abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218811498
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 13:00 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Ik geloof in een streng migratiebeleid en remigratiebeleid en ook in marktwerking, zelfredzaamheid en een kleine overheid.
En heb je er ooit over nagedacht waarom dat een goed idee zou zijn? Wat is de oorzaak en wat het gevolg?
  vrijdag 19 september 2025 @ 13:02:22 #152
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218811503
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 12:53 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Xenofobie is de verzamelnaam. Maar het is niet echt "angst voor buitenlanders" waar die mensen voor in actie komen, maar de afbraak van onze welvaartsstaat. Alleen is dat ook een containerbegrip waar je niet tegen kunt strijden. En ze zouden dan tegen alles moeten zijn wat ze hebben geleerd, zoals dat marktwerking, zelfredzaamheid en een kleine overheid de oplossing zijn voor alle problemen. Dus dan is het makkelijker hun angst en frustratie op een anonieme groep mensen te projecteren.
Dat is natuurlijk altijd makkelijker. Het hele ingroup / outgroup fenomeen zit in onze natuur gebakken. Daar is nu natuurlijk ook sprake van - die 'probleem'groepen wordt veel meer onrecht toegedicht dan ooit waar kan zijn.

Maar andersom werkt het ook - als je die 'probleem'groepen nadrukkelijk framed als ingroup loop je het risico je ogen te sluiten voor problemen die er met of binnen specifieke groepen wel degelijk zijn. En dat is wat er óók gebeurt. Sterker nog, de critici op die 'probleem'groepen worden categorisch geframed als outgroup - als laagopgeleid / dom volk, "wie zijn die mensen?", boze oude blanke mannen, etc.

Precies hetzelfde (psychologische) fenomeen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_218811523
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 12:49 schreef AgLarrr het volgende:
(christenfobie, iemand?).
Dat noemden we godslastering of blasfemie. Volop gesteund door jouw CDA uiteraard.

Je doet aan leuke woordgymnastiek.

Volgens jouw logica is het gebruik van het woord 'homofobie' in veel gevallen ook onzin, want fobie betekent irrationele angst - en kritiek/scheldkannonades op de homo's worden door de 'Inclusitie' niet gelijk behandeld aan andere kritiek.

[ Bericht 3% gewijzigd door Cyan9 op 19-09-2025 14:09:07 ]
  vrijdag 19 september 2025 @ 13:06:28 #154
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_218811534
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 september 2025 12:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Je hebt dus geen idee wat geloven in houdt. Geen enkel idee.

Als ik zelf ergens zelf heb leren denken is het wel op bijbelstudieclubs. En als ik 'mijn' jeugd iets leer is het zelf nadenken.
Wat gek dat gelovigen over de hele wereld dan toch in hun eigen bubbel blijven. Blijkbaar valt dat nadenken toch wat tegen wanneer de basis indoctrinatie vanaf de vroege jeugd is geweest.

Misschien had je naast bijbelstudie ook Koran, Talmoed, Veda’s, Soetra’s en de boeken van Dawkins moeten bestuderen?
pi_218811549
Goed artikel in de Volkskrant vandaag:

De westerse beschaving is een gevaarlijk verzinsel, zegt hoogleraar Josephine Quinn. Waarom?

https://www.volkskrant.nl(...)inn-waarom~b8d77b65/

Nu zou je denken: "het Westen is niet zo beschaafd". Dat klopt, alleen is dat niet de kern van het artikel. De kern is dat denken in beschavingen en culturen sowieso niet klopt.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2025 13:09:50 ]
pi_218811579
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 13:02 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk altijd makkelijker. Het hele ingroup / outgroup fenomeen zit in onze natuur gebakken. Daar is nu natuurlijk ook sprake van - die 'probleem'groepen wordt veel meer onrecht toegedicht dan ooit waar kan zijn.

Maar andersom werkt het ook - als je die 'probleem'groepen nadrukkelijk framed als ingroup loop je het risico je ogen te sluiten voor problemen die er met of binnen specifieke groepen wel degelijk zijn. En dat is wat er óók gebeurt. Sterker nog, de critici op die 'probleem'groepen worden categorisch geframed als outgroup - als laagopgeleid / dom volk, "wie zijn die mensen?", boze oude blanke mannen, etc.

Precies hetzelfde (psychologische) fenomeen.
Nee, dat ben ik niet met je eens. Zodra je ze ook accepteert als volwaardige burgers, kun je dat ook gericht aanpakken. De meeste problemen ontstaan omdat ze het allemaal zelf maar uit moeten zoeken. "Sorry, geen ondersteuning voor jou, want die krijgt de rest van de bevolking ook niet."

Dat zie je ook heel sterk bij het UWV en de Sociale Dienst. Vroeger gingen die je helpen met integratie, instromen en achterliggende problemen. Tegenwoordig ben je een parasiet die zelf maar eens wat moet gaan doen. (Daar heeft een UWV medewerker me ook een keer van beschuldigd, toen ik in de WW zat.) Dus als je ze al in de groep "kansarme probleemgevallen" stopt, is de neiging ook groter om daar dan maar geen tijd en geld aan te besteden, want dat heeft toch geen zin. En dan wil je ze ook niet in "goede" wijken, dump ze maar ergens waar niemand er last van heeft. Wat het probleem net versterkt.

We zien nu hoe "goed" dat heeft gewerkt.
pi_218811622
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 13:06 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Wat gek dat gelovigen over de hele wereld dan toch in hun eigen bubbel blijven. Blijkbaar valt dat nadenken toch wat tegen wanneer de basis indoctrinatie vanaf de vroege jeugd is geweest.

Misschien had je naast bijbelstudie ook Koran, Talmoed, Veda’s, Soetra’s en de boeken van Dawkins moeten bestuderen?
Ja, je ziet bij mensen waar het geloof hun hele leven beheerst dat ze dat zien als een fundamentele waarheid. Iets dat nog boven de natuurwetten staat. En daar de uitvoering gebonden is aan een intelligent wezen, hoeft het niet consistent te zijn, maar gaan ze er wel van uit dat het met de beste bedoelingen is.

Of dat dan is zoals je een mierenhoop bestudeert of als een persoonlijke coach is dan een andere vraag.
  vrijdag 19 september 2025 @ 13:18:12 #158
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218811626
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 september 2025 13:05 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dat noemden we godslastering of blasfemie. Volop gesteund door jouw CDA uiteraard.
Hang het daar dan aan op, in plaats van over een fobie te beginnen. Bovendien is er daar geen sprake meer van - en terecht. NB: Ik ben niet het CDA, en ook niet verantwoordelijk voor alles wat het CDA sinds haar bestaan gevonden heeft net als dat jij niet verantwoordelijk bent voor de moord op Pim Fortuijn of de Goelags in Sovjet Rusland.

quote:
Volgens jouw logica is het gebruik van het woord 'homofobie' in veel gevallen ook onzin, want fobie betekent irrationele angst - en kritiek/scheldkannonades op de homo's worden door de 'Inclusitie' niet gelijk behandeld aan andere kritiek.
Maar het gebruik van het woord homofobie is feitelijk toch ook onzin? Alsof iemand die homo's in elkaar trapt op straat dat doet uit angst. Ook hier gaat het weer over ingroup / outgroup, de mate waarin normafwijkend gedrag (cultureel) wordt geaccepteerd binnen een groep, etc.

De woordgymnastiek zit hem nu juist in het feit dat er wel van te maken.

[ Bericht 6% gewijzigd door Cyan9 op 19-09-2025 14:09:19 ]

vrijdag 19 september 2025 @ 13:21:51 #159
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218811658
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 13:13 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nee, dat ben ik niet met je eens. Zodra je ze ook accepteert als volwaardige burgers, kun je dat ook gericht aanpakken. De meeste problemen ontstaan omdat ze het allemaal zelf maar uit moeten zoeken. "Sorry, geen ondersteuning voor jou, want die krijgt de rest van de bevolking ook niet."

Dat zie je ook heel sterk bij het UWV en de Sociale Dienst. Vroeger gingen die je helpen met integratie, instromen en achterliggende problemen. Tegenwoordig ben je een parasiet die zelf maar eens wat moet gaan doen. (Daar heeft een UWV medewerker me ook een keer van beschuldigd, toen ik in de WW zat.) Dus als je ze al in de groep "kansarme probleemgevallen" stopt, is de neiging ook groter om daar dan maar geen tijd en geld aan te besteden, want dat heeft toch geen zin. En dan wil je ze ook niet in "goede" wijken, dump ze maar ergens waar niemand er last van heeft. Wat het probleem net versterkt.

We zien nu hoe "goed" dat heeft gewerkt.
Volgens mij bedoelen we hetzelfde, want ik ben het met je eens. De kunst zit hem er in om als samenleving een ingroup te creëren waar we allemaal inpassen. Daar hebben we een hele mooie nationaliteit voor, inclusief een vlag. Daar zou ik iig de oplossing zoeken.

pi_218811697
Nou is het in veel landen ook wel heel gevaarlijk om niet met de staatsgodsdienst mee te doen. Het is altijd al gevaarlijk niet met de meerderheid mee te doen, maar dat is meestal niet dodelijk. Dus dan is het ook niet zo gek.

In zulke landen is het religieuze boek vaak ook het wetboek. Zo is dat meestal ook ontstaan: "Gij zult wel/niet ... !" Dus dan is het ook moeilijk te ontkomen.

Ik vind zelf "onreine dieren" (varkens), "heilige dieren" (runderen) en het ritueel slachten interessante gebruiken.
pi_218811703
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 13:21 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Volgens mij bedoelen we hetzelfde, want ik ben het met je eens. De kunst zit hem er in om als samenleving een ingroup te creëren waar we allemaal inpassen. Daar hebben we een hele mooie nationaliteit voor, inclusief een vlag. Daar zou ik iig de oplossing zoeken.
Maar wat wil 'rechts Nederland?' De minimumtermijn voor naturalisatie oprekken naar minimaal 10 jaar en taaltoetsen waar ook 75% van de Nederlanders voor zakken. Al die jaren blijf je tweederangs inwoner met derderangs rechten.
pi_218811714
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 13:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Maar wat wil 'rechts Nederland?' De minimumtermijn voor naturalisatie oprekken naar minimaal 10 jaar en taaltoetsen waar ook 75% van de Nederlanders voor zakken. Al die jaren blijf je tweederangs inwoner met derderangs rechten.
Bij de elite horen en er maximaal van profiteren. De Amerikaanse droom, maar dan wel vóór je veertigste. Zoals ze bij de VVD zouden zeggen: "Verschil moet er zijn."
  vrijdag 19 september 2025 @ 13:30:16 #163
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218811720
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 13:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Een volstrekt onnozel en disfunctioneel beleid. Nog erger dan Nederlandse taalcursussen uitbesteden aan de markt. Als je binnen mag dan ook met een fatsoenlijke steun in de rug.

Maar vandaar ook zware selectie aan de poort - voordat je met collectieve middelen die steun krijgt moet duidelijk zijn dat je het meent en iets hebt bij te dragen. En anders ga je linea recta terug.

pi_218811757
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 13:30 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Een volstrekt onnozel en disfunctioneel beleid. Nog erger dan Nederlandse taalcursussen uitbesteden aan de markt. Als je binnen mag dan ook met een fatsoenlijke steun in de rug.

Maar vandaar ook zware selectie aan de poort - voordat je met collectieve middelen die steun krijgt moet duidelijk zijn dat je het meent en iets hebt bij te dragen. En anders ga je linea recta terug.
Om het "wij, de bevoorrechtten" en "zij, het uitschot" te benadrukken.

[ Bericht 0% gewijzigd door SymbolicFrank op 19-09-2025 13:45:33 ]
  vrijdag 19 september 2025 @ 13:33:28 #165
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_218811763
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 13:17 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, je ziet bij mensen waar het geloof hun hele leven beheerst dat ze dat zien als een fundamentele waarheid. Iets dat nog boven de natuurwetten staat. En daar de uitvoering gebonden is aan een intelligent wezen, hoeft het niet consistent te zijn, maar gaan ze er wel van uit dat het met de beste bedoelingen is.

Of dat dan is zoals je een mierenhoop bestudeert of als een persoonlijke coach is dan een andere vraag.
Op zich heb ik geen enkel probleem met de mogelijkheid dat er een hogere macht zou kunnen bestaan. God, Q, spaghetti monsters, geen idee.

Dat er intelligente mensen zijn die denken dat een dergelijke hogere macht zich laat vertegenwoordigen door wat verkopers met een glad verhaaltje, een opgeleukt winkeltje en een boekwerkje, dat is het verbijsterende. Wie die verkopers, dat winkeltje of dat boekje dan ook zijn. Alsof mieren proberen te communiceren met ons.
  vrijdag 19 september 2025 @ 13:34:39 #166
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_218811778
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 13:32 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Om het "wij, de bevoorrechtten" en "zij, het uitschot" benadrukt.
Nee. Omdat wij hier wonen en wij hier de regels bepalen. En als je bij ons in huis wilt, moet je hospiteren. Mensen zijn en blijven groepsdieren met een territorium. Net als vele andere soorten in de natuur. Wij hebben dat met onze ingewikkelde culturen allemaal zeer complex en ritualistisch gemaakt, maar de facto komt het daar gewoon op neer en heb je dat te respecteren. De grote vraag is waar je /men de grens trekt. Zoals ik net al zei, is wmb de eerste grens de natiestaat. De tweede zou de EU zijn.

Of kan ik bij jou en de jouwen aanbellen en een slaapkamer claimen zonder dat daar wat van gevonden wordt? Je zou me waarschijnlijk niet eens binnen laten...

[ Bericht 5% gewijzigd door AgLarrr op 19-09-2025 13:46:09 ]

pi_218811808
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 september 2025 12:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Nee, dat zeg ik niet, of dat bedoel ik ook niet te zeggen.

Je mag prima asiel het belangrijkste onderwerp vinden.
Je bent alleen niet goed geinformeerd als je de woningnood en de meeste andere problemen waar we voor staan aan de asielmigratie linkt.
Over de mate van invloed op het woningtekort kun je discussieren of van mening verschillen.
Maar feit is wel sinds 2015 de bevolkingsgroei voornamelijk toe te wijzen is aan migratie.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)komen-naar-nederland
en dat er sinds 2015 pak hem beet 250.000 asiel vergunningen zijn verleend.

Nu is de bevolkingsgroei maar 1 kant van het verhaal en het gebrek aan woningbouw de andere kant, maar dat asiel een verwaarloosbaar deel is in mijn ogen niet het geval.
pi_218811908
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 13:34 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Nee. Omdat wij hier wonen en wij hier de regels bepalen. En als je bij ons in huis wilt, moet je hospiteren. Mensen zijn en blijven groepsdieren met een territorium. Net als vele andere soorten in de natuur. Wij hebben dat met onze ingewikkelde culturen allemaal zeer complex en ritualistisch gemaakt, maar de facto komt het daar gewoon op neer en heb je dat te respecteren. De grote vraag is waar je /men de grens trekt. Zoals ik net al zei, is wmb de eerste grens de natiestaat. De tweede zou de EU zijn.

Of kan ik bij jou en de jouwen aanbellen en een slaapkamer claimen zonder dat daar wat van gevonden wordt? Je zou me waarschijnlijk niet eens binnen laten...
Ja, 90% van de wet gaat over bezit. We willen graag meer.

Dat staat ook haaks op samenwerken, wat wel is wat al die welvaart mogelijk heeft gemaakt. Met meer of minder dwang.
pi_218811912
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 september 2025 12:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Nee, dat zeg ik niet, of dat bedoel ik ook niet te zeggen.

Jawel, dit zeg je letterlijk.

quote:
7s.gif Op vrijdag 19 september 2025 09:34 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Van de mensen die op PVV en JA21 stemmen is voor 90% asiel het belangrijkste. Dat zegt op zich dat ze niet voldoende zijn geinformeerd en zich laten leiden door de onderbuikgevoelens die Wilders en Eerdmans zo ontzettend goed in woorden om kunnen zetten. Want de asielinstroom is niet het grootste probleem en al die dingen die Wilders cs daartegen willen ondernemen kunnen niet.
Waarom liegen? Sta gewoon achter je standpunt. Je zegt niets over 'linken aan woningnood' in je orignele post, Kickinalfa heeft gewoon gelijk hier.
  vrijdag 19 september 2025 @ 13:48:48 #170
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_218811915
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 08:36 schreef Hanca het volgende:
Als CU lid valt me trouwens enorm tegen dat CU in heeft gestemd met een uitbreiding van het (vooral symbolische) boerkaverbod. Die 150 vrouwen in Nederland zijn echt geen enkel probleem, waarom moet je hen nou aantasten in hun godsdienstvrijheid?
Het gaat niet om die personen maar dat een persoon in de openbare ruimte het gezicht bedekt met als onderliggend doel, daarmee een herkenning te voorkomen.
En dan krijgen we het bekende alles, zonder aanzien des persoons, over één kam dat dit dus ook iemand in een nikab treft. Dat een verbod moeilijk overal te handhaven is, is zeker het geval maar het geeft een handhaver of organisatie wel de mogelijkheid dat op grond van wet, desnoods te vorderen.

Er zijn wel meer dingen waar een eigen godsdienstvrijheid, de belevingen van een andersdenkende aantast en daarom niet is toegestaan in de openbare ruimte. Maar goed, zelf ben ik voorstander dat alles aangaande 'godsdienst' en haar overtuigingen tot doel; zich uitluitend nog gaan ophouden door volwassenen achter de eigen voordeur.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  vrijdag 19 september 2025 @ 13:53:09 #171
136 V.
Like tears in rain...
pi_218811963
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 12:09 schreef SurpriseGirl het volgende:

[..]
Dit klopt echt niet. Mensen moesten vroeger ook jaren op een huis wachten.
Hangt er vanaf hoever je teruggaat. In de jaren 70 kreeg je van de overheid geld toe als je een huis kocht.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_218811981
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 08:36 schreef Hanca het volgende:
Als CU lid valt me trouwens enorm tegen dat CU in heeft gestemd met een uitbreiding van het (vooral symbolische) boerkaverbod. Die 150 vrouwen in Nederland zijn echt geen enkel probleem, waarom moet je hen nou aantasten in hun godsdienstvrijheid?
Altijd leuk, deze drogreden :D
  vrijdag 19 september 2025 @ 13:56:16 #173
136 V.
Like tears in rain...
pi_218811998
Een belangrijke oorzaak voor de huidige wooncrisis was VVD-minister Stef Blok die trots verklaarde dat hij het ministerie van Volkshuisvesting ophief en tienduizenden woningen verkocht aan buitenlandse durfkapitalisten.

[ Bericht 1% gewijzigd door V. op 19-09-2025 14:02:08 ]
Ja inderdaad, V. ja.
pi_218812016
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 13:36 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Over de mate van invloed op het woningtekort kun je discussieren of van mening verschillen.
Maar feit is wel sinds 2015 de bevolkingsgroei voornamelijk toe te wijzen is aan migratie.
en dat er sinds 2015 pak hem beet 250.000 asiel vergunningen zijn verleend.

Nu is de bevolkingsgroei maar 1 kant van het verhaal en het gebrek aan woningbouw de andere kant, maar dat asiel een verwaarloosbaar deel is in mijn ogen niet het geval.
Arbeidsmigratie is een veel groter probleem, maar daar hoor je de PVV- en JA21-stemmers niet over. Het moet gaan over asielmigratie, want dat is hét probleem.

Overigens zitten in het positieve migratiesaldo ook teruggekeerde Nederlanders en administratieve correcties.

Hier nog even ter herinnering de uitleg van Lubach over de migratie. Dan zie je dat die asielmigranten echt maar een heel klein deel uitmaken van het totaal.

https://www.metronieuws.n(...)ubach-zoekt-het-uit/
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 19 september 2025 @ 14:08:04 #175
192657 crew  xpompompomx
^(;,;)^
pi_218812110
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 september 2025 13:54 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Altijd leuk, deze drogreden :D
Dat hele boerkaverbod is sowieso een vrij sneue en rancuneuze maatregel die enkel is bedacht om moslimpjes te kunnen pesten. Meer inhoud heeft het niet.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')