Mwah, weet wel zeker dat in mijn familie niemand gaat stemmen op de activisten (en dan uiteraard de dooddoener dat mijn familie toch al extreemrechts is, bwhahaha).quote:Op maandag 29 september 2025 12:17 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik kan me moeilijk voorstellen dat de oorlog in Gaza nou echt bepalend is voor de stem eerlijk gezegd. Het is meer iets dat je stem bevestigt dan dat mensen zich erdoor laten sturen, denk ik.
Dat is alleen een beetje erg veel en precies dezelfde retoriek als rechts deed, dat er niets van bakte.quote:Op maandag 29 september 2025 13:21 schreef Hanca het volgende:
Jij mist het feit dat GL-PvdA dus bewust niet één thema pakt, maar laat zien: wij willen heel veel aan gaan pakken dat onder rechts niks geworden is.
Ja. Gaza is inderdaad wel een dominant links thema. Incl een jurk met een Palestijnse vlag in de TK.quote:
Plek 22.quote:Op maandag 29 september 2025 13:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Gaza is inderdaad wel een dominant links thema. Incl een jurk met een Palestijnse vlag in de TK.Van GL-PVDA tm PvdD en DENK.
Maar is dat nou echt wat er leeft onder de Nederlandse bevolking?
Ik weet niet of dat een slimme strategie is. Van alles en nog wat.quote:Op maandag 29 september 2025 13:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij mist het feit dat GL-PvdA dus bewust niet één thema pakt, maar laat zien: wij willen heel veel aan gaan pakken dat onder rechts niks geworden is. Met ons krijg je een regering die al die problemen wél aan pakt en zich niet focust op 1 ding en de rest laat versloffen, zoals het kabinet Schoof wilde doen (en zelfs dat ene kregen ze niks voor elkaar).
En als je dan een echt thema wil pakken is het de nadruk op sociaal wel, dat komt echt elk interview met iedereen van die partijtop terug.
In een peiling van Motivaction geeft 42 procent van de ruim duizend respondenten aan Gaza ‘enigszins’ tot ‘heel veel’ te laten meewegen in de partijkeuze bij de komende Tweede Kamerverkiezingen.quote:Op maandag 29 september 2025 13:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Gaza is inderdaad wel een dominant links thema. Incl een jurk met een Palestijnse vlag in de TK.Van GL-PVDA tm PvdD en DENK.
Maar is dat nou echt wat er leeft onder de Nederlandse bevolking?
Dat hoeft zeker niet. Maar een gezamelijke linkse visie op meer dan Gaza alleen zou wel goed kunnen zijn.quote:Op maandag 29 september 2025 13:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Moet er dan een groot gemeenschappelijk thema zijn?
Ik vind die focus op ASIELmigratie van (radicaal)rechts helemaal niks. Ik zie liever een verhaal dat de aandacht heeft op verschillende thema's, want er spelen ook verschillende thema's en voor veel mensen verschilt onderling nogal welk thema net iets belangrijker is dan een ander. Maar de diverse belangrijke thema's zijn dan wonen, zorg, onderwijs, rechtstaat en democratie, veiligheid en in het algeheel migratie, waaronder dan zeer zeker ook arbeidsmigratie en kennismigratie vallen.
Ik zou wel het liefst zien dat alle partijen gewoon hun eigen ideeën over het voetlicht brengen en hoe ze zaken willen aanpakken, dan het telkens wijzen naar andere partijen. Dat vind ik niet heel sterk, van geen enkele partij.
Overigens is 'alles rechts van GL-PvdA' een raar frame, want D66, NSC en CDA zitten ook rechts ervan, maar worden niet uitgesloten. De waarschuwing dat CDA op sommige punten rechtser is en pijn zal gaan doen, is op zich wel correct, maar vind ik onnodig. Laat mensen voor jouw partij kiezen op basis van wat jouw partij voorstelt, niet om wat een andere partij wellicht zou willen.
Dat congres is bij de meeste partijen voor de buitenwacht, maar bij GL-PvdA is dat natuurlijk nog heel erg gericht op alle kikkers in de kruiwagen houden. Hou beide partijen bij elkaar. Er dreigden bijvoorbeeld nog amendementen te komen rondom migratie waar het bestuur echt niet gelukkig mee was geweest.quote:Op maandag 29 september 2025 13:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat een slimme strategie is. Van alles en nog wat.
Hoe vind jij dat ze het uitdragen?
Want op basis van dat NOS artikel over hun congres haal ik er niet uit wat jij nu zegt: wij gaan heel veel aanpakken en dit is onze visie voor Nederland.
Maar die visie moet dus per sé op 1 thema, ipv op alle belangrijke onderwerpen? Waarom zou GL-PvdA zich zo een oneissue partij maken, alleen omdat de PVV geen compleet programma heeft?quote:Op maandag 29 september 2025 13:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat hoeft zeker niet. Maar een gezamelijke linkse visie op meer dan Gaza alleen zou wel goed kunnen zijn.
Die partij zit ook best wel klem als het over migratie gaat. Een dun lijntje om te bewandelen met hun achterban.quote:Op maandag 29 september 2025 13:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat congres is bij de meeste partijen voor de buitenwacht, maar bij GL-PvdA is dat natuurlijk nog heel erg gericht op alle kikkers in de kruiwagen houden. Hou beide partijen bij elkaar. Er dreigden bijvoorbeeld nog amendementen te komen rondom migratie waar het bestuur echt niet gelukkig mee was geweest.
Dat komt ook wel omdat we op een punt: ‘democraten vs antidemocraten’ zijn beland (de werkelijke vertaling van de strijd ‘links tegen rechts’), en VVD maakt zich een onwerkbare partner voor beide kanten (en een radicaalrechtse samenwerking is onmogelijk, liet ook dit kabinet zien).quote:Op maandag 29 september 2025 13:36 schreef nostra het volgende:
En ook geen enkele partij, behalve dan het CDA, die roept "joh, we hebben misschien significante meningsverschillen, maar met deze uitslag zullen we het moeten doen en een compromis vinden, volwassen samenwerken en de maatregelen die we gaan nemen gaan ook veel pijn doen".
Gaza speelt echt veel meer dan jij denkt. En wonen heeft GL-PvdA inderdaad praktisch hetzelfde verhaal als D66, CDA en VVD. Het realistische 'we moeten zo snel mogelijk bouwen, maar sneller dan het kan gaat het niet. En we bouwen zowel sociaal als goedkoop zoveel als het kan, maar er moeten voor de financiering ook dure huizen bij.'. Dat is een beetje een technisch onderwerp geworden, ipv een politiek onderwerp. Ze zijn het gewoon allemaal eens.quote:Op maandag 29 september 2025 13:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Die partij zit ook best wel klem als het over migratie gaat. Een dun lijntje om te bewandelen met hun achterban.
Als ik in zijn algemeenheid kijk wat Nederlanders de belangrijkste thema's vinden zijn dat:
1. De woningmarkt. En dat thema is door geen enkele partij echt toegeëigend. Er is geen 'wonen-partij' gekomen.
2. Gezondheidszorg
3. Migratie (en die is lastig voor GL-PvdA), en dat onderwerp is al grotendeels gekaapt door de rechtse partijen.
Ik zie Gaza als onderwerp gewoon niet op dat soort lijstjes staan.
Gezien de opdrachtgevers en de uitvoerder is die peiling niet heel serieus te nemen.quote:Op maandag 29 september 2025 13:41 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
In een peiling van Motivaction geeft 42 procent van de ruim duizend respondenten aan Gaza ‘enigszins’ tot ‘heel veel’ te laten meewegen in de partijkeuze bij de komende Tweede Kamerverkiezingen.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)cide-pleegt-a4906846
Dit is simpelweg niet waar. GL maakt bouwen ondergeschikt aan andere stokpaardjes zoals het sluiten van vliegvelden en boerenbedrijven.quote:Op maandag 29 september 2025 14:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gaza speelt echt veel meer dan jij denkt. En wonen heeft GL-PvdA inderdaad praktisch hetzelfde verhaal als D66, CDA en VVD.
Fixed voor je.quote:Op maandag 29 september 2025 14:02 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dit is simpelweg niet waar: GL maakt bouwen ondergeschikt aan andere stokpaardjes zoals het sluiten van vliegvelden en boerenbedrijven.
Zitten al die peilers er dan naast? Ik zie Gaza echt nergens als echt belangrijk naar voren komen:quote:Op maandag 29 september 2025 14:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gaza speelt echt veel meer dan jij denkt. En wonen heeft GL-PvdA inderdaad praktisch hetzelfde verhaal als D66, CDA en VVD. Het realistische 'we moeten zo snel mogelijk bouwen, maar sneller dan het kan gaat het niet. En we bouwen zowel sociaal als goedkoop zoveel als het kan, maar er moeten voor de financiering ook dure huizen bij.'. Dat is een beetje een technisch onderwerp geworden, ipv een politiek onderwerp. Ze zijn het gewoon allemaal eens.
De zorg is net zo'n onderwerp, wat wil je daar nu aan politiek maken? Ik heb trouwens niet het idee dat dat onderwerp bij iemand speelt. Gaza lijkt me belangrijker in de meeste hoofden.
https://www.ipsos-publiek(...)t-zich-bij-top-twee/quote:Wonen en immigratie belangrijkste onderwerp, belang zorg, klimaat en armoede afgenomen
Wonen is het onderwerp waar volgens 46 procent van de kiezers de politiek met voorrang aandacht aan moet besteden. Ook in 2023, twee maanden voor de verkiezingen, was wonen het belangrijkste onderwerp.
Daarna volgt immigratie / asiel (36%). Als we kiezers vragen waar ‘immigratie’ om draait, zegt 86 procent van degenen die immigratie belangrijk vinden dat het dan gaat om asiel. Daarna volgt gezinsmigratie. Arbeids-, studie- en kennismigratie krijgen duidelijk minder prioriteit.
Gezondheidszorg, klimaatverandering en armoedebestrijding hebben duidelijk aan belang ingeboet. Ook onderwijs en economie worden in vergelijking met 2021 minder vaak genoemd. Ten opzichte van afgelopen juli won veiligheid iets aan relevantie (toen 17%, nu 21%).
De oorlogen in Gaza (8%) en Oekraïne (7%) worden door de kiezers niet vaak genoemd als onderwerpen waar de politiek voorrang aan moet geven.
Correct, het is als thema volkomen onbelangrijk bij de meeste kiezers. Net als dat asielmigratie wél belangrijk is voor de meeste kiezers, iets dat linkse partijen en posters hier altijd hardnekkig de kop over in het zand steken. Of dan op hoge toon gaan roepen dat alleen domme mensen dat belangrijk vinden.quote:Op maandag 29 september 2025 14:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Zitten al die peilers er dan naast? Ik zie Gaza echt nergens als echt belangrijk naar voren komen:
[..]
https://www.ipsos-publiek(...)t-zich-bij-top-twee/
Hier dus wel: https://www.nrc.nl/nieuws(...)cide-pleegt-a4906846quote:Op maandag 29 september 2025 14:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Zitten al die peilers er dan naast? Ik zie Gaza echt nergens als echt belangrijk naar voren komen:
[..]
Ik denk dat het niet zo'n issue lijkt te zijn op links, omdat duidelijk en bekend is dat alle linkse partijen voor meer en hardere sancties zijn tegen Israel. Dus mensen die al links van VVD willen stemmen, zitten vrijwel altijd al op een partij met duidelijke ideeën over Gaza/Israel.quote:Op maandag 29 september 2025 14:04 schreef capricia het volgende:
[..]
[..]
Dat is hetzelfde onderzoek als wat hierboven aangehaald wordt. En ik zie het dus bij geen enkele serieuze peiler terugkomen als belangrijk thema bij de verkiezingen.quote:Op maandag 29 september 2025 14:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier dus wel: https://www.nrc.nl/nieuws(...)cide-pleegt-a4906846
En ik heb er meer gezien met percentages tussen de 30 en de 50%.
Nogmaals Ipsos I&O:quote:Op maandag 29 september 2025 14:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat het niet zo'n issue lijkt te zijn op links, omdat duidelijk en bekend is dat alle linkse partijen voor meer en hardere sancties zijn tegen Israel. Dus mensen die al links van VVD willen stemmen, zitten vrijwel altijd al op een partij met duidelijke ideeën over Gaza/Israel.
En hier ook niet (24.000 respondenten):quote:De oorlogen in Gaza (8%) en Oekraïne (7%) worden door de kiezers niet vaak genoemd als onderwerpen waar de politiek voorrang aan moet geven.
Nee, dat zeg ik: kiezers hoeven dat niet expliciet mee te nemen, omdat je links van de VVD al weet dat je een andere opstelling tov Gaza/Israel hebt. Dat hebben ze allemaal. Er zullen weinig mensen twijfelen tussen gl-PvdA en VVD of PVV.quote:Op maandag 29 september 2025 14:14 schreef capricia het volgende:
[..]
Nogmaals Ipsos I&O:
[..]
En hier ook niet (24.000 respondenten):
https://eenvandaag.avrotr(...)an-aan-denken-160706
De VVD was wel bang er stemmers door kwijt te raken. Nadat ze merkte dat hun achterban (groot gedeelte)er heel anders over dacht dan dat ze zelf handelde, matigde ze hun woorden.quote:Op maandag 29 september 2025 14:24 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik: kiezers hoeven dat niet expliciet mee te nemen, omdat je links van de VVD al weet dat je een andere opstelling tov Gaza/Israel hebt. Dat hebben ze allemaal. Er zullen weinig mensen twijfelen tussen gl-PvdA en VVD of PVV.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |