Dat klinkt erg als gnosticisme, iets dat al sinds de vroege kerk werd verworpen, door Paulus al.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:22 schreef Jappie het volgende:
[..]
De rest is figuratief dus kan ik mee leven maar hier ga je de mist in.....je zondige natuur is je intellect..het in stand houden van de persona of zoals de dame in het interview zegt je conceptuele zelf.
God of het hogere bewustzijn helpt je continu om los te komen van dat valse zelfbeeld of anders gezegd...het aanhangen of aanbidden van de valse god. Eens je het aapje laat zwijgen of negeert keer je terug naar het werkelijke zelf aka God. Dat is geen hoogmoed..dat is de ultieme knieval.
Tot zo....quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 19:38 schreef Haushofer het volgende:
Mocht ik God nog ervaren, dan open ik een topicI
Je bent er zo dichtbij maar tegelijkertijd zo mijlenver vandaan dat het om gek van te worden is.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat klinkt erg als gnosticisme, iets dat al sinds de vroege kerk werd verworpen, door Paulus al.
De rest is niet figuratief, het gaat letterlijk om onze fysieke, menselijke natuur.
Dat ben je helemaal niet. Laat je toch geen schuldgevoel aanpraten. Ik denk compleet anders dan de meeste mensen, nou en? We zijn hier om van gedachten te wisselen over de bijbel. Althans, dat is de bedoeling.quote:Op zaterdag 1 november 2025 17:10 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik ben wel een storende factor. Ik denk anders dan de meeste mensen.
Een storende factor zijn is goed. De grote denker Socrates was in zijn tijd wat we nu een storende factor of disruptor zouden noemen. Hij dacht anders en provoceerde om mensen te dwingen zaken van een andere kant te bekijken. Dat was wel precies de reden waarom hij ter dood werd veroordeeld. Maar daar hoef je hier niet bang voor te zijn.quote:Op zaterdag 1 november 2025 17:10 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Is het niet zo dat door jouw visie hier neer te pennen je een zelfde doel beoogt ? Ook gij tracht een ieder te overtuigen in uw werkelijkheid opdat zij de zaligheid mogen smaken.quote:Op vrijdag 31 oktober 2025 21:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik ben niet 'dichtbij'. Wat een vreemde opmerking. Ik zeg dat soort dingen over jou toch ook niet als je het niet met me eens bent? Ben jij mijn spirituele coach?
We waarderen je wel hoor.quote:Op zaterdag 1 november 2025 17:10 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dank je. Maar ik zit er wel mee. Het lijkt me goed om me even op de vlakte te houden met al die wilde ideeën van mij die eigenlijk niet thuishoren in een bijbelstudietopic. Mijn Habakuk-studie komt er nog aan, dat had ik beloofd, en dat wordt er één zonder gekkigheden, dat past in een bijbelstudie.quote:
Maak je zelf niet eens tot slachtoffer van jezelf.quote:Op zondag 2 november 2025 14:43 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dank je. Maar ik zit er wel mee. Het lijkt me goed om me even op de vlakte te houden met al die wilde ideeën van mij die eigenlijk niet thuishoren in een bijbelstudietopic. Mijn Habakuk-studie komt er nog aan, dat had ik beloofd, en dat wordt er één zonder gekkigheden, dat past in een bijbelstudie.
Mijn mening, de studie zou zich niet moeten beperken tot de bijbel, bovendien moet het mogelijk zijn om omwille van studie de bijbel kritisch tegen het licht te houden.quote:Op zondag 2 november 2025 14:43 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Dank je. Maar ik zit er wel mee. Het lijkt me goed om me even op de vlakte te houden met al die wilde ideeën van mij die eigenlijk niet thuishoren in een bijbelstudietopic. Mijn Habakuk-studie komt er nog aan, dat had ik beloofd, en dat wordt er één zonder gekkigheden, dat past in een bijbelstudie.
Misschien kan dat 'de bijbel kritisch tegen het licht houden' beter in een ander topic?quote:Op zondag 2 november 2025 17:00 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Mijn mening, de studie zou zich niet moeten beperken tot de bijbel, bovendien moet het mogelijk zijn om omwille van studie de bijbel kritisch tegen het licht te houden.
Net zoals de bijbel geen waarheid is, is geen enkel godsdienstelijke/religieuze stroming waarheid maar een leer dat mensen in staat stelt om zich geestelijk te ontwikkelen.
Al mogen we dat laatste wel weglaten omdat het mensen nogal eens aanzet tot de wreedste daden en ook gelovigen de vrijheid ontneemt.
"Onzin en niet waar" is te stellig. Het is geloof, meer of minder is het niet.quote:Op zondag 2 november 2025 17:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het is gewoon een kwestie van respect voor het topic en de mensen die eraan willen deelnemen. Gelovigen gaan ook niet constant in secularistische groepen hun geloof verspreiden. Er wordt hier geklaagd over fanatisme, zeloten en fundamentalisten, maar de werkelijke fanatiekelingen zijn de ongelovigen die de verleiding niet kunnen weerstaan om in elk topic over de bijbel of het geloof van de daken te schreeuwen dat het allemaal onzin en niet waar is. Dat gebrek aan zelfreflectie is erg tekenend.
jij kunt gewoon posten wat je wilt, zolang het respectvol blijft naar anderen, ontopic is en je je aan de (Nederlandse)wet houdt hier, is er geen reden om jouw posts te verwijderen/noten enz. Dus brand los svp.quote:Op zondag 2 november 2025 14:43 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
'Nu zie ik wel waarom men dat zou vinden.'quote:Op zondag 2 november 2025 18:09 schreef Mijk het volgende:
Geveegd, heb me ingehouden met noten omdat het over en weer gaat, niet uitdelen als je niet kunt incasseren.
Game on, en graag wat minder over psychische gesteldheid van mensen, nu zie ik wel waarom men dat zou vinden, maar we stellen geen diagnoses hier.
Thanks.
Mijn reactie hierop is om onduidelijke redenen verwijderd.quote:Op zondag 2 november 2025 08:34 schreef Jappie het volgende:
[..]
Is het niet zo dat door jouw visie hier neer te pennen je een zelfde doel beoogt ? Ook gij tracht een ieder te overtuigen in uw werkelijkheid opdat zij de zaligheid mogen smaken.
In zekere zin zijn wij allen elkaars spirituele coach al zullen sommigen hierin actief zijn en weer anderen vokomen passief. Leren doe je hoe dan ook of het nu is door zelf het werk te doen of doordat je omgeving je bijstuurt maar zijn wij conform de bijbel niet ook aangesteld om elkaars hoeder/herder te zijn ?
Zo bezien is het zelfs min of meer een verplichting om elkaar te behoeden voor misstappen en weer vooruit te helpen op de juiste weg.
Hee, alsof ik in de toekomst kan kijken, deze verwachtte ik al.quote:Op zondag 2 november 2025 18:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
'Nu zie ik wel waarom men dat zou vinden.'
Wat bedoel je daar precies mee Mijk?
Bedankt voor de verheldering.quote:Op zondag 2 november 2025 18:22 schreef Mijk het volgende:
[..]
Hee, alsof ik in de toekomst kan kijken, deze verwachtte ik al.
Omdat ik zie dat de meningen zó ver uit elkaar liggen, dat de één de ander zal wegzetten als compleet gestoord. Nu hoef je mij niet te praten over gestoord want ik heb zo'n beetje de meest gestoorde dingen gezien die je niet eens kunt bedenken. Dus dat men mij zo weg zet, vind ik enerzijds narrowminded en vervelend, anderzijds zie ik wel wáárom. Ik zou mezelf namelijk net zo goed voor compleet idioot/gestoord/mentally disturbed hebben uitgemaakt als ik met degene die ik vroeger was, zou spreken met degene wie ik nu be. Dus ja, ik kan erin komen dat dat gebeurt.
Dit relativeringsvermogen komt door mijn stevig atheistische achtergrond waarmee ik opgroeide. Het is wel nodig om me overeind te houden in een maatschappij als dit. Als je je teveel aantrekt van dat soort meningen, kun je beter enkel in je commune blijven of op jezelf om niet gekwetst te worden.
Daarom, Ali. En dit gebeurt niet 1 kant op, dit gebeurt alle kanten op.
Respect is een basis beginsel waarmee je een discussie aangaat. Meer respect wordt verdiend, niet afgedwongen.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |