![rfp0qef.jpg]()
Welkom in de ESF-SC
De Slowchat van ESF, sinds 2017 hét topic voor al uw (non-)ESF-gerelateerde dagelijkse beslommeringen.Hier kan je kwijt wat je vanavond gaat eten, dat je ruzie hebt met de tante van de buurvrouw van je teckel, dat Martin
Österdahl Green en Gerard Joling kwallen zijn, Herman Finkers de beste cabaretier is, wat je vakantieplannen zijn, wat er vanavond op tv komt, dat het (g)een Ed Sheeran-vrije dag is, wat je favoriete ESF-liedje van dit jaar is, dat je midden in de nacht een feestje geeft, hoe erg (niet) dronken je bent, waarom Redefine jou nerveus maakt, je slechtste grappen, hoe erg je spinnen haat, hoeveel meltdowns alles je bezorgd heeft, je laatste ervaring met afgelopen ESF, dat je zenuwachtig bent omdat je kind op vakantie gaat, hoe harig jij het graag ziet, je aanschaf van een airfryer, waar pizza met ananas gewoon mag (

), dat jij een canvas met kerstboomprint stiekem ook nooit gezien hebt, dat je je vóór het ontbijt al volpropt, dat je de verkeerde jas hebt meegenomen uit het café, wanneer je de kerstverlichting uit het vet haalt, en dat je geen idee hebt wat je moet kopen voor vader/moeder/(groot)ouder/dag.
Haalt u hier uw tickets voor Doezepwa-utopia.
En uiteraard ook over serieuze zaken die je bezig houden of kwijt wilt. (En daar hoef je geen sorry voor te zeggen. Nee niet. Geen sorry. Hou op met gesorry. GEEN sorrrrry! ook geen sorrie.) Bekijk deze YouTube-video
![cheer-crazy.gif]()
![Pw8cZk6.png]()
![DZOnCsT.png]()
![HyF4la3.gif]()

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Buren wordt doorgeschoven naar morgen
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
Eddie van Heijum, daar haj ‘em
De Sahara is zonder meer erg droog.
Ik geef Wilders niet graag gelijk, maar die reactie van "ok, als u mijn reactie niet wilt horen, laat dan maar" was volkomen terecht. Wat een slechte vragensteller.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op woensdag 29 oktober 2025 22:14 schreef blackswangreen het volgende:Ik geef Wilders niet graag gelijk, maar die reactie van "ok, als u mijn reactie niet wilt horen, laat dan maar" was volkomen terecht. Wat een slechte vragensteller.
Dat was schandalig van RTL ja.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op woensdag 29 oktober 2025 22:14 schreef Yesse het volgende:Ik zat te bedenken, waar zouden de zetels heen gaan als Wilders met pensioen gaat? Hij zegt wel dat hij tot 80 blijft doorgaan maar dat moet je gezondheid ook toestaan natuurlijk. Maar stel hij zou stoppen dan is de PVV weg, wat doen al die stemmers dan?
VVD, JA21, FvD of een nieuwe rechts populistische partij.
Kan er iemand eigenlijk één persoon op de lijst van PVV noemen, behalve Wilders?
Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
quote:
Op woensdag 29 oktober 2025 22:10 schreef Redefine het volgende:Ah volgens Wilders zijn de stemmers alleen maar bij hem weggegaan omdat die niet mee zou kunnen reageren. Heeft uiteraard zelf niks fout gegaan.
Het ligt altijd aan een ander.
Autore Deo, favente Regina Luctor et Emergo
Fuck the EBU.
Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
quote:
Graus? Die twee van die AI-beelden.
Fuck the EBU.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Graus, Faber, Bosma, Markuszower, Madlener, Crijns, Boon om maar even wat oplichters/criminelen te noemen.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Die willen we vergeten.
quote:
De grootste prutser uit vak K.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Veel D66 stemmers daar.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Ja. Al heeft die concurrentie van Wiersma.
quote:
Mijn oom had ook niet hoge pet van haar op toen Wiersma in de Provinciale Staten zat.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Van Meijeren staat er niet meer op zag ik. Scheelt toch weer een dubieuze minder.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op woensdag 29 oktober 2025 22:23 schreef AgnesGru het volgende:[..]
Zou kunnen hoor. Maar in mijn omgeving weet ik dat er mensen niet op PVV of JA21 hebben gestemd, juist omdat ze die te rechts vonden op onder andere asiel. Die hebben wel VVD gestemd.
Die zijn er uiteraard ook. Maar ook veel die asiel just heel belangrijk vinden.
quote:
Was Gom van Strien nog verkiesbaar eigenlijk?
Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
quote:
Ze staan nog op 0. Terwijl Crystal Palace er 2 heeft.
Fuck the EBU.
Jetten stond er ook meteen als een soort halve VVD-er bij, daar in dat zaaltje. Maar het is toch verdomde knap hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen, overal roepen "ik ga Wilders verslaan" en het dan ook gewoon doen. Terwijl hij echt uit het niks kwam. Met een vleugje Obama en "yes we can", en ook een beetje Zohran Mamdani: altijd blijven lachen.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op woensdag 29 oktober 2025 22:36 schreef blackswangreen het volgende:Jetten stond er ook meteen als een soort halve VVD-er bij, daar in dat zaaltje. Maar het is toch verdomde knap hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen, overal roepen "ik ga Wilders verslaan" en het dan ook gewoon doen. Terwijl hij echt uit het niks kwam. Met een vleugje Obama en "yes we can", en ook een beetje Zohran Mamdani: altijd blijven lachen.
Daar hebben een aantal mensen wel erg goed werk geleverd ja.
quote:
Volgende keer de nieuwe Fractieleider van PVDA/GL in Wie is de mol?
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
Ging voor de aardigheid even op de site van de Duitse Volkskrant, de Frankfurter Allgemeine kijken, en daar is het ook gewoon het belangrijkste nieuws: "Starke Verluste für Wilders-Partei, Linksliberale überraschend vorne".
Alleen daarom al is het heel mooi dat Wilders niet heeft gewonnen, vanwege de uitstraling die dat in het buitenland heeft.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op woensdag 29 oktober 2025 22:53 schreef H_T het volgende:[..]
Het is ook de vraag hoeveel zetels ze na het vertrek van Pieter hadden overgehouden als ze niet in de regering hadden gezeten
Dat ook ja.
Wat denken jullie. Gaan we ooit nog iets van Dick Schoof horen?
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Ik denk dat het nu vooral Denk is.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
En een draaideur iets probeerde met zijn achternaam.
Het kost toch veel moeite om die VVD weg te krijgen he. Het lijkt wel onkruid. Mensen blijven er gewoon op stemmen, maakt niet uit hoe slecht ze het doen.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op woensdag 29 oktober 2025 23:01 schreef blackswangreen het volgende:Het kost toch veel moeite om die VVD weg te krijgen he. Het lijkt wel onkruid. Mensen blijven er gewoon op stemmen, maakt niet uit hoe slecht ze het doen.
Ja. En bij beide keuzes qua formatie zul je zien dat bij de volgende verkiezingen D66, CDA en PvdA/GL of JA21 enorm afgestraft gaat worden, maar de VVD natuurlijk niet. Zou mij niets verbazen als die dan weer de grootste worden...
Die Jetten is toch getrouwd met een Argentijn? Wordt leuk als ie straks als premier wekelijks op de koffie moet bij de koning, hebben ze in ieder geval iets gemeenschappelijks.
We waren het even vergeten maar het CDA verwelkomt straks Tijs van der Brink in de tweede kamer.
Ik heb bijgelezen en moet zeggen dat die piemeltekeningen toch wel het interessantste aan het vorige topic was. Nu wil ik ook piemeltekeningen op mijn stemformulier maken.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op donderdag 30 oktober 2025 00:13 schreef BillDauterive het volgende:Boh, ik moet een heel topic bijlezen. Het viel me op hoeveel stemmen Forum weer kreeg. Hoe dan? Hoezo is die partij niet een keer weg

PVV - 12
JA21 +8
FvD +3
50Plus +2
Tja... Op het eerste oog zag het er goed uit, maar ik zie dat veel sympathieke ploegen zetels verliezen. Blij met D66, maar zonde van een Volt, van een PvdA-GL en van een BIJ1, dat het gewoon niet redt. NSC is weg. Lekker. Terecht. CDA is absurd groot. Waarom stemt iedereen op die bekrompen lul? Dat hij zich fatsoenlijk noemt, betekent niet dat hij fatsoenlijk is

Forum lijkt nu zelfs op plus vier uit te komen
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Dat voelt toch wel wat na de maaltijd.
Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
quote:
Op donderdag 30 oktober 2025 06:42 schreef Redefine het volgende:D66 en PVV nu dus gelijk. Dat is wel heel erg jammer. VVD wel eentje minder dus dat is positief. Een mede doordat CDA er ook eentje minder krijgt (CU nu wel weer 3), heeft D66, VVD, CDA, JA21 geen meerderheid meer. Dat is dan wel weer zeer positief.
Maar verder is er ook geen meerderheid voor iets anders.
Fuck the EBU.
Arizona
Zeg maar Arißona
quote:
Eindeloos formeren en dan terug naar de stembus, alwaar
@H_T dan een piemeltekening kan maken
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
D66, VVD, PvdA/GL, CDA heeft nog steeds een hele ruime meerderheid hoor.
Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
quote:
Dilan wil niet met PvdA. Dus lijkt me onwaarschijnlijk dat dat gaat gebeuren.
Fuck the EBU.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
D66 en JA21 hebben helemaal geen raakvlakken dus dat zou nog veel lastiger zijn. En Dilan heeft helemaal niks te willen. Gaat erom wat de partij wil.
quote:
Dilan heeft niet zoveel te willen.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
quote:
Op donderdag 30 oktober 2025 08:01 schreef Yesse het volgende:[..]
Ja ik snap ook niet waar mensen het vandaan halen.... In 15 jaar tijd hebben we 1 kabinet met PvdA gehad en nog nooit een kabinet met de SP of GroenLinks maar het is allemaal de schuld van links??

Komt door jaren toen de PVDA wel aan de macht was (de jaren 90) en die frame is blijven hangen. Ik ben die docu over Fortuyn aan het kijken en je ziet op die beelden dat mensen nog steeds de buitenlanders de schuld geven en de PVDA. 25 jaar later is die frame nog steeds hetzelfde.
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Ja ik snap ook niet waar mensen het vandaan halen.... In 15 jaar tijd hebben we 1 kabinet met PvdA gehad en nog nooit een kabinet met de SP of GroenLinks maar het is allemaal de schuld van links??

Dat ja. Maar in deze vooral dat die user het roept terwijl er maar één partij links van het midden is die gewonnen heeft...
quote:
Zo werkt dat niet. Dilan mot just niks.
Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
quote:
Op donderdag 30 oktober 2025 08:24 schreef ESF1Gamer het volgende:[..]
Komt door jaren toen de PVDA wel aan de macht was (de jaren 90) en die frame is blijven hangen. Ik ben die docu over Fortuyn aan het kijken en je ziet op die beelden dat mensen nog steeds de buitenlanders de schuld geven en de PVDA. 25 jaar later is die frame nog steeds hetzelfde.
Ja, dat is een hardnekkige leugen die maar blijft hangen.
Fuck the EBU.
Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
quote:

Het wordt tijd om als linkshandige de macht te grijpen.
Fuck the EBU.
Redefine
Ignorance is bliss
quote:
Op donderdag 30 oktober 2025 08:53 schreef Yesse het volgende:[..]
Ja, maar ik vind het zo bizar dat dat frame ZO GOED blijft kleven want als je naar de feiten kijkt dan weet je dat het niet klopt.. Het erge vind ik ook, voor mijn portemonnee is rechts niet zo'n probleem maar de mensen die 'links' zo hard nodig hebben die stemmen juist anti-links "want buitenlanders zijn het probleem".
Ja. Plus dat ze ook nog roepen dat PVV juist wat aan hun problemen wil doen, terwijl die tegen elke maatregel stemmen om die mensen te kunnen helpen. Maar nee PVV is Sociaal Economisch links hoor
Luctor.et.Emergo
Fremantle Dockers FC
quote:
Op donderdag 30 oktober 2025 08:56 schreef Redefine het volgende:[..]
Ja. Plus dat ze ook nog roepen dat PVV juist wat aan hun problemen wil doen, terwijl die tegen elke maatregel stemmen om die mensen te kunnen helpen.
Maar nee PVV is Sociaal Economisch links hoor 
Dan snap ik wel dat links de schuld krijgt.
Fuck the EBU.