abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218727153
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 20:42 schreef Hanca het volgende:
En over het basisinkomen: in bijvoorbeeld Wageningen zeggen ze dat ze een proef rondom het basisinkomen hebben gehad en dat die geslaagd is. https://www.nporadio1.nl/(...)t-de-armoede-trekken

Probleem is: daar werden alleen bijstandsmensen gesteund. Dat is geen basisinkomen. Doe eens een steekproef in een zorginstelling, bij de politie of in het onderwijs hoeveel uur mensen nog blijven werken als je ze 1600 euro als basis geeft. Of in de bouw, ook een leuke sector.

Blijkt dat mensen minder gaan werken, dan is de conclusie daarna simpel: we kunnen het ons niet veroorloven, we zijn al parttime-land nummer 1 (wat mij betreft prima, een goede verdeling werk-privé is essentieel en je leeft niet om te werken), maar dat moeten we niet versterken. Als alle medewerkers in genoemde sectoren een dag minder gaan werken, loopt het land definitief vast.
Een bijstandsuitkering is minder dan 1300 Euro. Volgens de VVD kun je daar net niet van verhongeren. Alhoewel we daar voedselbanken voor hebben.

Maar het doel is toch dat werknemers zo goedkoop mogelijk zijn? Je wilt niet dat mensen een keuze hebben!
pi_218727158
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 21:33 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Als we ons zorgen maken over te weinig politie mensen kunnen we makkelijk drugs als wiet paddo's xtc legaliseren. Ik lees dat tussen de 25 en 35% van de politie zich bezig houd met zoiets totaal contra productiefs.

Ik ben ook niet zo van een basis inkomen, tenminste ik ben voor het idee dat er een bestaansminimum is dat we hoe dan ook zouden moeten regelen voor elkaar. Maar als je iedereen een inkomen geeft is dat denk ik nogal ineffectief. Ook veelzeggend dat types als Altman voor zo'n basis inkomen zijn een schijnoplossing die iedereen tevreden moet houden. Het past natuurlijk wel goed in een soort naieve blik waar iedereen met de juiste hulp de eigen broek wel op kan houden.
Maar moeten we dan werken om onze eigen broek op te houden? Dan moeten we dus allemaal een bedrijf beginnen, want als werknemer krijg je maar een gedeelte van wat je opbrengt.
pi_218727168
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 22:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is niet zo. Die aanname klopt niet. Als de rijken rijker worden levert dat geen inflatie op: die krijgen dat geld niet uitgegeven. Als je rijken armer maakt, heeft dat ook geen of een heel beperkt effect op inflatie. Als je armeren rijker maakt zal dat wel inflatie geven. Iedereen heeft dan een gezinsinkomen van 4000 + inkomen uit werk, dat zal de basis worden voor de hypotheken van de goedkopere huizen. Die zullen dus enorm in prijs stijgen.

Inflatie wordt beïnvloed door geld wat daadwerkelijk in omloop is en niet op het geld dat op de plank blijft liggen. En als je de armeren dus een basis van 2000 of zelfs 4000 per maand per huishouden geeft, dan gaat er veel meer geld in omloop komen. Dergelijke bedragen zijn dan ook absurd hoog. Een CU mikt op een verzilverbare heffingskorting van maximaal 7500 per jaar per huishouden: https://www.christenunie.nl/standpunt/belastingstelsel
Dus de optimale situatie is als de armen hun geld aan de rijken geven? Dat is inderdaad wel het idee. Daar komt die "efficiëntie" van de vrije markt vandaan.
pi_218727184
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 22:22 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is inderdaad het idee van een basisinkomen, anders heet het geen basisinkomen. Een basisinkomen krijgt iedereen van 18 jaar en ouder die hier woont. Als dat niet je idee is, dan heb je het niet over een basisinkomen.
Als je kinderbijslag wilt compenseren, moet je kinderen ook hun deel geven. En daar wonen duur is, kun je daar ook beter een apart bedrag voor uitkeren.

Iets zoals dit (Euro per maand):

Per huishouden 1000
Vanaf 21 jaar 1000
Vanaf 16 jaar 800
Vanaf 12 jaar 600
vanaf 0 jaar 300

Dan kun je alle toeslagen, subsidies en uitkeringen afschaffen. Medische problemen kunnen onder de zorg worden afgehandeld.
pi_218727187
AI als stemadviseur? Chatbot haalt VVD en PVV door elkaar
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)d-en-pvv-door-elkaar

Begrijpelijke fout van de AI
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 10 september 2025 @ 00:21:01 #7
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_218727191
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 00:19 schreef probeer het volgende:

Bedoel, Dilan en Geert lijken nou niet echt op elkaar :P
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_218727192
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 00:21 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Bedoel, Dilan en Geert lijken nou niet echt op elkaar :P
In woord scheelt het tegenwoordig niet bijzonder veel
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 10 september 2025 @ 07:26:45 #9
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_218727624
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 00:19 schreef probeer het volgende:

Twee handen op één buik idd.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_218727823
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 07:26 schreef Perrin het volgende:

[..]
Twee handen op één buik idd.
De VVD is de PVV-corvee inderdaad iets te serieus gaan nemen.
pi_218727994
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 00:18 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als je kinderbijslag wilt compenseren, moet je kinderen ook hun deel geven. En daar wonen duur is, kun je daar ook beter een apart bedrag voor uitkeren.

Iets zoals dit (Euro per maand):

Per huishouden 1000
Vanaf 21 jaar 1000
Vanaf 16 jaar 800
Vanaf 12 jaar 600
vanaf 0 jaar 300

Dan kun je alle toeslagen, subsidies en uitkeringen afschaffen. Medische problemen kunnen onder de zorg worden afgehandeld.
Wat ik wonderlijk vind, (niet alleen dit geval) is dat er verondersteld wordt dat het hele toeslagen/uitkeringen/ en subsidies zomaar even kunnen worden afgeschaft met een "simpele" oplossing.

De werkelijkheid werkt zo niet. Er zullen partijen met een visie moeten zijn die op de lange termijn ergens naartoe willen. En daarin experimenteren, kleine veranderingen, grotere veranderingen en uiteindelijk een cultuurverandering.
Simpele oplossingen bestaan bijna nooit, anders hadden we het wel al lang gedaan.

Ik ben best een poosje voorstander geweest van experimenten met het basisinkomen, omdat dat aansluit bij mijn visie van meer vrijheid, en minder controlesystemen (en cultuur) bij de mensen die ondersteuning nodig hebben.

Door de experimenten die tot nu toe zijn gegaan, lijkt het dat het basisinkomen daar geen oplossing voor is. Los daarvan ben ik van mening dat we het kleine beetje fraude wat met uitkeringen wordt gedaan, moeten accepteren, zodat de goede niet teveel gecontroleerd hoeven te worden, en zij niet worden weggezet als profiteurs. Sommige mensen hebben nu eenmaal wat ondersteuning nodig, en dat is helemaal niet erg.
pi_218728015
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 september 2025 23:54 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
En waarom zouden die mensen als ZZP-er in de zorg moeten gaan werken? Misschien gaan ze wel liever in een leuke gemeenschap wonen waarbij ze de medebewoners geheel vrijblijvend verzorgen. Waarom moeten zorginstellingen (of nog beter: zorgverzekeraars) dat bepalen?

Die zorgverzekeraars en -instellingen kunnen die mensen ook gewoon in dienst nemen en het werk leuk maken en goed betalen. Er zijn genoeg mensen die graag willen helpen, maar afknappen op de enorme regeldruk. "Je gaat eerst die persoon wassen. Dat duurt vier en een halve minuut."
Met een halve familie, inclusief partner, en een groot deel van mijn kennissenkring die in de gehandicapten- of de ouderenzorg werkt zeg ik: het is niet de regeldruk die het werk voor veel mensen onaantrekkelijk maakt, maar gewoon het type werk en de zwaarte daarvan (die niet komt door regeldruk). Veel mensen willen niet andermans (gehandicapte) kind of ouder wassen als hij of zij van nek tot knieholte onder de stront zit. Hebben geen zin om de klappen op te vangen van gehandicapte of demente mensen en permanent onder de blauwe plekken te zitten.

En de zwaarte van het werk is vooral lichamelijk, ik ken niemand die in de ouderenzorg of gehandicaptenzorg werkt zonder rug- en polsklachten, vrijwel 100% loopt bij de fysio, de meesten slapen met een polsbrace. Dat is niet op te lossen door werkgever of verzekeraar. En ja, dan zou 1 of 2 dagen minder gaan werken als je die financiële ruimte krijgt door een basisinkomen wel heel lekker zijn voor dat personeel, die klachten zullen fors afnemen. Maar: beide sectoren hebben nu al een enorm tekort, we hebben eerder meer dan minder fulltimers nodig.

En ik heb het niet over ZZP gehad, laat ZZPers lekker wegblijven. ZZPers, die verhogen de administratiedruk op het vaste personeel wel enorm.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218728104
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 08:54 schreef Hanca het volgende:

[..]
Met een halve familie, inclusief partner, en een groot deel van mijn kennissenkring die in de gehandicapten- of de ouderenzorg werkt zeg ik: het is niet de regeldruk die het werk voor veel mensen onaantrekkelijk maakt, maar gewoon het type werk en de zwaarte daarvan (die niet komt door regeldruk). Veel mensen willen niet andermans (gehandicapte) kind of ouder wassen als hij of zij van nek tot knieholte onder de stront zit. Hebben geen zin om de klappen op te vangen van gehandicapte of demente mensen en permanent onder de blauwe plekken te zitten.

En de zwaarte van het werk is vooral lichamelijk, ik ken niemand die in de ouderenzorg of gehandicaptenzorg werkt zonder rug- en polsklachten, vrijwel 100% loopt bij de fysio, de meesten slapen met een polsbrace. Dat is niet op te lossen door werkgever of verzekeraar. En ja, dan zou 1 of 2 dagen minder gaan werken als je die financiële ruimte krijgt door een basisinkomen wel heel lekker zijn voor dat personeel, die klachten zullen fors afnemen. Maar: beide sectoren hebben nu al een enorm tekort, we hebben eerder meer dan minder fulltimers nodig.

En ik heb het niet over ZZP gehad, laat ZZPers lekker wegblijven. ZZPers, die verhogen de administratiedruk op het vaste personeel wel enorm.
Op de korte termijn zijn er meer fulltimers nodig, maar als ik het zo lees is dat op de lange termijn geen oplossing. Op het moment dat het werk fysiek en mentaal zo zwaar is, en iedereen gaat wat meer werken, gaan mensen dan moet omvallen? En wordt dan niet het verzuim veel hoger omdat het moet vol te houden is?
pi_218728156
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 09:08 schreef papert het volgende:

[..]
Op de korte termijn zijn er meer fulltimers nodig, maar als ik het zo lees is dat op de lange termijn geen oplossing. Op het moment dat het werk fysiek en mentaal zo zwaar is, en iedereen gaat wat meer werken, gaan mensen dan moet omvallen? En wordt dan niet het verzuim veel hoger omdat het moet vol te houden is?
Ja, dat zijn de problemen idd. Maar de oplossing is niet het personeel wat je nu hebt minder laten werken, daar ben ik van overtuigd. Want je vindt niet zo maar nieuwe. Mijn vrouw heeft in de 24 jaar dat ze nu in de gehandicaptenzorg werkt al honderden collega's in het eerste jaar zien vertrekken en dat komt nooit door het financiële plaatje (zo slecht wordt het niet betaald) en in dat eerste jaar ook niet door lichamelijk klachten en al helemaal nooit door de administratieve druk, maar puur omdat het werk je moet liggen.

Er is gewoon een heel groot percentage mensen die dit werk niet kan, die het niet aan kan om geslagen te worden, enorme smerigheid op te ruimen of kapotgescholden worden door de persoon voor wie jij je uiterste best doet. Dat is de reden dat die mensen al vrij snel vertrekken. Oudere vertrekkers, die er al lang gewerkt hebben, doen het trouwens wel vaker vanwege lichamelijke klachten. Maar die klachten komen gewoon vanwege dagelijkse handelingen. Ze gebruiken echt allemaal de tilliften en hulpmiddelen wel, maar je ontkomt er gewoon niet aan dat, in het geval van mijn vrouw, werken met 80 kilo zware baby's die in een rolstoel zitten lichamelijk zwaar is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_218728223
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 08:54 schreef Hanca het volgende:

[..]

Vroeger, toen we nog geen thuiszorg hadden, deden de kennissen en familieleden dat. Eerst moesten de bejaarden naar het bejaardentehuis, nu moet het zorgpersoneel naar de bejaarden toe. Als bejaarden en gehandicapten alleen thuis wonen, heb je ook niet meer mogelijkheden.

Als tussenweg kunnen we collectieve woonunits gaan bouwen, een soort gezellige kleine appartementencomplexen met algemene ruimtes, voor koken, wassen en ontspannen. Dan zullen de medebewoners eerder de neiging hebben om die hulpbehoevende buur te helpen.

Het nadeel is dan weer, dat de ketenzorg daar minder aan kan verdienen. Maar dat lijkt mij dus net een voordeel.
pi_218728398
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 09:27 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Vroeger, toen we nog geen thuiszorg hadden, deden de kennissen en familieleden dat. Eerst moesten de bejaarden naar het bejaardentehuis, nu moet het zorgpersoneel naar de bejaarden toe. Als bejaarden en gehandicapten alleen thuis wonen, heb je ook niet meer mogelijkheden.

Als tussenweg kunnen we collectieve woonunits gaan bouwen, een soort gezellige kleine appartementencomplexen met algemene ruimtes, voor koken, wassen en ontspannen. Dan zullen de medebewoners eerder de neiging hebben om die hulpbehoevende buur te helpen.

Het nadeel is dan weer, dat de ketenzorg daar minder aan kan verdienen. Maar dat lijkt mij dus net een voordeel.
Dat is de thuiszorg. Ik geef toe, de zorgsector met de grootste personeelstekorten, maar dus totaal geen enkel antwoord op mijn post. Want in die woonunits ga jij dementen en zwaar verstandelijk gehandicapten niet kunnen stoppen.
pi_218728462
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 09:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is de thuiszorg. Ik geef toe, de zorgsector met de grootste personeelstekorten, maar dus totaal geen enkel antwoord op mijn post. Want in die woonunits ga jij dementen en zwaar verstandelijk gehandicapten niet kunnen stoppen.
Nee, die moet je in een verzorgingstehuis stoppen. Maar dat is niet de meerderheid. Voor de meeste mensen is het probleem meer, dat ze hun sokken niet meer aan kunnen doen.
pi_218728532
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 09:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, dat zijn de problemen idd. Maar de oplossing is niet het personeel wat je nu hebt minder laten werken, daar ben ik van overtuigd. Want je vindt niet zo maar nieuwe. Mijn vrouw heeft in de 24 jaar dat ze nu in de gehandicaptenzorg werkt al honderden collega's in het eerste jaar zien vertrekken en dat komt nooit door het financiële plaatje (zo slecht wordt het niet betaald) en in dat eerste jaar ook niet door lichamelijk klachten en al helemaal nooit door de administratieve druk, maar puur omdat het werk je moet liggen.

Er is gewoon een heel groot percentage mensen die dit werk niet kan, die het niet aan kan om geslagen te worden, enorme smerigheid op te ruimen of kapotgescholden worden door de persoon voor wie jij je uiterste best doet. Dat is de reden dat die mensen al vrij snel vertrekken. Oudere vertrekkers, die er al lang gewerkt hebben, doen het trouwens wel vaker vanwege lichamelijke klachten. Maar die klachten komen gewoon vanwege dagelijkse handelingen. Ze gebruiken echt allemaal de tilliften en hulpmiddelen wel, maar je ontkomt er gewoon niet aan dat, in het geval van mijn vrouw, werken met 80 kilo zware baby's die in een rolstoel zitten lichamelijk zwaar is.
Een vriendin van me zat in de zorg voor meervoudig gehandicapte kinderen, maar daar was het salaris (voor een hbo-functie niet denderend. Daarbij is dat werk zoals jij aangeeft echt loodzwaar omdat je regelmatig bont en blauw thuiskomt en een volle werkweek daar ook nog eens een behoorlijke administratieve lastendruk kende waar je eigenlijk buiten je reguliere uren aan moest werken. Die heeft met pijn in haar hart afscheid genomen van de sector en is voor nietszeggende baantjes in de online marketing gegaan die veel beter betaalden.
Ik denk dat veel mensen dit soort werk schromelijk onderschatten. Een beetje denigrerend doen over mentaliteit terwijl je op je dooie gemak aan het thuiswerken bent me je kantoorbaantje is wel tekenend. Types als Angela de Jong zijn daar een goed voorbeeld van.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_218728553
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 09:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Nee, die moet je in een verzorgingstehuis stoppen. Maar dat is niet de meerderheid. Voor de meeste mensen is het probleem meer, dat ze hun sokken niet meer aan kunnen doen.
Maar die verzorgingstehuizen hebben dus nu al een enorm personeelstekort en dat ga je fors vergroten als je de mensen de financiële ruimte geeft om te kiezen voor 2 dagen per week minder werken. Hoe extreem voorstander ik ook van parttimen ben, van een goede werk-privé-balans, van kinderen grotendeels thuis ipv op de opvang, van een ouder die klaar zit als de puber thuis komt van school, met de huidige tekorten ga je de problemen in de gehandicaptenzorg (prognose nu 33.000 tekorten in 2034) en ouderenzorg (prognose in 2034 een tekort van 80.000 personeelsleden) echt vergroten als je dat nog verder gaat stimuleren.

Als je zit ziet, is een actie waarbij parttimen nog meer wordt gestimuleerd echt totaal onzinnig: https://www.fnv.nl/nieuws(...)lzijn-verviervoudigt
pi_218728558
Arbeid is sowieso structureel onderbetaald. Het is eigenlijk absurd om fulltime voor een baas te moeten werken voor minder dan 10.000 euro netto in de maand. Mensen in Nederland leven in een soort van slavernij en hebben dan alsnog toeslagen nodig om van rond te komen. :') Natuurlijk is de exorbitante belastingdruk een van de belangrijkste redenen daarvoor. Schaf de inkomstenbelasting af en werken gaat weer lonen vanaf de eerste euro. Schaf dan ook de toeslagen af. En de bijstandsuitkeringen voor niet werkenden. Kinderopvangtoeslag is ook zoiets absurds. Kinderopvang is totaal overprijsd in Nederland en dan gaan we mensen daar nog voor subsidiëren ook :') Als jij je kinderen zo nodig wilt laten opvangen, dan regel je dat maar lekker zelf.
Mja
pi_218728589
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 10:00 schreef TAmaru het volgende:
Arbeid is sowieso structureel onderbetaald. Het is eigenlijk absurd om fulltime voor een baas te moeten werken voor minder dan 10.000 euro netto in de maand. Mensen in Nederland leven in een soort van slavernij en hebben dan alsnog toeslagen nodig om van rond te komen. :') Natuurlijk is de exorbitante belastingdruk een van de belangrijkste redenen daarvoor. Schaf de inkomstenbelasting af en werken gaat weer lonen vanaf de eerste euro. Schaf dan ook de toeslagen af. En de bijstandsuitkeringen voor niet werkenden. Kinderopvangtoeslag is ook zoiets absurds. Kinderopvang is totaal overprijsd in Nederland en dan gaan we mensen daar nog voor subsidiëren ook :') Als jij je kinderen zo nodig wilt laten opvangen, dan regel je dat maar lekker zelf.
mah, het grote probleem in Nederland is vooral dat fulltime werken niet loont t.o.v. parttime.
pi_218728619
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 10:03 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
mah, het grote probleem in Nederland is vooral dat fulltime werken niet loont t.o.v. parttime.
Daarom zijn dit wel interessante initiatieven: https://www.skipr.nl/nieu(...)wee-uur-meer-werken/

Je zou eigenlijk alles boven de 32 uur (of misschien 28 uur als 36 uur fulltime is zoals in de zorg) meer moeten betalen. Het uurloon van die laatste uren gewoon hoger laten zijn.
pi_218728646
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 09:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar die verzorgingstehuizen hebben dus nu al een enorm personeelstekort en dat ga je fors vergroten als je de mensen de financiële ruimte geeft om te kiezen voor 2 dagen per week minder werken. Hoe extreem voorstander ik ook van parttimen ben, van een goede werk-privé-balans, van kinderen grotendeels thuis ipv op de opvang, van een ouder die klaar zit als de puber thuis komt van school, met de huidige tekorten ga je de problemen in de gehandicaptenzorg (prognose nu 33.000 tekorten in 2034) en ouderenzorg (prognose in 2034 een tekort van 80.000 personeelsleden) echt vergroten als je dat nog verder gaat stimuleren.

Als je zit ziet, is een actie waarbij parttimen nog meer wordt gestimuleerd echt totaal onzinnig: https://www.fnv.nl/nieuws(...)lzijn-verviervoudigt
Dus je moet die mensen laten werken tot ze er het bijltje bij neergooien? Omvallen of wat anders gaan doen, zoals @Monolith al aangeeft? Je moet ze net wel minder laten werken en meer informeel, zoals je zelf ook al beschrijft.

Op het moment moeten veel vrouwen minstens part-time gaan werken om de vaste lasten te kunnen betalen. Dan moeten de kinderen naar de opvang en hebben ze daar allemaal geen tijd meer voor. We hebben alles dus buiten de deur bij instellingen neergelegd, niet in de laatste plaats omdat met tweeverdieners de salarissen omlaag konden en de zorg als beroepsgroep zo enorm gegroeid is en er veel meer geld aan verdiend wordt.

We hebben dus een zo groot mogelijk deel van de zorg gecommercialiseerd en het aantal werkenden bijna verdubbeld. Met een basisinkomen kan dat weer anders. En ja, in de zorginstellingen zul je altijd personeel nodig houden, maar als je de helft van de geboden opvang weer zelf thuis gaat doen, dan komen er genoeg mensen vrij om al die intensieve banen op een vriendelijke manier in te vullen. En dan moeten de werkgevers ze daar ook voldoende voor betalen.

Zo is iedereen blij, behalve de grote bedrijven. We worden dan allemaal ZZP-ers, die zelf kunnen bepalen hoe ze hun tijd inrichten en hoeveel ze willen verdienen. Zoals weer voor de kinderen gaan zorgen en de buurvrouw helpen met haar sokken aandoen en de boodschappen.
pi_218728790
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 10:10 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus je moet die mensen laten werken tot ze er het bijltje bij neergooien? Omvallen of wat anders gaan doen, zoals @:Monolith al aangeeft? Je moet ze net wel minder laten werken en meer informeel, zoals je zelf ook al beschrijft.

Op het moment moeten veel vrouwen minstens part-time gaan werken om de vaste lasten te kunnen betalen. Dan moeten de kinderen naar de opvang en hebben ze daar allemaal geen tijd meer voor. We hebben alles dus buiten de deur bij instellingen neergelegd, niet in de laatste plaats omdat met tweeverdieners de salarissen omlaag konden en de zorg als beroepsgroep zo enorm gegroeid is en er veel meer geld aan verdiend wordt.

We hebben dus een zo groot mogelijk deel van de zorg gecommercialiseerd en het aantal werkenden bijna verdubbeld. Met een basisinkomen kan dat weer anders. En ja, in de zorginstellingen zul je altijd personeel nodig houden, maar als je de helft van de geboden opvang weer zelf thuis gaat doen, dan komen er genoeg mensen vrij om al die intensieve banen op een vriendelijke manier in te vullen. En dan moeten de werkgevers ze daar ook voldoende voor betalen.

Zo is iedereen blij, behalve de grote bedrijven. We worden dan allemaal ZZP-ers, die zelf kunnen bepalen hoe ze hun tijd inrichten en hoeveel ze willen verdienen. Zoals weer voor de kinderen gaan zorgen en de buurvrouw helpen met haar sokken aandoen en de boodschappen.
...en jij gaat vrijwillig op alle Nederlandse gehandicapten en bejaarden passen in de uren dat er geen personeel is, en alle tekorten op de scholen oplossen, begrijp ik? Jou interesseert het niet als de bouw nog meer vast loopt door personeelstekorten, het grootste probleem in de huizenmarkt momenteel?

Iedereen vrolijk en blij lekker hobbyen klinkt ideaal, maar het gaat gewoon niet.
pi_218728834
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 10:03 schreef Wienerschnitzels het volgende:

[..]
Wederom door de hoge belastingdruk (vooral boven een bepaald bedrag) en het wegvallen van toeslagen e.d.
Mja
pi_218728837
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 10:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
...en jij gaat vrijwillig op alle Nederlandse gehandicapten en bejaarden passen in de uren dat er geen personeel is, en alle tekorten op de scholen oplossen, begrijp ik? Jou interesseert het niet als de bouw nog meer vast loopt door personeelstekorten, het grootste probleem in de huizenmarkt momenteel?

Iedereen vrolijk en blij lekker hobbyen klinkt ideaal, maar het gaat gewoon niet.
Vanuit het huidige perspectief gaat niemand het doen als een zorginstelling daar geen opdracht toe heeft gegeven. Die hebben daar regels voor opgesteld en die moeten nagevolgd worden. Er is dus ook helemaal geen ruimte meer voor eigen initiatief. Je kunt helemaal zelf geen hulp gaan verlenen, al zou je dat willen. Ok, je mag nog zelf voor je eigen kinderen zorgen, als je partner genoeg verdient.

Dus het lijkt dan logisch, dat er zonder thuiszorg en opvang ineens een heel groot gat ontstaat, van werk dat niet gebeurd. Mensen die daar zonder toezicht op de grond liggen, omdat niemand opdracht heeft gekregen ze in de gaten te houden. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Bij collectieve wooneenheden zitten ze samen in de ontspanningsruimte. Ze kunnen elkaar de sokken aandoen. En je merkt het meteen als Pietje niet op het ontbijt verschijnt.
pi_218728882
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 09:08 schreef papert het volgende:

[..]
Met het extreem lerend vermogen van AI, het goedkoper worden van robots en het toekomstig tekort kan het toch bijna niet anders dat robots zware en tijdrovende taken over gaan nemen?

Dit klinkt als ver van je bed, maar iets als Tesla autopilot begon in 2013 en kijk eens hoever zelfrijdende auto’s nu zijn. Volgens Waymo’s onderzoek in Phoenix en San Fransisco hadden zelfrijdende auto’s in 2024 83% minder airbag opblazende ongelukken en 81% minder gewonden veroorzakende ongelukken, gebaseerd op 44 miljoen mile, de 2025 data is nog beter. Kortom de komende jaren zullen politici discussies moeten gaan voeren over hoeveel beter moet een robot zijn om ook fouten te mogen maken?
  woensdag 10 september 2025 @ 10:40:35 #28
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218728960
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 10:33 schreef KaheemSaid het volgende:
Met het extreem lerend vermogen van AI, het goedkoper worden van robots en het toekomstig tekort kan het toch bijna niet anders dat robots zware en tijdrovende taken over gaan nemen?
Bij het echte mensenwerk (d.w.z. het werken met mensen en niet met objecten) geloof ik daar toch vrij weinig van.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_218728972
quote:

[..]

Dit klinkt als ver van je bed, maar iets als Tesla autopilot begon in 2013 en kijk eens hoever zelfrijdende auto’s nu zijn. Volgens Waymo’s onderzoek in Phoenix en San Fransisco hadden zelfrijdende auto’s in 2024 83% minder airbag opblazende ongelukken en 81% minder gewonden veroorzakende ongelukken, gebaseerd op 44 miljoen mile, de 2025 data is nog beter. Kortom de komende jaren zullen politici discussies moeten gaan voeren over hoeveel beter moet een robot zijn om ook fouten te mogen maken?
Zoals het nu gaat, gaan ondernemers naar Shenzhen om hun product te laten ontwikkelen, prototypes te maken en een eerste productie te doen. En als dat een succes is, dan bouwen ze daar een volledig automatische fabriek voor, waar de lichten niet aan hoeven. Of toch alleen voor inspectie en onderhoud. Het kost een bak geld, maar daarna is het slapend rijk worden.

We lopen hier in de EU ook achter.
pi_218728983
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 10:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Bij het echte mensenwerk (d.w.z. het werken met mensen en niet met objecten) geloof ik daar toch vrij weinig van.
Ja, we moeten het maken van producten en de elektronische dienstverlening volledig automatiseren, dan kunnen wij ons bezig gaan houden met het sociale aspect.
pi_218729014
quote:

[..]

Robots die een gehandicapte of demente uit bed halen, wassen e.d.? Ik hoop niet dat we als samenleving ooit zo ver gaan zinken.
  woensdag 10 september 2025 @ 10:53:34 #32
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_218729083
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 10:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Robots die een gehandicapte of demente uit bed halen, wassen e.d.? Ik hoop niet dat we als samenleving ooit zo ver gaan zinken.
Ik zie ook niet in hoe het kan. Ik kan het me in de bejaardenzorg al nauwelijks voorstellen, maar daar heb ik verder weinig verstand van. Maar het gedeelte van mijn werk dat in het klaslokaal plaatsvindt zie ik ook echt niet door AI en/of een robot worden overgenomen. Ik denk gewoon niet dat dat mogelijk is, nog los van de onwenselijkheid.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_218729212
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 10:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik zie ook niet in hoe het kan. Ik kan het me in de bejaardenzorg al nauwelijks voorstellen, maar daar heb ik verder weinig verstand van. Maar het gedeelte van mijn werk dat in het klaslokaal plaatsvindt zie ik ook echt niet door AI en/of een robot worden overgenomen. Ik denk gewoon niet dat dat mogelijk is, nog los van de onwenselijkheid.
Veel van het werk dat mensen nu doen kan wel goed geautomatiseerd worden. Dat gebeurt nu vaak niet omdat je daar flink voor moet investeren. En dan zijn er ineens veel mensen die wel tijd hebben om een gedeelte van hun tijd dat werk te gaan doen. Op termijn gaat dat van 8:30 tot 17:00 bij de baas zitten verdwijnen en kunnen mensen steeds meer hun tijd zelf invullen. En dan zijn er genoeg mensen die graag periodiek onderwijs of zorg willen doen.

Minder strakke regels, meer persoonlijke invulling. Samen doen.
pi_218730442
Onderzoek: laagste inkomens gaan erop achteruit door belastingmaatregelen kabinet-Schoof

https://www.nrc.nl/nieuws(...)inet-schoof-a4905411

Geertje laat de individuele inkomens tot circa 27000 euro fors méér belasting betalen (niet te verwarren met huishoudinkomen).

Armoedeval en hoge marginale druk: decennia aan rechtse macht houdt het graag in stand.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_218730556
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 13:19 schreef Klopkoek het volgende:
Onderzoek: laagste inkomens gaan erop achteruit door belastingmaatregelen kabinet-Schoof

Geertje laat de individuele inkomens tot circa 27000 euro fors méér belasting betalen (niet te verwarren met huishoudinkomen).

Armoedeval en hoge marginale druk: decennia aan rechtse macht houdt het graag in stand.
Mooi nieuws
Mja
  woensdag 10 september 2025 @ 13:42:54 #36
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_218730567
quote:

[..]

Dit klinkt als ver van je bed, maar iets als Tesla autopilot begon in 2013 en kijk eens hoever zelfrijdende auto’s nu zijn. ?
Dit is nou echt nog iets wat behoorlijk traag gaat. In 2015 was het idee dat we ondertussen al wel een vrij grote uitrol van zelfrijdende auto's hadden gehad.
pi_218730595
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 13:40 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Mooi nieuws
Nou vertel eens, wat is zo mooi aan dit mini-Trumpisme en '(meer uren) werken moet lonen' gelul?

Oppositie tegen jezelf.

Bestaanszekerheid, amehoela.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_218730607
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 09:55 schreef Monolith het volgende:

[..]
Een vriendin van me zat in de zorg voor meervoudig gehandicapte kinderen, maar daar was het salaris (voor een hbo-functie niet denderend. Daarbij is dat werk zoals jij aangeeft echt loodzwaar omdat je regelmatig bont en blauw thuiskomt en een volle werkweek daar ook nog eens een behoorlijke administratieve lastendruk kende waar je eigenlijk buiten je reguliere uren aan moest werken. Die heeft met pijn in haar hart afscheid genomen van de sector en is voor nietszeggende baantjes in de online marketing gegaan die veel beter betaalden.
Ik denk dat veel mensen dit soort werk schromelijk onderschatten. Een beetje denigrerend doen over mentaliteit terwijl je op je dooie gemak aan het thuiswerken bent me je kantoorbaantje is wel tekenend. Types als Angela de Jong zijn daar een goed voorbeeld van.
Ik kende iemand met een goed inkomen die zorgmedewerkers denigrerend 'grease monkeys' noemde omdat hij dat van een CEO had gehoord in die sector.

Het gegeven dat jij zoiets hier schrijft is imho al een goede stap vooruit. Zou je misschien ook minder anoniem moeten doen.

Hopend op meer groepen die goed verdienen en pleiten voor meer erkenning en een hoger salaris in die hoek. Liberalen voor meer socialisme. Meer waarde-erkenning voor echt harde werkers.

[ Bericht 3% gewijzigd door Beathoven op 10-09-2025 14:05:05 ]
  Moderator woensdag 10 september 2025 @ 13:52:43 #39
375570 crew  Cyan9
pi_218730629
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 13:40 schreef TAmaru het volgende:

[..]
Mooi nieuws
De laagste inkomens gaan er op achteruit en jij noemt dit mooi nieuws?

Walgelijk.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_218730698
quote:
82s.gif Op woensdag 10 september 2025 13:52 schreef Cyan9 het volgende:

[..]

Walgelijk.
Misschien een modlesje, dit is opzichtig getroll.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  Moderator woensdag 10 september 2025 @ 14:11:11 #41
375570 crew  Cyan9
pi_218730750
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 14:03 schreef Monolith het volgende:

[..]
Misschien een modlesje, dit is opzichtig getroll.
Het zou me in dit geval niet verbazen als het daadwerkelijk zijn mening is.
pi_218730751
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 13:47 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Nou vertel eens, wat is zo mooi aan dit mini-Trumpisme en '(meer uren) werken moet lonen' gelul?

Oppositie tegen jezelf.

Bestaanszekerheid, amehoela.
De hoge inkomens betalen veel te veel belasting in dit land. De lage inkomens hangen allemaal aan het staatsinfuus.
Mja
pi_218730758
quote:
82s.gif Op woensdag 10 september 2025 13:52 schreef Cyan9 het volgende:

[..]

Walgelijk.
De onderklasse is te rijk in Nederland. Ik geloof in een brede en arme onderklasse die keihard moet werken voor elke cent.
Mja
  Moderator woensdag 10 september 2025 @ 14:13:44 #44
375570 crew  Cyan9
pi_218730769
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 14:11 schreef TAmaru het volgende:

[..]
De onderklasse is te rijk in Nederland. Ik geloof in een brede en arme onderklasse die keihard moet werken voor elke cent.
En dat is wat mij betreft een obscure en walgelijke mening.
pi_218730788
quote:
Ik geloof in een brede en arme onderklasse die keihard moet werken voor elke cent.
Dit vetgedrukte is overduidelijk getroll (of misantropie).

Het idee dat je daarvan productiever en harder gaat werken is nergens op gebaseerd. Is empirisch en historisch onjuist.

https://en.wikipedia.org/wiki/Iron_law_of_wages
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218730876
quote:
1s.gif Op woensdag 10 september 2025 13:19 schreef Klopkoek het volgende:

Jammer dat de lage inkomensgroep doorgaans geen NRC leest.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
pi_218730885
quote:

[..]
De hoge inkomens betalen veel te veel belasting in dit land. De lage inkomens hangen allemaal aan het staatsinfuus.
Voor de zoveelste keer, de herverdeling valt enorm mee in dit land

https://ourworldindata.or(...)nd-transfers-scatter

https://ourworldindata.or(...)~BEL~DNK~FIN~SWE~NOR

De topinkomens in pakweg Frankrijk (dit zijn niet de ultrarijken) worden stukken zwaarder belast

Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218730941
quote:

[..]
Onze @TAmaru hier zit dichter bij diezelfde onderkant dan bij de miljardairs.
pi_218731012
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 10:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
@Janneke141

Dus we hebben aan de ene kant hebben we, zoals jezelf zegt, te maken met ranzig en zwaar werk wat niet iedereen wil doen. Ook hebben we nu al een enorm tekort, zoals jezelf aangeeft, dit terwijl de echte vergrijzing nog moet beginnen.

Als we daar nog bij tellen de huidige houding ten opzichte van arbeidsmigranten en de snelheid waarmee robots goedkoper en beter worden (halvering van prijs elke 1,5 jaar).

Als we dan meenemen dat in 2040 1 op de 4 en on 2060 1 op de 3 mensen in de zorg werken, mocht er niets veranderen (bron) en ook meenemen dat de zorg nu al 25% van de rijksbegroting is, dan is het toch naïef om te denken dat repentatieve zware taken zoals douchen, verschonen en uit bed komen niet gerobotiseerd worden? De alternatieven zoals geen personeel of een onbetaalbare zorg zijn toch veel erger?

Denk dat het logisch is dat deze robots nu al ontwikkeld worden en zou de eerste weerstand tegen bijvoorbeeld de tilhulp of de robot die met demente mensen communiceert net zo erg zijn?

[ Bericht 5% gewijzigd door KaheemSaid op 10-09-2025 14:58:43 ]
pi_218731027
quote:
0s.gif Op woensdag 10 september 2025 14:52 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dus we hebben aan de ene kant hebben we, zoals jezelf zegt, te maken met ranzig en zwaar werk wat niet iedereen wil doen. Ook hebben we nu al een enorm tekort, zoals jezelf aangeeft, dit terwijl de echte vergrijzing nog moet beginnen.

Als we daar nog bij tellen de huidige houding ten opzichte van arbeidsmigranten en de snelheid waarmee robots goedkoper en beter worden (halvering van prijs elke 1,5 jaar).

Als we dan meenemen dat in 2040 1 op de 4 en on 2060 1 op de 3 mensen in de zorg werken, mocht er niets veranderen (bron) en ook meenemen dat de zorg nu al 25% van de rijksbegroting is, dan is het toch naïef om te denken dat repentatieve zware taken zoals douchen, verschonen en uit bed komen niet gerobotiseerd worden? De alternatieven zoals geen personeel of een onbetaalbare zorg zijn toch veel erger?
Of we moeten het systeem anders in gaan richten en niet proberen overal zoveel mogelijk geld uit te slepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')