SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.cpb.nl/publicatie/keuzes-kaart-2027-2030
https://nos.nl/artikel/25(...)te-korten-op-de-zorg
Dit is eigenlijk een extra reden om een pleidooi (zoals Marcel van Roosmalen deed) om te stoppen met peilingterreur. Men stemt niet meer op wat hun het beste moet vertegenwoordigen maar gewoon op de 'winnende' partij.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:05 schreef kladderadatsch het volgende:
Het ziet er naar uit dat ik mezelf toch genoodzaakt zie om volgende week een strategische stem uit te brengen. Zou inmiddels liever Volt stemmen maar als GL/PvdA ergens als derde of zelfs vierde partij eindigt krijgen we ws een kabinet met CDA, VVD, JA21 en D66, dat is me veel te rechts en dat wil ik dus niet op m'n geweten hebben.
Dat zal allemaal best, maar ik zie het eigenlijk al weken aankomen. Ben trouwens niet eens zozeer beïnvloed door de peilingen, maar ik zie het geframe in de media natuurlijk ook allemaal wel, denk dat van Roosmalen dat een beetje onderschat.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:16 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dit is eigenlijk een extra reden om een pleidooi (zoals Marcel van Roosmalen deed) om te stoppen met peilingterreur. Men stemt niet meer op wat hun het beste moet vertegenwoordigen maar gewoon op de 'winnende' partij.
Heeft ook wel te maken met dat Groenlinks/PvdA competenter lijkt als bestuurderspartij. Ik zou hen prefereren in een kabinet boven Volt als de andere partijen D66, CDA en JA21/VVD zijn, of ze nou 2 of 22 zetels hebben.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:16 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dit is eigenlijk een extra reden om een pleidooi (zoals Marcel van Roosmalen deed) om te stoppen met peilingterreur. Men stemt niet meer op wat hun het beste moet vertegenwoordigen maar gewoon op de 'winnende' partij.
Ik zie dit keer eigenlijk geen scenario waarin GL/PvdA en D66 niet allebei in de coalitie terecht komen. Dilan roept wel heel hard telkens dat ze centrum rechts wil, maar dat is qua zetelpotentieel op dit moment nog veel onrealistischer dan dat CDA-GL/PvdA-D66 met z'n 3'en al boven de 75 gaan uitkomenquote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:39 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Heeft ook wel te maken met dat Groenlinks/PvdA competenter lijkt als bestuurderspartij. Ik zou hen prefereren in een kabinet boven Volt als de andere partijen D66, CDA en JA21/VVD zijn, of ze nou 2 of 22 zetels hebben.
Het gaat niet alleen om standpunten, maar ook hoeveel kans je geeft aan die partijen om iets te bereiken wat je wil. Anders zou ik een stuk sneller stemmen op D66, maar die laten toch vaak hun linksere standpunten vallen om met VVD of CDA te regeren.
Overigens totaal tegen peilingaids hoor maar er zit hier meer achter.
dan gaat er helemaal nooit meer een huis gebouwd worden en is de overheid tegen iedereen en tegen elkaar aan het procederenquote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:39 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
[..]
Heeft ook wel te maken met dat Groenlinks/PvdA competenter lijkt als bestuurderspartij.
Nog steeds niet heel vreemd toch? Je kunt nu wel opmaken dat o.a. een stem op BBB, NSC, PVV, PvdD, Denk en misschien nog wel een aantal anderen helemaal niks oplevert.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:16 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dat is geprobeerd in het buitenland en toen namen buitenlandse peilers het over. Er is een vraag naar de dienst.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 12:14 schreef AgLarrr het volgende:
Ze zouden dat gepeil moeten verbieden een maand voor de verkiezingen. Ben het helemaal eens met van Roosmalen die gisteren bij Pauw & de Wit roep dat het alleen nog maar over peilingen gaat, politici worden uitgenodigd op basis van peilingen en op elkaar reageren op basis van peilingen waardoor de inhoud secundair wordt.
Ja snap ik ook niet. Ik weet trouwens ook niet hoeveel mensen aan een stem op de VVD hebben, want die willen dus niet met PVV, PvdA/GL en CDA (vanwege hra).quote:Op woensdag 22 oktober 2025 12:23 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Nog steeds niet heel vreemd toch? Je kunt nu wel opmaken dat o.a. een stem op BBB, NSC, PVV, PvdD, Denk en misschien nog wel een aantal anderen helemaal niks oplevert.
Als je nu rechts beleid wilt heb je meer aan een stem op VVD of Ja21, en aan de linkerzijde meer aan PvdA/GL om maar wat te noemen.
Het is een beetje vreemd om mensen dom te noemen omdat ze op de PVV stemmen die nooit in de regering komt maar aan de andere kant het ook niet goed vinden als ze een partij uitzoeken die mogelijkerwijs op plek 2/3 zou uitkomen bij de persoon maar wel kans maakt om in de regering te komen.
Ja maar de mensen trekken weg omdat ze zien in de peilingen dat partij X het goed doet of slecht doet. BBB stond aantal weken geleden nog op 7 zetels geloof ik maar nu duikelen ze weg en dat wordt denk ik versterkt door de dagelijkse peilingen.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 12:23 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Nog steeds niet heel vreemd toch? Je kunt nu wel opmaken dat o.a. een stem op BBB, NSC, PVV, PvdD, Denk en misschien nog wel een aantal anderen helemaal niks oplevert.
Als je nu rechts beleid wilt heb je meer aan een stem op VVD of Ja21, en aan de linkerzijde meer aan PvdA/GL om maar wat te noemen.
Het is een beetje vreemd om mensen dom te noemen omdat ze op de PVV stemmen die nooit in de regering komt maar aan de andere kant het ook niet goed vinden als ze een partij uitzoeken die mogelijkerwijs op plek 2/3 zou uitkomen bij de persoon maar wel kans maakt om in de regering te komen.
Nu zal dat deels ook wel door de eigen optredens komen maar wel mee eens dat de peilingen dit aanjagen/versterken/veroorzaken ja.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 12:32 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ja maar de mensen trekken weg omdat ze zien in de peilingen dat partij X het goed doet of slecht doet. BBB stond aantal weken geleden nog op 7 zetels geloof ik maar nu duikelen ze weg en dat wordt denk ik versterkt door de dagelijkse peilingen.
Dat moet inmiddels dan al máánden geleden zijn geweest, want ze staan al geruime tijd lager dan 7 zetels.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 12:32 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ja maar de mensen trekken weg omdat ze zien in de peilingen dat partij X het goed doet of slecht doet. BBB stond aantal weken geleden nog op 7 zetels geloof ik maar nu duikelen ze weg en dat wordt denk ik versterkt door de dagelijkse peilingen.
Volgens Dilan zijn er twee mogelijkheden: een centrumkabinet met VVD, BBB, JA21, SGP, FvD en NVU en een kneiterlinks kabinet met GLPvdA, D66 en CDA, maar die laatste optie betekent wel lege schappen in de supermarkt, 7 jaar wachten op een trabant en iedereen paars haar en een hersenspoeling door Gloria Wekker.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 12:07 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik zie dit keer eigenlijk geen scenario waarin GL/PvdA en D66 niet allebei in de coalitie terecht komen. Dilan roept wel heel hard telkens dat ze centrum rechts wil, maar dat is qua zetelpotentieel op dit moment nog veel onrealistischer dan dat CDA-GL/PvdA-D66 met z'n 3'en al boven de 75 gaan uitkomen
quote:Op woensdag 22 oktober 2025 12:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Volgens Dilan zijn er twee mogelijkheden: een centrumkabinet met VVD, BBB, JA21, SGP, FvD en NVU en een kneiterlinks kabinet met GLPvdA, D66 en CDA, maar die laatste optie betekent wel lege schappen in de supermarkt, 7 jaar wachten op een trabant en iedereen paars haar en een hersenspoeling door Gloria Wekker.
Wel hopen dat ze niet nog verder afdrijven richting trumpisme.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 12:57 schreef capricia het volgende:
Dilan sorteert gewoon voor op een rol in de oppositie. Dan schoon schip maken binnen de VVD. Nieuwe leider, nieuwe koers. Hopen dat de nieuwe regering snel valt en de VVD weer veel meer zetels haalt.
Dat is een beetje de indruk die ik er van krijg.
Zeker.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 13:01 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wel hopen dat ze niet nog verder afdrijven richting trumpisme.
Caroline is nog net zo vaak op TV, dus het zal niet aan de peilingen liggen denk ik.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 12:32 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ik denk dat er meer dan genoeg ruimte is voor een redelijke rechtse partij. Daar ontbreekt het op het moment volkomen aan. De 'normale' rechtste kiezer kan eigenlijk nergens terecht, want alles rechts van D66 is tot populistische tokkiepolitiek vervallen en D66, nou ja, die zijn dan wellicht toch te vooruitstrevend. Die zullen nu dan wel bij het CDA uitkomen, o.i.d.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 13:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Zeker.
Dat is alleen ook afhankelijk van waar het electoraat zit.
Zodra ze op rechts gaten laten vallen, zie je JA21 in dat gat springen. Maar rechts richting de PVV bewegen lijkt ze vooral weer stemmen te kosten. Dus dat is een dun lijntje waarop ze moeten dansen.
Denk dat dat niet meteen gaat lukken. Vooral omdat de VVD de oppositie totaal niet gewend is en het ze naar mijn idee ook veel minder gemakkelijk af zal gaan tov de PVVquote:Op woensdag 22 oktober 2025 12:57 schreef capricia het volgende:
Dilan sorteert gewoon voor op een rol in de oppositie. Dan schoon schip maken binnen de VVD. Nieuwe leider, nieuwe koers. Hopen dat de nieuwe regering snel valt en de VVD weer veel meer zetels haalt.
Dat is een beetje de indruk die ik er van krijg.
Probleem is dat men overhoop ligt met zichzelf wat nu rechts is. In de afgelopen regering zaten vier partijen die daar allemaal een andere gedachte over hebben.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 13:09 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik denk dat er meer dan genoeg ruimte is voor een redelijke rechtse partij. Daar ontbreekt het op het moment volkomen aan. De 'normale' rechtste kiezer kan eigenlijk nergens terecht, want alles rechts van D66 is tot populistische tokkiepolitiek vervallen en D66, nou ja, die zijn dan wellicht toch te vooruitstrevend. Een Dijkstal-VVD zou het goed doen.
Rechts gaat anno 2025 toch niet veel verder dan "Asielzoekers!1!1"?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 13:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Probleem is dat men overhoop ligt met zichzelf wat nu rechts is. In de afgelopen regering zaten vier partijen die daar allemaal een andere gedachte over hebben.
En zelfs daar worden ze het niet over eens.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 13:12 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Rechts gaat anno 2025 toch niet veel verder dan "Asielzoekers!1!1"?
Een andere oplossing zou zijn dat we toch een gekozen minister-president krijgen. Dat was nog een oud kroonjuweel van D66 waar je ze tegenwoordig ook nooit meer over hoort. Een stem voor de macht en een stem voor de controle op de macht.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 11:16 schreef Frozen-assassin het volgende:
Maar wat heb je daar aan als er uit de Tweede Kamer verkiezingen een hele andere meerderheid volgt waar een kabinet uit voort vloeit dan de kleur van de Minister-President?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 13:24 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Een andere oplossing zou zijn dat we toch een gekozen minister-president krijgen. Dat was nog een oud kroonjuweel van D66 waar je ze tegenwoordig ook nooit meer over hoort. Een stem voor de macht en een stem voor de controle op de macht.
Dan kunnen kiezers bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer gewoon stemmen op de partij die hen het beste vertegenwoordigt, en bij de verkiezingen voor de minister-president strategisch stemmen.
Ze hebben zelf ook invloed op het electoraat. Als ze leugens de wereld in helpen over bv. nareiziger op nareiziger of dat we het beste jongetje van de klas zijn vwb stikstof dan wordt dat geloofd door een belangrijk deel van het electoraat en geeft dat een voedingsbodem voor verder afdrijven naar de flank.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 13:06 schreef capricia het volgende:
[..]
Zeker.
Dat is alleen ook afhankelijk van waar het electoraat zit.
Zodra ze op rechts gaten laten vallen, zie je JA21 in dat gat springen. Maar rechts richting de PVV bewegen lijkt ze vooral weer stemmen te kosten. Dus dat is een dun lijntje waarop ze moeten dansen.
Tja, dat lijkt me nogal symboolpolitiek waarbij je Belgische kranten of zenders krijgt die hier gaan peilen.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 12:14 schreef AgLarrr het volgende:
Ze zouden dat gepeil moeten verbieden een maand voor de verkiezingen. Ben het helemaal eens met van Roosmalen die gisteren bij Pauw & de Wit roep dat het alleen nog maar over peilingen gaat, politici worden uitgenodigd op basis van peilingen en op elkaar reageren op basis van peilingen waardoor de inhoud secundair wordt.
Landbouw en Tuinbouw die stemt weer CDA net als vroegerquote:Op woensdag 22 oktober 2025 12:47 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Dat moet inmiddels dan al máánden geleden zijn geweest, want ze staan al geruime tijd lager dan 7 zetels.
De BBB is gewoon uitgekakt door de boeren, wat gewoon hun eigen schuld is. Denk dat we daardoor volgend jaar ook wel grotendeels van ze af zijn in de 1e kamer.
Dat was de VVD toch van oorsprong, een redelijke rechtse partij? Of zoals Johan Derksen het altijd noemt 'fatsoenlijk rechts'.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 13:09 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik denk dat er meer dan genoeg ruimte is voor een redelijke rechtse partij. Daar ontbreekt het op het moment volkomen aan. De 'normale' rechtste kiezer kan eigenlijk nergens terecht, want alles rechts van D66 is tot populistische tokkiepolitiek vervallen en D66, nou ja, die zijn dan wellicht toch te vooruitstrevend. Die zullen nu dan wel bij het CDA uitkomen, o.i.d.
Ach, zo gaat het altijd. Dat wordt dan later weer rechtgeluld door een: 'Ja, we hadden dat liever niet gehad maar het land moet toch bestuurd worden.' Zeker als Dilan eruitgeflikkerd wordt is dat een stuk gemakkelijker te verkopen.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 12:30 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ja snap ik ook niet. Ik weet trouwens ook niet hoeveel mensen aan een stem op de VVD hebben, want die willen dus niet met PVV, PvdA/GL en CDA (vanwege hra).
Ik vermoed dat ze dat laten varen na de verkiezingen, maar wat is hun woord dan überhaupt waard voor hun kiezers?!
Als de verkiezingen voor de Tweede Kamer en de verkiezingen voor de minister-president tegelijk worden gehouden of kort na elkaar, dan zal dit probleem wel meevallen en zich niet zo gauw voordoen.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 13:29 schreef Tomatenboer het volgende:
Maar wat heb je daar aan als er uit de Tweede Kamer verkiezingen een hele andere meerderheid volgt waar een kabinet uit voort vloeit dan de kleur van de Minister-President?
De gekozen minister-president zal dan een regering samen moeten stellen. Daarbij spreekt het voor zich dat hij rekening zal moeten houden met de samenstelling van de Tweede Kamer.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 13:29 schreef Tomatenboer het volgende:
Bovendien, welke rol vertegenwoordigt een Minister-president nu daadwerkelijk? Deze vertegenwoordigt het kabinetsbeleid, Nederland in het buitenland en zit de ministerraad voor, maar zo’n enorm inhoudelijke rol heeft die buiten het regeerakkoord verder toch ook niet?
Laat ik zeggen, met hoe ons systeem momenteel in elkaar steekt voegt het heel weinig toe - of beter, werkt het gewoon niet. Het roept allemaal vragen op: moet een MP dan ook in staat zijn om ministers te ontslaan? Kan de Tweede-Kamer dan nog wel de MP wegsturen en/of nieuwe verkiezingen afdwingen als hij of zij zijn eigen mandaat heeft? Nou ja, zo zijn er nog wel meer haken en ogen, maar om dat werkbaar te maken zouden er heel wat andere zaken moeten veranderen buiten alleen het direct kiezen van een MP.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 14:03 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
De gekozen minister-president zal dan een regering samen moeten stellen. Daarbij spreekt het voor zich dat hij rekening zal moeten houden met de samenstelling van de Tweede Kamer.
Beetje het Franse model dus?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 14:03 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
[..]
De gekozen minister-president zal dan een regering samen moeten stellen. Daarbij spreekt het voor zich dat hij rekening zal moeten houden met de samenstelling van de Tweede Kamer.
En wie dan als MP?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 13:57 schreef JAM het volgende:
Ik denk ook trouwens niet dat het al dan wel of niet afschaffen van de hra voor die andere partijen een heel heet hangijzer is hoor. Dat laten ze dan of gewoon varen onder het mom van 'het is in onderhandelingen geven en nemen' of dat wordt een plan van: 'We bouwen dat over een periode van 150 jaar af'.
Ik zit mijn geld nogmaals in op een regering VVD/GL-PvdA/CDA/D66. Daar zullen vast wel enkele maanden wanhopige pogingen met de PVV en wat dan ook aan vooraf gaan - waarbij Geert dan heel hard met zijn vuisten op tafel gaat slaan dat hij wordt 'tegengehouden' en het alemaal niet 'democratisch' is - maar met iemand anders dan Dilan aan de leiding lijken mij dat gewoon de vier partijen die op het meeste draagvlak kunnen rekenen en er ook wel met elkaar uit kunnen komen. Ouderwets Hollands polderbeleid. Prima.
Volgens mij ook. Vind ik ook het meest logisch momenteel.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 13:57 schreef JAM het volgende:
Ik denk ook trouwens niet dat het al dan wel of niet afschaffen van de hra voor die andere partijen een heel heet hangijzer is hoor. Dat laten ze dan of gewoon varen onder het mom van 'het is in onderhandelingen geven en nemen' of dat wordt een plan van: 'We bouwen dat over een periode van 150 jaar af'.
Ik zit mijn geld nogmaals in op een regering VVD/GL-PvdA/CDA/D66. Daar zullen vast wel enkele maanden wanhopige pogingen met de PVV en wat dan ook aan vooraf gaan - waarbij Geert dan heel hard met zijn vuisten op tafel gaat slaan dat hij wordt 'tegengehouden' en het alemaal niet 'democratisch' is - maar met iemand anders dan Dilan aan de leiding lijken mij dat gewoon de vier partijen die op het meeste draagvlak kunnen rekenen en er ook wel met elkaar uit kunnen komen. Ouderwets Hollands polderbeleid. Prima.
mensen met een villatax die krijgen nu al heel weinig hypotheektoeslag en over 10 jaar dag gaan ze flink bijbetalen door de afschaffing van de Wet hillenquote:Op woensdag 22 oktober 2025 13:57 schreef JAM het volgende:
Veel realistische alternatieven zie ik ook niet.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 13:57 schreef JAM het volgende:
Ik ook niet, behalve dat de weerstand tegen Timmermans als premier enorm groot is en ik die niet direct als een verbinder zie. Dan zou mijn 'strategische' stem dus eerder naar het CDA gaan dan PvdA/GL.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 14:23 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Veel realistische alternatieven zie ik ook niet.
Tja, ik denk dat hij een prima bestuurder kan zijn en op zich die enorme weerstand ook niet verdiend. Maar een premier Jetten of Bontenbal zijn wat mij betreft ook prima. Als het kabinet maar door het midden gaat.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 14:30 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik ook niet, behalve dat de weerstand tegen Timmermans als premier enorm groot is en ik die niet direct als een verbinder zie. Dan zou mijn 'strategische' stem dus eerder naar het CDA gaan dan PvdA/GL.
Dat verdient hij zeker niet, maar voor de PVV-kiezers is hij zowat het kwaad in wording.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 14:45 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, ik denk dat hij een prima bestuurder kan zijn en op zich die enorme weerstand ook niet verdiend. Maar een premier Jetten of Bontenbal zijn wat mij betreft ook prima. Als het kabinet maar door het midden gaat.
Klopt en voor veel VVD-aanhang geldt dit ondertussen ook.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 14:47 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat verdient hij zeker niet, maar voor de PVV-kiezers is hij zowat het kwaad in wording.
De PVV heeft er nogal een handje van om de rol en macht van de premier binnen ons bestel nogal te overschatten. Dat komt voornamelijk omdat ik meen dat de PVV - vermits Wilders het wordt, natuurlijk - de rol van de premier ook wel een beetje een andere invulling wil gaan geven. Dat je je daarbij niet al teveel hoeft aan te trekken van hoe de wetgeving en het bestel daadwerkelijk in elkaar steekt, dat hebben vriendjes Trump en Órban al bewezen; zolang je je maar weet te omgeven met genoeg kontenlikkers en de rest van het land blijft roepen dat de soep nooit zo heet gegeten wordt als hij wordt opgediend. 'Met Milders zal het wel meevallen! Dan moet hij toch ook eens wat water bij de wijn gaan doen!' - nou, we hebben het gezien.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 14:47 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat verdient hij zeker niet, maar voor de PVV-kiezers is hij zowat het kwaad in wording.
Brrr, ja, maar goed, om die aanhang niet nog verder te laten groeien is het m.i. toch nodig dat er een 'milde' middenpartij de MP gaat leveren.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 14:53 schreef JAM het volgende:
[..]
De PVV heeft er nogal een handje van om de rol en macht van de premier binnen ons bestel nogal te overschatten. Dat komt voornamelijk omdat ik meen dat de PVV - vermits Wilders het wordt, natuurlijk - de rol van de premier ook wel een beetje een andere invulling wil gaan geven. Dat je je daarbij niet al teveel hoeft aan te trekken van hoe de wetgeving en het bestel daadwerkelijk in elkaar steekt, dat hebben vriendjes Trump en Órban al bewezen; zolang je je maar weet te omgeven met genoeg kontenlikkers en de rest van het land blijft roepen dat de soep nooit zo heet gegeten wordt als hij wordt opgediend. 'Met Milders zal het wel meevallen!'
Jazker. Daarbij denk ik dus dat Timmermans die rol ook prima kan invullen en alle twijfel die daarover bestaat voornamelijk resultaat is van rare rechtse propaganda. Die gaat het niet verplichten om vanaf groep drie de dag te beginnen met het zingen van de Internationale.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 14:56 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Brrr, ja, maar goed, om die aanhang niet nog verder te laten groeien is het m.i. toch nodig dat er een 'milde' middenpartij de MP gaat leveren.
Tja, het is nu eenmaal zowat een status quo, dat ontiegelijk afgeven op 'links'. Twee jaar geleden stemde ik SP om juist zo links mogelijk te stemmen, daarvoor altijd D66. Nu twijfel ik tussen drie partijen.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 14:58 schreef JAM het volgende:
[..]
Jazker. Daarbij denk ik dus dat Timmermans die rol prima kan invullen en alle twijfel die daarover bestaat voornamelijk resultaat is van rare rechtse propaganda. Die gaat het niet verplichten om vanaf groep drie de dag te beginnen met het zingen van de Internationale.
Nou, je bent niet de enige! Als ik de laatste berichten mag geloven is meer dan de helft van Nederland er nog niet over uit.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 15:03 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Tja, het is nu eenmaal zowat een status quo, dat ontiegelijk afgeven op 'links'. Twee jaar geleden stemde ik SP om juist zo links mogelijk te stemmen, daarvoor altijd D66. Nu twijfel ik tussen drie partijen.
Ik wens ze succes met al die ja-knikkers die nu op die lijst staan aan de topquote:Op woensdag 22 oktober 2025 13:01 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Wel hopen dat ze niet nog verder afdrijven richting trumpisme.
Veel mensen stemmen ook meer op een persoon dan op een programma.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 15:19 schreef probeer het volgende:
Ik snap het eigenlijk niet zo, wanneer zwevende kiezers zo wisselen tussen compleet andere politieke ideologieën. Ken je eigen overtuigingen en waarden. Waai minder mee in de storm.
Ik ben het niet vaak met Sylvana Simons eens maar die riep ergens de afgelopen dagen wel iets zinnigs richting Caroline bij Pauw&De Wit, dat zij totaal de achterban in de steek heeft gelaten die haar een paar jaar geleden op de tractor Den Haag deden binnen rijden.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 12:47 schreef kladderadatsch het volgende:
[..]
Dat moet inmiddels dan al máánden geleden zijn geweest, want ze staan al geruime tijd lager dan 7 zetels.
De BBB is gewoon uitgekakt door de boeren, wat gewoon hun eigen schuld is. Denk dat we daardoor volgend jaar ook wel grotendeels van ze af zijn in de 1e kamer.
Partijen wisselen zelf ook aardig qua complete politieke ideologie, kom op zeg! Hahahaquote:Op woensdag 22 oktober 2025 15:19 schreef probeer het volgende:
Ik snap het eigenlijk niet zo, wanneer zwevende kiezers zo wisselen tussen compleet andere politieke ideologieën. Ken je eigen overtuigingen en waarden. Waai minder mee in de storm.
Ik denk dat die HRA er echt wel aan gaat, daar zal de VVD wel op bijdraaien. Daar gaan die andere 3 die er min of meer hetzelfde over denken echt de VVD niet meer mee paaien.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 13:57 schreef JAM het volgende:
Daar had ze een punt, maar dan had ze zelf niet uit de politiek moeten stappen, beetje stuurlui aan wal gedoe.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 15:22 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ik ben het niet vaak met Sylvana Simons eens maar die riep ergens de afgelopen dagen wel iets zinnigs richting Caroline bij Pauw&De Wit, dat zij totaal de achterban in de steek heeft gelaten die haar een paar jaar geleden op de tractor Den Haag deden binnen rijden.
Ja, nooit echt begrepen. Maar wellicht ben ik nooit enthousiast genoeg geweest over een specifiek persoon.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 15:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Veel mensen stemmen ook meer op een persoon dan op een programma.
... vertel?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 15:22 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Partijen wisselen zelf ook aardig qua complete politieke ideologie, kom op zeg! Hahaha
Makkelijk zeggen, hoor, alsof iedereen continu de politiek volgt in programma's en standpunten en vermeende ideologie. Gezichten en one-liners blijven dan beter hangen. Ik had een hekel aan Rutte met zijn gedraai en gelieg, maar hij kon de boel wel bij elkaar houden tijdens de corona-crisis. En de beste vond ik Kok in de paarse middenkabinetten, maar ook die verkwanselde heel wat links gedachtengoed.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 15:34 schreef probeer het volgende:
[..]
Ja, nooit echt begrepen. Maar wellicht ben ik nooit enthousiast genoeg geweest over een specifiek persoon.
Maar zelfs 'op een programma stemmen', mag men wmb best wat meer ontstijgen. Kijk naar de achterliggende ideologie. Kijk naar de wereldvisie, hun idee van een ideale samenleving.
Dan worden verkiezingsprogramma's en standpunten veel minder belangrijk in het bepalen van een stem. Scheelt een hoop gedoe rond dit soort tijden. Toegegeven, je zal wel in de gaten moeten blijven houden of de moties, wetsvoorstellen en stemmingen van een partij congruent blijven met hun vermeende ideologie.
En wellicht neemt dan op den duur ook die waan van de dag en die reactieve politiek een beetje af. Omdat men minder op zoek is naar standpunt X over situatie Y.
Ik denk dan dat je toch iets teveel verwacht van gemiddelde burger.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 15:34 schreef probeer het volgende:
[..]
Ja, nooit echt begrepen. Maar wellicht ben ik nooit enthousiast genoeg geweest over een specifiek persoon.
Maar zelfs 'op een programma stemmen', mag men wmb best wat meer ontstijgen. Kijk naar de achterliggende ideologie. Kijk naar de wereldvisie, hun idee van een ideale samenleving.
Dan worden verkiezingsprogramma's en standpunten veel minder belangrijk in het bepalen van een stem. Scheelt een hoop gedoe rond dit soort tijden. Toegegeven, je zal wel in de gaten moeten blijven houden of de moties, wetsvoorstellen en stemmingen van een partij congruent blijven met hun vermeende ideologie.
En wellicht neemt dan op den duur ook die waan van de dag en die reactieve politiek een beetje af. Omdat men minder op zoek is naar standpunt X over situatie Y.
Voordeel van een D66-er is dat die zich tenminste nog kon verplaatsen in verschillende tegengestelde politieke standpunten, maar dat had en heeft het risico dat je onbetrouwbaar lijkt voor een aantal kiezers.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 15:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dan dat je toch iets teveel verwacht van gemiddelde burger.
Maar veelal is het ook gewoon een bepaald menstype dat op een partij afkomt. Als ik op een D66 congres loop zie je ongeveer 20-30 verschillende typetjes, en dan oneindig gekopieerd.
't Is vooral de VVD die de afgelopen jaren onder Dilan opgeschoven is van een vrij normaal rechts liberalisme naar zuurrechts populisme en lekker poetsen voor het grootkapitaal. Nu was de VVD vroeger onder Bolkenstein, Dijkstal, Zalm, enzovoorts ook wel van 'de markt de vrije hand laten'- maar dan nog wel altijd onder voorbehoud dat er voor hen die simpelweg niet meekunnen (vanwege handicap, ziekte, wat dan ook) een fatsoenlijk sociaal vangnet moet zijn en belangrijke maatschappelijke functies die minder goed in de markt liggen - poltiie-agenten, leraren, vuilnismannen, tramchauffeurs, etc. - ook een fatsoenlijke bezoldiging moet bestaan. Dat ontbreekt volledig bij Yesilgöz. Die vervalt in vreemde jaren '80 fantasietjes over tricklenomics - empirisch volledig failliet - dat als je alle welvaart maar naar boven laat verdwijnen dat op een wonderlijke manier ooit wel weer terugstroomt in een maatschappij. Daar is gewoon geen sodemieter van waar. Het hele fiasco onder Rutte met de dividentbelasting borrelt nu ook weer even op in mijn geheugen.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 15:36 schreef probeer het volgende:
[..]
... vertel?
Sure, ze verschuiven, veranderen. Maar dat is een aardig traag proces, vaak van meerdere decennia. Maar echt compleet van ideologie wisselen? Niet naar mijn weten hoor.
Ik snap dat menschen een coalitie van PvdAGL, D66, CDA en VVD zo zien dezer dagen.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 12:53 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Volgens Dilan zijn er twee mogelijkheden: een centrumkabinet met VVD, BBB, JA21, SGP, FvD en NVU en een kneiterlinks kabinet met GLPvdA, D66 en CDA, maar die laatste optie betekent wel lege schappen in de supermarkt, 7 jaar wachten op een trabant en iedereen paars haar en een hersenspoeling door Gloria Wekker.
Je noemt Zalm, een van de grootste VVD hufters waar weinig tot niets fatsoenlijk aan wasquote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:02 schreef JAM het volgende:
[..]
't Is vooral de VVD die de afgelopen jaren onder Dilan opgeschoven is van een vrij normaal rechts liberalisme naar zuurrechts populisme en lekker poetsen voor het grootkapitaal. Nu was de VVD vroeger onder Bolkenstein, Dijkstal, Zalm, enzovoorts ook wel van 'de markt de vrije hand laten'- maar dan nog wel altijd onder voorbehoud dat er voor hen die simpelweg niet meekunnen (vanwege handicap, ziekte, wat dan ook) een fatsoenlijk sociaal vangnet moet zijn en belangrijke maatschappelijke functies die minder goed in de markt liggen - poltiie-agenten, leraren, vuilnismannen, tramchauffeurs, etc. - ook een fatsoenlijke bezoldiging moet bestaan. Dat ontbreekt volledig bij Yesilgöz. Die vervalt in vreemde jaren '80 fantasietjes over tricklenomics - empirisch volledig failliet - dat als je alle welvaart maar naar boven laat verdwijnen dat op een wonderlijke manier ooit wel weer terugstroomt in een maatschappij. Daar is gewoon geen sodemieter van waar. Het hele fiasco onder Rutte met de dividentbelasting borrelt nu ook weer even op in mijn geheugen.
Andere partijen, zoals BBB, FvD, PVV JA21 en de grote schare aan andere 'nieuwe politiek' die we de afgelopen jaren hebben gezien (LPF, 50+, Trots op Nederland, weet ik veel allemaal wel wat niet) hebben überhaupt nooit een fatsoenlijk programma gehad. Dieptepunt was een paar verkiezingen terug - ik weet niet eens meer welke - waarbij de PVV hun hele programma op een A4'tje zette. Dat soort partijen, dat zijn geen partijen, maar persoonscultussen waar voor de bühne dan wat beleidsvoornemens die het leuk doen bij het electoraat bijeengeraapt worden, maar aan een coherent idee hoe een maatschappij ingedeeld en bestuurd zou moeten worden ontbreekt het volledig.
Niet compleet, maar wel uitgekleed, Kok noemde niet voor niks dat hij zijn ideologische veren van de PvdA het uitgeschud.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 15:36 schreef probeer het volgende:
[..]
... vertel?
Sure, ze verschuiven, veranderen. Maar dat is een aardig traag proces, vaak van meerdere decennia. Maar echt compleet van ideologie wisselen? Niet naar mijn weten hoor.
Ja, alleen komt dat bij haar niet eens uit een daadwerkelijke overtuiging, maar voornamelijk uit opportunisme en de hoop wat stemmen bij de PVV weg te plukken. Dat ze in Engeland nog steeds weglopen met Thatcher, daar snap ik - behalve als je bij de top 10% hoort - werkelijk geen reet van, want sinds haar aantreden zijn de reeële lonen voor de middenklasse en daar onder niet meer toegenomen, en voor velen zelfs gedaald. De topinkomens daarentegen, die boeren héél lekker.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:05 schreef Firuze60 het volgende:
Dilan heeft de ambitie om een soort Thatcher te worden en die wordt nog steeds bejubeld door vele Britten.
Thatcher was ook een opportunist pur sang.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:10 schreef JAM het volgende:
[..]
Ja, alleen komt dat bij haar niet eens uit een daadwerkelijke overtuiging, maar voornamelijk uit opportunisme en de hoop wat stemmen bij de PVV weg te plukken. Dat ze in Engeland nog steeds weglopen met Thatcher, daar snap ik - behalve als je bij de top 10% hoort - werkelijk geen reet van, want sinds haar aantreden zijn de reeële lonen voor de middenklasse en daar onder niet meer toegenomen, en voor velen zelfs gedaald. De topinkomens daarentegen, die boeren héél lekker.
Thatcher is er goed in geslaagd om de inkomensongelijkheid in dat land een vlucht naar voren te laten nemen en het hele sociale vangnet van dat land naar de knoppen te helpen, met een hele hoop maatschappelijke problemen vandien - maar dat was natuurlijk allemaal de schuld van Brussel en de buitenlanders..
Dat is te hopen!quote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:07 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik snap dat menschen een coalitie van PvdAGL, D66, CDA en VVD zo zien dezer dagen.
En er zijn er vast ook genoeg die er 's nachts nog steeds over dromen om dat mens persoonlijk te wurgen, terwijl ze inmiddels ook alweer 12 jaar dood is.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:05 schreef Firuze60 het volgende:
Dilan heeft de ambitie om een soort Thatcher te worden en die wordt nog steeds bejubeld door vele Britten.
Ja, ik kan daar weinig aan toevoegen. Ik schreef dit voornamelijk ter illustratie van hoe de VVD opgeschoven is - wellicht begint die breuk inderdaad met Zalm - naar een vrij radicaal andere vorm van hufterigheid.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:08 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Je noemt Zalm, een van de grootste VVD hufters waar weinig tot niets fatsoenlijk aan was
Zo extreem wordt er niet gewisseld toch?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 15:19 schreef probeer het volgende:
Er zijn behoorlijk wat mensen, zeker in de oudere volkswijken, die de stap van de SP/PvdA naar de PVV hebben gemaakt. Die hebben de afgelopen jaren hun wijk naar de knoppen zien gaan door het verval van sociale voorzieningen en redelijke lonen en ja - het is natuurlijk een stuk makkelijk om uit te leggen dat dat aan moslims ligt dan aan een jaar of twintig rechts afbreukbeleid.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:20 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Zo extreem wordt er niet gewisseld toch?
Een SP stemmer zal vast richting PvdD of gl/PvdA gaan, maar naar de PVV?
Jawel, juist dat! In het verleden dan, ken PVV-stemmers die ooit SP stemden. SP was toen ook niet zo van de buitenlanders.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:20 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Hmm wanhopige mensen die al jaren niet gezien werden in de kabinetten Rutte kunnen zeker die switch gemaakt hebben met de mooie praatjes van Geert , nu zou ik dat inderdaad vreemd vinden want die mensen zullen er inmiddels achter zijn dat Geert nog harder liegt dan Markquote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:20 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dilan, you're no Margaret Thatcherquote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:05 schreef Firuze60 het volgende:
Was dat maar waar, zij horen juist dat Geert al 20 jaar hetzelfde roeptoetert, dus die is standvastig en wordt alleen maar tegen gewerkt door linkse debielen.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:24 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Hmm wanhopige mensen die al jaren niet gezien werden in de kabinetten Rutte kunnen zeker die switch gemaakt hebben met de mooie praatjes van Geert , nu zou ik dat inderdaad vreemd vinden want die mensen zullen er inmiddels achter zijn dat Geert nog harder liegt dan Mark
Dat kan nu al. De minister-president kan ministers en staatssecretarissen ontslaan. Niet zo lang geleden heeft Mark Rutte dat nog gedaan met Mona Keijzer.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 14:12 schreef JAM het volgende:
Het roept allemaal vragen op: moet een MP dan ook in staat zijn om ministers te ontslaan?
Mee eens. Maar ik zie het direct kiezen van de minister-president als mogelijke oplossing voor het fenomeen strategisch stemmen. We zien het al aan de discussies hier, dat kiezers niet op de parti stemmen die hen het beste vertegenwoordigt, maar op een andere partij omdat ze een bepaalde regeringscoalitie willen of juist niet willen.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 14:12 schreef JAM het volgende:
Nou ja, zo zijn er nog wel meer haken en ogen, maar om dat werkbaar te maken zouden er heel wat andere zaken moeten veranderen buiten alleen het direct kiezen van een MP.
Veel mensen lezen niet eens partijprogramma's. En gebruiken, naar het schijnt, ChatGPT als stemwijzer (waarbij er twee partijen heel erg uit springen).quote:Op woensdag 22 oktober 2025 15:19 schreef probeer het volgende:
Er zijn heel erg veel verschillende kiessystemen te bedenken die zo allemaal hun voors en tegens hebben. Ik denk alleen dat we in onze levensdagen niet de aanpassingen in de kieswet en grondwet mee gaan maken die nodig zullen zijn om dat te bewerkstelligen. Daar is geen enkele politieke wil voor omdat juist de grootste partijen baat hebben bij het huidige systeem. Elk ander systeem dat minder polariseert en versplintert kost hun gewoon zetels.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:29 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Dat kan nu al. De minister-president kan ministers en staatssecretarissen ontslaan. Niet zo lang geleden heeft Mark Rutte dat nog gedaan met Mona Keijzer.
[..]
Mee eens. Maar ik zie het direct kiezen van de minister-president als mogelijke oplossing voor het fenomeen strategisch stemmen. We zien het al aan de discussies hier, dat kiezers niet op de parti stemmen die hen het beste vertegenwoordigt, maar op een andere partij omdat ze een bepaalde regeringscoalitie willen of juist niet willen.
We kunnen natuurlijk ook het Surinaamse systeem invoeren. Daar wordt de president gekozen door een gekwalificeerde 2/3 meerderheid van De Nationale Assemblée.
Heel eerlijk vind ik partijprogramma's lezen ook onzin, hooguit de grote lijnen, je weet toch al dat elke partij moet inleveren bij een coalitie.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:31 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Veel mensen lezen niet eens partijprogramma's. En gebruiken, naar het schijnt, ChatGPT als stemwijzer (waarbij er twee partijen heel erg uit springen).
't Is zo bezien een behoorlijk zorgelijke ontwikkeling hoe een privaat Amerikaans bedrijf zoveel invloed heeft op onze verkiezingen.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:31 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Veel mensen lezen niet eens partijprogramma's. En gebruiken, naar het schijnt, ChatGPT als stemwijzer (waarbij er twee partijen heel erg uit springen).
De lange arm van Trumpquote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:35 schreef JAM het volgende:
[..]
't Is zo bezien een behoorlijk zorgelijke ontwikkeling hoe een privaat Amerikaans bedrijf zoveel invloed heeft op onze verkiezingen.
Ja. Daarom is het ook aan te raden om bij directe verkiezing van de minister-president de verkiezingen voor de Tweede Kamer en de verkiezing voor de minister-president te synchroniseren.quote:
Wel ja, joh, laten we de franse politiek als voorbeeld nemen, bijna een failliet land waar ze een voormalige president in de gevangenis gooien, liever niet.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:39 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ja. Daarom is het ook aan te raden om bij directe verkiezing van de minister-president de verkiezingen voor de Tweede Kamer en de verkiezing voor de minister-president te synchroniseren.
In de Vijfde Republiek was dit aanvankelijk niet het geval. De president had een ambtstermijn van 7 jaar, de Assemblée Nationale van 5 jaar, met als gevolg periodes waarin de president geen steun had van een meerderheid van de Assemblée Nationale, en regelmatig vervroegde verkiezingen. Onder president Jacques Chirac is er dan ook een grondwetswijziging doorgevoerd die de ambtstermijn van de president tot 5 jaar verkort, waardoor de verkiezingen voor de president en voor de Assemblée Nationale wel synchroon lopen.
Ik baseer m'n beslissing iig liever niet op de gulle lach van een lijsttrekker. En er is er dit keer sowieso eentje die daar garen bij gaat spinnen.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:33 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Heel eerlijk vind ik partijprogramma's lezen ook onzin, hooguit de grote lijnen, je weet toch al dat elke partij moet inleveren bij een coalitie.
Ik ook niet, hoor, maar wie gaat er volgens jou dan garen bij spinnen?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:43 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik baseer m'n beslissing iig liever niet op de gulle lach van een lijsttrekker. En er is er dit keer sowieso eentje die daar garen bij gaat spinnen.
Jetten, die langzaamaan in Mark Rutte lijkt te transformeren.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:45 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ik ook niet, hoor, maar wie gaat er volgens jou dan garen bij spinnen?
Nou, beetje mee eens wel, daarom zweef ik dus als voormalig D66-stemmer.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:49 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Jetten, die langzaamaan in Mark Rutte lijkt te transformeren.
Zit je volledig op dezelfde lijn als BBB. Beschrijf je je favoriete karakter uit Flodder met haar pak shag en fles whisky erbij als in welke richting je het zo ongeveer zoekt.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:31 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Een van die twee krijg je dus (blijkbaar) bijna altijd, als je ChatGPT om raad vraagt.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:52 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Zit je volledig op dezelfde lijn als BBB. Beschrijf je je favoriete karakter uit Flodder met haar pak shag en fles whisky erbij als in welke richting je het zo ongeveer zoekt.
Dan krijg je of Wilders of Timmermans.
Zo wordt het geframed, maar zijn totaal onvergelijkbaar.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:49 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Jetten, die langzaamaan in Mark Rutte lijkt te transformeren.
Ja, dat heeft Wilders slim gedaan. Door dagelijks te fulmineren over moslims, asielzoekers en buitenlanders in het algemeen, iets waar de mensen in die volkswijken ook echt mee te maken hebben en helaas niet altijd op een prettige manier, en door tegelijkertijd veel sociale standpunten over te nemen die traditioneel typisch links zijn. Dat de PVV bij het indienen van moties meestal mee stemt met rechts, gaat toch compleet langs ze heen en zelfs dat Wilders, nu de PVV eindelijk de kans kreeg om echt mee te regeren, op dag één al zo'n beetje elke verkiezingsbelofte brak, schijnt nog niet voldoende bewijs te zijn dat ze op sociaal gebied helemaal niets van de heer Wilders hoeven te verwachten.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:22 schreef JAM het volgende:
[..]
Er zijn behoorlijk wat mensen, zeker in de oudere volkswijken, die de stap van de SP/PvdA naar de PVV hebben gemaakt. Die hebben de afgelopen jaren hun wijk naar de knoppen zien gaan door het verval van sociale voorzieningen en redelijke lonen en ja - het is natuurlijk een stuk makkelijk om uit te leggen dat dat aan moslims ligt dan aan een jaar of twintig rechts afbreukbeleid.
De stap dat je 'als postbode niet eens meer een biefstukje kan betalen' ligt bijvoorbeeld niet aan de privatisering van de posterijen en dat vrijwel onze volledige voedselproductie naar het buitenland wordt geëxporteerd omdat dat meer geld oplevert, maar natuurlijk aan moslims. Ja-ja.
Las ik ook, of Lubach zei dat al. Best wel triest dit.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:53 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Een van die twee krijg je dus (blijkbaar) bijna altijd, als je ChatGPT om raad vraagt.
Ben je zelf ook een kopie van een van die 20 à 30 typetjes, of zie je jezelf wel als uniek individu?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 15:44 schreef Hexagon het volgende:
Maar veelal is het ook gewoon een bepaald menstype dat op een partij afkomt. Als ik op een D66 congres loop zie je ongeveer 20-30 verschillende typetjes, en dan oneindig gekopieerd.
Door zijn eigen pr-lui, kom op, hier zie je toch doorheen?quote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:54 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Zo wordt het geframed, maar zijn totaal onvergelijkbaar.
Klopt. Ik denk dat het is omdat PVV en PvdA/GL de grootste partijen op rechts en links zijn en je met anti-immigratie aan de ene kant en meer socialisme aan de andere kant de enige twee opvallende containers hebt.quote:Op woensdag 22 oktober 2025 16:53 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Een van die twee krijg je dus (blijkbaar) bijna altijd, als je ChatGPT om raad vraagt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |