Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: "Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel, hè."
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen Dit jaar stemmen we allemaal op Gorki-Mia.
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik - Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Het zal vast voor velen jeugdsentiment zijn, maar ik vind het eigenlijk maar een matige muziekmix. Ik vergeet altijd hoeveel zooi er in de jaren 90 is uitgebracht en onder het mom 'lekker fout' nog altijd scoort.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Op maandag 6 oktober 2025 12:34 schreef Mexicanobakker het volgende: Het zal vast voor velen jeugdsentiment zijn, maar ik vind het eigenlijk maar een matige muziekmix. Ik vergeet altijd hoeveel zooi er in de jaren 90 is uitgebracht en onder het mom 'lekker fout' nog altijd scoort.
Dat is natuurlijk wel een beetje de samenvatting van radioland in de jaren 90. Daar zitten niet de goede platen zoals in de decennia daarvoor. Maar ze waren er wel.
In de Top 2000 blijft het beperkt tot Sophie Ellis B (met de verkeerde plaat)
[..] Dat is natuurlijk wel een beetje de samenvatting van radioland in de jaren 90. Daar zitten niet de goede platen zoals in de decennia daarvoor. Maar ze waren er wel.
Die lijsten zijn ook samenvattingen van radioland..maar hier gingen we horizontaal programmeren
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
[..] Die lijsten zijn ook samenvattingen van radioland..maar hier gingen we horizontaal programmeren
Wanneer begon dat gebbetje ook alweer?
Ik luister momenteel niet, maar is er ook niet gewoon een mismatch tussen de jaren ‘90, waarin muzikaal alles kon en niets te extreem was, en Radio 2, dat altijd keurig binnen de lijntjes kleurt?
[..] Volgens mij bedoelen we hier wel hetzelfde. Ik dacht dat duidelijkheid wel mijn kenmerk was inmiddels.
Niet echt, vandaar de Jip en Janneketaal
Op maandag 6 oktober 2025 12:43 schreef Fred_B het volgende: Ik luister momenteel niet, maar is er ook niet gewoon een mismatch tussen de jaren ‘90, waarin muzikaal alles kon en niets te extreem was, en Radio 2, dat altijd keurig binnen de lijntjes kleurt?
Ik heb het niet zo op al die happy hardcore en het gros van de eurodance, dat helpt natuurlijk niet. Maar veel pop is ook gewoon doodsaai, zoals Lene Marlin, Sacrifice of deze van Seal.
En wat leuk is aan alternative hoor je ook wel in de Kink 1500, dus dat kan me in dit lijstje ook minder boeien dan in de Top 80s, waar je onderin nog wel wat nummers hoort die die lijst ook niet zomaar halen.
[..] Ik heb het niet zo op al die happy hardcore en het gros van de eurodance, dat helpt natuurlijk niet. Maar veel pop is ook gewoon doodsaai, zoals Lene Marlin, Sacrifice of deze van Seal.
Oerdegelijke Sky Radio en VH1hits to break the monotony of all that hardcore dance that has gotten to be a little bit out of control
Op maandag 6 oktober 2025 12:51 schreef Tussle266 het volgende: Ik zou deze toch wel graag inruilen voor de tinnen soldaatjes ofzo. Hoe ellendig jullie die jaren 90 ook vinden.
Snoop Doggy Dogg is wel lollig, maar is wel meer iets voor de Extra 500. Of plek 3241 in de MOL.
[..] Daar verschillen we wel van mening dan, of nou ja, specifiek over deze. De rest valt inderaad wel mee.
Ik zou My Medicine dan juist wel weer lachen vinden. Daar mag die jongen met een meisjesnaam-schijtlol wel voor geloosd worden
[..] Ik zou My Medicine dan juist wel weer lachen vinden.
Niks in de 90s lijst te zoeken natuurlijk
Behoorlijk wat heroinegebruik in de grungescene hoor!
Mijn herinneringen uit de snoopwinkel zijn natuurlijk ook vooral uit de 00s, ik ben te jong voor deze ongein.
Dan liever A Girl Called Johnny (in week 53 dan natuurlijk)
Snoep de hond is in zijn algemeenheid overigens wel overschat. Aangeboren mazzel met zijn stemgeluid en grappige character building met zijn groene blaadjes en in elke stad het shirt van de club dragen en dat is het.
Op maandag 6 oktober 2025 13:04 schreef Tussle266 het volgende: Snoep de hond is in zijn algemeenheid overigens wel overschat. Aangeboren mazzel met zijn stemgeluid en grappige character building met zijn groene blaadjes en in elke stad het shirt van de club dragen en dat is het.
Ik vind het totaal geen leuke man.
Er is ook nog albumversie nieuws, nieuw TOV week 53 2024:
Madonna - Frozen Underworld - Born Slippy (niet echt, want Ruud, maar nu echt) Seal - Crazy (ook bekend als Future Love Paradise en Fly Like An Eagle) Manic Street Preachers - Motorcycle Emptiness Bon Jovi - In These Arms (Always is daarentegen teruggebracht tot temporary) Oasis - Live Forever Stiltskin - Inside Oasis - Whatever Jamiroquai - Canned Heat Sade - No Ordinary Love The Prodigy - Out Of Space Alice in Chains - Rooster Guns 'n Roses - Estranged (Niet echt, maar nu wel echt) + een heleboel die we wel al hadden 42 weken geleden, natuurlijk.
GNR en Underworld waren sowieso al albumversie zonder dat ze zo genoemd werden, iemand nog een aanmerking bij de andere?
[..] Deze van de broer van Beyonce? Opvallende keuze. Wel prima plaat overigens.
Stond niet op Spotify, dat helpt wellicht bij de beeldvorming dat ik hem weinig hoorde.
[..] Deze van de broer van Beyonce? Opvallende keuze. Wel prima plaat overigens.
Natuurlijk zijn Cannonball en dit beter, maar die hoor ik ook wel veel vaker.
We beginnen meteen goed, met een van de minst bekende nummers van de resterende 400. De artiest is natuurlijk een stuk bekender dan Curved Air uit het vorige blokje (dat inmiddels als jaren terug voelt), maar dit is niet het bekendste nummer van de Haagse Q. Deze Hans van Hemert-productie heeft een fantastische opbouw en is daarmee echt een prachtige barokpopsong die mij meer doet dan de fijne beatmuziek van The Life I Live of de ietwat flauwige soulvolle rock van Ann. Ik denk dat het alweer meer dan 10 jaar geleden was dat ik de Top 2000 van 1999 begon te luisteren en ik vond die eerste 1000 nummers echt een zware zit, er zat zoveel meuk en middelmaat tussen, maar daartussen zaten er een paar die het wel deden. En ik denk dat dit van de nummers die ik niet kende absoluut mijn favoriet was. In 1999 dus in de lijst op 1678, daarna nog terugkerend in 2002, 2003 en 2005. Daarbij was plek 1437 in 2002 de beste notering.
399 Madness - Our House
Niet met twee katten in de tuin, maar gewoon precies midden op straat. Populair door reclames en TV-tunes duurde het nog een hele tijd voordat dit nummer de Top 2000 haalde. Voor mij is het ook de favoriet, waarschijnlijk doordat de song wat meer tegen new wave aan schuurt met dat fijne pianogeluid dat goed combineert met die klassieke blazers. Ook toen ik Madness nog wat minder leuk vond, vond ik deze al top, dus dat zegt wel wat over de kwaliteit. Al ligt de rest inmiddels wel wat dichterbij dan vroeger. In 2016 binnen op 661 maar daarna hoofdzakelijk gezakt, zodat de plaat inmiddels op 1192 stond.
398 The Doors - Waiting for the Sun
Een nummer Waiting for the Sun, dat staat vast op het album Waiting for the Sun toch? Haha, nee, natuurlijk niet. Omdat het nummer niet goed werd bevonden voor die plaat bleef het op de plank liggen, maar de albumtitel bleef. Uiteindelijk duurde het nog 2 jaar sleutelen voordat de band tevreden was. Bij Back Street Luv was het denk ik wel duidelijk gemaakt dat ik wel van dat harde, diepe orgelgeluid hou - het klinkt wat weemoedig, maar het rockt allemaal wel gewoon heerlijk. In dit nummer komt dat harde orgelgeluid het beste naar voren, genieten. Al duurde het jaren voordat dit een vaste waarde werd in de Top 2000: In 1999 op 500 binnen en in 2001 op 767, maar pas vanaf 2009 moet ie 10 jaar lang meedoen. De beste kansen zijn deze plaat helaas ontnomen omdat dit te zwaar was voor Toering en Stoeltie.
SPOILER: 397-376
[ Bericht 0% gewijzigd door Mexicanobakker op 06-10-2025 14:51:25 ]
Oh ja, er is een lijstje aan de gang. Zal ook eens luisteren
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
Bran van 1990 vind ik dan nog wel redelijk verrassend.
En over de countdown. Weinig op aan te merken, behalve die nieuwe oude Beatles, die door het oppoetsen ook echt een beetje als een nieuwe oude Beatles klinkt. Had liever een oude oude Beatles gehad, iets wat Stereo Mike zou kunnen draaien zeg maar. Misschien nog eens proberen met ChatGPT 6 straks.
Op maandag 6 oktober 2025 14:30 schreef Tussle266 het volgende: En over de countdown. Weinig op aan te merken, behalve die nieuwe oude Beatles, die door het oppoetsen ook echt een beetje als een nieuwe oude Beatles klinkt. Had liever een oude oude Beatles gehad, iets wat Stereo Mike zou kunnen draaien zeg maar. Misschien nog eens proberen met ChatGPT 6 straks.
Het klinkt wel wat glad inderdaad, daarom ook 'slechts' hier.