abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218731043
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 14:52 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dus we hebben aan de ene kant hebben we, zoals jezelf zegt, te maken met ranzig en zwaar werk wat niet iedereen wil doen. Ook hebben we nu al een enorm tekort, zoals jezelf aangeeft, dit terwijl de echte vergrijzing nog moet beginnen.

Als we daar nog bij tellen de huidige houding ten opzichte van arbeidsmigranten en de snelheid waarmee robots goedkoper en beter worden (halvering van prijs elke 1,5 jaar).

Als we dan meenemen dat in 2040 1 op de 4 en on 2060 1 op de 3 mensen in de zorg werken, mocht er niets veranderen (bron) en ook meenemen dat de zorg nu al 25% van de rijksbegroting is, dan is het toch naïef om te denken dat repentatieve zware taken zoals douchen, verschonen en uit bed komen niet gerobotiseerd worden? De alternatieven zoals geen personeel of een onbetaalbare zorg zijn toch veel erger?

Denk dat het logisch is dat deze robots nu al ontwikkeld worden en zou de eerste weerstand tegen bijvoorbeeld de tilhulp of de robot die met demente mensen communiceert net zo erg zijn?
Een robot die er bij staat om te assisteren, misschien. Een robot die het volledig over neemt: geen denken aan. Dit is werk met kwetsbare mensen, dat laat je niet door een robot doen. Mensen die denken dat dat wel kan, hebben zelf in elk geval niet het hart voor de zorg om er te werken. Geen goede zorgmedewerker zal dit voorstellen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218731069
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 10:33 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Met het extreem lerend vermogen van AI, het goedkoper worden van robots en het toekomstig tekort kan het toch bijna niet anders dat robots zware en tijdrovende taken over gaan nemen?

Dit klinkt als ver van je bed, maar iets als Tesla autopilot begon in 2013 en kijk eens hoever zelfrijdende auto’s nu zijn. Volgens Waymo’s onderzoek in Phoenix en San Fransisco hadden zelfrijdende auto’s in 2024 83% minder airbag opblazende ongelukken en 81% minder gewonden veroorzakende ongelukken, gebaseerd op 44 miljoen mile, de 2025 data is nog beter. Kortom de komende jaren zullen politici discussies moeten gaan voeren over hoeveel beter moet een robot zijn om ook fouten te mogen maken?
Iemand die zo'n beetje alle bubbels qua tech heeft doorprikt waarschuwde ook voor het opblazen van de AI-bubbel.

Het is veel interessanter om te kijken waar AI zou kunnen staan na een eventuele crash, dan waar het volgens de utopia-denkers naartoe gaat. Natuurlijk hoop ik ook op de oplossingen voor de zorg. Maar automatisering bij het enigszins industrieële proces bij Amazon of een zelfrijdende auto (waar de Chinezen beter in geworden zijn dan de Amerikanen) is wat anders dan werken met mensen en verantwoord alle taken uit handen nemen.

Het ongeluk waarbij erbij een cybertruck de deuren niet openden en de bestuurder levend is gecremeerd is een voorbeeld van falende tech met grote gevolgen. Doge met Musk aan het roer heeft vakkundig veel data hierin weggesjoemelt en onderzoeken hiernaar weggeveegd.

[ Bericht 2% gewijzigd door Beathoven op 10-09-2025 15:09:37 ]
pi_218731204
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 14:54 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Of we moeten het systeem anders in gaan richten en niet proberen overal zoveel mogelijk geld uit te slepen.
Het percentage loonkosten van de totale zorgkosten is al rond de 60 procent. Natuurlijk zal het efficiënter kunnen, maar het lijkt mij ook naïef om te denken dat dit de enorme toenemende zorgvraag kan compenseren.
pi_218731217
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 14:59 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Iemand die zo'n beetje alle bubbels qua tech heeft doorprikt waarschuwde ook voor het opblazen van de AI-bubbel.

Het is veel interessanter om te kijken waar AI zou kunnen staan na een eventuele crash, dan waar het volgens de utopia-denkers naartoe gaat. Natuurlijk hoop ik ook op de oplossingen voor de zorg. Maar automatisering bij het enigszins industrieële proces bij Amazon of een zelfrijdende auto (waar de Chinezen beter in geworden zijn dan de Amerikanen) is wat anders dan werken met mensen en verantwoord alle taken uit handen nemen.

Het ongeluk waarbij erbij een cybertruck de deuren niet openden en de bestuurder levend is gecremeerd is een voorbeeld van falende tech met grote gevolgen. Doge met Musk aan het roer heeft vakkundig veel data hierin weggesjoemelt en onderzoeken hiernaar weggeveegd.
Met dingen zoals AI zie je twee dingen: de complexiteit neemt exponentieel toe en de toepasbaarheid beperkt zich tot dingen waar fouten maken niet erg is.

Bij veel dingen zeggen we, dat 80% van de tijd in de laatste 20% zit. Bij een AI kost 80% van het overgebleven werk iedere keer twee keer zoveel werk als al het voorafgaande werk. En in de praktijk is een slagingspercentage van 90% onder optimale omstandigheden uitstekend. Dat hangt wel van de toepassing af en hoeveel tijd en rekenkracht je er tegenaan gooit.

Bij de LLM's is nu het hele internet al te klein om de volgende stap te maken en het aantal mensenuren om dat tot een goed einde te brengen is aan het exploderen. Praktisch gezien zijn er ook niet zoveel auto's waar je een AI computer van ruim 10.000 Euro in kunt stoppen.
pi_218731245
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 14:59 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik denk dat het best een interessante en fundamentele discussie zal zijn hoevaak vaker menselijk falen het falen van bijvoorbeeld deze cybertruck rechtvaardigt.
pi_218731469
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 15:25 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik denk dat het best een interessante en fundamentele discussie zal zijn hoevaak vaker menselijk falen het falen van bijvoorbeeld deze cybertruck rechtvaardigt.
Een menselijke fout wordt eerder geaccepteerd dan een fout van een machine, zeker als het levens kost.

Ik denk trouwens dat gezien de prijzen de zelfrijdende auto's beperkt gaan blijven tot alles wat nu ook al met chauffeur rondrijdt: rijke mensen, taxi's, vrachtverkeer en bussen. Voor de gewone mens zal zelf rijden in elk geval deze eeuw denk ik nog wel de standaard blijven.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218731495
Patrick van Schie noemt zichzelf een klassiek liberaal. Hij wil een kleine overheid en maakt zich zorgen over de vrijheid van meningsuiting. Het gevaar komt volgens hem vooral van links. ‘Ik ga liever met de PVV in een kabinet dan met GroenLinks-PvdA.’

https://bsky.app/profile/groene.nl/post/3lyhhrhy7r22s

Die man is geloof ik al véél te lang directeur van de Teldersstichting. Meer dan twintig jaar? (Ah, sinds 2001 zie ik nu).

Teken van bloedarmoede en Bokito gedrag.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_218731514
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 15:25 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik heb niets tegen goed geïmplementeerd AI. Maar het is meer dat Musk een schoolvoorbeeld demonstreert van hoe de grote corporaties denken over de vrij nabije toekomst.

Het experimenteel interessant bezig zijn enerzijds, overal AI erin. En het aan alle kanten willen torpederen van 3e instanties die op veiligheid controleren en over diezelfde veiligheid rapporteren en er boetes voor uitdelen. In China zie je hetzelfde in een andere vorm, waarbij bepaalde slimme auto's die ongelukken veroorzaken meteen worden bedekt.

Consumentenrechten gaan daarmee inclusief op de schop en het wordt snel roekeloos geld ten koste van veiligheid en verantwoord ondernemen.

Onder díe condities hoeft AI voor mij niet overal in.
pi_218731554
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 16:04 schreef Klopkoek het volgende:
Patrick van Schie noemt zichzelf een klassiek liberaal. Hij wil een kleine overheid en maakt zich zorgen over de vrijheid van meningsuiting. Het gevaar komt volgens hem vooral van links. ‘Ik ga liever met de PVV in een kabinet dan met GroenLinks-PvdA.’
[ afbeelding ]

Die man is geloof ik al véél te lang directeur van de Teldersstichting. Meer dan twintig jaar? (Ah, sinds 2001 zie ik nu).

:')
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_218731571
quote:
[ afbeelding ]

Boekenkastje erbij maakt het ook altijd alsof men met één been in de wetenschap staat met een WC-eend mening. Wierd Duk zal ook wel een boekenkast hebben.
  woensdag 10 september 2025 @ 16:18:22 #61
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_218731590
Mijn gutjes sommige mensen moeten ze ook gewoon verbieden publiek zichzelf te mogen uitspreken.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_218731603
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 13:19 schreef Klopkoek het volgende:
Onderzoek: laagste inkomens gaan erop achteruit door belastingmaatregelen kabinet-Schoof

https://www.nrc.nl/nieuws(...)inet-schoof-a4905411

Geertje laat de individuele inkomens tot circa 27000 euro fors méér belasting betalen (niet te verwarren met huishoudinkomen).

Armoedeval en hoge marginale druk: decennia aan rechtse macht houdt het graag in stand.
Dat krijg je met generieke maatregelen en, zoals in dat artikel ook staat, wordt dat meestal wel gecompenseerd voor de groep die je niet wil raken. Het is niet doelbewust armen pesten.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
  woensdag 10 september 2025 @ 16:20:48 #63
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_218731617
quote:
[ afbeelding ]

quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 16:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Ok boomer :')
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
pi_218731644
quote:
7s.gif Op woensdag 10 september 2025 16:19 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat krijg je met generieke maatregelen en, zoals in dat artikel ook staat, wordt dat meestal wel gecompenseerd voor de groep die je niet wil raken. Het is niet doelbewust armen pesten.
Maar het gaat wel naar de rijken, omdat we steeds meer zelf voor dingen moeten betalen en dat niet inkomensafhankelijk is. Zoals nu 8,20 + een deel van de kosten van de inhoud voor een potje medicijnen bij de apotheek. Dan moeten we dat bij ophalen meteen zelf gaan pinnen als het eigen risico vervalt. De rijken merken dat niet in portemonnee.
pi_218731683
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 16:24 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar het gaat wel naar de rijken, omdat we steeds meer zelf voor dingen moeten betalen en dat niet inkomensafhankelijk is. Zoals nu 8,20 + een deel van de kosten van de inhoud voor een potje medicijnen bij de apotheek. Dan moeten we dat bij ophalen meteen zelf gaan pinnen als het eigen risico vervalt. De rijken merken dat niet in portemonnee.
Het voordeel voor deze specifieke maatregel wordt juist afgebouwd als je richting topinkomen gaat (zal samenhangen met de afbouw van de arbeidskorting); degenen die het meest profiteren zitten tussen de 40-125k.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
pi_218731705
quote:
7s.gif Op woensdag 10 september 2025 16:19 schreef nostra het volgende:

[..]
Ze rekenen alles door en weten echt wel wat ze doen. Omtzigt had goed onderhandeld in eerste aanleg. Daarna kwam de VVD en PVV er overheen met gestrekt been en ging de koopkracht voor iedereen omlaag. Omtzigt moest ervan huilen.

Over compenseren gesproken: het verlagen van een schijf wordt dus weer betaald door met de arbeidskortingen en heffingskortingen te spelen...

https://www.volkskrant.nl(...)-lager-uit~b29e3263/
https://nos.nl/collectie/(...)insjesdagmaatregelen

Leuke lieg en bedriegpoging weer, maar het kabinet wist dus heel goed wat ze deden en hoe ze de koopkracht slopen. In eerste instantie zag het er heel wat beter uit.

Omtzigt wist/weet als geen ander de fijne details en ook de zwakke punten in de systematiek (bijv. hoe het CPB de gini coefficient op zijn meest gunstig weergeeft; hoe het minimumloon al de facto is ontkoppeld van het gemiddelde en CAO loon - al dat soort fijnigheden snapt Omtzigt als geen ander).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218731716
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 16:28 schreef nostra het volgende:

[..]
Het voordeel voor deze specifieke maatregel wordt juist afgebouwd als je richting topinkomen gaat (zal samenhangen met de afbouw van de arbeidskorting); degenen die het meest profiteren zitten tussen de 40-125k.
Ok, het omslagpunt zit nu wat lager dan gemiddeld, alhoewel het er aan zal liggen of je naar het individuele inkomen of dat van huishoudens kijkt. Maar al met al schuift de armoedegrens steeds verder omhoog en de uitkeringen en toeslagen voor de onderkant steeds verder omlaag. Er komen dus steeds sneller steeds meer mensen onder die armoedegrens terecht. Wat natuurlijk ook het hele idee is. Werken moet lonen, maar vooral voor de werkgevers.
pi_218731735
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 16:31 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ze rekenen alles door en weten echt wel wat ze doen. Omtzigt had goed onderhandeld in eerste aanleg. Daarna kwam de VVD en PVV er overheen met gestrekt been en ging de koopkracht voor iedereen omlaag. Omtzigt moest ervan huilen.

Over compenseren gesproken: het verlagen van een schijf wordt dus weer betaald door met de arbeidskortingen en heffingskortingen te spelen...

https://www.volkskrant.nl(...)-lager-uit~b29e3263/
https://nos.nl/collectie/(...)insjesdagmaatregelen

Leuke lieg en bedriegpoging weer, maar het kabinet wist dus heel goed wat ze deden en hoe ze de koopkracht slopen. In eerste instantie zag het er heel wat beter uit.

Omtzigt wist/weet als geen ander de fijne details en ook de zwakke punten in de systematiek (bijv. hoe het CPB de gini coefficient op zijn meest gunstig weergeeft; hoe het minimumloon al de facto is ontkoppeld van het gemiddelde en CAO loon - al dat soort fijnigheden snapt Omtzigt als geen ander).
Ja, die zijn favoriet. Dan kun je de percentages in stand houden en werken moet wel lonen.
  woensdag 10 september 2025 @ 16:40:10 #69
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_218731795
Hebben de partijen al hun verkiezingsprogramma laten doorrekenen?

Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
pi_218731827
quote:

[..]
[ afbeelding ]

VVD leden hier? Dit is toch gewoon een reden om een brief te sturen dat die man weg moet? Als je een wetenschapsontkenner bent, hoor je toch niet bij een wetenschappelijk bureau?
pi_218731856
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 16:40 schreef jcdragon het volgende:
Hebben de partijen al hun verkiezingsprogramma laten doorrekenen?

[ afbeelding ]
SP laat hun programma door verschillende wetenschappers doorrekenen, alleen inderdaad niet door het CPB. Nou hebben ze wat mij betreft wel een punt dat het CPB een paar rare sleutels heeft (bijvoorbeeld: elk miljoen meer naar kinderopvang levert een x aantal werkenden op, onbeperkt) en dat die voor de SP wel slecht uitpakken, dus ik ben heel benieuwd wie nou de doorrekeningen heeft gedaan.

Ik zou graag meerdere doorrekenbureaus zien ontstaan, zoals in diverse EU landen.
pi_218731875
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 16:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
SP laat hun programma door verschillende wetenschappers doorrekenen, alleen inderdaad niet door het CPB. Nou hebben ze wat mij betreft wel een punt dat het CPB een paar rare sleutels heeft (bijvoorbeeld: elk miljoen meer naar kinderopvang levert een x aantal werkenden op, onbeperkt) en dat die voor de SP wel slecht uitpakken, dus ik ben heel benieuwd wie nou de doorrekeningen heeft gedaan.

Ik zou graag meerdere doorrekenbureaus zien ontstaan, zoals in diverse EU landen.
Ja, het economische model van de Rekenkamer is die naam niet waard. Dat is gewoon droevig. Maar het is wel zoals de VVD het graag ziet.
  woensdag 10 september 2025 @ 16:49:25 #73
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218731892
quote:

[..]
[ afbeelding ]

quote:
Kijk, regeren met de pvv is niet ideaal. Mijn voorkeur, net als die van Dilan, gaat uit naar een kabinet met vvd, cda, Ja21, bbb en als het nodig is de sgp erbij.

(...)

Zelfs de sociaal-liberalen van D66 vallen buiten de boot?
‘Dat zijn geen liberalen. Het is een partij die in de praktijk vaak naar collectivisme neigt.’

Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_218731907
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 16:33 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ja, die zijn favoriet. Dan kun je de percentages in stand houden en werken moet wel lonen.
Je ziet in de NOS link gewoon duidelijk hoe in tweede instantie juist de koopkracht voor mensen tot 30000 euro inkomen werd gesloopt. Dat is opzettelijk.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218731925
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 16:45 schreef Hanca het volgende:
Dan is natuurlijk wel het risico dat de (verstopte) financier alvast de gewenste uitkomsten bepaalt (niet voor niets ziet een Stefan Tax graag alternatieven voor CPB ontstaan).

Zoals we in andere landen zien. Het is nog maar de vraag of de SP daar nou baat bij heeft.

https://www.volkskrant.nl(...)e-rich-kid~b167638e/
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')