abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_219912124
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 07:14 schreef theguyver het volgende:
Gek, ik ben afgelopen week naar duitsland gegaan en heb voor 60 euro boodschappen gedaan, en heb nu bijna voor de hele maand vreten in huis.
In Nederland was ik 4x meer kwijt.
Btw het ligt er maar net aan welke producten.
Ja vooral ultra bewerkt voedsel is daar stuk goedkoper. Als je echt puur voor vlees groente en fruit gaat dan valt het onder aan de streep wel mee. Groente is in Nederland bv beduidend goedkoper.

Bij drogisterij artikelen is het vooral goedkoop omdat je in Nederland zo’n beetje gedwongen wordt om alles in aanbiedingen te kopen.
pi_219912132
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 07:16 schreef theguyver het volgende:

[..]
nou nee, het ligt er wel een beetje aan welke specifieke producten, als ik naar duitsland ga, koop ik vlees kaas en groenten, scheelt behoorlijk!
Vlees en kaas koop ik er nooit maar groente is in Nederland echt wel goedkoper hoor. Heel veel wordt ook gewoon in Nederland gekweekt
pi_219912143
quote:
6s.gif Op woensdag 24 september 2025 19:53 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]
Die onderzoeken betaald hij zelf en dus de uitkomst ook
Daarom kan hij dit nu al roepen
Wij van Wc-eend...
  zaterdag 24 januari 2026 @ 08:24:29 #79
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_219912163
quote:
10s.gif Op woensdag 24 september 2025 19:45 schreef Harvest89 het volgende:
Ik haal flessen wijn voor 1 euro bij de Duitse Netto.
Standaarddrinker zeker.
pi_219912174
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 19:51 schreef KvanG het volgende:
Zolang mensen op de VVD blijven stemmen gaat er hier niets aan veranderen. De VVD kijkt alleen maar naar theoretische voordelen van marktwerking, zonder het benodigde staatstoezicht dat nodig is voor een goede marktwerking in acht te nemen. Derhalve is de ACM ook een lachertje, niet meer dan een hond die af en toe op commando voor de bühne mag keffen zonder ooit in te grijpen.
Hahahhahahahaha
pi_219912177
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2025 20:19 schreef borisz het volgende:

[..]
In NL zijn we alleen aanbiedingsgeil. Dus ik heb tandpasta voor 1,5 jaar ipv één tube, maar qua prijs met de buren maakt het per tube niet zo veel uit.
Hoe groot is het segment wat hier daadwerkelijk over nadenkt versus het segment van de bevolking wat denkt "oh kut, mijn tandpasta is op, dus ik ga een nieuwe tube halen"
pi_219912178
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 06:48 schreef TAmaru het volgende:
Ik snap overigens nog steeds niet waar de Nederlandse politiek/overheid zich helemaal pretendeert mee bezig te moeten houden. Boodschappen in Nederland zijn heus niet exorbitant duur en voor de gemiddelde persoon nog prima te betalen. Het hangt er ook van af wat je koopt. En vergelijken met andere landen lijkt me echt zinloos. Zoals eerder gezegd, zijn boodschappen zelf meestal vrij waardeloos en zijn het de kosten eromheen die het gros van de prijs bepalen. En dat is in Nederland nu eenmaal vrij duur.

Het belangrijkste probleem zijn natuurlijk de talloze belastingen: inkomstenbelasting voor iedereen die eraan moet verdienen, btw en vooral energiebelastingen en accijnzen op brandstof.
Het is ook bullshit, enige tijd terug heb ik hier al een boodschappenmandje van de AH in Nederland en Belgie gepost, daar zit geen verschil in. Daarnaast is het onzin om inviduele producten te gaan vergelijken omdat we in Nederland een syteem hebben waarbij we consumenten naar winkels proberen te krijgen met aantrekkelijke aanbiedingen, uiteraard betalen ze dat terug door weer duurdere producten te kopen waar meer marge op zit.

Daarnaast heb je nog een enorme zwik aan producten met name in non-food en dan met name van de Unilevers waar zo een debiele marge op zit dat je dat alleen in deals moet kopen, doe je dat niet dan betaal je gewoon zo 3-5 keer de marge, denk vooral aan afwasblokjes, deo en shampoo.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_219912181
Jankende Nederlanders. What is new?
Alles is de schuld van de VVD blah blah onzin blah blah.

Is Nederland duur? Ja.
Sommige dingen zijn in NL duurder, sommige dingen goedkoper.
Mensen vergeten alleen dat NL ook een hoog welvaarts niveau kent. Mensen hebben standaard meer geld en inkomen vergeleken met andere landen.

Hier in Estland is bv een stuk kip ong 30% goedkoper.
De lonen? 2 tot 3x lager.
En dus betaal je hier veel meer in verhouding tot je inkomen.
pi_219912182
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 08:35 schreef Since2003 het volgende:

[..]
Hoe groot is het segment wat hier daadwerkelijk over nadenkt versus het segment van de bevolking wat denkt "oh kut, mijn tandpasta is op, dus ik ga een nieuwe tube halen"
Vrij groot, daarom heb je ook vrij veel arme debielen in Nederland, ik zie bijvoorbeeld vrij vaak idioten die dood leuk een blikje cola/bier bij de avondwinkel of sigarenzaak halen terwijl de winkel 80 meter verderop gewoon nog open is en waar het de helft kost.
pi_219912185
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 08:06 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ja vooral ultra bewerkt voedsel is daar stuk goedkoper. Als je echt puur voor vlees groente en fruit gaat dan valt het onder aan de streep wel mee. Groente is in Nederland bv beduidend goedkoper.

Bij drogisterij artikelen is het vooral goedkoop omdat je in Nederland zo’n beetje gedwongen wordt om alles in aanbiedingen te kopen.
Maar dat past niet in het straatje van anti-VVD en pro-zelfscan diefstal.
pi_219912186
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 08:37 schreef bianconeri het volgende:

Is Nederland duur? Ja.
Mensen vergeten alleen dat NL ook een hoog welvaarts niveau kent. Mensen hebben standaard meer geld en inkomen vergeleken met andere landen.

Vlees is in Nederland zelfs goedkoop, ik heb paar maanden terug eens gekeken wat het in andere EU landen kost, antwoord: we zitten echt in de laagste regionen qua prijs.
pi_219912187
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 08:39 schreef raptorix het volgende:

[..]
Vlees is in Nederland zelfs goedkoop, ik heb paar maanden terug eens gekeken wat het in andere EU landen kost, antwoord: we zitten echt in de laagste regionen qua prijs.
Ik kan het alleen vergelijken tussen Estland en Nederland. Omdat ik daar de prijzen en inkomens ken.

Maar ik geloof je direct.
Nederlanders zijn gewoon kortzichtig en houden van klagen.
Terecht of niet.
  zaterdag 24 januari 2026 @ 08:42:35 #88
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219912188
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 08:06 schreef 111210 het volgende:

[..]

Bij drogisterij artikelen is het vooral goedkoop omdat je in Nederland zo'n beetje gedwongen wordt om alles in aanbiedingen te kopen.
Het valt op hoe duur Lucovitaal van origine is, maar dat dat merk wel ongeveer 2/3 van het jaar de helft (of meer) afgeprijsd is.

Iig bij Kruidvat.

Hier in huis staat iig iets wat ik de 'hamsterbak' noem. Het ligt vol tandpasta, vitamines, etcetera. Zo'n beetje alles is afkomstig uit 1 + 1 aanbiedingen, of nog wat verder gaand dan dat. Een poosje terug kon je 10 flesjes Palmolive-douchegel halen voor 8 euro, als ik me niet vergis. Nou ja, het spul loopt niet weg.
pi_219912250
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 08:39 schreef raptorix het volgende:

[..]
Waar heb je dit zo nagekeken? Ik was afgelopen december in Duitsland en daar is de prijs van vlees wel echt aanzienlijk lager dan in Nederland. Dat is echter wel mijn enige referentiekader.
pi_219912268
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 09:02 schreef Luckyseven het volgende:

[..]
Waar heb je dit zo nagekeken? Ik was afgelopen december in Duitsland en daar is de prijs van vlees wel echt aanzienlijk lager dan in Nederland. Dat is echter wel mijn enige referentiekader.
Ik heb het via ChatGTP laten samenstellen die het weer bij een relevante officieele bron had opgehaald. In dit geval Numbeo, dit soort lijstjes zijn altijd een beetje arbitrair natuurlijk maar er zaten gewoon geen grote verschillen in.
  zaterdag 24 januari 2026 @ 09:18:58 #91
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_219912303
Zaken zoals cola, bier en spiritz, verse kaas, maar ook vlees zijn beduidend goedkoper in Duitsland.
Je betaalt zelfs bij de lidl ¤ 13,11 voor 1 kg kipfilet. Bij de Kaufland in Duitsland is dat minder dan ¤ 10
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
pi_219912357
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 08:37 schreef bianconeri het volgende:

Is Nederland duur? Ja.

Estland?
En een prettige scheut door de pielemuis.
pi_219912363
De prijzen gaan uiteraard iets naar beneden maar niemand kan controleren of dat dekkend is met het effect van de 1+1 gratis acties.
Maar zeker weten dat Lidl onderaan de streep aan het langste eind trekt.
Winstmaximalisatie verpakt als prijs- en marketingcampagne. Chapeau !
-
  zaterdag 24 januari 2026 @ 09:50:29 #94
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219912491
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 09:18 schreef phpmystyle het volgende:
Bij de Kaufland in Duitsland is dat minder dan ¤ 10
Jammer dat het zo'n gruwelijke winkel is.

Ik kwam er op vakantie nog net niet dizzy vandaan, en ben de volgende keren maar doorgelopen naar een wat overzichtelijker supermarkt iets verderop. Scheelde uiteindelijk alsnog wat kilometers.
pi_219912524
Vroeger, toen kocht je regionale producten. De levensmiddelen uit de supermarkt werden door mensen in de buurt gemaakt. En dan is het ook logisch, dat ze duurder zijn in rijkere landen. Of zelfs dat ze duurder zijn in de randstad dan in Limburg.

Maar dat is al lang niet meer zo. Die producten rollen massaal uit sterk geautomatiseerde fabrieken van nog slechts een paar hele grote bedrijven. Ook in Nederland zijn er een heleboel van zulke fabrieken. Maar ze verkopen die producten ook voor een veel lagere prijs in Griekenland en Roemenië. Ja zelfs in Afrika, waar je er nog veel minder voor betaalt. Terwijl ze allemaal uit dezelfde fabriek komen.

Het is simpelweg allemaal een kwestie van winstmaximalisatie. De productieprijs heeft geen directe relatie meer met de verkoopprijs. Die wordt puur bepaald door wat de consumenten er voor willen betalen. En vaak maken ze daar producten voor verschillende merken. Sterker nog, al die goedkope huismerkproducten komen ook uit diezelfde fabriek. Een iets andere verpakking, maar wel dezelfde inhoud. En dan is het ook meteen duidelijk, waarom het een kulargument is dat het duurder is een Nederlands etiketje te maken dan een Frans of een Duits etiketje.

Karremans is een VVD'er. Die vind het logisch dat bedrijven zo werken. Winstmaximalisatie is goed. Consumenten zijn er om de rekening te betalen. En anders lopen die bedrijven weg!

Wat natuurlijk ook onzin is. Ze verplaatsen misschien hun hoofdkantoor, als er ergens anders een mooiere manier is om geen belasting te hoeven betalen. Wat veel ook gedaan hebben, zeker nu wij en Ierland van de EU ook gewoon de volle mep moeten rekenen. Maar die betaalden ze toch al niet.

Die fabrieken blijven gewoon staan. Die zijn sterk geautomatiseerd, dus de loonkosten zijn al laag. En daar werken ook de mensen die de nieuw recepten en verpakkingen ontwerpen. Zodat de ingrediënten lijst nog wat langer wordt, het nog wat goedkoper is om ze te maken en de consument er nog een beetje meer voor wil betalen.
  zaterdag 24 januari 2026 @ 10:12:02 #96
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_219912627
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 08:09 schreef 111210 het volgende:

[..]
Vlees en kaas koop ik er nooit maar groente is in Nederland echt wel goedkoper hoor. Heel veel wordt ook gewoon in Nederland gekweekt
oke ik heb net eergisteren goudse kaas pak van Milbona kaas gehaald pak van 400 gram 12 plakken. voor nog geen 3 euro
in Nederland 5+ euro.tenzij het in de aanbieding is en dit was geeneens in de aanbieding
om maar even een van de voorbeelden te noemen.
what a year!, and its only Januari!
pi_219912714
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 09:50 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Jammer dat het zo'n gruwelijke winkel is.

Ik kwam er op vakantie nog net niet dizzy vandaan, en ben de volgende keren maar doorgelopen naar een wat overzichtelijker supermarkt iets verderop. Scheelde uiteindelijk alsnog wat kilometers.
Opzich een prima supermarkt maar als je op vrijdag avond of op zaterdag gaat is het idd een hel op aarde door alle hollanders die inhalig alles aan het inslaan zijn ja
pi_219912721
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 10:12 schreef theguyver het volgende:

[..]
oke ik heb net eergisteren goudse kaas pak van Milbona kaas gehaald pak van 400 gram 12 plakken. voor nog geen 3 euro
in Nederland 5+ euro.tenzij het in de aanbieding is en dit was geeneens in de aanbieding
om maar even een van de voorbeelden te noemen.
Ja dat zeg ik , ultrabewerkt voedsel is daar een stuk goedkoper. Als je fatsoenlijke kaas koopt is dat verschil echt minimaal

Edit: vanaf volgende week bij lidl nederland :)
  zaterdag 24 januari 2026 @ 10:40:28 #99
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_219912786
Karremans probeert de schade te beperken door misgelopen belastinginkomsten over deze boodschappen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  zaterdag 24 januari 2026 @ 10:47:37 #100
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_219912831
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2026 10:28 schreef 111210 het volgende:

[..]
Opzich een prima supermarkt maar als je op vrijdag avond of op zaterdag gaat is het idd een hel op aarde door alle hollanders die inhalig alles aan het inslaan zijn ja
Toen ik dat ene pakje margarine op m'n boodschappenlijst eindelijk gevonden had, had ik er al zowat een halve marathon op zitten.

Iets met een speld en een hooiberg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')