abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219157938
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 13:34 schreef ejtleeditnA het volgende:

[..]
[..]
Bedankt voor het delen van je zienswijze en voor de tijd en moeite die je hebt genomen om die uit te leggen.
[..]
Dat klopt, in andere religies komt het idee dat een ander persoon je schuld, zonden of karma kan overnemen niet voor. Daarin worden zonden of karma gezien als het directe gevolg van je eigen daden, waarvoor je zelf verantwoordelijk bent. In de islam en het jodendom (en bepaalde stromingen in het hindoeïsme) kan alleen God je daarvoor vergeven wanneer je oprecht berouw toont en vergiffenis vraagt. In het boeddhisme en bepaalde stromingen in het hindoeïsme gaat het om zelfinzicht, verlichting of eenwording, het overstijgen van het dualisme. Je zou, metaforisch gezien, kunnen zeggen dat je op die manier terugkeert naar een staat die vergelijkbaar is met die van vóór de zondeval, het moment vóór het eten van de boom van kennis van goed en kwaad (zoals Mijk het soms uitlegt).

Ik vind het moeilijk te begrijpen dat onrecht wordt rechtgezet door de dood van een onschuldig persoon ter vergeving van andermans zonden en onrecht. Dat komt over als een onrecht op zichzelf.
Dat is het ook.

Maar de rechter heeft er zelf voor gekozen.

In plaats van de schuldige te veroordelen, gaat de wetgever en rechter zelf de gevangenis in.

Zo blijft de wet overeind, en kan de schuldige toch vrijuit.

Dat is inderdaad niet eerlijk, maar wat is het alternatief? De mensheid zou vergaan.

Dus barmhartigheid heeft het inderdaad van rechtmatige veroordeling gewonnen.

Dat onrecht, waar we zelf verantwoordelijk voor zijn, kan ons motiveren om God zo goed mogelijk te willen dienen. Omdat we de genade die eruit voortkomt niet verdienen.

Zo dien je God dus uit dankbaarheid en erkenning voor wat Hij voor je heeft gedaan, ipv vanuit angst, schuld of dwang.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ali_Kannibali op 31-10-2025 14:24:40 ]
pi_219158201
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 14:27 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
De logica dat er iemand moest sterven ontbreekt. Ik probeer daar mijn hele leven al antwoord op te krijgen, niemand kan het me geven. Er wordt alleen omheen geluld en niemand raakt de kern, zodat je weet, dat het precies waar is wat er wordt verteld.

Ik ga ervan uit dan God volledige liefde is. Wij zijn zijn kinderen, maar wel volwassen. Je hebt het over dat het niet anders kon. Dat kan wel, en dat is veel gemakkelijker. Gewoon vergeven, dan ben je klaar. God vraagt het ons ook. Dat er eerst zijn eigen zoon aan het kruis getimmerd moest worden, is wel een hele rare wending in het verhaal. Dan kan ik maar tot drie mogelijkheden komen:
1. God klopt niet.
2. Het verhaal klop niet.
of 3. er ontbreekts iets in dit verhaal, iets wat er wel is, maar wij niet weten. Daarom kwam ik met mijn idee dat de liefdevolle God geen Jhwh heet, maar iemand anders is. Alleen zo kan ik het verklaren.
'Gewoon vergeven' kan niet, omdat er dan geen sprake is van rechtvaardigheid en omdat er geen standaarden zijn die hoog gehouden worden.

Stel dat jij een dochter hebt en die wordt bruut verkracht. De dader moet voor de rechter verschijnen, maar die rechter is zo liefdevol en vergevingsgezind, dat hij de dader vergeeft en jou en je dochter naar huis stuurt.

Zou jij tevreden zijn?
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:37:14 #153
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219158220
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 13:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
De wetgever is niet arbitrair, houdt zich aan zijn beloften, doet wat hij zegt en is dus betrouwbaar. Je weet exact hoe de zaken ervoor staan.
Het Davidische Verbond wordt in de Bijbel beschreven als een onvoorwaardelijk verbond, wat betekent dat het niet afhankelijk is van de menselijke gehoorzaamheid, maar een garantie van God is. God beloofde onvoorwaardelijk aan David dat zijn huis voor eeuwig op de troon zou zitten.

En dat is gewoon niet gebeurd. Hoe je het ook wendt of keert.
pi_219158233
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 14:37 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Het Davidische Verbond wordt in de Bijbel beschreven als een onvoorwaardelijk verbond, wat betekent dat het niet afhankelijk is van de menselijke gehoorzaamheid, maar een garantie van God is. God beloofde onvoorwaardelijk aan David dat zijn huis voor eeuwig op de troon zou zitten.

En dat is gewoon niet gebeurd. Hoe je het ook wendt of keert.
Op welke teksten baseer je dit?
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 14:52:43 #155
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219158336
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 14:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Op welke teksten baseer je dit?
Op kennis van de geschiedenis. en uiteraard op Bijbelstudie, de draad van dit verhaal. :)

o.a 2 Sam 7.

Er heeft gewoon niet te alle tijden een afstammeling van David op de troon gezeten.

En ja hoor, ik ken alle moeite die men (gelovigen dus) zich getroost heeft om het verhaal toch kloppend te laten zijn. Die zijn vooral op christelijke sites volop te vinden en zo doorzichtig als wat.
pi_219158376
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 14:52 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Op kennis van de geschiedenis. en uiteraard op Bijbelstudie, de draad van dit verhaal. :)

o.a 2 Sam 7.

Er heeft gewoon niet te alle tijden een afstammeling van David op de troon gezeten.

En ja hoor, ik ken alle moeite die men (gelovigen dus) zich getroost heeft om het verhaal toch kloppend te laten zijn. Die zijn vooral op christelijke sites volop te vinden en zo doorzichtig als wat.
Er staat daar nergens dat er 'te alle tijden een afstammeling van David op de troon zou zitten'. Dat verzin je er nu zelf bij.

Wat er staat is dat het koningschap niet van het huis van David zou wijken.

Dat is ook zo, want Jezus, als Zoon van David en koning van Israël, is eeuwig koning. Er is geen koning van een ander huis geweest.
pi_219158419
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 11:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wat is er zo gek aan dat rechtssysteem? Heb jij geen gevoel voor rechtvaardigheid? Of is dat concept een puur menselijk verzinsel en volstrekt relatief?
Daar gaat het helemaal niet om. Jouw notie dat wij als mensheid vanwege een mythische "zondeval" van onze fictieve voorouder op de één of andere manier een kosmische kloof tussen ons en God moeten dichten door een theologische opvatting aan te hangen ("wij verdienen de dood") is totaal uit de lucht gegrepen.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:13:12 #158
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219158474
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 14:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Er staat daar nergens dat er 'te alle tijden een afstammeling van David op de troon zou zitten'. Dat verzin je er nu zelf bij.

Wat er staat is dat het koningschap niet van het huis van David zou wijken.

Dat is ook zo, want Jezus, als Zoon van David en koning van Israël, is eeuwig koning. Er is geen koning van een ander huis geweest.
God belooft een eeuwige troon en koningschap van Davids huis. Wat versta jij onder eeuwig? Soms? Met lange onderbrekingen? Ergens in de hemel?
pi_219158547
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 15:05 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Daar gaat het helemaal niet om. Jouw notie dat wij als mensheid vanwege een mythische "zondeval" van onze fictieve voorouder op de één of andere manier een kosmische kloof tussen ons en God moeten dichten door een theologische opvatting aan te hangen ("wij verdienen de dood") is totaal uit de lucht gegrepen.
Dat is niet 'mijn notie', dat is een millennia oude traditie die door miljarden mensen wordt geloofd en gevolgd, en die levens getransformeerd heeft en dat nog steeds doet.

Het is ook een notie die gereflecteerd wordt in de wereld en de psyche van de mens.

Dat 'totaal uit de lucht gegrepen' is een subjectieve beoordeling van de waarde van die stelling, die je nu verheft tot objectieve waarheid.

Terwijl de hele wereld schreeuwt dat er inderdaad een fundamentele kloof is tussen het ideaal (rechtvaardgheid, liefde, vrede, levensvreugde) waar mensen zich bewust van zijn en vaak naar verlangen en streven, en de realiteit van het menselijke bestaan (chaos, onrecht, leed, pijn, dood).
pi_219158559
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 15:13 schreef hoatzin het volgende:

[..]
God belooft een eeuwige troon en koningschap van Davids huis. Wat versta jij onder eeuwig? Soms? Met lange onderbrekingen? Ergens in de hemel?
Dat kan ook met onderbrekingen ja. Er staat toch nergens dat het 'zonder onderbrekingen' zal zijn, of wel? Waarom wil je dat er dan van maken?

Zie je niet hoe je zelf je persoonlijke interpretatie op de tekst forceert, iets waar je Christenen van beschuldigt?

De ware koning van Israël is natuurlijk God zelf. Dat was Hij altijd al, ook voor het huis van David.

Dus het is inderdaad niet verwonderlijk dat Jezus de uiteindelijke koning was en nog steeds is, of die nu in de hemel is of niet. En uiteraard was die ook van het huis van David.

Kortom, je probeert weer een inconsistentie te zien in iets die er niet is.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 15:44:52 #161
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219158751
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 15:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat kan ook met onderbrekingen ja. Er staat toch nergens dat het 'zonder onderbrekingen' zal zijn, of wel? Waarom wil je dat er dan van maken?
Dus is het niet eeuwig.
quote:
Zie je niet hoe je zelf je persoonlijke interpretatie op de tekst forceert, iets waar je Christenen van beschuldigt?

De ware koning van Israël is natuurlijk God zelf. Dat was Hij altijd al, ook voor het huis van David.
JHWH is de God van Israël. Niet de koning, da is een aards begrip, een aardse leider.
quote:
Dus het is inderdaad niet verwonderlijk dat Jezus de uiteindelijke koning was en nog steeds is, of die nu in de hemel is of niet. En uiteraard was die ook van het huis van David.
Ook al niet, Maria was niet uit het huis van David. De geslachtsregisters, hoe verschillend en ongeloofwaardig ook, lopen via Jozef, die volgens het verhaal niet de vader van Jezus was.
quote:
Kortom, je probeert weer een inconsistentie te zien in iets die er niet is.
Jezus heeft nooit gezegd dat hij de koning der joden (of christenen) is.

Die titel is hem hooguit door anderen toegekend, hetzij door "wijzen uit het Oosten ", hetzij spottend door romeinen.
pi_219158892
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 15:44 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Dus is het niet eeuwig.
Jawel.

quote:
JHWH is de God van Israël. Niet de koning, da is een aards begrip, een aardse leider.
Hoe kom je daar nou weer bij. God verwijst meerdere malen naar zichzelf als koning van Israel.

quote:
Ook al niet, Maria was niet uit het huis van David. De geslachtsregisters, hoe verschillend en ongeloofwaardig ook, lopen via Jozef, die volgens het verhaal niet de vader van Jezus was.
Maria was van de Levieten, en Jozef van David/Judah. Een priesterlijke lijn en een koninklijke lijn.

Volgens het verhaal was God inderdaad de vader van Jezus. De maker van David, de koning zelf.

quote:
Jezus heeft nooit gezegd dat hij de koning der joden (of christenen) is.

Die titel is hem hooguit door anderen toegekend, hetzij door "wijzen uit het Oosten ", hetzij spottend door romeinen.
Waarom zou hij dat precies op die manier letterlijk moeten hebben gezegd?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 31-10-2025 16:11:15 ]
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 16:11:09 #163
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_219158949
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 16:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Jawel.
Nee. En dat weet je best. Eeuwig is voor altijd.

Zo zat er geen nazaat van David op de troon ten tijde van Jezus.
quote:
[..]
Hoe kom je daar nou weer bij. God verwijst meerdere malen naar zichzelf als koning van Israel.
Waar?
quote:
[..]
Maria was van de Levieten, en Jozef van David. Een priesterlijke lijn en een koninklijke lijn.
Dat staat nergens in de Bijbel en dus dus pure speculatie.
quote:
Volgens het verhaal was God inderdaad de vader van Jezus. De maker van David, de koning zelf.
Dus niet uit het huis van David.
quote:
[..]
Waarom zou hij dat precies op die manier letterlijk moeten hebben gezegd?
Die intentie heeft hij nooit gehad of uitgesproken.
pi_219159022
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 16:11 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Nee. En dat weet je best.
'Dat weet je best'.

Nee, jij wilt alleen dat de tekst zegt wat je wilt dat hij zegt.

Terwijl ik al heb aangetoond dat er niet eens staat wat je zegt dat er staat.

Je doet precies wat je anderen verwijt.

quote:
Waar?
Dat kun je zelf ook opzoeken denk ik. Je lijkt de teksten zeer goed te kennen en ook precies te vinden wat je wilt vinden, als dat je goed uitkomt.

quote:
Dat staat nergens in de Bijbel en dus dus pure speculatie.
Ze was inderdaad van Juda. En nee, dat is niet puur speculatie, maar gebaseerd op de lijn van Elizabeth, familie, van de Levieten.

quote:
Dus niet uit het huis van David.
Jawel, want zijn aardse vader was Jozef, hoewel die niet zijn biologische vader was.

Maar je aanvaardt dus dat Jezus de zoon van God is in de bijbel? En dus ook zelf God?

quote:
Die intentie heeft hij nooit gehad of uitgesproken.
Die 'intentie'?

Wat bedoel je daar nu weer mee?

Hij was simpelweg koning. Heeft hij het ooit ontkend?

Waarom zou hij dat letterlijk 'moeten uitspreken'?

Je verzint steeds allerlei criteria waarom iets waar of niet waar zou moeten zijn. "X moet dat hebben gezegd'. 'Y moet precies zo in de wet staan'.

Ik vind dat geen constructieve manier om de tekst te benaderen, want zo probeer je niet te begrijpen wat er staat, alleen om aan te tonen dat er niet staat wat er van jou zou moeten staan en dat dat dan blijkbaar zou bewijzen dat je eigen standpunt klopt.

Ik vind dat een hele rare, bevooroordeelde manier van de tekst lezen. Een soort moedwillig onbegrip. Probleerm is alleen dat je zelf beweert dat er dingen staan die er niet staan, en niet wilt accepteren wat er wel staat.
pi_219159365
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 15:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat is niet 'mijn notie', dat is een millennia oude traditie die door miljarden mensen wordt geloofd en gevolgd, en die levens getransformeerd heeft en dat nog steeds doet.
Dat zegt niets. Zoveel verhalen en religieuze tradities transformeren levens. Dat zegt weinig over het waarheidsgehalte ervan.

quote:
Het is ook een notie die gereflecteerd wordt in de wereld en de psyche van de mens.
Volgens jouw Bijbelse visie.

quote:
Dat 'totaal uit de lucht gegrepen' is een subjectieve beoordeling van de waarde van die stelling, die je nu verheft tot objectieve waarheid.
Dat kan ik van jou natuurlijk net zo zeggen: het idee dat wij "de dood verdienen" is een subjectieve beoordeling die je verheft tot objectieve waarheid.
pi_219159414
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 17:04 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Dat zegt niets. Zoveel verhalen en religieuze tradities transformeren levens. Dat zegt weinig over het waarheidsgehalte ervan.
Het zegt dat het niet slechts 'mijn notie' is.

quote:
Volgens jouw Bijbelse visie.
Ik denk dat de notie van rechtvaardigheid universeel is. We zijn geen simpele beesten die niet over moraliteit en ethiek nadenken.

quote:
Dat kan ik van jou natuurlijk net zo zeggen: het idee dat wij "de dood verdienen" is een subjectieve beoordeling die je verheft tot objectieve waarheid.
Dat klopt, maar in tegenstelling tot jou doe ik niet laatdunkend over andermans stellingen, alsof de mijne de objectieve waarheid is, en die van anderen slechts 'uit de lucht gegrepen'. Dat gebrek aan inhoud is wel erg tekenend van je posts vind ik.

Dat de zonde de dood verdient is niet 'uit de lucht gegrepen'. Het is gebaseerd op de hoge waarde die God aan het leven hecht: het mag alleen perfect zijn. Elke imperfectie verdient het niet om te blijven bestaan, omdat die voor pijn en leed zorgt.

Is dat nu echt zo moeilijk om te begrijpen? Dat God hoge standaarden voor het leven heeft? Heb je zelf geen standaarden voor jou en je geliefden waar niet aan getoornd mag worden, omdat je weet dat dat voor pijn en leed zou zorgen?

[ Bericht 6% gewijzigd door Ali_Kannibali op 31-10-2025 17:26:54 ]
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:22:38 #167
545 dop
:copyright: dop
pi_219159521
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 13:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
De wetgever is niet arbitrair, houdt zich aan zijn beloften, doet wat hij zegt en is dus betrouwbaar. Je weet exact hoe de zaken ervoor staan.
Niet Arbitrair, dat heeft verder niets met rechtvaardigheid te maken, het feit dat voor de wetgever andere regels gelden maakt al dat het arbitrair is.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_219159533
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 17:22 schreef dop het volgende:

[..]
Niet Arbitrair, dat heeft verder niets met rechtvaardigheid te maken, het feit dat voor de wetgever andere regels gelden maakt al dat het arbitrair is.
Maar de wetgever is de hoogste regelgever, er zijn geen regels voor. Daarom is Zijn karakter doorslaggevend. Als Zijn karakter ervoor zorgt dat hij niet arbitrair is, is het geen tiran en maakt het dus niet uit of er regels zijn of niet. Regels zijn alleen nodig als het risico bestaat dat ze overtreden worden, dat er onrecht komt. Bij God is dat niet, die handelt rechtvaardig.
pi_219159903
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 17:54 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Nee natuurlijk niet. Maar:
- Ik zou ook niet tevreden zijn als de rechter zich dan levenslang op zou sluiten of de officier van justitie, dan denk ik ja hallo, die verkrachter gaat lachend door naar het volgende slachtoffer;
Oké, zie hier het dilemma.

Vergeven, of straffen?

Wanneer God de dader straft, ben je niet tevreden.
Wanneer God zelf de straf ondergaat en de dader vrijuit gaat, ben je niet tevreden.
Wanneer God de dader niet straft en zelf de straf niet ondergaat, ben je niet tevreden.

Wanneer zou je wel tevreden zijn?

Overigens heb ik niet gezegd dat de rechter zegt dat hij door mag gaan met verkrachten.

Het evangelie is: bekeer je, en geloof het evangelie.
Dat 'bekeren' (stoppen met zondigen) is natuurlijk essentieel.

quote:
- Ik zie God niet als rechter, maar als een volmaakte geest die alleen maar liefdevol is.
En toch is dat hoe de bijbel Hem voorstelt: rechter en koning. Met een wet.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 31-10-2025 18:15:47 ]
pi_219160127
Wat ik wil zeggen is: Bid. En je bent welkom, altijd. Goed, ik ben ook geen heilige en ik heb veel op te biechten. Ik praat dat niet goed.
pi_219160185
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 18:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Vergeven, of straffen?

Wanneer God zelf de straf ondergaat en de dader vrijuit gaat, ben je niet tevreden.
Wanneer God de dader niet straft en zelf de straf niet ondergaat, ben je niet tevreden.

Overigens heb ik niet gezegd dat de rechter zegt dat hij door mag gaan met verkrachten.

Dat 'bekeren' (stoppen met zondigen' is natuurlijk essentieel.
[..]
En toch is dat hoe de bijbel Hem voorstelt: rechter en koning.
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 18:32 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Mijn eigen denken is, en dat hoeft niet waar te zijn, is dat straffen thuis hoort in onze aardse maatschappij, omdat overtreders, criminelen en misdadigers de samenleving in gevaar brengen en anderen schade berokkenen.
Om in spirituele termen te spreken in "hemelse sferen", praten we over slechte geesten, demonen en de duivel. Ik denk dat er tussen hoge goede geesten en de slechten een heel groot grijs gebied is van zielen die daar tussenin zitten. Eigenlijk jij en ik. Tussen het goede en het slecht woedt een oorlog en wij zitten daar tussenin. En dat zijn allemaal kinderen van die oppergod, de god waar Jezus het over heeft.

God als rechter en koning, dat is het oude testament. In het Nieuwe testament zien we uit de beschrijvingen van Jezus een totaal andere God. Ik denk dat als je zegt, ik hoor daarbij, dat je dan altijd welkom bent. Het gaat me te ver om te gaan beweren dat daar geen Jezus voor nodig is, want ik ben ook maar een onwetend en simpel iemand, maar ik kan me goed voorstellen als ik naar zo'n vader ga en ik zeg "hier ben ik", dat die vader zegt, kom binnen.
Maar wat doe je dan met NT-verzen als:

31 Wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op de troon van Zijn heerlijkheid.
32En vóór Hem zullen al de volken bijeengebracht worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden zoals de herder de schapen van de bokken scheidt.
33En Hij zal de schapen aan Zijn rechterhand zetten, maar de bokken aan Zijn linkerhand.
34Dan zal de Koning zeggen tegen hen die aan Zijn rechterhand zijn: Kom, gezegenden van Mijn Vader, beërf het Koninkrijk dat voor u bestemd is vanaf de grondlegging van de wereld.

Dat is toch duidelijk rechter-spraak.

En:

23 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; wie met Mij niet verzamelt, die drijft uiteen.

De bijbel stelt steeds twee categorieën voor.

Ook is rechtspraak niet tegengesteld aan liefde. Dat beschermt juist tegen het kwaad.

quote:
Maar goed, nu hebben we schepsels zoals bijvoorbeeld Poetin. Vreselijke man. Ik denk er altijd over na wat hij zal aantreffen na zijn dood. Ik denk eerder dat je heel erg medelijden moet hebben met zo'n iemand en dat God of begeleiders zeggen: Waarom doe je dat nou? Van Stalin was volgens mij bekend dat hij een tumor in zijn hoofd had die druk uitoefende op andere delen van zijn hersenen, waardoor hij een tiran werd. Soms denk ik wel eens, heeft Poetin dat ook?
Maar dat geldt voor ons allemaal. We zitten allemaal opgesloten in een lichaam dat van nature rebels is tegen God, in meer of mindere mate. Daarom hebben we allemaal de genade van God nodig.

quote:
Maar terug ontopic.
Zelf denk ik dat je altijd geconfronteerd wordt met je eigen daden, wat ze ook mogen zijn. Het is erg belangrijk hoe je daarmee omgaat. Wat heb je geleerd van je eigen fouten?
Dat denk ik ook. En de uiteindelijke confrontatie is dus bij het gerecht van God.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 19:02:24 #172
16305 Jappie
parttime reverend
pi_219160310
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 18:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Vergeven, of straffen?

Dat 'bekeren' (stoppen met zondigen) is natuurlijk essentieel.
Welke zonde was het ook alweer die ik begaan had bij mijn geboorte ?
Welke straf zou daarvoor passend zijn ?
Welke vervangende straf zou daarvoor nodig zijn ?

Laat je geen zonde aanpraten Ali, als baby ben je nooit zondig geweest, de enige zonde die je begaat is het missen van je levensdoel indien je de God in jezelf niet dient.

Nu heb ik je de voorbijgaande dagen meermaals horen spreken over dat je de waarheid der dingen proefondervindelijk kunt ervaren waardoor je het pad wat je gaat kunt toetsen op juistheid. Op zich is dit waar maar we hebben het dan wel over een geestelijk aanvoelen waar ons intellect ontoereikend voor is. Juist het oordelend vermogen waarmee wij ons een weg banen door de materiele werkelijkheid schiet hierin te kort.

De bijbel spreekt over de geestelijke werkelijkheid Gods waar wij juist door ons te vereenzelvigen met de stof van zijn afgedwaald. Keer terug in Gods zaligheid en uw zonde zijn u om niet vergeven. Dat is wat Jezus zijn toehoorders leerde.

Luister voor de verandering eens naar het ontzag en gevoelde nederigheid welke je overvalt zodra je Gods werkelijkheid ervaart in de uitleg van de dame in onderstaande video.

Bekijk deze YouTube-video
pi_219160762
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 19:02 schreef Jappie het volgende:

[..]
Welke zonde was het ook alweer die ik begaan had bij mijn geboorte ?
Welke straf zou daarvoor passend zijn ?
Welke vervangende straf zou daarvoor nodig zijn ?
Ik heb niet gezegd dat je bij je geboorte een zonde hebt begaan. De bijbel zegt dat ook niet.

Wat er wordt gezegd, is dat je geboren wordt met een zondige natuur. Dat je van nature rebels bent tegen God en God dus van nature niet kan gehoorzamen, hoe graag je het ook zou willen.

God is ook voor ons verborgen, als een onzichtbare sluier. Daarom zien we God niet. God moet zich wel verbergen vanwege onze zondige natuur. Zoals het licht de duisternis zou verjagen.

Vergelijk het met iemand die met trisomie wordt geboren. Diegene kan wel geen trisomie willen, maar heeft het nu eenmaal. Het zit erin gebakken.

We zitten dus vast in de gevangenis van ons eigen lichaam, vanaf onze geboorte. Het 'brandende huis' waar Jezus ons uit moet redden.

Dus als je stelt dat de mens van nature zondig is, is dat geen beschuldiging,--edit--

Het probleem is dat dit wel tot zondigen leidt, en dat is wel een probleem.

Maar daarom heeft God zelf ook alles gedaan om ons daarvan te bevrijden.

[ Bericht 11% gewijzigd door Mijk op 02-11-2025 17:59:51 ]
pi_219161942
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 19:38 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Ik merk dat ik Fok-moe ben. Vanwege Ali's fundamentalistische gezever en psychische spelletjes, de algegele sfeer en trend hier in F&L, Danny's gepolariseer op de FP, en een heleboel andere users met voornamelijk populistische azijnpisserij in b.v. POL en NWS. Ik word daar zelf ook niet bepaald een leuker mens van. Dus vandaar :)

Mocht ik God nog ervaren, dan open ik een topic :P Ik ga mijn tijd dus maar eens leuker en constructiever besteden voordat ik zelf ook een zuurpruim wordt. Het ga jullie goed :W
Dat vind ik heel erg jammer. Ik mag je heel erg graag. Ik zal mijzelf in het vervolg inhouden over het geloof dat me boeit. Ik heb het gewoon niet doorgehad. Mijn welgemeende excuses. Sommige dingen die ik zeg, het spijt me heel erg.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:22:02 #175
16305 Jappie
parttime reverend
pi_219162101
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 19:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik heb niet gezegd dat je bij je geboorte een zonde hebt begaan. De bijbel zegt dat ook niet.

Wat er wordt gezegd, is dat je geboren wordt met een zondige natuur. Dat je van nature rebels bent tegen God en God dus van nature niet kan gehoorzamen, hoe graag je het ook zou willen.

God is ook voor ons verborgen, als een onzichtbare sluier. Daarom zien we God niet. God moet zich wel verbergen vanwege onze zondige natuur. Zoals het licht de duisternis zou verjagen.

We zitten dus vast in de gevangenis van ons eigen lichaam, vanaf onze geboorte. Het 'brandende huis' waar Jezus ons uit moet redden.

Dus als je stelt dat de mens van nature zondig is, is dat geen beschuldiging, maar een diagnose.

Het probleem is dat dit wel tot zondigen leidt, en dat is wel een probleem.

Maar daarom heeft God zelf ook alles gedaan om ons daarvan te bevrijden.

De rest is figuratief dus kan ik mee leven maar hier ga je de mist in.....je zondige natuur is je intellect..het in stand houden van de persona of zoals de dame in het interview zegt je conceptuele zelf.

God of het hogere bewustzijn helpt je continu om los te komen van dat valse zelfbeeld of anders gezegd...het aanhangen of aanbidden van de valse god. Eens je het aapje laat zwijgen of negeert keer je terug naar het werkelijke zelf aka God. Dat is geen hoogmoed..dat is de ultieme knieval.
pi_219162128
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 21:22 schreef Jappie het volgende:

[..]
De rest is figuratief dus kan ik mee leven maar hier ga je de mist in.....je zondige natuur is je intellect..het in stand houden van de persona of zoals de dame in het interview zegt je conceptuele zelf.

God of het hogere bewustzijn helpt je continu om los te komen van dat valse zelfbeeld of anders gezegd...het aanhangen of aanbidden van de valse god. Eens je het aapje laat zwijgen of negeert keer je terug naar het werkelijke zelf aka God. Dat is geen hoogmoed..dat is de ultieme knieval.
Dat klinkt erg als gnosticisme, iets dat al sinds de vroege kerk werd verworpen, door Paulus al.

De rest is niet figuratief, het gaat letterlijk om onze fysieke, menselijke natuur.
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:24:17 #177
16305 Jappie
parttime reverend
pi_219162130
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 19:38 schreef Haushofer het volgende:

Mocht ik God nog ervaren, dan open ik een topic :P I
Tot zo.... :+
  vrijdag 31 oktober 2025 @ 21:28:54 #178
16305 Jappie
parttime reverend
pi_219162205
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 21:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat klinkt erg als gnosticisme, iets dat al sinds de vroege kerk werd verworpen, door Paulus al.

De rest is niet figuratief, het gaat letterlijk om onze fysieke, menselijke natuur.
Je bent er zo dichtbij maar tegelijkertijd zo mijlenver vandaan dat het om gek van te worden is.
Maar goed, ook voor u geldt de waarheid als voor ieder ander dus niet getreurd..komt vanzelf goed. :)
  Moderator zaterdag 1 november 2025 @ 01:41:54 #179
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219164497
Nou, t gaat weer goed hier zie ik, heb even vluchtig gelezen.

Morgen zal ik even bezemen, @topicreports. Heb er de kracht nu niet voor. Degenen die nog willen editen omdat hun opmerkingen mischien niet helemaal de zuiverste vruchten zijn, kunnen dat nog doen.
As above, so below.
  zaterdag 1 november 2025 @ 09:34:36 #180
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_219165393
Wees altijd bescheiden, zachtmoedig en geduldig, en verdraag elkaar uit liefde.

(Vrij naar Paulus, of diens redactie).
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_219167432
Het zou fijn zijn als we hier de bijbel zouden bestuderen, waar dit topic voor bedoeld is. Ik ben genoodzaakt om hier weer op allerlei persoonlijke posts te reageren terwijl ik het gewoon over de inhoud zou willen hebben.
pi_219170103
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 november 2025 17:10 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Ik ben wel een storende factor. Ik denk anders dan de meeste mensen.
Dat ben je helemaal niet. Laat je toch geen schuldgevoel aanpraten. Ik denk compleet anders dan de meeste mensen, nou en? We zijn hier om van gedachten te wisselen over de bijbel. Althans, dat is de bedoeling.
  zaterdag 1 november 2025 @ 18:27:27 #183
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_219170217
quote:

[..]
Een storende factor zijn is goed. De grote denker Socrates was in zijn tijd wat we nu een storende factor of disruptor zouden noemen. Hij dacht anders en provoceerde om mensen te dwingen zaken van een andere kant te bekijken. Dat was wel precies de reden waarom hij ter dood werd veroordeeld. Maar daar hoef je hier niet bang voor te zijn.
Geld maakt niet gelukkig tenzij versleten schoenen wanhopig naar je staren
  zondag 2 november 2025 @ 08:34:52 #184
16305 Jappie
parttime reverend
pi_219174610
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 oktober 2025 21:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik ben niet 'dichtbij'. Wat een vreemde opmerking. Ik zeg dat soort dingen over jou toch ook niet als je het niet met me eens bent? Ben jij mijn spirituele coach?
Is het niet zo dat door jouw visie hier neer te pennen je een zelfde doel beoogt ? Ook gij tracht een ieder te overtuigen in uw werkelijkheid opdat zij de zaligheid mogen smaken.

In zekere zin zijn wij allen elkaars spirituele coach al zullen sommigen hierin actief zijn en weer anderen vokomen passief. Leren doe je hoe dan ook of het nu is door zelf het werk te doen of doordat je omgeving je bijstuurt maar zijn wij conform de bijbel niet ook aangesteld om elkaars hoeder/herder te zijn ?

Zo bezien is het zelfs min of meer een verplichting om elkaar te behoeden voor misstappen en weer vooruit te helpen op de juiste weg. ;)
  zondag 2 november 2025 @ 09:27:44 #185
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_219174880
quote:

[..]
We waarderen je wel hoor.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_219177022
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 09:27 schreef Panterjong het volgende:

[..]
We waarderen je wel hoor.
Dank je. Maar ik zit er wel mee. Het lijkt me goed om me even op de vlakte te houden met al die wilde ideeën van mij die eigenlijk niet thuishoren in een bijbelstudietopic. Mijn Habakuk-studie komt er nog aan, dat had ik beloofd, en dat wordt er één zonder gekkigheden, dat past in een bijbelstudie.
  zondag 2 november 2025 @ 16:52:58 #187
545 dop
pi_219177969
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 14:43 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Dank je. Maar ik zit er wel mee. Het lijkt me goed om me even op de vlakte te houden met al die wilde ideeën van mij die eigenlijk niet thuishoren in een bijbelstudietopic. Mijn Habakuk-studie komt er nog aan, dat had ik beloofd, en dat wordt er één zonder gekkigheden, dat past in een bijbelstudie.
Maak je zelf niet eens tot slachtoffer van jezelf.
Je bent authentiek en oprecht.
Dat is helemaal prima, je bent goed zoals je bent.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
pi_219178009
quote:

[..]
Mijn mening, de studie zou zich niet moeten beperken tot de bijbel, bovendien moet het mogelijk zijn om omwille van studie de bijbel kritisch tegen het licht te houden.
Net zoals de bijbel geen waarheid is, is geen enkel godsdienstelijke/religieuze stroming waarheid maar een leer dat mensen in staat stelt om zich geestelijk te ontwikkelen.
Al mogen we dat laatste wel weglaten omdat het mensen nogal eens aanzet tot de wreedste daden en ook gelovigen de vrijheid ontneemt.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_219178147
quote:
7s.gif Op zondag 2 november 2025 17:00 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]
Mijn mening, de studie zou zich niet moeten beperken tot de bijbel, bovendien moet het mogelijk zijn om omwille van studie de bijbel kritisch tegen het licht te houden.
Net zoals de bijbel geen waarheid is, is geen enkel godsdienstelijke/religieuze stroming waarheid maar een leer dat mensen in staat stelt om zich geestelijk te ontwikkelen.
Al mogen we dat laatste wel weglaten omdat het mensen nogal eens aanzet tot de wreedste daden en ook gelovigen de vrijheid ontneemt.
Misschien kan dat 'de bijbel kritisch tegen het licht houden' beter in een ander topic?

Dit topic is bedoeld om de teksten zelf te bestuderen en er betekenis uit te halen, niet om alles constant maar weer door dezelfde kritische/sceptische/secularistische lens te onderwerpen aan dezelfde eeuwige riedel van 'dit is niet bewezen', 'God bestaat niet', 'dit komt van een woestijnvolkje uit de bronstijd' enz. Dat is alsof je aanschuift bij een groep die draait om het bestuderen van de inhoud van de bijbel, om te klagen over de historiciteit van de bijbel. Het is offtopic.

Mensen die de bijbel willen bestuderen, hebben er geen behoefte aan om constant met dat soort argumenten geconfronteerd te worden. Dat kan in een ander topic, wat ik zelf zal aanmaken.
  zondag 2 november 2025 @ 17:37:09 #190
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_219178233
Nou, de regels voor dit topic zijn dus vastgelegd. Andere opvattingen hierover zijn niet toegestaan op straffe van een hel en verdoemenis preek. Wat een positieve sfeer hier.
pi_219178286
Het is gewoon een kwestie van respect voor het topic en de mensen die eraan willen deelnemen. Gelovigen gaan ook niet constant in secularistische groepen hun geloof verspreiden. Er wordt hier geklaagd over fanatisme, zeloten en fundamentalisten, maar de werkelijke fanatiekelingen zijn de ongelovigen die de verleiding niet kunnen weerstaan om in elk topic over de bijbel of het geloof van de daken te schreeuwen dat het allemaal onzin en niet waar is. Eentje daarvan gebruikt nu zelfs de inhoud van dit specifieke topic, waar hij zelf voor kiest om aan deel te nemen, als excuus om het hele forum te verlaten. Dat gebrek aan zelfreflectie is erg tekenend.

[ Bericht 6% gewijzigd door Ali_Kannibali op 02-11-2025 18:11:03 ]
  Moderator zondag 2 november 2025 @ 18:09:43 #192
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219178448
Geveegd, heb me ingehouden met noten omdat het over en weer gaat, niet uitdelen als je niet kunt incasseren.

Game on, en graag wat minder over psychische gesteldheid van mensen, nu zie ik wel waarom men dat zou vinden, maar we stellen geen diagnoses hier.

Thanks.
As above, so below.
  zondag 2 november 2025 @ 18:10:32 #193
510276 Geldprintkabouter
Clandestiene puntmuts
pi_219178456
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 17:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het is gewoon een kwestie van respect voor het topic en de mensen die eraan willen deelnemen. Gelovigen gaan ook niet constant in secularistische groepen hun geloof verspreiden. Er wordt hier geklaagd over fanatisme, zeloten en fundamentalisten, maar de werkelijke fanatiekelingen zijn de ongelovigen die de verleiding niet kunnen weerstaan om in elk topic over de bijbel of het geloof van de daken te schreeuwen dat het allemaal onzin en niet waar is. Dat gebrek aan zelfreflectie is erg tekenend.
"Onzin en niet waar" is te stellig. Het is geloof, meer of minder is het niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Geldprintkabouter op 02-11-2025 18:26:26 ]
  Moderator zondag 2 november 2025 @ 18:14:24 #194
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219178484
quote:

[..]
jij kunt gewoon posten wat je wilt, zolang het respectvol blijft naar anderen, ontopic is en je je aan de (Nederlandse)wet houdt hier, is er geen reden om jouw posts te verwijderen/noten enz. Dus brand los svp.
As above, so below.
  zondag 2 november 2025 @ 18:16:05 #195
545 dop
pi_219178495
Respect wordt verdiend, niet afgedwongen!
pi_219178505
quote:
3s.gif Op zondag 2 november 2025 18:09 schreef Mijk het volgende:
Geveegd, heb me ingehouden met noten omdat het over en weer gaat, niet uitdelen als je niet kunt incasseren.

Game on, en graag wat minder over psychische gesteldheid van mensen, nu zie ik wel waarom men dat zou vinden, maar we stellen geen diagnoses hier.

Thanks.
'Nu zie ik wel waarom men dat zou vinden.'

Wat bedoel je daar precies mee Mijk?
pi_219178530
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 08:34 schreef Jappie het volgende:

[..]
Is het niet zo dat door jouw visie hier neer te pennen je een zelfde doel beoogt ? Ook gij tracht een ieder te overtuigen in uw werkelijkheid opdat zij de zaligheid mogen smaken.

In zekere zin zijn wij allen elkaars spirituele coach al zullen sommigen hierin actief zijn en weer anderen vokomen passief. Leren doe je hoe dan ook of het nu is door zelf het werk te doen of doordat je omgeving je bijstuurt maar zijn wij conform de bijbel niet ook aangesteld om elkaars hoeder/herder te zijn ?

Zo bezien is het zelfs min of meer een verplichting om elkaar te behoeden voor misstappen en weer vooruit te helpen op de juiste weg. ;)
Mijn reactie hierop is om onduidelijke redenen verwijderd.

Maar nee, ik spreek mensen niet toe alsof ik hun spirituele evolutie aan het evalueren ben. Ik vraag je simpelweg om bij de teksten te blijven en enige analyses van mijn persoon achterwege te laten.
  Moderator zondag 2 november 2025 @ 18:22:35 #198
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219178533
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 18:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
'Nu zie ik wel waarom men dat zou vinden.'

Wat bedoel je daar precies mee Mijk?
Hee, alsof ik in de toekomst kan kijken, deze verwachtte ik al.

Omdat ik zie dat de meningen zó ver uit elkaar liggen, dat de één de ander zal wegzetten als compleet gestoord. Nu hoef je mij niet te praten over gestoord want ik heb zo'n beetje de meest gestoorde dingen gezien die je niet eens kunt bedenken. Dus dat men mij zo weg zet, vind ik enerzijds narrowminded en vervelend, anderzijds zie ik wel wáárom. Ik zou mezelf namelijk net zo goed voor compleet idioot/gestoord/mentally disturbed hebben uitgemaakt als ik met degene die ik vroeger was, zou spreken met degene wie ik nu be. Dus ja, ik kan erin komen dat dat gebeurt.

Dit relativeringsvermogen komt door mijn stevig atheistische achtergrond waarmee ik opgroeide. Het is wel nodig om me overeind te houden in een maatschappij als dit. Als je je teveel aantrekt van dat soort meningen, kun je beter enkel in je commune blijven of op jezelf om niet gekwetst te worden.

Daarom, Ali. En dit gebeurt niet 1 kant op, dit gebeurt alle kanten op.
As above, so below.
pi_219178539
quote:
3s.gif Op zondag 2 november 2025 18:22 schreef Mijk het volgende:

[..]
Hee, alsof ik in de toekomst kan kijken, deze verwachtte ik al.

Omdat ik zie dat de meningen zó ver uit elkaar liggen, dat de één de ander zal wegzetten als compleet gestoord. Nu hoef je mij niet te praten over gestoord want ik heb zo'n beetje de meest gestoorde dingen gezien die je niet eens kunt bedenken. Dus dat men mij zo weg zet, vind ik enerzijds narrowminded en vervelend, anderzijds zie ik wel wáárom. Ik zou mezelf namelijk net zo goed voor compleet idioot/gestoord/mentally disturbed hebben uitgemaakt als ik met degene die ik vroeger was, zou spreken met degene wie ik nu be. Dus ja, ik kan erin komen dat dat gebeurt.

Dit relativeringsvermogen komt door mijn stevig atheistische achtergrond waarmee ik opgroeide. Het is wel nodig om me overeind te houden in een maatschappij als dit. Als je je teveel aantrekt van dat soort meningen, kun je beter enkel in je commune blijven of op jezelf om niet gekwetst te worden.

Daarom, Ali. En dit gebeurt niet 1 kant op, dit gebeurt alle kanten op.
Bedankt voor de verheldering.

Kan daar in het vervolg dan ook meteen op gemodereerd worden? Scheelt een boel tijd en energieverspilling.
  Moderator zondag 2 november 2025 @ 18:24:59 #200
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219178540
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2025 18:16 schreef dop het volgende:
Respect wordt verdiend, niet afgedwongen!
Respect is een basis beginsel waarmee je een discussie aangaat. Meer respect wordt verdiend, niet afgedwongen.

Zo zou ik m willen herfomuleren.
As above, so below.
  Moderator zondag 2 november 2025 @ 18:26:20 #201
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219178552
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2025 18:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Bedankt voor de verheldering.

Kan daar in het vervolg dan ook meteen op gemodereerd worden? Scheelt een boel tijd en energieverspilling.
Ik ben niet 24/7 hier aant kijken of er gelazer is, ik moet ook slapen enzo. Daar mis ik soms wel aanvulling op mij idd in dit forum. Dit ligt bij bestuur. Tot zo ver even over het gemod en het gediagnosticeer. Nu weer ontopic over de bijbel svp.
As above, so below.
pi_219178666
Goed, dan stel ik wel een tekst voor:

Mattheüs 11:28 Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven.
29 Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel;
30 want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.

Wat bedoelde Jezus hiermee?
  Moderator zondag 2 november 2025 @ 18:53:14 #203
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219178749
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 18:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Goed, dan stel ik wel een tekst voor:

Mattheüs 11:28 Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven.
29 Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en u zult rust vinden voor uw ziel;
30 want Mijn juk is zacht en Mijn last is licht.

Wat bedoelde Jezus hiermee?
Jezus nodigt hier uit tot innerlijke rust, datzelfde als het in balans krijgen van Anima/Animus waar andere groten uit het verleden t over hadden. Dat is mijn interpretatie.
As above, so below.
pi_219178752
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 18:53 schreef Mijk het volgende:

[..]
Jezus nodigt hier uit tot innerlijke rust, datzelfde als het in balans krijgen van Anima/Animus waar andere groten uit het verleden t over hadden. Dat is mijn interpretatie.
Wat is 'zijn juk' en waarom zorgt dat voor die rust?
  Moderator zondag 2 november 2025 @ 18:56:21 #205
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219178770
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 18:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Wat is 'zijn juk' en waarom zorgt dat voor die rust?
Zijn manier van leven, omdat hij de strijd met ego opgegeven heeft. Werd derhalve zondeloos, en liet mensen zien; "kijk zo kan het ook".

Het innerconflict was weg, en dat is de enige manier van inner peace. Daarom noemde hij "zichzelf ook de enige weg", hij bedoelde dat het "opgeloste inner conflict" (zoals bij hem) de enige weg is.
As above, so below.
pi_219178788
quote:
14s.gif Op zondag 2 november 2025 18:56 schreef Mijk het volgende:

[..]
Zijn manier van leven, omdat hij de strijd met ego opgegeven heeft. Werd derhalve zondeloos, en liet mensen zien; "kijk zo kan het ook".

Het innerconflict was weg, en dat is de enige manier van inner peace. Daarom noemde hij "zichzelf ook de enige weg", hij bedoelde dat het "opgeloste inner conflict" (zoals bij hem) de enige weg is.
Dus je stelt dat er een conflict is tussen het ego en ... Wat anders?
  Moderator zondag 2 november 2025 @ 18:59:12 #207
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219178795
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 18:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dus je stelt dat er een conflict is tussen het ego en ... Wat anders?
Shadow (en/of Self, dus god).
As above, so below.
pi_219178798
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 18:59 schreef Mijk het volgende:

[..]
Shadow (en/of Self, dus god).
Er is een conflict tussen ego en shadow?

Of tussen ego en self? En dat self is god?

Waar komt dat conflict vandaan en hoe heeft Jezus die strijd 'opgegeven'?

Waarom leidt dat opgeven tot 'rust'?
  Moderator zondag 2 november 2025 @ 19:03:13 #209
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219178824
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 18:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ja, tussen Ego en Shadow in principe. Maar combine ego en shadow en je krijgt self.

Beetje zoals het hele Symbool "Tajitu" heet, en je Yin Yang hebt.

Dan heb je dus conflict tussen Yin/Yang (Ego/Shadow) maar in principe ook tussen Yin/Tajitu, want zou je Yin oplossen dan blijft enkel Tajitu over, dus Self en dus God. Als je dit nog kunt volgen. Maar het 1 is inherent aan het ander.

Laten we even van Ego/Shadow uitgaan. Los dat conflict op, en enkel Self blijft over (Tajitu)..

Gabor Mate (leading Childhood Trauma specialist) , had hier laatst een bijzonder mooie webinar over. Dit gaat over het limbische systeem versus het rationele (neocortex) systeem in het brein. Anima (Lymbic), Animus (Ratio).

m.a.w.; Emotie en Ratio zijn in conflict, deze balans moet je zien te vinden, dit is waar Jung op doelde met het integreren van Animus en Anima.
As above, so below.
  Moderator zondag 2 november 2025 @ 19:03:48 #210
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219178829
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 18:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Waar komt dat conflict vandaan en hoe heeft Jezus die strijd 'opgegeven'?

Waarom leidt dat opgeven tot 'rust'?
Dit heb ik al vaker uitgelegd, hoe dit werkt in de psyche. Zeer vaak.
As above, so below.
  Moderator zondag 2 november 2025 @ 19:05:43 #211
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219178844
Ego zou je kunnen zien als Satan.
Self als God.
Shadow als de woestijn waar Jezus (en ook mozes), het over hadden.
As above, so below.
pi_219178875
quote:
14s.gif Op zondag 2 november 2025 19:03 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, tussen Ego en Shadow in principe. Maar combine ego en shadow en je krijgt self.

Beetje zoals het hele Symbool "Tajitu" heet, en je Yin Yang hebt.

Dan heb je dus conflict tussen Yin/Yang (Ego/Shadow) maar in principe ook tussen Yin/Tajitu, want zou je Yin oplossen dan blijft enkel Tajitu over, dus Self en dus God. Als je dit nog kunt volgen. Maar het 1 is inherent aan het ander.

Laten we even van Ego/Shadow uitgaan. Los dat conflict op, en enkel Self blijft over (Tajitu)..

Gabor Mate (leading Childhood Trauma specialist) , had hier laatst een bijzonder mooie webinar over. Dit gaat over het limbische systeem versus het rationele (neocortex) systeem in het brein. Anima (Lymbic), Animus (Ratio).

m.a.w.; Emotie en Ratio zijn in conflict, deze balans moet je zien te vinden, dit is waar Jung op doelde met het integreren van Animus en Anima.
Waarom moet je hiervoor naar Jezus toekomen, en waarom geeft specifiek Jezus je die rust?

Wat je zegt klinkt meer als iets wat je ook zonder Jezus kunt bereiken.
  Moderator zondag 2 november 2025 @ 19:14:04 #213
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219178889
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 19:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Waarom moet je hiervoor naar Jezus toekomen, en waarom geeft specifiek Jezus je die rust?

Wat je zegt klinkt meer als iets wat je ook zonder Jezus kunt bereiken.
Omdat Jezus bedoelde; "via de staat waar ik nu in ben"... niet "tot hem als persoon" en daar gaat dit vaak scheef. Hij bedoelde "via mij" (via de state).

Awareness (Jezus), krijgt door dat die balans restored moet worden, en derhalve kun je Reconnecten (Religare), met God (consciousness) zodra dat restored is. Jezus was gewoon een mens net als jij en ik. Doorzag dit vroeg.

Maargoed, als je wilt blijven denken, of daar van overtuigd bent, dat Jezus exceptioneel iemand was (dus buiten al het "normale" en buiten alle natuurwetten stond), blijf dat vooral doen.
As above, so below.
pi_219178972
quote:
14s.gif Op zondag 2 november 2025 19:14 schreef Mijk het volgende:

[..]
Omdat Jezus bedoelde; "via de staat waar ik nu in ben"... niet "tot hem als persoon" en daar gaat dit vaak scheef. Hij bedoelde "via mij" (via de state).

Awareness (Jezus), krijgt door dat die balans restored moet worden, en derhalve kun je Reconnecten (Religare), met God (consciousness) zodra dat restored is. Jezus was gewoon een mens net als jij en ik. Doorzag dit vroeg.

Maargoed, als je wilt blijven denken, of daar van overtuigd bent, dat Jezus exceptioneel iemand was (dus buiten al het "normale" en buiten alle natuurwetten stond), blijf dat vooral doen.
Oké, maar 'Jezus gewoon een mens net als jij en ik', dat strookt niet echt met bijv. Johannes 6:38Want Ik ben uit de hemel neergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar de wil van Hem Die Mij gezonden heeft.

Ik denk niet dat jij en ik kunnen zeggen dat wij uit de hemel zijn neergedaald om de wil te doen van Degene die Hem gezonden heeft?

Want waartoe heeft die Hem gezonden?

39En dit is de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren laat gaan, maar het doe opstaan op de laatste dag.
40En dit is de wil van Hem Die Mij gezonden heeft, dat ieder die de Zoon ziet en in Hem gelooft, eeuwig leven heeft, en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.

Zijn wij allemaal gezonden om 'ieder die in Hem gelooft eeuwig leven te geven en op te laten staan op de laatste dag'?
  zondag 2 november 2025 @ 19:33:50 #215
545 dop
pi_219179020
quote:
3s.gif Op zondag 2 november 2025 18:24 schreef Mijk het volgende:

[..]
Respect is een basis beginsel waarmee je een discussie aangaat.
niet mee eens, geheel afhankelijk het start argument of stelling. Als ik iets niet geloof voel of zie heb ik niet toch respect voor het geen gesteld wordt
quote:
Meer respect wordt verdiend, niet afgedwongen.

Zo zou ik m willen herfomuleren.
Je mag je natuurlijk naar gelang jou visie herformuleren.
Daar heb ik respect voor ondanks dat ik het niet volledig met je een ben ;)
  Moderator zondag 2 november 2025 @ 19:42:31 #216
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219179065
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 19:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Oké, maar 'Jezus gewoon een mens net als jij en ik', dat strookt niet echt met bijv. Johannes 6:38Want Ik ben uit de hemel neergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar de wil van Hem Die Mij gezonden heeft.

Ik denk niet dat jij en ik kunnen zeggen dat wij uit de hemel zijn neergedaald om de wil te doen van Degene die Hem gezonden heeft?
Ja, zo strookt de bijbel op wel meer fronten niet, want is hij nou uit de hemel neergedaald, of werd hij geboren vanuit een maagd?

De hemel is niet geografisch, en had Jezus het hier over een tijdloze, vormloze dimensie waar hij vandaan kwam. En die klopt, want dat is wat je zelf ook ervaart en begrijpt zodra je de full blown egodeath ziet. Dit noemen ze Brahman in Hindu, identiek. ("Eer Abraham was, ben Ík "(Johannes 8:58))

Dus "neergedaald", kun je je afvragen wat hij daarmee bedoelde (áls we de Maria-story nog serieus nemen), in mijn ogen zegt dat; LOGOS happened. (Johannes 1:14)

"niet om Mijn wil te doen, maar Hem die mij gezonden heeft".

Ook hier zien we benadrukking van "niet de eigen wil, niet het ego's wil, maar de wil van het grotere daarachter (bewustzijn/god)."

quote:
Want waartoe heeft die Hem gezonden?

39En dit is de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren laat gaan, maar het doe opstaan op de laatste dag.
40En dit is de wil van Hem Die Mij gezonden heeft, dat ieder die de Zoon ziet en in Hem gelooft, eeuwig leven heeft, en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.

Zijn wij allemaal gezonden om 'ieder die in Hem gelooft eeuwig leven te geven en op te laten staan op de laatste dag'?

Natuurlijk sta je op na de laatste dag. Ik heb ook al vaker gezegd de phrase; "if you die before you die, then you wont die when you die". Komt perfect overeen hier.

Áls je geen egodeath hebt vóórdat je fysiek dood gaat, gebeurt dat tegelijkertijd (fysiek doodgaan en egodeath), dát is de laatste dag van "die persoon" en dán komt die persoon erachter dat hij niet zn lichaam was maar t bewustzijn daarachter. En niet z'n denkende ego, want dat is fysiek. En dan ben je eeuwig idd, ongeacht in welke AllahGodBrahmanSelfKrishnaJezusThoth je ook gelooft.

Dus ja, checks out.

Ook tijdsgeest en moeite met verwoorden speelt hier een rol natuurlijk, Jezus had geen termen voor de dynamiek in de psyche. Maar ook "dat ieder die de Zoon ziet" (sterke referentie naar awareness, omdat dat niet makkelijk is)... en zo heb ik vaker voorbeelden gegeven van Ramana die dit ook doorzag en zei over Jezus, ga ik nu allemaal niet herhalen.
As above, so below.
pi_219179083
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 19:42 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja, zo strookt de bijbel op wel meer fronten niet, want is hij nou uit de hemel neergedaald, of werd hij geboren vanuit een maagd?
Beide toch? Hij daalde neer uit de hemel om geboren te worden uit een maagd.

quote:
De hemel is niet geografisch, en had Jezus het hier over een tijdloze, vormloze dimensie waar hij vandaan kwam. En die klopt, want dat is wat je zelf ook ervaart en begrijpt zodra je de full blown egodeath ziet. Dit noemen ze Brahman in Hindu, identiek. ("Eer Abraham was, ben Ík "(Johannes 8:58))

Dus "neergedaald", kun je je afvragen wat hij daarmee bedoelde (áls we de Maria-story nog serieus nemen), in mijn ogen zegt dat; LOGOS happened. (Johannes 1:14)

"niet om Mijn wil te doen, maar Hem die mij gezonden heeft".

Ook hier zien we benadrukking van "niet de eigen wil, niet het ego's wil, maar de wil van het grotere daarachter (bewustzijn/god).
Maar die 'wil' is om mensen uit de dood te laten opstaan.

Is 'egodood' niet het tegenovergestelde van uit de dood opstaan?

quote:
Natuurlijk sta je op na de laatste dag. Ik heb ook al vaker gezegd de phrase; "if you die before you die, then you wont die when you die". Komt perfect overeen hier.

Áls je geen egodeath hebt vóórdat je fysiek dood gaat, gebeurt dat tegelijkertijd (fysiek doodgaan en egodeath), dát is de laatste dag van "die persoon" en dán komt die persoon erachter dat hij niet zn lichaam was maar t bewustzijn daarachter. En niet z'n denkende ego, want dat is fysiek.

Dus ja, checks out.

Ook tijdsgeest en moeite met verwoorden speelt hier een rol natuurlijk, Jezus had geen termen voor de dynamiek in de psyche. Maar ook "dat ieder die de Zoon ziet" (sterke referentie naar awareness, omdat dat niet makkelijk is)... en zo heb ik vaker voorbeelden gegeven van Ramana die dit ook doorzag en zei over Jezus, ga ik nu allemaal niet herhalen.
Wat is de link met het geloof in Jezus?

Waarom is geloof in Jezus een voorwaarde om op de laatste dag uit de dood op te staan?
  Moderator zondag 2 november 2025 @ 19:46:01 #218
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219179090
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2025 19:33 schreef dop het volgende:

[..]
niet mee eens, geheel afhankelijk het start argument of stelling. Als ik iets niet geloof voel of zie heb ik niet toch respect voor het geen gesteld wordt
[..]
Je mag je natuurlijk naar gelang jou visie herformuleren.
Daar heb ik respect voor ondanks dat ik het niet volledig met je een ben ;)
Nee maar mensen gaan in gesperk/discussie naar gelang van wederzijds respect enkel omdat je al mens (peer), levend wezen bent. Denk dat we hier de levels van respect wat anders definieren.
As above, so below.
  Moderator zondag 2 november 2025 @ 19:48:36 #219
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219179113
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 19:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Beide toch? Hij daalde neer uit de hemel om geboren te worden uit een maagd.
Ja,in dat geval klopt het ook wat ik zeg hier.

quote:
[..]
Maar die 'wil' is om mensen uit de dood te laten opstaan.

Is 'egodood' niet het tegenovergestelde van uit de dood opstaan?
Is het niet inherent aan elkaar, egodood/wedergeboorte? Waarom denk je dat de dood de straf was bij het geboren worden van ego in genesis?

quote:
[..]
Wat is de link met het geloof in Jezus?

Waarom is geloof in Jezus een voorwaarde om op de laatste dag uit de dood op te staan?
Jezus is een term, en die term is het probleem. Geloof gaat om faith, het vertrouwen hebben op. En dat is niet een voorwaarde imo. Wellicht staat het zo in de bijbel, maar je moet ook tijdsgeest meerekenen en mug>olifant in dit soort verhalen. En dat ontbreekt nogal vaak bij fundamentalisten.

Verder is het vertrouwen op Jezus (of awareness) nodig om jezelf dood "te laten gaan" in geval van egodeath. Anders kun je niet loslaten. Wellicht speelt ook dit mee.
As above, so below.
  zondag 2 november 2025 @ 19:50:20 #220
545 dop
pi_219179121
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 19:46 schreef Mijk het volgende:

[..]
Nee maar mensen gaan in gesperk/discussie naar gelang van wederzijds respect enkel omdat je al mens (peer), levend wezen bent. Denk dat we hier de levels van respect wat anders definieren.
Mijn oorspronkelijke post was omdat iemand respect wou voor de discussie, dat kun je dus niet afdwingen.
Respect voor de persoon is op voorhand vanzelfsprekend.
  Moderator zondag 2 november 2025 @ 19:54:11 #221
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219179140
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2025 19:50 schreef dop het volgende:

[..]
Mijn oorspronkelijke post was omdat iemand respect wou voor de discussie, dat kun je dus niet afdwingen.
Nouja als je geen respect hebt voor een discussie zou je er ook niet aan mee moeten doen, want dan disrespect je jezelf imo.
As above, so below.
pi_219179145
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 19:48 schreef Mijk het volgende:

[..]
Ja,in dat geval klopt het ook wat ik zeg hier.
Wij zijn toch gewoon biologisch verwekt?

quote:
Is het niet inherent aan elkaar, egodood/wedergeboorte? Waarom denk je dat de dood de straf was bij het geboren worden van ego in genesis?
Ik geloof niet dat het 'ego' geboren is in Genesis. Ik denk dat bij Genesis de mens de connectie met God verloor, en daardoor overgeleverd werd aan de overlevingsinstincten van zijn lichaam. Dat kun je 'ego' noemen, maar in wezen is het simpelweg de mens zonder Gods geest.

quote:
Jezus is een term, en die term is het probleem. Geloof gaat om faith, het vertrouwen hebben op. En dat is niet een voorwaarde imo. Wellicht staat het zo in de bijbel, maar je moet ook tijdsgeest meerekenen en mug>olifant in dit soort verhalen. En dat ontbreekt nogal vaak bij fundamentalisten.
In de bjibel is Jezus een persoon van vlees en bloed, geen 'term'. Het betekent: Yahweh redt.

'Dat is niet een voorwaarde imo'. Oké, maar dat is niet wat de tekst zegt:

En ook:

14 En zoals Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, zo moet de Zoon des mensen verhoogd worden,
15opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
16 Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
17 Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden.
18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.

Dat 'geloof' is toch een thema dat enorm vaak terugkomt en als absolute voorwaarde wordt gepresenteerd.
pi_219179150
quote:
1s.gif Op zondag 2 november 2025 19:50 schreef dop het volgende:

[..]
Respect voor het topic: het onderwerp en de deelnemers.
  Moderator zondag 2 november 2025 @ 19:56:01 #224
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219179158
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 19:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik geloof niet dat het 'ego' geboren is in Genesis. Ik denk dat bij Genesis de mens de connectie met God verloor, en daardoor overgeleverd werd aan de overlevingsinstincten van zijn lichaam. Dat kun je 'ego' noemen, maar in wezen is het simpelweg de mens zonder Gods geest.
Het ego geboren worden is inherent aan het verliezen van de connectie met god.... Tajitu versus Yin.

Verder gaat dit op herhaling van zetten uitdraaien, dus ik ben weer even door.
As above, so below.
  Moderator zondag 2 november 2025 @ 19:57:19 #225
57816 crew  Mijk
BAM
pi_219179169
quote:
0s.gif Op zondag 2 november 2025 19:54 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat 'geloof' is toch een thema dat enorm vaak terugkomt en als absolute voorwaarde wordt gepresenteerd.
En over dit, zie mn edit... vertrouwen op, ivm loslaten van ego en dus doodgaan. Ook dát is "de laatste dag". Niet enkel fysieke dood.
As above, so below.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')