Hoe groot is het segment wat hier daadwerkelijk over nadenkt versus het segment van de bevolking wat denkt "oh kut, mijn tandpasta is op, dus ik ga een nieuwe tube halen"quote:Op woensdag 24 september 2025 20:19 schreef borisz het volgende:
[..]
In NL zijn we alleen aanbiedingsgeil. Dus ik heb tandpasta voor 1,5 jaar ipv één tube, maar qua prijs met de buren maakt het per tube niet zo veel uit.
Het is ook bullshit, enige tijd terug heb ik hier al een boodschappenmandje van de AH in Nederland en Belgie gepost, daar zit geen verschil in. Daarnaast is het onzin om inviduele producten te gaan vergelijken omdat we in Nederland een syteem hebben waarbij we consumenten naar winkels proberen te krijgen met aantrekkelijke aanbiedingen, uiteraard betalen ze dat terug door weer duurdere producten te kopen waar meer marge op zit.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 06:48 schreef TAmaru het volgende:
Ik snap overigens nog steeds niet waar de Nederlandse politiek/overheid zich helemaal pretendeert mee bezig te moeten houden. Boodschappen in Nederland zijn heus niet exorbitant duur en voor de gemiddelde persoon nog prima te betalen. Het hangt er ook van af wat je koopt. En vergelijken met andere landen lijkt me echt zinloos. Zoals eerder gezegd, zijn boodschappen zelf meestal vrij waardeloos en zijn het de kosten eromheen die het gros van de prijs bepalen. En dat is in Nederland nu eenmaal vrij duur.
Het belangrijkste probleem zijn natuurlijk de talloze belastingen: inkomstenbelasting voor iedereen die eraan moet verdienen, btw en vooral energiebelastingen en accijnzen op brandstof.
Vrij groot, daarom heb je ook vrij veel arme debielen in Nederland, ik zie bijvoorbeeld vrij vaak idioten die dood leuk een blikje cola/bier bij de avondwinkel of sigarenzaak halen terwijl de winkel 80 meter verderop gewoon nog open is en waar het de helft kost.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 08:35 schreef Since2003 het volgende:
[..]
Hoe groot is het segment wat hier daadwerkelijk over nadenkt versus het segment van de bevolking wat denkt "oh kut, mijn tandpasta is op, dus ik ga een nieuwe tube halen"
Maar dat past niet in het straatje van anti-VVD en pro-zelfscan diefstal.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 08:06 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja vooral ultra bewerkt voedsel is daar stuk goedkoper. Als je echt puur voor vlees groente en fruit gaat dan valt het onder aan de streep wel mee. Groente is in Nederland bv beduidend goedkoper.
Bij drogisterij artikelen is het vooral goedkoop omdat je in Nederland zo’n beetje gedwongen wordt om alles in aanbiedingen te kopen.
Vlees is in Nederland zelfs goedkoop, ik heb paar maanden terug eens gekeken wat het in andere EU landen kost, antwoord: we zitten echt in de laagste regionen qua prijs.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 08:37 schreef bianconeri het volgende:
Jankende Nederlanders. What is new?
Alles is de schuld van de VVD blah blah onzin blah blah.
Is Nederland duur? Ja.
Sommige dingen zijn in NL duurder, sommige dingen goedkoper.
Mensen vergeten alleen dat NL ook een hoog welvaarts niveau kent. Mensen hebben standaard meer geld en inkomen vergeleken met andere landen.
Hier in Estland is bv een stuk kip ong 30% goedkoper.
De lonen? 2 tot 3x lager.
En dus betaal je hier veel meer in verhouding tot je inkomen.
Ik kan het alleen vergelijken tussen Estland en Nederland. Omdat ik daar de prijzen en inkomens ken.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 08:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Vlees is in Nederland zelfs goedkoop, ik heb paar maanden terug eens gekeken wat het in andere EU landen kost, antwoord: we zitten echt in de laagste regionen qua prijs.
Het valt op hoe duur Lucovitaal van origine is, maar dat dat merk wel ongeveer 2/3 van het jaar de helft (of meer) afgeprijsd is.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 08:06 schreef 111210 het volgende:
[..]
Bij drogisterij artikelen is het vooral goedkoop omdat je in Nederland zo'n beetje gedwongen wordt om alles in aanbiedingen te kopen.
