abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219912845
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 10:40 schreef PzKpfw het volgende:
Karremans probeert de schade te beperken door misgelopen belastinginkomsten over deze boodschappen.
En ze lopen behoorlijk was mis momenteel, met tienduizenden Nederlanders die elke week over de grens gaan shoppen.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  zaterdag 24 januari 2026 @ 10:51:05 #102
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219912853
En weer iemand die het niet snapt
Over het algemeen en ff niet kersenplukken met specifieke aanbiedingen:
Een hele sloot producten zijn hier in Duitsland gewoon veel goedkoper, drogisterij artikelen, peut, drank, vlees en dan vooral varkensvlees, sigaretten, frisdrank, wasmiddel, veel levensmiddelen

Andere producten zijn in Nederland goedkoper, koffie, recept vrije geneesmiddelen, pindakaas, groente en fruit

Daar kan je nog zoveel selectieve statistieken en vingers op weegschaal onderzoek op los laten. Wil je dit als minister ontkennen? Geef de man minimumloon en kijk eens hoe snel hij van mening veranderd
pi_219912854
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 09:02 schreef Luckyseven het volgende:

[..]
Waar heb je dit zo nagekeken? Ik was afgelopen december in Duitsland en daar is de prijs van vlees wel echt aanzienlijk lager dan in Nederland. Dat is echter wel mijn enige referentiekader.
Volgespoten Lidl vlees is daar wat goedkoper.
Ga je gewoon twee fatsoenlijke slagers vergelijke, dan scheelt het niet veel en is het ene product in Nederland wat goedkoper, het andere in Duitsland.
pi_219912861
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 10:50 schreef Hathor het volgende:

[..]
En ze lopen behoorlijk was mis momenteel, met tienduizenden Nederlanders die elke week over de grens gaan shoppen.
Tegelijkertijd shoppen wekelijks vele tienduizenden Duitsers in Nederland.
De AH-XL prijst zijn acties deels in het Duits aan.
De voertaal is in Nederlandse steden aan de grens op zaterdag en zeker op zondag Duits.
  zaterdag 24 januari 2026 @ 10:55:47 #105
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219912875
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 08:39 schreef raptorix het volgende:

[..]
Vlees is in Nederland zelfs goedkoop, ik heb paar maanden terug eens gekeken wat het in andere EU landen kost, antwoord: we zitten echt in de laagste regionen qua prijs.
Als Amsterdammer die nooit buiten de ring komt ben jij natuurlijk expert op dit gebied, en mensen die in het grensgebied wonen en hun boodschappen aan beide kanten van de grens doen gewoon domme boeren die het niet snappen, want jouw statistieken zeggen wat anders?
pi_219912879
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 10:12 schreef theguyver het volgende:

[..]
oke ik heb net eergisteren goudse kaas pak van Milbona kaas gehaald pak van 400 gram 12 plakken. voor nog geen 3 euro
in Nederland 5+ euro.tenzij het in de aanbieding is en dit was geeneens in de aanbieding
om maar even een van de voorbeelden te noemen.
Denken dat Milbona "Goudse kaas" is.

Dan heb je echt nog nooit een fatsoenlijk stuk Goudse kaas geproefd. Helaas mochten de producenten van echte Goudse kaas van de EU er geen beschermde naam van maken...
  zaterdag 24 januari 2026 @ 10:58:51 #107
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219912888
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 10:52 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
De voertaal is in Nederlandse steden aan de grens op zaterdag en zeker op zondag Duits.
Klopt, helemaal waar. die gaan naar de gezellige Nederlandse markten en eten gebakken vis en kibbeling, kopen goedkope koffie en paracetamol.
Ze gaan echter niet voor de peuken, peut, (fris)drank of drogisterij artikelen.
  zaterdag 24 januari 2026 @ 11:02:00 #108
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219912909
Alleen al bij tabakaccijns gaat het om miljarden
https://www.nrz.de/lokale(...)t-um-milliarden.html
  Moderator zaterdag 24 januari 2026 @ 11:02:12 #109
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_219912911
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 10:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
En weer iemand die het niet snapt
Over het algemeen en ff niet kersenplukken met specifieke aanbiedingen:
Een hele sloot producten zijn hier in Duitsland gewoon veel goedkoper, drogisterij artikelen, peut, drank, vlees en dan vooral varkensvlees, sigaretten, frisdrank, wasmiddel, veel levensmiddelen

Andere producten zijn in Nederland goedkoper, koffie, recept vrije geneesmiddelen, pindakaas, groente en fruit

Daar kan je nog zoveel selectieve statistieken en vingers op weegschaal onderzoek op los laten. Wil je dit als minister ontkennen? Geef de man minimumloon en kijk eens hoe snel hij van mening veranderd
Dit klopt. Wij wonen aan de Duitse grens, en mijn vrouw doet de boodschappen. Die maakt daar elke week een studie van, kijkt naar alle aanbiedingen etc, en die zegt ook dat veel dingen in Duitsland echt veel goedkoper zijn, maar sommige andere dingen zijn in Nederland dan weer goedkoper. Maar als je alle dingen in Nederland zou kopen ben je duurder uit dan al diezelfde boodschappen in Duitsland.

Ze ís Duits én doet de boodschappen vanaf het begin van de bijna 12 jaar dat we samen zijn. Ze weet wel waar ze het over heeft.
Breitling - Instruments for Professionals
  zaterdag 24 januari 2026 @ 11:10:13 #110
355931 Moeraskat
Gemorste gedachten.
pi_219912953
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 11:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Dit klopt. Wij wonen aan de Duitse grens, en mijn vrouw doet de boodschappen. Die maakt daar elke week een studie van, kijkt naar alle aanbiedingen etc, en die zegt ook dat veel dingen in Duitsland echt veel goedkoper zijn, maar sommige andere dingen zijn in Nederland dan weer goedkoper. Maar als je alle dingen in Nederland zou kopen ben je duurder uit dan al diezelfde boodschappen in Duitsland.

Ze ís Duits én doet de boodschappen vanaf het begin van de bijna 12 jaar dat we samen zijn. Ze weet wel waar ze het over heeft.
Klopt.
Ik ken genoeg mensen die boodschappen doen in Duitsland en in Nederland wonen. Die geven al járen aan dat het daar goedkoper is.

Dat kaartje in dit topic geloof ik daarom ook niet. :') Althans, dat is waarschijnlijk wel juist, maar op een bepaalde manier berekend. Maar komt niet overeen met de praktijk.
Wat je niet doodt, zorgt er alleen voor dat je vreemd overkomt in intieme situaties.
  zaterdag 24 januari 2026 @ 11:11:29 #111
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219912960
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 11:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Aan de A12 net over de grens ligt Elten, aan de dorpsingang zit een filiaal van Penny, een discounter. Dit is met afstand de omzetsterkste Penny van Duitsland.
Bij de snelwegafslag zit een tankstation van Aral, die heeft een aparte winkel ingericht voor peuken, klanten rekenen daar dagelijks voor tienduizenden euro aan sloffen af, in het dorpje van niets zitten nog twee discounters en een stuk of 5 tabakswinkels. Kleve over de grens bij Nijmegen is een welvarende stad door de grenshandel, Emmerich doet er zijn best niet voor.
Aan de Deense grens trouwens hetzelfde, Harrislee maakt gigantische omzetten met Denen. Zitten supermarkten die volledig Deens zijn, de karretjes nemen geen Euro’s maar kronen, in de super spreekt men Deens en op het parkeerterrein staan veel auto’s met aanhanger
pi_219913012
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 10:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Als Amsterdammer die nooit buiten de ring komt ben jij natuurlijk expert op dit gebied, en mensen die in het grensgebied wonen en hun boodschappen aan beide kanten van de grens doen gewoon domme boeren die het niet snappen, want jouw statistieken zeggen wat anders?
Misschien moet je lezen wat ik schrijf, daarnaast is het vlees in Duitsland veelal afkomstig uit de bioindustrie terwijl dat in Nederland al jaren hier uit de schappen is gehaalt. Daarnaast is het appelen met peren vergelijken, zoals ik al schreef werkt een supermarkt met een heel ander prijsmodel.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_219913014
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 10:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Klopt, helemaal waar. die gaan naar de gezellige Nederlandse markten en eten gebakken vis en kibbeling, kopen goedkope koffie en paracetamol.
Dat wordt hier al vaak gezegd. Die ongezonde over bewerkte meuk is in NL duur als het niet in de aanbieding is.

Maar naast de producten die jij noemt, nemen de Duitsers ook kilo's kaas en tassen vol kleding en schoenen mee vanuit Nederland. Doen ze nog een hapje of drankje op een terrasje.

En daarmee brengen ze heel veel geld binnen bij lokale ondernemers. Dat draagt meer bij aan de reëele economie dan wat die paar Duitse supermarktketens en tankstations binnen halen.
Een miljoen euro uitgegeven bij kleine lokale ondernemers zoals de kaasboer en visboer zorgt voor veel meer werkgelegenheid dan een miljoen uitgegeven aan peut en sigaretten.
  zaterdag 24 januari 2026 @ 11:23:40 #114
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219913046
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 11:19 schreef raptorix het volgende:

[..]
Misschien moet je lezen wat ik schrijf, daarnaast is het vlees in Duitsland veelal afkomstig uit de bioindustrie terwijl dat in Nederland al jaren hier uit de schappen is gehaalt. Daarnaast is het appelen met peren vergelijken, zoals ik al schreef werkt een supermarkt met een heel ander prijsmodel.
In Nederland komt het overgrote deel van de vleesproductie uit de intensieve veehouderij, ook wel bio-industrie genoemd, met een aandeel van ongeveer 95-97%. Biologisch vlees beslaat een klein deel, rond de 3-4% van de veestapels en productie. Supermarktaandeel van biologisch vlees ligt op circa 2,9% in de eerste helft van 2025.

Markt aandeel van biologische producten ligt in D trouwens significant hoger dan in Nederland. Je zit in een Amsterdamse goed verdiener bubble
pi_219913058
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 11:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
In Nederland komt het overgrote deel van de vleesproductie uit de intensieve veehouderij, ook wel bio-industrie genoemd, met een aandeel van ongeveer 95-97%. Biologisch vlees beslaat een klein deel, rond de 3-4% van de veestapels en productie. Supermarktaandeel van biologisch vlees ligt op circa 2,9% in de eerste helft van 2025.
Daar heb je ook veel gradaties in, daarnaast had ik het in mijn eerdere post niet over Duitsland, maar over de prijs van Nederlands vlees vergeleken met andere landen en dat het bij ons relatief goedkoop is.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zaterdag 24 januari 2026 @ 11:27:08 #116
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219913066
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 11:19 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Dat wordt hier al vaak gezegd. Die ongezonde over bewerkte meuk is in NL duur als het niet in de aanbieding is.

Maar naast de producten die jij noemt, nemen de Duitsers ook kilo's kaas en tassen vol kleding en schoenen mee vanuit Nederland. Doen ze nog een hapje of drankje op een terrasje.

En daarmee brengen ze heel veel geld binnen bij lokale ondernemers. Dat draagt meer bij aan de reëele economie dan wat die paar Duitse supermarktketens en tankstations binnen halen.
Een miljoen euro uitgegeven bij kleine lokale ondernemers zoals de kaasboer en visboer zorgt voor veel meer werkgelegenheid dan een miljoen uitgegeven aan peut en sigaretten.
Dat klopt waarschijnlijk, maar aan de andere kant loopt de Nederlandse overheid miljarden aan accijnzen mis.
  zaterdag 24 januari 2026 @ 11:30:03 #117
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219913079
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 11:25 schreef raptorix het volgende:

[..]
Daar heb je ook veel gradaties in, daarnaast had ik het in mijn eerdere post niet over Duitsland, maar over de prijs van Nederlands vlees vergeleken met andere landen en dat het bij ons relatief goedkoop is.
Was recent in Frankrijk, bij Carrefour en Intermarche was het vlees wat goedkoper dan in Nederland en duidelijk veel beter van kwaliteit. Geen maandverbandjes in de verpakking omdat het geen vocht lekt.
  zaterdag 24 januari 2026 @ 11:31:59 #118
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_219913091
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 10:29 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ja dat zeg ik , ultrabewerkt voedsel is daar een stuk goedkoper. Als je fatsoenlijke kaas koopt is dat verschil echt minimaal

Edit: vanaf volgende week bij lidl nederland :)
[ link | afbeelding ]
Oh je hebt van die typische duitse kaas, maar dat is dit niet.

btw Hier in pluskut hebben we een uitwisseling programma met duitsland, op zaterdags gaan hele collones naar duitsland boodschappen doen en de duitsers komen om hun beurt weer deze kant op.
Vooral Tabac en benzine scheelt naar mijn weten een hoop!

Ik zeg ook niet alles is geodkoper in Duitsland maar bepaalde producten,
what a year!, and its only Januari!
pi_219913106
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 11:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Was recent in Frankrijk, bij Carrefour en Intermarche was het vlees wat goedkoper dan in Nederland en duidelijk veel beter van kwaliteit. Geen maandverbandjes in de verpakking omdat het geen vocht lekt.
Oempf.

Kwaliteit vlees daar in de supers als carrefour is van hetzelfde niveau als wat hier ligt bij de slagers. Voor een fatsoenlijke prijs.
Vind het altijd erg leuk zo'n mega super in te gaan. Of ook bij een lokale dorpsslager/bakker binnen te stappen. Op vakantie of als ik in de buurt ben met werk.

Ik vind het verschil echt gigantisch. Wij krijgen echt bagger voorgeschoteld hier.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_219913220
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 10:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Nee, dat zeer zeker niet. Ik heb alweer 2 sloffen besteld en die kosten me met verzendkosten erbij 230 euro, in Nederland zou ik 520 euro kwijt zijn geweest. Geen al te moeilijke keuze.
pi_219913525
quote:

[..]
Die halen bij ons alleen specifieke producten. Het gros is in Duitsland goedkoper te krijgen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 24 januari 2026 @ 13:10:10 #122
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219913702
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 11:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Oempf.

Kwaliteit vlees daar in de supers als carrefour is van hetzelfde niveau als wat hier ligt bij de slagers. Voor een fatsoenlijke prijs.
Vind het altijd erg leuk zo'n mega super in te gaan. Of ook bij een lokale dorpsslager/bakker binnen te stappen. Op vakantie of als ik in de buurt ben met werk.

Ik vind het verschil echt gigantisch. Wij krijgen echt bagger voorgeschoteld hier.
Auchan, op vakantie in Luxemburg(-stad), was een beetje als een AH XL, maar dan nog wat mooier. Het geheel straalde wat uit. Leuk om eens doorheen te lopen.

Beetje duur voor me, dat wel. Gelukkig zaten er ook nog anderen.
pi_219913710
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 11:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Oempf.

Kijk alleen al naar die “stokbroden” vol met weet ik wat die hier liggen. Totaal niet te vreten.

Daar ligt gewoon fatsoenlijk vers stokbrood van meel, gist en water voor schappelijke prijzen in iedere supermarkt.
pi_219913717
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 11:31 schreef theguyver het volgende:

[..]
Oh je hebt van die typische duitse kaas, maar dat is dit niet.

btw Hier in pluskut hebben we een uitwisseling programma met duitsland, op zaterdags gaan hele collones naar duitsland boodschappen doen en de duitsers komen om hun beurt weer deze kant op.
Vooral Tabac en benzine scheelt naar mijn weten een hoop!

Ik zeg ook niet alles is geodkoper in Duitsland maar bepaalde producten,
Tabac en alcohol scheelt een hoop ja. Benzine scheelt dan volgens mij meer met Belgie ipv Duitsland tegenwoordig
pi_219913868
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 11:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Aan de A12 net over de grens ligt Elten, aan de dorpsingang zit een filiaal van Penny, een discounter. Dit is met afstand de omzetsterkste Penny van Duitsland.
Bij de snelwegafslag zit een tankstation van Aral, die heeft een aparte winkel ingericht voor peuken, klanten rekenen daar dagelijks voor tienduizenden euro aan sloffen af, in het dorpje van niets zitten nog twee discounters en een stuk of 5 tabakswinkels. Kleve over de grens bij Nijmegen is een welvarende stad door de grenshandel, Emmerich doet er zijn best niet voor.
Aan de Deense grens trouwens hetzelfde, Harrislee maakt gigantische omzetten met Denen. Zitten supermarkten die volledig Deens zijn, de karretjes nemen geen Euro’s maar kronen, in de super spreekt men Deens en op het parkeerterrein staan veel auto’s met aanhanger
Hier wat zuidelijker, bij Venlo de grens over precies hetzelfde verhaal.
pi_219913968
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 11:56 schreef Hathor het volgende:

[..]
Nee, dat zeer zeker niet. Ik heb alweer 2 sloffen besteld en die kosten me met verzendkosten erbij 230 euro, in Nederland zou ik 520 euro kwijt zijn geweest. Geen al te moeilijke keuze.
Besteld online? Benieuwd waar. Maar dat is geheim natuurlijk.

Ik rook niet veel, zo'n twee pakjes per week afhankelijk van of er een feestje is. Teer nu nog op 5 sloffen van de zomervakantie in Italië, waar een pakje nog steeds ¤ 5,20 kost. Zijn bijna op en inderdaad, dan maar naar Duitsland. Of Luxemburg ben je ook zo vanaf hier. Leuk ochtendje van maken.

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt ooit ¤ 12 voor een pakje te gaan betalen.
pi_219914033
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 13:46 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Ik rook niet veel, zo'n twee pakjes per week afhankelijk van of er een feestje is. Teer nu nog op 5 sloffen van de zomervakantie in Italië, waar een pakje nog steeds ¤ 5,20 kost. Zijn bijna op en inderdaad, dan maar naar Duitsland. Of Luxemburg ben je ook zo vanaf hier. Leuk ochtendje van maken.

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt ooit ¤ 12 voor een pakje te gaan betalen.
Waarom stap je niet over op losse tabak. Veel goedkoper.
pi_219914217
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 13:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Waarom stap je niet over op losse tabak. Veel goedkoper.
Vind ik te veel werk voor dat af en toe dat ik rook. En ik vind bepaalde sigaretten ook lekkerder. (Lucky Strike Amber). Die hebben ze niet eens in NL.
En de ¤ 5,20 die ik daarvoor per pakje betaal (in Italië) vind ik ook niet duur.
pi_219914300
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 13:58 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
Vind ik te veel werk voor dat af en toe dat ik rook. En ik vind bepaalde sigaretten ook lekkerder. (Lucky Strike Amber). Die hebben ze niet eens in NL.
En de ¤ 5,20 die ik daarvoor per pakje betaal vind ik ook niet duur.
Met lege hulzen met filter en zo'n klein apparaatje maak je 20 sigaretten in 5 minuten voor minder dan de helft van het geld. Geen idee alleen of ze ook losse tabak hebben in jouw favoriete smaak.
  zaterdag 24 januari 2026 @ 14:16:30 #130
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219914598
quote:

[..]

LOL
pi_219914621
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 13:12 schreef 111210 het volgende:

[..]
Kijk alleen al naar die “stokbroden” vol met weet ik wat die hier liggen. Totaal niet te vreten.

Daar ligt gewoon fatsoenlijk vers stokbrood van meel, gist en water voor schappelijke prijzen in iedere supermarkt.
Ja, heeeerlijk :)
En je merkt ook dat zelfs in het supermarkt brood meer voedingsstoffen zitten daar.

Maar alsnog ga ik liever naar de kunstenaars van de lokale bakkerijen als het ffies kan. Man, goddelijk.

[ Bericht 6% gewijzigd door Red_85 op 24-01-2026 14:32:40 ]
1947-2016
pi_219914892
quote:

[..]
De kwaliteit van verse producten is in Duitsland een stuk beter dan in Nederland.
pi_219914897
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 13:10 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Auchan, op vakantie in Luxemburg(-stad), was een beetje als een AH XL, maar dan nog wat mooier. Het geheel straalde wat uit. Leuk om eens doorheen te lopen.

Beetje duur voor me, dat wel. Gelukkig zaten er ook nog anderen.
Carrefour in Luik, bij Herstal (de grote Maas brug). Of de carrefour in Zemst bij Mechelen en Merksem/Schoten bij Antwerpen.

Ik ga daar altijd ffies binnen als ik onderweg terug kom.

Of de delhaize op BRUCargo in Machelen. Ook een topper. Scheelt wel iets met NL maar zoooooveel beter in kwaliteit en smaak.

Allen supermakkelijk te bereiken vanaf de snelweg.
1947-2016
pi_219914918
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 14:37 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De kwaliteit van verse producten is in Duitsland een stuk beter dan in Nederland.
En weet je wat echt supergek is, het komt veelal van onze boeren af :')

De bagger blijft hier en de topspullen gaan naar het buitenland. Altijd werd gezegd dat ze daar meer willen betalen daarvoor, maar het verbaasd me steeds meer dat het in het buitenland voor dezelfde of betere prijzen ligt.

'Waar blijft de winst toch?' Denk je dan.

Hints:
1: boeren huilen over de supermarkten dat ze te weinig krijgen
2: consumenten huilen over de supermarkten dat de prijzen te hoog zijn
1947-2016
pi_219914994
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 08:37 schreef bianconeri het volgende:
Jankende Nederlanders. What is new?
Alles is de schuld van de VVD blah blah onzin blah blah.

Is Nederland duur? Ja.
Sommige dingen zijn in NL duurder, sommige dingen goedkoper.
Mensen vergeten alleen dat NL ook een hoog welvaarts niveau kent. Mensen hebben standaard meer geld en inkomen vergeleken met andere landen.

Hier in Estland is bv een stuk kip ong 30% goedkoper.
De lonen? 2 tot 3x lager.
En dus betaal je hier veel meer in verhouding tot je inkomen.
Ben het hier in grote lijnen wel mee eens ja. Natuurlijk valt niet te ontkennen dat Nederland op bepaalde gebieden behoorlijk duur is (ook relatief gezien), maar men vergeet hoe goed we het hebben. Om maar eens iets te noemen, ik woon op een paar honderd meter van de Belgische grens en hoe kut de wegen ineens worden als je de grens over gaat (ook binnendoor) beseffen veel mensen gewoon niet. Die vinden het veel te vanzelfsprekend hoe goed onze infrastructuur is.

Daarbij, mensen klagen enorm vaak over te dure boodschappen enzo, maar ik ben vandaag in de Efteling en als ik zie hoe bizar druk het is denk ik ook "dat zal wel meevallen dan met die boodschappen". Het is ook niet bepaald gratis om hier naar binnen te gaan zeg maar.
pi_219915057
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 14:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]
En weet je wat echt supergek is, het komt veelal van onze boeren af :')

De bagger blijft hier en de topspullen gaan naar het buitenland. Altijd werd gezegd dat ze daar meer willen betalen daarvoor, maar het verbaasd me steeds meer dat het in het buitenland voor dezelfde of betere prijzen ligt.

'Waar blijft de winst toch?' Denk je dan.

Hints:
1: boeren huilen over de supermarkten dat ze te weinig krijgen
2: consumenten huilen over de supermarkten dat de prijzen te hoog zijn

De tussenhandel en de landbouwmachines. Daar gaat steeds vaker het geld naar toe.

Een tractor is nog wel te betalen, maar als je voor iedere handeling een aparte machine van een paar miljoen moet kopen, dan is het al gauw niet meer betaalbaar. Zeker als je die maar een paar keer per jaar nodig hebt. Het oogsten en zo wordt daarom ook steeds vaker uitbesteed aan grote bedrijven die dat overal gaan doen. Dan brengen die machines tenminste hun geld op.

En je kunt als boer die levensmiddelen niet zomaar rechtstreeks aan de supermarkt leveren. Dan moeten ze eerst geselecteerd en verpakt worden en zo. Je hebt wel supermarkten die dat allemaal in eigen beheer doen, die sluiten zelf contracten met de boeren en verwerkende industrie, zoals AH.

Alhoewel ik wel het idee heb, dat de kleine, gespecialiseerde boeren toch wel weer in opkomst zijn. Met een eigen coöperatie en boerderijwinkel. Alleen biologische producten en vers van het land. Maar dat is natuurlijk wel heel seizoensafhankelijk, dus dat is lastig met de klantenbinding.
pi_219915066
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 14:56 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Ben het hier in grote lijnen wel mee eens ja. Natuurlijk valt niet te ontkennen dat Nederland op bepaalde gebieden behoorlijk duur is (ook relatief gezien), maar men vergeet hoe goed we het hebben. Om maar eens iets te noemen, ik woon op een paar honderd meter van de Belgische grens en hoe kut de wegen ineens worden als je de grens over gaat (ook binnendoor) beseffen veel mensen gewoon niet. Die vinden het veel te vanzelfsprekend hoe goed onze infrastructuur is.

Daarbij, mensen klagen enorm vaak over te dure boodschappen enzo, maar ik ben vandaag in de Efteling en als ik zie hoe bizar druk het is denk ik ook "dat zal wel meevallen dan met die boodschappen". Het is ook niet bepaald gratis om hier naar binnen te gaan zeg maar.
Als je nog een stukje verder naar het zuiden gaat, naar Afrika, zie je dat daar ook heel veel Europese landbouwproducten verkocht worden, waar de lokale boeren niet mee kunnen concurreren. Want die doen het meestal met de hand.
pi_219915153
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 08:36 schreef raptorix het volgende:

[..]
Het is ook bullshit, enige tijd terug heb ik hier al een boodschappenmandje van de AH in Nederland en Belgie gepost, daar zit geen verschil in. Daarnaast is het onzin om inviduele producten te gaan vergelijken omdat we in Nederland een syteem hebben waarbij we consumenten naar winkels proberen te krijgen met aantrekkelijke aanbiedingen, uiteraard betalen ze dat terug door weer duurdere producten te kopen waar meer marge op zit.

Daarnaast heb je nog een enorme zwik aan producten met name in non-food en dan met name van de Unilevers waar zo een debiele marge op zit dat je dat alleen in deals moet kopen, doe je dat niet dan betaal je gewoon zo 3-5 keer de marge, denk vooral aan afwasblokjes, deo en shampoo.
Sowieso is dit gewoon vrijemarktwerking. De supermarkten bepalen zelf hun prijzen, gebaseerd op het prijsmodel dat ze het beste achten per land of regio en op basis van de kosten die ze hebben. En ik snap best dat de kosten van een pand in hartje Amsterdam voor een supermarkt stukken hoger zijn dan net over de grens in pak 'm beet Ochtrup, NRW.

Maar socialisten vinden altijd wel weer een manier om weer iets op het bordje van de overheid te leggen en nog meer regulering te vragen. Alles wat er volgens hen mis is met de maatschappij willen zij graag door de overheid laten reguleren. Wat ze niet begrijpen, is dat de overheid hier al de oorzaak van is, dankzij alle belastingen die men in Nederland heft en de bizarre inflatie die we hebben gehad, dankzij alle coronafondsen die met bijgedrukt geld gefinancierd zijn.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
pi_219915193
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 15:07 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
De tussenhandel en de landbouwmachines. Daar gaat steeds vaker het geld naar toe.

Een tractor is nog wel te betalen, maar als je voor iedere handeling een aparte machine van een paar miljoen moet kopen, dan is het al gauw niet meer betaalbaar. Zeker als je die maar een paar keer per jaar nodig hebt. Het oogsten en zo wordt daarom ook steeds vaker uitbesteed aan grote bedrijven die dat overal gaan doen. Dan brengen die machines tenminste hun geld op.

En je kunt als boer die levensmiddelen niet zomaar rechtstreeks aan de supermarkt leveren. Dan moeten ze eerst geselecteerd en verpakt worden en zo. Je hebt wel supermarkten die dat allemaal in eigen beheer doen, die sluiten zelf contracten met de boeren en verwerkende industrie, zoals AH.

Alhoewel ik wel het idee heb, dat de kleine, gespecialiseerde boeren toch wel weer in opkomst zijn. Met een eigen coöperatie en boerderijwinkel. Alleen biologische producten en vers van het land. Maar dat is natuurlijk wel heel seizoensafhankelijk, dus dat is lastig met de klantenbinding.
Die shit kost ook duur ja. Maar dat is niet een major factor die de marge bepaald waardoor de supermarkten te laag inkopen en te duur verkopen.
1947-2016
pi_219915283
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 15:31 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Die shit kost ook duur ja. Maar dat is niet een major factor die de marge bepaald waardoor de supermarkten te laag inkopen en te duur verkopen.
Blijkbaar kunnen de boeren het daarvoor produceren. Zij zijn klein en de supermarkten groot. Maar ik weet er niet genoeg van om te zeggen waar al het geld blijft.
pi_219915335
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 15:48 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Blijkbaar kunnen de boeren het daarvoor produceren. Zij zijn klein en de supermarkten groot. Maar ik weet er niet genoeg van om te zeggen waar al het geld blijft.
Nee, ze moeten het daarvoor produceren.
1947-2016
pi_219916022
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 15:23 schreef TAmaru het volgende:
Sowieso is dit gewoon vrijemarktwerking. De supermarkten bepalen zelf hun prijzen, gebaseerd op het prijsmodel dat ze het beste achten per land of regio en op basis van de kosten die ze hebben.
Het probleem is alleen dat de grootste leveranciers zoals Unilever Nederlandse supermarkten verplichten om alleen maar 'Nederlandse' producten in de schappen te leggen die een stuk hogere inkoopprijs hebben dan supermarkten in Duitsland of België met exact dezelfde producten.
https://www.foodlog.nl/gespot/2025-01-31

Dat is nu exact de reden dat de consument hier meer kwijt is voor zijn boodschappen dan zijn buurlanden.
  zaterdag 24 januari 2026 @ 17:28:22 #143
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_219916023
Gros van wat Boeren produceren gaat aan de industrie en niet als verse producten aan de supermarkt. Meeste daarvan is contract levering. Lever zoveel ton friet aardappelen aan frierfabriek met minstens X% zetmeel tegen prijs Y.
pi_219916029
quote:

[..]

12 euro? Maak er maar 26 van in Nederland. Ik heb het trouwens niet online besteld maar via via als je begrijpt wat ik bedoel. Ik ken iemand die een kennis heeft die regelmatig de grens overgaat om een flinke voorraad in te slaan en dat dan thuis gaat zitten verkopen. En daar bestel je vervolgens bij.
pi_219916545
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 17:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Gros van wat Boeren produceren gaat aan de industrie en niet als verse producten aan de supermarkt. Meeste daarvan is contract levering. Lever zoveel ton friet aardappelen aan frierfabriek met minstens X% zetmeel tegen prijs Y.
Ja, en dan zijn de frieten uit die fabriek hier een stuk duurder dan in Egypte.
pi_219918328
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 09:27 schreef BennieButtfuck het volgende:

[..]
Estland?
Ja, dat land in het oosten/noord-oosten van Europa. Weet je wel?
pi_219921383
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 17:28 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Het probleem is alleen dat de grootste leveranciers zoals Unilever Nederlandse supermarkten verplichten om alleen maar 'Nederlandse' producten in de schappen te leggen die een stuk hogere inkoopprijs hebben dan supermarkten in Duitsland of België met exact dezelfde producten.
https://www.foodlog.nl/gespot/2025-01-31

Dat is nu exact de reden dat de consument hier meer kwijt is voor zijn boodschappen dan zijn buurlanden.
A-merken zijn sowieso doorgaans totale onzin. Veel mensen zeggen dat de supermarkten in Nederland zo duur zijn en verwijzen dan naar inderdaad van die Unilever-wasmiddelen, Coca-Cola, Andrélon-shampoo of Nutella. Ik hoor ze nooit over (huismerk) yoghurt, melk, kaas, avocado's, bananen, walnoten, rijst, brood of pindakaas. Zeg maar echt eten. A-merken zijn meestal een totaal zinloze luxe. Het probleem is dat mensen zich laten beetnemen door Unilever en dat soort ketens om te denken dat ze bepaalde producten nodig hebben. Ik koop al jaren niet meer van die troep.
The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money
  zondag 25 januari 2026 @ 10:38:55 #148
226746 Nicksanders
ik heb witte privileges
pi_219922685
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 03:22 schreef TAmaru het volgende:

[..]
A-merken zijn sowieso doorgaans totale onzin. Veel mensen zeggen dat de supermarkten in Nederland zo duur zijn en verwijzen dan naar inderdaad van die Unilever-wasmiddelen, Coca-Cola, Andrélon-shampoo of Nutella. Ik hoor ze nooit over (huismerk) yoghurt, melk, kaas, avocado's, bananen, walnoten, rijst, brood of pindakaas. Zeg maar echt eten. A-merken zijn meestal een totaal zinloze luxe. Het probleem is dat mensen zich laten beetnemen door Unilever en dat soort ketens om te denken dat ze bepaalde producten nodig hebben. Ik koop al jaren niet meer van die troep.
Dat is voor veel van toepassing maar zeker niet op alles a merken cola oftewel coca cola en pepsi zijn prima maar huismerk cola is niet te zuipen
Me, I don't have that problem. Me, I always tell the truth. Even when I lie.
  zondag 25 januari 2026 @ 10:45:27 #149
194233 Friday12
Originele kloon
pi_219922742
Ik woon alleen en klein wat moet ik met 2+3? En als je er eentje koopt word je genaaid
pi_219922824
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2026 10:38 schreef Nicksanders het volgende:

[..]
Dat is voor veel van toepassing maar zeker niet op alles a merken cola oftewel coca cola en pepsi zijn prima maar huismerk cola is niet te zuipen
Valt best mee, ik vind Coca Cola ook lekkerder maar de prijzen die er zo er voor gaan vragen vind ik belachelijk daarvan heb ik 2 flessen van het huismerk wat ook goed te drinken is
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')