quote:Op woensdag 1 oktober 2025 18:15 schreef Stargazer93 het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.'t Echte en 't ware!
Jup, inderdaa 's. Ik weet weer dat ik een ugly crie heb🤣quote:Op donderdag 25 september 2025 00:37 schreef Japepk het volgende:
Jup, ik vind het ook wel passend (of niet storend) dat het met Henk was.
En het duurt even, maar de scènes waarin de oude garde hoort dat Laura overleden is.... Biggelend over de wangen hoor
Van dat jointje wat laura uiteindelijj, nadat ze julian had betrapt, heeft gerookt, is wel in beeld geweest, hoorquote:Op dinsdag 30 september 2025 13:45 schreef Japepk het volgende:
[..]
één anekdote die niet eens uit de serie kwam. We hadden ook geen aflevering vol talking heads hoeven te zien, maar dit was wel heel karig en de toevoeging van Robert was minder dan minimaal. Goed, Laura was al lange tijd ziek, maar dan nog was meer verdriet mooi geweest.
Jessica zei al "iets zegt me dat wij elkaar vaker gaan zien"quote:Op woensdag 1 oktober 2025 02:23 schreef freaky40 het volgende:
[..]
Wordt weer een puber kalverliefde verhaallijntje, pfff. Verder alle oudgediende zijn door Henk eigenhandig de deur uitgewerkt helaas, de overige waren er al veel eerder uit maar het laatste restje is dus ook vertrokken nu en vergrijpt zich aan Laura 2.0 want dat is het duidelijk voor de schrijvers, iemand die iets jonger is dan Laura en nog wat fris en fruitig is voor Henk, is de bedoeling. Dat pad werd direct al bewandeld toen Laura 1.0 nog in leven was, als voorbereiding voor wat komen ging...
Katja ook al weer vertrokken, kijkcijfers down the drain loading...
Ja, tuurlijk. Weer voor 1 aflevering of zo.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 21:20 schreef GayGuy het volgende:
[..]
Jessica zei al "iets zegt me dat wij elkaar vaker gaan zien"
Huh?quote:Op woensdag 1 oktober 2025 20:23 schreef spectrumanalyser het volgende:
Er is zeker iets dat afwijkt, voor wat betreft de voorraad aan afleveringen. Begin Juli is er een scene opgenomen ter ere van het vertrek van Laura. Die scene komt pas in december op televisie.
Nooit geweten! Op socials wordt ook de achtergrondmuziek van de scène gedeeld. Prachtig! Alleen jammer dat er nu op 1 oktober weinig buzz rond de serie/Jette is.quote:Op woensdag 1 oktober 2025 21:16 schreef GayGuy het volgende:
[..]
Van dat jointje wat laura uiteindelijj, nadat ze julian had betrapt, heeft gerookt, is wel in beeld geweest, hoor
Ik volg de classics, een dit uw voir mij nu weer 3 jaar geledenquote:Op woensdag 1 oktober 2025 21:31 schreef Japepk het volgende:
[..]
Nooit geweten! Op socials wordt ook de achtergrondmuziek van de scène gedeeld. Prachtig! Alleen jammer dat er nu op 1 oktober weinig buzz rond de serie/Jette is.
Same here! Jaren niet gezien maar die aflevering moest ik wel checken.quote:Op donderdag 2 oktober 2025 01:51 schreef moemoe het volgende:
Vanavond voor het eerst sinds lange tijd weer naar GTST gekeken vanwege deze speciale uitzending.
Is die voice-over normaal tegenwoordig?Of was dat alleen voor deze aflevering?
Ik heb zo lang niet gekeken, dat ik niet wist wat er allemaal gaande was op het eind, behalve dan dat ik de voorkennis had dat Laura dood zou gaan.
Ik dacht heel even dat haar partner (?) haar de zee in zou rijden en dat dat dan haar einde zou zijn.
Pohhh stel je voor dat Henk haar gewoon voorover de zee in had gekieptquote:Op donderdag 2 oktober 2025 01:51 schreef moemoe het volgende:
Vanavond voor het eerst sinds lange tijd weer naar GTST gekeken vanwege deze speciale uitzending.
Is die voice-over normaal tegenwoordig?Of was dat alleen voor deze aflevering?
Ik heb zo lang niet gekeken, dat ik niet wist wat er allemaal gaande was op het eind, behalve dan dat ik de voorkennis had dat Laura dood zou gaan.
Ik dacht heel even dat haar partner (?) haar de zee in zou rijden en dat dat dan haar einde zou zijn.
Of een giftig goedje in de chocolademelk had geroerd, of de Parkinson medicatie had verwisseld met placebo's...quote:Op donderdag 2 oktober 2025 11:23 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Pohhh stel je voor dat Henk haar gewoon voorover de zee in had gekieptgewoon om met die ander te zijn. Ik snap dat dat niet het verdiende einde van het personage of de actrice zou zijn geweest maar dat is wel meer gtst van vroeger.
Zo ontspannen moordend als Martine Hafkamp dat kon in seizoen 2, 3 en 4 zullen we niet meer zien denk ik. Gaf een opdracht Helga de vermoorden, terwijl ze tijdens die daad zichzelf amuseerde met Frits van Houten of natuurlijk dat ze Helen Helmink vergiftigde en gewoon opgeruimd met haar eigen leven verder ging. Nee nu zien we een knullige Stefano die het zo sukkelig doet dat ik niet snap dat ie überhaupt verbaasd was en baalde dat het mislukte.quote:Op donderdag 2 oktober 2025 11:53 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Of een giftig goedje in de chocolademelk had geroerd, of de Parkinson medicatie had verwisseld met placebo's...
Zelfde voor personages als Remco en Daantje, die allebei net één regel tekst hadden. Eerstgenoemde had niet eens een momentje met zijn vader Jefquote:Op donderdag 2 oktober 2025 14:05 schreef superniger het volgende:
Lol, Jack van Houten terughalen zonder 1 regel tekst.
De cassettebandjes zijn een audiodagboek van Simon, die en passant effe zegt dat ie mogelijk vader is van een of ander kind. En de schrijvers komen niet verder dan dat hij in zijn tijd in IJsland als Einar dan iemand bezwangerd moet hebbenquote:Op donderdag 2 oktober 2025 14:08 schreef superniger het volgende:
Wat was dat met Linda en cassettebandjes?
Over de vader van wie ging dat?
Al het echt spannende gebeurt tegenwoordig buiten beeld bij wijze van 'experiment'quote:Op donderdag 2 oktober 2025 14:14 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Zo ontspannen moordend als Martine Hafkamp dat kon in seizoen 2, 3 en 4 zullen we niet meer zien denk ik. Gaf een opdracht Helga de vermoorden, terwijl ze tijdens die daad zichzelf amuseerde met Frits van Houten of natuurlijk dat ze Helen Helmink vergiftigde en gewoon opgeruimd met haar eigen leven verder ging. Nee nu zien we een knullige Stefano die het zo sukkelig doet dat ik niet snap dat ie überhaupt verbaasd was en baalde dat het mislukte.
Dat zakje paddenstoelen met zo'n knalgele 'giftig'-sticker erop, alsof je als kijker alles voorgekauwd moet krijgen, en dat hij dan met dat bakje paddenstoelen op schoot gewoon dat hele drukke plein afrolt.quote:Op donderdag 2 oktober 2025 14:14 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
[..]
Zo ontspannen moordend als Martine Hafkamp dat kon in seizoen 2, 3 en 4 zullen we niet meer zien denk ik. Gaf een opdracht Helga de vermoorden, terwijl ze tijdens die daad zichzelf amuseerde met Frits van Houten of natuurlijk dat ze Helen Helmink vergiftigde en gewoon opgeruimd met haar eigen leven verder ging. Nee nu zien we een knullige Stefano die het zo sukkelig doet dat ik niet snap dat ie überhaupt verbaasd was en baalde dat het mislukte.
Was in mijn ogen sowieso wel leuk geweest als zij alsnog dood was gegaan door de hand van een ander.quote:Op donderdag 2 oktober 2025 11:53 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Of een giftig goedje in de chocolademelk had geroerd, of de Parkinson medicatie had verwisseld met placebo's...
De spontane stranddood* zoals ie is vind ik meer dan prima en vredig. Anders was de comeback van Arnie wellicht niet kloppend geweest.quote:Op donderdag 2 oktober 2025 15:13 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Was in mijn ogen sowieso wel leuk geweest als zij alsnog dood was gegaan door de hand van een ander.
Zoals die ene gast waar ze een relatie mee had, Philip van Alphen, die naar het buitenland ging, die Nederland niet meer terug in mocht omdat Laura ondertussen z'n bsn had gewist.
Ik zou behoorlijk boos zijn dus was leuk geweest als daar nog een afronding, karma, van kwam.
Maar had jij het leuk gevonden als er zoiets was gebeurd of had je dan toch liever de spontane stranddood?
Volgens mij kan Johnny Kraaijkamp ook echt heel donker kijken, zou hem heel goed kunnen passenquote:Op donderdag 2 oktober 2025 15:32 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
De spontane stranddood* zoals ie is vind ik meer dan prima en vredig. Anders was de comeback van Arnie wellicht niet kloppend geweest.
Máár... ergens zou ik het wel interessant vinden om een duistere kant bij Henk tevoorschijn te zien komen. Alleen maar dat grappige en jolige past Kraaijkamp als een jas, maar om hem juist iets 'slechter' te zien spelen lijkt me wel boeiend. Dat Elly bijvoorbeeld ontdekt dat Henk zijn eerste vrouw een handje heeft 'geholpen' bij haar dood en zij ook moet vrezen voor haar leven als Henk tot die conclusie komt, terwijl hij naar de buitenwereld de schone schijn ophoudt. En dan kan er altijd nog de vraag rijzen in hoeverre Henk ook Laura heeft 'geholpen'.
* Dat klinkt wel heel erg naar een titel voor Suske & Wiske
Henk en Laura waren gescheiden, maar ik vind wel dat Henk nu wel heel snel Elly aan iedereen wil voorstellen. Alsof het hem niks doet dat Laura net is overleden.quote:Op donderdag 2 oktober 2025 16:11 schreef vencodark het volgende:
Jammer trouwens dat zelfs haar laatste partner niet trouw geweest is.
Aah zo.quote:Op donderdag 2 oktober 2025 21:36 schreef Bpalma het volgende:
[..]
Henk en Laura waren gescheiden, maar ik vind wel dat Henk nu wel heel snel Elly aan iedereen wil voorstellen. Alsof het hem niks doet dat Laura net is overleden.
Eens. Ik zag Kraaijkamp heeeel donker en moeilijk kijken toen hij Laura over dat strand duwde. Hij zat natuurlijk met dat geheim ofzo.quote:Op donderdag 2 oktober 2025 15:55 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Volgens mij kan Johnny Kraaijkamp ook echt heel donker kijken, zou hem heel goed kunnen passengtst is zo zoutloos geworden, we gaan nu ongetwijfeld weer maanden krijgen van podcastgezeur en wedding planning
Die foto's ken ik inderdaad, volgens mij komen die van de leverancier van de verlichting in de studio: https://controllux.com/referenties/tv-studio/286/rtl-gtstquote:Op donderdag 2 oktober 2025 23:42 schreef Claude_Viole het volgende:
Soms kom je er eens wat interessants tegen op sociale media...
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Als deze foto's tijdens hetzelfde moment gemaakt zijn, dan zullen ze alweer een paar jaar oud zijn, omdat je onder meer met vroegere CS ziet naast de woonkamer van Sanders.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 00:26 schreef ikbengeenslappehap het volgende:
[..]
Die foto's ken ik inderdaad, volgens mij komen die van de leverancier van de verlichting in de studio: https://controllux.com/referenties/tv-studio/286/rtl-gtst
Ik denk dat het best zo kan zijn dat de sets inmiddels alweer wat anders zijn opgesteld, maar toch lijkt het me bijzonder gek om op die manier te moeten acteren.
De laatste foto uit jouw rijtje vind ik trouwens altijd wat lastig te plaatsen. Voorste randje is volgens mij de rand van Boks/Sparks. En natuurlijk een ziekenhuis kamer. Maar wat is nou die meest linker ruimte? Kan in mijn ogen iets van Ludo of een vergaderkamer in de Rozenboom zijn, aan de typische stijl te zien. Denk ook niet de eetruimte van Sanders en het lijken meer kantoorstoelen... Ik kan het in ieder geval niet echt plaatsen in scenes, of nouja, tot de jubileumaflevering van vorige week. Toen leek Ludo daar plotseling te zitten in een shot. Maar geen idee. Iemand?
Dat komt omdat iedereen massaal die aflevering al op Videoland bekeken heeft. Beetje dom om het momentum te verknallen van RTL en het te gaan spoilen in shownieuws programma's zoals Boulevard.quote:Op donderdag 2 oktober 2025 15:57 schreef Japepk het volgende:
828.000 kijkers voor de jubileum aflevering met de terugkeer van Arnie en de dood van Laura.
Ja nee ja, een podcast-maker die aan podcast-avonturen doet...raarrrrrrquote:Op woensdag 1 oktober 2025 08:46 schreef Japepk het volgende:
[..]
En Janine begint weer aan een podcastavontuur, om het maar compleet te maken.
quote:Op donderdag 2 oktober 2025 23:42 schreef Claude_Viole het volgende:
Soms kom je er eens wat interessants tegen op sociale media...
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Die foto's zijn gemaakt in 2020, voor een artikel in de Volkskrant: https://www.volkskrant.nl(...)hoop-gooide~v386215/quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 00:26 schreef ikbengeenslappehap het volgende:
[..]
Die foto's ken ik inderdaad, volgens mij komen die van de leverancier van de verlichting in de studio: https://controllux.com/referenties/tv-studio/286/rtl-gtst
Ik denk dat het best zo kan zijn dat de sets inmiddels alweer wat anders zijn opgesteld, maar toch lijkt het me bijzonder gek om op die manier te moeten acteren.
De laatste foto uit jouw rijtje vind ik trouwens altijd wat lastig te plaatsen. Voorste randje is volgens mij de rand van Boks/Sparks. En natuurlijk een ziekenhuis kamer. Maar wat is nou die meest linker ruimte? Kan in mijn ogen iets van Ludo of een vergaderkamer in de Rozenboom zijn, aan de typische stijl te zien. Denk ook niet de eetruimte van Sanders en het lijken meer kantoorstoelen... Ik kan het in ieder geval niet echt plaatsen in scenes, of nouja, tot de jubileumaflevering van vorige week. Toen leek Ludo daar plotseling te zitten in een shot. Maar geen idee. Iemand?
Het probleem zit 'm erin dat geen klare lijn in zit, want Janine maakt blijkbaar podcasts over alles: een familie-erfenis (de befaamde Willem Roest-lijn), het volgen van een politieagente in spé (Merel), matchfixing (Raoul, hoe is het daarmee eigenlijk?), het reilen en zeilen van een wijnmaker (toen met Andrea), nu weer over een mogelijk kind van een ex van 30 jaar geleden... Normaliter heeft een podcastmaker een bepaalde niche, maar bij Janine kan het de ene week gaan over belastingfraude en de week erop over de smaak van de bitterballen in De Koning. Daarnaast is het simpelweg niet geloofwaardig of serieus te nemen hoe ze die podcasts inspreekt en wordt het verhaal er niet per definitie spannender of emotioneler door.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 08:56 schreef DjVero het volgende:
[..]
Ja nee ja, een podcast-maker die aan podcast-avonturen doet...raarrrrrr
En Henk met zijn opmerking 'alle bomen staan al in blooi!; beetje vreemd want de seizoenen/feestdagen in GTST lopen gelijk met de onze...detailquote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:59 schreef Dutch_view het volgende:
Wat ik een beetje slordig vond, op 30 september zie je buitenopnames: bomen volop in het groen, bijna zomers.
1 oktober jubileumaflevering: bomen kaal, mensen met dikke jassen aan, winter met een zonnetje.
Waarom die opnames al in maart gemaakt? We zijn nu oktober, dat had toch best iets meer in lijn gebracht kunnen worden met de lopende afleveringen?
Het is ook totaal niet boeiend om te volgen voor de kijker. Net als dat domme vloggen van Steef, Nola en Troj.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 12:03 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Het probleem zit 'm erin dat geen klare lijn in zit, want Janine maakt blijkbaar podcasts over alles: een familie-erfenis (de befaamde Willem Roest-lijn), het volgen van een politieagente in spé (Merel), matchfixing (Raoul, hoe is het daarmee eigenlijk?), het reilen en zeilen van een wijnmaker (toen met Andrea), nu weer over een mogelijk kind van een ex van 30 jaar geleden... Normaliter heeft een podcastmaker een bepaalde niche, maar bij Janine kan het de ene week gaan over belastingfraude en de week erop over de smaak van de bitterballen in De Koning. Daarnaast is het simpelweg niet geloofwaardig of serieus te nemen hoe ze die podcasts inspreekt en wordt het verhaal er niet per definitie spannender of emotioneler door.
Ik gok dat eerder dit jaar de beste tijd was dat de oude cast tijd kon inplannen voor de reünie. Maar het is wel vreemd wat Henk daarover zei...quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:59 schreef Dutch_view het volgende:
Wat ik een beetje slordig vond, op 30 september zie je buitenopnames: bomen volop in het groen, bijna zomers.
1 oktober jubileumaflevering: bomen kaal, mensen met dikke jassen aan, winter met een zonnetje.
Waarom die opnames al in maart gemaakt? We zijn nu oktober, dat had toch best iets meer in lijn gebracht kunnen worden met de lopende afleveringen?
Mijn redelijk positieve rant over de jubileumaflevering staat hierquote:Op donderdag 2 oktober 2025 14:48 schreef vencodark het volgende:
Heb ik over je rant mbt die jubileumaflevering heen gelezen @:PeterKelder of krijgen we die nog zoals beloofd?![]()
Nope, onmogelijk. Simon dook pas weer in levende lijve op als Einar na de bruiloft van Linda met Erik Hamans, en dat was al enkele weken na de geboorte van Nina.quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 13:29 schreef Japepk het volgende:
In die zin zou het een prima spin zijn als Nina de dochter van Simon blijkt. Iemand die weet of dat enigszins zou kunnen? Ergo; liep Simon in Meerdijk/de serie rond toen Janine zwanger raakte? Dat slaat wel nóg een ankerpunt weg, maar ach. Het is nu toch al kapot.
Mooi ook dat ze het wat uitsluit om de verwachtingen te temperen, terwijl Reinout haar toen die belofte al had gedaanquote:Op vrijdag 3 oktober 2025 20:23 schreef Frey het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Kwam deze nog tegen
Zo dat was een goede geweest inderdaad.quote:Op donderdag 2 oktober 2025 22:15 schreef ZanneG het volgende:
Gelukkig werd Lotje vandaag nog genoemd, ik vond het al raar dat hele Lotje in de jubileum uitzending niet werd genoemd.
Ik had het mooier gevonden als Arnie had gezegd: Kom je met mij mee? Dan gaan we naar Lotje toe.
Het was een mooi idee geweest dat Arnie al die jaren voor Lotje heeft gezorgd of bij haar was en ze nu samen naar Lotje toe gaan. Ik vond het jammer dat ze niet werd genoemd terwijl de dood van Lotje zo bepalend voor Laura haar leven is geweest.quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 14:50 schreef NedKelly het volgende:
[..]
Zo dat was een goede geweest inderdaad.
En dan was het ook gewoon meer afgerond dat Arnie dood is en bij Lotje is.
Ik ken haar vooral als mevrouw De Vries uit Het Zonnetje in Huisquote:Op vrijdag 3 oktober 2025 18:31 schreef freaky40 het volgende:
Coby Timp die de moeder van Daniel Daniel speelde is op 97 jarige leeftijd overleden. Ze heeft in diverse drama producties mee gespeeld waaronder dus ook GTST.
Helemaal waar!quote:Op zaterdag 4 oktober 2025 23:34 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Het was een mooi idee geweest dat Arnie al die jaren voor Lotje heeft gezorgd of bij haar was en ze nu samen naar Lotje toe gaan. Ik vond het jammer dat ze niet werd genoemd terwijl de dood van Lotje zo bepalend voor Laura haar leven is geweest.
Lotje is zeker wel genoemd,door julianquote:Op zaterdag 4 oktober 2025 23:34 schreef ZanneG het volgende:
[..]
Het was een mooi idee geweest dat Arnie al die jaren voor Lotje heeft gezorgd of bij haar was en ze nu samen naar Lotje toe gaan. Ik vond het jammer dat ze niet werd genoemd terwijl de dood van Lotje zo bepalend voor Laura haar leven is geweest.
De dag erna, ik denk dat ze bedoelen dat het ook in de sterfscene had kunnen zitten. Ik heb het niet gemist, als ik eerlijk ben.quote:Op zondag 5 oktober 2025 19:29 schreef GayGuy het volgende:
[..]
Lotje is zeker wel genoemd,door julian
Welk seizoen komt nick?quote:Op maandag 6 oktober 2025 18:09 schreef Dr.Mikey het volgende:
Stefano zit qua huidige afleveringen en de classics nu op videoland redelijk gelijk daar zitten ze nu op het stuk dat hij het zakelijk niet kan winnen van Nick en daarom maar naar gif en andere streken overgaat.
Begin seizoen 14 eind seizoen 13 volgens mij?quote:
Ja, ugh. Heel slecht.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 10:02 schreef rvtm het volgende:
God, ik krijg plaatsvervangende schaamte van die Nola polyamoreuze verhaallijn. Wat slecht, Spangas kan jaloers zijn op dit niveau.
Hou op schei uit. Het kind is 16 en zou het woord polyamoreus niet eens moeten kunnen spellen, laat staan dat ze dankzij Lucas off all people ineens denkt dat ze 'poly' is. Ik mag leien dat ze dit lijntje niet doorzetten maar ik vrees het ergstequote:Op woensdag 8 oktober 2025 10:02 schreef rvtm het volgende:
God, ik krijg plaatsvervangende schaamte van die Nola polyamoreuze verhaallijn. Wat slecht, Spangas kan jaloers zijn op dit niveau.
Mag ik deze nog even een keer quoten zonder er iets aan toe te voegen? Dit is serieus waarom ik FOK! nog actief volg. Dit, right here. Als je dit als ingezonden brief naar GTST Courant zou sturen zouden ze het nog publiceren ook. Althans, dat hoop ik vurig. Want man, als ik het zo lees...quote:Op dinsdag 7 oktober 2025 20:54 schreef PeterKelder het volgende:
Hoe neem je afscheid van een iconisch personage dat na 35 jaar de serie verlaat? Dat geef je een even iconische, waardige exit. Op alle fronten. Blaadje Blanco en haar team hadden alle ingrediënten in huis om een homerun te slaan met de exit van Laura: de aanzet was door de Parkinson-lijn al langere tijd ingezet, ze wordt opgehaald door de geest van Arnie in de jubileumaflevering nadat ze nog op passende wijze in het zonnetje is gezet met een stoet oude bekenden om haar heen, haar familie en vrienden verzamelen zich daarna bij elkaar om Laura te herdenken en de begrafenis is een volledige aflevering vol emotie, laatste woorden en tranen, als een echte showstopper.
Oh, wacht, dat laatste is het helaas niet.
Ik maak even een bruggetje naar de Amerikaanse soap General Hospital, waar juist de afgelopen weken de serie in diepe rouw verkeerde nadat het personage Monica Quartermaine na ruim 45 jaar het loodje legde. Weliswaar noodgedwongen omdat de actrice al enkele maanden geleden overleed, dus Monica overleed off-screen, maar toch. Niet alleen was de aflevering waarin ze werd doodverklaard een emotionele rollercoaster en ging het nieuws als een schokgolf door het fictieve Port Charles, maar de makers presteerden het om de herdenkingsdienst rond de uitvaart twee volledige afleveringen te laten duren. Twee afleveringen waarin talloze andere personages speeches gaven, tranen de vrije loop lieten en herinneringen ophaalden, niet zelden ondersteund door flashbacks. En als klap op de vuurpijl grijpen de makers in het verleden en komen op de proppen met een zus die al die jaren gebrouilleerd was met Monica.
Een bruggetje naar iets dichter bij huis en iets langer geleden: de begrafenis van Guido Van den Bossche in Familie, begin 2000. De acteur was na meerdere conflicten aan de deur gezet en zijn personage werd nietsontziend vermoord. Alle redenen om de uitvaart snel af te handelen, zou je denken. Maar niets van dat alles, want Guido was een sleutelfiguur in de serie, dus trokken de makers toen alles uit de kast om het personage een memorabel afscheid te geven. De uitvaartdienst werd uitgesmeerd over twee afleveringen waarin nog een blik voormalige gezichten werd opengetrokken om aanwezig te zijn en zelfs een fictieve rouwadvertentie werd in de kranten afgedrukt. Het resultaat: een memorabel afscheid van een uniek personage. En hij draaide met veel moeite net 8 jaar mee.
Begrijp me niet verkeerd: Laura's laatste scène met Arnie was emotioneel en de aflevering erna waarin iedereen zich verzamelt in De Koning om herinneringen op te halen was bitterzoet. Daar heb ik ze ook de nodige complimenten voor gegeven, want ze leverden puik werk af. Dan zou je denken dat de schrijvers dat nog even vasthouden tot de uitvaart. Hoe is het dan in godsnaam mogelijk dat ze de uitvaart zelf nagenoeg weten te vernachelen? Want oké, de aanwezige saxofonist was mooi en de boottocht had iets sereen, maar daar bleef het bij. Emotie was minimaal en de ceremonie werd er in minder dan vier minuten doorheen gejaagd voordat we naar het reclameblok gingen, en dat was het! Ongelofelijk.
Hoe mooi en passend was het geweest als Laura bij Arnie en Lotje was begraven, haar kinderen waar ze veel te vroeg afscheid van moest nemen en waar ze altijd verdriet om heeft gehad. Symbolischer kan het bijna niet. Robert had daar met een krop in zijn keel een speech kunnen houden over zijn innige band met Laura, hoe ze van ‘veroordeelde geliefden’ tot een ijzersterke vriendschap evolueerden. Hoe hij blij is dat ze nu weer bij Arnie en Lotje is en daar de rust kan vinden. Sil had nog eens met een slap Spaans gezegde kunnen komen over hoe Laura zijn enige echte moeder is. Julian over hoe Laura hem een warm thuis gaf na jarenlang door gestoorde pleegouders te zijn opgevoed. Noud over hoe hij dankzij Laura het gevoel van familie leerde kennen en waarderen. Fuck it, ik had zelfs Dennis willen horen over wat Laura betekende voor hem. Maar nee hoor, daar werd geen enkele moeite voor gedaan, want soap is volgens Idse Grootheidswaanzin en Blaadje Blanco een reeks vol mooi-belichtte, gekwelde blikken ondersteund door een liedje van Spotify. Ik overdrijf niet als ik zeg dat Dokter Simon in seizoen 5 een meer emotionele en gedenkwaardige uitvaart kreeg TERWIJL HIJ ACHTERAF NIET EENS DOOD BLEEK TE ZIJN! Sterker nog: voor hem kwamen voormalige personages als Wies Veldman en Jules Schimmelpenninckx nog even terug in beeld. Nu hadden we drie afleveringen eerder personages als Suzanne, Tessel en Stanley – personages die allemaal een band hadden met Laura - nog eens terug en zij zijn na één middagje in Meerdijk blijkbaar alweer met de noorderzon vertrokken. Begrijpe wie begrijpen kan.
En wat kregen we, in plaats van een aflevering-durende uitvaart? Geile Henkie die de familie van Laura niet snel genoeg de deur uit kon werken want hij verlangde naar zijn nieuwe liefje Elly. Want nee, ook bij Henk geen ENKELE EMOTIE. En oké, Laura en hij waren inmiddels gescheiden en ja, hij was al aan het flikflooien met Elly, maar het is verdomme alsof hij Laura op de trein naar Middendam heeft gezet en blij is dat ze opgedonderd is. Maar ja, de schrijvers focussen zich liever op een kolderieke situatie waar Elly zich in de slaapkamer moet verstoppen als Janine onverwacht op de stoep staat want hihihi/hahaha/hohoho, wat is dat grappig. Not.
En wat in mijn optiek nu onderbelicht is maar wel tekenend voor het huidige GTST: dit was in feite het definitieve einde van de familie Alberts in de serie. Laten we wel wezen, veel ruimte of mogelijkheden om een Robert, Sil of Noud nog eens te laten terugkeren zijn er niet, want met de dood van Laura is die navelstreng ook doorgeknipt. De familie waar de serie ooit mee begon en wat jarenlang de kurk was waar de serie op dreef werd nu binnen een oogwenk de deur uitgewerkt, alsof het een stel oninteressante edelfiguranten betreft. Wat stiekem ook zo was natuurlijk want hun tekstuele bijdrage was minimaal dus ze hadden evengoed een paar paspoppen neer kunnen zetten en je had hetzelfde effect bereikt. Maar zo werkt dat dus bij het huidige GTST: ze willen het verleden wel eren, maar dan wel minimaal en met alle ruimte om feitelijke onjuistheden in het verhaal te schrijven *kuch* Simon en Linda zaten gelijktijdig op de middelbare school *kuch* Nick was een in-slechte vader voor Valentijn *kuch*. Nee, focus je dan inderdaad maar liever op kolderieke kulverhalen als Nina en Bing die struggelen met hun schermtijd. Kun je ook niks aan verprutsen.
Ik zou kunnen zeggen dat ik er geen woorden voor heb, maar die heb ik dus genoeg, als ik het zelf zo lees. En alsnog kan ik het samenvatten in wat ik vorige week al zei: wat een ongekend prutswerk was dit.
Volgens mij is Nola het allereerste personage ooit (alhoewel, in soaps kan veel) dat eerst versneld ouder werd en daarna weer jonger. Volgens mij was ze namelijk op een gegeven moment ''bijna 18'', wat ik eerder interpreteer als 17,5 dan als 16, wat ze nu alweer een tijd is.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 19:41 schreef Dr.Mikey het volgende:
Dat Nola al 3 jaar zestien is en de actrice inmiddels 21 mogen ze ook wel fixen. Ome Lucas oud oom Stefano en mama Nina bleven ook heel lang kinderachtig doen dus daarom hoeven ze haar niet zo jong te houden.
Het Peter van der Vorst-effect. Nog meer dan dat van het schrijversteam van GTST, denk ik.quote:Op woensdag 8 oktober 2025 10:02 schreef rvtm het volgende:
Volgens mij is die al weer weg zonder een afscheid te hebben gehad paar scenes met Stefano en Nola en dat was het, Charlie en de figuranten rondom Laura kregen nog wel een soort afscheid Lucas was gewoon zo weer weg want bij de verjaardag van Janine (zijn moeder) hadden ze het al niet meer over hem.quote:Op donderdag 9 oktober 2025 06:01 schreef Cupfighter het volgende:
Kunnen ze asjeblieft die Lucas er weer uitdonderen
Dat hebben we ook niet gezien van Suzanne, Stanley, Remco of Daantje, en die zijn ook alweer foetsie. Zelfs Charlie kreeg maar een soort halfbakken 'afscheid'. Dus een off-screen exit voor Lucas past volledig in het plaatje van het Blanco Blaadje.quote:Op zondag 12 oktober 2025 15:43 schreef RaymanNL het volgende:
Is Lucas alweer weg dan? Heb hem niet weg zien gaan uit Meerdijk
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. We zijn dus weer lekker bezig. Benieuwd op wel moment de vakantieperiode in brak tijdens de huidige afleveringen op Videoland. Eigenlijk hoop je op verbeteringen na de zomerstop die de acteurs en schrijvers dan ook hadden, maar dat blijkt nog uit niets.Allemaal cabaretteketet!
quote:Op woensdag 15 oktober 2025 21:38 schreef freaky40 het volgende:
De vage verhaallijntjes stapelen zich na de jubileum aflevering weer op...Alles wat nu te zien is is rond april opgenomen; productiestop voor de zomer is meestal vanaf halverwege juli tot eind augustus. Dat wordt begin 2026 op z'n vroegst dat we hopelijk enige verbetering gaan zien, al betwijfel ik het ten zeerste. Zolang Blaadje Blanco en Idse Grootheidswaanzin niet zijn opgedonderd heb ik er sowieso weinig vertrouwen in.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. We zijn dus weer lekker bezig. Benieuwd op wel moment de vakantieperiode in brak tijdens de huidige afleveringen op Videoland. Eigenlijk hoop je op verbeteringen na de zomerstop die de acteurs en schrijvers dan ook hadden, maar dat blijkt nog uit niets.
Deze verhaallijn was volslagen idioot maar werkte omdat duidelijk te merken was dat de schrijvers er plezier in haddenquote:Op donderdag 16 oktober 2025 00:03 schreef Claude_Viole het volgende:
Volgens mij weten we nu hie Christof Haddad op het idee kwam om zijn kwakzalverskliniek te beginnen
Biogludirine
[ link | afbeelding ]
Briljante verhaallijn!
Precies dat dus. Verhalen hoeven niet altijd even geloofwaardig te zijn om te werken. Zo vermaakte ik me ook met het verhaal van Benjamin als geest. De scènes met hem en Dorothea vond ik zeer vermakelijk en de verhaallijn met Harmsen was gewoon mooi uitgewerkt met een zeer ontroerend einde. Zelfs de verhaallijn waarin Dorothea boodschappen kreeg over Sil vond ik spannend. Ik begon echt even te geloven dat het spookte.quote:Op donderdag 16 oktober 2025 08:49 schreef PeterKelder het volgende:
[..]
Deze verhaallijn was volslagen idioot maar werkte omdat duidelijk te merken was dat de schrijvers er plezier in hadden![]()
Rik in Singapore vond ik ook erg goed! Vooral hoe deen aantal grote verhalen daarmee aaneen werden gevlochten. De drugssmokkel van Job, daarna Rik in de bak die op spectaculaire wijze weer vrij komt en vervolgens op het huwelijk van Anita en Mickey verschijnt. Classic hoor!quote:Op donderdag 16 oktober 2025 20:55 schreef Ceviche het volgende:
Dat amulet ging me een beetje te ver, maar ik vond met die non in het klooster leuk. Of Benjamin en Ray in de grot.
Beste storyline was Rik in de gevangenis in Singapore. Wat nooit ter sprake komt![]()
Gelukkig hebben we nu polyamorie en eh, iets met hotelmanager zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |