abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 september 2025 @ 14:34:23 #201
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_218898361
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 14:32 schreef papert het volgende:

[..]
De VVD was wel bang er stemmers door kwijt te raken. Nadat ze merkte dat hun achterban (groot gedeelte)er heel anders over dacht dan dat ze zelf handelde, matigde ze hun woorden.
Ik weet nog wel dat een gros van de gekkies op X dacht dat GL/PvdA zou gaan dalen tot het nulpunt in de peilingen door de motie Piri.

Aan het eind van de dag boeit het gewoon veel te weinig mensen en/of is het totaal niet relevant bij landelijke verkiezingen.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  maandag 29 september 2025 @ 14:38:05 #202
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_218898378
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2025 13:36 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Gaza is inderdaad wel een dominant links thema. Incl een jurk met een Palestijnse vlag in de TK. :) Van GL-PVDA tm PvdD en DENK.

Maar is dat nou echt wat er leeft onder de Nederlandse bevolking?
Nee. Ik denk dat een zetel of 5-10 maximaal zich laten sturen door het pro Palestina standpunt. De rest zal ongetweijfeld wel een mening hebben maar die is niet doorslaggevend in hun stem keuze.

Voor Timmermans is het hele Gaza gebeuren wel een soort lijm om PvdA en GL bij elkaar te houden/brengen. De meer Israel georiënteerde leden zijn afgehaakt reeds uitgekotst.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_218898379
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2025 12:29 schreef capricia het volgende:

[..]
Waarin merk je dat dan? Dat bestaanszekerheid deze verkiezingen een dominant thema voor de linkse partijen is?

Ik ken het vooral van de vorige verkiezingen van NSC. Niet als iets wat nu dominant in het linkse discours is.
Ik merk het aan de manier waarop o.a. Denk, PvdAGL en SP het huidige kabinet bestrijden. Wonen, werken, de boodschappen, de zorg, het benoemen dat rijken nog rijker zijn geworden, klimaatverandering, banenverlies door AI (grootste bubbel van deze tijd), het steunen van regimes die over datum zijn geraakt, het benoemen van hyperkapitalisme als een bedreiging.

Dat valt wel allemaal in de container bestaanszekerheid.
pi_218898436
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2025 14:14 schreef capricia het volgende:

[..]
Nogmaals Ipsos I&O:
[..]
En hier ook niet (24.000 respondenten):
https://eenvandaag.avrotr(...)an-aan-denken-160706
Dat is 'belangrijkste thema', dat is wat anders dan belangrijk thema. Maar GL-PvdA heeft het ook helemaal niet veel over Gaza, dus op zich ben je nu iets aan het zoeken wat er niet is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_218898492
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2025 14:39 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik merk het aan de manier waarop o.a. Denk, PvdAGL en SP het huidige kabinet bestrijden. Wonen, werken, de boodschappen, de zorg, het benoemen dat rijken nog rijker zijn geworden, klimaatverandering, banenverlies door AI (grootste bubbel van deze tijd), het steunen van regimes die over datum zijn geraakt, het benoemen van hyperkapitalisme als een bedreiging.

Dat valt wel allemaal in de container bestaanszekerheid.
Ja, zowel Timmermans als Klaver als ook Dijk (SP) hebben het vooral over het betaalbaar houden van het leven: de boodschappen, energie, wonen. En over het feit dat er eindelijk een kabinet moet zitten die wat gaat doen, dus over regeren ipv prutsen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_218898527
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 14:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is 'belangrijkste thema', dat is wat anders dan belangrijk thema. Maar GL-PvdA heeft het ook helemaal niet veel over Gaza, dus op zich ben je nu iets aan het zoeken wat er niet is.
Ik ben niet echt iets aan het zoeken. Ik probeer samen te kijken wat de strategieën zijn van de grootste partijen. Wat Nederland belangrijk vindt, en hoe die thema's opgepakt worden door de partijen.

Migratie is al flink opgepakt door rechts en is een lastig verhaal voor GL-PvdA, woningmarkt denken ze allemaal hetzelfde over, dus dat gaat ook het onderscheid niet zijn. Klimaat was de vorige keer het belangrijkste punt om te profileren voor GL-PvdA, maar lijkt nu veel minder belangrijk te zijn. Staat ieg niet meer bovenaan.

Ik kan me zo voorstellen dat straks, bij de grote tv-debatten, Timmermans als enige van alle linkse partijen tussen de grote partijen staat.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  maandag 29 september 2025 @ 15:07:57 #207
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_218898554
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2025 15:04 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik ben niet echt iets aan het zoeken. Ik probeer samen te kijken wat de strategieën zijn van de grootste partijen. Wat Nederland belangrijk vindt, en hoe die thema's opgepakt worden door de partijen.

Migratie is al flink opgepakt door rechts en is een lastig verhaal voor GL-PvdA, woningmarkt denken ze allemaal hetzelfde over, dus dat gaat ook het onderscheid niet zijn. Klimaat was de vorige keer het belangrijkste punt om te profileren voor GL-PvdA, maar lijkt nu veel minder belangrijk te zijn. Staat ieg niet meer bovenaan.

Ik kan me zo voorstellen dat straks, bij de grote tv-debatten, Timmermans als enige van alle linkse partijen tussen de grote partijen staat.
Timmermans zit in een lastig parket. Hij wordt gegijzeld en gedwongen om uiterst progressieve punten te etaleren zoals gaza, milieu, en migratie. Er is geen ruimte voor traditionele linkse standpunten, en die worden bovendien ook al door SP gebruikt. Het liberale ontplooiingsdenken is een punt dat al door D66 is opgepikt. Dus hoe Timmermans zich moet gaan profileren om de grootste te worden is mij onduidelijk. Overigens sluit ik niet uit dat hij de grootste wordt, maar het zal niet meer zijn dan een pyrusoverwinning.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  maandag 29 september 2025 @ 15:08:34 #208
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_218898559
En wat men hier blijkbaar vergeet is dat de bezuiningen in relatie tot de extra defensie spending ook een item zouden kunnen worden, net zoals een eventuele baillout van Frankrijk.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_218898561
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 14:49 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar GL-PvdA heeft het ook helemaal niet veel over Gaza, dus op zich ben je nu iets aan het zoeken wat er niet is.
:D Ze hebben het er constant over alleen al in (spoed)debatten, het komt voor in een hele bak moties in zowel de Kamer als bij het congres en Timmermans moest er een significant deel van zijn speech aan wijden. De verhouding tussen de relevantie voor de kiezer en hoe vaak het onderwerp naar voren komt is compleet zoek.
pi_218898573
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 14:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, zowel Timmermans als Klaver als ook Dijk (SP) hebben het vooral over het betaalbaar houden van het leven: de boodschappen, energie, wonen. En over het feit dat er eindelijk een kabinet moet zitten die wat gaat doen, dus over regeren ipv prutsen.
Iemand van Denk stond artikelen te vergelijken op boodschappenlijstjes tijdens een debat recent. Ook al leek de methode misschien wat overbodig om aan te geven dat boodschappen duurder zijn geworden, het was wel een signaal dat bleef hangen en wat het vertaalt naar wat de gewone burger ziet.

Waar ik links niet zo sterk in vind is om klimaatverandering juist te vertalen. Laat die enorme antarctische gletcher zien. Vraag hardop wat we gaan doen als die naar beneden komt.

Gaan we alvast dijken versterken, gaan we wat doen om "sponssteden" te creeeren? Hoe houden we met mogelijke natuurlijke middelen vloedregen tegen. Omcirkel het onderwerp op scholen. Roep ook links en rechts op om mee te denken hierover. Maak dat burgers zich persoonlijk verantwoordelijker voelen voor ons allemaal als de regering niets doet.

Zorg er minstens voor dat mensen geinformeerd zijn over dat er wat kan komen. Zodat we straks niet allemaal gaan vingerwijzen naar externe factoren (een opzichzelfstaand iets, God, rechts, links, migranten etc) buiten klimaatverandering en anticipatie hierop.

[ Bericht 5% gewijzigd door Beathoven op 29-09-2025 15:17:23 ]
pi_218898611
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2025 15:04 schreef capricia het volgende:

[..]
En dan gaat hij het vooral over de betaalbaarheid van het leven willen hebben, lijkt me. En op het feit dat PvdA wel levert, waar PVV en VVD dat niet doen.

Maar daar krijg je natuurlijk stellingen waar je op moet reageren, dus echt keus heb je niet.
pi_218898614
quote:
7s.gif Op maandag 29 september 2025 15:07 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Timmermans zit in een lastig parket. Hij wordt gegijzeld en gedwongen om uiterst progressieve punten te etaleren zoals gaza, milieu, en migratie. Er is geen ruimte voor traditionele linkse standpunten, en die worden bovendien ook al door SP gebruikt. Het liberale ontplooiingsdenken is een punt dat al door D66 is opgepikt. Dus hoe Timmermans zich moet gaan profileren om de grootste te worden is mij onduidelijk. Overigens sluit ik niet uit dat hij de grootste wordt, maar het zal niet meer zijn dan een pyrusoverwinning.
Ja. Rechts van hem zit het almaar groter groeiende CDA onder 'verbinder' Bontenbal.
En links van hem is er op al die issues (klimaat, Gaza etc) genoeg concurrentie.

Hoe kan GL-PvdA groeien zonder de andere linkse partijen leeg te eten?
Misschien meer druk op het CDA?

Ze kunnen wel drukken (als het thema boodschappen en betaalbaarheid is) op de Bontenbal-belasting. Wat, zoals het er nu naar uitziet, een BTW verhoging gaat zijn.
- Goethe, “Faust”
pi_218898623
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2025 15:15 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Rechts van hem zit het almaar groter groeiende CDA onder 'verbinder' Bontenbal.
En links van hem is er op al die issues (klimaat, Gaza etc) genoeg concurrentie.

Ze kunnen wel drukken (als het thema boodschappen en betaalbaarheid is) op de Bontenbal-belasting. Wat, zoals het er nu naar uitziet, een BTW verhoging gaat zijn.
GL-PvdA heeft net weinig concurrentie. Ouwehand is geen Thieme qua aantrekkingskracht en SP wordt elke peiling kleiner. Timmermans gaat gewoon duidelijk maken dat voor een sociaal beleid, je een zo groot mogelijke grote linkse partij nodig hebt.

Rechts hebben ze eerder concurrentieproblemen, met 5 partijen met hetzelfde programma.
pi_218898630
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 15:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
En dan gaat hij het vooral over de betaalbaarheid van het leven willen hebben, lijkt me. En op het feit dat PvdA wel levert, waar PVV en VVD dat niet doen.

Maar daar krijg je natuurlijk stellingen waar je op moet reageren, dus echt keus heb je niet.
Ben benieuwd of ie het CDA aan gaat vallen op die Bontenbal-belasting.
Of vrijheids-belasting, zoals het CDA het noemt.
Even afwachten hoe het CDA dat gaat innen. Maar ik begrijp dat dat een BTW verhoging (o.a.) gaat zijn.
- Goethe, “Faust”
pi_218898631
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 15:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
GL-PvdA heeft net weinig concurrentie. Ouwehand is geen Thieme qua aantrekkingskracht en SP wordt elke peiling kleiner. Timmermans gaat gewoon duidelijk maken dat voor een sociaal beleid, je een zo groot mogelijke grote linkse partij nodig hebt.

Rechts hebben ze eerder concurrentieproblemen, met 5 partijen met hetzelfde programma.
Dus dan eten ze de kleinere partijen op links zo veel mogelijk leeg.
Hoeveel potentieel zit daar nog?
- Goethe, “Faust”
pi_218898635
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2025 15:19 schreef capricia het volgende:

[..]
Ben benieuwd of ie het CDA aan gaat vallen op die Bontenbal-belasting.
Of vrijheids-belasting, zoals het CDA het noemt.
Even afwachten hoe het CDA dat gaat innen. Maar ik begrijp dat dat een BTW verhoging (o.a.) gaat zijn.
Dat is wachten op de doorrekening, maar als het bijvoorbeeld een verhoging van de hoogste schijf is gaat Timmermans daar niet over vallen. Maar zo direct moet Timmermans het ook niet maken, gewoon puur over betaalbaarheid van boodschappen, energie en wonen hebben. En dan Bontenbal dwingen te zeggen dat dat met rechts samen een stuk lastiger gaat worden.
pi_218898643
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2025 15:21 schreef capricia het volgende:

[..]
Dus dan eten ze de kleinere partijen op links zo veel mogelijk leeg.
Hoeveel potentieel zit daar nog?
Lijkt me vooral dat ze niet kiezers moeten overhalen, potentie van GL-PvdA lijkt me een zetel of 35 maximaal, maar logisch gezien eerder 30.
  maandag 29 september 2025 @ 15:24:07 #218
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_218898647
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2025 15:15 schreef capricia het volgende:

[..]

Timmermans zal de ruimte moeten krijgen om ook standpunten in te nemen om sociaal linkse stemmers te binden. Melkert vroeg maanden geleden aan Timmermans op een congres wat bijvoorbeeld het standpunt is voor het parkeren voor een gezin die de stad bezoekt met een auto, of mogen mensen savonds nog een balletje gehakt eten of carbonade, en mogen mensen in de periferie samen bij een buurtfeest een vuurtje aansteken.

Oftewel de uitstraling zal menselijker moeten worden om meer mensen aan te spreken. Maar ik betwijfel het of Timmermans die ruimte krijg. Het is meer alsof ik die Bromet en Rosenmuller hoor spreken.

Een voorbeeld van zuur en onmenselijk en onwerkbaar gedrag waar maar weinigen op zitten te wachten:

quote:
Naast verbaal gedrag wordt ook fysiek gedrag aangescherpt. In iemands ’comfortzone’ komen, zoals dicht tegen iemand aan staan, kan volgens de partij al als ’seksuele intimidatie’ worden ervaren. Ook ’onschuldige’ grappen over afkomst of geaardheid zijn voortaan uit den boze.
https://www.telegraaf.nl/(...)-maken/92725628.html
Wat wil men hiermee bereiken?

[ Bericht 20% gewijzigd door phpmystyle op 29-09-2025 15:31:14 ]
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_218898659
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2025 15:14 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik hoop in ieder geval dat bij die debatten zaken ook wel duidelijk uitgelegd worden. Dat als een debat over migratie gaat en het woord 'migratiesaldo' valt met daaraan een aantal van 40.000-70.000 dat duidelijk wordt gemaakt, wederom, dat daarmee niet bedoeld wordt dat men dan dús 70.000 asielzoekers binnen wil halen.

Ik hoop echt heel erg dat de debatten nu eens echt en correct over de inhoud gaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_218898677
quote:
7s.gif Op maandag 29 september 2025 15:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik hoop in ieder geval dat bij die debatten zaken ook wel duidelijk uitgelegd worden. Dat als een debat over migratie gaat en het woord 'migratiesaldo' valt met daaraan een aantal van 40.000-70.000 dat duidelijk wordt gemaakt, wederom, dat daarmee niet bedoeld wordt dat men dan dús 70.000 asielzoekers binnen wil halen.

Ik hoop echt heel erg dat de debatten nu eens echt en correct over de inhoud gaan.
Ik ben er bang voor.
Dit wordt weer gewoon Wilders die roept dat Timmermans in ieder dorp een AZC wil en dat we overgenomen worden, waarna de 2 minuten voorbij zijn en we doorgaan naar het kopje klimaat en Van der Plas zielig mag doen over de boeren.
A mind with a heart of it's own
pi_218898692
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2025 15:29 schreef DrMarten het volgende:

[..]
Ik ben er bang voor.
Dit wordt weer gewoon Wilders die roept dat Timmermans in ieder dorp een AZC wil en dat we overgenomen worden, waarna de 2 minuten voorbij zijn en we doorgaan naar het kopje klimaat en Van der Plas zielig mag doen over de boeren.
Mooi gezegd. :D

Al denk ik dat de BBB niet meer bij het debat voor de grote partijen uitgenodigd gaat worden.
Ze hadden beter Mona Keijzer naar voren kunnen schuiven als lijsttrekker. Mensen zijn zo uitgekeken op Caroline.
- Goethe, “Faust”
pi_218898703
quote:
7s.gif Op maandag 29 september 2025 15:24 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Timmermans zal de ruimte moeten krijgen om ook standpunten in te nemen om sociaal linkse stemmers te binden. Melkert vroeg maanden geleden aan Timmermans op een congres wat bijvoorbeeld het standpunt is voor het parkeren voor een gezin die de stad bezoekt met een auto, of mogen mensen savonds nog een balletje gehakt eten of carbonade, en mogen mensen in de periferie samen bij een buurtfeest een vuurtje aansteken.

Oftewel de uitstraling zal menselijker moeten worden om meer mensen aan te spreken. Maar ik betwijfel het of Timmermans die ruimte krijg. Het is meer alsof ik die Bromet en Rosenmuller hoor spreken.
Houdt zo'n onderwerp als die doomsday gletcher jou ook bezig? We leven voor een deel onder zeespiegel en die dijken en werken zijn niet een garantie voor onschendbaarheid.

Ik denk dat PvdAGL beslist weer wat meer van de gewone man mag worden. Waar ze overigens wel gewoon voor opkomen.
pi_218898718
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2025 15:29 schreef DrMarten het volgende:

[..]
Ik ben er bang voor.
Van der Plas haar BBB is al net zo'n boerenpartij als dat de PVV een socialistische partij is. Industriewolven in schaapskleren.
pi_218898728
quote:

[..]

Dat hoop ik ook. Maar met de huidige talkshow media geef ik het weinig kans.

Over veel stellingen, manier van debatteren, wie tegen wie mag debatteren enz. wordt ook vantevoren over onderhandeld.
pi_218898733
quote:

[..]

Hoop ook dat linkse partijen zo verstandig zijn om het SBS6 debat dit jaar over te slaan anders worden ze er waarschijnlijk weer ingeluisd door activisten in het publiek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')