Bedoelt hij dat de vergrijzing zo erg is dat Nederland (zonder vluchtelingen) over 30 jaar geen mensen meer heeft?quote:Op maandag 25 augustus 2025 18:34 schreef quirina het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
Om zijn vrouw en dochtertje te beschermen en te voorkomen dat er meer vrouwen en meisjes slachtoffer worden.
Luister goed wat die man met de baard zegt over 30 jaar. Daar schrik ik van.
Op min 3:37 zegt hij ook: over 30 jaar zijn er geen Nederlanders meer.quote:Op maandag 25 augustus 2025 18:43 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Een voormalig asielzoeker die vraagt of de roomblanke meneer wil opflikkeren zodat ie z’n werk kan gaan doen.
In menig pvv hoofdje ontstaat er nu compléte kortsluiting.
Nietsnut valt hardwerkende mensen lastig.quote:Op maandag 25 augustus 2025 18:34 schreef quirina het volgende:
Om zijn vrouw en dochtertje te beschermen en te voorkomen dat er meer vrouwen en meisjes slachtoffer worden.
Dat is de ''gematigde-model-moslim''. Want hij werkt, dus ''draagt ie zn steentje bij'' hier in onze maatschappij.quote:Op maandag 25 augustus 2025 18:51 schreef Mubassie het volgende:
Gelijk dat agressieve toontje
Typische moslim
Aan zijn busje te zien is ie niet zo gematigdquote:Op maandag 25 augustus 2025 18:53 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Dat is de ''gematigde-model-moslim''. Want hij werkt, dus ''draagt ie zn steentje bij'' hier in onze maatschappij.
Die zouden we allemaal als buurman moeten willen.
(Volgens een aantal hier.)
Mwah, dat is gewoon shittalk. Niet zo schokkend. Hij rijdt gewoon op de golven zeg maar.quote:Op maandag 25 augustus 2025 18:34 schreef quirina het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom ze altijd direct zo agressief reageren. Is dat in het midden oosten / noord afrika zelf ook normaal, of doen ze dat alleen hier?quote:Op maandag 25 augustus 2025 18:51 schreef Mubassie het volgende:
Typische moslim
Ja, zo zou jij natuurlijk nooit reageren op protesterende mensenquote:Op maandag 25 augustus 2025 18:51 schreef Mubassie het volgende:
Typische moslim
quote:Op woensdag 12 maart 2025 15:53 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Heerlijk materiaal om op los te gaan. Gelukkig ben ik geen beveiliger.
Een typisch Nederlandse reactie is een diepe zucht en rollende ogenquote:Op maandag 25 augustus 2025 18:56 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, zo zou jij natuurlijk nooit reageren op protesterende mensen
[..]
Zoiets?quote:Op maandag 25 augustus 2025 18:37 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik zat trouwens te denken aan je flesje Body mist, eigelijk moeten we wat bedenken met verfstof.
Dat iedereen in de buurt van de dader direct weet dat die wat geflikt heeft.
Ik denk dat ie gewoon erg gepikeerd is om die trieste lamlul die zich aan een hek vastknooptquote:Op maandag 25 augustus 2025 18:46 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Op min 3:37 zegt hij ook: over 30 jaar zijn er geen Nederlanders meer.
Ze zijn echt bezig met de islamisering. Dat is het denk ik.
573.063 inwonersquote:Op maandag 25 augustus 2025 15:51 schreef WheeledWarrior het volgende:
Shithole Nigeria met een totaal ontspoorde bevolkingsexplosie.
Velen daarvan zijn toch ook helemaal niet minderjarig? Dat zeggen ze zelf gewoon en is moeilijk te controleren.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:00 schreef Straatcommando. het volgende:
De gierput gaat wel open zo, hoe kun je nou ''niet met zekerheid'' weten wie vent is? Waarom kon hij illegaal in een AZC verblijven? Zelfs zijn leeftijd niet? Dat zet al die ''minderjarige'' asielzoekers ook in een ander daglicht.
Dit is het topje van de ijsberg..
Zo zie je maar weer dat het COA, de IND en sowieso het hele beleid hier zijn zaken niet op orde heeft.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:00 schreef Straatcommando. het volgende:
De gierput gaat wel open zo, hoe kun je nou ''niet met zekerheid'' weten wie vent is? Waarom kon hij illegaal in een AZC verblijven? Zelfs zijn leeftijd niet? Dat zet al die ''minderjarige'' asielzoekers ook in een ander daglicht.
Doet er allemaal niet toe in een fatsoenlijk land vang je iedereen op.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:00 schreef Straatcommando. het volgende:
nee witte mannen moet sorry zeggenquote:Op maandag 25 augustus 2025 18:57 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Ik hoopte nog zo dat het een witte man zou zijn
Ik denk oprecht dat we ons allemaal de tering schrikken als we erachter komen hoe groot de chaotische teringzooi is bij het COA/ de IND.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:00 schreef Straatcommando. het volgende:
er lopen hier monsters rond die hier niets hebben te zoeken en ze weten niet eens dat ze er zijnquote:Op maandag 25 augustus 2025 18:58 schreef ikweethetookniet het volgende:
Raadsels rond verdachte moord Lisa (17): ’Identiteit niet honderd procent vastgesteld’
Rond de identiteit van de vermoedelijk 22-jarige asielzoeker die verdacht wordt van de brute moord op Lisa (17) uit Abcoude, een verkrachting en een poging tot een seksueel misdrijf zijn grote raadsels. Het Openbaar Ministerie (OM) kan vijf dagen na zijn arrestatie nog steeds niet vaststellen uit welk land hij afkomstig is. ,,Zijn identiteit is niet honderd procent vastgesteld. Dus ook zijn leeftijd niet”, aldus een woordvoerder van het OM.
Bronnen van De Telegraaf vertellen dat de man vermoedelijk afkomstig is uit Afrika. Justitie wil dat niet bevestigen. De man werd maandagmiddag voorgeleid aan de rechter-commissaris in Amsterdam die besloot hem veertien dagen langer vast te houden. Volgens justitie zijn er na zijn arrestatie meerdere tips en meldingen binnengekomen. ,,Deze worden nog onderzocht en nagetrokken”, aldus een OM-woordvoerder.
https://www.telegraaf.nl/(...)esteld/85782501.html
Raar dat Halsema daar niks over zei in zomergasten![]()
Oh wacht beeldvorming
Maar volgens het cda is fatsoen en vertrouwen een keuzequote:Op maandag 25 augustus 2025 19:04 schreef Nober het volgende:
Doet er allemaal niet toe in een fatsoenlijk land vang je iedereen op.
die zijn met 1 ding bezig en dat is zakken vullenquote:Op maandag 25 augustus 2025 19:05 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Ik denk oprecht dat we ons allemaal de tering schrikken als we erachter komen hoe groot de chaotische teringzooi is bij het COA/ de IND.
Het is daar godsgruwelijk druk. Het afwerken van een maandenlange aanvraag is een druppel op een gloeiende plaat. Je kunt beter koffie drinken van 5 tot 9 en zakken vullen.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:06 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
die zijn met 1 ding bezig en dat is zakken vullen
Maar hoe ziet dat eruit dan? Wie vult zijn zakken precies en wat is dat bedrag?quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:06 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
die zijn met 1 ding bezig en dat is zakken vullen
als luie linkse hoerenzonenquote:Op maandag 25 augustus 2025 19:09 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar hoe ziet dat eruit dan? Wie vult zijn zakken precies en wat is dat bedrag?
Je zeiquote:Op maandag 25 augustus 2025 16:49 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik zei "2 stappen verder dan je neus lang is".
Dus ongeacht de lengte van je neus, moet je nog 2 stappen verder. Lezen.
Ik vroeg je niet om een verhandeling over kassen en seizoenswerk, ik vroeg je het stukje uit het rapport te citeren waaruit blijkt dat er in de doorreislanden 2 maal zoveel illegalen zijn.
Tot slot, ik heb me nergens uitgelaten over de vraag of Nederland een bestemmingsland of doorreisland is.
Dat is inderdaad niet ongewoon in die landen. De ambtelijke registratie loopt decennia achter, leeftijdsfraude is eenvoudig.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:07 schreef Idisrom het volgende:
Ik meende dat destijds bij Kanu van Ajax ook twijfel was over zijn leeftijd, dat hij ouder was dan volgens de papieren.
De tandjes wat een mega gebouw van een AZCquote:Op maandag 25 augustus 2025 18:34 schreef quirina het volgende:
Laat Halsema het niet horenquote:Op maandag 25 augustus 2025 19:03 schreef nostra het volgende:
Vervolging zonder dat de identiteit is vastgesteld, is toch niet mogelijk?
Als ik ergens aan het werk moest en er stond zo’n knotje dan had ik m ook even aan zijn knotje getrokken, denk ik.quote:Op maandag 25 augustus 2025 18:59 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik denk dat ie gewoon erg gepikeerd is om die trieste lamlul die zich aan een hek vastknoopt
Hoe kun je dat nu verkopen met het huizentekort, begrotingstekort, en jongeren die veel te lang thuis moeten wonen. Jongeren die geen kamer kunnen krijgen.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:12 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
De tandjes wat een mega gebouw van een AZCgenant allemaal.
[ afbeelding ]
Wat een complex, van uw belastingcenten.
Iedereen met gezond verstand kan nu al op een briefje schrijven dat rassen rellen in 2040 een typisch "Nederlands" fenomeen zullen zijn.
Dit gaat toch godverdomme helemaal nergens meer over??quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:12 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Iedereen met gezond verstand kan nu al op een briefje schrijven dat rassen rellen in 2040 een typisch "Nederlands" fenomeen zullen zijn.
oh hebben ze daar de hra voor nodigquote:Op maandag 25 augustus 2025 19:12 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Snap ook niet dat studenten niet massaal de straat op gaan tegen dit soort spuug in het gezicht van de staat. Dit kan wel en studentenwoningen komen er niet bij.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:23 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dit gaat toch godverdomme helemaal nergens meer over??
20 tot 25 jaar geleden (ja in de tijd van Pim) hadden wij een huisvriend in de familie die vaak bij ons op bezoek kwam. Die werkte voor een asielopvang in het oosten van het land. Die zei toen al dat heel veel Afrikanen naar Nederland komen, dan in het vliegtuig hun paspoort kapot scheuren en doortrekken en vervolgens hier asiel aanvragen met het verhaal dat ze 14 of 15 jaar oud zijn, ook al zien ze eruit als 25 of 30. Vervolgens worden ze behandeld als minderjarige waardoor ze meer rechten hebben en de kans ook groter is dat ze mogen blijven, zolang ze maar blijven tegenwerken (dus daadwerkelijke identiteit en vaak ook afkomstland geheim houden).quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:00 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik denk dat het komt omdat de meerderheid die wel enigszins kan nadenken snapt dat dit twee verschillende zaken zijn.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Snap ook niet dat studenten niet massaal de straat op gaan tegen dit soort spuug in het gezicht van de staat. Dit kan wel en studentenwoningen komen er niet bij.
Asielzoekers krijgen gewoon voorrang.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:21 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Hoe kun je dat nu verkopen met het huizentekort, begrotingstekort, en jongeren die veel te lang thuis moeten wonen. Jongeren die geen kamer kunnen krijgen.
JOEHOE we kunnen wel dit! Neneneneneee
Ja een krijgt voorrang de ander blijft achter.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:28 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ik denk dat het komt omdat de meerderheid die wel enigszins kan nadenken snapt dat dit twee verschillende zaken zijn.
Sterker nog, er kan een moment komen dat het volk het niet meer pikt en dat rellen tegenover asielzoekers en andere immigranten volgens sommigen de enige manier zullen zijn om ons land minder aantrekkelijk te maken voor asielzoekers en de politiek te dwingen te luisteren of in elk geval de instroom te verminderen. Ben ik natuurlijk geen voorstander van, maar waarschijnlijk zal het wel werken. En als de politiek niet ingrijpt, dan zijn zij ook zelf verantwoordelijk voor alle consequenties.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:12 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Je wordt als autochtone Nederlander als tweederangsburger behandeld. Betalen en je bek houden.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:26 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Snap ook niet dat studenten niet massaal de straat op gaan tegen dit soort spuug in het gezicht van de staat. Dit kan wel en studentenwoningen komen er niet bij.
Maar zal wel te rechts zijn (dat slimme sausje) om over te protesteren.
Voor de Palestijnen! Daar moet je wel voor de straat op. Jij hebt nog steeds geen kamer maar wel een leuke middag met kek sjaaltje!
Een statushouder krijgt niet per definitie voorrang, gemeentebeleid bepaalt hoe de urgentielijst werkt. Daarnaast gaat dit om AZC’s met asielzoekers en niet om statushouders. Dan is er sowieso al geen sprake van een woning en ten derde zijn studentenhuizen wel het laatst waar een gemeente zich mee bemoeit. Dat kan niet eens.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja een krijgt voorrang de ander blijft achter.
Totaal verschillend inderdaad.
Ondertussen is dit normaal gedrag (schijnbaar) tegen de politie:
https://www.dumpert.nl/item/100130873_fa0bc46b
Ongelooflijk dat dit sujet niet een extra bekeuring voor belediging krijgt en eventueel wordt opgepakt. Moet absoluut keihard worden afgestraft dit soort gedrag.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ruttequote:Op maandag 25 augustus 2025 19:06 schreef FlippingCoin het volgende:
er lopen hier monsters rond die hier niets hebben te zoeken en ze weten niet eens dat ze er zijn
wat is er mis met dit land
Nou ja zo is het nu wel.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:33 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Een statushouder krijgt niet per definitie voorrang, gemeentebeleid bepaalt hoe de urgentielijst werkt. Daarnaast gaat dit om AZC’s met asielzoekers en niet om statushouders. Dan is er sowieso al geen sprake van een woning en ten derde zijn studentenhuizen wel het laatst waar een gemeente zich mee bemoeit. Dat kan niet eens.
Kortom; ge-lul.
Ik hoop het oprecht niet, maar het begint wel echt te broeien. Bijvoorbeeld onder voetbalfans. Dat ze gister op de F-Side met Nederlandse vlaggen stonden te wapperen is ook veelzeggend. Zorgwekkende ontwikkelingen in ieder geval.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:12 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wat is deze dan?quote:Op maandag 25 augustus 2025 16:30 schreef Nober het volgende:
Raadsels rond verdachte moord Lisa (17): ’Identiteit niet honderd procent vastgesteld’
[..]
Ik bedoel, het is zoals jij zegt. Maar je gaat nu ook met jezelf in discussie?quote:
Dat hoef je in de VS niet te proberen, dan wordt je direct gearresteerd.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou lekker dan dat er mensen rondlopen hier in het land waarvan je niet weet wie het zijn.quote:Op maandag 25 augustus 2025 16:30 schreef Nober het volgende:
[..]
Wel Bontebal en niet eens een Faberquote:Op maandag 25 augustus 2025 19:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Rutte
Kaag
Hugo de J
Paternotte
Dilan Y
Jetten
Halsema
Schoof
Bontebal
Dat zijn de monsters die dit mogelijk hebben gemaakt en lopen nog vrij rond
Uiteindlijk is de massa-immigratie natuurlijk al een stuk eerder begonnen, maar dit zijn wel mensen die het in stand hebben gehouden; plus nog alles wat ze tijdens corona hebben geflikt.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Rutte
Kaag
Hugo de J
Paternotte
Dilan Y
Jetten
Halsema
Schoof
Bontebal
#bontebalditnutingwrongquote:Op maandag 25 augustus 2025 19:43 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Wel Bontebal en niet eens een Faber!!!!
Gast, ze kunnen heus wel zien of het een Afrikaan is of niet. Het is gewoon een negroïde man en geen Surinamer of Antilliaan. Dan heb je al snel met een Afrikaan te maken. Wat ze niet altijd kunnen vaststellen, is uit welk land hij precies komt. Kan natuurlijk Nigeria zijn, maar misschien ook wel Benin, Togo, Tsjaad, Kameroen ... Veel asielzoekers doen alsof ze uit een ander land komen om de kans op asiel te vergroten. Misschien maak je als Nigeriaan meer kans dan wanneer je uit een van de omringende landen komt.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:40 schreef Drxx het volgende:
[..]
Wat is deze dan?![]()
Neem wat DNA af, stuur het naar 23andme, en je hebt een redelijke schatting waar die eventueel vandaan komt. Weet je iig of het een Afrikaan is of niet.
Maar ik dacht dat asielzoekers geregistreerd werden bij aankomst. Is dat niet zo, of geloven ze zijn registratie niet omdat er Syrië stond terwijl hij Nigeriaans lijkt of zo?
Oh je had het niet over de verzonnen voorrangsregeling. Oké.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik bedoel, het is zoals jij zegt. Maar je gaat nu ook met jezelf in discussie?![]()
quote:Staatssecretaris Ankie Broekers-Knol (Asiel en Migratie) heeft dinsdag 19 november 2019 in Nigeria afspraken gemaakt over de aanpak van illegale migratie.
Nederland zet in op capaciteitsopbouw in het Afrikaanse land en op verbetering van grensbewaking. Dat is nodig, omdat veel Nigerianen het land willen verlaten op zoek naar een betere toekomst. Ook is afgesproken de goede samenwerking op terugkeer verder te versterken.
Illegale migratie voorkomen
Volgens Broekers-Knol is het onwenselijk dat veel Nigerianen de sprong naar Europa wagen.
‘Nigerianen maken hier in Nederland bijna geen kans op asiel’,
stelt ze.
‘Ze krijgen een afwijzing en staan daarna op straat, of zwerven door Europa’.
Ook is het lastig om de uitgeprocedeerde Nigerianen uit te zetten, omdat ze voor die tijd vaak al met onbekende bestemming zijn vertrokken. Voor de migranten zelf is de reis levensgevaarlijk, ook omdat meestal gebruik wordt gemaakt van criminele smokkelbendes.
Het is daarom vooral belangrijk om te voorkomen dat Nigerianen via illegale migratie naar Europa reizen. Dat betekent niet alleen betere grensbewaking in Nigeria, maar ook het aanpakken van smokkelnetwerken en mensenhandelaren. Ook investeert Nederland in bewustwordingscampagnes voor de gevaarlijke reis. Voor het wegnemen van de grondoorzaken van migratie is het ministerie van Buitenlandse Zaken en Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking verantwoordelijk. Maar ook de handelsmissie van de minister-president helpt daarbij.
Training en ondersteuning
Broekers-Knol heeft in Nigeria afgesproken dat ze de Nigeriaanse grensbewakers gaat voorzien van een app om offline paspoorten te kunnen controleren. Ook komt er een vervolg op een trainingsprogramma voor medewerkers van de Nigeriaanse immigratiedienst. Verder worden grensbewakers getraind en wordt er expertise uitgewisseld tussen Europese en Nigeriaanse officieren van justitie, ter bestrijding van mensenhandel en grensoverschrijdende criminaliteit.
Terugkeer
Nigeria is een van de weinige Afrikaanse landen met uitgebreide regelgeving op het gebied van migratie. Op papier is veel al geregeld, maar de uitvoering vergt nog veel aandacht. Daardoor zijn er nog te vaak illegale migratiestromen vanuit het land. Als het gaat om terugkeer, werkt Nigeria goed mee. Die samenwerking zal de komende jaren verder worden geïntensiveerd.
Senegal City en elektriciën zullen we dat opschrijven Gea?quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:47 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Gast, ze kunnen heus wel zien of het een Afrikaan is of niet. Het is gewoon een negroïde man en geen Surinamer of Antilliaan. Dan heb je al snel met een Afrikaan te maken. Wat ze niet altijd kunnen vaststellen, is uit welk land hij precies komt. Kan natuurlijk Nigeria zijn, maar misschien ook wel Benin, Togo, Tsjaad, Kameroen ... Veel asielzoekers doen alsof ze uit een ander land komen om de kans op asiel te vergroten. Misschien maak je als Nigeriaan meer kans dan wanneer je uit een van de omringende landen komt.
Soms spreken die mensen ook dezelfde taal als in de omringende landen, dus dan is het nog lastiger om vast te stellen waar hij vandaan komt.
Ik kan nogmaals dit document van harte aanraden; vooral dat verhaal over die persoon uit Senegal is tekenend.
https://www.dienstterugke(...)+toch+gewoon+uit.pdf
Negeert hij dit nou? Onvoorstelbaarquote:Op maandag 25 augustus 2025 18:56 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja, zo zou jij natuurlijk nooit reageren op protesterende mensen
[..]
Dit leest als zeer frustrerend werk, en bijna als slapstick.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:47 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Gast, ze kunnen heus wel zien of het een Afrikaan is of niet. Het is gewoon een negroïde man en geen Surinamer of Antilliaan. Dan heb je al snel met een Afrikaan te maken. Wat ze niet altijd kunnen vaststellen, is uit welk land hij precies komt. Kan natuurlijk Nigeria zijn, maar misschien ook wel Benin, Togo, Tsjaad, Kameroen ... Veel asielzoekers doen alsof ze uit een ander land komen om de kans op asiel te vergroten. Misschien maak je als Nigeriaan meer kans dan wanneer je uit een van de omringende landen komt.
Soms spreken die mensen ook dezelfde taal als in de omringende landen, dus dan is het nog lastiger om vast te stellen waar hij vandaan komt.
Ik kan nogmaals dit document van harte aanraden; vooral dat verhaal over die persoon uit Senegal is tekenend.
quote:Hier is de volledige tekst van hoofdstuk De Westelijke Woestijn (pagina 12 t/m 15) uit het document in een kopieerbare vorm:
⸻
De Westelijke Woestijn
In 2009 wordt het gezin Raapas met vijf kinderen op de Vrijheidsbeperkende Locatie
(verder te noemen VBL) in Ter Apel geplaatst. Het gezin is al vanaf 2002 in Nederland.
Na diverse asiel en reguliere procedures te hebben doorlopen, die niet hebben geleid
tot een verblijfsstatus, belandden zij uiteindelijk op de VBL.
Sinds twee jaar zijn mijn collega’s in gesprek met
de familie Raapas en al die tijd claimen zij uit de
Westelijke Woestijn te komen. De familie heeft
ook een gesprek gehad met een taalanalist,
die heeft vastgesteld dat de familie de taal spreekt
zoals mensen uit Senegal.
Na een jaar praten is de familie eindelijk overtuigd
dat ze Nederland echt moet verlaten, omdat ze
geen toekomst in Nederland kunnen hebben.
Om te laten zien dat ze echt weg willen, hebben
ze het aanvraagformulier voor vervangende
reisdocumenten ondertekend en is de aanvraag-
procedure gestart bij de ambassade van Senegal.
Verrassend is het daarom dat de advocaat van de
familie mij vertelt dat het gezin bij de Immigratie-
en Naturalisatiedienst (verder te noemen IND) een
nieuwe aanvraag voor een verblijfsvergunning
heeft ingediend, omdat ze in Nederland willen
blijven. De moeder heeft suikerziekte.
Ook al hebben ze deze aanvraag ingediend, ik ga
toch door met mijn werk. Ik maak een afspraak
bij de Senegalese ambassade om met de familie
de vervangende reisdocumenten aan te vragen.
Eenmaal bij de consul aan het bureau zegt de
familie dat ze echt niet uit Senegal komen,
maar uit de Westelijke Woestijn. De consul
gelooft de familie en geeft geen vervangende
reisdocumenten af. De consul geeft mij bij
afloop van het gesprek de tip om een afspraak te
maken bij de ambassade van Gambia, omdat hij
vermoedt dat ze daar misschien vandaan komen.
Dit betekent dat ik de familie moet overtuigen
dat ze een nieuw aanvraagformulier moeten
ondertekenen. Dit keer betreft het vervangende
reisdocumenten voor Gambia. In maart zijn ze
zover en kan ik daadwerkelijk een afspraak gaan
maken met de Gambiaanse ambassade.
In mei voer ik twee gesprekken met de familie.
In deze gesprekken vertellen ze dat ze graag naar
huis willen. Het is echter onmogelijk om aan de
papieren te komen, omdat ze uit Senegal komen.
Ik leg uit dat ze niet langer dan twaalf weken op de
VBL mogen blijven en als ze dan nog niet weg zijn,
de kans groot is dat ze worden overgeplaatst naar
een Gezinslocatie (GL). Hierop besluit de familie
contact op te nemen met de Internationale
Organisatie voor Migratie (verder te noemen IOM)
om te gaan werken aan hun vertrek uit Nederland.
Ze hopen daarmee te voorkomen dat ze op straat
terecht komen. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor
hun vertrek uit Nederland. Ze moeten dus aan mij
bewijzen dat ze inderdaad alles doen om
Nederland te kunnen verlaten, anders heb ik geen
reden om ze nog langer op de VBL te laten wonen.
Ondertussen heb ik de aanvraagformulieren voor
vervangende reisdocumenten opgestuurd naar de
ambassade van Gambia. In juli gaan Ben Raapas
en ik naar de consul voor een gesprek. De consul
vertelt ons dat hij de aanvraag voor vervangende
reisdocumenten in behandeling zal nemen. Hij zal
contact met ons opnemen, zodra hij meer weet…
⸻
In oktober heeft de ambassade nog steeds niets van
zich laten horen. Mijn collega’s doen maandelijks
navraag, maar krijgen geen antwoord.
De familie Raapas verblijft nu al 6 maanden op
de VBL.
In de maand januari van het jaar daarop krijg ik
plotseling een brief van de IND. De familie blijkt
opnieuw een verblijfsvergunning aangevraagd te
hebben, vanwege de suikerziekte van de moeder.
De eerdere aanvraag was afgewezen. Omdat de
familie behandeling van de aanvraag in
Nederland mag afwachten, de ambassade van
Gambia heeft immers nog niets laten weten,
rest mij niets anders dan regelmatig met de
familie in gesprek te gaan.
Tijdens deze gesprekken krijg ik steeds meer de
indruk dat ze gewoon echt niet weg willen,
ondanks hun eerdere toezeggingen. Bij elk
gesprek dat ik met ze heb, vraag ik wat ze
ondernomen hebben om te zorgen dat ze weg
kunnen. De familie zegt me dat zij alle mede-
werking hebben verleend en dat ook bij IOM en
VluchtelingenWerk Nederland (verder te noemen
VWN) zijn geweest. Maar als puntje bij paaltje
komt, hebben ze in de negen maanden dat ze nu
op de VBL zijn, slechts één brief geschreven naar
familie in Senegal, dus niet Gambia, met het
verzoek identiteitsdocumenten voor hen te
regelen.
Op de brief is nooit een antwoord gekomen.
In februari zit ik koffie te drinken met een collega.
Mijn collega is getrouwd met een Senegalese.
Ze vertelt mij dat haar man Lucas Louares in het
winkelcentrum van Emmen is tegen gekomen.
Lucas Louares woont ook op de VBL met zijn gezin.
Ik heb regelmatig gesprekken met de familie
Louares. Ook zij zeggen dat ze uit de Westelijke
Woestijn komen, net als de familie Raapas.
Maar Lucas Louares vertelt de echtgenoot van mijn
collega iets nieuws. Hij vertelt dat hij samen met
zijn broer Ben Raapas vanuit Dakar in Senegal naar
Nederland is gekomen. De echtgenoot vertelt mijn
collega het verhaal van Lucas Louares, niet wetende
dat zijn vrouw deze familie van haar werk kent.
Met deze nieuwe informatie heb ik beide
gezinnen uitgenodigd voor een gesprek. Ik had
op internet foto’s van Dakar (een prachtige oude
stad, die op de Werelderfgoedlijst van UNESCO
staat) opgezocht, geprint en op tafel gelegd. De
families ontkennen dat ze familie van elkaar zijn
en dat zij voor het gemak aan derden vertellen
dat zij uit Senegal komen. Niemand weet immers
waar de Westelijke Woestijn ligt!
Ondertussen zit de familie Raapas al meer dan
een jaar op de VBL. Daar moet een einde aan
komen, dus breng ik alles in gereedheid om,
zodra ik toestemming heb, de familie op straat te
zetten. In een laatste ultieme poging vraag ik een
collega of het mogelijk is nog een keer vervangende
reisdocumenten aan te vragen bij de ambassade
van Senegal. Van de Gambiase ambassade heb ik
nog steeds niets gehoord.
Ook neem ik contact op met de advocaat van de
DT&V. Ik denk namelijk dat ik de vader in
vreemdelingenbewaring kan plaatsen, omdat er
een aanvraag loopt bij twee ambassades.
Daardoor heb ik zicht op uitzetting van de familie.
De moeder en kinderen kunnen dan op de VBL
blijven en de vader gaat naar een detentiecentrum.
Ik hoop dat de vader in het detentiecentrum
eindelijk echt gaat werken aan vertrek uit
Nederland. Een week later heb ik het gezin
uitgenodigd voor een vertrekgesprek en heb ik
verteld dat ik de politie zal vragen om Ben Raapas
in vreemdelingenbewaring te laten stellen.
Als reactie krijg ik te horen dat ze opnieuw een
asielaanvraag hebben gedaan bij de IND en dat ze
in mei een afspraak hebben.
⸻
In april heb ik de vader, Ben Raapas, door de
politie in bewaring laten stellen. De IND wijst
ook het herhaalde asielverzoek van Ben af.
In mei vertrekt de moeder, Sandra Raapas,
met haar kinderen van de VBL en heeft ze een
afspraak met de IND. Tijdens de behandeling van
haar aanvraag woont ze met de kinderen op het
Aanmeldcentrum. Een aantal dagen later is ook
deze aanvraag afgewezen.
Op 4 augustus word ik door een medewerker
van IOM aangesproken met de mededeling dat
Ben Raapas zowaar zelfstandig is vertrokken naar
Senegal. In het detentiecentrum heeft hij
inderdaad ingezien dat hij minder hoog van de
toren moet blazen en heeft hij contact opgenomen
met een vriend in Senegal. Deze vriend heeft
identiteitsdocumenten voor hem kunnen
regelen, waarmee Ben Raapas een reisdocument
heeft gekregen.
Waar zijn echtgenote en kinderen zijn gebleven
dat vertelt het verhaal niet, maar vermoedelijk
zijn ze Ben Raapas achterna is gegaan.
Waarom voeg je de laatste minister van asiel en migratie hier niet aan toe?quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:34 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Rutte
Kaag
Hugo de J
Paternotte
Dilan Y
Jetten
Halsema
Schoof
Bontebal
Welke nazi propaganda van mij?quote:Op maandag 25 augustus 2025 18:01 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Mee eens, ik ben niet zo van de nazi propaganda van clowns zoals jij.
fokkie dit is een serieus topic een afrikaan heeft een vrouw verkracht en vermoord als een woest beestquote:Op maandag 25 augustus 2025 20:12 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Waarom voeg je de laatste minister van asiel en migratie hier niet aan toe?
In het continent waar meer dan 2000 talen worden gesproken.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:47 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Soms spreken die mensen ook dezelfde taal als in de omringende landen
Ik ben serieus. Een minister van asiel heeft meer invloed dan een fractievoorzitter die nooit een post heeft gehad of als leider in de coalitie heeft gezetenquote:Op maandag 25 augustus 2025 20:15 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
fokkie dit is een serieus topic een afrikaan heeft een vrouw verkracht en vermoord als een woest beest
Ja, lach maar… ik krijg nog een paar honderd miljoen van een of andere prins daar.quote:Op maandag 25 augustus 2025 15:51 schreef WheeledWarrior het volgende:
Shithole Nigeria met een totaal ontspoorde bevolkingsexplosie.
quote:Beleidsnotitie: Effectiever terugkeerproces voor uitgeprocedeerde vreemdelingen
Inleiding
De huidige situatie rondom terugkeer en uitzetting van uitgeprocedeerde vreemdelingen in Nederland laat structurele knelpunten zien. Verhalen uit de praktijk (zoals beschreven door DT&V) maken duidelijk dat procedures vaak jaren duren, dat ambassades niet meewerken, en dat herhaalde aanvragen en medische claims het proces vertragen. Dit leidt tot hoge kosten, frustratie bij betrokken partijen en extra druk op de Nederlandse woning- en opvangcapaciteit.
Deze notitie bevat een analyse van de effectiviteit van de huidige werkwijze en geeft concrete aanbevelingen om processen te versnellen, te verbeteren en minder frustrerend te maken.
⸻
1. Analyse van de knelpunten
1.1 Herhaalde aanvragen
• Uitgeprocedeerde vreemdelingen dienen vaak vlak voor vertrek een nieuwe aanvraag in (asiel, medisch, humanitair).
• Dit frustreert het proces en zorgt voor herhaald uitstel.
1.2 Ambassades en reisdocumenten
• Veel landen werken traag of weigeren mee te werken aan het afgeven van vervangende reisdocumenten.
• DT&V is afhankelijk van externe bereidwilligheid zonder structurele drukmiddelen.
1.3 Langdurige opvanglocaties
• Gezinnen verblijven soms jaren in VBL of GL, ondanks vertrekplicht.
• Ondertussen ontvangen zij opvang en voorzieningen, ook als ze nauwelijks meewerken.
1.4 Versnipperde keten
• IND (besluiten), DT&V (uitvoering), COA (opvang), politie en gemeenten werken gefragmenteerd.
• Informatieverlies en dubbele werkzaamheden vertragen het proces.
1.5 Rechtsbijstand en medische claims
• Gefinancierde advocaten gebruiken soms herhaalde procedures om uitzetting te traineren.
• Medische verklaringen leiden vaak tot twijfel bij ambassades en nieuwe vertraging.
1.6 Monitoring en handhaving
• Na mislukte uitzetting verdwijnen vreemdelingen regelmatig uit beeld.
• Er is onvoldoende toezicht na afwijzing.
1.7 Communicatie en verwachtingsmanagement
• Vreemdelingen krijgen soms jarenlang valse hoop door trage en herhaalde procedures.
• Dit vergroot de maatschappelijke spanning en leidt tot frustratie.
⸻
2. Aanbevelingen
2.1 Procedureregels aanscherpen
• One-shot principe: alle gronden (asiel, medisch, humanitair) in één aanvraag indienen.
• Nieuwe aanvragen alleen bij aantoonbaar nieuwe feiten.
• Spoedkamer binnen IND voor snelle toetsing van herhaalde aanvragen (termijn max. 2 weken).
2.2 Ambassade- en documententraject verbeteren
• Koppel samenwerking ambassades aan EU-handelsverdragen, visumvrij reizen en ontwikkelingsgeld.
• Richt een centraal EU-loket op voor vervangende reisdocumenten.
• Maak gebruik van biometrische identificatie en Interpol-data om nationaliteit sneller vast te stellen.
2.3 Opvang en verblijfsduur beperken
• Maximaal 6 maanden verblijf in VBL/GL.
• Daarna alleen basisopvang (bed-bad-brood), tenzij aantoonbaar meewerken.
• Introduceer incentives: wie meewerkt krijgt financiële of logistieke ondersteuning (bijv. re-integratiebudget).
2.4 Integratie van ketenpartners
• Bundel IND, DT&V en COA tot één Migratie- en Terugkeerdienst.
• Werk met één centraal digitaal casemanagementsysteem.
• Wijs een casusregisseur met mandaat aan per gezin of individu.
2.5 Rechtsbijstand en medische claims stroomlijnen
• Gefinancierde rechtsbijstand beperken tot de eerste aanvraag.
• Medische claims laten toetsen door een onafhankelijke EU-medische pool, niet telkens lokaal.
2.6 Handhaving versterken
• Elektronische monitoring (enkelband/meldplicht-app) na afwijzing.
• Directe terugkeer organiseren na definitieve afwijzing, niet maanden later.
• Overweeg EU-terugkeerhubs in derde landen (bijv. Noord-Afrika, Oost-Europa) om langdurige opvang in Nederland te vermijden.
2.7 Duidelijke communicatie
• Heldere boodschap vanaf binnenkomst: “Niet voldoen = vertrek, zonder uitzonderingen.”
• Snelle en definitieve uitspraken om valse hoop te vermijden.
⸻
3. Structurele hervorming (lange termijn)
• Migratie- en Terugkeerdienst oprichten: fusie van IND, DT&V en COA.
• Vermindert bureaucratie en zorgt voor snellere beslissingen en uitvoering.
• Voorbeeld: Denemarken en Australië hanteren al een geïntegreerde migratie- en terugkeerorganisatie met meer slagkracht.
⸻
4. Conclusie
De huidige situatie is niet houdbaar. Door herhaalde aanvragen, afhankelijke diplomatie, en versnipperde ketens lopen procedures uit op jarenlange trajecten zonder resultaat. Dit vergroot de druk op opvang en woningen in Nederland en tast het draagvlak voor migratiebeleid aan.
Met bovenstaande maatregelen kan het proces aanzienlijk worden versneld, de effectiviteit verhoogd en de maatschappelijke onvrede verminderd.
PolitiekGPT, voor welke partij werkt tie?quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:22 schreef Lospedrosa het volgende:
Uit die tekst van de Dienst Terugkeer en de frustraties uit die tekst heb ik een beleidsdocument laten samenstellen die processen kunnen verbeteren:
(Iemand uit de politiek, doe hier je voordeel mee)
[..]
Zeker een minister van asiel die al een onderbouwde noodwet klaar had staan maar besloot die niet in te voeren.quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:16 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Ik ben serieus. Een minister van asiel heeft meer invloed dan een fractievoorzitter die nooit een post heeft gehad of als leider in de coalitie heeft gezeten
Nee juist niet, het is puur een analytische methode om processen te versnellen.quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:24 schreef Fok-it het volgende:
[..]
PolitiekGPT, voor welke partij werkt tie?
Statushouders of asielzoekers of wat dan ook.. Als er niet genoeg woningen zijn dan zouden zij wel degenen helemaal achteraan het rijtje moeten zijn.quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:33 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Een statushouder krijgt niet per definitie voorrang, gemeentebeleid bepaalt hoe de urgentielijst werkt. Daarnaast gaat dit om AZC’s met asielzoekers en niet om statushouders. Dan is er sowieso al geen sprake van een woning en ten derde zijn studentenhuizen wel het laatst waar een gemeente zich mee bemoeit. Dat kan niet eens.
Kortom; ge-lul.
Uberhaupt alsof de Nederlandse samenleving maximaal belast zou mogen worden met wat die nog net aankan om gelukszoekers die 15 veilige landen zijn doorgereisd te helpen. De leerkrachten die weer een stapje harder moeten lopen voor weer een kind met een taalachterstand, de modalen die weer iets harder moeten zoeken om een woning te krijgen, iedereen met een lager salaris doet al niet meer mee op de woningmarkt.quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:32 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Statushouders of asielzoekers of wat dan ook.. Als er niet genoeg woningen zijn dan zouden zij wel degenen helemaal achteraan het rijtje moeten zijn.
Een asielzoeker komt niet eens in aanmerking voor het rijtje.quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:32 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Statushouders of asielzoekers of wat dan ook.. Als er niet genoeg woningen zijn dan zouden zij wel degenen helemaal achteraan het rijtje moeten zijn.
Das alvast mooiquote:Op maandag 25 augustus 2025 20:45 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Een asielzoeker komt niet eens in aanmerking voor het rijtje.
Dus gewoon lekker aan het gillen zonder dat je überhaupt weet waar je het over hebtquote:
Hetgeen ik bedoel lijkt me vrij duidelijk.quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:50 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dus gewoon lekker aan het gillen zonder dat je überhaupt weet waar je het over hebt
Nee hoor.quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:52 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Hetgeen ik bedoel lijkt me vrij duidelijk.
Zo ies koeltoer.quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:50 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Dus gewoon lekker aan het gillen zonder dat je überhaupt weet waar je het over hebt
Duizenden vluchtelingen uit Somalië hebben maar zelf op vakantie kunnen naar buurland Kenia via TUI.quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:37 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
Uberhaupt alsof de Nederlandse samenleving maximaal belast zou mogen worden met wat die nog net aankan om gelukszoekers die 15 veilige landen zijn doorgereisd te helpen. De leerkrachten die weer een stapje harder moeten lopen voor weer een kind met een taalachterstand, de modalen die weer iets harder moeten zoeken om een woning te krijgen, iedereen met een lager salaris doet al niet meer mee op de woningmarkt.
De zorg die een tandje bij moet schakelen voor zowel de geestelijke problematiek als de extra gezondheidsproblemen, de politie die de mouwen nog even extra moet opstropen voor de culturele aanpassingsproblemen etc. etc.
Het wordt zomaar even afgewenteld, maar Nederlanders worden geacht gratis en voor niets alle problemen die meekomen maar weg te werken, terwijl dat een enorme druk met zich meebrengt. In een maatschappij die al piept en kraakt onder het juk van de overbevolking. Omdat dit feestje nu al sinds de jaren 70 voort gaat.
En dan laten we nog even buitenbeschouwing wat deze verandering, cultureel en demografisch betekent voor ons en onze kinderen in de toekomst.
Ik kan er met mijn botte hoofd niet bij dat mensen hier nog voor kunnen zijn of dit nog verdedigenlijkt wel een soort massa psychose bij die mensen.
Ik corrigeer je argument. Dan is je punt nog steeds een raadsel.quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:54 schreef Mubassie het volgende:
[..]
Blijkbaar wel, want je corrigeert me meteen.
Gefeliciteerd. Je hebt nu al meer nuttig werk geleverd dan Marjolein Faber.quote:Op maandag 25 augustus 2025 20:22 schreef Lospedrosa het volgende:
Uit die tekst van de Dienst Terugkeer en de frustraties uit die tekst heb ik een beleidsdocument laten samenstellen die processen kunnen verbeteren
Kun je overigens ook gewoon een vakantie boeken naar buurland Ethiopië.quote:Op maandag 25 augustus 2025 21:11 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Kan ook nog een Eritreër zijn. Die zijn wel makkelijk te herkennen aan die domme vogelnest kapseltjes.
Eritreërs gaan ook gewoon terug naar eigen land op vakantie. Zijn allemaal nep-vluchtelingen.quote:Op maandag 25 augustus 2025 21:15 schreef Wotte het volgende:
[..]
Kun je overigens ook gewoon een vakantie boeken naar buurland Ethiopië.
En zo'n incompetente club laten we bijna 3 miljard beheren/uitgeven.quote:Op maandag 25 augustus 2025 21:11 schreef RotatoR het volgende:
[ x ]
Kan ook nog een Eritreër zijn. Die zijn wel makkelijk te herkennen aan die domme vogelnest kapseltjes.
De meeste Afrikanen spreken meerdere lokale talen, dat maakt het ook wat gecompliceerder. Maar ken je een gebied een beetje, dan kun je van veel mensen ook wel weer zien tot welke stam ze behoren (iets andere fysiek, kleren, littekens etc).quote:Op maandag 25 augustus 2025 19:47 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Er zijn er zelfs in Europa die het regime in Eritrea verdedigen.quote:Op maandag 25 augustus 2025 21:16 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Eritreërs gaan ook gewoon terug naar eigen land op vakantie. Zijn allemaal nep-vluchtelingen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |