabinet mét PvdA/GL en zonder JA21 waarschijnlijk beter zijn, maar dit gaat de VVD niet doen.
Welke opties tot een centrumrechts kabinet zijn er dan? De combinatie D66 VVD CDA JA21 +- iets anders kneiterrechts is gewoon een hartstikke rechts kabinet. Het enige centrumrechtse daarin zou D66 zijn.

Ik snap niet waarom iedereen dat centrumrechtse frame van de VVD zo gretig overneemt.
Huilen dan.
pi_219178240
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 14:20 schreef Shreyas het volgende:

[..]

[..]
https://www.vandaaginside(...)esteund-wordt-door-j

Bontenbal heeft liever een middenkabinet dan een rechts kabinet met Ja21 (en BBB).
pi_219178542
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 17:37 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Bontenbal heeft liever een middenkabinet dan een rechts kabinet met Ja21 (en BBB).
Uiteraard. Het gelul dat een kabinet met JA21 centrumrechts zou zijn is sowieso kansloos.
pi_219178555
Ik denk niet dat Rob Jetten minister-president wordt.
Zijne Majesteit is waarschijnlijk niet vergeten dat Rob Jetten een sexistische grap maakte over kroonprinses Amalia. Hij zal achter de schermen zijn invloed aanwenden om ervoor te zorgen dat Rob Jetten niet de volgende minister-president wordt.
Het wordt mogelijk wel iemand anders van D66.
pi_219178573
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 18:26 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Zijne Majesteit is waarschijnlijk niet vergeten dat Rob Jetten een sexistische grap maakte over kroonprinses Amalia. Hij zal achter de schermen zijn invloed aanwenden om ervoor te zorgen dat Rob Jetten niet de volgende minister-president wordt.
Lijkt me eerlijk gezegd stug. D66 zal enkel een ander naar voren schuiven als Jetten zelf duidelijk geen zin heeft.
pi_219178578
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 08:12 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Goh, bij Timmermans had ik ook geen beeld hoor. Ik weet wel dat hij bij de MH17 een paar keer zeer positief in beeld kwam en dat veel mensen hem toen ook hoog hadden zitten.

We hebben inmiddels zoveel schreeuwers in de politiek dat het inmiddels gaat opvallen als je je normaal gedraagt. Ik herinner me nog hoe PVV en Leefbaar onmiddellijk over zijn paspoort begonnen te zeuren bij zijn aantreden. Toen dat diplomatieke incident met Turkije uitbrak over een minister die ineens in Rotterdam stemmen kwam ronselen, kwam het ineens héél goed uit dat Erdolf de racisme kaart niet kon trekken tegen een moslim burgemeester die zich nauwelijks van schreeuwende rethoriek bediende.
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
pi_219178653
quote:
10s.gif Op zondag 2 november 2025 18:30 schreef KareldeStoute het volgende:
Lijkt me eerlijk gezegd stug. D66 zal enkel een ander naar voren schuiven als Jetten zelf duidelijk geen zin heeft.
Achter de schermen kan een heleboel gebeuren wat voor ons verborgen blijft.
Het een en ander zal ook afhangen van de onderhandelingen voor een nieuwe regeringscoalitie, en of de coalitiepartners zin hebben in Rob Jetten als minister-president.
Vooral nu hebben we een minister-president nodig waarmee we ook internationaal voor de dag kunnen komen. Rob Jetten lijkt me daar niet geschikt voor. Als het dan iemand van D66 moet worden, dan lijkt me Jan Paternotte een veel betere keuze.
pi_219178676
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 18:26 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
Ik vond het wel een compliment. Als in dat ze een postervrouw zou zijn. Hetzelfde als dat een artiest publiek aantrekt.
pi_219178897
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 18:43 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Het een en ander zal ook afhangen van de onderhandelingen voor een nieuwe regeringscoalitie, en of de coalitiepartners zin hebben in Rob Jetten als minister-president.
Vooral nu hebben we een minister-president nodig waarmee we ook internationaal voor de dag kunnen komen. Rob Jetten lijkt me daar niet geschikt voor. Als het dan iemand van D66 moet worden, dan lijkt me Jan Paternotte een veel betere keuze.
Tja, dat is vooral een kwestie van smaak. In internationale media wordt hij omschreven als de Nederlandse Trudeau, dat lijkt me een aardige basis.
pi_219178918
quote:
10s.gif Op zondag 2 november 2025 19:15 schreef KareldeStoute het volgende:
Tja, dat is vooral een kwestie van smaak. In internationale media wordt hij omschreven als de Nederlandse Trudeau, dat lijkt me een aardige basis.
Ik weet niet of je dat als een compliment moet zien.
pi_219179126
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 19:18 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Ik weet niet of je dat als een compliment moet zien.
Tja, hij gaat nooit de Nederlandse Trump worden…
pi_219180708
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 17:37 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Politieke spelletjes, waar het CDA bekend om staat. Die roepen altijd van alles, maar gaan als puntje bij paaltje komt altijd over rechts
pi_219180713
quote:
10s.gif Op zondag 2 november 2025 18:25 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Uiteraard. Het gelul dat een kabinet met JA21 centrumrechts zou zijn is sowieso kansloos.
We zullen zien :)
pi_219180994
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 18:43 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Waarom zouden we internationaal niet met Jetten voor de dag kunnen komen dan? Zelfs als D66-hater vind ik Jetten een positieve, vriendelijke uitstraling hebben en hij is nog eens aantrekkelijk om te zien ook. En heeft wel gevoel voor humor. Het kan echt een stuk slechter.
Mja
pi_219181034
De gemeenteraadsverkiezingen zijn overigens in maart. Dat zal voor de VVD een extra belemmering zijn om met GL/PvdA in een kabinet te stappen.
pi_219181313
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 22:52 schreef Shreyas het volgende:

[..]
We zullen zien :)
Een kabinet met een uiterst rechtse partij in de gelederen is per definitie niet centrumrechts. Zoals ook het afgelopen kabinet dat niet was.
  maandag 3 november 2025 @ 08:10:41 #105
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219181397
quote:
10s.gif Op zondag 2 november 2025 18:25 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het gemiddelde van zo'n coalitie is natuurlijk gewoon centrumrechts te noemen he..
Op 't randje en erover.
  Moderator maandag 3 november 2025 @ 08:13:34 #106
5428 crew  miss_sly
pi_219181419
quote:

[..]
Natuurlijk wordt Jetten gewoon zelf premier. Dat wil hij zelf ook en hij is daar wel geschikt voor. Dat er homofobe lui rondlopen dus dat moeilijk vinden, is hun probleem.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  maandag 3 november 2025 @ 08:28:51 #107
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219181561
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 08:10 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Het gemiddelde van zo'n coalitie is natuurlijk gewoon centrumrechts te noemen he..
Nee. Het zwaartepunt van die combinatie is simpelweg volledig rechts.
Huilen dan.
pi_219181628
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 08:10 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Dit trekt wel wat meer naar rechts dan het centrum. Zeker omdat ze ook afhankelijk zullen zijn van BBB in de EK…
  maandag 3 november 2025 @ 10:13:26 #109
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219182274
quote:
7s.gif Op maandag 3 november 2025 08:28 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat mag je vinden.
Op 't randje en erover.
pi_219185511
quote:
7s.gif Op maandag 3 november 2025 08:13 schreef miss_sly het volgende:
Natuurlijk wordt Jetten gewoon zelf premier. Dat wil hij zelf ook en hij is daar wel geschikt voor. Dat er homofobe lui rondlopen dus dat moeilijk vinden, is hun probleem.
Ik heb de indruk dat Rob Jetten juist in homofobe kringen inmiddels wel een zekere populariteit geniet. Hij reisde met zijn vriend naar Iran en nam twee vrouwen mee om zijn homosexualiteit te maskeren, en hij kan opeens geen regenboogzebrapad meer zien. Kennelijk is zijn boodschap aan de homogemeenschap dat de homo's terug in de kast moeten.

-er zijn wel grenzen-

[ Bericht 3% gewijzigd door miss_sly op 03-11-2025 17:00:51 ]
  maandag 3 november 2025 @ 17:22:39 #111
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_219185810
quote:
7s.gif Op maandag 3 november 2025 08:28 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
De meeste Nederlanders stemmen dan ook rechts jammer voor links.
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
pi_219185941
Wat is er bekend over de relatie tussen Jetten en Klaver?
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_219185967
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 01:15 schreef TAmaru het volgende:
Waarom zouden we internationaal niet met Jetten voor de dag kunnen komen dan? Zelfs als D66-hater vind ik Jetten een positieve, vriendelijke uitstraling hebben en hij is nog eens aantrekkelijk om te zien ook. En heeft wel gevoel voor humor. Het kan echt een stuk slechter.
Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar ik vind Jetten een pleefiguur. Het zou ìn vergelijking met Dick Schoof een hele achteruitgang zijn. Nu was het kabinet Schoof weliswaar kwalitatief uitermate teleurstellend, maar op zich is Dick Schoof wel een man waarmee je voor de dag kunt komen.
pi_219186805
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 17:58 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar ik vind Jetten een pleefiguur. Het zou ìn vergelijking met Dick Schoof een hele achteruitgang zijn. Nu was het kabinet Schoof weliswaar kwalitatief uitermate teleurstellend, maar op zich is Dick Schoof wel een man waarmee je voor de dag kunt komen.
Je bedoelt waarschijnlijk dat we een pleefiguur slaan met Jetten als minister president.

Ik denk alleen dat we dat nog niet kunnen zeggen van iemand die geen meters heeft kunnen maken. Zou deze even parkeren voor veel later.

Schoof had het potentieel beter kunnen doen als gezicht van een hecht middenkabinet in betere tijden. Dan was het een staatsman van kaliber geworden. Nu moest ie soms een kleuterklasje managen, dat straalde ook op hem af.
  Moderator maandag 3 november 2025 @ 20:32:22 #115
5428 crew  miss_sly
pi_219187599
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 17:58 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Had je dat ook gevonden als hij netjes getrouwd was met een vrouw en 2.3 kinderen had gehad?

Hij heeft zich nog helemaal niet kunnen bewijzen als minister-president. Maar Schoof overtreffen moet geen probleem zijn. Hij heeft ook een enorme uitdaging aangezien ons aanzien in Europa de laatste anderhalf jaar in de goot is beland dankzij het kabinet en Schoof.
pi_219187999
quote:
7s.gif Op maandag 3 november 2025 20:32 schreef miss_sly het volgende:
Had je dat ook gevonden als hij netjes getrouwd was met een vrouw en 2.3 kinderen had gehad?
Waarom denk je dat dat voor mij verschil zou maken? Waarom denk je meteen dat mijn antipathie tegen hem als persoon te maken zou hebben met zijn sexuele geaardheid?
quote:
7s.gif Op maandag 3 november 2025 20:32 schreef miss_sly het volgende:
Hij heeft zich nog helemaal niet kunnen bewijzen als minister-president. Maar Schoof overtreffen moet geen probleem zijn. Hij heeft ook een enorme uitdaging aangezien ons aanzien in Europa de laatste anderhalf jaar in de goot is beland dankzij het kabinet en Schoof.
Met een ander kabinet zou Dick Schoof een uitstekende minister-president zijn geweest. Het was wellicht onverstandig van hem om van deze regering minister-president te worden, maar als onpartijdige ambtenaar krijg je die kans in principe nooit.

Overigens waren de twee voorgaande kabinetten Rutte III en IV ook instabiele regeringscoalities die maar kort geregeerd hebben en weinig voor elkaar gekregen hebben.
pi_219188461
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 21:13 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Waarom denk je dat dat voor mij verschil zou maken? Waarom denk je meteen dat mijn antipathie tegen hem als persoon te maken zou hebben met zijn sexuele geaardheid?
[..]
Met een ander kabinet zou Dick Schoof een uitstekende minister-president zijn geweest. Het was wellicht onverstandig van hem om van deze regering minister-president te worden, maar als onpartijdige ambtenaar krijg je die kans in principe nooit.

Overigens waren de twee voorgaande kabinetten Rutte III en IV ook instabiele regeringscoalities die maar kort geregeerd hebben en weinig voor elkaar gekregen hebben.
Jetten heeft ook nog weinig voor elkaar gekregen als minister president.
  maandag 3 november 2025 @ 22:20:10 #118
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219188480
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 01:34 schreef RotatoR het volgende:
De gemeenteraadsverkiezingen zijn overigens in maart. Dat zal voor de VVD een extra belemmering zijn om met GL/PvdA in een kabinet te stappen.
Des te meer reden voor CDA en D66 om VVD er slecht uit te laten zien.
pi_219188522
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 22:20 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Des te meer reden voor CDA en D66 om VVD er slecht uit te laten zien.
Liever niet. Het eeuwige 'verkiezingsmodus' dat we de laatste jaren gehad hebben mag van mij wel verruild worden voor het oersaaie kwartetspel van de formaties.
  maandag 3 november 2025 @ 22:25:32 #120
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219188549
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 22:23 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Liever niet. Het eeuwige 'verkiezingsmodus' dat we de laatste jaren gehad hebben mag van mij wel verruild worden voor het oersaaie kwartetspel van de formaties.
Ik bedoel dat CDA en D66 snel moeten zeggen dat ze met PvdA en VVD willen. Als VVD dan 4 maand gaat rekken, dan komen ze sneu over :')
pi_219188567
Ben benieuwd of VVD alsnog met GL/PvdA gaat.
pi_219188608
twitter
  Moderator maandag 3 november 2025 @ 22:36:47 #123
236264 crew  capricia
pi_219188626
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 22:28 schreef augurk2025 het volgende:
Ja ik ben ook benieuwd. Dan moeten er wel heel wat VVD punten in een regeerakkoord staan. Anders worden ze afgeslacht bij de gemeenteraadsverkiezingen begin volgend jaar.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219188634
quote:
Ik denk niet dat dat nu al de vraag moet zijn. Het is de vraag of ze er na verkennen en onderhandelen uit gaan komen. Want geen enkele partij moet het idee hebben dat ze er iets in verliezen.

Alleen D66 zelf zou het zich kunnen veroorloven om misschien iets aan krediet op zowel links als rechts te verliezen voor iets werkbaars met de inzet op jaren, niet maanden. Wat zich uiteindelijk na prestaties weer goed kan terugbetalen.
  maandag 3 november 2025 @ 22:48:45 #125
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_219188677
quote:
9s.gif Op maandag 3 november 2025 22:33 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Benieuwd wanneer Volt genoemd gaat worden :'(
pi_219188680
quote:
10s.gif Op maandag 3 november 2025 07:31 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Een kabinet met een uiterst rechtse partij in de gelederen is per definitie niet centrumrechts. Zoals ook het afgelopen kabinet dat niet was.
Het is een beetje lastig om in deze context goed te definiëren wat links en rechts is. Maar als je kijkt naar een D66 met 26 zetels en JA21 met 9 zetels lijkt het me niet dat zo een kabinet de kant van JA21 op gaat.
pi_219188686
quote:
Ik hoop het niet, maar nu kans op een kabinet met JA21 is verkeken, lijkt dat wel de enige oplossing waar iedereen ook vol op gaat inzetten. Ik hoop echt dat Yesilgöz voet bij stuk houdt.
pi_219188750
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 22:48 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Op 13 december 14:30
pi_219188757
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 22:48 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Bij een gemiddelde natuurkundeles op de middelbare school wellicht :o
pi_219188862
quote:

[..]
Sorry hoor maar vind Schoof echt een natte dweil als je m ziet staan tussen de andere wereldleiders.

Er moet wel iemand staan.
Verder totaal mijn partij niet, maar een Karremans vsn de vvd is zo iemand.
pi_219189014
quote:
1s.gif Op maandag 3 november 2025 23:43 schreef 111210 het volgende:

[..]
Sorry hoor maar vind Schoof echt een natte dweil als je m ziet staan tussen de andere wereldleiders.

Bij het eerste Oekraine overleg in London bij Starmer dacht Meloni aan het begin van de bijeenkomst dat Schoof een ober was.
pi_219190464
Rompkabinet D66/CDA/VVD begint toch ook steeds meer een optie te worden, heb je alleen wel een meewillende oppositie nodig (of in ieder geval een meewillende PVDA/GL en JA21).
pi_219190640
quote:
9s.gif Op maandag 3 november 2025 22:33 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
aha, Nu snap ik ineens waar voormalig fvd manipulator Henkie Otten recht gekomen is
"Und Niemals Vergessen - Eisern Union!"
  dinsdag 4 november 2025 @ 13:52:26 #134
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_219191416
Sowieso zou ik het niet aandurven om met JA21 en maar 1 of 2 zetels meerderheid een coalitie te vormen. Dan heb je na een jaar weer een probleem vanwege afsplitsers.

Met hun 9 gekozen leden die allemaal bij andere partijen weg zijn gegaan, vaak meermaals

Ik noem ex: VVD, CDA, PvdA, NSC, FvD, Leefbaar, LPF, Één NL _O-

[ Bericht 45% gewijzigd door Fretwork op 04-11-2025 14:03:17 ]
The world outside is burning with a brand new light but it isn't one that makes me feel warm. Don't go mistaking your house burning down for the dawn - Frank Turner
Stilaan weer op topniveau na jaren als fietsende hamburger
  dinsdag 4 november 2025 @ 17:36:30 #135
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_219192852
Het zou mij niks verbazen als er nieuwe verkiezingen komen.
Ik ben inmiddels overleden
pi_219192874
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 november 2025 13:52 schreef Fretwork het volgende:
Sowieso zou ik het niet aandurven om met JA21 en maar 1 of 2 zetels meerderheid een coalitie te vormen. Dan heb je na een jaar weer een probleem vanwege afsplitsers.

Met hun 9 gekozen leden die allemaal bij andere partijen weg zijn gegaan, vaak meermaals

Ik noem ex: VVD, CDA, PvdA, NSC, FvD, Leefbaar, LPF, Één NL _O-
Jij werkt al je hele leven bij dezelfde werkgever?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 4 november 2025 @ 17:57:38 #137
862 Arcee
Look closer
pi_219192958
Dit zou dan de mislukte formatie van 2017 worden met nog de PvdA erbij.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_219193271
quote:
15s.gif Op dinsdag 4 november 2025 17:36 schreef Enchanter het volgende:
Het zou mij niks verbazen als er nieuwe verkiezingen komen.
Mij wel. Er gaat gewoon een meerderheidskabinet geformeerd worden. Dat soort zaken is vrij hardnekkig in Nederland.
pi_219193288
quote:
Wilders feliciteert Jetten met verkiezingsoverwinning, 'maar wel gezegd dat het van korte duur zal zijn'
Geert _O_
pi_219193407
quote:
0s.gif Op maandag 3 november 2025 22:49 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Ik hoop het niet, maar nu kans op een kabinet met JA21 is verkeken, lijkt dat wel de enige oplossing waar iedereen ook vol op gaat inzetten. Ik hoop echt dat Yesilgöz voet bij stuk houdt.
GL/PvdA heeft Yesilgoz op een genocideposter gezet, maar nu moeten ze in het landsbelang met deze club gaan regeren :')

Hetzelfde argument voor het landsbelang valt ook te maken bij het uitsluiten van de PVV. Dan is het ineens wel gegrond om ze uit te sluiten en het landsbelang zogenaamd te ondermijnen.

[ Bericht 2% gewijzigd door DeVerzamelaar op 04-11-2025 20:29:40 ]
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  dinsdag 4 november 2025 @ 23:01:32 #141
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_219195594
quote:
10s.gif Op dinsdag 4 november 2025 18:47 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Mij wel. Er gaat gewoon een meerderheidskabinet geformeerd worden. Dat soort zaken is vrij hardnekkig in Nederland.
Als de VVD GL/PVDA echt uit blijf sluiten en D66 wil niet over rechts , dan wordt het of een minderheidskabinet of Het wordt over links met 7 partijen.
Maar het is nog vroeg , we gaan het zien
Ik ben inmiddels overleden
  dinsdag 4 november 2025 @ 23:09:35 #142
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_219195630
Mark Rutte ging gewoon met partijen als de pvda en d66 in een kabinet zitten om vervolgens zijn belangrijke kastanjes uit het vuur te trekken.

Dilan blijft maar raaskallen over een rechts kabinet met een populistische partij als ja21.
pi_219195791
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 23:09 schreef Nebelwerfer het volgende:
Mark Rutte ging gewoon met partijen als de pvda en d66 in een kabinet zitten om vervolgens zijn belangrijke kastanjes uit het vuur te trekken.

Dilan blijft maar raaskallen over een rechts kabinet met een populistische partij als ja21.
Mark Rutte zou nooit met GroenLinks regeren. Bedenk dat de PvdA van toen totaal niet meer bestaat.
pi_219195794
quote:
Wilders feliciteert Jetten met verkiezingsoverwinning, 'maar wel gezegd dat het van korte duur zal zijn'.
Er is een grote kans dat D66 in het kabinet komt. Er geldt in de Nederlandse politiek een soort wetmatigheid dat D66 zetels wint als ze in de oppositie hebben gezeten, en dat ze na deelname aan een kabinet zetels verliezen. Er is dus een heel grote kans dat D66 bij de volgende verkiezingen weer in de enkele cijfers terecht komt.
pi_219195806
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 00:49 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Mark Rutte zou nooit met GroenLinks regeren. Bedenk dat de PvdA van toen totaal niet meer bestaat.
Klaver heeft al eens bij de coalitieonderhandelingen gezeten maar dat liep toen uit op niets omdat migratiedeals onbespreekbaar zijn in die club. De club van oa Tineke Strik die jarenlang in het Europees Parlement het migratiepact heeft gesaboteerd.
pi_219196144
quote:
15s.gif Op dinsdag 4 november 2025 23:01 schreef Enchanter het volgende:

[..]
Als de VVD GL/PVDA echt uit blijf sluiten en D66 wil niet over rechts , dan wordt het of een minderheidskabinet of Het wordt over links met 7 partijen.
Maar het is nog vroeg , we gaan het zien
Geloof niks van enige ruggengraat bij de VVD.
pi_219196147
quote:

[..]
Dat riep je eerder maar kon je toen totaal niet onderbouwen. Nu wel? En is de VVD niet veel meer veranderd?
pi_219196171
quote:

[..]
Hou toch op. Jesse Klaver is juist op verzoek van Mark Rutte bij de onderhandelingen aangeschoven in (ik meen) 2017 én 2023.

Dit is echter op niets uitgelopen.

Is gewoon terug te vinden in de media echter.
pi_219196201
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 07:30 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Hou toch op. Jesse Klaver is juist op verzoek van Mark Rutte bij de onderhandelingen aangeschoven in (ik meen) 2017 én 2023.

Dit is echter op niets uitgelopen.

Is gewoon terug te vinden in de media echter.
Inderdaad, en het was één keer bijna rond, toen Klaver zelf zich volgens mij terugtrok, omdat de VVD niet bereid was qua klimaatdoelen ver genoeg te gaan.

Wat dat betreft is het ook wel weer een goede les geweest: met dat soort extremisten valt niet te regeren.
Mja
pi_219196219
quote:
7s.gif Op dinsdag 4 november 2025 19:15 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
GL/PvdA heeft Yesilgoz op een genocideposter gezet, maar nu moeten ze in het landsbelang met deze club gaan regeren :')

Hetzelfde argument voor het landsbelang valt ook te maken bij het uitsluiten van de PVV. Dan is het ineens wel gegrond om ze uit te sluiten en het landsbelang zogenaamd te ondermijnen.
De hypocrisie is zeer nadrukkelijk aanwezig inderdaad.
pi_219196260
quote:

[..]
Ach, pvda/groenlinks heeft het ondertussen ook gewoon een asielsstop in het partijprogramma staan. Oplossingen liggen prima in het midden.
  woensdag 5 november 2025 @ 08:17:17 #152
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219196300
quote:

[..]
GL/PvdA heeft Yesilgoz op een genocideposter gezet,

quote:
maar nu moeten ze in het landsbelang met deze club gaan regeren :')

Vind je dat nou echt een sterke vergelijking?
Huilen dan.
  woensdag 5 november 2025 @ 08:22:20 #153
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_219196327
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 08:09 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Ach, pvda/groenlinks heeft het ondertussen ook gewoon een asielsstop in het partijprogramma staan. Oplossingen liggen prima in het midden.
1. Een humaan en realistisch asielbeleid

We kiezen voor een nieuw, effectief en menswaardig asielbeleid. Dat betekent de asielketen ontstoppen, de Spreidingswet goed uitvoeren, procedures versnellen én overlastgevers aanpakken. We sturen op een gemiddeld migratiesaldo van 40.000 tot 60.000 per jaar, in lijn met het advies van de Staatscommissie Demografische Ontwikkelingen.

4. Europees vluchtelingenbeleid

We voeren het Migratie- en Asielpact van de EU uit en stellen onze wetgeving daarop in. Een snelle en eerlijke procedure aan de buitengrens moet vluchtelingen duidelijkheid geven over de kans op asiel. Asielzoekers hebben tijdens de procedure recht op rechtsbijstand.

6. Asielzoekers en statushouders aan het werk

Asielzoekers die meer dan zes maanden in de procedure zitten, moeten aan het werk kunnen. Als het perspectief op inwilliging eerder duidelijk is, mogen mensen binnen een maand volledig aan het werk. Zo faciliteren we integratie én verlichten we de krapte op de arbeidsmarkt.

Bron: https://groenlinkspvda.nl/standpunten/migratie/
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_219196409
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 november 2025 23:09 schreef Nebelwerfer het volgende:
Zijn belangrijke kastanjes zijn niet noodzakelijkerwijs ook de belangrijke kastanjes van een (groot) deel van de kiezers.

Ik blijf dat handjeklap en zaken wegstrepen in de onderhandelingen maar lastig vinden.

Dan stem je op een partij vanwege een paar dingen die voor jou het belangrijkste zijn en dan na 1 onderhandelingsdag zijn die zaken al overboord getieft.

Als je dat geweten had op voorhand had je wellicht op een andere partij gestemd.

Ik ben er dan ook voor dat alle partijen vooraf duidelijk maken wat hun punten zijn waar niet aan getornd gaat worden en wat punten zijn waar ze best wel over willen onderhandelen. En dus daarbij ook duidelijk aan de kiezer aangeven dat dat punten zijn die mogelijkerwijs sneuvelen tijdens de onderhandelingen.

Maar dat doen ze niet. Dus stemmen heeft eigenlijk weinig zin. Ze doen wat ze zelf willen.
vosss is de naam,
pi_219196937
quote:

[..]

Als in dat ze moties steunden die genocide verder mogelijk maakten en daar posters van gemaakt zijn die lieten zien dat ze die moties steunden? Caroline had daar niet veel tegen in te brengen. Vraag Yesilgoz ook eens of ze dat wil toelichten.
pi_219197061
quote:
7s.gif Op woensdag 5 november 2025 08:17 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
[..]
Vind je dat nou echt een sterke vergelijking?
Lager zakken dan domme gifjes posten met een niet respectvolle ondertoon kan je in ieder geval niet.
pi_219197067
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:28 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Als in dat ze moties steunden die genocide verder mogelijk maakten en daar posters van gemaakt zijn die lieten zien dat ze die moties steunden? Caroline had daar niet veel tegen in te brengen. Vraag Yesilgoz ook eens of ze dat wil toelichten.
Onzin dat daar genocide heeft plaatsgevonden en dat politieke partijen uit Nederland dat zogenaamd hebben gesteund.
pi_219197080
quote:
7s.gif Op woensdag 5 november 2025 08:34 schreef vosss het volgende:
Ik ben er dan ook voor dat alle partijen vooraf duidelijk maken wat hun punten zijn waar niet aan getornd gaat worden en wat punten zijn waar ze best wel over willen onderhandelen. En dus daarbij ook duidelijk aan de kiezer aangeven dat dat punten zijn die mogelijkerwijs sneuvelen tijdens de onderhandelingen.
De PvdA deed dit vroeger, en dan heb ik het dus over veertig jaar geleden. Toen hadden ze zogenaamde ononderhandelbare strijdpunten waarop ze niet bereid waren concessies te doen voor regeringsdeelname. In plaats van dat ze die punten voor elkaar kregen, heeft het de PvdA juist meerdere keren uit de regering gehouden. Daar zijn ze op een gegeven moment dus van teruggekomen.
pi_219197126
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:53 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
De PvdA deed dit vroeger, en dan heb ik het dus over veertig jaar geleden. Toen hadden ze zogenaamde ononderhandelbare strijdpunten waarop ze niet bereid waren concessies te doen voor regeringsdeelname. In plaats van dat ze die punten voor elkaar kregen, heeft het de PvdA juist meerdere keren uit de regering gehouden. Daar zijn ze op een gegeven moment dus van teruggekomen.
Maar als alle partijen het doen?

Dan kan je ook veel beter een keuze maken als kiezer; ook strategisch.
vosss is de naam,
pi_219197312
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:51 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Onzin dat daar genocide heeft plaatsgevonden en dat politieke partijen uit Nederland dat zogenaamd hebben gesteund.
De holocaustontkenners staan aan je zijde.
  woensdag 5 november 2025 @ 10:26:23 #161
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_219197325
quote:
7s.gif Op woensdag 5 november 2025 09:50 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Lager zakken dan domme gifjes posten met een niet respectvolle ondertoon kan je in ieder geval niet.
Moet jij eens opletten.
Huilen dan.
  Moderator woensdag 5 november 2025 @ 10:35:41 #162
5428 crew  miss_sly
pi_219197398
Zo kan het wel weer. Vanaf hier weer verder zonder op elkaar te hakken. Dank.
pi_219197544
quote:
7s.gif Op woensdag 5 november 2025 08:34 schreef vosss het volgende:

[..]
Zijn belangrijke kastanjes zijn niet noodzakelijkerwijs ook de belangrijke kastanjes van een (groot) deel van de kiezers.

Ik blijf dat handjeklap en zaken wegstrepen in de onderhandelingen maar lastig vinden.

Dan stem je op een partij vanwege een paar dingen die voor jou het belangrijkste zijn en dan na 1 onderhandelingsdag zijn die zaken al overboord getieft.

Als je dat geweten had op voorhand had je wellicht op een andere partij gestemd.

Maar dat doen ze niet. Dus stemmen heeft eigenlijk weinig zin. Ze doen wat ze zelf willen.
Dit gaat nu eenmaal niet. Je weet nooit met wie je moet gaan onderhandelen. Harde standpunten staan oplossingen in de weg.

Ik denk dat een middenweg vaak ook een betere oplossing is. Het is de laatste tijd alleen maar een ja/nee strijd waarin de standpunten van de tegenpartij nog extra worden uitvergroot.
pi_219198112
twitter
  Moderator woensdag 5 november 2025 @ 12:21:13 #165
236264 crew  capricia
pi_219198137
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 12:18 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Mooie puzzel die niet in elkaar past. :D
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_219198141
quote:
7s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:35 schreef miss_sly het volgende:
Zo kan het wel weer. Vanaf hier weer verder zonder op elkaar te hakken. Dank.
Wanneer je een post verwijderd van mij waarin ik het tegenspreek om op een lijn te worden gezet met holocaustontkenners Moet je ook consequent zijn en die posts die dat suggereren ook verwijderen.
  Moderator woensdag 5 november 2025 @ 12:29:37 #167
5428 crew  miss_sly
pi_219198179
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 12:21 schreef DeVerzamelaar het volgende:

[..]
Wanneer je een post verwijderd van mij waarin ik het tegenspreek om op een lijn te worden gezet met holocaustontkenners Moet je ook consequent zijn en die posts die dat suggereren ook verwijderen.
Alles staat nog behalve wat na mijn post is geplaatst.
pi_219198229
quote:
7s.gif Op woensdag 5 november 2025 10:00 schreef vosss het volgende:
Maar als alle partijen het doen?

Dan kan je ook veel beter een keuze maken als kiezer; ook strategisch.
Als alle partijen dergelijke ononderhandelbare strijdpunten hebben, dan wordt het nog moeilijker om een regeringscoalitie te vormen. Dan zijn we nog harder toe aan een andere manier om een regering te vormen, bijvoorbeeld door die direct te kiezen.
pi_219198247
quote:
7s.gif Op woensdag 5 november 2025 12:29 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Alles staat nog behalve wat na mijn post is geplaatst.
Waarom werd mijn post over dat holocaust-ontkenners en genocide-ontkenners twee kanten van dezelfde munt beslaan weggeveegd? De betreffende user noemt zichzelf een genocide ontkenner en mag zich best verdedigen als in dat hij het anders ziet. Of ligt het wat woke-gevoelig aan die kant?
  Moderator woensdag 5 november 2025 @ 12:46:44 #170
5428 crew  miss_sly
pi_219198265
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 12:42 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Waarom werd mijn post over dat holocaust-ontkenners en genocide-ontkenners twee kanten van dezelfde munt beslaan weggeveegd? De betreffende user noemt zichzelf een genocide ontkenner en mag zich best verdedigen als in dat hij het anders ziet. Of ligt het wat woke-gevoelig aan die kant?
Het was een reactie op een verwijderde post en dus wordt het ook verwijderd.
pi_219198295
-deze discussie is hier nu klaar-

[ Bericht 94% gewijzigd door miss_sly op 05-11-2025 12:54:27 ]
pi_219198328
-nee dus-

[ Bericht 98% gewijzigd door miss_sly op 05-11-2025 13:00:56 ]
  Moderator woensdag 5 november 2025 @ 13:01:15 #173
5428 crew  miss_sly
pi_219198335
Dit topic gaat niet over holocaust of genocide.
  Redactie Sport woensdag 5 november 2025 @ 13:10:32 #174
274204 crew  Mexicanobakker
pi_219198402
quote:
7s.gif Op woensdag 5 november 2025 13:01 schreef miss_sly het volgende:
Dit topic gaat niet over holocaust of genocide.
Sowieso is dat bij de formatie gewoon een voetnoot. Eerst problemen in eigen land bespreken en dan eens kijken wat toevallig het standpunt is van de meerderheid in de kamer lijkt me.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_219202234
Hoop gejank weer over Yesilgöz op social media. Dezelfde mensen die zo liepen te janken toen ze met de PVV in zee ging. Men wil maar niet accepteren dat de VVD geen D66-light is zoals onder Rutte.
pi_219202450
quote:
1s.gif Op woensdag 5 november 2025 21:29 schreef RotatoR het volgende:
Hoop gejank weer over Yesilgöz op social media.
Ook gewoon hier op POL. Vaak met een seksistische en soms zelfs racistische ondertoon.
I'm gonna eat your brains and gain your knowledge.
  Moderator woensdag 5 november 2025 @ 22:50:33 #177
236264 crew  capricia
pi_219203355
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2025 21:46 schreef mackinac het volgende:

[..]
Ook gewoon hier op POL. Vaak met een seksistische en soms zelfs racistische ondertoon.
Als je dat tegenkomt, dan heel graag TR-en. Nul tolerantie voor.
There is a name for it:
We call them Poor"

quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 1 / 1
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')