Waar heb je dit zo nagekeken? Ik was afgelopen december in Duitsland en daar is de prijs van vlees wel echt aanzienlijk lager dan in Nederland. Dat is echter wel mijn enige referentiekader.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 08:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Vlees is in Nederland zelfs goedkoop, ik heb paar maanden terug eens gekeken wat het in andere EU landen kost, antwoord: we zitten echt in de laagste regionen qua prijs.
Ik heb het via ChatGTP laten samenstellen die het weer bij een relevante officieele bron had opgehaald. In dit geval Numbeo, dit soort lijstjes zijn altijd een beetje arbitrair natuurlijk maar er zaten gewoon geen grote verschillen in.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 09:02 schreef Luckyseven het volgende:
[..]
Waar heb je dit zo nagekeken? Ik was afgelopen december in Duitsland en daar is de prijs van vlees wel echt aanzienlijk lager dan in Nederland. Dat is echter wel mijn enige referentiekader.
Estland?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 08:37 schreef bianconeri het volgende:
Jankende Nederlanders. What is new?
Alles is de schuld van de VVD blah blah onzin blah blah.
Is Nederland duur? Ja.
Sommige dingen zijn in NL duurder, sommige dingen goedkoper.
Mensen vergeten alleen dat NL ook een hoog welvaarts niveau kent. Mensen hebben standaard meer geld en inkomen vergeleken met andere landen.
Hier in Estland is bv een stuk kip ong 30% goedkoper.
De lonen? 2 tot 3x lager.
En dus betaal je hier veel meer in verhouding tot je inkomen.
Jammer dat het zo'n gruwelijke winkel is.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 09:18 schreef phpmystyle het volgende:
Bij de Kaufland in Duitsland is dat minder dan ¤ 10
oke ik heb net eergisteren goudse kaas pak van Milbona kaas gehaald pak van 400 gram 12 plakken. voor nog geen 3 euroquote:Op zaterdag 24 januari 2026 08:09 schreef 111210 het volgende:
[..]
Vlees en kaas koop ik er nooit maar groente is in Nederland echt wel goedkoper hoor. Heel veel wordt ook gewoon in Nederland gekweekt
Opzich een prima supermarkt maar als je op vrijdag avond of op zaterdag gaat is het idd een hel op aarde door alle hollanders die inhalig alles aan het inslaan zijn jaquote:Op zaterdag 24 januari 2026 09:50 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Jammer dat het zo'n gruwelijke winkel is.
Ik kwam er op vakantie nog net niet dizzy vandaan, en ben de volgende keren maar doorgelopen naar een wat overzichtelijker supermarkt iets verderop. Scheelde uiteindelijk alsnog wat kilometers.
Ja dat zeg ik , ultrabewerkt voedsel is daar een stuk goedkoper. Als je fatsoenlijke kaas koopt is dat verschil echt minimaalquote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:12 schreef theguyver het volgende:
[..]
oke ik heb net eergisteren goudse kaas pak van Milbona kaas gehaald pak van 400 gram 12 plakken. voor nog geen 3 euro
in Nederland 5+ euro.tenzij het in de aanbieding is en dit was geeneens in de aanbieding
om maar even een van de voorbeelden te noemen.
Toen ik dat ene pakje margarine op m'n boodschappenlijst eindelijk gevonden had, had ik er al zowat een halve marathon op zitten.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:28 schreef 111210 het volgende:
[..]
Opzich een prima supermarkt maar als je op vrijdag avond of op zaterdag gaat is het idd een hel op aarde door alle hollanders die inhalig alles aan het inslaan zijn ja
En ze lopen behoorlijk was mis momenteel, met tienduizenden Nederlanders die elke week over de grens gaan shoppen.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:40 schreef PzKpfw het volgende:
Karremans probeert de schade te beperken door misgelopen belastinginkomsten over deze boodschappen.
Volgespoten Lidl vlees is daar wat goedkoper.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 09:02 schreef Luckyseven het volgende:
[..]
Waar heb je dit zo nagekeken? Ik was afgelopen december in Duitsland en daar is de prijs van vlees wel echt aanzienlijk lager dan in Nederland. Dat is echter wel mijn enige referentiekader.
Tegelijkertijd shoppen wekelijks vele tienduizenden Duitsers in Nederland.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:50 schreef Hathor het volgende:
[..]
En ze lopen behoorlijk was mis momenteel, met tienduizenden Nederlanders die elke week over de grens gaan shoppen.
Als Amsterdammer die nooit buiten de ring komt ben jij natuurlijk expert op dit gebied, en mensen die in het grensgebied wonen en hun boodschappen aan beide kanten van de grens doen gewoon domme boeren die het niet snappen, want jouw statistieken zeggen wat anders?quote:Op zaterdag 24 januari 2026 08:39 schreef raptorix het volgende:
[..]
Denken dat Milbona "Goudse kaas" is.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:12 schreef theguyver het volgende:
[..]
oke ik heb net eergisteren goudse kaas pak van Milbona kaas gehaald pak van 400 gram 12 plakken. voor nog geen 3 euro
in Nederland 5+ euro.tenzij het in de aanbieding is en dit was geeneens in de aanbieding
om maar even een van de voorbeelden te noemen.
Klopt, helemaal waar. die gaan naar de gezellige Nederlandse markten en eten gebakken vis en kibbeling, kopen goedkope koffie en paracetamol.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:52 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Tegelijkertijd shoppen wekelijks vele tienduizenden Duitsers in Nederland.
De AH-XL prijst zijn acties deels in het Duits aan.
De voertaal is in Nederlandse steden aan de grens op zaterdag en zeker op zondag Duits.
Dit klopt. Wij wonen aan de Duitse grens, en mijn vrouw doet de boodschappen. Die maakt daar elke week een studie van, kijkt naar alle aanbiedingen etc, en die zegt ook dat veel dingen in Duitsland echt veel goedkoper zijn, maar sommige andere dingen zijn in Nederland dan weer goedkoper. Maar als je alle dingen in Nederland zou kopen ben je duurder uit dan al diezelfde boodschappen in Duitsland.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:51 schreef Jan_Onderwater het volgende:
En weer iemand die het niet snapt
Over het algemeen en ff niet kersenplukken met specifieke aanbiedingen:
Een hele sloot producten zijn hier in Duitsland gewoon veel goedkoper, drogisterij artikelen, peut, drank, vlees en dan vooral varkensvlees, sigaretten, frisdrank, wasmiddel, veel levensmiddelen
Andere producten zijn in Nederland goedkoper, koffie, recept vrije geneesmiddelen, pindakaas, groente en fruit
Daar kan je nog zoveel selectieve statistieken en vingers op weegschaal onderzoek op los laten. Wil je dit als minister ontkennen? Geef de man minimumloon en kijk eens hoe snel hij van mening veranderd
Klopt.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dit klopt. Wij wonen aan de Duitse grens, en mijn vrouw doet de boodschappen. Die maakt daar elke week een studie van, kijkt naar alle aanbiedingen etc, en die zegt ook dat veel dingen in Duitsland echt veel goedkoper zijn, maar sommige andere dingen zijn in Nederland dan weer goedkoper. Maar als je alle dingen in Nederland zou kopen ben je duurder uit dan al diezelfde boodschappen in Duitsland.
Ze ís Duits én doet de boodschappen vanaf het begin van de bijna 12 jaar dat we samen zijn. Ze weet wel waar ze het over heeft.
Aan de A12 net over de grens ligt Elten, aan de dorpsingang zit een filiaal van Penny, een discounter. Dit is met afstand de omzetsterkste Penny van Duitsland.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:02 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dit klopt. Wij wonen aan de Duitse grens, en mijn vrouw doet de boodschappen. Die maakt daar elke week een studie van, kijkt naar alle aanbiedingen etc, en die zegt ook dat veel dingen in Duitsland echt veel goedkoper zijn, maar sommige andere dingen zijn in Nederland dan weer goedkoper. Maar als je alle dingen in Nederland zou kopen ben je duurder uit dan al diezelfde boodschappen in Duitsland.
Ze ís Duits én doet de boodschappen vanaf het begin van de bijna 12 jaar dat we samen zijn. Ze weet wel waar ze het over heeft.
Misschien moet je lezen wat ik schrijf, daarnaast is het vlees in Duitsland veelal afkomstig uit de bioindustrie terwijl dat in Nederland al jaren hier uit de schappen is gehaalt. Daarnaast is het appelen met peren vergelijken, zoals ik al schreef werkt een supermarkt met een heel ander prijsmodel.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als Amsterdammer die nooit buiten de ring komt ben jij natuurlijk expert op dit gebied, en mensen die in het grensgebied wonen en hun boodschappen aan beide kanten van de grens doen gewoon domme boeren die het niet snappen, want jouw statistieken zeggen wat anders?
Dat wordt hier al vaak gezegd. Die ongezonde over bewerkte meuk is in NL duur als het niet in de aanbieding is.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Klopt, helemaal waar. die gaan naar de gezellige Nederlandse markten en eten gebakken vis en kibbeling, kopen goedkope koffie en paracetamol.
Ze gaan echter niet voor de peuken, peut, (fris)drank of drogisterij artikelen.
In Nederland komt het overgrote deel van de vleesproductie uit de intensieve veehouderij, ook wel bio-industrie genoemd, met een aandeel van ongeveer 95-97%. Biologisch vlees beslaat een klein deel, rond de 3-4% van de veestapels en productie. Supermarktaandeel van biologisch vlees ligt op circa 2,9% in de eerste helft van 2025.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Misschien moet je lezen wat ik schrijf, daarnaast is het vlees in Duitsland veelal afkomstig uit de bioindustrie terwijl dat in Nederland al jaren hier uit de schappen is gehaalt. Daarnaast is het appelen met peren vergelijken, zoals ik al schreef werkt een supermarkt met een heel ander prijsmodel.
Daar heb je ook veel gradaties in, daarnaast had ik het in mijn eerdere post niet over Duitsland, maar over de prijs van Nederlands vlees vergeleken met andere landen en dat het bij ons relatief goedkoop is.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
In Nederland komt het overgrote deel van de vleesproductie uit de intensieve veehouderij, ook wel bio-industrie genoemd, met een aandeel van ongeveer 95-97%. Biologisch vlees beslaat een klein deel, rond de 3-4% van de veestapels en productie. Supermarktaandeel van biologisch vlees ligt op circa 2,9% in de eerste helft van 2025.
Dat klopt waarschijnlijk, maar aan de andere kant loopt de Nederlandse overheid miljarden aan accijnzen mis.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:19 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat wordt hier al vaak gezegd. Die ongezonde over bewerkte meuk is in NL duur als het niet in de aanbieding is.
Maar naast de producten die jij noemt, nemen de Duitsers ook kilo's kaas en tassen vol kleding en schoenen mee vanuit Nederland. Doen ze nog een hapje of drankje op een terrasje.
En daarmee brengen ze heel veel geld binnen bij lokale ondernemers. Dat draagt meer bij aan de reëele economie dan wat die paar Duitse supermarktketens en tankstations binnen halen.
Een miljoen euro uitgegeven bij kleine lokale ondernemers zoals de kaasboer en visboer zorgt voor veel meer werkgelegenheid dan een miljoen uitgegeven aan peut en sigaretten.
Was recent in Frankrijk, bij Carrefour en Intermarche was het vlees wat goedkoper dan in Nederland en duidelijk veel beter van kwaliteit. Geen maandverbandjes in de verpakking omdat het geen vocht lekt.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Daar heb je ook veel gradaties in, daarnaast had ik het in mijn eerdere post niet over Duitsland, maar over de prijs van Nederlands vlees vergeleken met andere landen en dat het bij ons relatief goedkoop is.
Oh je hebt van die typische duitse kaas, maar dat is dit niet.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:29 schreef 111210 het volgende:
[..]
Ja dat zeg ik , ultrabewerkt voedsel is daar een stuk goedkoper. Als je fatsoenlijke kaas koopt is dat verschil echt minimaal
Edit: vanaf volgende week bij lidl nederland
[ link | afbeelding ]
Oempf.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 11:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Was recent in Frankrijk, bij Carrefour en Intermarche was het vlees wat goedkoper dan in Nederland en duidelijk veel beter van kwaliteit. Geen maandverbandjes in de verpakking omdat het geen vocht lekt.
Nee, dat zeer zeker niet. Ik heb alweer 2 sloffen besteld en die kosten me met verzendkosten erbij 230 euro, in Nederland zou ik 520 euro kwijt zijn geweest. Geen al te moeilijke keuze.quote:Op zaterdag 24 januari 2026 10:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Klopt, helemaal waar. die gaan naar de gezellige Nederlandse markten en eten gebakken vis en kibbeling, kopen goedkope koffie en paracetamol.
Ze gaan echter niet voor de peuken, peut, (fris)drank of drogisterij artikelen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |