quote:Kon mijn ogen net niet geloven. In het benzinestation moest een opa van 80 jaar om een pak sigaretten te kopen via zijn identiteitsbewijs bewijzen dat hij boven de 18 jaar was.
Blijkt echt een nieuw voorschrift te zijn van de Bovag.
Ze zijn echt gek geworden. #slapstick?
https://mijn.bovag.nl/act(...)ntrole-tabaksverkoopquote:BOVAG heeft samen met andere brancheorganisaties in de energiesector– VEMOBIN, NOVE en Drive –afgesproken dat hun leden per 1 oktober 2025 alle klanten controleren op leeftijd bij de aankoop van tabak. Dit om medewerkers te beschermen tegen de toename van agressie en geweld, maar ook om tot 2030 als verkoopkanaal geaccepteerd te blijven.
De organisaties hebben het volgende besloten:
1. Met ingang van 15 augustus 2025 zullen leden alle klanten die op hun locaties tabak aankopen, een kaartje ten grootte van een creditcard overhandigen waarop ze aankondigen dat ze;
2. Vanaf 1 oktober 2025 alle klanten die op hun verkooppunten tabak aankopen, zullen controleren op de wettelijk toegestane verkoopleeftijd. Dit kan via
- het fysiek controleren van de ID zelf, dan wel
- het controleren van de wettelijke toegestane verkoopleeftijd via digitale apparatuur (H@nd, Moneytronic en handmatige check, dan wel ID-checker of een alternatief digitaal systeem).
Hieronder kun je het kaartje downloaden. Er is zowel een Nederlandse als een Engelse versie beschikbaar. Let op: je bent zelf verantwoordelijk voor de productie van het kaartje en de distributie naar je locaties.
Dit ja.quote:Op zondag 5 oktober 2025 18:31 schreef kwiwi het volgende:
Meneer de Hond kan wel klagen, maar dit is veel fijner voor de verkoopster/verkoper. Geen gezeik meer als je iemand vraagt naar ID bij twijfel. Zelfde regels voor iedereen, klaar.
Ja, precies. Het is namelijk algemeen bekend dat tokkies en proleten van 18 jaar en ouder zich keurig laten leiden door regeltjes van de BOVAG.quote:Op zondag 5 oktober 2025 18:31 schreef kwiwi het volgende:
Meneer de Hond kan wel klagen, maar dit is veel fijner voor de verkoopster/verkoper. Geen gezeik meer als je iemand vraagt naar ID bij twijfel. Zelfde regels voor iedereen, klaar.
In België moest dit van de zomer al via zo’n gezichtsscan.quote:Op zondag 5 oktober 2025 18:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Boeiend. Straks koopt toch iedereen hier zijn tabak over de grens.
Dan kunnen ze 1000 Euro per pakje gaan vragen en moet iedereen die dat koopt zich verplicht in het gezicht laten spugen. Dat maakt dan ook geen enkel verschil meer.
Daar gaat je privacy.quote:Op zondag 5 oktober 2025 19:02 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
In België moest dit van de zomer al via zo’n gezichtsscan.
Ik heb een keer tegen hem gevoetbald, ging hij voor de wedstrijd aan iedereen vragen wat ze dachten dat de uitslag zou worden.quote:Op zondag 5 oktober 2025 19:48 schreef Cockwhale het volgende:
Maurice de Hondenlul niks beters te doen? Waarom is die gast überhaupt relevant?
Zijn ex vrouw deed schijnbaar niet aan voorspel hè.quote:Op zondag 5 oktober 2025 19:52 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik heb een keer tegen hem gevoetbald, ging hij voor de wedstrijd aan iedereen vragen wat ze dachten dat de uitslag zou worden.
Zegt degene met een foto van een kettingrokende peuter als avatar.quote:Op zondag 5 oktober 2025 18:50 schreef LXIV het volgende:
Belachelijk dat ze deze troep nog tot in 2030 mogen verkopen
Wel is over nagedacht. Wij kopen dus heel veel in Duitsland maar nooit tabak want we zijn geen proleten. Maar kan ik het daar niet kopen en dan doorverkopen in t westen waar we af en toe geen gaan?quote:
Ja dat kan. Vergelijk de prijzen en tel uit je winst als je het verkoopt ver onder de nederlandse prijs.quote:Op zondag 5 oktober 2025 20:37 schreef xzaz het volgende:
[..]
Wel is over nagedacht. Wij kopen dus heel veel in Duitsland maar nooit tabak want we zijn geen proleten. Maar kan ik het daar niet kopen en dan doorverkopen in t westen waar we af en toe geen gaan?
Publieke privacy anno 2025 is een hoax, alleen voor een verblijf in je privéwoning binnenshuis kun je afzondering afdwingen.quote:
Zelfs daar bestaat privacy niet, het is allemaal gewoon een grote leugen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 02:56 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Publieke privacy anno 2025 is een hoax, alleen voor een verblijf in je privéwoning binnenshuis kun je afzondering afdwingen.
Iedereen die rookt is part en deel van het probleem.quote:Op zondag 5 oktober 2025 22:57 schreef the-eye het volgende:
Clownsworld
En zo ver zijn we dan ondertussen gezakt in dit land. Er worden problemen ondervonden bij het vragen naar legitimatie aan jeugd. Ipv daar werk van te maken, want dat is toch niet het enige probleem lijkt me, lossen we het op door oudere mensen die part noch deel aan dat probleem hebben, te gaan vernederen
Lekker bezig hoor.
Sjeesus gast.... ga jij's opzoek naar hulp want als wat iemand anders doet je zo van streek maakt ben je zelf je probleem hoorquote:Op maandag 6 oktober 2025 06:09 schreef dop het volgende:
[..]
Iedereen die rookt is part en deel van het probleem.
Het lastiger maken dat je een smerige en giftige gewoonte kunt blijven doen is geen kwestie van vernedering.
Het zou natuurlijk veel beter zijn als ze de verkoop van die rommel in zijn geheel zouden verbieden.
Straks vervangen door automaten die hetzelfde doen.quote:Op zondag 5 oktober 2025 18:31 schreef kwiwi het volgende:
Als je zo dom bent om te roken dan spuug je jezelf al in het gezicht.quote:Op zondag 5 oktober 2025 18:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Dan kunnen ze 1000 Euro per pakje gaan vragen en moet iedereen die dat koopt zich verplicht in het gezicht laten spugen. Dat maakt dan ook geen enkel verschil meer.
Ik ben niet van streek, vind het helemaal prima dat er voor tabak steeds strengere regels komen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 06:24 schreef the-eye het volgende:
[..]
Sjeesus gast.... ga jij's opzoek naar hulp want als wat iemand anders doet je zo van streek maakt ben je zelf je probleem hoor
En voor alcohol? messen? energiedrank? vlees? snoep? chips? koek?quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:25 schreef dop het volgende:
[..]
Ik ben niet van streek, vind het helemaal prima dat er voor tabak steeds strengere regels komen.
Jij noemt dat vernedering, dus wie heeft hier nu hulp nodig?
Dat is helemaal prima als je tegen roken wil zijn maar om mensen zich onaangenaam te laten voelen omdat ze keuzes maken die jij niet kan verwerken gaat me veel te verquote:Op maandag 6 oktober 2025 12:25 schreef dop het volgende:
[..]
Ik ben niet van streek, vind het helemaal prima dat er voor tabak steeds strengere regels komen.
Jij noemt dat vernedering, dus wie heeft hier nu hulp nodig?
Alcohol zijn door de jaren heen de regels ook strenger geworden (terecht).quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:30 schreef Nober het volgende:
[..]
En voor alcohol? messen? energiedrank? vlees? snoep? chips? koek?
De oude baas wordt niet geconfronteerd met mijn idealen.quote:Op maandag 6 oktober 2025 12:49 schreef the-eye het volgende:
[..]
Dat is helemaal prima als je tegen roken wil zijn maar om mensen zich onaangenaam te laten voelen omdat ze keuzes maken die jij niet kan verwerken gaat me veel te ver
Ik zie hier een ouwe baas voor me die z'n doosje sigaren komt halen . Waarom moet hij geconfronteerd worden met jouw idealen? Net als dat jij geen last wil hebben van zijn rook hoeft hij ook geen last te hebben van jouw hersenspinsels
Iedereen ziet dat hij boven de zuurballenwet isquote:Op maandag 6 oktober 2025 13:01 schreef dop het volgende:
[..]
De oude baas wordt niet geconfronteerd met mijn idealen.
Hij moet zich legitimeren en jij vind dat vernedering, wat onzin is.
Verdwijnt daarmee de sigaret?quote:Op maandag 6 oktober 2025 06:09 schreef dop het volgende:
Het zou natuurlijk veel beter zijn als ze de verkoop van die rommel in zijn geheel zouden verbieden.
Misschien over een aantal jaar (maar dan mogen tankstations toch al geen tabak meer verkopen)quote:Op zondag 5 oktober 2025 18:31 schreef kwiwi het volgende:
Dat kan niet meer in Nederland, althans niet legaalquote:Op dinsdag 7 oktober 2025 11:14 schreef Cherni het volgende:
Tja bestel je gewoon online. Het is me weer een maatregel.
Nee, er zullen altijd mensen zijn die de verleiding niet kunnen weerstaan. Maar het aantal rokers neemt door strengere regels en hogere prijzen, en minder plekken waar gerookt en verkocht mag worden wel af.quote:
Ik voel me altijd wel wat gevleid als ze er naar vragen om te bewijzen dat ik 18+ benquote:Op zondag 5 oktober 2025 19:40 schreef Watmoetjenou het volgende:
Waardeloos, ik heb ooit bij een tankstation gewerkt, maar daar zou ik dus niet aan meewerken.
Je hebt nu al de leeftijd tot 25, maar je ziet echt wel of iemand 50+ is
De BOVAG zelf heeft niets te zeggen als de leden (de brandstofmerken in dit geval) er zelf niet achter staan,quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 11:04 schreef Watmoetjenou het volgende:
En wat de fuck heeft de Bovag daar in te zeggen.
Heroïne en cocaïne zijn ook al héél lang verboden...quote:Op maandag 6 oktober 2025 06:09 schreef dop het volgende:
[..]
Iedereen die rookt is part en deel van het probleem.
Het lastiger maken dat je een smerige en giftige gewoonte kunt blijven doen is geen kwestie van vernedering.
Klopt, en ook daar zie je dat hoe makkelijker te krijgen hoe groter de groep gebruikers.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 14:56 schreef Horzula het volgende:
[..]
Heroïne en cocaïne zijn ook al héél lang verboden...
Euh...quote:Op zondag 5 oktober 2025 19:02 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
In België moest dit van de zomer al via zo’n gezichtsscan.
Oftewel door te verbieden verdwijnt het in de illegaliteit. De problemen met drugs zijn decennia bekend waar dus de sigarettenhandel bijkomt.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 12:19 schreef dop het volgende:
[..]
Nee, er zullen altijd mensen zijn die de verleiding niet kunnen weerstaan. Maar het aantal rokers neemt door strengere regels en hogere prijzen, en minder plekken waar gerookt en verkocht mag worden wel af.
Als dit een opzichzelfstaande maatregel zou zijn dan zou het minder effect hebben.
Nee hoor, dat gaat niet de illegaliteit in zolang ze vlak over de grens in Duitsland nog niet meegaan met deze waanzin. Ik heb al meer dan een jaar geen cent meer uitgegeven in Nederland aan tabakswaren, alles komt tegenwoordig uit Duitsland.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 19:39 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Oftewel door te verbieden verdwijnt het in de illegaliteit. De problemen met drugs zijn decennia bekend waar dus de sigarettenhandel bijkomt.
Dat was in Zevenhuizen bij Rotterdam, zegt mijn man. Niet in Ranst wat ik dus dacht.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 19:21 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Euh...
In welk deel van België was dat in godsnaam
Ik woon niet ver van Duitsland dus de meeste sigaretten worden daar gekocht. Nederlandse pakjes zie je nog heel weinig. Maar er zijn wel degelijk sigaretten in omloop zonder accijns, vaak imitaties van bekende merken. Je hebt ze al voor ¤40 per slof.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 19:52 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nee hoor, dat gaat niet de illegaliteit in zolang ze vlak over de grens in Duitsland nog niet meegaan met deze waanzin. Ik heb al meer dan een jaar geen cent meer uitgegeven in Nederland aan tabakswaren, alles komt tegenwoordig uit Duitsland.
Aha.. want in België is dit dus heul niet aan de ordequote:Op dinsdag 7 oktober 2025 20:32 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dat was in Zevenhuizen bij Rotterdam, zegt mijn man. Niet in Ranst wat ik dus dacht.
Halverwege augustus al.
ondanks de illegaliteit zullen de problemen afnemen, ik kan geen precies % er op plakken, maar het gebruik moet nog gemakkelijk kunnen halveren.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 19:39 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Oftewel door te verbieden verdwijnt het in de illegaliteit. De problemen met drugs zijn decennia bekend waar dus de sigarettenhandel bijkomt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 11% gewijzigd door dop op 07-10-2025 22:02:38 ]Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
Als jij een contact hebt met zo'n handelaar mag je me rustig even informeren. Imitatie of echt zal mij om het even zijn, het gaat tenslotte niet om kleding.quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 20:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik woon niet ver van Duitsland dus de meeste sigaretten worden daar gekocht. Nederlandse pakjes zie je nog heel weinig. Maar er zijn wel degelijk sigaretten in omloop zonder accijns, vaak imitaties van bekende merken. Je hebt ze al voor ¤40 per slof.
Dit soort opmerkingen.quote:
Vrije markt, minder regels, minder bemoeienis van de staat. Het gaat goed in Nederland.quote:
Goh, wie had dat nu toch verwacht?quote:Tabakscontrole op tankstations levert agressie op: 'Motivatie verdwijnt zo'
Sinds 1 oktober moeten klanten van tankstations die tabak willen kopen altijd een legitimatie laten zien, ongeacht hun leeftijd. Dat leidt tot veel extra spanningen, zeggen pomphouders tegen RTV Oost.
Een medewerkster van een pompstation in Zwolle zegt dat ze dagelijks wordt uitgescholden. "Het werk was altijd heel erg leuk, maar op deze manier verdwijnt mijn motivatie", zegt de vrouw anoniem tegen de omroep.
Andere tankstationmedewerkers herkennen dat beeld. De kopers hebben weinig begrip voor het nieuwe beleid, zeggen ze. "Vroeg in de ochtend word ik al uitgescholden en dat gaat de hele dag zo door", zegt een medewerker van een pompstation in Almelo.
De zogenoemde 100-procentregel is ingevoerd op advies van brancheverenigingen als NOVE en BOVAG. Het beleid is niet wettelijk verplicht, maar tankstations wordt dringend aangeraden het beleid te volgen. Doel is juist om agressie tegen personeel te voorkomen, omdat er geen uitzonderingen meer worden gemaakt.
https://nos.nl/artikel/25(...)tivatie-verdwijnt-zo
Het is eigenlijk schandalig dat we dit al moeten verwachten.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 12:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Goh, wie had dat nu toch verwacht?
De branche die nu schrikt van een stukje marktwerking niet.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 12:06 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Goh, wie had dat nu toch verwacht?
Als de kaasboer mijn id-kaart wil zien voor ik mijn stukje kaas mee krijg dan ga ik ook naar een ander.quote:Ook wil de eigenaar in Rijssen geen klandizie verliezen en dat gebeurt wel, zegt hij. Klanten laten bij een controle hun spullen staan en lopen weg. "Zo raak ik heel veel klanten kwijt. Mensen gaan dan naar een ander, waar ze zich niet hoeven te legitimeren."
Eigenlijk zou men wel de frustratie luidkeels moeten uiten tegen het winkelpersoneel, want het winkelpersoneel laat het onrecht bestaan en groeien.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 13:17 schreef Zoddie het volgende:
Tja, nu betalen met de telefoon zo normaal is geworden nemen nog maar weinig mensen hun portemonnee mee naar een winkel en dan willen ze nog even een pakje sigaretten halen of een flesje drank en dan moet je eerst weer terug naar huis om je ID op te halen.
Ik snap de frustratie wel alleen moet je die natuurlijk nooit op het winkelpersoneel uiten.
Tel je de vapers ook mee?quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 12:19 schreef dop het volgende:
[..]
Nee, er zullen altijd mensen zijn die de verleiding niet kunnen weerstaan. Maar het aantal rokers neemt door strengere regels en hogere prijzen, en minder plekken waar gerookt en verkocht mag worden wel af.
Als dit een opzichzelfstaande maatregel zou zijn dan zou het minder effect hebben.
Tja, nog een argument voor die grenscontroles dus: Accijnsfraude.quote:Op zondag 5 oktober 2025 18:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Nee hoor, men mag tot een bepaalde hoeveelheid gewoon invoeren.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 14:48 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Tja, nog een argument voor die grenscontroles dus: Accijnsfraude.
Dat is alleen als je je wagen vol laad met tabak. Kleine hoeveelheden kan je gewoon legaal kopen over de grensquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 14:48 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Het percentage rokers onder allochtonen ligt veel hoger dan onder autochtonen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 19:53 schreef Mootje_Utrecht het volgende:
Nederlandse tokkies misdragen zich. Water is nat.
Body fatcheck bij bestellen fast food. Te dik is geen eten.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 19:43 schreef Twiitch het volgende:
Misschien ook leeftijdscontrole voor mensen die willen tanken invoeren. En voor vette of zoete etenswaren. It's for the greater good.
Dan moet er alleen wel een wettelijke basis voor zijn.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:03 schreef TweedeKlum het volgende:
Zoals Lenin al zei, vertrouwen is goed, controleren is beter.
Op grond waarvan moeten 70+ mensen hun persoonsgegevens laten zien aan een verkoper voor het kopen van legale goederen?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:09 schreef Nattekat het volgende:
Mensen gaan echt zo uit hun pan als ze om hun id wordt gevraagd?
Het is toch volslagen idioot? Ik snap waarom ze het doen, maar dat is niet de juiste reden. Dat krijg je als richtlijnen regels worden, dat gaat alleen maar fout.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:09 schreef Nattekat het volgende:
Mensen gaan echt zo uit hun pan als ze om hun id wordt gevraagd?
Boeit de context? Die mensen gaan uit hun pan om zoiets onbenulligsquote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:19 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Op grond waarvan moeten 70+ mensen hun persoonsgegevens laten zien aan een verkoper voor het kopen van legale goederen?
Je krijgt ze vervolgens ook niet mee.
waarom staat er een "nix18" logo daar op dat bord? Dat is de "geen alcohol onder de 18"-campagne.quote:Op zondag 5 oktober 2025 18:19 schreef Nober het volgende:
[..]
[ x ]
https://x.com/mauricedehond/status/1974858175678673281
[..]
https://mijn.bovag.nl/act(...)ntrole-tabaksverkoop
Zo kan het dus ook dan heb je geen politieke partij als D66 meer nodig.
Dan ben je toch wereldvreemd?quote:Doel is juist om agressie tegen personeel te voorkomen, omdat er geen uitzonderingen meer worden gemaakt.
Bron?quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:00 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Het percentage rokers onder allochtonen ligt veel hoger dan onder autochtonen.
Die context boeit zeker, want het is een absurde maatregel.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:22 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Boeit de context? Die mensen gaan uit hun pan om zoiets onbenulligs
Dus jij bent zo'n type die zich dan maar agressief uitlaat richting zo'n student die daar een bijbaantje heeftquote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:08 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Die context boeit zeker, want het is een absurde maatregel.
Het is wat dat betreft wel weer een typisch Nederlandse 'oplossing'. Waar bankjes verwijderd worden bij overlast van hangjongeren, "dan kan niemand daar meer hangen"quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 20:38 schreef Kriegel het volgende:
"Ohhh, er worden soms mensen boos omdat ze te jong worden ingeschat? Nou dan laten we toch Bert Bilspleet, de harige loodgieter van 56 óók z'n ID tevoorschijn trekken om te bewijzen dat ie niet stiekem 17 is?! Dan is iedereen gelijk en komt er geen onbegrip meer!![]()
"
Jaaa hoor, wat een non sequitur.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 10:15 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dus jij bent zo'n type die zich dan maar agressief uitlaat richting zo'n student die daar een bijbaantje heeft
Ik zeg dat context niet uitmaakt, dat zulk gedrag ten alle tijde onacceptabel is. Het feit dat jij zegt dat de context wel belangrijk is is gewoon dit gedrag goedpraten. En je hebt het zelf niet eens door.quote:Op zaterdag 18 oktober 2025 11:57 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Jaaa hoor, wat een non sequitur.
Sorry maar als je zo'n reactie geeft ben je gewoon dom.
Nee hoor, wij betalen onze accijns nu alleen aan de Duitse overheid, hadden ze hier maar niet zo'n gigantisch bord voor hun kop moeten hebben. Ik geef nooit geen cent meer uit in Nederland aan tabaksartikelen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2025 14:48 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |