abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218987197

Crowdfunding is hot! In 2024 groeide de Nederlandse zakelijke crowdfundingmarkt aanzienlijk en werd er in totaal ruim 1,137 miljard euro opgehaald, wat een stijging van bijna 20 procent betekende vergeleken met het jaar ervoor.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.

Crowdfundingplatformen KOM Group
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Pecunia non olet
pi_218987208
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 22:35 schreef Boyette het volgende:
Iemand een linkje voor de CCF

KRD Sicherheitstechnik GmbH 2
Na een paar maanden alweer geld nodig.........
4e hypotheek + 5e hypotheek....... echte schuldstapelaars :)

Anderzijds: de resultaten zien er goed uit..
Balans ook, maar dat komt vooral door opwaardering van het vastgoed denk ik.

[ Bericht 4% gewijzigd door obligataire op 11-10-2025 00:06:16 ]
Pecunia non olet
pi_218987303
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2025 23:41 schreef obligataire het volgende:

[..]
Na een paar maanden alweer geld nodig.........
4e hypotheek + 5e hypotheek....... echte schuldstapelaars :)

Anderzijds: de resultaten zien er goed uit..
Balans ook, maar dat komt vooral door opwaardering van het vastgoed denk ik.
Ik vind het een tof project
  zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:21:12 #4
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_218988238
https://www.crowdrealesta(...)artementen-sauerland

Beoogde einddatum 09-07-2025. Looptijd was 60 maanden dus dan heb je toch ruim gelegenheid gehad om tijdig een vervolgplan te maken.

Update aflossing
23-07-2025
De initiatiefnemer heeft de herfinanciering de afgelopen periode voorbereid en hierover inmiddels definitief uitsluitsel gegeven. De aflossing van de propositie zal uiterlijk volgende maand plaatsvinden. Tot dat moment blijft de propositie onverminderd doorlopen en ontvangt u de vaste rentevergoeding.

Update aflossing
25-08-2025
De leningnemer lost de propositie af via een herfinanciering. De voorbereidingen hiervoor zijn afgerond en de aflossing zal in de komende weken plaatsvinden conform de contractuele uitlooptermijn van drie maanden. Zodra de exacte aflossingsdatum vaststaat, wordt u hierover direct geïnformeerd.

Dit betreft een H*rth**rn project dus een reguliere crowdfund herfinanciering via CRE is niet toegestaan.
Drie dagen vóór de laatste update is deze Private Placement gepubliceerd:

https://www.crowdrealesta(...)-noordrijn-westfalen.

Van de oorspronkelijke 5% nu naar 8% rente. Ik begrijp wel dat er vanuit de lener dan geen enkele haast is om dit snel te realiseren.

Onder deze nieuwe, sterk verbeterde, condities, had ik in principe best weer mee willen doen. Maar 100k in één mandje leggen is voor mij een brug te ver.
Er lijkt nog niet 1 investeerder gevonden te zijn, dus de aflossing van bestaande lening zal nog wel even duren. Tenzij ze een andere oplossing achter de hand hebben.

Niet iets om me zorgen over te maken maar de huidige 5% rente is wel erg mager natuurlijk. Zoiets kan gebeuren bij leningen met lange looptijd; sometimes you win, sometimes you lose.
Hopelijk wordt dit project binnenkort afgerond.
pi_218988319
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 00:31 schreef Boyette het volgende:

[..]
Ik vind het een tof project
Eens.
Ik maak vanaf heden ook een voorzieningen berekening bij nieuwe projecten met de nieuwe systematiek.
Ook al had de ondernemer 2500K meer geleend dan nog zou er geen voorziening komen op dit project bij wanbetaling.
pi_218988841
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 10:39 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Eens.
Ik maak vanaf heden ook een voorzieningen berekening bij nieuwe projecten met de nieuwe systematiek.
Ook al had de ondernemer 2500K meer geleend dan nog zou er geen voorziening komen op dit project bij wanbetaling.
Leuk te weten denk ik dan, maar dat verandert niets aan de kwaliteit van een project en aan het uiteindelijke resultaat...........
Pecunia non olet
pi_218988936
Wel mooi dat ze een nieuwe D&B risicoklasse hebben ontdekt in de BRD: "De kwalificatie voor Grundstücksverwaltung Brammer GmbH & Co. KG is Matig risico."

Wat zou dat nou inhouden, iets tussen laag risico en gemiddeld risico in of zo? Of juist iets boven gemiddeld?
pi_218990070
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 12:07 schreef obligataire het volgende:

[..]
Leuk te weten denk ik dan, maar dat verandert niets aan de kwaliteit van een project en aan het uiteindelijke resultaat...........
Met je eens. Alleen volgens Collin zou ik mijn geld moeten terugkrijgen. Wel 9% rente, dus wat compensatie voor het risico

[ Bericht 0% gewijzigd door Fredericm op 11-10-2025 18:03:01 ]
pi_218991751
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 12:26 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Wel mooi dat ze een nieuwe D&B risicoklasse hebben ontdekt in de BRD: "De kwalificatie voor Grundstücksverwaltung Brammer GmbH & Co. KG is Matig risico."

Wat zou dat nou inhouden, iets tussen laag risico en gemiddeld risico in of zo? Of juist iets boven gemiddeld?
Volgens ChatGPT:

In een typische schaal zou het zo gaan:
Laag → Matig → Gemiddeld → Hoog

Of soms:
Slecht → Matig → Goed → Uitstekend

Dus “matig” duidt op een niveau onder het gemiddelde, maar niet zo laag als ‘slecht’ of ‘laag’. Het betekent vaak: redelijk, maar niet goed.
Pecunia non olet
pi_218991873
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 12:26 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

Het is toch geen D&B risicoklasse maar van Creditreform, een ander creditratingbureau waar Collin in Duitsland mee samenwerkt? Die kunnen een andere indeling qua risicoklasse hebben.
pi_218991916
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 19:33 schreef obligataire het volgende:

[..]
Volgens ChatGPT:

In een typische schaal zou het zo gaan:
Laag → Matig → Gemiddeld → Hoog

Of soms:
Slecht → Matig → Goed → Uitstekend

Dus “matig” duidt op een niveau onder het gemiddelde, maar niet zo laag als ‘slecht’ of ‘laag’. Het betekent vaak: redelijk, maar niet goed.
Op mijn lagere school hadden we geen cijfers op ons rapport, maar kon je Slecht, Matig, Voldoende of Goed scoren.
pi_218992212
quote:

nee niet boven gemiddeld.. gewoon matig..
pi_218992219
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 12:07 schreef obligataire het volgende:

[..]
stuur het linkje nu maar.. ook al is het mogelijke eindresultaat niet naar je smaak..
pi_218992356
D&B kent aanzienlijk, verhoogd, gemiddeld, laag en minimaal risico.

Wanneer je (zoals obligataire) matig tussen laag en gemiddeld risico schaalt is het risico dus iets beter (lager) dan gemiddeld. Omdat er ook een entiteit met de kwalificatie Laag-matig risico is, dat erop duidt dat laag risico dicht bij matig risico ligt, vermoed ik dat deze verklaring klopt.

Maar als je (zoals Soulfreak) matig inschaalt tussen slecht en voldoende (wat taalkundig logisch is) is het risico dus iets slechter (hoger) dan gemiddeld. Zeg maar tussen verhoogd en gemiddeld risico in D&B termen.

Het maakt mij niet zoveel uit verder, maar ik vind het nogal onduidelijk dat D&B kwalificaties en Creditreform termen door elkaar worden gebruikt zonder nadere toelichting.
pi_218992581
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 20:29 schreef Boyette het volgende:

[..]
stuur het linkje nu maar.. ook al is het mogelijke eindresultaat niet naar je smaak..
Als ik hem had zou ik hem zeker plaatsen.....
Pecunia non olet
pi_218994732
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 10:21 schreef InVestEerder het volgende:

Beoogde einddatum 09-07-2025. Looptijd was 60 maanden dus dan heb je toch ruim gelegenheid gehad om tijdig een vervolgplan te maken.

Update aflossing
23-07-2025
De initiatiefnemer heeft de herfinanciering de afgelopen periode voorbereid en hierover inmiddels definitief uitsluitsel gegeven. De aflossing van de propositie zal uiterlijk volgende maand plaatsvinden. Tot dat moment blijft de propositie onverminderd doorlopen en ontvangt u de vaste rentevergoeding.

Update aflossing
25-08-2025
De leningnemer lost de propositie af via een herfinanciering. De voorbereidingen hiervoor zijn afgerond en de aflossing zal in de komende weken plaatsvinden conform de contractuele uitlooptermijn van drie maanden. Zodra de exacte aflossingsdatum vaststaat, wordt u hierover direct geïnformeerd.

Dit betreft een H*rth**rn project dus een reguliere crowdfund herfinanciering via CRE is niet toegestaan.

Van de oorspronkelijke 5% nu naar 8% rente. Ik begrijp wel dat er vanuit de lener dan geen enkele haast is om dit snel te realiseren.

Onder deze nieuwe, sterk verbeterde, condities, had ik in principe best weer mee willen doen. Maar 100k in één mandje leggen is voor mij een brug te ver.
Er lijkt nog niet 1 investeerder gevonden te zijn, dus de aflossing van bestaande lening zal nog wel even duren. Tenzij ze een andere oplossing achter de hand hebben.

Niet iets om me zorgen over te maken maar de huidige 5% rente is wel erg mager natuurlijk. Zoiets kan gebeuren bij leningen met lange looptijd; sometimes you win, sometimes you lose.
Waarom investeren vanaf 100k? Bij een vrije bijdrage was dit project al vol geweest.
pi_218994805
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 04:27 schreef quepos het volgende:

[..]
Waarom investeren vanaf 100k? Bij een vrije bijdrage was dit project al vol geweest.
Volgens mij mag dit niet omdat het projecteigenaar belangen heeft in het platform. Vanaf 100.000 is er geen afm toezicht nodig
pi_218995347
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 06:26 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Volgens mij mag dit niet omdat het projecteigenaar belangen heeft in het platform. Vanaf 100.000 is er geen afm toezicht nodig
Ik zag er laatst ook 1 van minimum 10K op CRE. Vind ik ook té trouwens.

Als ik een ton vrij beschikbaar had zou ik nog eerder het fonds van Collin overwegen vanwege de véél betere spreiding. Al zitten die volgens mij propvol met Duitse en andere grote leningen, waar ik ook al niet zo dol op ben.
Pecunia non olet
pi_218995348
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 06:26 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Dat is ook bij dit project waarbij de AH 75% belang heeft, overigens geen verdere zeggenschap. Hier kun je vanaf ¤ 500 inleggen.

https://www.crowdrealesta(...)dbacbca9b8-139629964
  zondag 12 oktober 2025 @ 10:23:26 #20
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_218995672
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 09:17 schreef obligataire het volgende:
zou ik nog eerder het fonds van Collin overwegen vanwege de véél betere spreiding. Al zitten die volgens mij propvol met Duitse en andere grote leningen, waar ik ook al niet zo dol op ben.
Helemaal mee eens. Ik heb ook graag overzichtelijke projecten met een duidelijk verhaal en goed onderpand. En zelfs dát is in Duitsland nog geen garantie dat je je geld terugkrijgt, als het ooit fout gaat. Grote fabrieksgebouwen als onderpand, met een theoretisch heel aantrekkelijke LTV, zijn in de praktijk onverkoopbaar. Er is geen hond die daar interesse in heeft. In NL, met een schaarste aan bouwgrond, wordt zo'n terrein nog wel eens herontwikkeld, en komt er een nieuwe woonwijk op. Maar dat gaan ze in een afgelegen gebied in DE echt niet doen. Dat worden jarenlang slepende projecten waar je uiteindelijk alleen maar verdrietig van wordt.
pi_218995692
Infraproject op GVE
https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=31899

Van het woord 'infra' word ik niet direct héél vrolijk, maar het verhaal klinkt in eerste instantie goed en de beste man heeft een mooie boerderij met een flinke lap grond eromheen , met in principe voldoende overwaarde, in Overijssel.
https://www.google.nl/map(...)IKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Ga je dan naar de cijfertjes kijken dan zie je (aanloop)verliezen en een negatief eigen vermogen. Dus dan daalt het enthousiasme weer..

Wat vinden jullie. Spreiding in platformen speelt mij een rol en het risico op veel verlies van de inleg lijkt me gering.

Ik vraag me ook even af waar die dip in de omzet in 2024 vandaan komt. Ik zie het zo gauw niet staan. Niet iets dat je verwacht bij een jong opschalend bedrijf.

[ Bericht 16% gewijzigd door obligataire op 12-10-2025 10:38:32 ]
Pecunia non olet
  zondag 12 oktober 2025 @ 10:52:06 #22
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_218995807
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 10:27 schreef obligataire het volgende:
Infraproject op GVE

Van het woord 'infra' word ik niet direct héél vrolijk, maar het verhaal klinkt in eerste instantie goed en de beste man heeft een mooie boerderij met een flinke lap grond eromheen , met in principe voldoende overwaarde, in Overijssel.

Ga je dan naar de cijfertjes kijken dan zie je (aanloop)verliezen en een negatief eigen vermogen. Dus dan daalt het enthousiasme weer..

Wat vinden jullie. Spreiding in platformen speelt mij een rol en het risico op veel verlies van de inleg lijkt me gering.

Ik vraag me ook even af waar die dip in de omzet in 2024 vandaan komt. Ik zie het zo gauw niet staan. Niet iets dat je verwacht bij een jong opschalend bedrijf.
Ik had precies dezelfde sentimenten als jij. Eérst "ínfra", dus negatief. Daarna op website gekeken. Een vader en zoon, met nog een paar man personeel. Lijkt mij betrouwbaar.

Dan nog even in de pitch gedoken:
Onder tabblad Introductie
Nu willen we investeren in duurzame voertuigen en apparatuur om toekomstbestendig te blijven. Hiervoor vragen wij een lening van ¤ 200.000.

Onder tabblad Toelichting aanvrager
We vragen een lening van ¤ 200.000 voor de herfinanciering van bestaande leningen en we bieden een tweede hypotheek als zekerheid.

Ook ik zou graag meer spreiding hebben van platforms. Maar bij twijfel toch maar niet inhalen....
pi_218996571
quote:
Infraproject op GVE

Met deze lage creditsscores en hoge LTV bij 2e hypotheek sla ik hem over voor 8% rente
  zondag 12 oktober 2025 @ 13:49:20 #24
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_218996869
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2025 19:51 schreef InVestEerder het volgende:
CRE garageboxen Erf*rt

SPOILER
Ze hebben echt totaal geen grip op deze lener :N
Het begint mij inmiddels iets duidelijker te worden waarom CRE zo vaag doet. Hun eigen herfinanciering loopt voor geen meter. Begonnen in juni en nu pas 73% bijeen van benodigde 1,5mio, terwijl het streefbedrag eigenlijk zelfs 3,065mio is
https://www.crowdrealesta(...)jfsruimtes-duitsland
pi_218997006
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 09:17 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Dat is ook bij dit project waarbij de AH 75% belang heeft, overigens geen verdere zeggenschap. Hier kun je vanaf ¤ 500 inleggen.

https://www.crowdrealesta(...)dbacbca9b8-139629964
Of dit 100% in lijn met (en in de geest van) de europeese regels is weet ik niet, daar staat:

quote:
2. Crowdfundingdienstverleners aanvaarden de volgende personen niet als projecteigenaren in verband met de op hun
crowdfundingplatform aangeboden crowdfundingdiensten:
a) hun aandeelhouders die 20 % of meer van het aandelenkapitaal of de stemrechten bezitten;
b) hun bestuurders of werknemers;
c) een natuurlijke of rechtspersoon die met die aandeelhouders, bestuurders of werknemers verbonden is door een
zeggenschapsband als gedefinieerd in artikel 4, lid 1, punt 35, onder b), van Richtlijn 2014/65/EU.
Crowdfundingdienstverleners die de in de eerste alinea, onder a), b) en c), bedoelde personen als belegger in de op hun
crowdfundingplatform aangeboden crowdfundingprojecten aanvaarden, maken het feit dat zij dergelijke personen als
beleggers aanvaarden volledig openbaar op hun website, met inbegrip van informatie over de specifieke crowdfundingprojecten waarin wordt belegd, en zorgen ervoor dat dergelijke beleggingen geschieden tegen dezelfde voorwaarden als
die voor andere beleggers, en dat die personen geen voorkeursbehandeling krijgen of bevoorrechte toegang tot informatie
hebben.
Het hebben van meer dan 20% van de aandelen OF het hebben van stemrecht is als ik dat zo lees een reden tot uitsluiting, cre stelt in de pitch dat >20% aandeel mag als er maar geen stemrecht etc. meer is. Naar mijn mening zou er dan in de verordening moeten staan "... aandelenkapitaal en de stemrechten ..." ipv of , of zie ik dat verkeerd? (bij grens minimaal >=100k investeren valt het buiten afm toezicht)
  zondag 12 oktober 2025 @ 14:35:36 #26
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_218997190
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 14:11 schreef tnhb het volgende:

[..]
Of dit 100% in lijn met (en in de geest van) de europeese regels is weet ik niet, daar staat:
[..]
Het hebben van meer dan 20% van de aandelen OF het hebben van stemrecht is als ik dat zo lees een reden tot uitsluiting, cre stelt in de pitch dat >20% aandeel mag als er maar geen stemrecht etc. meer is. Naar mijn mening zou er dan in de verordening moeten staan "... aandelenkapitaal en de stemrechten ..." ipv of , of zie ik dat verkeerd? (bij grens minimaal >=100k investeren valt het buiten afm toezicht)
Ik denk dat jij gelijk hebt, zo heb ik het zelf ook altijd geïnterpreteerd. Om het zeker te weten zou je een mailtje naar AFM kunnen doen. Maar ik vrees dat dit dan het einde van CRE zou kunnen betekenen, en daarmee snijden we onszelf in de vingers....
Je zou mogen aannemen dat AFM zelf toezicht houdt op de platformen (maar in NL moet je tegenwoordig ook maar niet teveel meer aannemen van wat je van een overheid mag verwachten).
pi_218997262
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 14:35 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Ik denk dat jij gelijk hebt, zo heb ik het zelf ook altijd geïnterpreteerd. Om het zeker te weten zou je een mailtje naar AFM kunnen doen. Maar ik vrees dat dit dan het einde van CRE zou kunnen betekenen, en daarmee snijden we onszelf in de vingers....
Je zou mogen aannemen dat AFM zelf toezicht houdt op de platformen (maar in NL moet je tegenwoordig ook maar niet teveel meer aannemen van wat je van een overheid mag verwachten).
De vraag zou dan misschien bij CRE weggelegd kunnen worden om te kijken hoe zij dit interpreteren?
pi_218997278
quote:
0s.gif Op zondag 12 oktober 2025 09:17 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik zag er laatst ook 1 van minimum 10K op CRE. Vind ik ook té trouwens.

Als ik een ton vrij beschikbaar had zou ik nog eerder het fonds van Collin overwegen vanwege de véél betere spreiding. Al zitten die volgens mij propvol met Duitse en andere grote leningen, waar ik ook al niet zo dol op ben.
Eens.
Of bijvoorbeeld via Mogelijk in hypotheek gedekte leningen.
pi_218997851
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2025 10:21 schreef InVestEerder het volgende:

Update aflossing
23-07-2025

Update aflossing
25-08-2025

Same story voor alle Duitse projecten daar helaas. Geld zit.muurvast voorlopig, gelukkig is er meestal wel voldoende cf voor de rente, maar plannen kan je wel vergeten.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_219003852
quote:
1s.gif Op zondag 12 oktober 2025 16:20 schreef nostra het volgende:

[..]
Same story voor alle Duitse projecten daar helaas. Geld zit.muurvast voorlopig, gelukkig is er meestal wel voldoende cf voor de rente, maar plannen kan je wel vergeten.
Precies, dit is niet een specifiek CRE probleem. En met CRE heb ik de indruk dat er echt wel wat gebeurt achter de schermen en dat er kennis in huis is om dit te doen. Dat dit vaak niet (vlot) lukt heeft denk ik meer te maken met de weerbarstigheid van de Duitse vastgoedmarkt dan met onwil of onkunde.

Of Collin de kennis of contacten heeft om een vastgelopen Duits project vlot te trekken, ik heb geen idee, maar het zal inderdaad een flinke kluif worden met één of meer grote commerciële objecten.
Pecunia non olet
pi_219003885
LINK KRD Sicherheitstechnik GmbH 2 publieke livegang
SPOILER
pi_219004118
CCF/Moolkea staat inmiddels open voor de liefhebbers.

Met meer rode vlaggen dan op een Chinees Partijcongres _O-

Die camping van hem is nog steeds niet open........
Pecunia non olet
pi_219004251
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 10:34 schreef obligataire het volgende:

[..]
Precies, dit is niet een specifiek CRE probleem. En met CRE heb ik de indruk dat er echt wel wat gebeurt achter de schermen en dat er kennis in huis is om dit te doen. Dat dit vaak niet (vlot) lukt heeft denk ik meer te maken met de weerbarstigheid van de Duitse vastgoedmarkt dan met onwil of onkunde.

Of Collin de kennis of contacten heeft om een vastgelopen Duits project vlot te trekken, ik heb geen idee, maar het zal inderdaad een flinke kluif worden met één of meer grote commerciële objecten.

Klopt, maar de communicatie laat wel te wensen over. Je moet chasen en vaak is het niet meer dan een nietszeggend zoethoudertje. Deel gewoon de inhoud van de gesprekken (opp hoofdlijnen) en wees ook gewoon eerlijk over de Duitse RE markt, wat velen niet zullen weten en ook toekomstige beslissingen kunnen beïnvloeden.

Helemaal als panden langjarig en 100% verhuurd zijn, zou je ook een stukje aflossing of boeterente kunnen bedingen. Die cashflow daarvoor is er dan gewoon. De kern zit hem in de bullet leningen, dat is wat iedere partij nu nekt. En als de leningnemer merkt dat één of andere vage belofte van een Nigeriaanse prins die misschien wel wil kopen, weer een paar maanden respijt geeft tegen 6%, is er ook geen enkele incentive voor die partij, wat ik ze zakelijk niet eens kwalijk kan nemen.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_219004302
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2025 11:23 schreef nostra het volgende:

[..]
Klopt, maar de communicatie laat wel te wensen over. Je moet chasen en vaak is het niet meer dan een nietszeggend zoethoudertje. Deel gewoon de inhoud van de gesprekken (opp hoofdlijnen) en wees ook gewoon eerlijk over de Duitse RE markt, wat velen niet zullen weten en ook toekomstige beslissingen kunnen beïnvloeden.

Helemaal als panden langjarig en 100% verhuurd zijn, zou je ook een stukje aflossing of boeterente kunnen bedingen. Die cashflow daarvoor is er dan gewoon. De kern zit hem in de bullet leningen, dat is wat iedere partij nu nekt. En als de leningnemer merkt dat één of andere vage belofte van een Nigeriaanse prins die misschien wel wil kopen, weer een paar maanden respijt geeft tegen 6%, is er ook geen enkele incentive voor die partij, wat ik ze zakelijk niet eens kwalijk kan nemen.
Ik heb al diverse (lange) telefoongesprekken gevoerd en dan krijg je best wel gedetailleerde informatie. Daar zit ook info bij waarvan ik wel begrijp dat ze die niet massaal online verspreiden. Persoonlijk heb ik er niet zoveel moeite mee dat een project uitloopt, ze betalen overal netjes de rente en ik heb het geld toch niet nodig. Tot dusver zijn alle projecten goed afgewikkeld met rente tot en met de laatste dag. Alleen Erfurt kan spannend worden. Ik begrijp best wel dat niet iedereen zoveel geduld heeft. De projecten lopen langzamer vol dan voorheen.
Pecunia non olet
pi_219004328
Misschien moeten wij ook maar in zilver gaan, info genoeg _O-
Pecunia non olet
pi_219005573
Linkje van b*asten woninginrichting bij Collin niet publiek. Bijna vol.

Er zijn wel wat rode vlaggen. De 3e generatie heeft het bedrijf als pinautomaat gebruikt. Ik twijfel of ik mijn investering laat staan.
SPOILER

[ Bericht 7% gewijzigd door Fredericm op 13-10-2025 15:04:50 ]
pi_219005676
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2025 14:56 schreef Fredericm het volgende:

Er zijn wel wat rode vlaggen. De 3e generatie heeft het bedrijf als pinautomaat gebruikt. Ik twijfel of ik mijn investering laat staan.
SPOILER
Iig een mooie LTV. Ik neem hem mee.
pi_219005684
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2025 14:56 schreef Fredericm het volgende:

SPOILER
Begrijp je punt, maar heb m toch ook voor een klein bedrag meegenomen vanwege de zekerheden
  maandag 13 oktober 2025 @ 15:14:01 #39
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_219005697
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 15:10 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Begrijp je punt, maar heb m toch ook voor een klein bedrag meegenomen vanwege de zekerheden
Doe ook mee met klein bedrag. Gaat hard, bijna vol.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_219005736
Wat doen jullie dan met Abdul N moeilijke naam bij Collin. 8% direct lage LTV op goedkope Duitse woningen? Staat al dagen als toekomstige investering
pi_219005756
quote:
Infraproject op GVE

Zoals ook InBestEerder heeft aangegeven klopt het verhaal niet. Enerzijds praten over investeringen in duurzame voertuigen anderzijds wordt het bedrag gebruikt om leningen af te lossen. Wanneer ik de financiële lasten van 2024 zie van 41k dan lijkt het of hij met een Swissfund achtig iets de zaak heeft gefinancierd en dat ook de Rabo geen ruimte ziet en de geldkraan dichtdraait. Kortom er is mi meer aan de hand dan in de pitch staat. De redenen om toch te investeren zijn mi een combinatie van een bedrijf dat positief draait maar vragen bij de cijfers( teveel privé onttrokken?)en een hypotheekdekking.
pi_219005982
Breeze Boutique B.V. 2
¤ 120.000 | 9,5 % rente | 48 maanden

Investeringslink:
https://url42.collincrowd(...)FJobFFZpqBWWng-3D-3D
pi_219006171
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2025 16:01 schreef KrekelJapie het volgende:
Breeze Boutique B.V. 2

Investeringslink:
Als je de pitch bekijkt dan lijkt dat aan te geven dat de betalingen bij de vorige lening goed waren en dat er nu zelfs extra verdiencapaciteit gecreeerd is, maar dan 1,5% meer rentevergoeding. Is dat dan verklaarbaar?
pi_219006174

[ Bericht 100% gewijzigd door polquito1971 op 13-10-2025 16:26:04 ]
pi_219006259
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 16:25 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
Als je de pitch bekijkt dan lijkt dat aan te geven dat de betalingen bij de vorige lening goed waren en dat er nu zelfs extra verdiencapaciteit gecreeerd is, maar dan 1,5% meer rentevergoeding. Is dat dan verklaarbaar?
Ik zie dat het risico verhoogd is van verhoogd naar aanzienlijk en de Collin inschatting van ruimvoldoende naar voldoende. De kans op een hobbelige rit is dus een stukje groter geworden.
pi_219006385
Stemming Comfort Axel is ontvangen. Er is een bod lager dan taxatie, maar hoger dan executiewaarde.

Er wordt niet verteld welke kosten ed. in mindering worden gebracht en hoeveel je per 1000 investering terug ontvangt.

Verwacht minder dan 300 per 1000, maar dat is meer een gok. Zou toch mogelijk moeten zijn dit te melden bij een stemming?

[ Bericht 22% gewijzigd door KrekelJapie op 13-10-2025 17:43:07 ]
pi_219006395
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 16:37 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Ik zie dat het risico verhoogd is van verhoogd naar aanzienlijk en de Collin inschatting van ruimvoldoende naar voldoende. De kans op een hobbelige rit is dus een stukje groter geworden.
Volgens de Collin website plaatsen ze "in beginsel" geen projecten met "Aanzienlijk risico" D&B rating. Blijkbaar zijn ze in dit geval op basis van o.a. de zekerheden (en omdat het een herfinanciering betreft: stukje eigenbelang?) toch tot een positieve plaatsingsbeslssing gekomen.
pi_219006510
Linkje Breeze
SPOILER
Wilde deze delen en is al vol
SPOILER
pi_219006573
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 15:22 schreef Fredericm het volgende:
Wat doen jullie dan met Abdul N moeilijke naam bij Collin. 8% direct lage LTV op goedkope Duitse woningen? Staat al dagen als toekomstige investering
Niets....
Pecunia non olet
pi_219007067
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2025 17:00 schreef KrekelJapie het volgende:
Stemming Comfort Axel is ontvangen. Er is een bod lager dan taxatie, maar hoger dan executiewaarde.

Er wordt niet verteld welke kosten ed. in mindering worden gebracht en hoeveel je per 1000 investering terug ontvangt.

Verwacht minder dan 300 per 1000, maar dat is meer een gok. Zou toch mogelijk moeten zijn dit te melden bij een stemming?
30% is niet zo'n vreemde schatting gelet op een andere Comfort. Op zich heb je gelijk dat je eigenlijk wel moet weten waar je over stemt maar ik ben allang blij nog iets terug te krijgen dus voor gestemd
pi_219008105
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 18:45 schreef Slingervinger het volgende:

[..]
30% is niet zo'n vreemde schatting gelet op een andere Comfort. Op zich heb je gelijk dat je eigenlijk wel moet weten waar je over stemt maar ik ben allang blij nog iets terug te krijgen dus voor gestemd
Andere comfort ontwikkeling project ook minder als eenderde ontvangen, zoals ik al zei lang geleden, GVE is erger als Max, daar heb ik toch ongeveer 60% terugontvangen.
pi_219008773
Linkje rijschool Aalsmeer bij Collin

SPOILER
pi_219009163
quote:
1s.gif Op maandag 13 oktober 2025 16:01 schreef KrekelJapie het volgende:
Breeze Boutique B.V. 2

Investeringslink:
In eerste instantie de breezer babe meegenomen , maar later doorgerold naar Rij**school Ael*sm*eer, die spreekt me toch meer aan met waarschijnlijk een rustiger verloop van het project. ;)
Pecunia non olet
  maandag 13 oktober 2025 @ 22:39:21 #54
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_219009213
Vanmiddag rond 14u een mailtje gehad van CRE om onder de aandacht te brengen dat er wat projecten zijn waar nog ruimte is. Heel succesvol is dat niet geweest.
In Cottbus (hotel) was nog 22% openstaand en dat is nu 20% geworden.
Twee projecten in DE waar minimale deelname 10k is, stonden en staan nog steeds, op 6% ruimte.
De laatste twee projecten zijn beide van leningnemer Cosimo.

Vanavond op Collin een nieuwe toekomstige investeringskans:
https://www.collincrowdfund.nl/objekta-morian-gmbh/
Leningnemer: Cosimo

Moeilijk om daar zinvolle conclusies aan te verbinden, vind ik.
pi_219009377
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 16:25 schreef polquito1971 het volgende:

[..]
In elk geval positief dat deze lening liniair is terwijl de her te financieren lening aflossingsvrij was.
pi_219010165
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 16:37 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Ze heeft nog niet echt grip op de zaak vrees ik. Omzetprognose 2024 in vorige pitch: 860k. Realisatie: 73k
pi_219010590
quote:
0s.gif Op maandag 13 oktober 2025 22:39 schreef InVestEerder het volgende:
Vanmiddag rond 14u een mailtje gehad van CRE om onder de aandacht te brengen dat er wat projecten zijn waar nog ruimte is. Heel succesvol is dat niet geweest.
Twee projecten in DE waar minimale deelname 10k is, stonden en staan nog steeds, op 6% ruimte.

Lijkt me een bedrijf dat hobt van financiering naar financiering. Met weinig tot geen aflossing. Daar hou ik niet van. Daarnaast de moeilijke uitwinning in Duitsland als het mis gaat. Loop er met een boog omheen.
pi_219010986
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 08:34 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Ze heeft nog niet echt grip op de zaak vrees ik. Omzetprognose 2024 in vorige pitch: 860k. Realisatie: 73k
Je hebt wel een punt. Ik ben wel ingestapt. Ivm zekerheden, extra inkomsten bron verhuur en over 2,5 jaar nog extra aow en hoge rente. Nog 14K te gaan
pi_219011526
Gisteren vanuit HCN een mail en laatste aflossing gehad van de sushi-zaak van de voetballer met Japanse roots. Voor de investeerders is dit project uiteindelijk helemaal netjes afbetaald met onder aan de streep ook weinig uitstel.

Complimenten aan HCN.
pi_219011549
quote:

Hierbij het linkje
SPOILER
pi_219011625
Update en stemronde S*ahi*n

SPOILER
.
Ik heb maar ja gestemd. Voorstel betekent een afboeking van ongeveer 5% op de hoofdsom. Aan cashflow is er zo'n 18% van de hoofdsom ontvangen dus uiteindelijk levert het verhaal toch nog wel wat rendement op. In totaliteit geen verlies, wat Collin zelf ook al aangeeft.
Of reken ik ergens verkeerd?

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 14-10-2025 11:53:25 ]
Pecunia non olet
pi_219012232
https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=32055
Rob*bemo*nt staat open.

Ik neig naar een basisinleg. Nette woning met in principe dekking voor de lening.
Het bedrijf is zwaar gefinancierd. De lening is voor de helft bedoeld voor aflossing Belastingdienst.

Winstgevend bedrijf, prognose ziet er heel goed uit, iets te goed denk ik :)
Pecunia non olet
pi_219012344
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 13:08 schreef obligataire het volgende:
https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=32055
Rob*bemo*nt staat open.

Ik neig naar een basisinleg. Nette woning met in principe dekking voor de lening.
Het bedrijf is zwaar gefinancierd. De lening is voor de helft bedoeld voor aflossing Belastingdienst.

Winstgevend bedrijf, prognose ziet er heel goed uit, iets te goed denk ik :)
LTV vind ik erg hoog voor een 2e hypotheek 94%. Dan moet je echt veel vertrouwen hebben in de onderneming.
Het is ook een flex lening. Betekent volgens mij aflossingsvrij. Risico wordt dus ook niet minder.
pi_219012360
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 13:22 schreef Fredericm het volgende:

[..]
LTV vind ik erg hoog voor een 2e hypotheek 94%. Dan moet je echt veel vertrouwen hebben in de onderneming.
Het is ook een flex lening. Betekent volgens mij aflossingsvrij. Risico wordt dus ook niet minder.
100k aflossing zit erin, 48 mnd
pi_219012430
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 11:42 schreef obligataire het volgende:

SPOILER
.
Ik heb maar ja gestemd. Voorstel betekent een afboeking van ongeveer 5% op de hoofdsom. Aan cashflow is er zo'n 18% van de hoofdsom ontvangen dus uiteindelijk levert het verhaal toch nog wel wat rendement op. In totaliteit geen verlies, wat Collin zelf ook al aangeeft.
Hoe verhoudt dit zich met de voorziening? :X
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_219012456
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 13:22 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Bij uitwinning zullen er ook nog kosten gemaakt moeten worden; een deel van de inleg zou verloren kunnen gaan, plus dat deze woning ook niet in een paar weken verkocht zal zijn.
Helemaal risicoloos kun je ook niet verwachten met een rente van 9%....

Het bedrijf bestaat al 17 jaar dus bedrijf en ondernemer hebben zich al wel bewezen, zegt niet alles maar is wel van andere orde dan een pure starter (met niet meer dan een mooi verhaal) natuurlijk.
Pecunia non olet
pi_219012580
quote:

SPOILER
.
Ik vraag me wel af waarom een derde partij om kwijting verzoekt voor de eerste eigenaar wanneer men dit object koopt.

Of heeft dat te maken dat men anders de schuldeisers ook meeneemt?

Anders is er een belangenverstrengeling..

In de executie kunnen ze toch ook gewoon een bod doen..zelfs misschien al vooraf zodat je dat als beginbod meeneemt..was dat niet onderhandelbaar
pi_219013466
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 13:56 schreef Boyette het volgende:

[..]
Ik vraag me wel af waarom een derde partij om kwijting verzoekt voor de eerste eigenaar wanneer men dit object koopt.

Of heeft dat te maken dat men anders de schuldeisers ook meeneemt?

Anders is er een belangenverstrengeling..

In de executie kunnen ze toch ook gewoon een bod doen..zelfs misschien al vooraf zodat je dat als beginbod meeneemt..was dat niet onderhandelbaar
Misschien is het een vrindje van S*ahin, of familie, iemand die al eerder in onderhandeling is geweest maar het niet kon rondkrijgen, en nu alsnog groen licht krijgt. Van beide kanten misschien wat water bij de wijn.
Pecunia non olet
pi_219015511
https://www.fundainbusine(...)olmarijnstraat-94-a/
NW SIGje van Ilyas, hij gaat steady door *O* *O*
pi_219019029
Ben benieuwd wat Landt*ngetje gaat doen? Volgens Collin zouden ze vandaag weer gaan betalen.
pi_219019123
quote:
12s.gif Op dinsdag 14 oktober 2025 20:34 schreef peterc het volgende:
https://www.fundainbusine(...)olmarijnstraat-94-a/
NW SIGje van Ilyas, hij gaat steady door *O* *O*
En betaalt ruim 18x de huurprijs voor iets dat er van binnen waarschijnlijk niet denderend uit ziet. Ik vraag me af hoe je dit financieel rond gerekend krijgt
pi_219019192
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 09:48 schreef FokkerCF het volgende:

[..]
En betaalt ruim 18x de huurprijs voor iets dat er van binnen waarschijnlijk niet denderend uit ziet. Ik vraag me af hoe je dit financieel rond gerekend krijgt
Hij verwacht 5100 per maand aan huur te krijgen (door de nieuwe huurders) en dan kom ik op 11x de huur uit en niet 18x de huurprijs. Nog stees ambitieus, maar hij doet het tot op heden goed. Ik pas even vanwege VRH.
pi_219019576
Wat vinden we van Objekta Morian (nu open, de helft zit al in een fonds?)

Enorme bedragen weer, stapelfinanciering, grote vastgoedfirma , vele miljoenen aan schuld.
Pecunia non olet
pi_219019901
quote:
CRE mailtje ook gehad voor Cottbus (hotel). Ondertussen staat nog 19% open. Wat is jullie mening over deze propositie?
pi_219019957
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 11:41 schreef OnionSalsa het volgende:

[..]
CRE mailtje ook gehad voor Cottbus (hotel). Ondertussen staat nog 19% open. Wat is jullie mening over deze propositie?
Ik heb hem zelf meegenomen. Recensies waren overwegend positief, mooie ligging, alleen een beetje gedateerd gebouw.
Met een LTV van 61.7% zit er wel wat rek in het risco lijkt me.
Pecunia non olet
pi_219020376
O
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 11:41 schreef OnionSalsa het volgende:

[..]
Ook meegedaan met deze. Vooral vanwege de ligging, goede reviews en de hotelketen die een sterke internationale naam heeft.
pi_219020384
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 11:03 schreef obligataire het volgende:
Wat vinden we van Objekta Morian (nu open, de helft zit al in een fonds?)

Enorme bedragen weer, stapelfinanciering, grote vastgoedfirma , vele miljoenen aan schuld.
Kort overwogen om mee te doen, maar uiteindelijk toch links laten liggen. Had voor mij meer met de relatief korte looptijd te maken, anders had ik er misschien wel een basisbedrag ingelegd.
pi_219020606
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 10:03 schreef boertje2024 het volgende:

[..]
Hij verwacht 5100 per maand aan huur te krijgen (door de nieuwe huurders) en dan kom ik op 11x de huur uit en niet 18x de huurprijs. Nog stees ambitieus, maar hij doet het tot op heden goed. Ik pas even vanwege VRH.
Ik was even uitgegaan van de huurprijzen die in de funda advertentie genoemd worden plus de overdrachtsbelasting bovenop de vraagprijs. Aankoop zal vermoedelijk nog wel iets meer zijn geweest zelfs.
Dat de bevriende taxateur wel erg optimistisch waardeert, is niet echt geloofwaardig zoals wel vaker.
pi_219021279
Bedankt!

Ik bekeek ook het Bouwfinanciering Oostende project, maar dat leek me toch een stuk meer risicovol omdat de ontwikkelaar een negatief eigen vermogen heeft.

SPOILER
  woensdag 15 oktober 2025 @ 15:48:10 #80
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_219021517
Bij de afdeling intensief beheer van CCF kunnen ze opnieuw aan de slag met C*fe D*en T*llensteghe (44744)
SPOILER
pi_219021899
Ik vind het wel een mooi handvat de nieuwe Collin voorzieningen berekening.
Ik voer hem nu uit bij iedere nieuwe potentiële investering. Ik neem bij potentiële voorzieningen alleen dan de investering mee als de rente aanzienlijk is en het ondernemings verhaal moet niet teveel rode vlaggen hebben
Bij het huidige Collin aanbod heeft alleen abdul moeilijke achternaam geen potentiële voorzieningen door sterke zekerheden. De andere 4 wel.
pi_219022764
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 15:15 schreef OnionSalsa het volgende:
Bedankt!

Ik bekeek ook het Bouwfinanciering Oostende project, maar dat leek me toch een stuk meer risicovol omdat de ontwikkelaar een negatief eigen vermogen heeft.

SPOILER
Deze laat ik ook links liggen.
pi_219022797
quote:
1s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 16:35 schreef Fredericm het volgende:
Ik vind het wel een mooi handvat de nieuwe Collin voorzieningen berekening.
Ik voer hem nu uit bij iedere nieuwe potentiële investering. Ik neem bij potentiële voorzieningen alleen dan de investering mee als de rente aanzienlijk is en het ondernemings verhaal moet niet teveel rode vlaggen hebben
Bij het huidige Collin aanbod heeft alleen abdul moeilijke achternaam geen potentiële voorzieningen door sterke zekerheden. De andere 4 wel.
Benieuwd of Abdul nog een keer gefund gaat worden. Staat al een week in de wachtrij volgens mij.
pi_219023296
NW GVE een halfjaar later
https://www.geldvoorelkaa(...)gen+en+Nieuwsbrieven
is oa herfin van mei 2025
https://www.collincrowdfund.nl/jvk-interim-en-advies-b-v2/

SPOILER
pi_219024900
quote:
12s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 19:17 schreef peterc het volgende:
NW GVE een halfjaar later
https://www.geldvoorelkaa(...)gen+en+Nieuwsbrieven
is oa herfin van mei 2025
https://www.collincrowdfund.nl/jvk-interim-en-advies-b-v2/

SPOILER
Deze zin klopt dan al niet
quote:
Met deze financiering van wil ik mijn financieringsstructuur optimaliseren door bestaande leningen met een hogere rente te herfinancieren.
pi_219025191
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 22:16 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
[..]

Inderdaad.
Eerlijker zou zijn, ik heb er veel geld voor over om van de hypotheek op mijn huis af te komen.
pi_219026931
Fischer & Honsel GmbH
¤ 1.000.000 | 8,5 % rente | 42 maanden

SPOILER
  donderdag 16 oktober 2025 @ 10:38:04 #88
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_219026978
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 15:48 schreef boriq het volgende:
Bij de afdeling intensief beheer van CCF kunnen ze opnieuw aan de slag met C*fe D*en T*llensteghe (44744)
SPOILER
Heb er vorige week nog een biertje gedronken. De eigenaar had in de coronatijd naast het cafe gelegen pand gehuurd en was daar een bierwinkel begonnen. Bierwinkel is inmiddels gesloten derhalve kan hij zich volledig richten op de cafe.
  donderdag 16 oktober 2025 @ 10:43:57 #89
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_219027005
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 22:16 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
[..]

Mooi Bla-bla-bla. Dan ben ik al weg.
pi_219028432
quote:
0s.gif Op woensdag 15 oktober 2025 10:03 schreef boertje2024 het volgende:

[..]
Het is maar wat je goed noemt. In dit artikel wordt Ilyas genoemd: schimmige praktijken, huisjes melken, het randje van de wet opzoeken. Hierin investeren is eigenlijk onethisch naar mijn mening.

https://nos.nl/regio/zh-r(...)erdam-grijpt-niet-in
pi_219028707
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 13:36 schreef mrbombastic het volgende:

[..]
Het is maar wat je goed noemt. In dit artikel wordt Ilyas genoemd: schimmige praktijken, huisjes melken, het randje van de wet opzoeken. Hierin investeren is eigenlijk onethisch naar mijn mening.

De huurders betalen inderdaad de hoofdprijs maar zijn over het algemeen tevreden en kunnen wel wonen. Tuurlijk hadden ze liever minder betaald maar dan hadden ze geen dak boven hun hoofd gehad want de gemeente en rijksoverheid praat makkelijk maar zonder dit soort praktijken zouden er nog minder woningen zijn en nóg minder huurwoning. Er moet eens wat minder gezeurd worden over het milieu en ze moeten eens flink gaan bouwen dan lossen dit soort problemen zich tzt vanzelf op.

[ Bericht 0% gewijzigd door Horsemen op 16-10-2025 14:44:35 ]
pi_219028852
quote:
14s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 14:22 schreef Horsemen het volgende:
Er moet eens wat minder gezeurd worden over het milieu en ze moeten eens flink gaan bouwen dan lossen dit soort problemen zich tzt vanzelf op.
Beetje jammer dit soort politieke retoriek, hoofdoorzaken voor de stagnerende bouw liggen echt niet bij het milieu, en overigens ook niet bij asielzoekers ...
pi_219029126
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 14:48 schreef ZeKraut het volgende:

[..]
Beetje jammer dit soort politieke retoriek, hoofdoorzaken voor de stagnerende bouw liggen echt niet bij het milieu, en overigens ook niet bij asielzoekers ...
Nee, ieder jaar een stad als Venlo er bij, geen probleem.
Pecunia non olet
pi_219029138
Update Hum*ble.........

SPOILER
.
Ze zijn de achterstanden in communicatie nu toch wel aan het wegwerken is mijn indruk. Nu de centjes nog.
Pecunia non olet
pi_219029151
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 13:36 schreef mrbombastic het volgende:

[..]

En dan: verbieden? Met als gevolg dat deze pandjes ook verkocht gaan worden, zodat er straks helemaal geen woonruimte meer te huren is? Blijkbaar kunnen die huurders het betalen en willen ze het betalen. Vraag en aanbod.
Pecunia non olet
pi_219029277
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 14:48 schreef ZeKraut het volgende:

[..]
Onder welke steen heb jij de afgelopen jaren geleefd? 8)7
pi_219029575
quote:

SPOILER
.
Het rentegemis, heb je dat meegerekend? Dat is in harde euro's ook aanzienlijk hier
pi_219030463
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 16:27 schreef ovdm het volgende:

[..]
Het rentegemis, heb je dat meegerekend? Dat is in harde euro's ook aanzienlijk hier
Nee daar reken ik niet op of mee ;) We krijgen de hoofdsom en een paar knaken en daar ben ik nu content mee, soms moet je tevreden zijn en beseffen dat het ook veel slechter had gekund.
Pecunia non olet
pi_219030787
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 15:23 schreef obligataire het volgende:

[..]
Nee, ieder jaar een stad als Venlo er bij, geen probleem.
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 15:46 schreef Horsemen het volgende:
Onder welke steen heb jij de afgelopen jaren geleefd?
Man, man, wat een reacties. Ik werk al meer dan 40 jaar in de planologie, jij?

Dit is een crowdfundingsite, en mijn pleidooi was en is om het daarbij te houden
pi_219030825
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2025 19:31 schreef ZeKraut het volgende:

[..]
[..]Ik werk al meer dan 40 jaar in de planologie
Nou dat gaat jullie dan bijzonder goed af. _O-

++++ Terug naar crowdfunding ++++
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: