abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218795703
10 september:
quote:
De rechtse activist Charlie Kirk (31), een fervente aanhanger van Donald Trump, is neergeschoten tijdens een evenement op een universiteit in de Amerikaanse staat Utah. Dat meldt een woordvoerder van de universiteit aan ‘NBC News’ .

Op beelden die circuleren op sociale media is het moment te zien waarop Kirk wordt geraakt en er paniek uitbreekt onder de aanwezigen op het evenement, dat plaatsvond op de Utah Valley University. Op de beelden, die niet konden worden geverifieerd, is ook te zien hoe een oudere man door omstaanders in bedwang wordt gehouden. Het is niet duidelijk of het om de schutter gaat.

Een woordvoerder van Kirk zegt tegen ‘Fox News’ dat het niet bekend is in welke toestand hij verkeert. Ook over de identiteit van de schutter en het motief bestaat nog geen duidelijkheid.

Trump
De Amerikaanse president Donald Trump heeft via zijn eigen socialemediaplatform Truth Social gereageerd op het incident. “We moeten allemaal bidden voor Charlie Kirk, die werd neergeschoten. Hij is fantastisch, van kop tot teen.” Ook vicepresident JD Vance betuigt zijn medeleven op X: “Bid voor Charlie Kirk, een goede man en een jonge vader.”

Charlie Kirk is een prominente Amerikaanse conservatieve activist en de oprichter van Turning Point USA, een organisatie die zich richt op het mobiliseren van jonge conservatieven. Hij staat bekend om zijn rol in het verspreiden van rechts-populistische ideeën, het ondersteunen van Donald Trump en het bevorderen van een christelijk-nationalistische agenda.

Kirk is vooral bekend van zijn debatten op universiteiten, waarvan hij vaak fragmenten deelt op TikTok. Hij presenteert ook een eigen radioprogramma, ‘The Charlie Kirk Show’.
11 september:
quote:
De FBI heeft in de zoektocht naar de schutter die de rechts-conservatieve Charlie Kirk doodschoot het vermoedelijke moordwapen gevonden. Ook is er goed beeldmateriaal van de schutter. Volgens de FBI zijn er op dit moment geen andere mensen in gevaar.

Het gaat vermoedelijk om een jonge verdachte, deelt de FBI op een persconferentie. Hij viel door zijn leeftijd niet op tussen het universiteitspubliek.

Uit het politieonderzoek blijkt dat de schutter rond 11.50 uur (lokale tijd) aankwam op de campus van de Utah Valley University, ongeveer een half uur voordat hij het schot op Kirk loste. De politie heeft vanaf dat moment zijn sporen kunnen volgen.

Zo weten ze dat de verdachte over de campus naar het trappenhuis van een gebouw is gelopen. Via daar ging die naar het dak. Na de aanslag op Kirk rende de vermeende schutter over het dak en sprong eraf. Vervolgens zou de verdachte de omliggende wijk van de universiteit ingevlucht zijn.

De onderzoekers hebben "goed beeldmateriaal van de persoon", zegt Beau Mason, het hoofd van het veiligheidsdepartement van de Amerikaanse staat Utah. De beelden worden voorlopig nog niet gedeeld, omdat de politie het gezicht van de verdachte probeert te identificeren. Pas als dat niet lukt, worden de beelden mogelijk vrijgegeven.

Ook hebben de autoriteiten een afdruk van zijn hand en onderarm gevonden, wat kan bijdragen aan het opsporen van de schutter, zegt een FBI-agent tijdens de persconferentie. Daarnaast hebben ze een indruk van welke schoenen de verdachte zou hebben gedragen.
12 september:
quote:
22-jarige man uit Utah aangehouden voor moord op Charlie Kirk

De Amerikaanse autoriteiten hebben vrijdag na een klopjacht een verdachte aangehouden voor de moord op de rechts-conservatieve activist Charlie Kirk. De verdachte is een 22-jarige man uit Utah, zeggen bronnen.
President Donald Trump zei eerder op de dag tegen Fox News dat de verdachte door iemand uit zijn directe omgeving is aangegeven. De gouverneur van Utah, Spencer J. Cox, bevestigde die lezing op een persconferentie. Ook bevestigde de gouverneur dat de verdachte uit Utah komt.

Volgens Cox zijn de autoriteiten getipt door een familielid van de verdachte. Hij zou tijdens het avondeten opmerkingen hebben gemaakt over Kirk. De verdachte zou Kirk "haatdragend commentaar" hebben verweten.

De autoriteiten hebben ook een kamergenoot van de verdachte ondervraagd. Die wees de politie op berichten op sociale media van de schutter. Daar zou zijn gesproken over het ophalen en achterlaten van een geweer.

De gouverneur bevestigde bovendien dat er inderdaad boodschappen op gevonden kogelhulzen waren gegraveerd. Geruchten daarover deden al enige tijd de ronde. Een van de boodschappen luidde: "hé fascist, vangen!" Op een andere huls stond "bella ciao, ciao, ciao", zei Cox, die de moord op Kirk omschreef als een aanslag op alles waar de Verenigde Staten voor staan.

De geëmotioneerd Cox riep jongeren op om meningsverschillen te omarmen en discussie niet uit de weg te gaan. Hij hoopt dat de moord op Kirk een keerpunt wordt voor Amerikanen. Ook FBI-directeur Kash Patel had het zwaar op de persconferentie.

Schutter handelde alleen en loste één schot
De 31-jarige Kirk werd woensdag tijdens een debat op de Utah Valley University in zijn nek geschoten en overleed even later aan zijn verwondingen in het ziekenhuis. Er waren zo'n drieduizend bezoekers bij het debat aanwezig, onder wie Kirks vrouw en kinderen.

De schutter, die volgens Cox geen student was, handelde alleen en loste één schot. Dat gebeurde vanaf het dak van een universiteitsgebouw op zo'n 180 meter afstand. Het vermoedelijke moordwapen, een "krachtig geweer", werd eerder al gevonden in een bosrijk gebied, meldde de FBI donderdag op een persconferentie.

Ook werd toen bekend dat de verdachte na de aanslag op Kirk over het dak rende en ervan afsprong. Vervolgens zou de verdachte de omliggende wijk in zijn gevlucht. Enkele uren na de persconferentie deelde de FBI beelden van de verdachte op X en vroeg om hulp bij het identificeren van de persoon.

Volgens de autoriteiten ging het om een gerichte aanval op Kirk. Gouverneur Spencer Cox van de Amerikaanse staat Utah, waar de universiteit staat, noemde de schietpartij een politiek gemotiveerde moordaanslag.

Na de schietpartij werden twee mensen aangehouden. Zij werden vrij snel daarna weer vrijgelaten en zouden niet betrokken zijn bij de schietpartij.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_218795729
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 17:01 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Het is een beginselenprogramma. Dat jij het verschil niet begrijpt kan ik niet helpen.

Nogmaals: je stemt in de VS niet op een partij, maar op een kandidaat en hoewel de kandidaten op bepaalde beginselen best een rode lijn hebben, zijn ze behoorlijk divers. [..] Ik heb in California gewoond [..]
Ik heb in Nederland gewoond en in Nederland stem je bij de Tweedekamer verkiezingen ook niet op een partij maar op een kandidaat. En daarvan verwacht je dat die ook vanuit de partijbeginselen werkt.

Maar omdat ik kennelijk niet weet hoe het werkt in de VS en jij overduidelijk wel: Hoe weet je dan welk beleid een bepaalde kandidaat voorstaat als het partijprogramma weinig zegt over de kandidaat, je geen programma van die kandidaat kan vinden maar wel die van de partij? Wat voor nut heeft een partij programma eigenlijk?

Overigens, op Trumps campagne website staat gewoon prominent een link naar het (korte) Republikeinse partijprogramma dus ik neen even aan dat hij het daarmee eens is.

[ Bericht 6% gewijzigd door cynicus op 17-09-2025 17:39:14 ]
pi_218795779
Ja we weten het ondertussen
pi_218795785
quote:
1s.gif Op woensdag 17 september 2025 17:00 schreef Wantie het volgende:

[..]
Klopt, niet iedereen kan tegen zo'n overtreffende trap van domheid.
triggered
pi_218795978
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 16:39 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Mensen die zich druk maken over een cartoon.
Ik zie meer het probleem dat mensen 'discussiëren' door het plaatsen van een cartoon.
Of het plaatsen van een twitterbericht van de een of andere anonymus.
Of een smiley.

User die te beroerd zijn om zelf een betoogje met een enigszins coherente gedachtegang op te zetten.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_218796298
Voor alle duidelijkheid: ik heb hier geen verstand van. Met dat in gedachten: kan iemand mij uitleggen wat hier gebeurt, en of dit normaal is bij een plaats delict?

pi_218796343
quote:
1s.gif Op woensdag 17 september 2025 18:36 schreef 2172619626795 het volgende:
Voor alle duidelijkheid: ik heb hier geen verstand van. Met dat in gedachten: kan iemand mij uitleggen wat hier gebeurt, en of dit normaal is bij een plaats delict?

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Waar komt dit vandaan?
pi_218796348
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 17:40 schreef QAnonn het volgende:

[..]
triggered
Nee, ik geef enkel duiding.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_218796349
quote:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Misschien zijn die beelden van een dag er voor of nadat het plaats delict weer vrijgegeven is.
pi_218796359
quote:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Een filmpje van 3 seconden kan daar geen uitsluitsel over geven.
pi_218796366
quote:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Van welk tijdstip zijn deze opnames? Zo te zien een flink x aantal uren na de aanslag, gebaseerd op de lage zon en de vele schaduw.
  woensdag 17 september 2025 @ 18:46:20 #12
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_218796377
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 18:44 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Van welk tijdstip zijn deze opnames? Zo te zien een flink x aantal uren na de aanslag, gebaseerd op de lage zon en de vele schaduw.
Of op een andere universiteit een keertje eerder, misschien was zijn opstelling met tent overal hetzelfde.
Dit is toch totaal niet interessant. Mensen die heel het www afstruinen naar ‘iets’ :')
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_218796387
quote:

[..]
5 minuten, volgens bepaalde bronnen.

Bekijk deze YouTube-video
pi_218796394
quote:
1s.gif Op woensdag 17 september 2025 18:46 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Of op een andere universiteit een keertje eerder, misschien was zijn opstelling met tent overal hetzelfde.
Dit is toch totaal niet interessant. Mensen die heel het www afstruinen naar ‘iets’ :')
Die tent staat naast een tunnel net als in Utah.
pi_218796401
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 18:47 schreef ToT het volgende:

[..]

Geloof ik niet, toen was er grote paniek. Op deze beelden niet.
pi_218796411
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 18:48 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]
Geloof ik niet, toen was er grote paniek. Op deze beelden niet.
Klopt, ik durf ook geen uitsluitsel te geven over hoe en wat, maar het filmpje geeft wel wat verdere info.
pi_218796412
quote:
1s.gif Op woensdag 17 september 2025 18:46 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Of op een andere universiteit een keertje eerder,
Nee, zelfde universiteit. Gemakkelijk te controleren als je de andere filmpjes erbij pakt.

quote:

[..]
Geen idee. Kwam ze tegen en vond het er op het eerste oog vreemd uitzien, was dus benieuwd wat anderen ervan vonden.

Scherp punt qua schaduwen inderdaad. Bedankt :)
  Moderator woensdag 17 september 2025 @ 19:31:27 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218796784
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 18:47 schreef ToT het volgende:

[..]

klinkt als bs, 5 minuten na het schot zijn ze nog bezig de man zijn leven te redden neem ik aan
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_218796822
quote:
88s.gif Op woensdag 17 september 2025 19:31 schreef sp3c het volgende:

[..]
klinkt als bs, 5 minuten na het schot zijn ze nog bezig de man zijn leven te redden neem ik aan
Klopt, dit gaat me ook ff te ver.
Ik begreep dat hij zelfs naar een ziekenhuis afgevoerd zou zijn voor hij echt dood verklaard werd?
  woensdag 17 september 2025 @ 19:37:50 #20
433994 jigggy
moegenblatvlekker
pi_218796858
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 19:35 schreef ToT het volgende:

[..]
Ik begreep dat hij zelfs naar een ziekenhuis afgevoerd zou zijn voor hij echt dood verklaard werd?
Ja is in ambulance gegooid en pas in ziekenhuis dood verklaart

Maar dit gebeurt in de realiteit heel vaak als iemand al dood is
pi_218796866
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 19:37 schreef jigggy het volgende:

[..]
Ja is in ambulance gegooid en pas in ziekenhuis dood verklaart

Maar dit gebeurt in de realiteit heel vaak als iemand al dood is
Ja velen zeiden dat hij al dood was voor hij de grond raakte. (In ieder geval bewusteloos.)
pi_218796911
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 19:38 schreef ToT het volgende:

[..]
Ja velen zeiden dat hij al dood was voor hij de grond raakte. (In ieder geval bewusteloos.)
Misschien een beetje cringe om te zeggen, maar hij lijkt gelukkig vrijwel direct het bewustzijn te verliezen. Dus hopelijk heeft hij het niet of nauwelijks meegekregen.
pi_218797066
Ermiya is een Palestijnse activist :')

twitter
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  Moderator woensdag 17 september 2025 @ 20:10:17 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218797302
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 19:35 schreef ToT het volgende:

[..]
das meestal, eerste hulp mannetje heeft meestal simpelweg niet de skills om vast te stellen dat iemand daadwerkelijk dood is, dat gebeurt in het ziekenhuis
pi_218797447
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 19:53 schreef Ali_boo het volgende:

[ x ]
pi_218797493
quote:
1s.gif Op woensdag 17 september 2025 19:42 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Misschien een beetje cringe om te zeggen, maar hij lijkt gelukkig vrijwel direct het bewustzijn te verliezen. Dus hopelijk heeft hij het niet of nauwelijks meegekregen.
Hoezo zou dar cringe zijn? Hem is gelukkig flink lijden bespaard gebleven.
Pijn, het besef te sterven, het besef dat zijn vrouw en kinderen hem kwijt gingen raken, het feit dat ze hem voor hun neus dood zagen bloeden...
pi_218797524
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 19:53 schreef Ali_boo het volgende:

[ x ]
"Ass*ssination"....over een paar jaar moeten ze er "involuntary un-aliving" of zo neerzetten. :X

Maar idd: Transgenders For Palestine! *O*

[ Bericht 4% gewijzigd door ToT op 17-09-2025 20:31:18 ]
pi_218797626
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 20:24 schreef ToT het volgende:

[..]
Hoezo zou dar cringe zijn? Hem is gelukkig flink lijden bespaard gebleven.
Pijn, het besef te sterven, het besef dat zijn vrouw en kinderen hem kwijt gingen raken, het feit dat ze hem voor hun neus dood zagen bloeden...
Ja ik weet niet. Vind het altijd een beetje gek om te zeggen “gelukkig dat hij [x,y]” terwijl hij ten overstaande van de hele wereld is doodgebloed.

Maar zoals jij het zegt, zo bedoelde ik het inderdaad
pi_218797662
quote:
1s.gif Op woensdag 17 september 2025 20:32 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
Ja ik weet niet. Vind het altijd een beetje gek om te zeggen “gelukkig dat hij [x,y]” terwijl hij ten overstaande van de hele wereld is doodgebloed.

Maar zoals jij het zegt, zo bedoelde ik het inderdaad
De gedachte dat zijn naasten het van dichtbij hebben meegemaakt.....en dat hun reacties het laatste was wat hij nog meekreeg voor hij naar De Eeuwige Jachtvelden vertrok....nee, deze walgelijke moordenaar heeft hem dat leed in ieder gelukkig wel bespaard. Waarschijnlijk gebaseerd op dat computerspel wat hij vaak speelde?
pi_218797690
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 20:35 schreef ToT het volgende:

[..]
De gedachte dat zijn naasten het van dichtbij hebben meegemaakt.....en dat hun reacties het laatste was wat hij nog meekreeg voor hij naar De Eeuwige Jachtvelden vertrok....nee, deze walgelijke moordenaar heeft hem dat leed in ieder gelukkig wel bespaard. Waarschijnlijk gebaseerd op dat computerspel wat hij vaak speelde?
“Geluk is met de dommen”
pi_218797698
quote:
10s.gif Op woensdag 17 september 2025 20:37 schreef 2172619626795 het volgende:

[..]
“Geluk is met de dommen”
Neuh, ik denk wel dat deze klootzak wist wat hij deed. Ik ken dat computerspel niet, maar ik denk dat een neck-shot een snelle dood zal garanderen.
Die games zijn erg realistisch tegenwoordig.
pi_218797923
Ik merk eigenlijk hoe ouder ik word hoe meer pro doodstraf ik ben.
Weg met dat kind van 22.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_218797995
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 20:53 schreef ludovico het volgende:
Weg met dat kind van 22.
Mwah, ik vind het van geval tot geval verschillen. Ligt aan de misdaad en de achtergrond van de dader.
Deze knakker is behoorlijk fucked up en de moord was erg laf en fout.
Afvoeren die hap idd! Net als dat stuk afval dat die Oekraïense dame in de keel heeft gestoken omdat ze blank was.
pi_218798006
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 20:53 schreef ludovico het volgende:
Weg met dat kind van 22.
Hoe ouder je werd? 7 jaar terug was je er al voor.

quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 12:16 schreef ludovico het volgende:
Snap niet zo goed wat mensen tegen doodstraf hebben met dit type tuig...
Ik verveelde me wat. :@
pi_218798045
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:00 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
[..]
Hij zegt dat hij er meer voor wordt, niet dat hij er toentertijd volledig op tegen was.
Dat was ook wel een extreem voorbeeld.

Verder wel LOL @ verveling! ;)
  Moderator woensdag 17 september 2025 @ 21:05:21 #36
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218798064
ik blijf tegen, laat dat joch maar lekker de komende 60 jaar stenen slijpen ofzo

blij dat we in Nederland nog gewoon echt levenslang kennen
pi_218798101
quote:
88s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:05 schreef sp3c het volgende:
ik blijf tegen, laat dat joch maar lekker de komende 60 jaar stenen slijpen ofzo

blij dat we in Nederland nog gewoon echt levenslang kennen
Hoeveel kost een gevangene de staat per jaar?
pi_218798112
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:07 schreef ToT het volgende:

[..]
Doodstraf pakt vaak duurder uit.
pi_218798120
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:08 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Srsly?
pi_218798155
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:09 schreef ToT het volgende:

[..]
Srsly?
Ja, wilde het net zeggen. Klinkt raar, ik kwam er ook onlangs pas achter.

De doodstraf zet automatisch verschillende langdurige kostbare juridische procedures in werking om gerechtelijke dwaling te voorkomen. Daarnaast liggen de kosten voor 'deathrow' hoger dan voor een 'standaard gevangenis' waar iemand levenslang vast zit.
“Surrounded by losers, misfits and boozers”
  Moderator woensdag 17 september 2025 @ 21:12:34 #41
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218798167
quote:

[..]
geen idee
  Moderator woensdag 17 september 2025 @ 21:13:18 #42
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218798184
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:11 schreef KinKiJan het volgende:

[..]
Ja, wilde het net zeggen. Klinkt raar, ik kwam er ook onlangs pas achter.

De doodstraf zet automatisch verschillende langdurige kostbare juridische procedures in werking om rechterlijke dwaling te voorkomen. Daarnaast liggen de kosten voor 'deathrow' hoger dan voor een 'standaard gevangenis' waar iemand levenslang vast zit.
dat ligt er een beetje aan hoe je het inricht

in principe kun je iemand na de uitspraak direct tegen de muur zetten natuurlijk
pi_218798194
quote:
88s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:13 schreef sp3c het volgende:

[..]

in principe kun je iemand na de uitspraak direct tegen de muur zetten natuurlijk
Als je de rechtzaak overslaat is het nog goedkoper :!
pi_218798203
quote:
88s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:13 schreef sp3c het volgende:

[..]

True, in landen als Saudi-Arabië zal het vast goedkoper zijn.
“Surrounded by losers, misfits and boozers”
pi_218798206
quote:

[..]
Alleen omdat we er zo moeilijk over doen. Wat mij betreft wanneer je na moord met je smoel op beeld staat, er getuigen zijn en het wapen vol DNA zit en de kans dat je de verkeerde veroordeelt <1% is dan mogen ze die persoon wat mij betreft direct na de rechtzaak voor muur zetten, de oven in en de urn + rekening opsturen naar de familie.
  Moderator woensdag 17 september 2025 @ 21:16:06 #46
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218798216
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:13 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Als je de rechtzaak overslaat is het nog goedkoper :!
ja laten we dat iig niet doen
pi_218798225
quote:
19s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:14 schreef TwenteFC het volgende:

[..]
Alleen omdat we er zo moeilijk over doen. Wat mij betreft wanneer je na moord met je smoel op beeld staat, er getuigen zijn en het wapen vol DNA zit en de kans dat je de verkeerde veroordeelt <1% is dan mogen ze die persoon wat mij betreft direct na de rechtzaak voor muur zetten, de oven in en de urn opsturen naar de familie.
Juridisch kan je dat onderscheid lastig maken lijkt me zo?!

Dan heb je een een schuldig wat al overtuigend bewezen is en een schuldig wat uber-zeker-echt-wel-overtuigend bewezen is. Lijkt me toch wrang, om levenslang te krijgen met een kanttekening dat dat is, omdat de rechter toch wel gerede twijfel heeft.

Je straft met de doodstraf trouwens niet alleen de dader, maar ook zijn omgeving (mits die nog iets van hem willen weten).
  Moderator woensdag 17 september 2025 @ 21:17:58 #48
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218798241
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:14 schreef KinKiJan het volgende:

[..]
True, in landen als Saudi-Arabië zal het vast goedkoper zijn.
Andries Pieters is de laatste geweest in Nederland

die is in 1949 ter dood veroordeeld, na hoger beroep enzo was het in 1950 klaar en toen is hij in 1951 door de Marechaussee doodgeschoten

dat kan nooit duurder zijn geweest dan levenslang in de gevangenis
pi_218798254
quote:
88s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:17 schreef sp3c het volgende:

[..]
Andries Pieters is de laatste geweest in Nederland

die is in 1949 ter dood veroordeeld, na hoger beroep enzo was het in 1950 klaar en toen is hij in 1951 door de Marechaussee doodgeschoten

dat kan nooit duurder zijn geweest dan levenslang in de gevangenis
Andere tijden.
pi_218798255
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:16 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

Dan heb je een een schuldig wat al overtuigend bewezen was en een uber-zeker-echt-wel-schuldig.

Je straft met de doodstraf trouwens niet alleen de dader, maar ook zijn omgeving (mits die nog iets van hem willen weten).
Wat we juridisch doen is allemaal ooit verzonnen, het is niet heilig.
  Moderator woensdag 17 september 2025 @ 21:19:08 #51
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218798262
was 1951 klaar en 1952 executie
pi_218798270
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:16 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]

Dan heb je een een schuldig wat al overtuigend bewezen is en een schuldig wat uber-zeker-echt-wel-overtuigend bewezen is.

De deskundige bij Lucia de B gaf een kans van 1 op 300 miljoen dat ze onschuldig was.
  Moderator woensdag 17 september 2025 @ 21:19:44 #53
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218798276
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:18 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
Andere tijden.
ja we kennen geen doodstraf meer, punt is dat het geen ellelange procedure hoeft te zijn omdat dat in de VS bv wel zo is

ik ben sowieso tegen
pi_218798342
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:19 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]
De deskundige bij Lucia de B gaf een kans van 1 op 300 miljoen dat ze onschuldig was.
Ik bedoel maar.
pi_218798382
quote:

[..]
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet het geval te zijn. Dit pakt vaak zo uit omdat het proces langer is er vaak eindeloos in hoger beroep wordt gegaan en weer allerlei juridische experts van stal moeten worden gehaald.

Meer dan eens gaan daar vele jaren overheen. Dit moet dan ook worden geherstructureerd dat de processen korter zijn en de mogelijkheden tot hoger beroep beperkt.

De doodstraf is verder een uitstekend middel, mits het 100% zeker is dat een verdachte de dader is, want tegenwoordig prima op allerlei manieren kan worden aangetoond.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_218798398
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:00 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
[..]
Je praat daar over een Hebdo terrorist met meerdere doden op zijn geweten t.o.v. hier een enkeling waarbij een enkeling is omgelegd.

Overigens ontkent die Hebdo terrorist dat die ook maar een persoon heeft omgelegd.
Wel medeverantwoordelijk voor 130 doden.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_218798502
quote:
14s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:25 schreef HowardRoark het volgende:

[..]
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet het geval te zijn. Dit pakt vaak zo uit omdat het proces langer is er vaak eindeloos in hoger beroep wordt gegaan en weer allerlei juridische experts van stal moeten worden gehaald.

Meer dan eens gaan daar vele jaren overheen. Dit moet dan ook worden geherstructureerd dat de processen korter zijn en de mogelijkheden tot hoger beroep beperkt.

De doodstraf is verder een uitstekend middel, mits het 100% zeker is dat een verdachte de dader is, want tegenwoordig prima op allerlei manieren kan worden aangetoond.
Als je het als strafoptie hebt dan moet je het ook uitvoerbaar maken inderdaad.
pi_218798608
quote:
14s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:25 schreef HowardRoark het volgende:

[..]

Iemand doodmaken een uitstekend middel noemen...
pi_218798725
quote:
1s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:37 schreef Wantie het volgende:

[..]
Iemand doodmaken een uitstekend middel noemen...
Zeker, als je weet dat iemand een ander heeft zitten moorden, uit het niets, dan houdt het een beetje op, zo een persoon is voor altijd een gevaar voor overigen.
pi_218798822
quote:

[..]

Het mag wat kosten om hem te laten lijden. Levenslang een voorbeeld voor iedereen hoe je het NIET in je leven moet doen.
pi_218798855
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:42 schreef ludovico het volgende:

[..]

Zeker, als je weet dat iemand een ander heeft zitten moorden, uit het niets, dan houdt het een beetje op, zo een persoon is voor altijd een gevaar voor overigen.
Hoe zit dat dan met soldaten, die zo terug van het slagveld, alwaar ze flink hebben zitten moorden, weer terug de samenleving in mogen, nachtmerries en al?
pi_218798931
De verdachte van de moord op Charlie Kirk, Tyler Robinson (22), is aangegeven door familieleden.
Vader had hem herkend. En nu kunnen ze de +100.000$ opstrijken. De kerk moet wat hernieuwd worden.
T’is van je familie dat je het moet hebben.
  Moderator woensdag 17 september 2025 @ 21:53:45 #63
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218798932
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:48 schreef RetepV het volgende:

[..]
Hoe zit dat dan met soldaten, die zo terug van het slagveld, alwaar ze flink hebben zitten moorden, weer terug de samenleving in mogen, nachtmerries en al?
op het slagveld is geen moord

politieagent die zijn dienstwapen moet gebruiken is in de regel ook geen moordenaar
  Moderator woensdag 17 september 2025 @ 21:54:36 #64
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_218798944
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:53 schreef KangaP het volgende:
De verdachte van de moord op Charlie Kirk, Tyler Robinson (22), is aangegeven door familieleden.
Vader had hem herkend. En nu kunnen ze de +100.000$ opstrijken. De kerk moet wat hernieuwd worden.
denk dat ze hem zonder beloning ook wel aangegeven zouden hebben<

zou ik wel doen
pi_218798954
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:42 schreef ludovico het volgende:

[..]
Kijkend naar de politieke moord in Nederland die zo uit het niets kwam: in hoeverre is gebleken dat de moordenaar voor altijd een gevaar voor anderen is?
pi_218798972
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:53 schreef KangaP het volgende:
Klopt, je zult maar zo'n zoon hebben.
pi_218798979
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:48 schreef RetepV het volgende:

[..]
Dat is niet bepaald uit het niets?
pi_218798993
quote:
88s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:54 schreef sp3c het volgende:

[..]
denk dat ze hem zonder beloning ook wel aangegeven zouden hebben<

zou ik wel doen
Kunnen ze de begrafenis gelijk betalen....
pi_218798995
quote:
1s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:56 schreef Wantie het volgende:

[..]
Klopt, je zult maar zo'n zoon hebben.
Lijkt me een groot familiedrama trouwens.
pi_218799002
quote:
1s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:55 schreef Wantie het volgende:

[..]
Kijkend naar de politieke moord in Nederland die zo uit het niets kwam: in hoeverre is gebleken dat de moordenaar voor altijd een gevaar voor anderen is?
Dat was ook niet uit het niets, doch, de reden voor die moord, voor mij ook voldoende reden om Volkert liever kwijt te zijn.
Maar dat bedoel ik dus een beetje met dat ik er met de jaren makkelijker in ben geworden.

Doch zoiets in een framework stoppen dat het een beetje objectief te handhaven is zonder fouten... Zul je wel echt bij de ergste van de ergste misdaden moeten blijven.
pi_218799064
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:57 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Lijkt me een groot familiedrama trouwens.
EIgen zoon aangegeven die een doodvonnis op het hoofd heeft, tis nogal wat ja.
pi_218799070
quote:

[..]
Dat geldt voor iedere moord en iedere verkrachting.
Maar iemand die het eens gedaan heeft kan het altijd weer doen. Hij is immers de grens over gestoken.
pi_218799073
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 21:58 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat was ook niet uit het niets, doch, de reden voor die moord, voor mij ook voldoende reden om Volkert liever kwijt te zijn.
Maar dat bedoel ik dus een beetje met dat ik er met de jaren makkelijker in ben geworden.

Doch zoiets in een framework stoppen dat het een beetje objectief te handhaven is zonder fouten... Zul je wel echt bij de ergste van de ergste misdaden moeten blijven.
Maar je stelling dat een moordenaar als Tyler gedurende zijn hele leven een gevaar vormt klopt niet.

Zie onder andere Volkert.

Dat je hem liever dood had gezien is puur emotie.

En dat vind ik geen reden om iemands leven af te nemen.
pi_218799096
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2025 22:03 schreef ludovico het volgende:

[..]
EIgen zoon aangegeven die een doodvonnis op het hoofd heeft, tis nogal wat ja.
Daar moeten heel veel gedachten en afwegingen geweest zijn. Over wat nu het juiste is om te doen.

Ik heb hier best wel respect voor. Maar wat een hel zeg, zo'n keuze. Het zou mij verscheuren.
pi_218799124
quote:

[..]
Dat is vooral een blijvend gevaar voor anderen gebleken, niet zozeer hijzelf maar de politieke moord is beloond in die zin dat die het gewenste gevolg had. Dat is het tegenovergestelde van afschrikking, en daar bovenop is dat gewenste gevolg ook een gevaar voor veel Nederlanders gebleken die met de gevolgen van de voortgezette politieke koers te maken hebben gekregen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')