SPOILER: Oorspronkelijke OPOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:
LIVESTREAM
Bekijk deze YouTube-video
In de discussie die wij hier voeren zie ik niemand claimen dat dat terecht is.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 12:15 schreef sp3c het volgende:
[..]
Worden nog steeds mensen gegijzeld ...
Maar dan kan je toch niet roepen dat het voelt als een bezetting?quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 12:17 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
In de discussie die wij hier voeren zie ik niemand claimen dat dat terecht is.
200 terroristen omgelegd die zich journalist noemen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 12:20 schreef Chadi het volgende:
200 journalisten omgelegd en geen enkele die erin mag. Dat is maar 1 reden voor een dat is dat het nieuws niet mag lekken. Daarom ook een verbod om bij voedsel droppings te filmen.
Iran en Hamas dragen de volledige verantwoordelijkheid voor de gruweldaden van 7-10-2025. Iran en Hamas dragen de volledige verantwoordelijkheid van 'genocide' op de Palestijnen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 12:07 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Hamas droeg volledige verantwoordelijkheid voor de gruweldaden van 7-10-2025. Dat gaf Israël terecht reden om militair in te grijpen en Hamas uit te schakelen. Maar inmiddels zijn we ruim 1,5 jaar verder, en van proportionaliteit is allang geen sprake meer.
De IDF heeft vrijwel alle kopstukken van Hamas uitgeschakeld. Wat overblijft is vooral een losse groep militanten. Toch blijft Israël massaal opereren in Gaza, met een verhouding burgerslachtoffers versus Hamas-leden die steeds schever wordt. Kort na 7 oktober was dat misschien nog te verantwoorden, maar hoe langer deze bezetting duurt, hoe minder die rechtvaardiging overeind blijft.
Daarbovenop oefent Israël inmiddels feitelijk controle uit over Gaza: toegang tot basisvoorzieningen, bewegingsvrijheid en het bestuur liggen grotendeels in hun handen. Dat is volgens internationaal recht simpelweg een bezetting. En bij een bezetting gelden andere verplichtingen, zoals het beschermen van burgers en het voorzien in hun basisbehoeften.
Het punt is: het oorspronkelijke doel – Hamas uitschakelen – lijkt grotendeels bereikt. Wat nu overblijft, voelt meer als langdurige bezetting dan als zelfverdediging.
Waarom niet?quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 12:18 schreef Tarado het volgende:
[..]
Maar dan kan je toch niet roepen dat het voelt als een bezetting?
Dit.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 12:28 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Iran en Hamas dragen de volledige verantwoordelijkheid voor de gruweldaden van 7-10-2025. Iran en Hamas dragen de volledige verantwoordelijkheid van 'genocide' op de Palestijnen.
Israel is er klaar mee en zal de Gazastrook inlijven, goedschiks of kwaadschiks. Israel kan ze straks een optie geven met "vertrekken" of leven onder Israëlisch bewind. En dat bewind zal niet mals zijn bij enig 'verzet'.
En op lange termijn gaan we zien of het daarbij blijft.
En ik heb zo'n idee dat 95% van de wereld het allemaal belachelijk vindt maar een groot deel eigenlijk stiekem ook vindt: "naja, als het daarmee opgelost is... "
Want niemand zat op de Palestijnen te wachten, niemand die zich in dat wespennest van Hamas/Israel en Iran wilde mengen. En Hamas en Iran hebben de Palestijnen de dood in gejaagd door ze als menselijk schild hebben gebruikt in hun haat richting Israel
Weet je ook hoe ze dit volgens de internationale verdragen noemen? Of durf je dat je toetsenbord niet uit te krijgen?quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 12:28 schreef Frutsel het volgende:
Iran en Hamas dragen de volledige verantwoordelijkheid voor de gruweldaden van 7-10-2025. Iran en Hamas dragen de volledige verantwoordelijkheid van 'genocide' op de Palestijnen.
Israel is er klaar mee en zal de Gazastrook inlijven, goedschiks of kwaadschiks. Israel kan ze straks een optie geven met "vertrekken" of leven onder Israëlisch bewind. En dat bewind zal niet mals zijn bij enig 'verzet'.
Waar zijn de gijzelaars? Vergeten?quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 12:31 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Weet je ook hoe ze dit volgens de internationale verdragen noemen? Of durf je dat je toetsenbord niet uit te krijgen?
Nou vertel... hoe noemen ze dat?quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 12:31 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Weet je ook hoe ze dit volgens de internationale verdragen noemen? Of durf je dat je toetsenbord niet uit te krijgen?
Want dat is onjuist?quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 12:32 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Waar zijn de gijzelaars? Vergeten?
Met je "Het punt is: het oorspronkelijke doel – Hamas uitschakelen – lijkt grotendeels bereikt'. "
Dat heet ethische zuivering. Je weet wel, datgene wat in 2023 in Nagorno Karabach heeft plaatsgevonden maar omdat er geen joden bij betrokken waren waren er toen geen sit ins op stations een geen deugmanifestaties.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 12:31 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Je durft het je toetsenbord niet uit te krijgen he?quote:
Waren er geen joden bij betrokken nee?quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 12:34 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat heet ethische zuivering. Je weet wel, datgene wat in 2023 in Nagorno Karabach heeft plaatsgevonden maar omdat er geen joden bij betrokken waren waren er toen geen sit ins op stations een geen deugmanifestaties.
Oh dat wat op tig plaatsen in de wereld plaatsvindt en waar we ook geen vinger uitsteken en alleen maar zwaaien met "foei". ? Als Noord-Sudan duizend burgers in Sudan uitmoord en Sudan vervolgens terugslaat en gebieden overneemt om dat te voorkomen waarbij tienduizend Noord-Sudanezen omkomen dan halen we toch ook onze schouders op?quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 12:35 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Je durft het je toetsenbord niet uit te krijgen he?
Maar in internationale verdragen is dit exact de definitie van etnische zuivering. Als elk lid die de verdragen heeft ondertekend dit oogluikend toe zou staan betekenen die verdragen dus precies geen ene reet.
Bevolkingsdichtheid:quote:
Of dat terecht is of niet laat ik in het midden maar ik vind het zelf voor deze discussie totaal irrelevant. De ene etnische zuivering / genocide / oorlogsmisdaad rechtvaardigt de ander niet automatisch. Het enige wat deze whataboutism aangeeft is dat er een verschil in aandacht is. Terecht of onterecht. Maar Israël heeft op het wereldtoneel een totaal andere rol dan Sudan.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 12:42 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Oh dat wat op tig plaatsen in de wereld plaatsvindt en waar we ook geen vinger uitsteken en alleen maar zwaaien met "foei". ? Als Noord-Sudan duizend burgers in Sudan uitmoord en Sudan vervolgens terugslaat en gebieden overneemt om dat te voorkomen waarbij tienduizend Noord-Sudanezen omkomen dan halen we toch ook onze schouders op?
Maar feit is ook dat niet iedere Gazaan blij is met Hamas en dat Hamas niet iedere burger vertegenwoordigd. Feit is ook dat Hamas al bijna 20 jaar geleden is verkozen. Feit is ook dat de mensen daar sindsdien niet meer konden stemmen op wellicht een partij die het beter met de Gazanen voor had.quote:Ja het is triest, ja het is schrijnend, hartverscheurend om te zien wat er gebeurd maar er is zo langzamerhand geen alternatief dan de Palestijnen elders onder te brengen waar ze wel in vrede kunnen leven. We vangen nu ook allerlei mensen op die hun heil hier zoeken voor een beter bestaan.
Feit is wel: dat conflict stopt nooit zolang één van de partijen uit is op de vernietiging van de ander. En geloof me: dat zijn in dit geval niet de Israeliers. Als je het terreurvolk van 7 oktober de middelen had gegeven hadden ze elke jood in Israel uitgemoord als ze zouden kunnen. Andersom is/was dat niet zo.
Ik ook niet,ook weer een vreemde reactie ...quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 12:17 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
In de discussie die wij hier voeren zie ik niemand claimen dat dat terecht is.
Beide partijen zijn er op uit op de andere partij te vernietigen. Ik snap echt niet een groot deel van bevolking die denkt dat het enkel een van de twee is. En ja Hamas had alle Joden vermoord als ze de kans daarvoor hadden. Maar laten we niet alsof het normaal is wat er met Gaza is gebeurd. En alsof Israël niet steeds meer gebied meepakt over tijd. Het is dat de internationale gemeenschap zo meekijkt. Al worden die ook grotendeels gefopt door Palestijnse propaganda. Zonder de ogen van de wereld was Israël ook nog veel verder gegaan. Net alsof er geen oorlog meer als Israël alle Palestijnen zou vernietigen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 12:42 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Feit is wel: dat conflict stopt nooit zolang één van de partijen uit is op de vernietiging van de ander. En geloof me: dat zijn in dit geval niet de Israeliers. Als je het terreurvolk van 7 oktober de middelen had gegeven hadden ze elke jood in Israel uitgemoord als ze zouden kunnen. Andersom is/was dat niet zo.
Ik geloof je niet. Heb teveel sociale media uit Israël gezien om nog zo goedgelovig te zijn. Hier zijn twee partijen die graag willen dat de ander gaat verhuizen en in veel gevallen mag het graag naar een gat in de grond.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 12:42 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Oh dat wat op tig plaatsen in de wereld plaatsvindt en waar we ook geen vinger uitsteken en alleen maar zwaaien met "foei". ? Als Noord-Sudan duizend burgers in Sudan uitmoord en Sudan vervolgens terugslaat en gebieden overneemt om dat te voorkomen waarbij tienduizend Noord-Sudanezen omkomen dan halen we toch ook onze schouders op?
Ja het is triest, ja het is schrijnend, hartverscheurend om te zien wat er gebeurd maar er is zo langzamerhand geen alternatief dan de Palestijnen elders onder te brengen waar ze wel in vrede kunnen leven. We vangen nu ook allerlei mensen op die hun heil hier zoeken voor een beter bestaan
Ik ga niet met jouw onderbuik discussiëren, met je "het voelt", maar zolang de gijzelaars niet vrij zijn heeft Israel een legitieme reden om heel Gaza overhoop te halen om ze te vinden.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 12:18 schreef Tarado het volgende:
[..]
Maar dan kan je toch niet roepen dat het voelt als een bezetting?
Over onderbuiken gesproken.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 13:09 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik ga niet met jouw onderbuik discussiëren, met je "het voelt", maar zolang de gijzelaars niet vrij zijn heeft Israel een legitieme reden om heel Gaza overhoop te halen om ze te vinden.
Is dat een feit of een mening?quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 13:09 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik ga niet met jouw onderbuik discussiëren, met je "het voelt", maar zolang de gijzelaars niet vrij zijn heeft Israel een legitieme reden om heel Gaza overhoop te halen om ze te vinden.
Ik denk niet dat dat zo is. Ik denk dat Israeliers nooit van plan zijn geweest om alle Palestijnen uit te moorden. Wel denk ik dat Israel het liefst al het Hamasvolk wil uitroeien. Maar het Hamasvolk is wel van plan alle Israeliers uit te moorden. Dat werd op 7/10 wel duidelijk.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 12:53 schreef Momo het volgende:
[..]
Beide partijen zijn er op uit op de andere partij te vernietigen. Ik snap echt niet een groot deel van bevolking die denkt dat het enkel een van de twee is. En ja Hamas had alle Joden vermoord als ze de kans daarvoor hadden. Maar laten we niet alsof het normaal is wat er met Gaza is gebeurd. En alsof Israël niet steeds meer gebied meepakt over tijd. Het is dat de internationale gemeenschap zo meekijkt. Al worden die ook grotendeels gefopt door Palestijnse propaganda. Zonder de ogen van de wereld was Israël ook nog veel verder gegaan. Net alsof er geen oorlog meer als Israël alle Palestijnen zou vernietigen.
Een oplossing heet het.. daar hebben de meeste politici en activisten een hekel aan want zodra er een oplossing is zijn ze niet meer nodig.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 12:31 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat is de grootste kritiek bij de demonstraties: de belofte van terughalen van de gijzelaars is niet prioriteit nummer 1, blijkbaar.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 13:09 schreef Tarado het volgende:
[..]
niet meer, die zijn doodverklaardquote:Op dinsdag 12 augustus 2025 14:19 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat is de grootste kritiek bij de demonstraties: de belofte van terughalen van de gijzelaars is niet prioriteit nummer 1, blijkbaar.
quote:Hoeveel Israëliers soldaten zijn er gedood?
Op 14 juli 2025 werd duidelijk dat 893 Israëlische soldaten werden gedood sinds 7 oktober 2023, waaronder 451 sinds het begin van het grondoffensief in Gaza.
Waarom?quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 02:48 schreef Eagles89 het volgende:
[..]
Laat Hamas zich dan overgeven? Hebben ze al bijna twee jaar de kans voor. Tot het moment dat Hamas zich overgeeft is er gewoon een stadsoorlog gaande, die in de gehele geschiedenis van de mensheid altijd enorm veel burgers het leven heeft gekost. Ik heb weleens opgezocht wat het gemiddelde burger/militair ratio is, en die van Israel is nog steeds zeer netjes ten opzichte van gemiddelde “urban warfare”..
Vandaar dat Israël zelf aangeeft om heel Gaza plat te willen vegen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 13:33 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dat zo is. Ik denk dat Israeliers nooit van plan zijn geweest om alle Palestijnen uit te moorden. Wel denk ik dat Israel het liefst al het Hamasvolk wil uitroeien. Maar het Hamasvolk is wel van plan alle Israeliers uit te moorden. Dat werd op 7/10 wel duidelijk.
Ahum?quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 08:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dat vragen velen hier aan jou al weken, het enige wat we terug krijgen is nog meer gekrijs van hetzelfde niet onderbouwde jankniveau.
In Israel zelf bedoel je?quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 14:19 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat is de grootste kritiek bij de demonstraties: de belofte van terughalen van de gijzelaars is niet prioriteit nummer 1, blijkbaar.
Niemand zegt ditquote:Op dinsdag 12 augustus 2025 15:26 schreef mcmlxiv het volgende:
Kortom, volgens de FOK Israel-brigade zijn enkele miljoenen Palestijnse doden geen probleem, het zijn toch allemaal terroristen. Mooi dat dat in ieder geval duidelijk is.
Toch mooi dat we straks naast de Holocaust ook de Palestijnse Holocaust mogen gedenken.
Ik denk eigenlijk niet dat Hamas vernietigen haalbaar is, in ieder geval niet op deze manier. Anders was het Israëlische leger daar al wel in geslaagd. Als ik de Israëlische publieke opinie moet geloven vinden ze een overwinning ook niet meer realistisch. Waarvoor wordt die oorlog dan nog gevoerd?quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 15:39 schreef The115 het volgende:
Ik denk dat Israël geen andere keuze heeft dan wat ze nu doen. Lossen ze dit niet op, dan groeit het geweld en krijgen we een herhaling van 7 oktober, maar dan waarschijnlijk nog erger.
Terroristen moeten vernietigd worden. Wel triest dat heel veel onschuldige burgers de dupe worden van de wandaden veroorzaakt door Hamas en de schurkenstaten in het midden-oosten.
Je pohi in dit topic zegt genoeg. Leugenaar.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 15:13 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ahum?
Waar beledig ik wie dan?
Jij beledigt mij van antisemitisme bv. Onderbouw dat eens.
Jij doet huilie huilie op het moment. Waarschijnlijk omdat je uitgekotst wordt door bijna iedereen hier op het moment en ik je aanspreek.quote:Je kunt niet iemand vreselijk beledigen en dan huilie huilie doen bij mama zonder enige reden.
Waar zijn die dan?quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 15:26 schreef mcmlxiv het volgende:
Kortom, volgens de FOK Israel-brigade zijn enkele miljoenen Palestijnse doden geen probleem, het zijn toch allemaal terroristen. Mooi dat dat in ieder geval duidelijk is.
Toch mooi dat we straks naast de Holocaust ook de Palestijnse Holocaust mogen gedenken.
Het is echt heel simpel. Lever de hamasleden uit als palestijns volk en breng de gijzelaar naar boven.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 15:39 schreef The115 het volgende:
Ik denk dat Israël geen andere keuze heeft dan wat ze nu doen. Lossen ze dit niet op, dan groeit het geweld en krijgen we een herhaling van 7 oktober, maar dan waarschijnlijk nog erger.
Terroristen moeten vernietigd worden. Wel triest dat heel veel onschuldige burgers de dupe worden van de wandaden veroorzaakt door Hamas en de schurkenstaten in het midden-oosten.
Omdat de optie om niks te doen niet realistisch is.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 15:50 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk niet dat Hamas vernietigen haalbaar is, in ieder geval niet op deze manier. Anders was het Israëlische leger daar al wel in geslaagd. Als ik de Israëlische publieke opinie moet geloven vinden ze een overwinning ook niet meer realistisch. Waarvoor wordt die oorlog dan nog gevoerd?
Waarom vinden de Israëliërs het dan wel realistisch?quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 15:55 schreef The115 het volgende:
[..]
Omdat de optie om niks te doen niet realistisch is.
Ik denk niet dat er nog een andere weg is voor Israël.
Ik zie niet in hoe Hamas nog meer verzwakt kan worden zoals het nu is. Ik zie in deze oorlog al een jaar geen enkele vorm van progressie, over 5 jaar gaat dat niet anders zijn.quote:Dat Hamas vernietigen niet haalbaar is op korte termijn zal zo zijn, verzwakken is wel aan de orde.
Dat is aan Israël en zijn burgers.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 15:50 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ik denk eigenlijk niet dat Hamas vernietigen haalbaar is, in ieder geval niet op deze manier. Anders was het Israëlische leger daar al wel in geslaagd. Als ik de Israëlische publieke opinie moet geloven vinden ze een overwinning ook niet meer realistisch. Waarvoor wordt die oorlog dan nog gevoerd?
Door Iran te verzwakken en andere partijen/landen die maar een doel voor ogen hebben: De vernietiging van Israël.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 16:00 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
[..]
Ik zie niet in hoe Hamas nog meer verzwakt kan worden zoals het nu is. Ik zie in deze oorlog al een jaar geen enkele vorm van progressie, over 5 jaar gaat dat niet anders zijn.
Over enkele jaren zal er hard worden gemaakt dat dit genocide was, ik ben benieuwd of mensen dan nog steeds achter deze acties staan.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 15:26 schreef mcmlxiv het volgende:
Zoals ik eerder zei, als het Netanyahu werkelijk om het uitschakelen van Hamas te doen was, dan had hij Qatar om uitlevering van de daar residerende kopstukken moeten vragen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 15:50 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |