Nu.nlquote:Lisa was met vrienden uitgegaan in de buurt van het Leidseplein in Amsterdam. Rond 3.30 uur vertrok ze alleen op de fiets vanuit het centrum van Amsterdam richting haar huis in Abcoude. Op de Holterbergweg werd ze "aangevallen door een man die zelf ook in het bezit was van een fiets", meldt de politie. "Het slachtoffer belde hier zelf de meldkamer van de politie over. Agenten troffen haar vervolgens rond 4.15 uur 's nachts aan."
Het meisje is door ernstig geweld om het leven gekomen. Er is nog altijd geen verdachte gevonden. De politie houdt rekening met één dader en denkt op basis van het onderzoek dat deze persoon mogelijk ook op de fiets was.
De politie roept drie specifieke weggebruikers op zich te melden, omdat zij mogelijk belangrijke informatie over de verdachte kunnen geven. De weggebruikers reden tussen 4.10 uur en 4.30 uur op de Holterbergweg. "Het gaat om een scooterrijder en de inzittenden van een lichtkleurig bestelbusje en een Birò (een kleine, elektrische stadsauto, red.)." Daarnaast zoekt de politie naar mensen die Lisa tussen de Holterbergweg en de Breitnertoren (nabij het Amstelstation) hebben gezien.
Na een eerdere getuigenoproep heeft de politie al tientallen tips ontvangen. De bruikbaarheid hiervan wordt onderzocht. Het onderzoeksteam is nog steeds dringend op zoek naar meer informatie, "met name over de laatste minuten van haar fietsroute".
Hoe goed zijn nummerborden zichtbaar in het donker?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:22 schreef littlemindy het volgende:
Je zou denken dat die auto en het bestelbusje toch wel op te sporen zijn aan de hand van de nummerborden.
Klinkt eerder alsof het wel meer was dan een mongooltje met geile praat als "heb je een nat poesje". Helaas heb je wel meer mannen die dat soort praatjes wel geinig vinden, vooral laat in de avond of nacht. En vinden ze dat vrouwen geen humor hebben als ze daar van schrikken en er meteen vandoor gaan. Mocht iemand dit lezen en zich hier in herkennen en dit soort dingen wel eens doen, ik hoop dat je een lantaarnpaal kopt. Deze debiel was haar echt aan het achtervolgen. En hoe heeft hij haar uberhaupt gedood? Met een wapen of gewoon met de vuist?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:47 schreef 3rr0r het volgende:
Klinkt dus als iemand die haar lastigviel met 'geile praat' en/of wilde aanranden en/of verkrachten en is gaan flippen, niet als iemand die al bij voorbaat op moorden uit was. Dus niet een serial killer zoals die gek een tijd terug.
Die fatbikes gaan ook hard.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:25 schreef tesssssssss het volgende:
Hoe kan dat nou als Lisa zo een goede electrische fiets had dat die man haar toch nog heeft ingehaald?
Heb ik iets niet goed gelezen?
Goede conditie, fatbike mongooltje, haar afsnijden etc.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:25 schreef tesssssssss het volgende:
Hoe kan dat nou als Lisa zo een goede electrische fiets had dat die man haar toch nog heeft ingehaald?
"Ernstig geweld" laat bij mij weinig aan de verbeelding over.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:25 schreef Momo het volgende:
[..]
Klinkt eerder alsof het wel meer was dan een mongooltje met geile praat als "heb je een nat poesje". Helaas heb je wel meer mannen die dat soort praatjes wel geinig vinden, vooral laat in de avond of nacht. En vinden ze dat vrouwen geen humor hebben als ze daar van schrikken en er meteen vandoor gaan. Mocht iemand dit lezen en zich hier in herkennen en dit soort dingen wel eens doen, ik hoop dat een lantaarnpaal kopt. Deze debiel was haar echt aan het achtervolgen. En hoe heeft hij haar uberhaupt gedood? Met een wapen of gewoon met de vuist?
Die gaan nog harder vaak jaquote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:26 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Die fatbikes gaan ook hard.
Natuurlijk niet, de eerste prio als iemand belt is om die persoon in veiligheid te krijgen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 16:49 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Ja je neemt aan dat ze haar zo aan de telefoon wel vragen om de persoon te beschrijven
Ernstig geweld hoeft niet perse te betekenen dat er een wapen gebruikt is.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:26 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
"Ernstig geweld" laat bij mij weinig aan de verbeelding over.
Idd. Een (normale) elektrische fiets gaat met ondersteuning tot 25. Dat haal je met een beetje doortrappen op een normale fiets wel in.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:26 schreef Momo het volgende:
[..]
Goede conditie, fatbike mongooltje, haar afsnijden etc.
Fatbike kan ook nog opgevoerd zijn.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:25 schreef tesssssssss het volgende:
Omdat er geen wapen is genoemd en vanwege jouw dikgedrukte tekst vermoed ik ook dat dat het is geweest.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:32 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ernstig geweld hoeft niet perse te betekenen dat er een wapen gebruikt is.
Een grote sterke kerel kan zo'n jonge meid ook met handen en voeten tot pulp trappen.
Extra zuur is dat ze 112 gebeld heeft en aan de lijn had, ook tijdens de aanval.
Moet ook klote zijn geweest voor de agenten die als eerste ter plaatse waren, dat ze net te laat waren
Een elektrische fiets kan je ook gaan tegenwerken als je te hard wilt gaan, dan remt ie je juist af, of de batterij leeg....quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:25 schreef tesssssssss het volgende:
Ik denk dat dat traumatisch is om zoiets te horen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:42 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Omdat er geen wapen is genoemd en vanwege jouw dikgedrukte tekst vermoed ik ook dat dat het is geweest.
Wat dacht je van de mensen in de alarmcentrale die haar aan de lijn hadden?
Wie heeft er een fatbike?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:35 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Fatbike kan ook nog opgevoerd zijn.
Dat gaan wij nooit horen, hoor.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:49 schreef Black_Baron het volgende:
Ben wel benieuwd naar de stem van die vent. Of daar een accent te horen is.
Er zijn maar heel weinig mensen die volledig accentloos praten.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:49 schreef Black_Baron het volgende:
Ben wel benieuwd naar de stem van die vent. Of daar een accent te horen is.
Daarom.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:50 schreef Caland het volgende:
[..]
Er zijn maar heel weinig mensen die volledig accentloos praten.
Onmenselijk.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:47 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ik denk dat dat traumatisch is om zoiets te horen.
@Lord_Vetinari, kom er maar inquote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:41 schreef klaasweetalles het volgende:
het gebeurd 1 keer zoveel x jaar dat zoiets gebeurd
In de VS is het normaal dat zulke 112 gesprekken op tv komen. Ik vind dat best vreemd. Luguber.quote:
Ik zou het niet willen horen. De angst. En de laatste momenten. Onmenselijk wreed. En ook eigenlijk gewoon te prive. Dat hoort niet in de openbaarheid.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:55 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
In de VS is het normaal dat zulke 112 gesprekken op tv komen. Ik vind dat best vreemd. Luguber.
Eens hoor. Maar blijkbaar zijn de normen en waarden wat dat betreft toch wat anders daaro.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:56 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ik zou het niet willen horen. De angst. En de laatste momenten. Onmenselijk wreed. En ook eigenlijk gewoon te prive. Dat hoort niet in de openbaarheid.
"911, Whats your emergency?"quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:55 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
In de VS is het normaal dat zulke 112 gesprekken op tv komen. Ik vind dat best vreemd. Luguber.
Je kunt prima een docu maken over een moord zonder meteen 112 gesprekken vrij te geven.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:00 schreef Kim-Holland het volgende:
En toch krijgen miljoenen mensen geen genoeg van misdaadprogramma's, op Netflix of eigen zendkanalen ID en dergelijke. Wat zegt dat over de normen en waarden dan van deze kijkers?
Jullie zitten hier toch ook in elk moord topic? Weliswaar zonder geluid maar genoeg details om van te rillen.
Ja, of de 991 telefoongesprekken uit de twin towers, ook zo heftig. In sommige gevallen reageerden de 991 telefonisten zelfs boos uit wanhoop naar iemand die in paniek daar vast zat.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:05 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
"911, Whats your emergency?"
" ..There are.. people in the house"
Ik haal bijna dagelijks e-bikes in op mijn Gazelle.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:32 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Idd. Een (normale) elektrische fiets gaat met ondersteuning tot 25. Dat haal je met een beetje doortrappen op een normale fiets wel in.
Ik reageer dan ook op jouw; In de VS is het normaal dat zulke 112 gesprekken op tv komen. Ik vind dat best vreemd. Luguber.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:06 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Je kunt prima een docu maken over een moord zonder meteen 112 gesprekken vrij te geven.
Laat nabestaanden de kans geven iets te willen vertellen. In de VS is het allemaal net nog wat heftiger allemaal, en er lijkt minder ruimte te zijn voor privacy, van slachtoffers en daders.
Of ken je hele heftige documentaires over moorden in NL?
Meeste docu’s op Netflix enz komen toch uit de VS en de UK.
Het is niet mogelijk om accentloos te maken. Wat wordt gezien als "accentloos", het ABN, is immers ook gewoon een accent.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:50 schreef Caland het volgende:
[..]
Er zijn maar heel weinig mensen die volledig accentloos praten.
Moeten we daar nu een diepe, filosofische discussie over voeren?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:12 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Ik reageer dan ook op jouw; In de VS is het normaal dat zulke 112 gesprekken op tv komen. Ik vind dat best vreemd. Luguber.
Ik heb het dan ook over de docu' s over UK VS die gretis aftrek nemen.
Ook daarin komen nabestaanden aan het woord.
Lugubere details worden in topics op FOK! ook beschreven, gespeculeerd, verzonnen en gefantaseerd. Is dat dan minder erg als een opgenomen tape?
Verder vind ik het helemaal prima dat in andere landen geen ruimte is voor daders. Geen genade.
Je roept vanalles en als je daar een gewone vraag op krijgt begin je te draaien en is het allemaal weer teveel moeite, draaikont.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:14 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Moeten we daar nu een diepe, filosofische discussie over voeren?
En wij maken geen documentaire, zijn geen tv serie of programma, enz.
Verschil is natuurlijk wel dat de dader in die docu's vaak al achter slot en grendel zitten. En het vaak een portret is van het monster dat ze daadwerkelijk zijn.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:12 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Ik reageer dan ook op jouw; In de VS is het normaal dat zulke 112 gesprekken op tv komen. Ik vind dat best vreemd. Luguber.
Ik heb het dan ook over de docu' s over UK VS die gretig aftrek nemen.
Lugubere details worden in topics op FOK! ook beschreven, gespeculeerd, verzonnen en gefantaseerd. Is dat dan minder erg als een opgenomen tape?
Verder vind ik het helemaal prima dat in andere landen geen ruimte is voor daders. Geen genade.
30 minuten. (ongeveer)quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:17 schreef PzKpfw het volgende:
Is het bekend hoeveel tijd er zat tussen haar 112-oproep en het moment dat de politie haar vond?
Dat lijkt mij wel dat nabestaanden akkoord gegeven hebben aangezien zij vaak zelf ook nog aan het woord komen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:16 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Verschil is natuurlijk wel dat de dader in die docu's vaak al achter slot en grendel zitten. En het vaak een portret is van het monster dat ze daadwerkelijk zijn.
Kan me ook voorstellen dat de nabestaanden akkoord hebben gegeven op gebruik van audio en video.
Juist. En kiss my turning ass.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:16 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Je roept vanalles en als je daar een gewone vraag op krijgt begin je te draaien en is het allemaal weer teveel moeite, draaikont.
quote:Op donderdag 21 augustus 2025 13:55 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Precies dit. De harde realiteit helaas. Ouders kunnen hun dochters beter op het hart drukken in de nacht altijd met een vriend(in) samen naar huis te fietsen. En daar nooit over te liegen. Is dit niet mogelijk dan haar gewoon zelf ophalen of een taxi bestellen.
We weten sinds de dood van Anne Faber (oktober 2017) dat het gevaar er in de avond
terwijl het nog licht is / schemert ook bestaat. De potentiële daders van dit soort delicten zullen echter op klaarlichte dag minder snel een gelegenheid zien. Marianne Vaatstra (april 1999) moest ook een heel eind door de middle of nowhere fietsen naar huis, maar zij had waarschijnlijk nog geleefd als ze daar niet midden in de nacht bij dat weiland was.
Maar jahet risico voor vrouwen om slachtoffer te worden van (seksueel) geweld op een openbare plaats is nooit volledig uit te bannen. Hoeveel surveillancecamera's je ook ophangt, hoeveel politie er 's nachts ook op de been is. De kans op fatale afloop blijft bij een individueel geval gelukkig zeer klein, maar een vrouw zou zich er eigenlijk altijd bewust van moeten zijn welke potentiële risico's ze wel makkelijk zelf kan voorkomen.
Savannah (juni 2017), Romy (juni 2017) en Lotte (januari 2021) werden ook dood in een sloot gevonden met ernstige verwondingen. Het delict vond in alle gevallen overdag plaats. In hun moordzaken ging het om (semi-)bekendes, dat geeft imo ook aan dat het gevaar ook uit onverwachte hoek kan komen.
https://nl.wikipedia.org/(...)ieuwburg?wprov=sfti1
Terugkomend op de schijnveiligheid en de vergelijkbare zaken die ik eerder vanmiddag aanhaalde: de moord op Julie Van Espen (2019) in Antwerpen bewijst ook weer jouw punt. Dan heb ik het niet over de vergelijking met aanrijdingen/verkeersongevallen, maar het gegeven dat zo'n gruwelijke daad op elk moment van de dag gepleegd kan worden.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 14:20 schreef Caland het volgende:
[..]
Het is allemaal schijnveiligheid. Je kan om drie uur in de middag ook dood worden gereden door een dronken debiel. Vermoedelijk is die kans groter dan dat je in de nacht van je fiets wordt geplukt door een (serie)moordenaar.
Het zijn op dat gebied ook altijd dezelfde users die altijd bij dit soort topics het hoogste woord hebben.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:00 schreef Kim-Holland het volgende:
En toch krijgen miljoenen mensen geen genoeg van misdaadprogramma's, op Netflix of eigen zendkanalen ID en dergelijke. Wat zegt dat over de normen en waarden dan van deze kijkers?
Jullie zitten hier toch ook in elk moord topic? Weliswaar zonder geluid maar genoeg details om van te rillen.
Politie luisterde live mee tijdens de aanval las ik net.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:17 schreef PzKpfw het volgende:
Is het bekend hoeveel tijd er zat tussen haar 112-oproep en het moment dat de politie haar vond?
Ik ben geen kontenlikker.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:23 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Juist. En kiss my turning ass.
Ik gok dat die feestweek afgelast wordt Els.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:12 schreef tesssssssss het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)en-later-was-ze-dood
Elektrische fiets
Lisa (17) werd gevolgd en belde zelf 112, even later vond de politie haar lichaam
De 17-jarige Lisa uit Abcoude belde zelf met de politie, vlak voordat zij werd omgebracht. Dat bevestigt de politie in een persbericht. Zij zou dat hebben gedaan omdat ze werd achtervolgd door een man die zelf ook op de fiets was. Het meisje werd woensdagochtend dood aangetroffen in Duivendrecht. De politie startte direct een groot onderzoek.
Het 17-jarige meisje werd woensdagochtend om 04.15 uur aan de Holterbergweg in Duivendrecht dood aangetroffen. Ze kwam volgens de politie om het leven door 'ernstig geweld'. Volgens de politie heeft het meisje zelf 112 gebeld omdat ze werd gevolgd door een man op een fiets. Volgens een woordvoerder van de politie was de paniek in haar stem te horen. Wat Lisa precies is overkomen, is nog onduidelijk. De dader is nog altijd spoorloos.
Belangrijke getuigen
De politie roept drie specifieke weggebruikers op om zich te melden. Het gaat om drie weggebruikers die mogelijk belangrijke informatie over de verdachte kunnen geven, omdat zij tussen 04.10 en 04.30 uur op de Holterbergweg reden. Het gaat om een scooterrijder en de inzittenden van een lichtkleurig bestelbusje en een Biro.
Bekend is dat Lisa na het uitgaan rond 03.30 uur op haar fiets vertrok vanaf het Leidseplein in Amsterdam. Haar vrienden zouden volgens Het Parool met een taxi naar huis zijn gegaan. Lisa ging op de fiets omdat zij deze, een elektrische herenfiets, niet achter wilde laten, meldt de krant. Zij is onderweg naar huis in elk geval over de Holterbergweg in Duivendrecht gegaan en daar aangevallen. Agenten vonden haar lichaam daar vlak nadat ze 112 had gebeld.
Ontbrekende 7 minuten
Een groot gedeelte van route die Lisa aflegde is goed in beeld, maar van de laatste zeven minuten van die route ontbreken duidelijke beelden. Daarom zoekt de politie mensen die haar tussen de Breitnertoren (nabij het Amstelstation) en de Holterbergweg hebben gezien of mogelijk hebben vastgelegd op beeld. Zij worden opgeroepen zich bij de politie te melden.
De gewelddadige dood van de 17-jarige Lisa uit Abcoude is voor haar familie niet te bevatten. "Onze harten zijn gebroken", zo laten haar ouders in een verklaring weten. De verklaring is naar buiten gebracht door de organisatie Namens de Familie, dat opereert onder de vleugels van Slachtofferhulp Nederland en samenwerkt met de politie en het Openbaar Ministerie.
"We hopen in alle rust en privacy samen te kunnen rouwen om het verlies van Lisa", zeggen de ouders. "We ervaren veel steun in de liefde en het medeleven van familie, vrienden en dorpsgenoten en willen daar onze dankbaarheid voor uitspreken.
Dit raakt iedereen
Het nieuws van het overlijden komt ook in het dorp hard waar verdriet, schrik en ongeloof overheersen. "Dit raakt iedereen", zegt de 85-jarige Els tegen RTL Nieuws. "Volgende week is er feest in het dorp", vertelt ze. De 5-daagse 'Feestweek Abcoude' begint dinsdag. "Het is verschrikkelijk zwaar voor haar ouders dat ze dan hun dochter moeten wegbrengen."
Dat gaat niet omdat we tot noch toe van mening zijn dat een moderne Westerse democratie niet verenigbaar is met een absolute politiestaat waarbij alles en iedereen 24/7 in de gaten wordt gehouden en er constant politie in de buurt is om in te grijpen. Dat zal in een grote stad als Amsterdam ook nooit lukken qua capaciteit.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:24 schreef Black_Baron het volgende:
Het ergste is dat zelfs terwijl ze 112 belde, de politie deze vrouw niet heeft kunnen beschermen.
Als we dat als maatschappij niet kunnen, onze vrouwen en meiden beschermen, en ook onze diensten kunnen dat niet, wat zijn we dan voor samenleving?
Juist. En kiss my turning ass.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:16 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Je roept vanalles en als je daar een gewone vraag op krijgt begin je te draaien en is het allemaal weer teveel moeite, draaikont.
De politie is meteen gekomen maar heeft geen superkrachten om binnen 3 minuten daar te zijn natuurlijk.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:24 schreef Black_Baron het volgende:
Het ergste is dat zelfs terwijl ze 112 belde, de politie deze vrouw niet heeft kunnen beschermen.
Als we dat als maatschappij niet kunnen, onze vrouwen en meiden beschermen, en ook onze diensten kunnen dat niet, wat zijn we dan voor samenleving?
Dat is nog wel vrij lang.quote:
Schijnt dat ze nog aan de lijn was toen het gebeurde. Dan kom je als 112-telefonist ook niet lekker thuisquote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:25 schreef maily het volgende:
[..]
Ik gok dat die feestweek afgelast wordt Els.
Ja, ik denk ook niet dat dat sneller kan. Of er moet toevallig net een politie-auto in de buurt rijden. Maar dat zou wel heel toevallig zijn.quote:
Ja inderdaad. Maar dit lijkt mij geen dader die zomaar ineens zonder opmaat zo'n meisje zwaar mishandelt tot de dood erop volgt. Als het niet die gek van eerder die dag was, dan is het een ander die ook al een toenemend spoor van vernieling heeft veroorzaakt durf ik te weddenquote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:02 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ja oke. Mits dat uberhaupt een en dezelfde dader is natuurlijk.
Het kan ook wel degelijk helpen om meer details te delen in een verschrikkelijke zaak als deze. Het is mogelijk dat als je het 112-gesprek op het journaal afspeeld dat er iemand de stem van de dader herkent en de zaak direct opgelost kan worden.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:12 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook over de docu' s over UK VS die gretig aftrek nemen.
Eh er is een reden dat rechercheurs als het niet hoeft het geluid uitzetten bij gruwelijke video's die ze moeten bekijken in het kader van het onderzoek. Als je heel journaalkijkend Nederland wilt traumatiseren, dan is jouw idee echt uitstekend maar ik denk het andere doelen voorbij gaat schieten.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:36 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het kan ook wel degelijk helpen om meer details te delen in een verschrikkelijke zaak als deze. Het is mogelijk dat als je het 112-gesprek op het journaal afspeeld dat er iemand de stem van de dader herkent en de zaak direct opgelost kan worden.
Als de stem van de dader uberhaupt te horen is.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:36 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het kan ook wel degelijk helpen om meer details te delen in een verschrikkelijke zaak als deze. Het is mogelijk dat als je het 112-gesprek op het journaal afspeeld dat er iemand de stem van de dader herkent en de zaak direct opgelost kan worden.
We kunnen als maatschappij nooit 100% veiligheid garanderen, dat willen bereiken zou ook volslagen debiel zijn.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:24 schreef Black_Baron het volgende:
Mag niet. Krijg ik weer DMs van @Capricia.quote:
Dat hangt natuurlijk af van wat er op zo'n gesprek te horen is. Stel het is een seriemoordenaar en je kunt door een snelle oplossing van de zaak een 2e moord voorkomen?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:39 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Eh er is een reden dat rechercheurs als het niet hoeft het geluid uitzetten bij gruwelijke video's die ze moeten bekijken in het kader van het onderzoek. Als je heel journaalkijkend Nederland wilt traumatiseren, dan is jouw idee echt uitstekend maar ik denk het andere doelen voorbij gaat schieten.
Dat had ik ook al gedacht ja. Dat heeft veel tijd gekost, waarschijnlijk.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:46 schreef UitStraling het volgende:
Wellicht had dat meisje nog geleefd als ze 112 niet gebeld had.
Dat denk ik niet. Ik geloof dat het doel van dit stuk afval precies dát is geweest wat is gebeurd.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:46 schreef UitStraling het volgende:
Wellicht had dat meisje nog geleefd als ze 112 niet gebeld had.
Zou moord het doel geweest zijn en niet verkrachting denk je?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:49 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Ik geloof dat het doel van dit stuk afval precies dát is geweest wat is gebeurd.
Beide.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:50 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Zou moord het doel geweest zijn en niet verkrachting denk je?
Misschien gaat het wel om een doorgewinterde vrouwenhater, dat zou de femicidediscussie goed doen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:50 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Zou moord het doel geweest zijn en niet verkrachting denk je?
Die zullen hopelijk wel slachtofferhulp krijgen?quote:Aan het einde van de uitgaansnacht vertrok de vriendengroep met de taxi naar Abcoude, maar Lisa wilde haar lichtgrijze herenfiets van het merk Cowboy niet bij het Leidseplein laten staan.
vwo leerling, daar leer je geen straat.quote:Onlangs behaalde ze haar vwo-diploma
Is dat de Cowboy herenfiets?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 17:02 schreef tesssssssss het volgende:
[ afbeelding ]
Colum van Nienke 'sGravenmade.
Het Rode handtasje.
'Het rode handtasje,' begint Nienke haar online column. 'Ik denk steeds aan het rode handtasje. Hoe het bungelde aan haar stuur, terwijl ze door de nacht reed. Een nacht die ook aan haar toebehoorde, want we hebben allemaal vierentwintig uur in onze dag. Vierentwintig uur die we mogen benutten hoe en waar we willen.
Het tasje aan haar stuur, met portemonnee, een lipglossje en haar huissleutels. Of zaten die bij haar fietssleutels in het slot gestoken? Of tussen haar vingers geklemd? Haar telefoon, waar appjes op binnenkwamen over de avond. Dat het zo leuk was geweest en 'stuur je even als je veilig thuis bent?' Een extra haarelastiekje.
Het maakt niet uit wat er in het rode handtasje zat. Het enige wat uitmaakt is dat het tasje niets kan zeggen, terwijl het tasje alles heeft gezien. Misschien heeft het tasje één seconde hetzelfde gedacht als ik. Waarom gaat ze niet in de taxi met haar vrienden? Is het wel slim om alleen op de fiets te stappen? Misschien is het tasje daar rood door geworden. Door de schaamte die ik ook meteen voelde na die gedachte.
Want hoe durf ik haar medeplichtig te maken? Waar halen wij als maatschappij het gore lef vandaan om meisjes en vrouwen almaar medeplichtig te maken aan hun eigen rampspoed, hun eigen trauma, hun eigen dood.
Waarom ging ze zo laat nog fietsen? Waarom trok ze uitgerekend dát aan? Waarom ging ze met die engerd mee? Waarom schatte zíj de situatie zo verkeerd in? Dingen die ik mezelf ook heb verweten, want de nacht behoort ook niet aan mij toe.
De nacht is van het gevaar en dat hebben we maar te slikken. De nacht is van de man in de bosjes, de seks zonder consent en de dood op onze hielen. De straten zijn van priemende ogen, sissende tongen en losse handen. Het donker geeft ons nog meer restricties, beperkingen en onvrijheid.
Veilig over straat
's Gravemade eindigt haar column met de rake woorden: 'Ik eis de nacht op. Ik eis de straten op. Ik eis dat de angst wordt verlegd. Ik eis vierentwintig uur in mijn dag. Ik eis dat meisjes van 17 veilig thuiskomen. #rechtopdenacht
Nee, ik denk het niet die was lichtgrijs, die van haar.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:52 schreef Nober het volgende:
[..]
Die zullen hopelijk wel slachtofferhulp krijgen?
[..]
vwo leerling, daar leer je geen straat.
[..]
Is dat de Cowboy herenfiets?
Moeten ze daar heen teleporteren ofzoquote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:24 schreef Black_Baron het volgende:
jezus wat een dommigheid.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:24 schreef Black_Baron het volgende:
Ze had toch een electrische fiets?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:55 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Nee. Die staat bij de tent.
[ afbeelding ]
Dat is het ook.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:58 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ze had toch een electrische fiets?
Heb je gezien wat er de afgelopen 24 uur voorbij gekomen is (diverse daders)?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:57 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Moeten ze daar heen teleporteren ofzo
Dat is duidelijk een cowboy elektrische fiets op die foto.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:58 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Zeker. Belachelijk zelfs. Dat vrouwen gewoon niet normaal veilig zijn.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:58 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
jezus wat een dommigheid.
Het niet normaal vinden is iets anders dan dom roepen dat de politie onvoldoende gedaan zou hebben of meer had kunnnen doen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:00 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Zeker. Belachelijk zelfs. Dat vrouwen gewoon niet normaal veilig zijn.
Accu zit dan in het frame tussen zadel en trappers? Ik ken de fiets verder niet.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:58 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dat is een electrische fiets.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:58 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ja idd, zeker als het een dader betreft die nog niet bij justitie bekend is (i.t.t. bijvoorbeeld een Michael P.) waardoor DNA-dadersporen niet direct tot een match leiden. Als het tegenzit en er ook geen daadwerkelijk camerabewijs is, is er eerst een grootschalig bevolkingsonderzoek om zeker te zijn wie dit had op z’n geweten heeft.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:02 schreef klaasweetalles het volgende:
Dit hoeft niet lang te duren maar kan wel lang duren
Dat was ook zeker niet mijn insteek.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:01 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Het niet normaal vinden is iets anders dan dom roepen dat de politie onvoldoende gedaan zou hebben of meer had kunnnen doen.
Op naar een land waar meer camera's hangen dan dat er mensen wonen dus?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:00 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Heb je gezien wat er de afgelopen 24 uur voorbij gekomen is (diverse daders)?
Vrouw vermoord, diverse vrouwen gruwelijk aangerand terwijl ze overdag in een bos liepen.
Ik vind het niet normaal.
Zoiets ja. Maar het is dus kennelijk wel een electrische fiets.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:01 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Accu zit dan in het frame tussen zadel en trappers? Ik ken de fiets verder niet.
Als je alleen in een bos loopt en je komt zo een gek tegen dan ben je ook al te laat om de politie te bellen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:01 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Dat was ook zeker niet mijn insteek.
Her gaat over onze maatschappij als geheel.
Ze mogen ook dna testen checken bij commerciele dna databases. Genealogie sites bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:01 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ja idd, zeker als het een dader betreft die nog niet bij justitie bekend is (i.t.t. bijvoorbeeld een Michael P.) waardoor DNA-dadersporen niet direct tot een match leiden. Als het tegenzit en er ook geen daadwerkelijk camerabewijs is, is er eerst een grootschalig bevolkingsonderzoek om zeker te zijn wie dit had op z’n geweten heeft.
Ja. Dat is toch triest?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:03 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Als je alleen in een bos loopt en je komt zo een gek tegen dan ben je ook al te laat om de politie te bellen.
Dat is wel erg, maar wel waar.
Die fiets kost 3000 euro die wilde ze niet in de stad laten staan. Daarom is ze gaan fietsen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:04 schreef roos94 het volgende:
Maar hoe kom je er bij snachts 50min te gaan fietsen?
Hebben ze in dat dorp geen 24/7 bewaakte fietsenstallingen?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:06 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Die fiets kost 3000 euro die wilde ze niet in de stad laten staan. Daarom is ze gaan fietsen.
Wat een kul.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:24 schreef Black_Baron het volgende:
Wat is er mis met na het uitgaan naar huis willen fietsen? Als dat nou ergens normaal is, is het Nederland wel.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:04 schreef roos94 het volgende:
Meestal zijn stappers geen 50 minuten onderweg midden in de nacht in hun eentje.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:07 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Wat is er mis met na het uitgaan naar huis willen fietsen? Als dat nou ergens normaal is, is het Nederland wel.
Hoe kunnen we onze vrouwen en meiden beter beschermen?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:07 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Wat een kul.
Aangezien we nog niet de Star Trek techniek hebben om agenten rechtstreeks en a la minuut naar de plaats van onheil te kunnen overstralen, is er niks wat de 112 medewerker en de politie hadden kunnen doen.
Op het moment dat er een melding binnen komt worden meteen de benodigde diensten ingeschakeld, en hoe snel die ter plaatse zijn is puur afhankelijk van waar de dichtstbijzijnde politiewagen (in dit geval) op dat moment is.
Ook als ze er binnen 10 seconden zijn, kan het ergste al gebeurd zijn.
Wat is meer waard die fiets of haar levenquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:06 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Die fiets kost 3000 euro die wilde ze niet in de stad laten staan. Daarom is ze gaan fietsen.
3290 euro om precies te zijn.
Dat weet ik niet.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:07 schreef Caland het volgende:
[..]
Hebben ze in dat dorp geen 24/7 bewaakte fietsenstallingen?
Als iedereen haar gewoon naar huis had laten fietsen dan was er geen enkel probleem geweest.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:08 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Wat is meer waard die fiets of haar leven
Toch niet zo slim van haar om naar huis te fietsen
Wat is jouw antwoord?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:08 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Hoe kunnen we onze vrouwen en meiden beter beschermen?
Dit is toch een grote faal als maatschappij.
Ja. 17 jarigen kunnen wel eens een domme beslissing nemen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:08 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Maar als iemand dat dan wel doet maakt het dat nog geen probleem, of iets dat niet zou moeten kunnen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:08 schreef roos94 het volgende:
[..]
Meestal zijn stappers geen 50 minuten onderweg midden in de nacht in hun eentje.
quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:04 schreef roos94 het volgende:
Haar drie vrienden konden haar dus niet overtuigen om mee te gaan in de taxi naar Abcoude, omdat ze de dure Cowboy-fiets niet achter wilde laten. Eigenlijk een heel menselijke reactie op een moment dat ze geen enkel besef heeft welk noodlot haar te wachten staat. Voor hetzelfde geld had ze die route van Amsterdam-Centrum naar huis al vaker ’s nachts in haar eentje afgelegd en was ze niet direct bang om iemand tegen te komen die haar iets wilde aan doen. Of had ze gewoon zin om nog een stuk te fietsen op een relatief warme zomernacht. We weten het nietquote:Aan het einde van de uitgaansnacht vertrok de vriendengroep met de taxi naar Abcoude, maar Lisa wilde haar lichtgrijze herenfiets van het merk Cowboy niet bij het Leidseplein laten staan. Rond 03.30 uur in de ochtend fietste ze richting Abcoude. Daarbij volgde ze een standaardroute over de Holterbergweg richting het AMC.
Man man man. Het is toch niet haar schuld dat ze een gek treft?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:08 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Waarom denk je dat ik het in de groep gooi?quote:
Nee, maar we leven niet in 1800 waar we geen flauw idee hebben wat er buiten onze wijk gebeurt.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:11 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Man man man. Het is toch niet haar schuld dat ze een gek treft?
Het zou moeten kunnen maar het kan niet.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:10 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Maar als iemand dat dan wel doet maakt het dat nog geen probleem, of iets dat niet zou moeten kunnen.
Iedere idioot weet dat snacht terugfietsen rond dat tijdstip in principe gewoon niet veilig isquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:10 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ja. 17 jarigen kunnen wel eens een domme beslissing nemen.
Het zou gewoon veilig moeten zijn voor haar.
Ik word misselijk van mensen die de verantwoording (al is het maar deels) bij haar leggen.
Dorp? Ze fietste vanuit Amsterdam naar huis en dat is niet echt een dorp.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:07 schreef Caland het volgende:
[..]
Accepteren dat incidenten erbij horen, daar heeft de maatschappij verder weinig mee te maken.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:11 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Waarom denk je dat ik het in de groep gooi?
Pepperspray standaard legaal voor vrouwen? Mannen die herhaaldelijk een misdrijf plegen voor altijd opsluiten? Meer investeren in de GGZ? Ik weet het niet.
Oh.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:13 schreef -river- het volgende:
[..]
Dorp? Ze fietste vanuit Amsterdam naar huis en dat is niet echt een dorp.
Dat laatste sowieso, maar dat moet ook gewoon los van deze zaak natuurlijk.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:11 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Pepperspray standaard legaal voor vrouwen? Mannen die herhaaldelijk een misdrijf plegen voor altijd opsluiten? Meer investeren in de GGZ? Ik weet het niet.
Jep. Het zijn en blijven persoonlijke keuzes. Haar vrienden konden haar niet dwingen mee te gaan in de taxi. Wellicht had ze eens met haar ouders afspraken gemaakt om niet alleen in de nacht naar huis te fietsen, maar dan kan ze dan toch op enig moment van afwijken.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:10 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Dat zou kunnen. Maar als iemand dat dan wel doet maakt het dat nog geen probleem, of iets dat niet zou moeten kunnen.
quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:05 schreef klaasweetalles het volgende:
Het blijft toch altijd wel toevallig
Toevallig dat dit meisje net die ene gek op haar pad kruiste net zoals M. Vaaststra dat ook deed
Is het dan wel TOEVAL vraag ik me af?
Misschien is het gewoon geen toeval dat mensen die een moord of een verkrachting willen uitvoeren juist rond dat tijdstip gewoon op hun fiets stappen
Misschien had deze gek deze route al 100 keer s nacht gedaan in de hoop dat hij iemand tegen zou komen
De politie moet dus niet alleen naar die beelden van die nacht kijken
De politie moet ook beelden van eerdere dagen gaan bekijken, misschien wel de beelden van de afgelopen 2 maanden of langer om te kijken wie er in de nacht langs die locatie fietsen en of er iedere keer mogelijk iemand die vaker op die beelden voorkomt, en mogelijk aan een signalement voldoet die mogelijk door het meisje nog is medegedeeld
Een dader heeft meestal een patroon in zo een situatie
Het gaat altijd om Patronen
Gekkies hebben vaak een Patroon in hun doen en laten
Een gek kan je overal aantreffenquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:11 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Man man man. Het is toch niet haar schuld dat ze een gek treft?
Dat kun je niet.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:08 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Je wil zo min mogelijk van deze zaken.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:14 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Dat laatste sowieso, maar dat moet ook gewoon los van deze zaak natuurlijk.
Vrouwen opsluiten dan maar na 20:00, zodat ze niet midden in de nacht op straat kunnen zijn?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:12 schreef roos94 het volgende:
[..]
Nee, maar we leven niet in 1800 waar we geen flauw idee hebben wat er buiten onze wijk gebeurt.
Dit gaat over Els en RTL.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:29 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Schijnt dat ze nog aan de lijn was toen het gebeurde. Dan kom je als 112-telefonist ook niet lekker thuis
Dan voel je je echt éxtreem machteloos.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:29 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Schijnt dat ze nog aan de lijn was toen het gebeurde. Dan kom je als 112-telefonist ook niet lekker thuis
Verplicht op taekwondo, jiujitsu en worstelen tot minstens hun 12de.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:08 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
nee je gaat gewoon niet alleenquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:15 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Vrouwen opsluiten dan maar na 20:00, zodat ze niet midden in de nacht op straat kunnen zijn?
Het is nu ook niet zo dat er in Nederland elke dag een vrouw van haar fiets getrokken wordt en verkracht of vermoord wordt. Al doet het nieuws de laatste dagen wat anders vermoeden. Het lijkt gewoon pure domme pech, dat zij slachtoffer is geworden. Om het als dom o.i.d. te bestempelen dat ze naar huis gefietst is vind ik persoonlijk absurd.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:12 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Het zou moeten kunnen maar het kan niet.
Kan me voorstellen dat een tiener na een gezellige uitgaansavond/-nacht hier niet direct (op filosofische wijze) bij stil staat. We weten niet hoe haar leven er uit zag. Wellicht had ze het ‘geluk’ als 17-jarige om nog niet eerder een echt nare situatie met een (vreemde) man meegemaakt te hebben en speelde zo’n scenario nooit in haar hoofd.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:08 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Dat blijkt uit dit antwoord, waarvoor dank.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:11 schreef Black_Baron het volgende:
Sta ik in principe niet onwelwillend tegen over.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:11 schreef Black_Baron het volgende:
Pepperspray standaard legaal voor vrouwen?
Idem, maar TBS is ook een mogelijkheid.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:11 schreef Black_Baron het volgende:
Mannen die herhaaldelijk een misdrijf plegen voor altijd opsluiten?
Dat lijkt me sowieso een goed idee.quote:
Ik ook niet.quote:
In een bos bij Zeist ook 2 of 3 vrouwen extreem aangerand in de afgelopen 24 uur.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:15 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Vrouwen opsluiten dan maar na 20:00, zodat ze niet midden in de nacht op straat kunnen zijn?
Ze wou de fiets niet in AMSTERDAM laten staan.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:07 schreef Caland het volgende:
[..]
Uiteraard is het dom. Die weg komt volgens mij langs de Bijlmer. Daar moet je ‘s nachts natuurlijk niet fietsen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:17 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Het is nu ook niet zo dat er in Nederland elke dag een vrouw van haar fiets getrokken wordt en verkracht of vermoord wordt. Al doet het nieuws de laatste dagen wat anders vermoeden. Het lijkt gewoon pure domme pech, dat zij slachtoffer is geworden. Om het als dom o.i.d. te bestempelen dat ze naar huis gefietst is vind ik persoonlijk absurd.
Ja, in dat dorp hebben ze toch wel stallingen?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:18 schreef maily het volgende:
[..]
Ze wou de fiets niet in AMSTERDAM laten staan.
En de jongens?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:17 schreef Nober het volgende:
[..]
Verplicht op taekwondo, jiujitsu en worstelen tot minstens hun 12de.
Bij deze benadruk ik het nog even.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:19 schreef Ericr het volgende:
Victim blaming is weer hip? Tieners maar binnenhouden tot ze volwassen zijn? En dat kan daarna zelfs overdag misgaan maar dat lag bij Anne Faber natuurlijk ook aan de route.
Diep tragisch dit maar sommigen wil het liefst nog even benadrukken dat Lisa beter een andere keuze had gemaakt. Achteraf altijd makkelijk praten
Volgens mij is zo een willekeurige moord vaak ook niet het eerste misdrijf van zo'n kerel.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:19 schreef Ericr het volgende:
Victim blaming is weer hip? Tieners maar binnenhouden tot ze volwassen zijn? En dat kan daarna zelfs overdag misgaan maar dat lag bij Anne Faber natuurlijk ook aan de route.
Diep tragisch dit maar sommigen wil het liefst nog even benadrukken dat Lisa beter een andere keuze had gemaakt. Achteraf altijd makkelijk praten
Fatsoenlijk straffen zou wel een mooi begin zijn. Ook de herinvoering van de doodstraf voor daders van moorden als deze lijkt me noodzakelijk.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:11 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Jéé iedereen maakt wel eens een beslissing waar je achteraf denk poeh dat had ik beter niet kunnen doen. Zeker op die leeftijd. Ook wel eens midden in de nacht staan liften of bezopen lopend of fietsend alleen naar huis gegaan. Nu zou ik dat niet meer doen. Het gaat gelukkig meestal wel goed.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:12 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Iedere idioot weet dat snacht terugfietsen rond dat tijdstip in principe gewoon niet veilig is
Het is zelfs niet veilig om rond dat tijdstip rond het centrum van amsterdam rond te lopen als 17 jarige meisje laat staan dat je zo een afstand midden in de nacht gaat terug fietsen van a naar b in dit geval
laten we wel even realistische zijn
Ja dat kanquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:18 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Kan me voorstellen dat een tiener na een gezellige uitgaansavond/-nacht hier niet direct (op filosofische wijze) bij stil staat. We weten niet hoe haar leven er uit zag. Wellicht had ze het ‘geluk’ als 17-jarige om nog niet eerder een echt nare situatie met een (vreemde) man meegemaakt te hebben en speelde zo’n scenario nooit in haar hoofd.
Durf wel te stellen dat ze eerder die taxi had genomen als er recent nog een moord op een (jonge) vrouw uitgebreid in het nieuws was gekomen. Dat is toch vaak weer die eye-opener. In de maanden na de moord op Anne Faber vermeden ongetwijfeld meer vrouwen dan normaal de eenzame fietsritten.
gelukkig weet jij allesquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:21 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ja dat kan
Maar iedereen kent de gevaren wat er wel niet kan gebeuren
Ze vond de fiets blijkbaar zo belangrijk dat ze die keuze maakte
Het ging haar om de waarde van de fiets
Mogelijk was die fiets van haar ouders en was ze er voorzichtig mee
Toch blijft het een rare keuze om die toch te maken, maar iedereen gaat er vanuit dat zoiets haar of hem niet zal overkomen inderdaad
Er is gewoon een kansberekening.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:17 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Het is nu ook niet zo dat er in Nederland elke dag een vrouw van haar fiets getrokken wordt en verkracht of vermoord wordt. Al doet het nieuws de laatste dagen wat anders vermoeden. Het lijkt gewoon pure domme pech, dat zij slachtoffer is geworden. Om het als dom o.i.d. te bestempelen dat ze naar huis gefietst is vind ik persoonlijk absurd.
Ik volg je hierin. De moord op Lisa gaat nu ongetwijfeld voor een hoop vrouwen die vaker (een langer stuk) alleen fietsen weer een wake up call zijn. Zelfde tragiek als met (vlieg)rampen waarvan we achteraf zeggen dat ze makkelijk hadden konden voorkomen worden met voorzorgmaatregel x.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:12 schreef roos94 het volgende:
[..]
Nee, maar we leven niet in 1800 waar we geen flauw idee hebben wat er buiten onze wijk gebeurt.
Dat meisje was een heel stuk minder bang uitgevallen dan jij.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:21 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ja dat kan
Toch blijft het een rare keuze om die toch te maken, maar iedereen gaat er vanuit dat zoiets haar of hem niet zal overkomen inderdaad
quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:18 schreef maily het volgende:
[..]
Ze wou de fiets niet in AMSTERDAM laten staan.
Ik sta nergens meer van te kijken als het blijkt dat het weer een TBS client op verlof is geweest.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:21 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Volgens mij is zo een willekeurige moord vaak ook niet het eerste misdrijf van zo'n kerel.
Bij Faber wat het helemaal duidelijk. Wat een faal.
Klopt.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:21 schreef Soury het volgende:
[..]
Jéé iedereen maakt wel eens een beslissing waar je achteraf denk poeh dat had ik beter niet kunnen doen. Zeker op die leeftijd. Ook wel eens midden in de nacht staan liften of bezopen lopend of fietsend alleen naar huis gegaan. Nu zou ik dat niet meer doen. Het gaat gelukkig meestal wel goed.
Liever blo Jan dan doh Jan.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:22 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Dat meisje was een heel stuk minder bang uitgevallen dan jij.
Ga er maar vanuit dat het feest niet doorgaatquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:26 schreef Boca_Raton het volgende:
In Abcoude is er de komende week de Feestweek. Zullen ze deze afzeggen? Het is een heel groot evenement.
Jep, kippenvel als ik weer aan die weken terugdenkquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:21 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Volgens mij is zo een willekeurige moord vaak ook niet het eerste misdrijf van zo'n kerel.
Bij Faber wat het helemaal duidelijk. Wat een faal.
Ik weet inderdaad dat dit een verkeerde keuze van dit meisje was. Ze had die fiets gewoon kunnen laten en in die uber kunnen stappen.quote:
Die kans is waarschijnlijk inderdaad groter, maar in Nederland niet zo groot dat je je daar normaal gezien echt druk over maakt - zeker niet als je dat stuk wellicht al vaker 's nachts gefietst hebt en het altijd goed gegaan is. Tenzij, zoals Gretzl terecht zegt, er toevallig net zo'n voorval in het nieuws geweest is.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:22 schreef roos94 het volgende:
[..]
Er is gewoon een kansberekening.
Als jij doordeweeks om 13.00 smiddags door de binnenstad van Groningen fietst kan je van je fiets getrokken worden.
Maar de kans dat je van je fiets getrokken wordt als je in je eentje midden in de nacht in de buurt van een Amsterdams bos fietst, is groter. Simpel.
Omdat je alleen bent, het donker is, niemand jou ziet, en je dus een makkelijkere prooi bent voor kwaadwillenden.
Er zijn vele duizenden misschien wel miljoenen mensen vermoord omdat ze op x plek liepen. Deze verhalen zijn alom bekend. Je hoort ze bijna dagelijks.
En het is niet hun schuld. Nooit. Maar je logische verstand gebruiken kan af en toe geen kwaad. Het is 2025. De verhalen en gevaren zijn bekend. We leven in een tijdperk waar alles en iedereen gedeeld wordt. Ook nare dingen. Mensen zouden daarvan moeten leren.
Zou ik ook zeggen. Tenzij er een statement komt in de trant van: "Ze zou het zelf zus en zo."quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:27 schreef jigggy het volgende:
[..]
Ga er maar vanuit dat het feest niet doorgaat
Jep. Ik ben inmiddels wel van mening geraakt - ook met allerlei werkervaring die ik inmiddels heb opgedaan in de verkeerswereld - dat het eigenlijk ook bij wet verboden zou moeten zijn om met een bepaald promillage of hoger nog op de fiets te stappen. In Nederland zijn we inmiddels best goed met het alcoholvrij autorijden, maar wanneer mensen met de fiets veranderen de grenzen soms totaal. Terwijl je als fietser - zeker op een elektrische - toch enorm kwetsbaar bent in het verkeer.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:21 schreef Soury het volgende:
[..]
Jéé iedereen maakt wel eens een beslissing waar je achteraf denk poeh dat had ik beter niet kunnen doen. Zeker op die leeftijd. Ook wel eens midden in de nacht staan liften of bezopen lopend of fietsend alleen naar huis gegaan. Nu zou ik dat niet meer doen. Het gaat gelukkig meestal wel goed.
Het is geen verkeerde keuzequote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:29 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ik weet inderdaad dat dit een verkeerde keuze van dit meisje was. Ze had die fiets gewoon kunnen laten en in die uber kunnen stappen.
De kans dat die fiets uitgerekend in die nacht toevallig gepikt zou zijn is waarschijnlijk misschien net zo groot als je die ene gek op je weg terug tegenkomt
maar dit allemaal achteraf gelul
Ik vraag me ook af of die dader haar al vanaf Amsterdam had gevolgd op een of andere manier toen ze terugfietste vanuit amsterdam
het is net allemaal net weer te toevallig allemaal
toevalligheden geloof ik niet zo in
Hoe groot is de kans dat je snacht een meisje tegenkomt fietsend ergens en dat je die besluit te gaan vermoorden of te gaan verkrachten
Die kans is niet zo groot
Ja. En ik ben het eens met iedereen die zegt dat je niet alles kunt voorkomen. Maar dit was er wel een die te voorkomen was geweest.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:28 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Jep, kippenvel als ik weer aan die weken terugdenk![]()
Zeker een van de allergrootste fails uit de Nederlandse rechtsgeschiedenis, een psychopaat met ernstig recidivegevaar extreem vroeg teruglaten in de maatschappij.
En die zaak bewees helaas ook dat je als vrouw op een nazomerse vrijdagavond - in het daglicht - ook niet 100% veilig bent in een natuurgebied waar genoeg mensen recreëren/rondlopen.
Het is immers altijd de schuld van de vrouwen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:30 schreef Kim-Holland het volgende:
Zelfs thuis wordt je als vrouw gewoon vermoord voor een paar duiten of een gouden armband. Zie de moord op bejaarden. Ook eigen schuld? want dan had ze maar geen armband moeten dragen? Of had ze maar niet de deur moeten openen?
Haar uitvaart valt in die week geloof ik.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:29 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Zou ik ook zeggen. Tenzij er een statement komt in de trant van: "Ze zou het zelf zus en zo."
En dan nog zal het niet hetzelfde zijn. En terecht.
Verplicht een enkelband.quote:
Michael Panhuis had geen TBS en geen verlof.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:25 schreef -river- het volgende:
[..]
Ik sta nergens meer van te kijken als het blijkt dat het weer een TBS client op verlof is geweest.
Heb ik ook begrepen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:31 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Haar uitvaart valt in die week geloof ik.
Je mag ook geen fiets besturen met een slok op. Pakkans is wat klein.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:30 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Jep. Ik ben inmiddels wel van mening geraakt - ook met allerlei werkervaring die ik inmiddels heb opgedaan in de verkeerswereld - dat het eigenlijk ook bij wet verboden zou moeten zijn om met een bepaald promillage of hoger nog op de fiets te stappen. In Nederland zijn we inmiddels best goed met het alcoholvrij autorijden, maar wanneer mensen met de fiets veranderen de grenzen soms totaal. Terwijl je als fietser - zeker op een elektrische - toch enorm kwetsbaar bent in het verkeer.
Het is gewoon ziek allemaal. Wat zijn dit voor mensen die dat doen?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:30 schreef Kim-Holland het volgende:
Zelfs thuis wordt je als vrouw gewoon vermoord voor een paar duiten of een gouden armband. Zie de moord op bejaarden. Ook eigen schuld? want dan had ze maar geen armband moeten dragen? Of had ze maar niet de deur moeten openen?
We gaan er voor het gemak even vanuit dat elke 17-jarige zich daar bewust van is, maar wil nog niet zeggen dat de gedachten voorafgaand of tijdens elke fietsrit dan ook richting een doemscenario gaan. Het is goed voor te stellen dat ze op dat moment niet bezig was met enig gevaar of de instelling had dat de kans om een moordenaar/verkrachter tegen te komen enorm klein was.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:21 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ja dat kan
Onzin verhaalquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:29 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Die kans is waarschijnlijk inderdaad groter, maar in Nederland niet zo groot dat je je daar normaal gezien echt druk over maakt - zeker niet als je dat stuk wellicht al vaker 's nachts gefietst hebt en het altijd goed gegaan is. Tenzij, zoals Gretzl terecht zegt, er toevallig net zo'n voorval in het nieuws geweest is.
Hear, hear.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:33 schreef Gretzl het volgende:
[..]
We gaan er voor het gemak even vanuit dat elke 17-jarige zich daar bewust van is, maar wil nog niet zeggen dat de gedachten voorafgaand of tijdens elke fietsrit dan ook richting een doemscenario gaan. Het is goed voor te stellen dat ze op dat moment niet bezig was met enig gevaar of de instelling had dat de kans om een moordenaar/verkrachter tegen te komen enorm klein was.
Lisa valt niets kwalijks te nemen.
Oh ja, het is toch veranderd lees ik nu. Maar omdat er idd vrijwel nooit op gehandhaafd wordt zijn er teveel fietser met een andere maatstaf (diegenen die ook niet zo snel een taxi of een lift willen regelen).quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:32 schreef Soury het volgende:
[..]
Je mag ook geen fiets besturen met een slok op. Pakkans is wat klein.
quote:Krijg ik straf als ik dronken op de fiets zit?
Ja, je kunt een bekeuring of een rijverbod krijgen voor het rijden onder invloed, ook als fietser. Als fietser mag je ongeveer twee glazen alcohol drinken. Dit komt overeen met 0,5 promille.
De officier van justitie bepaalt de hoogte van het boetebedrag. Bekijk de boetebase van het Openbaar Ministerie.
Ja. Als we als maatschappij vrouwen zo in de steek laten, dan moeten ze zichzelf kunnen beschermen. Ik ben helemaal voor.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:33 schreef TLC het volgende:
Het zou wettelijk toegestaan moeten worden om pepperspray bij je te hebben.
waaromquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:35 schreef klaasweetalles het volgende:
Is er een foto van het slachtoffer online?
Ja zodat iemand dat voor een kul reden het in je gezicht kan spuiten, handig ook voor mensen die daar misbruik van maken en er met je tas vandoor gaan.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:33 schreef TLC het volgende:
Ik word er ook misselijk van.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:35 schreef Tjacka het volgende:
Kap eens met die victim blaming. Ik kan echt boos worden
zie ook ergens hierboven, ene Els wordt geïnterviewd door RTL nieuws; "het is volgende week feestweek in Abcoude; het zal wel heel moeilijk worden voor de ouders om dan hun dochter weg te brengen"quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:26 schreef Boca_Raton het volgende:
In Abcoude is er de komende week de Feestweek. Zullen ze deze afzeggen? Het is een heel groot evenement.
In zo' n groot evenement gaat veel tijd, planning en geld inzitten. Persoonlijk zou ik het stom vinden om die hele week niet door te laten gaan vanwege deze moord, hoe erg ook.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:26 schreef Boca_Raton het volgende:
misschien wordt het daar eens tijd voorquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:36 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
In zo' n groot evenement gaat veel tijd, planning en geld inzitten. Persoonlijk zou ik het stom vinden om die hele week niet door te laten gaan vanwege deze moord, hoe erg ook.
Dan zou je heel Nederland wel op slot kunnen zetten en elk stads/dorpfeest moeten annuleren want er gebeuren dagelijks de vreselijkste dingen.
Hier ben ik het wel mee eens. Het is een relatief veilig wapen, maar kan wel je leven redden (als je de kans hebt om het op tijd uit je tas/zak te halen).quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:33 schreef TLC het volgende:
Geen flauw idee waarom de mening van random bejaarde Els relevant is mbt deze gebeurtenissen eigenlijk.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:36 schreef maily het volgende:
[..]
zie ook ergens hierboven, ene Els wordt geïnterviewd door RTL nieuws; "het is volgende week feestweek in Abcoude; het zal wel heel moeilijk worden voor de ouders om dan hun dochter weg te brengen"
wtf Els
Uiteraard.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:31 schreef UitStraling het volgende:
[..]
Het is immers altijd de schuld van de vrouwen.
Ik ken ook wel een paar vriendinnen die zich niet in een vrijheid willen laten beperken en er niet zo’n moeite mee hebben (hadden) om bepaalde routes ’s nachts alleen te fietsen. Maar dat ging dan wel om kleinere afstanden en volgens mij ook in dichterbevolkt gebied, geen achteraf fietspaden of wegen over het platteland.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:29 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Die kans is waarschijnlijk inderdaad groter, maar in Nederland niet zo groot dat je je daar normaal gezien echt druk over maakt - zeker niet als je dat stuk wellicht al vaker 's nachts gefietst hebt en het altijd goed gegaan is. Tenzij, zoals Gretzl terecht zegt, er toevallig net zo'n voorval in het nieuws geweest is.
Zijn die in Nederland gangbaar? In Amerika is het heel populair en het is waanzinnig om te zien hoe ze aan de hand daarvan decennia oude coldcases kunnen oplossen. Maar ik dacht altijd dat in Nederland particuliere DNA-databases weinig populair en dus nuttig waren.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:04 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ze mogen ook dna testen checken bij commerciele dna databases. Genealogie sites bijvoorbeeld.
OMFG, wat erg.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:52 schreef Nober het volgende:
Aan het einde van de uitgaansnacht vertrok de vriendengroep met de taxi naar Abcoude, maar Lisa wilde haar lichtgrijze herenfiets van het merk Cowboy niet bij het Leidseplein laten staan.
Nee en de familie wil het ook niet hebben.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:35 schreef klaasweetalles het volgende:
Is er een foto van het slachtoffer online?
Het valt onder de wapenwet, en daar zal wel een goede reden voor zijn.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:40 schreef Zoddie het volgende:
Iedereen zou Pepperspray mogen hebben.
Misbruik je het, dan een grote boete en mag je die nooit meer in bezit hebben.
Uiteindelijk komt die toch wel onlinequote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:36 schreef greysbones het volgende:
[..]
waarom
waarom wil je in vredesnaam een foto?
zodat je nog meer kan wijzen?
NL is daderparadijs dus dat gaat nooit gebeuren.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:40 schreef Zoddie het volgende:
Iedereen zou Pepperspray mogen hebben.
Misbruik je het, dan een grote boete en mag je die nooit meer in bezit hebben.
Stuk duurder geloof ikquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:40 schreef Drxx het volgende:
[..]
OMFG, wat erg.
Je kunt via Bolt toch grotere auto's reserveren? Dat de fiets ook gewoon mee kan of zo?
Anno 2025 gaat dat waarschijnlijk toch gebeuren.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:40 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Nee en de familie wil het ook niet hebben.
Omdat ze naar huis wildequote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:41 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Uiteindelijk komt die toch wel online
Ik geef die dame helemaal niet de schuld alhoewel het zo lijkt
De vraag is gewoon waarom ze op die fiets is gestapt.....
Ik las dat ze inderdaad heel bekend was met de route vanwege haar school. Ik snap helemaal waarom ze is gaan fietsen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:11 schreef Gretzl het volgende:
[..]
[..]
https://archive.ph/LjpPW#selection-1363.0-1363.322
Haar drie vrienden konden haar dus niet overtuigen om mee te gaan in de taxi naar Abcoude, omdat ze de dure Cowboy-fiets niet achter wilde laten. Eigenlijk een heel menselijke reactie op een moment dat ze geen enkel besef heeft welk noodlot haar te wachten staat. Voor hetzelfde geld had ze die route van Amsterdam-Centrum naar huis al vaker ’s nachts in haar eentje afgelegd en was ze niet direct bang om iemand tegen te komen die haar iets wilde aan doen. Of had ze gewoon zin om nog een stuk te fietsen op een relatief warme zomernacht. We weten het niet![]()
Dat we geen pistolen mogen dragen snap ik heel goed, maar helemaal niks bij je mogen hebben a la pepperspray zouden we wel moeten heroverwegen vind ik.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:41 schreef Soury het volgende:
[..]
Het valt onder de wapenwet, en daar zal wel een goede reden voor zijn.
Holy fuck. Wat zal de adrenaline door je lijf heen gieren als agent als je op deze melding af moet.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 18:12 schreef tesssssssss het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)en-later-was-ze-dood
Elektrische fiets
Lisa (17) werd gevolgd en belde zelf 112, even later vond de politie haar lichaam
die vraag is al tig keer beantwoord klaasquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:41 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
spuitbusje deo mag toch wel?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:43 schreef Drxx het volgende:
[..]
Dat we geen pistolen mogen dragen snap ik heel goed, maar helemaal niks bij je mogen hebben a la pepperspray zouden we wel moeten heroverwegen vind ik.
Dat is zo'n drogreden, iets verbieden omdat de dader het zelf ook kan gebruiken, meteen dan ook maar alle messen verbieden want schijnbaar gebruiken ze die nu ook nietquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:36 schreef Soury het volgende:
[..]
Ja zodat iemand dat voor een kul reden het in je gezicht kan spuiten, handig ook voor mensen die daar misbruik van maken en er met je tas vandoor gaan.
Wat een onzin post jij joh.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:21 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ja dat kan
die zijn ook verbodenquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:44 schreef TLC het volgende:
[..]
Dat is zo'n drogreden, iets verbieden omdat de dader het zelf ook kan gebruiken, meteen dan ook maar alle messen verbieden dan want schijnbaar gebruiken ze die nu ook niet
Waarschijnlijk om idioten die het dan voor de lol in een nachtclub rond spuiten of zo en massa paniek creeëren.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:41 schreef Soury het volgende:
[..]
Het valt onder de wapenwet, en daar zal wel een goede reden voor zijn.
Ik denk dat dat bij de melding an sich nog wel meevalt. Ze zijn wel wat gewend en ze weten de exacte gebeurtenis niet.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:43 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Holy fuck. Wat zal de adrenaline door je lijf heen gieren als agent als je op deze melding af moet.
Wie zegt dat mensen dat niet doen? Zoiets kun je niet eisen of dat je dan maar alles gaat annuleren waar mensen plezier aan beleven.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:37 schreef greysbones het volgende:
[..]
misschien wordt het daar eens tijd voor
dat mensen er eens meer bij stil staan
Nee, de vraag is wie haar zo ernstig heeft toegetakeld dat ze het niet heeft overleefd.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:41 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Alles leuk en aardig, maar feitelijk is de kans veel groter dat je aangevallen wordt in de stad ipv het spreekwoordelijke fietspad door het bos. Dat is gewoon onderzocht.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:22 schreef roos94 het volgende:
[..]
Er is gewoon een kansberekening.
Als jij doordeweeks om 13.00 smiddags door de binnenstad van Groningen fietst kan je van je fiets getrokken worden.
Maar de kans dat je van je fiets getrokken wordt als je in je eentje midden in de nacht in de buurt van een Amsterdams bos fietst, is groter. Simpel.
Omdat je alleen bent, het donker is, niemand jou ziet, en je dus een makkelijkere prooi bent voor kwaadwillenden.
Er zijn vele duizenden misschien wel miljoenen mensen vermoord omdat ze op x plek liepen. Deze verhalen zijn alom bekend. Je hoort ze bijna dagelijks.
En het is niet hun schuld. Nooit. Maar je logische verstand gebruiken kan af en toe geen kwaad. Het is 2025. De verhalen en gevaren zijn bekend. We leven in een tijdperk waar alles en iedereen gedeeld wordt. Ook nare dingen. Mensen zouden daarvan moeten leren.
Ja en die zijn ook verboden, je moet het mensen niet makkelijk maken om dat spul te gebruiken.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:44 schreef TLC het volgende:
[..]
Dat is zo'n drogreden, iets verbieden omdat de dader het zelf ook kan gebruiken, meteen dan ook maar alle messen verbieden dan want schijnbaar gebruiken ze die nu ook niet
je hoeft ook niet mee te rouwenquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:46 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Wie zegt dat mensen dat niet doen? Zoiets kun je niet eisen of dat je dan maar alles gaat annuleren waar mensen plezier aan beleven.
Voor mensen die dicht bij haar staan, zoals familie en vrienden is dat natuurlijk heel anders.
Maar het zou toch raar zijn als volslagen onbekenden verplicht mee moeten rouwen om iemand die zijn niet persoonlijk kennen?
Als 2 procent van de Nederlandse bevolking, zo'n 340.000 mensen, hun DNA opstuurt naar een particuliere DNA-databank, kunnen alle Nederlanders geïdentificeerd worden. "Dan kan je van iedereen wel een derdegraads neef, nicht of nauwere verwant vinden", zegt Meulenbroek.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:40 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Zijn die in Nederland gangbaar? In Amerika is het heel populair en het is waanzinnig om te zien hoe ze aan de hand daarvan decennia oude coldcases kunnen oplossen. Maar ik dacht altijd dat in Nederland particuliere DNA-databases weinig populair en dus nuttig waren.
Vast niet vanaf het centrum, maar lang genoeg om haar bang te maken, 112 te bellen en daar waarschijnlijk nog even aan de telefoon te hangen. Al was het 'slechts' 10 minuten, dat is in dit soort situaties een eeuwigheid.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:29 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Ik weet inderdaad dat dit een verkeerde keuze van dit meisje was. Ze had die fiets gewoon kunnen laten en in die uber kunnen stappen.
De kans dat die fiets uitgerekend in die nacht toevallig gepikt zou zijn is waarschijnlijk misschien net zo groot als je die ene gek op je weg terug tegenkomt
maar dit allemaal achteraf gelul
Ik vraag me ook af of die dader haar al vanaf Amsterdam had gevolgd op een of andere manier toen ze terugfietste vanuit amsterdam
het is net allemaal net weer te toevallig allemaal
toevalligheden geloof ik niet zo in
Hoe groot is de kans dat je snacht een meisje tegenkomt fietsend ergens en dat je die besluit te gaan vermoorden of te gaan verkrachten
Die kans is niet zo groot
Ja, daarom is in bepaalde gevallen een levenslange celstraf of TBS ook de enige werkende oplossing voor de maatschappij.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:31 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Ja. En ik ben het eens met iedereen die zegt dat je niet alles kunt voorkomen. Maar dit was er wel een die te voorkomen was geweest.![]()
Kippenvel ja.
Mensen begaan meestal niet zomaar een gruwelijke moord op een vreemde als eerste misdrijf.
Neequote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:44 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wat een onzin post jij joh.
Waar ik woon is het legaal, en hoor of lees eigenlijk nooit in het nieuws dat het misbruikt wordt. Zal vast wel eens gebeuren, maar weegt blijkbaar niet op tegen het toelaten ter zelfverdediging.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:45 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Waarschijnlijk om idioten die het dan voor de lol in een nachtclub rond spuiten of zo en massa paniek creeëren.
wauwquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:47 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Nee
ik ben gewoon realistische
We gaan nu allemaal het meisje hier verdedigen maar dat is helemaal niet zo slim omdat te doen
Er moet een signaal afgegeven worden om niet midden in de nacht zulke afstanden terug te fietsen naar huis door meisjes en vrouwen
JUllie doen hier allemaal POPIE JOPIE maar ik niet .
owja we moeten nu allemaal dat meisje gaan verdedigen, ja dat kan, maar we de maatschappij ook mededelen dat zulke acties van terugfietsen naar huis helemaal NIET ZO SLIM IS.
dUS BEETJE DIMME TEGEN KLAAS HIER
ik heb trouwens al een foto van haar gevonden
Maar je mag ook geen plezier hebben want je mag wel eens stil blijven staan bij het verdriet van een ander?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:46 schreef greysbones het volgende:
[..]
je hoeft ook niet mee te rouwen
Waar is dat, als ik vragen mag?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:47 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Waar ik woon is het legaal, en hoor of lees eigenlijk nooit in het nieuws dat het misbruikt wordt. Zal vast wel eens gebeuren, maar weegt blijkbaar niet op tegen het toelaten ter zelfverdediging.
Een kind van 17 is dood en jij zeikt om een foto van haar! Raar mens ben je.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:47 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Nee
We gaan nu allemaal het meisje hier verdedigen maar dat is helemaal niet zo slim omdat te doen
Er moet een signaal afgegeven worden om niet midden in de nacht zulke afstanden terug te fietsen naar huis door meisjes en vrouwen
owja we moeten nu allemaal dat meisje gaan verdedigen, ja dat kan, maar we de maatschappij ook mededelen dat zulke acties van terugfietsen naar huis helemaal NIET ZO SLIM IS.
Een meisje wat in paniek opbelt en jij moet er op af?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:46 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Ik denk dat dat bij de melding an sich nog wel meevalt. Ze zijn wel wat gewend en ze weten de exacte gebeurtenis niet.
Maar achteraf....
Ik lees net dat het zelfs in Duitsland legaal is.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:49 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Waar is dat, als ik vragen mag?
Wel interessant.
Abcoude is wel een relatief klein gemeenschap. Misschien geen écht ons-kent-ons dorp meer, maar het zou toch wel begrijpelijk zijn als ze (een deel van) het evenement annuleren of in aangepaste vorm laat plaatsvinden. Zo’n afschuwelijke moord heeft echt wel z’n impact op het hele dorp.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:36 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
In zo' n groot evenement gaat veel tijd, planning en geld inzitten. Persoonlijk zou ik het stom vinden om die hele week niet door te laten gaan vanwege deze moord, hoe erg ook.
Dan zou je heel Nederland wel op slot kunnen zetten en elk stads/dorpfeest moeten annuleren want er gebeuren dagelijks de vreselijkste dingen.
MAG jij vinden.quote:
De kans dat je als man door een vreemde wordt vermoord is factor 6 groter. Dus hoezo zouden meisjes en vrouwen dit niet moeten doen?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:47 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Nee
Aangepaste vorm kan ik inkomen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:50 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Abcoude is wel een relatief klein gemeenschap. Misschien geen écht ons-kent-ons dorp meer, maar het zou toch wel begrijpelijk zijn als ze (een deel van) het evenement annuleren of in aangepaste vorm laat plaatsvinden. Zo’n afschuwelijke moord heeft echt wel z’n impact op het hele dorp.
De mensen die het telefoontje aannemen gaan er niet op afquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:50 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Een meisje wat in paniek opbelt en jij moet er op af?
Hartslag van 200 incluis flinke adrenaline spike.
Dat jij morgen op de fiets of met de auto naar het werk gaat en door een ongeluk overlijd is echt 100x meer kans op dan een meisje die in de nacht naar huis fietst een moordenaar tegen komt.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:47 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Nee
Ze is 17 jaar. Dan denk je niet altijd even goed na midden in de nacht. Net zoals een hoop volwassenen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:47 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Nee
Zwitserland. Eigenlijk wel apart dat het hier is toegelaten want zo onveilig is het nou ook weer niet. Maar wellicht komt het uit de jacht, zoals in Duitsland.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:49 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Waar is dat, als ik vragen mag?
Wel interessant.
Iemand zei dat ze meeluisterden gedurende de aanval? Als dat waar is dan lijkt mij dat ook heel heftig.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:46 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Ik denk dat dat bij de melding an sich nog wel meevalt. Ze zijn wel wat gewend en ze weten de exacte gebeurtenis niet.
Maar achteraf....
Het is in Duitsland te koop, bovendien kun je het zelf maken, recept staat op internet en lege flacons waarmee je het kunt vullen met spuitdop zijn te koop in de Kruidvat.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:11 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Mijn mening is dat er echt geen feestweek hoeft plaats te vinden zo kort nadat een 17 jarige dorpsgenoot zo afschuwelijk aan haar einde is gekomen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:50 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Abcoude is wel een relatief klein gemeenschap. Misschien geen écht ons-kent-ons dorp meer, maar het zou toch wel begrijpelijk zijn als ze (een deel van) het evenement annuleren of in aangepaste vorm laat plaatsvinden. Zo’n afschuwelijke moord heeft echt wel z’n impact op het hele dorp.
Een domme act die een ander voor clown uitmaakt, de ironiequote:
In Zwitserland mag je zelfs guns hebben, dus zo gek is dat niet toch.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:51 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Zwitserland. Eigenlijk wel apart dat het hier is toegelaten want zo onveilig is het nou ook weer niet. Maar wellicht komt het uit de jacht, zoals in Duitsland.
Want het zijn in eens geen mensen meer maar robots?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:51 schreef Caland het volgende:
[..]
De mensen die het telefoontje aannemen gaan er niet op af
En ik mag hopen dat de politie dusdanig professioneel is dat de hartslag niet meteen op 200 zit
Vermoord maar hoe zit het met verkrachting?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De kans dat je als man door een vreemde wordt vermoord is factor 6 groter. Dus hoezo zouden meisjes en vrouwen dit niet moeten doen?
Achterlijk gedoe.
in dit soort gevallen welquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:51 schreef Caland het volgende:
[..]
De mensen die het telefoontje aannemen gaan er niet op af
En ik mag hopen dat de politie dusdanig professioneel is dat de hartslag niet meteen op 200 zit
Politie zal vaak genoeg hele trieste dingen aantreffen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:50 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Een meisje wat in paniek opbelt en jij moet er op af?
Hartslag van 200 incluis flinke adrenaline spike.
Pepperspray mag je gewoon kopen zonder vergunning, vuurwapens niet.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:52 schreef Drxx het volgende:
[..]
In Zwitserland mag je zelfs guns hebben, dus zo gek is dat niet toch.
Ja, maar dat zijn bijna nooit onschuldige mannen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:51 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De kans dat je als man door een vreemde wordt vermoord is factor 6 groter. Dus hoezo zouden meisjes en vrouwen dit niet moeten doen?
Achterlijk gedoe.
Daar zijn vuurwapens ook legaal toch? 1 van de landen waar de meeste vuurwapens zijn per persoon.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:51 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Zwitserland. Eigenlijk wel apart dat het hier is toegelaten want zo onveilig is het nou ook weer niet. Maar wellicht komt het uit de jacht, zoals in Duitsland.
Mijn vriendin komt soms snachts thuis van werk. Mag die dan niet meer naar haar werk zonder begeleiding?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:39 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ik ken ook wel een paar vriendinnen die zich niet in een vrijheid willen laten beperken en er niet zo’n moeite mee hebben (hadden) om bepaalde routes ’s nachts alleen te fietsen. Maar dat ging dan wel om kleinere afstanden en volgens mij ook in dichterbevolkt gebied, geen achteraf fietspaden of wegen over het platteland.
2017 was zo’n jaar waar dit soort afschuwelijke misdrijven relatief in ons land vaak in het nieuws waren (Romy, Savannah, Anne Faber). Dat heeft z’n effect op meisjes/vrouwen die eerder wel stukken alleen fietsen in het donker. Of ouders die dat eerder wel toestonden, maar het nu liever niet meer hebben.
Maar goed, zoals met veel dingen is er op korte termijn een verandering te merken en gaat het daarna weer terug naar het oude ‘normaal’.
Die is inmiddels al beantwoord. De getuigenissen van vrienden/familie waar het Parool-stuk op gebaseerd is zijn duidelijk genoeg.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:41 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Snap ik, maar pepperspray is dan ook geen vuurwapen. Ik vind het helemaal niet vreemd dat een land waar je een pistool mag hebben met vergunning, je ook makkelijker aan pepperspray kan komen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:53 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Pepperspray mag je gewoon kopen zonder vergunning, vuurwapens niet.
Ah, in Zwitserland mogelijk wel. In Nl niet.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:53 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Pepperspray mag je gewoon kopen zonder vergunning, vuurwapens niet.
Het ging niet over Nederland.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:55 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
https://www.politie.nl/in(...)ing-van-mijzelf.html
Nee dus. Valt onder de wapenwet.
in zwitserlandquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:55 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
https://www.politie.nl/in(...)ing-van-mijzelf.html
Nee dus. Valt onder de wapenwet.
Exact, als je die route al >1000 keer hebt afgelegd. En stel dat ze er daarvoor overdag of in de avond nooit iets raars had meegemaakt, dan is het niet heel gek. Ouder-Amstel is geen middle of nowhere en dit is een veelgebruikte fietsroute.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:43 schreef bloempje-moi het volgende:
[..]
Ik las dat ze inderdaad heel bekend was met de route vanwege haar school. Ik snap helemaal waarom ze is gaan fietsen.
Was jij het soms?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:43 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Holy fuck. Wat zal de adrenaline door je lijf heen gieren als agent als je op deze melding af moet.
Dat bedacht ik mij net ook.quote:
Ja, wel bijzonder dat het in de VS wel zo is.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:55 schreef Zoddie het volgende:
[..]
Daar zijn vuurwapens ook legaal toch? 1 van de landen waar de meeste vuurwapens zijn per persoon.
Omdat ze in militaire dienst hun wapen mogen kopen als ze uit dienst gaan.
En daar zijn ook bijna geen schietpartijen.
Daar is weinig interessants aan als je de geschiedenis van de VS begrijpt en de geschiedenis van Zwitserland.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:57 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja, wel bijzonder dat het in de VS wel zo is.
Heb gelezen dat Zwitsers best in hechte gemeenschappen wonen, elk kanton is anders.
Ben er wel vaker geweest en vind het er ook wel een beetje… saai. Mensen zijn ook heel rustig en beheerst.
Wel interssant waarom het daar wel goed gaat en in de VS dus niet.
Amerikanen leven in een angstcultuur, en kennen veel grotere armoede. Doet gekke dingen met mensen denk ik.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:57 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja, wel bijzonder dat het in de VS wel zo is.
Heb gelezen dat Zwitsers best in hechte gemeenschappen wonen, elk kanton is anders.
Ben er wel vaker geweest en vind het er ook wel een beetje… saai. Mensen zijn ook heel rustig en beheerst.
Wel interssant waarom het daar wel goed gaat en in de VS dus niet.
Ja, hoewel het daar primair als dierafweer bedoeld is, je mag het niet tegen mensen gebruiken. Maar als het uit noodweer is zul je er niet voor gestraft worden.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:55 schreef Drxx het volgende:
[..]
Snap ik, maar pepperspray is dan ook geen vuurwapen. Ik vind het helemaal niet vreemd dat een land waar je een pistool mag hebben met vergunning, je ook makkelijker aan pepperspray kan komen.
Ik vind het wél gek dat als zelfs Duitsland verdedigingswapens toestaat, dat wij dat vertikken.
Belachelijk. Het grenst aan de Bijlmer en dan in het pikkedonker op een fiets daar rijden. Statistisch zou ze niet vermoord worden geloof ik maar hoe zit het met verkrachting?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:57 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Exact, als je die route al >1000 keer hebt afgelegd. En stel dat ze er daarvoor overdag of in de avond nooit iets raars had meegemaakt, dan is het niet heel gek. Ouder-Amstel is geen middle of nowhere en dit is een veelgebruikte fietsroute.
En de paarden niet te vergetenquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:57 schreef Kim-Holland het volgende:
Ik zie dat de feestweek vooral gericht is op kinderen, paarden en senioren.
Wat ga je die kinderen uitleggen?
Dat ze hun oogkleppen vooral op moeten houden.quote:
Wat veel mensen vergeten (en vooral de provincialen in dit topic) is dat die route een van de meest gevaarlijkste routes is van Nederland. Je moet langs de duivendrecht, bijlmer en holendrecht. Zoek even op Google wanneer de laatste keer is dat er een incident in die omgeving plaatsvond. Laatst nog een jongen met een mes die dood is geschoten.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:07 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Wat is er mis met na het uitgaan naar huis willen fietsen? Als dat nou ergens normaal is, is het Nederland wel.
Klopt, achteraf komt vaak de klap maar vergis je niet hoe veel politiemensen echt leven om dit soort momenten goed af te laten lopen. De verslagenheid en de afschuw als ze te laat komen kunnen ze echt aanvliegen. Dan beschrijven ze dat ze er als een zombie bijstonden en zich geen raad meer wisten met hun eigen emoties terwijl ze nog op de automatische piloot wat handelingen voor elkaar kregen. Sommige dingen zijn niet op te trainen of door ervaring te kaderen, met name dingen met kinderen.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:46 schreef Bargehassus het volgende:
[..]
Maar achteraf....
Daar ben je terecht bang voor.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:55 schreef klaasweetalles het volgende:
Zo ik ga even wat anders doen voordat ik weer een ban aan me broek heb
En dat streelt je ego, ik snap het.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:55 schreef klaasweetalles het volgende:
Ik heb er weer 25 likes erbij gekregen van mensen die het wel met me eens zijn met mijn stellingen over deze kwestie
Thank you, no thanks.quote:
Je kan het niet zonder meer als een faal van de maatschappij zien. Er zijn altijd "productiefouten" binnen een maatschappij. Die zijn niet altijd op voorhand preventief eruit te filteren. Als dit overdag zou gebeuren en mensen zien het, dan grijpen ze in. Nu gebeurt het uit het zicht, 's nachts, terwijl niemand het ziet gebeuren. Naar mijn mening heeft dat niet zozeer met een faal van de maatschappij te maken. We hebben niet alles in de hand.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:30 schreef greysbones het volgende:
Het is geen verkeerde keuze
het is een enorme faal van de maatschappij als onze kinderen of wie dan ook niet meer over straat kan omdat welke gek dan ook iemand omlegt
KLAASWEETALLESEDquote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:47 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Nee
Dat er iemand uit hun dorp vermoord is.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:57 schreef Kim-Holland het volgende:
Ik zie dat de feestweek vooral gericht is op kinderen, paarden en senioren.
Wat ga je die kinderen uitleggen?
Dit dus. Ik heb er vijf jaar lang gefietst naar mijn middelbare school. Komend uit Abcoude.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 20:00 schreef User98182 het volgende:
[..]
Wat veel mensen vergeten (en vooral de provincialen in dit topic) is dat die route een van de meest gevaarlijkste routes is van Nederland. Je moet langs de duivendrecht, bijlmer en holendrecht. Zoek even op Google wanneer de laatste keer is dat er een incident in die omgeving plaatsvond. Laatst nog een jongen met een mes die dood is geschoten.
Het probleem is de omgeving, dat is altijd zo geweest daar. De politie heeft daar allang de macht niet meer. Het is een Nederlandse ghetto niks meer niks minder.
Nu.nl heeft er zelfs wat over geschreven:quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:30 schreef Kim-Holland het volgende:
Want de omgeving van de route die Anne Faber nam was altijd wel berucht?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:19 schreef Ericr het volgende:
Het was blijkbaar niet de eerste keer in lange tijd op die locatie.quote:Eerder incident
In Amsterdam gaan de gedachten uit naar een incident van voor het weekend, toen vlakbij ook al een vrouw werd aangevallen. Die werd aan de Weesperzijde van haar fiets getrokken en aangerand in de bosjes. De politie beschouwt dit vooralsnog als los onderzoek, maar de twee rechercheteams hebben wel contact met elkaar en delen waar nodig hun informatie.
Was het dan ook dom geweest om daar te fietsen, als je op een winterdag in het donker de verkeerde tegen was gekomen en vermoord was? Of gewoon hele erge pech?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 20:02 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Dit dus. Ik heb er vijf jaar lang gefietst naar mijn middelbare school. Komend uit Abcoude.
"Die het erop gewaagd hebben" klinkt ook wat...extra.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:55 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Die is inmiddels al beantwoord. De getuigenissen van vrienden/familie waar het Parool-stuk op gebaseerd is zijn duidelijk genoeg.
Achteraf is altijd makkelijk praten. Ongetwijfeld talloze vrouwen die het er wel eens op gewaagd hebben om een stuk in het donker alleen naar huis te rijden omdat ze om welke reden dan ook hun fiets niet wilde achterlaten en op een alternatieve wijze thuis wilden geraken. Persoonlijke vrijheid. In een ideale samenleving liep er nooit iemand gevaar om dit soort keuzes, maar die bestaat helaas niet(en zal er ook nooit komen)
Je vraagt naar de bekende weg Kwiwi.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 20:06 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Was het dan ook dom geweest om daar te fietsen, als je op een winterdag in het donker de verkeerde tegen was gekomen en vermoord was? Of gewoon hele erge pech?
Die kans is natuurlijk veel groter, maar ook daar is de dader in 80% van de gevallen een bekende en ook bij verkrachting geldt dat het bospad zelden de plek is waar de dader je zal opwachten.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:52 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Vermoord maar hoe zit het met verkrachting?
Echt?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 20:02 schreef maily het volgende:
[..]
Dat er iemand uit hun dorp vermoord is.
Dat zullen ze best meekrijgen. In het nieuws. Op school misschien ook (of is het daar nog vakantie?)
Ik leg het niet meer uit.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 20:07 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Die kans is natuurlijk veel groter, maar ook daar is de dader in 80% van de gevallen een bekende en ook bij verkrachting geldt dat het bospad zelden de plek is waar de dader je zal opwachten.
We hebben vaak ten onrechte het idee dat als je maar voorzichtig bent je niets kan overkomen, maar zo werkt de wereld helaas niet.
Haha grappig.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 20:07 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Echt?
¨Nee, Annabel [4] , we gaan niet meer naar de paardjes want er is iemand gruwelijk vermoord´´.
Hm, Okay.
Nee, want dat is een aparte categorie. Die overigens kleiner is dan de categorie vermoord door een onbekende.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:54 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ja, maar dat zijn bijna nooit onschuldige mannen.
Sorry dat ik het zo zeg.
Die zitten in het criminele circuit.
De meeste mannen worden vermoord door niet-beroepscriminele kennissen en dergelijke, was het toch?quote:Op donderdag 21 augustus 2025 20:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, want dat is een aparte categorie. Die overigens kleiner is dan de categorie vermoord door een onbekende.
Ik bedoel het nochtans helemaal niet grappig maar ja, die kutnijd he...is blijkbaar toch sterker bij sommige users..quote:
Dat zijn geen moorden maar afrekeningenquote:Op donderdag 21 augustus 2025 20:12 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
De meeste mannen worden vermoord door niet-beroepscriminele kennissen en dergelijke, was het toch?
Absoluut mee eens. Extreem veel botte pech lijkt Lisa te zijn overkomen, vergelijkbaar met het vreselijke onheil (alle toevalligheden) die tot de dood van bijvoorbeeld Anne Faber en Julie Van Espen leidden. Onverstandig is een woord dat niemand in de mond zou moeten nemen in deze.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 19:46 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Kortom: volstrekte onzin om te zeggen dat het onverstandig was van haar. Dit is gewoon domme pech.
(en sowieso snap ik niet dat mensen weer op zoek gaan naar de schuld bij het slachtoffer zoeken)
quote:Op donderdag 21 augustus 2025 20:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Nee, want dat is een aparte categorie. Die overigens kleiner is dan de categorie vermoord door een onbekende.
In 2023 werden 84 mannen in Nederland het slachtoffer van moord of doodslag, wat een daling is van het aantal mannelijke slachtoffers in de afgelopen 25 jaar, hoewel de grootste groep slachtoffers wereldwijd en in Nederland nog steeds mannen zijn. De meeste moorden op mannen gebeuren in het criminele circuit, door bekenden of in gevechten, terwijl vrouwen vaker het slachtoffer worden van hun (ex-)partner.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 20:09 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het is een gevaarlijke route met een hoop usual suspects die je ook in de nacht op de metrostations tussen van der madeweg tot en met gein ziet terwijl er geen metro's rijden. In de buurt van der madeweg bij de Amazing orientel, een gebied omringd door bedrijventerreinen zie je ook de usual suspects in de nacht met een agressieve houding. Abcoude ligt op die route onder holendrecht, de mensen daar weten dondersgoed wat voor een vreselijke route het is.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 20:06 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Was het dan ook dom geweest om daar te fietsen, als je op een winterdag in het donker de verkeerde tegen was gekomen en vermoord was? Of gewoon hele erge pech?
Neem het allemaal niet zo persoonlijk, ik reageer niet alleen op jou.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 20:13 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Ik bedoel het nochtans helemaal niet grappig maar ja, die kutnijd he...is blijkbaar toch sterker bij sommige users..
Er worden hier de meest walgelijke dingen gezegd, waar was je? Of wordt je alleen getriggerd door mijn aanwezigheid al? laat staan als ik een vraag stel, want dan zijn de rapen gaar.
Waarom quote je me dan? Negeer mij gewoon, wil je? Dank alvast!quote:Op donderdag 21 augustus 2025 20:16 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Neem het allemaal niet zo persoonlijk, ik reageer niet alleen op jou.
Pech is een lekke band.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 20:13 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Absoluut mee eens. Extreem veel botte pech lijkt Lisa te zijn overkomen, vergelijkbaar met het vreselijke onheil (alle toevalligheden) die tot de dood van bijvoorbeeld Anne Faber en Julie Van Espen leidden. Onverstandig is een woord dat niemand in de mond zou moeten nemen in deze.
Het is echter wel een feit dat zo'n gebeurtenis een (korte dan wel lange termijn) impact gaat hebben op de toekomstige mobiliteitskeuzes van meisjes/vrouwen. De introductieweken op de universiteiten zijn nu bezig. Reken maar dat een deel van die studentes nu niet meer alleen naar huis wil/durft te fietsen, ook al gaat het om slechts een klein stukje. Het risico liever mijdt voor een bepaalde tijd (of misschien wel altijd). Kiest voor het alternatief (omrijden, een vriend(in) haar thuis laten brengen, taxi, ergens overnachten). Voor uitgaande jeugd geldt hetzelfde. Deze tragiek doet alle vrouwen weer beseffen hoe potentieel kwetsbaar ze zijn solo, wanneer ze net de verkeerde persoon tegenkomen.
Je bent in dit soort topics moeilijk te negeren.quote:Op donderdag 21 augustus 2025 20:16 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Waarom quote je me dan? Negeer mij gewoon, wil je? Dank alvast!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |