11 september:quote:De rechtse activist Charlie Kirk (31), een fervente aanhanger van Donald Trump, is neergeschoten tijdens een evenement op een universiteit in de Amerikaanse staat Utah. Dat meldt een woordvoerder van de universiteit aan ‘NBC News’ .
Op beelden die circuleren op sociale media is het moment te zien waarop Kirk wordt geraakt en er paniek uitbreekt onder de aanwezigen op het evenement, dat plaatsvond op de Utah Valley University. Op de beelden, die niet konden worden geverifieerd, is ook te zien hoe een oudere man door omstaanders in bedwang wordt gehouden. Het is niet duidelijk of het om de schutter gaat.
Een woordvoerder van Kirk zegt tegen ‘Fox News’ dat het niet bekend is in welke toestand hij verkeert. Ook over de identiteit van de schutter en het motief bestaat nog geen duidelijkheid.
Trump
De Amerikaanse president Donald Trump heeft via zijn eigen socialemediaplatform Truth Social gereageerd op het incident. “We moeten allemaal bidden voor Charlie Kirk, die werd neergeschoten. Hij is fantastisch, van kop tot teen.” Ook vicepresident JD Vance betuigt zijn medeleven op X: “Bid voor Charlie Kirk, een goede man en een jonge vader.”
Charlie Kirk is een prominente Amerikaanse conservatieve activist en de oprichter van Turning Point USA, een organisatie die zich richt op het mobiliseren van jonge conservatieven. Hij staat bekend om zijn rol in het verspreiden van rechts-populistische ideeën, het ondersteunen van Donald Trump en het bevorderen van een christelijk-nationalistische agenda.
Kirk is vooral bekend van zijn debatten op universiteiten, waarvan hij vaak fragmenten deelt op TikTok. Hij presenteert ook een eigen radioprogramma, ‘The Charlie Kirk Show’.
12 september:quote:De FBI heeft in de zoektocht naar de schutter die de rechts-conservatieve Charlie Kirk doodschoot het vermoedelijke moordwapen gevonden. Ook is er goed beeldmateriaal van de schutter. Volgens de FBI zijn er op dit moment geen andere mensen in gevaar.
Het gaat vermoedelijk om een jonge verdachte, deelt de FBI op een persconferentie. Hij viel door zijn leeftijd niet op tussen het universiteitspubliek.
Uit het politieonderzoek blijkt dat de schutter rond 11.50 uur (lokale tijd) aankwam op de campus van de Utah Valley University, ongeveer een half uur voordat hij het schot op Kirk loste. De politie heeft vanaf dat moment zijn sporen kunnen volgen.
Zo weten ze dat de verdachte over de campus naar het trappenhuis van een gebouw is gelopen. Via daar ging die naar het dak. Na de aanslag op Kirk rende de vermeende schutter over het dak en sprong eraf. Vervolgens zou de verdachte de omliggende wijk van de universiteit ingevlucht zijn.
De onderzoekers hebben "goed beeldmateriaal van de persoon", zegt Beau Mason, het hoofd van het veiligheidsdepartement van de Amerikaanse staat Utah. De beelden worden voorlopig nog niet gedeeld, omdat de politie het gezicht van de verdachte probeert te identificeren. Pas als dat niet lukt, worden de beelden mogelijk vrijgegeven.
Ook hebben de autoriteiten een afdruk van zijn hand en onderarm gevonden, wat kan bijdragen aan het opsporen van de schutter, zegt een FBI-agent tijdens de persconferentie. Daarnaast hebben ze een indruk van welke schoenen de verdachte zou hebben gedragen.
quote:22-jarige man uit Utah aangehouden voor moord op Charlie Kirk
De Amerikaanse autoriteiten hebben vrijdag na een klopjacht een verdachte aangehouden voor de moord op de rechts-conservatieve activist Charlie Kirk. De verdachte is een 22-jarige man uit Utah, zeggen bronnen.
President Donald Trump zei eerder op de dag tegen Fox News dat de verdachte door iemand uit zijn directe omgeving is aangegeven. De gouverneur van Utah, Spencer J. Cox, bevestigde die lezing op een persconferentie. Ook bevestigde de gouverneur dat de verdachte uit Utah komt.
Volgens Cox zijn de autoriteiten getipt door een familielid van de verdachte. Hij zou tijdens het avondeten opmerkingen hebben gemaakt over Kirk. De verdachte zou Kirk "haatdragend commentaar" hebben verweten.
De autoriteiten hebben ook een kamergenoot van de verdachte ondervraagd. Die wees de politie op berichten op sociale media van de schutter. Daar zou zijn gesproken over het ophalen en achterlaten van een geweer.
De gouverneur bevestigde bovendien dat er inderdaad boodschappen op gevonden kogelhulzen waren gegraveerd. Geruchten daarover deden al enige tijd de ronde. Een van de boodschappen luidde: "hé fascist, vangen!" Op een andere huls stond "bella ciao, ciao, ciao", zei Cox, die de moord op Kirk omschreef als een aanslag op alles waar de Verenigde Staten voor staan.
De geëmotioneerd Cox riep jongeren op om meningsverschillen te omarmen en discussie niet uit de weg te gaan. Hij hoopt dat de moord op Kirk een keerpunt wordt voor Amerikanen. Ook FBI-directeur Kash Patel had het zwaar op de persconferentie.
Schutter handelde alleen en loste één schot
De 31-jarige Kirk werd woensdag tijdens een debat op de Utah Valley University in zijn nek geschoten en overleed even later aan zijn verwondingen in het ziekenhuis. Er waren zo'n drieduizend bezoekers bij het debat aanwezig, onder wie Kirks vrouw en kinderen.
De schutter, die volgens Cox geen student was, handelde alleen en loste één schot. Dat gebeurde vanaf het dak van een universiteitsgebouw op zo'n 180 meter afstand. Het vermoedelijke moordwapen, een "krachtig geweer", werd eerder al gevonden in een bosrijk gebied, meldde de FBI donderdag op een persconferentie.
Ook werd toen bekend dat de verdachte na de aanslag op Kirk over het dak rende en ervan afsprong. Vervolgens zou de verdachte de omliggende wijk in zijn gevlucht. Enkele uren na de persconferentie deelde de FBI beelden van de verdachte op X en vroeg om hulp bij het identificeren van de persoon.
Volgens de autoriteiten ging het om een gerichte aanval op Kirk. Gouverneur Spencer Cox van de Amerikaanse staat Utah, waar de universiteit staat, noemde de schietpartij een politiek gemotiveerde moordaanslag.
Na de schietpartij werden twee mensen aangehouden. Zij werden vrij snel daarna weer vrijgelaten en zouden niet betrokken zijn bij de schietpartij.
Ja was hij mijn gesprekspartner?quote:Op zondag 14 september 2025 16:32 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Hij fantaseert over een burgeroorog waarin eindelijk korte metten gemaakt kan worden met woke mensen. Je ziet het dus ook bij je gesprekspartner. Wat vindt je daarvan?
Deel 22 and counting. Op naar de 100!quote:Op donderdag 11 september 2025 10:15 schreef Monolith het volgende:
Nou ja vijf topics over een of andere Amerikaanse influencer.
Je zet jezelf totaal voor schut met die moordplannen-beschuldiging aan @TAmaru hier. En nu ga je wild om je heen slaan. Ik ken je verders niet, maar is dit iets wat je vaker doet?quote:Op zondag 14 september 2025 16:40 schreef Glazenmaker het volgende: [..] Wouw je bent de voorgaande posts zonder persoonlijk alweer vergeten.
Het viel mij op dat je instemmend knikte bij iemand die wel voor burgeroorlog is. Zonder enige afkeuring daarvan ga ik er vanuit dat je achter zijn hele post staat.quote:Op zondag 14 september 2025 16:48 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
[..]
Als je een serieuze discussie wilt is het misschien handig om mensen geen woorden in de mond te leggen. Helemaal niet bij posts waarin nota bene expliciet het tegenovergestelde wordt gezegd van wat jij probeert te ervan wilt maken.
Dat zal inderdaad niet het hoogste zijn. Maar waar het mij om gaat is dat 20% van de democraten zegt een wapen te hebben en 45% republikeinen.quote:Op zondag 14 september 2025 16:50 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
De vraag is hoe hoog de opkomst is in achterbuurten in grote steden in de VS. Ik vermoed dat velen niet eens gaan stemmen.
Al tweemaal op rij wijs ik op iets dat niet kan kloppen in je post en jij reageert vervolgens met een ontwijking door een aanval op wat anders. Ik vind dat zeer vermoeiende gesprekken.quote:Op zondag 14 september 2025 16:58 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Je zet jezelf totaal voor schut met die moordplannen-beschuldiging aan @:tamaru hier. En nu ga je wild om je heen slaan. Ik ken je verders niet, maar is dit iets wat je vaker doet?
We can confirm that, that his roommate was indeed a boyfriend who is transitioning from, from male to female. That's, that's information that the FBI had, had mentioned yesterday. We can confirm that as well. And that, that, that he is cooperating with, with authorities as well," he said.quote:
Linkje naar die posts?quote:Op zondag 14 september 2025 17:05 schreef 2172619626795 het volgende:
Naar aanleiding van de post van @:glazenmaker waarin hij aangeeft hier moordplannen te hebben waargenomen:
Wanneer je hier moordplannen gepost ziet worden, moet je natuurlijk direct aangifte doen bij de politie, of 112 bellen.
https://www.politie.nl/informatie/ik-wil-aangifte-doen.html
Daarbij kan het natuurlijk wel zijn dat ze om een onderbouwing vragen.
Ik gok dat hopen op een burgeroorlog waarin vooral woke mensen doodgaan in de VS niet strafbaar is.quote:Op zondag 14 september 2025 17:05 schreef 2172619626795 het volgende:
Naar aanleiding van de post van @:glazenmaker waarin hij aangeeft hier moordplannen te hebben waargenomen:
Wanneer je hier moordplannen gepost ziet worden, moet je natuurlijk direct aangifte doen bij de politie, of 112 bellen.
https://www.politie.nl/informatie/ik-wil-aangifte-doen.html
Daarbij kan het natuurlijk wel zijn dat ze om een onderbouwing vragen.
quote:
quote:Op zondag 14 september 2025 16:19 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Niet iedereen, maar jij terecht wel. Totaal gestoorde moordplannen heb je.
[..]
[..]
Je hebt me nog steeds nog niet gezegd waar in mijn bericht ik het heb over het doodgaan van woke mensenquote:Op zondag 14 september 2025 17:09 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik gok dat hopen op een burgeroorlog waarin vooral woke mensen doodgaan in de VS niet strafbaar is.
Ik vraag mij af of hij kon horen waar Charlie het over had toen hij schoot. Het ging namelijk over zijn enorme overdrijving van het gevaar van Transseksuele mass shooters. Toch wel een groot toeval.quote:Op zondag 14 september 2025 17:10 schreef Mylene het volgende:
Cox was also asked about a Sunday New York Times report that alleged Robinson had communicated with others on Discord after the shooting. The Times reported Robinson had made jokes about being the alleged gunman.
ABC has not confirmed the messages.
"All we can confirm is that those conversations definitely were happening, and they did not believe it was actually him. It was, it was all joking until, until he, you know, until he admitted that it actually was him," he said.
The Utah governor, who has been the public face of the investigation, also confirmed reports Saturday that the suspect's roommate is transitioning from male to female.
"We can confirm that, that his roommate was indeed a boyfriend who is transitioning from, from male to female. That's, that's information that the FBI had, had mentioned yesterday. We can confirm that as well. And that, that, that he is cooperating with, with authorities as well," he said.
However, officials have yet to identify a motive in the killing.
While Cox had previously told the Wall Street Journal that Robinson was "deeply indoctrinated with leftist ideology," when Raddatz asked if investigators uncovered evidence to support that statement, the governor said that "so far, that has come from his acquaintances and his family members."
Asked if investigators have uncovered evidence to show that, Cox replied, "Well, so far that -- that has come from his acquaintance and his family members. That’s where that initial information has come from. Certainly there will be much more information that is released in the charging documents as they’re bringing all of that together.
Cox said more developments to arrive in the coming days and urges Americans to choose kindness in a time of high political tension.
https://abcnews.go.com/Po(...)=social_twitter_abcn
Dus nog geen bewijs voor de claim dat hij diep geworteld was in een linkse ideologie.
Oh, dat is allang begonnen, zo mocht Enola Gay niet meer, zijn universiteiten aangepakt die niet (snel) genoeg mee gingen in de anti woke campagne, etc. etc.quote:Op zondag 14 september 2025 16:37 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Via goed uitgedacht beleid en regelgeving korte metten maken met woke-isme lijkt mij uitstekend. Hoe eerder, hoe beter. Daar is helemaal geen burgeroorlog voor nodig, dat moet niemand willen.
Yup, gewoon de wapenstok hanteren tegen bovenstaande.quote:Mochten mensen de wet overtreden op welke manier dan ook (haat, intimidatie, vandalisme of (aanzet tot) geweld) hebben we de politie die hun werk kan doen en in uiterste gevallen een geweldsmonopolie heeft en dus kan ingrijpen.
Dus je hebt helemaal geen moordplannen gezien?quote:Op zondag 14 september 2025 17:09 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Ik gok dat hopen op een burgeroorlog waarin vooral woke mensen doodgaan in de VS niet strafbaar is.
Nee, maar het begint inmiddels wel extreem onwaarschijnlijk te zijn dat hij extreem rechts is… Dus diegenen die vol zijn gegaan voor dat groyper verhaal wat flinterdun was lijken op zijn minst heel erg voorbarig te zijn geweest (hoi, Georgina!).quote:Op zondag 14 september 2025 17:10 schreef Mylene het volgende:
Dus nog geen bewijs voor de claim dat hij diep geworteld was in een linkse ideologie.
Die Discord berichten die NYT beschrijft zijn ook bizar. Zonder in de gaten te hebben dat Tyler daadwerkelijk de schutter was werden er over een weer grappen over gemaakt, ook door Tyler zelf.quote:Op zondag 14 september 2025 17:10 schreef Mylene het volgende:
Cox was also asked about a Sunday New York Times report that alleged Robinson had communicated with others on Discord after the shooting. The Times reported Robinson had made jokes about being the alleged gunman.
Het is vrij lachwekkend inderdaad.quote:Op zondag 14 september 2025 16:56 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Deel 22 and counting. Op naar de 100!
Waarom precies?quote:Op zondag 14 september 2025 17:46 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is vrij lachwekkend inderdaad.
Zo relevant is het allemaal niet voor Nederlanders.quote:
Kennelijk wel toch? Anders leeft het niet zo.quote:Op zondag 14 september 2025 17:51 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zo relevant is het allemaal niet voor Nederlanders.
Je veronderstelt dat fok een dwarsdoorsnede is van de Nederlandse samenleving.quote:Op zondag 14 september 2025 17:55 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Kennelijk wel toch? Anders leeft het niet zo.
Dan verlaat je dit topic en ga je naar een topic dat je wel relevant vindt. Alleen maar hier komen en roepen dat het lachwekkend is, is gewoon trollen, mijn beste.quote:Op zondag 14 september 2025 17:51 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zo relevant is het allemaal niet voor Nederlanders.
Ik neem waar dat deze gebeurtenis gezien de relevantie voor onze democratie samenleving ook buiten fok uitgebreid wordt besproken.quote:Op zondag 14 september 2025 17:59 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je veronderstelt dat fok een dwarsdoorsnede is van de Nederlandse samenleving.
Hij deed een quote bij iemand die nog op vele delen hoopte met dit:quote:Op zondag 14 september 2025 18:01 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Dan verlaat je dit topic en ga je naar een topic dat je wel relevant vindt. Alleen maar hier komen en roepen dat het lachwekkend is, is gewoon trollen, mijn beste.
Ik weet wel dat mensen in mijn omgeving gelukkig niet zo idote zinsopbouw gebruiken als jij. Wat is dit voor quasi intelligente interessantdoenerij?quote:Op zondag 14 september 2025 18:10 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Ik neem waar dat deze gebeurtenis gezien de relevantie voor onze democratie samenleving ook buiten fok uitgebreid wordt besproken.
Of je daarmee kunt veronderstellen dat fok een dwarsdoorsnede is van de Nederlandse samenleving is, weet ik niet.
Evenmin of het “lachwekkend is” dat dit topic hier veel discussie losmaakt. Je beargumentatie daarvoor in overweging genomen kan ikzelf niet tot die conclusie komen.
En ook ik was niet serieus als dat nog niet duidelijk was.quote:Op zondag 14 september 2025 18:12 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Hij deed een quote bij iemand die nog op vele delen hoopte met dit:
Wat bedoel je precies?quote:Op zondag 14 september 2025 18:17 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Ik weet wel dat mensen in mijn omgeving gelukkig niet zo idote zinsopbouw gebruiken als jij. Wat is dit voor quasi intelligente interessantdoenerij?
Is dit soort waanzin toegestaan onder 'freedom of speech' in de VS?quote:
Nou ja de obsessie met de VS is natuurlijk iets waar de Nederlandse media ook debet aan is. De gemiddelde Nederlander weet minder van de politiek in bijvoorbeeld Duitsland of België dan die in de VS, terwijl die eerste twee feitelijk veel relevanter zijn. Wat de VS betreft zijn het vooral kwestie als handel en geopolitiek die impact hebben op Nederland.quote:Op zondag 14 september 2025 18:10 schreef 2172619626795 het volgende:
[..]
Ik neem waar dat deze gebeurtenis gezien de relevantie voor onze democratie samenleving ook buiten fok uitgebreid wordt besproken.
Of je daarmee kunt veronderstellen dat fok een dwarsdoorsnede is van de Nederlandse samenleving is, weet ik niet.
Evenmin of het “lachwekkend is” dat dit topic hier veel discussie losmaakt. Je beargumentatie daarvoor in overweging genomen kan ikzelf niet tot die conclusie komen.
Oproepen tot geweld niet.quote:Op zondag 14 september 2025 18:27 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Is dit soort waanzin toegestaan onder 'freedom of speech' in de VS?
Volledig van het padje af.
Ja, daar ben ik het verder helemaal mee eens.quote:Op zondag 14 september 2025 18:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja de obsessie met de VS is natuurlijk iets waar de Nederlandse media ook debet aan is. De gemiddelde Nederlander weet minder van de politiek in bijvoorbeeld Duitsland of België dan die in de VS, terwijl die eerste twee feitelijk veel relevanter zijn. Wat de VS betreft zijn het vooral kwestie als handel en geopolitiek die impact hebben op Nederland.
Maar goed, dat het niet relevant is voor je eigen leven betekent natuurlijk niet dat mensen zich niet ergens heel erg druk om kunnen maken natuurlijk.
Zelfs de Amerikaanse vrijheid van meningsuiting heeft grenzen. Oproep tot geweld is er een vanquote:Op zondag 14 september 2025 18:27 schreef PieterDeRijcke het volgende:
[..]
Is dit soort waanzin toegestaan onder 'freedom of speech' in de VS?
Volledig van het padje af.
Het ontgaat mij een beetje waarom je door blijft zuigen nadat ik al heb gezegd dat ik ook neig naar niet meer op de tv laten komen.quote:Op zondag 14 september 2025 12:31 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Nog geen zin later zegt die nog ff just kill them... Dat is geen verspreking. Maar leuke poging.
En hij geeft helemaal geen 3 opties. Zijn collega heeft het over 2 opties.Hulp aannemen of de gevangenis in. En hij voegt daar aan toe: Ja of vermoord ze.
Dus je reageert op iets van uren geleden. maar ik blijf doorzuigenquote:Op zondag 14 september 2025 19:05 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het ontgaat mij een beetje waarom je door blijft zuigen nadat ik al heb gezegd dat ik ook neig naar niet meer op de tv laten komen.
Maar ik weet niet of jij wel eens mensen hebt moeten ontslaan, ik wel. Dan is het normaal dat je aan hoor en wederhoor doet. En het verhaal wat bij het fragment staat is uit zijn verband getrokken en ook jij vindt het weer nodig om er iets anders van te maken, want hij zei meer dan alleen maar ja, of vermoord ze. Hij zei vrij letterlijk, of (en dat maakt het al optioneel) onvrijwillig een dodelijke spuit (waarbij het als optie lijkt dat je vrijwillig zou bedoelen). Dood ze gewoon. Met name die laatste toevoeging maakt dat ik wel neig naar 'doei', maar nogmaals... hoor en wederhoor.
Ik snap dat voor sommigen nuance verrekkes lastig is, maar in de volwassen wereld zul je zo moeten opereren, want anders heb je zo een duur ontslag aan je broek hangen.
De gemiddelde Nederlander weet al zo goed als niets van de Nederlandse politiek, laat staan die van andere landen.quote:Op zondag 14 september 2025 18:39 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja de obsessie met de VS is natuurlijk iets waar de Nederlandse media ook debet aan is. De gemiddelde Nederlander weet minder van de politiek in bijvoorbeeld Duitsland of België dan die in de VS, terwijl die eerste twee feitelijk veel relevanter zijn. Wat de VS betreft zijn het vooral kwestie als handel en geopolitiek die impact hebben op Nederland.
Maar goed, dat het niet relevant is voor je eigen leven betekent natuurlijk niet dat mensen zich niet ergens heel erg druk om kunnen maken natuurlijk.
Ik heb Amerikaans recht gestudeerd (als bijvak, maar toch). Ja, ook in de VS kennen ze wrongful termination.quote:Op zondag 14 september 2025 19:11 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Dus je reageert op iets van uren geleden. maar ik blijf doorzuigen![]()
Van de rest haal je werknemers rechten uit beschaafde landen en de us niet beetje door elkaar.
Het valt wel op hoe er in het onderwijs een boel van die radicalen zitten. Maar goed, dit was de afgelopen jaren natuurlijk al duidelijk geworden gezien de vele videos van docenten met een BLM en Pride vlag in hun klas, die opschepte op de socials over hoe ze hun (jonge) leerlingen introduceerden aan allerlei radicaal gedachtegoed over lhbt, gender en vermeend racisme.quote:
En ga toch weg met je neppe morele superioriteit/denigrerend toonquote:Op zondag 14 september 2025 19:05 schreef VEM2012 het volgende:
Ik snap dat voor sommigen nuance verrekkes lastig is, maar in de volwassen wereld zul je zo moeten opereren, want anders heb je zo een duur ontslag aan je broek hangen.
Wat is dit voor vreemde meltdown?quote:Op zondag 14 september 2025 19:14 schreef over_hedge het volgende:
[..]
En ga toch weg met je neppe morele superioriteit/denigrerend toon
Ja ben vies madquote:Op zondag 14 september 2025 19:16 schreef William_Papadin het volgende:
[..]
Wat is dit voor vreemde meltdown?
ze wilde het weg laten halen zodat ze zich daarna weer door anderen kan laten volblaffen en dan weer weg laten halenquote:Op zondag 14 september 2025 12:07 schreef ToT het volgende:
[..]
Hij kon redelijk bot overkomen en hij bekeek alles vanuit een enorm religieus standpunt. Op zich heeft hij natuurlijk gelijk van "Als je met je benen wijd gaat, kan dat bepaalde gevolgen hebben", maar hij gaf (zoals wel vaker) niet direct antwoord op de vraag: stel DAT je je hebt laten bezwangeren, moet je dan je toekomst opgeven om voor het kind te zorgen waardoor je beiden in armoede zit? Alleenstaande moeder zijn in Amerika is vaak geen pretje, zeker zonder een fatsoenlijke afgeronde opleiding.
Het is een zware morele discussie die je niet zomaar kan afwuiven met: "Kinderen zijn een zegen en als je er niet voor wil zorgen had je je maar niet moeten laten volblaffen!"
Dat is achteraf gelul; had ze maar niet zo dom moeten zijn, okee, maar wat nu? Laat hem dan ook eerlijk zeggen van dat hij van haar verwacht dat ze haar studie opgeeft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |