Volgespoten Lidl vlees is daar wat goedkoper.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 09:02 schreef Luckyseven het volgende:
[..]
Waar heb je dit zo nagekeken? Ik was afgelopen december in Duitsland en daar is de prijs van vlees wel echt aanzienlijk lager dan in Nederland. Dat is echter wel mijn enige referentiekader.
Tegelijkertijd shoppen wekelijks vele tienduizenden Duitsers in Nederland.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:50 schreef Hathor het volgende:
[..]
En ze lopen behoorlijk was mis momenteel, met tienduizenden Nederlanders die elke week over de grens gaan shoppen.
Als Amsterdammer die nooit buiten de ring komt ben jij natuurlijk expert op dit gebied, en mensen die in het grensgebied wonen en hun boodschappen aan beide kanten van de grens doen gewoon domme boeren die het niet snappen, want jouw statistieken zeggen wat anders?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 08:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Vlees is in Nederland zelfs goedkoop, ik heb paar maanden terug eens gekeken wat het in andere EU landen kost, antwoord: we zitten echt in de laagste regionen qua prijs.
Denken dat Milbona "Goudse kaas" is.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:12 schreef theguyver het volgende:
[..]
oke ik heb net eergisteren goudse kaas pak van Milbona kaas gehaald pak van 400 gram 12 plakken. voor nog geen 3 euro
in Nederland 5+ euro.tenzij het in de aanbieding is en dit was geeneens in de aanbieding
om maar even een van de voorbeelden te noemen.
Klopt, helemaal waar. die gaan naar de gezellige Nederlandse markten en eten gebakken vis en kibbeling, kopen goedkope koffie en paracetamol.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:52 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Tegelijkertijd shoppen wekelijks vele tienduizenden Duitsers in Nederland.
De AH-XL prijst zijn acties deels in het Duits aan.
De voertaal is in Nederlandse steden aan de grens op zaterdag en zeker op zondag Duits.
Dit klopt. Wij wonen aan de Duitse grens, en mijn vrouw doet de boodschappen. Die maakt daar elke week een studie van, kijkt naar alle aanbiedingen etc, en die zegt ook dat veel dingen in Duitsland echt veel goedkoper zijn, maar sommige andere dingen zijn in Nederland dan weer goedkoper. Maar als je alle dingen in Nederland zou kopen ben je duurder uit dan al diezelfde boodschappen in Duitsland.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
En weer iemand die het niet snapt
Over het algemeen en ff niet kersenplukken met specifieke aanbiedingen:
Een hele sloot producten zijn hier in Duitsland gewoon veel goedkoper, drogisterij artikelen, peut, drank, vlees en dan vooral varkensvlees, sigaretten, frisdrank, wasmiddel, veel levensmiddelen
Andere producten zijn in Nederland goedkoper, koffie, recept vrije geneesmiddelen, pindakaas, groente en fruit
Daar kan je nog zoveel selectieve statistieken en vingers op weegschaal onderzoek op los laten. Wil je dit als minister ontkennen? Geef de man minimumloon en kijk eens hoe snel hij van mening veranderd
Klopt.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dit klopt. Wij wonen aan de Duitse grens, en mijn vrouw doet de boodschappen. Die maakt daar elke week een studie van, kijkt naar alle aanbiedingen etc, en die zegt ook dat veel dingen in Duitsland echt veel goedkoper zijn, maar sommige andere dingen zijn in Nederland dan weer goedkoper. Maar als je alle dingen in Nederland zou kopen ben je duurder uit dan al diezelfde boodschappen in Duitsland.
Ze ís Duits én doet de boodschappen vanaf het begin van de bijna 12 jaar dat we samen zijn. Ze weet wel waar ze het over heeft.
Aan de A12 net over de grens ligt Elten, aan de dorpsingang zit een filiaal van Penny, een discounter. Dit is met afstand de omzetsterkste Penny van Duitsland.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dit klopt. Wij wonen aan de Duitse grens, en mijn vrouw doet de boodschappen. Die maakt daar elke week een studie van, kijkt naar alle aanbiedingen etc, en die zegt ook dat veel dingen in Duitsland echt veel goedkoper zijn, maar sommige andere dingen zijn in Nederland dan weer goedkoper. Maar als je alle dingen in Nederland zou kopen ben je duurder uit dan al diezelfde boodschappen in Duitsland.
Ze ís Duits én doet de boodschappen vanaf het begin van de bijna 12 jaar dat we samen zijn. Ze weet wel waar ze het over heeft.
Misschien moet je lezen wat ik schrijf, daarnaast is het vlees in Duitsland veelal afkomstig uit de bioindustrie terwijl dat in Nederland al jaren hier uit de schappen is gehaalt. Daarnaast is het appelen met peren vergelijken, zoals ik al schreef werkt een supermarkt met een heel ander prijsmodel.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als Amsterdammer die nooit buiten de ring komt ben jij natuurlijk expert op dit gebied, en mensen die in het grensgebied wonen en hun boodschappen aan beide kanten van de grens doen gewoon domme boeren die het niet snappen, want jouw statistieken zeggen wat anders?
Dat wordt hier al vaak gezegd. Die ongezonde over bewerkte meuk is in NL duur als het niet in de aanbieding is.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Klopt, helemaal waar. die gaan naar de gezellige Nederlandse markten en eten gebakken vis en kibbeling, kopen goedkope koffie en paracetamol.
Ze gaan echter niet voor de peuken, peut, (fris)drank of drogisterij artikelen.
In Nederland komt het overgrote deel van de vleesproductie uit de intensieve veehouderij, ook wel bio-industrie genoemd, met een aandeel van ongeveer 95-97%. Biologisch vlees beslaat een klein deel, rond de 3-4% van de veestapels en productie. Supermarktaandeel van biologisch vlees ligt op circa 2,9% in de eerste helft van 2025.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Misschien moet je lezen wat ik schrijf, daarnaast is het vlees in Duitsland veelal afkomstig uit de bioindustrie terwijl dat in Nederland al jaren hier uit de schappen is gehaalt. Daarnaast is het appelen met peren vergelijken, zoals ik al schreef werkt een supermarkt met een heel ander prijsmodel.
Daar heb je ook veel gradaties in, daarnaast had ik het in mijn eerdere post niet over Duitsland, maar over de prijs van Nederlands vlees vergeleken met andere landen en dat het bij ons relatief goedkoop is.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
In Nederland komt het overgrote deel van de vleesproductie uit de intensieve veehouderij, ook wel bio-industrie genoemd, met een aandeel van ongeveer 95-97%. Biologisch vlees beslaat een klein deel, rond de 3-4% van de veestapels en productie. Supermarktaandeel van biologisch vlees ligt op circa 2,9% in de eerste helft van 2025.
Dat klopt waarschijnlijk, maar aan de andere kant loopt de Nederlandse overheid miljarden aan accijnzen mis.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:19 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat wordt hier al vaak gezegd. Die ongezonde over bewerkte meuk is in NL duur als het niet in de aanbieding is.
Maar naast de producten die jij noemt, nemen de Duitsers ook kilo's kaas en tassen vol kleding en schoenen mee vanuit Nederland. Doen ze nog een hapje of drankje op een terrasje.
En daarmee brengen ze heel veel geld binnen bij lokale ondernemers. Dat draagt meer bij aan de reëele economie dan wat die paar Duitse supermarktketens en tankstations binnen halen.
Een miljoen euro uitgegeven bij kleine lokale ondernemers zoals de kaasboer en visboer zorgt voor veel meer werkgelegenheid dan een miljoen uitgegeven aan peut en sigaretten.
Was recent in Frankrijk, bij Carrefour en Intermarche was het vlees wat goedkoper dan in Nederland en duidelijk veel beter van kwaliteit. Geen maandverbandjes in de verpakking omdat het geen vocht lekt.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Daar heb je ook veel gradaties in, daarnaast had ik het in mijn eerdere post niet over Duitsland, maar over de prijs van Nederlands vlees vergeleken met andere landen en dat het bij ons relatief goedkoop is.
Oh je hebt van die typische duitse kaas, maar dat is dit niet.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:29 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja dat zeg ik , ultrabewerkt voedsel is daar een stuk goedkoper. Als je fatsoenlijke kaas koopt is dat verschil echt minimaal
Edit: vanaf volgende week bij lidl nederland
[ link | afbeelding ]
Oempf.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Was recent in Frankrijk, bij Carrefour en Intermarche was het vlees wat goedkoper dan in Nederland en duidelijk veel beter van kwaliteit. Geen maandverbandjes in de verpakking omdat het geen vocht lekt.
Nee, dat zeer zeker niet. Ik heb alweer 2 sloffen besteld en die kosten me met verzendkosten erbij 230 euro, in Nederland zou ik 520 euro kwijt zijn geweest. Geen al te moeilijke keuze.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Klopt, helemaal waar. die gaan naar de gezellige Nederlandse markten en eten gebakken vis en kibbeling, kopen goedkope koffie en paracetamol.
Ze gaan echter niet voor de peuken, peut, (fris)drank of drogisterij artikelen.
Die halen bij ons alleen specifieke producten. Het gros is in Duitsland goedkoper te krijgen.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:52 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De voertaal is in Nederlandse steden aan de grens op zaterdag en zeker op zondag Duits.
Auchan, op vakantie in Luxemburg(-stad), was een beetje als een AH XL, maar dan nog wat mooier. Het geheel straalde wat uit. Leuk om eens doorheen te lopen.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Oempf.
Kwaliteit vlees daar in de supers als carrefour is van hetzelfde niveau als wat hier ligt bij de slagers. Voor een fatsoenlijke prijs.
Vind het altijd erg leuk zo'n mega super in te gaan. Of ook bij een lokale dorpsslager/bakker binnen te stappen. Op vakantie of als ik in de buurt ben met werk.
Ik vind het verschil echt gigantisch. Wij krijgen echt bagger voorgeschoteld hier.
Kijk alleen al naar die “stokbroden” vol met weet ik wat die hier liggen. Totaal niet te vreten.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:35 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Oempf.
Kwaliteit vlees daar in de supers als carrefour is van hetzelfde niveau als wat hier ligt bij de slagers. Voor een fatsoenlijke prijs.
Vind het altijd erg leuk zo'n mega super in te gaan. Of ook bij een lokale dorpsslager/bakker binnen te stappen. Op vakantie of als ik in de buurt ben met werk.
Ik vind het verschil echt gigantisch. Wij krijgen echt bagger voorgeschoteld hier.
Tabac en alcohol scheelt een hoop ja. Benzine scheelt dan volgens mij meer met Belgie ipv Duitsland tegenwoordigquote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:31 schreef theguyver het volgende:
[..]
Oh je hebt van die typische duitse kaas, maar dat is dit niet.
btw Hier in pluskut hebben we een uitwisseling programma met duitsland, op zaterdags gaan hele collones naar duitsland boodschappen doen en de duitsers komen om hun beurt weer deze kant op.
Vooral Tabac en benzine scheelt naar mijn weten een hoop!
Ik zeg ook niet alles is geodkoper in Duitsland maar bepaalde producten,
Hier wat zuidelijker, bij Venlo de grens over precies hetzelfde verhaal.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Aan de A12 net over de grens ligt Elten, aan de dorpsingang zit een filiaal van Penny, een discounter. Dit is met afstand de omzetsterkste Penny van Duitsland.
Bij de snelwegafslag zit een tankstation van Aral, die heeft een aparte winkel ingericht voor peuken, klanten rekenen daar dagelijks voor tienduizenden euro aan sloffen af, in het dorpje van niets zitten nog twee discounters en een stuk of 5 tabakswinkels. Kleve over de grens bij Nijmegen is een welvarende stad door de grenshandel, Emmerich doet er zijn best niet voor.
Aan de Deense grens trouwens hetzelfde, Harrislee maakt gigantische omzetten met Denen. Zitten supermarkten die volledig Deens zijn, de karretjes nemen geen Euro’s maar kronen, in de super spreekt men Deens en op het parkeerterrein staan veel auto’s met aanhanger
Besteld online? Benieuwd waar. Maar dat is geheim natuurlijk.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:56 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nee, dat zeer zeker niet. Ik heb alweer 2 sloffen besteld en die kosten me met verzendkosten erbij 230 euro, in Nederland zou ik 520 euro kwijt zijn geweest. Geen al te moeilijke keuze.
Waarom stap je niet over op losse tabak. Veel goedkoper.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 13:46 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Besteld online? Benieuwd waar. Maar dat is geheim natuurlijk.
Ik rook niet veel, zo'n twee pakjes per week afhankelijk van of er een feestje is. Teer nu nog op 5 sloffen van de zomervakantie in Italië, waar een pakje nog steeds ¤ 5,20 kost. Zijn bijna op en inderdaad, dan maar naar Duitsland. Of Luxemburg ben je ook zo vanaf hier. Leuk ochtendje van maken.
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt ooit ¤ 12 voor een pakje te gaan betalen.
Vind ik te veel werk voor dat af en toe dat ik rook. En ik vind bepaalde sigaretten ook lekkerder. (Lucky Strike Amber). Die hebben ze niet eens in NL.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 13:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Waarom stap je niet over op losse tabak. Veel goedkoper.
Met lege hulzen met filter en zo'n klein apparaatje maak je 20 sigaretten in 5 minuten voor minder dan de helft van het geld. Geen idee alleen of ze ook losse tabak hebben in jouw favoriete smaak.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 13:58 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Vind ik te veel werk voor dat af en toe dat ik rook. En ik vind bepaalde sigaretten ook lekkerder. (Lucky Strike Amber). Die hebben ze niet eens in NL.
En de ¤ 5,20 die ik daarvoor per pakje betaal vind ik ook niet duur.
LOLquote:Op zaterdag 24 januari 2026 13:46 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ik rook niet veel, zo'n twee pakjes per week afhankelijk van of er een feestje is. Teer nu nog op 5 sloffen van de zomervakantie in Italië, waar een pakje nog steeds ¤ 5,20 kost. Zijn bijna op en inderdaad, dan maar naar Duitsland. Of Luxemburg ben je ook zo vanaf hier. Leuk ochtendje van maken.
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt ooit ¤ 12 voor een pakje te gaan betalen.
Ja, heeeerlijkquote:Op zaterdag 24 januari 2026 13:12 schreef 111210 het volgende:
[..]
Kijk alleen al naar die “stokbroden” vol met weet ik wat die hier liggen. Totaal niet te vreten.
Daar ligt gewoon fatsoenlijk vers stokbrood van meel, gist en water voor schappelijke prijzen in iedere supermarkt.
De kwaliteit van verse producten is in Duitsland een stuk beter dan in Nederland.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:52 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Carrefour in Luik, bij Herstal (de grote Maas brug). Of de carrefour in Zemst bij Mechelen en Merksem/Schoten bij Antwerpen.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 13:10 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Auchan, op vakantie in Luxemburg(-stad), was een beetje als een AH XL, maar dan nog wat mooier. Het geheel straalde wat uit. Leuk om eens doorheen te lopen.
Beetje duur voor me, dat wel. Gelukkig zaten er ook nog anderen.
En weet je wat echt supergek is, het komt veelal van onze boeren afquote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:37 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De kwaliteit van verse producten is in Duitsland een stuk beter dan in Nederland.
Ben het hier in grote lijnen wel mee eens ja. Natuurlijk valt niet te ontkennen dat Nederland op bepaalde gebieden behoorlijk duur is (ook relatief gezien), maar men vergeet hoe goed we het hebben. Om maar eens iets te noemen, ik woon op een paar honderd meter van de Belgische grens en hoe kut de wegen ineens worden als je de grens over gaat (ook binnendoor) beseffen veel mensen gewoon niet. Die vinden het veel te vanzelfsprekend hoe goed onze infrastructuur is.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 08:37 schreef bianconeri het volgende:
Jankende Nederlanders. What is new?
Alles is de schuld van de VVD blah blah onzin blah blah.
Is Nederland duur? Ja.
Sommige dingen zijn in NL duurder, sommige dingen goedkoper.
Mensen vergeten alleen dat NL ook een hoog welvaarts niveau kent. Mensen hebben standaard meer geld en inkomen vergeleken met andere landen.
Hier in Estland is bv een stuk kip ong 30% goedkoper.
De lonen? 2 tot 3x lager.
En dus betaal je hier veel meer in verhouding tot je inkomen.
De tussenhandel en de landbouwmachines. Daar gaat steeds vaker het geld naar toe.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En weet je wat echt supergek is, het komt veelal van onze boeren af
De bagger blijft hier en de topspullen gaan naar het buitenland. Altijd werd gezegd dat ze daar meer willen betalen daarvoor, maar het verbaasd me steeds meer dat het in het buitenland voor dezelfde of betere prijzen ligt.
'Waar blijft de winst toch?' Denk je dan.
Hints:
1: boeren huilen over de supermarkten dat ze te weinig krijgen
2: consumenten huilen over de supermarkten dat de prijzen te hoog zijn
Als je nog een stukje verder naar het zuiden gaat, naar Afrika, zie je dat daar ook heel veel Europese landbouwproducten verkocht worden, waar de lokale boeren niet mee kunnen concurreren. Want die doen het meestal met de hand.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:56 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ben het hier in grote lijnen wel mee eens ja. Natuurlijk valt niet te ontkennen dat Nederland op bepaalde gebieden behoorlijk duur is (ook relatief gezien), maar men vergeet hoe goed we het hebben. Om maar eens iets te noemen, ik woon op een paar honderd meter van de Belgische grens en hoe kut de wegen ineens worden als je de grens over gaat (ook binnendoor) beseffen veel mensen gewoon niet. Die vinden het veel te vanzelfsprekend hoe goed onze infrastructuur is.
Daarbij, mensen klagen enorm vaak over te dure boodschappen enzo, maar ik ben vandaag in de Efteling en als ik zie hoe bizar druk het is denk ik ook "dat zal wel meevallen dan met die boodschappen". Het is ook niet bepaald gratis om hier naar binnen te gaan zeg maar.
Sowieso is dit gewoon vrijemarktwerking. De supermarkten bepalen zelf hun prijzen, gebaseerd op het prijsmodel dat ze het beste achten per land of regio en op basis van de kosten die ze hebben. En ik snap best dat de kosten van een pand in hartje Amsterdam voor een supermarkt stukken hoger zijn dan net over de grens in pak 'm beet Ochtrup, NRW.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 08:36 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het is ook bullshit, enige tijd terug heb ik hier al een boodschappenmandje van de AH in Nederland en Belgie gepost, daar zit geen verschil in. Daarnaast is het onzin om inviduele producten te gaan vergelijken omdat we in Nederland een syteem hebben waarbij we consumenten naar winkels proberen te krijgen met aantrekkelijke aanbiedingen, uiteraard betalen ze dat terug door weer duurdere producten te kopen waar meer marge op zit.
Daarnaast heb je nog een enorme zwik aan producten met name in non-food en dan met name van de Unilevers waar zo een debiele marge op zit dat je dat alleen in deals moet kopen, doe je dat niet dan betaal je gewoon zo 3-5 keer de marge, denk vooral aan afwasblokjes, deo en shampoo.
Die shit kost ook duur ja. Maar dat is niet een major factor die de marge bepaald waardoor de supermarkten te laag inkopen en te duur verkopen.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 15:07 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De tussenhandel en de landbouwmachines. Daar gaat steeds vaker het geld naar toe.
Een tractor is nog wel te betalen, maar als je voor iedere handeling een aparte machine van een paar miljoen moet kopen, dan is het al gauw niet meer betaalbaar. Zeker als je die maar een paar keer per jaar nodig hebt. Het oogsten en zo wordt daarom ook steeds vaker uitbesteed aan grote bedrijven die dat overal gaan doen. Dan brengen die machines tenminste hun geld op.
En je kunt als boer die levensmiddelen niet zomaar rechtstreeks aan de supermarkt leveren. Dan moeten ze eerst geselecteerd en verpakt worden en zo. Je hebt wel supermarkten die dat allemaal in eigen beheer doen, die sluiten zelf contracten met de boeren en verwerkende industrie, zoals AH.
Alhoewel ik wel het idee heb, dat de kleine, gespecialiseerde boeren toch wel weer in opkomst zijn. Met een eigen coöperatie en boerderijwinkel. Alleen biologische producten en vers van het land. Maar dat is natuurlijk wel heel seizoensafhankelijk, dus dat is lastig met de klantenbinding.
Blijkbaar kunnen de boeren het daarvoor produceren. Zij zijn klein en de supermarkten groot. Maar ik weet er niet genoeg van om te zeggen waar al het geld blijft.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 15:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Die shit kost ook duur ja. Maar dat is niet een major factor die de marge bepaald waardoor de supermarkten te laag inkopen en te duur verkopen.
Nee, ze moeten het daarvoor produceren.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 15:48 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Blijkbaar kunnen de boeren het daarvoor produceren. Zij zijn klein en de supermarkten groot. Maar ik weet er niet genoeg van om te zeggen waar al het geld blijft.
Het probleem is alleen dat de grootste leveranciers zoals Unilever Nederlandse supermarkten verplichten om alleen maar 'Nederlandse' producten in de schappen te leggen die een stuk hogere inkoopprijs hebben dan supermarkten in Duitsland of België met exact dezelfde producten.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 15:23 schreef TAmaru het volgende:
Sowieso is dit gewoon vrijemarktwerking. De supermarkten bepalen zelf hun prijzen, gebaseerd op het prijsmodel dat ze het beste achten per land of regio en op basis van de kosten die ze hebben.
12 euro? Maak er maar 26 van in Nederland. Ik heb het trouwens niet online besteld maar via via als je begrijpt wat ik bedoel. Ik ken iemand die een kennis heeft die regelmatig de grens overgaat om een flinke voorraad in te slaan en dat dan thuis gaat zitten verkopen. En daar bestel je vervolgens bij.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 13:46 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ja, en dan zijn de frieten uit die fabriek hier een stuk duurder dan in Egypte.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 17:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Gros van wat Boeren produceren gaat aan de industrie en niet als verse producten aan de supermarkt. Meeste daarvan is contract levering. Lever zoveel ton friet aardappelen aan frierfabriek met minstens X% zetmeel tegen prijs Y.
A-merken zijn sowieso doorgaans totale onzin. Veel mensen zeggen dat de supermarkten in Nederland zo duur zijn en verwijzen dan naar inderdaad van die Unilever-wasmiddelen, Coca-Cola, Andrélon-shampoo of Nutella. Ik hoor ze nooit over (huismerk) yoghurt, melk, kaas, avocado's, bananen, walnoten, rijst, brood of pindakaas. Zeg maar echt eten. A-merken zijn meestal een totaal zinloze luxe. Het probleem is dat mensen zich laten beetnemen door Unilever en dat soort ketens om te denken dat ze bepaalde producten nodig hebben. Ik koop al jaren niet meer van die troep.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 17:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Het probleem is alleen dat de grootste leveranciers zoals Unilever Nederlandse supermarkten verplichten om alleen maar 'Nederlandse' producten in de schappen te leggen die een stuk hogere inkoopprijs hebben dan supermarkten in Duitsland of België met exact dezelfde producten.
https://www.foodlog.nl/gespot/2025-01-31
Dat is nu exact de reden dat de consument hier meer kwijt is voor zijn boodschappen dan zijn buurlanden.
Dat is voor veel van toepassing maar zeker niet op alles a merken cola oftewel coca cola en pepsi zijn prima maar huismerk cola is niet te zuipenquote:Op zondag 25 januari 2026 03:22 schreef TAmaru het volgende:
[..]
A-merken zijn sowieso doorgaans totale onzin. Veel mensen zeggen dat de supermarkten in Nederland zo duur zijn en verwijzen dan naar inderdaad van die Unilever-wasmiddelen, Coca-Cola, Andrélon-shampoo of Nutella. Ik hoor ze nooit over (huismerk) yoghurt, melk, kaas, avocado's, bananen, walnoten, rijst, brood of pindakaas. Zeg maar echt eten. A-merken zijn meestal een totaal zinloze luxe. Het probleem is dat mensen zich laten beetnemen door Unilever en dat soort ketens om te denken dat ze bepaalde producten nodig hebben. Ik koop al jaren niet meer van die troep.
Valt best mee, ik vind Coca Cola ook lekkerder maar de prijzen die er zo er voor gaan vragen vind ik belachelijk daarvan heb ik 2 flessen van het huismerk wat ook goed te drinken isquote:Op zondag 25 januari 2026 10:38 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Dat is voor veel van toepassing maar zeker niet op alles a merken cola oftewel coca cola en pepsi zijn prima maar huismerk cola is niet te zuipen
Nee, vertel eens.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 20:54 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ja, dat land in het oosten/noord-oosten van Europa. Weet je wel?
Mijns inziens zijn dit soort producten geen noodzaak; sterker nog ze zijn bijzonder slecht voor de gezondheid. Dus dan denk ik al snel: als je het te duur vindt, dan drink je toch gewoon vrijwel gratis water uit de kraan?quote:Op zondag 25 januari 2026 10:38 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Dat is voor veel van toepassing maar zeker niet op alles a merken cola oftewel coca cola en pepsi zijn prima maar huismerk cola is niet te zuipen
Bijna al die producten die jij opnoemt worden niet geregeerd door de grote Unilevers en daardoor kunnen ze geen abnormale hoge inkoopprijs eisen van de supermarkten. Daardoor zijn die producten inderdaad niet duurder of zelfs goedkoper in NL dan de omringende landen. Je hebt gelijk dat we daar blij om mogen zijn en dat deze groep producten eigenlijk onderdeel zou moeten zijn van ieders basisassortiment.quote:Op zondag 25 januari 2026 03:22 schreef TAmaru het volgende:
[..]
A-merken zijn sowieso doorgaans totale onzin. Veel mensen zeggen dat de supermarkten in Nederland zo duur zijn en verwijzen dan naar inderdaad van die Unilever-wasmiddelen, Coca-Cola, Andrélon-shampoo of Nutella. Ik hoor ze nooit over (huismerk) yoghurt, melk, kaas, avocado's, bananen, walnoten, rijst, brood of pindakaas. Zeg maar echt eten. A-merken zijn meestal een totaal zinloze luxe. Het probleem is dat mensen zich laten beetnemen door Unilever en dat soort ketens om te denken dat ze bepaalde producten nodig hebben. Ik koop al jaren niet meer van die troep.
Ik beweer ook niet dat het gezond is of dat als je t niet kunt missen je t moet halen.quote:Op zondag 25 januari 2026 11:00 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Mijns inziens zijn dit soort producten geen noodzaak; sterker nog ze zijn bijzonder slecht voor de gezondheid. Dus dan denk ik al snel: als je het te duur vindt, dan drink je toch gewoon vrijwel gratis water uit de kraan?
Huren, prijzen bedrijfsruimtes, te hoge loonkosten en energieprijzen.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 14:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
'Waar blijft de winst toch?' Denk je dan.
Ik had het over 1 pakje sigaretten met ¤ 12.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 17:29 schreef Hathor het volgende:
[..]
12 euro? Maak er maar 26 van in Nederland. Ik heb het trouwens niet online besteld maar via via als je begrijpt wat ik bedoel. Ik ken iemand die een kennis heeft die regelmatig de grens overgaat om een flinke voorraad in te slaan en dat dan thuis gaat zitten verkopen. En daar bestel je vervolgens bij.
Ik drink ook graag koffie en thee, maar koop online versgeroosterde bonen en dat is helemaal niet zo duur. Thee kun je inderdaad in zakjes kopen; en tuurlijk als je dan duurdere merken neemt, wordt het weer kostbaar. Maar je kunt ook bijv. zelf kruiden kopen in bulk en dan met een thee-ei zelf je kruidenthee maken. Of je kunt naar de LIDL waar een paar zakjes zwarte thee, groene thee, rooibos of kamille ook niet duur zijn.quote:Op zondag 25 januari 2026 16:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Bijna al die producten die jij opnoemt worden niet geregeerd door de grote Unilevers en daardoor kunnen ze geen abnormale hoge inkoopprijs eisen van de supermarkten. Daardoor zijn die producten inderdaad niet duurder of zelfs goedkoper in NL dan de omringende landen. Je hebt gelijk dat we daar blij om mogen zijn en dat deze groep producten eigenlijk onderdeel zou moeten zijn van ieders basisassortiment.
Wel zijn dit allemaal relatief goedkope producten en de rest is zeker geen 'zinloze troep'. Ik persoonlijk geef meer uit aan koffie, thee, persoonlijke verzorging en huishoudelijke producten en dat zijn zeker geen luxe producten. Ook een stukje vlees en een drankje lust ik op zijn tijd.
Al die producten worden in NL door de producenten kunstmatig hoog gehouden en er is geen sprake van vrije marktwerking daarin. Weldegelijk een groot probleem waar terecht veel kritiek op is.
Wat zit er in dat mandje?quote:Op woensdag 24 september 2025 19:54 schreef Mikeytt het volgende:
[ afbeelding ]
Nota bene goedkoper dan veel armere landen als Griekenland en Portugal.
Op zaterdag wel.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |