Over het waarom is eindeloos van mening (willen) verschillen.quote:bron: gov.il
....
Our goal is not to occupy Gaza. Our goal is to free Gaza, free it from Hamas terrorists.The war can end tomorrow if Gaza, or rather if Hamas lays down its arms and releases all the remaining hostages.
....
Gaza will be demilitarized, Israel will have overriding security responsibilities.A security zone will be established on Gaza’s border with Israel to prevent future terrorist incursions.
A civilian administration will be established in Gaza that will seek to live in peace with Israel.
That’s our plan for the day after Hamas. And let me summarize it: Five principles for concluding the war:
One, Hamas Disarmed.
Second, all hostages freed.
Third, Gaze Demilitarized.
Fourth, Israel has overriding security control.
And five, Non-Israeli, peaceful civil administration, by that I mean a civilian administration that doesn’t educate its children for terror, that doesn't pay terrorists, and doesn’t launch terrorist attacks against Israel, that’s what we want to see in Gaza. So, its neither Hamas or the PA.
That's our plan.
....
Kortom het gaat beginnen en het leger is, met tegenzin, akkoord.quote:bron nos
Stafchef leger Israël: wij weten hoe we Gaza-Stad kunnen bezetten
De stafchef van het Israëlische leger, Eyal Zamir, zegt dat hij bereid is om Gaza-Stad te bezetten. Volgens Zamir luidt dit "een nieuwe fase in de oorlog in". "We zullen dit doen met de gijzelaars in onze gedachten", stelde hij.
Ik pak even je tekst erbij:quote:Op zondag 10 augustus 2025 23:27 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het is een formeel persbericht en standpunt van de regering. Gemiddelden zeggen idd niet zo veel maar wat moet iemand dan gebruiken als beter uitgangspunt zonder te vervallen in (allerlei, zelf bedachte) veronderstellingen ?
Dat lijkt veel, maar dat moet je ook verdelen over twee jaar, en over 2 miljoen Gazanen.quote:Saillant - volgens dat persbericht - is dat Israël sinds het begin van het conflict in totaal 2 miljoen ton (dwz 2000.000.000 kilo) hulp heeft doorgelaten
Wel opvallend dat je anderen beticht van het ontbreken van referenties en hearsay. Maar dat ik met een goede bron aankom, en jij met een simpel statement waarin alle hulp op een hoop gegooid is.quote:Dat de hulp vrijwel verdwenen is imo bezijden een gedeelde waarheid waar concrete referenties, anders dan hearsay van belanghebbenden, structureel voor ontbreken en neerkomt op aannamens.
En nee, ik ga/kan/wil hier niet wegzakken in alle anekdotische gemaakte verbeeldingen want ik blijf graag zelf de zaak bezien vanuit gekende instanties dan hun informatie op voorhand te willen betwijfelen.
Er zijn nogal wat problemen met het verbieden van de onafhankelijke hulporganisaties en de hulp door het Israëlische leger te laten verspreiden. De onafhankelijke organisaties verdeelden de hulp via honderden personen en deskundigen (bijvoorbeeld artsen), terwijl het Israëlische leger slechts drie punten opgezet heeft. Waarbij er door de chaotische verspreiding met triggerhappy militairen ook nog eens tientallen/honderden (?) mensen om het leven zijn gekomen.quote:Wat dingen ook ondoorzichtig maakt is dat de samenwerking voor andere hulporganisaties m.n. een VN, die niet tot op z'n best uiterst gebrekkig verloopt. Niet in de laatste plaats omdat hulporganisaties vanwege eigen beleidsredenen niet (willen) voldoen aan de gestelde (IDF) invoereisen (wat iemand daar weer van mag vinden).
In dit geval denk ik dan;, beter met grootste weerzin broodnodige hulp doorgeven dan die over de rug van mensen vanwege principiële tegenzin niet willen overgeven.
Ik bestreed de boude stelling dat er geen hulp was en herbevestig dat dingen ongelijk zijn verdeeld omdat o.a. de tribale (hamas c.s.) structuur de zaken daar wil (kunnen) blijven bepalen.quote:Op maandag 11 augustus 2025 23:24 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik pak even je tekst erbij:
[..]
Dat lijkt veel, maar dat moet je ook verdelen over twee jaar, en over 2 miljoen Gazanen.
Dan heb je het over bijna 1,5 kilo per persoon per dag. Met het probleem dat niet alle hulp iedereen bereikt, en dat het dus om een gemiddelde over de langere termijn gaat.
En met dat gemiddelde hebben we gelijk een probleem te pakken, want na februari is de hulp drastisch gedaald.
[ afbeelding ]
Opvallend is dat de maanden maart en april ontbreken. De grafiek springt van februari naar mei.
En deze informatie komt gewoon van deze Israëlische overheidssite:
https://gaza-aid-data.gov.il/main/
[..]
Wel opvallend dat je anderen beticht van het ontbreken van referenties en hearsay. Maar dat ik met een goede bron aankom, en jij met een simpel statement waarin alle hulp op een hoop gegooid is.
(Overigens hebben we het over hulp dat door Israël doorgelaten is, we hebben het niet over hulp dat door Israël betaald of georganiseerd is, sterker nog, Israël zit vooral dwars)
[..]
Er zijn nogal wat problemen met het verbieden van de onafhankelijke hulporganisaties en de hulp door het Israëlische leger te laten verspreiden. De onafhankelijke organisaties verdeelden de hulp via honderden personen en deskundigen (bijvoorbeeld artsen), terwijl het Israëlische leger slechts drie punten opgezet heeft. Waarbij er door de chaotische verspreiding met triggerhappy militairen ook nog eens tientallen/honderden (?) mensen om het leven zijn gekomen.
Daarbij is het Israëlische leger natuurlijk geen onafhankelijke partij in deze kwestie. En dat is kwalijk, want humanitaire hulp kan natuurlijk ook misbruikt worden. Zo kan men bijvoorbeeld voedsel slechts op bepaalde plekken uitdelen, om mensen dan weer weg te krijgen van andere plekken.
Hele opmerkelijke post dit. Hoe zie je dat precies voor je?quote:Op maandag 11 augustus 2025 19:36 schreef Bluesdude het volgende:
TT ? Niet de Israelische regering volledig elimineren ?
Ik wil niks en niemand vermoorden. De Israelische regering wel. Oa omdat men denkt dat Hamas hen wil vermoorden.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 06:45 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hele opmerkelijke post dit. Hoe zie je dat precies voor je?
Jij wilt dat niet Israël Hamas elimineert maar Hamas de volledige Israëlische regering of hoe moeten we dat zien?
Dat woordje ''denkt'' had je wel weg kunnen laten.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 10:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik wil niks en niemand vermoorden. De Israelische regering wel. Oa omdat men denkt dat Hamas hen wil vermoorden.
Maar ik reageerde vooral op de TT. Even de aandacht zetten op dat de Israelische regering de grootste terroristen zijn, qua aantallen moorden en de samenleving vernietigen, mensen verdrijven
Grotendeels eens met deze post, maar het is incompleet om alleen de Israëlische militairen te noemen (en suggestief om ze triggerhappy te noemen) zonder de kwaadaardige rol van Hamas, waarbij desinformatie hoogtij viert (dagelijks beschuldigingen van slachtpartijen) en waarbij ze zelf gericht en actief hulpverleners en burgers om het leven brengen en paniek veroorzaken, alles om de voedselleveringen te verstoren omdat die voor hen een tactisch nadeel vormen.quote:Op maandag 11 augustus 2025 23:24 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik pak even je tekst erbij:
[..]
Dat lijkt veel, maar dat moet je ook verdelen over twee jaar, en over 2 miljoen Gazanen.
Dan heb je het over bijna 1,5 kilo per persoon per dag. Met het probleem dat niet alle hulp iedereen bereikt, en dat het dus om een gemiddelde over de langere termijn gaat.
En met dat gemiddelde hebben we gelijk een probleem te pakken, want na februari is de hulp drastisch gedaald.
[ afbeelding ]
Opvallend is dat de maanden maart en april ontbreken. De grafiek springt van februari naar mei.
En deze informatie komt gewoon van deze Israëlische overheidssite:
https://gaza-aid-data.gov.il/main/
[..]
Wel opvallend dat je anderen beticht van het ontbreken van referenties en hearsay. Maar dat ik met een goede bron aankom, en jij met een simpel statement waarin alle hulp op een hoop gegooid is.
(Overigens hebben we het over hulp dat door Israël doorgelaten is, we hebben het niet over hulp dat door Israël betaald of georganiseerd is, sterker nog, Israël zit vooral dwars)
[..]
Er zijn nogal wat problemen met het verbieden van de onafhankelijke hulporganisaties en de hulp door het Israëlische leger te laten verspreiden. De onafhankelijke organisaties verdeelden de hulp via honderden personen en deskundigen (bijvoorbeeld artsen), terwijl het Israëlische leger slechts drie punten opgezet heeft. Waarbij er door de chaotische verspreiding met triggerhappy militairen ook nog eens tientallen/honderden (?) mensen om het leven zijn gekomen.
Daarbij is het Israëlische leger natuurlijk geen onafhankelijke partij in deze kwestie. En dat is kwalijk, want humanitaire hulp kan natuurlijk ook misbruikt worden. Zo kan men bijvoorbeeld voedsel slechts op bepaalde plekken uitdelen, om mensen dan weer weg te krijgen van andere plekken.
Had gekund, want Hamas zou idd ook die regering willen vermoorden..... maar het gaat met deze opmerking vooral om wat die Israelische terroristen denken en doenquote:Op dinsdag 12 augustus 2025 10:25 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat woordje ''denkt'' had je wel weg kunnen laten.
Dat Hamas Israël het graag ziet verdwijnen en daar ook naar handelt is niet iets wat ''men in Israël denkt". Dat is gewoon een feit. Op de manier waarop jij het omschrijft zou er enige vorm van nuance in zitten maar die is er gewoon helemaal niet.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 10:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Had gekund, want Hamas zou idd ook die regering willen vermoorden..... maar het gaat met deze opmerking vooral om wat die Israelische terroristen denken en doen
Klopt... het is ook een feit. Maar dat was het punt niet van mijn variatie op de TT.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 10:51 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat Hamas Israël het graag ziet verdwijnen en daar ook naar handelt is niet iets wat ''men in Israël denkt". Dat is gewoon een feit.
Israëlische terroristen? Die zijn er niet. Het blijft dus onduidelijk waar je het hier over hebt.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 10:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Klopt... het is ook een feit. Maar dat was het punt niet van mijn variatie op de TT.
Zoals ik eerder schreef: "Even de aandacht zetten op dat de Israelische regering de grootste terroristen zijn, qua aantallen moorden en de samenleving vernietigen, mensen verdrijven"
Welke nuance ter goedprating van die grootste terroristen zou je dan inbrengen
Altijd weer verwonderlijk hoe jij het zo weet te draaien dat er mensen sympathieën op zouden brengen voor Hamas.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 11:08 schreef HowardRoark het volgende:
Volgens mij is dit verder een uitstekende TT, als je daar kanttekeningen bij wilt aanbrengen zegt dat misschien ook wel genoeg en zijn de vermoedens die sommigen hebben bij sympathieën voor Hamas in bepaalde contreien dus niet vergezocht.
Het is hardstikke duidelijk, maar jij wil de Israelische regering niet erkennen als terroristenquote:Op dinsdag 12 augustus 2025 11:08 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Israëlische terroristen? Die zijn er niet. Het blijft dus onduidelijk waar je het hier over hebt.
Dit zijn er natuurlijk zeker in de pro-Palestijnse kringen in het Westen. Zie bijvoorbeeld:quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 11:31 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Altijd weer verwonderlijk hoe jij het zo weet te draaien dat er mensen sympathieën op zouden brengen voor Hamas.
Dat zijn het simpelweg niet.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 11:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het is hardstikke duidelijk, maar jij wil de Israelische regering niet erkennen als terroristen
Hamas elimineren lijkt me, hoe walgelijk ook, geen haalbaar doel meer. Anders had de IDF dat de afgelopen twee jaar wel behaald. De Israëlische bevolking gelooft er zelf ook niet meer in.quote:Op maandag 11 augustus 2025 20:56 schreef Vallon het volgende:
Gezien het Perstatement van de Israëlische regering lijkt mij de TT als haar politiek doel, goed gekozen.
[..]
Over het waarom is eindeloos van mening (willen) verschillen.
Over het hoe is dan misschien wat meer inhoudelijk te te zeggen, te beschouwen en/of dat haar vorm te geven.
Aanvulling:
[..]
Kortom het gaat beginnen en het leger is, met tegenzin, akkoord.
Ik vrees ook dat een gedachtegoed - dat Israël niet kan dulden - niet tot nauwelijks te veranderen zal zijn.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 13:08 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Hamas elimineren lijkt me, hoe walgelijk ook, geen haalbaar doel meer. Anders had de IDF dat de afgelopen twee jaar wel behaald. De Israëlische bevolking gelooft er zelf ook niet meer in.
Ik vrees dat we wel anders naar de situatie kijken.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 17:11 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik vrees ook dat een gedachtegoed - dat Israël niet kan dulden - niet tot nauwelijks te veranderen zal zijn.
Men kan zeker wel de organisatie vleugellam maken - hetgeen Netanyahu hier zal bedoelen - om vervolgens af te wachten waar de volgende partij in uitstulpt. Voor het gedachtegoed is zeker iets voor te zeggen maar net zo onmogelijk te realiseren omdat dit haaks staat op Israëls (soevereine) aanwezigheid; hoe ook gekomen (in de regio).
Daarom vind ik het logisch - wat niet wil zeggen dat ik het toejuich - hoe Israël haar fasering nu plaatst met als insteek dat haar eigen veiligheidsbeleving absolute voorrang heeft (op andermans welbevinden). Hoe dat anders doen met dan welke garanties, mag iemand - bkv zonder emotioneel betoog - proberen te duiden.
Dat geldt ook voor de angst dat de nog levende gegijzelden het niet redden die hier (helaas) pionnen zijn in het macabere schaakspel. Ik denk zelf dat de Israëlische regering ze - logischerwijs - heeft opgegeven maar dat als land nooit kan uitspreken.
Wat overblijft voro Gazanen is opnieuw het over zichzelf afgeroepen "Nakba"-lot waar die kwaadschiks, of toch maar beter goedschiks zich zal moeten "overgeven" in ruil voor een stukje zekerheid over tenminste voeding & middelen om te blijven overleven.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ederend-hulpgoederenquote:"Ik wil dat degene die in dat vliegtuig zat en het pakket dropte voor de rechter komt", zegt de moeder van Mohannad. Zijn vader vertelt dat hij al het vierde kind is dat ze zijn verloren, drie jongens en één meisje. "De vorige was pas een maand geleden."
Eerder waren er ook al enkele incidenten waarbij doden en gewonden zijn gevallen, hoeveel is niet bekend. "Dit is niet de manier waarop we geholpen moeten worden", geeft Zakaryia Eid aan. "Het is een vernedering. Alsof ze eten naar honden gooien. En als het op de grond terechtkomt, valt alles uit elkaar en is het bijna niet meer eetbaar."
Beter stopt Israël per direct met de oorlog.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 01:06 schreef capricia het volgende:
De ouders van die jongen die omgekomen is bij die voedseldropping willen de piloot voor de rechter slepen.
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ederend-hulpgoederen
Nederland doet er verstandig aan om te stoppen met het droppen van die paketten.
Daar is geen enkele reden voor. Hamas is nog aan de macht en er zijn nog tientallen gijzelaars gevangen.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 07:25 schreef Falco het volgende:
[..]
Beter stopt Israël per direct met de oorlog.
Ik vind het knap dat je daar een camera in kan zien. En waarom staan er vrijwel alleen kinderen omheen?quote:Op woensdag 13 augustus 2025 08:43 schreef HowardRoark het volgende:
Fascinerend dit. Ik zou niet weten of dit echt 'staged' is, maar er is wel een schril contrast zichtbaar tussen de mensen met de pannetjes (die we ook in de Westerse media vaak zien) en de rest van de samenleving waar het leven rustig door lijkt te gaan.
Het zou in elk geval wel aansluiten bij de al eerdere bevindingen van de Duitse krant Bild: Dieser Gaza-Fotograf inszeniert die Hamas-Propaganda
[ twitter ]
quote:Het C-130 Hercules-transportvliegtuig waarmee Defensie vanaf Jordanië hulpgoederen in Gaza dropt heeft een technisch mankement. De geplande vluchten zijn daarom voorlopig gestaakt.
https://www.defensie.nl/a(...)ht-defensieoperatiesquote:De Hercules heeft afgelopen vrijdag, zaterdag en zondag dagelijks een vlucht uitgevoerd. In totaal is daarbij 41.650 kilo uit het toestel geworpen. Het ging voornamelijk om voedsel, drinkwater en medische hulpmiddelen.
Helemaal stoppen met die onzinnige missie. Beter kun je druk uitoefen op de VN om eindelijk eens al die hulgoederen die al in Gaza staan te distribueren.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 14:18 schreef capricia het volgende:
Ons defensietoestel heeft mankementen en kan dus geen droppings meer uitvoeren.
[..]
[..]
https://www.defensie.nl/a(...)ht-defensieoperaties
Ben benieuwd hoeveel Gazanen we vermoord of verwond hebben met die droppings.
Het was al een idioot plan om mee te beginnen. Vooral om het gevoel te hebben 'kijk ons eens iets doen'.
Alles om de palliewappies rustig te houden.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 14:18 schreef capricia het volgende:
[..]
[..]
Het was al een idioot plan om mee te beginnen. Vooral om het gevoel te hebben 'kijk ons eens iets doen'.
Ja, inderdaad. En je geweten afkopen.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 14:26 schreef Tarado het volgende:
[..]
Alles om de palliewappies rustig te houden.
Vermoord? Dat is geen moord.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 14:18 schreef capricia het volgende:
[..]
[..]
Nee, een beschaafd land als Nederland wil ervoor zorgen dat dit soort zaken zo veilig mogelijk verlopen. Dat is toch niet meer dan normaal?quote:Op woensdag 13 augustus 2025 14:26 schreef Tarado het volgende:
[..]
Alles om de palliewappies rustig te houden.
Impulsief reageren kan op FOK, maar beschaafde regeringen moet daar verre van blijven, dat emotie management.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 14:50 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nee, een beschaafd land als Nederland wil ervoor zorgen dat dit soort zaken zo veilig mogelijk verlopen. Dat is toch niet meer dan normaal?
Dus als er ongelukken gebeuren of doden vallen moeten er andere dingen worden uitgeprobeerd.
Zo gaat dat hier toch ook?
Heb ik de verkeerde term gebruikt?quote:Op woensdag 13 augustus 2025 14:48 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Vermoord? Dat is geen moord.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ederend-hulpgoederenquote:Op woensdag 13 augustus 2025 14:50 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Nee, een beschaafd land als Nederland wil ervoor zorgen dat dit soort zaken zo veilig mogelijk verlopen. Dat is toch niet meer dan normaal?
Dus als er ongelukken gebeuren of doden vallen moeten er andere dingen worden uitgeprobeerd.
Zo gaat dat hier toch ook?
Ze gaan toch op een andere manier proberen hulp te verlenen? Ik lees niet dat ze dat niet willen.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 14:56 schreef capricia het volgende:
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ederend-hulpgoederen
De mensen willen het niet, het helpt niet. En er vallen doden en gewonden bij.
Waarom dan toch doorzetten? Alleen voor je eigen gevoel?
Wat bedoel je op een andere manier?quote:Op woensdag 13 augustus 2025 14:58 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ze gaan toch op een andere manier proberen hulp te verlenen? Ik lees niet dat ze dat niet willen.
Dan praten we langs elkaar heen.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 15:01 schreef capricia het volgende:
[..]
Wat bedoel je op een andere manier?
Ik heb het puur over die droppings.
Of praten we langs elkaar heen?
Opmerkelijk dat je dit moord noemt, terwijl men (ik zal maar geen jij of we zeggen...) hier bij een bom- of raketaanval spreekt over gedood of zelfs omgekomen, en niet over vermoorden.....quote:Op woensdag 13 augustus 2025 14:18 schreef capricia het volgende:
[..]
[..]
quote:Wie bagatelliseert wat Israël aanricht, ziet niet dat het bezig is ook zichzelf te verwoesten
Zou David Grossman, de belangrijkste levende Israëlische schrijver, zijn veranderd in een zelfhatende Jood die heult met antisemieten? Hij zegt dat Israël genocide pleegt in Gaza en in sommige kringen is dat dan de conclusie. Toch klinkt hij zo niet in een interview met de Italiaanse krant la Repubblica: ‘Ik heb alles gedaan om te vermijden dat ik Israël een genocidale staat zou noemen. Nu, met immense pijn en een gebroken hart, moet ik accepteren dat het voor mijn ogen gebeurt.’
Hij klinkt niet soft, als hij Palestijnen verwijt van Gaza een lanceerplatform voor raketten te hebben gemaakt. Wel is hij misselijk van het aantal burgerdoden. En hij weet zich te bevrijden van de ban die veel Israëliërs én sterk met Israël meelevende Joden gevangenhoudt: de eigen geschiedenis van vervolgd en bedreigd zijn komt daarin samen met gewenning aan de bezetting en mondt uit in ontmenselijking van de ander. ‘Het is makkelijker om het niet te zien’, zegt Grossman. De aanslag van Hamas op 7 oktober 2023 was zo gruwelijk, die gaf veel mensen een reden ‘om niet meer te hoeven nadenken’.
En Fania Oz, historicus en dochter van die andere grote Israëlische schrijver, Amos Oz? Is zij ineens een Hamas-vriendje? Oz, meer havik dan haar vader, stond aanvankelijk achter de oorlog tegen de terreurbeweging. Toch schrijft zij nu: ‘Soldaten, ouders van soldaten, grootouders. Er is geen andere manier: weiger om in Gaza te dienen. Weiger, weiger, weiger.’
Ze noemt de hongersnood, de moorden bij voedseluitgiften, ‘geen zelfverdediging, maar schokkende oorlogsmisdaad’. Vindt dat de regering de gijzelaars heeft verraden, omdat de oorlog hun bevrijding slechts heeft vertraagd, en dat soldaten hun jonge levens voor niets opofferen. Gematigden nemen wereldwijd afstand van Israël, aldus Oz, ‘niet omdat ze antisemieten zijn, maar omdat ze mensen zijn’.
De Israëlisch-Amerikaanse historicus Omer Bartov, de internationale autoriteit in genocidestudies die in The New York Times onderbouwde dat Israël genocide pleegt, diende in het Israëlische leger en noemt zichzelf ‘een groot supporter van de staat’. Zijn waarschuwing luidt dat juist in steun gevaar kan schuilen. ‘Israël heeft zo’n ongelooflijke onschendbaarheid genoten in de VS en Europa dat het een volwaardige autoritaire apartheidsstaat dreigt te worden. Dat soort staten gaan niet lang mee.’
Discussies over Gaza, zoals tijdens het ingelaste Kamerdebat deze week, kunnen schematisch lijken. Wie het meest geeft om het lot van de Gazanen, levert bijtende kritiek op Israël en pleit voor hardere sancties. Wie pro-Israël is, wijst op de gijzelaars en het gevaar van Hamas en trapt op de rem.
Geen misverstand: Gazaanse burgers zijn de grootste slachtoffers. Maar wie Israëls optreden bagatelliseert, ziet over het hoofd dat het óók bezig is zichzelf te verwoesten.
Zelf ben ik opgegroeid met een diepe, persoonlijke verhouding tot Israël. Ik begrijp wat mensen drijft die angstig en boos om meer begrip voor het land vragen. Ik ken de kortsluiting in het hoofd als Israël van genocide wordt beticht. Want die ene genocide waarvan je eigen volk – je familie – slachtoffer werd, geeft de lading aan dat woord.
Maar de Holocaust was uitzonderlijk door het ontbreken van enige aanleiding, de minutieuze planning en de industriële uitvoering. Kijk de weergaloze documentaireserie Corridors of Power over vele volkerenmoorden en zie dat het wel vaker een strijdende partij is die genocide pleegt op de bevolking van de vijand. Zoals Yuli Novak zegt, directeur van mensenrechtenorganisatie B’Tselem: ‘De meeste samenlevingen die genocide pleegden, beseften dat niet. Ze zagen een rechtvaardiging voor hun handelen.’
Het moet te denken geven dat alleen nativistische antidemocraten nog staan te applaudisseren terwijl Israël verder deze doodlopende weg in dendert. Zijn zij werkelijk grotere steunpilaren dan de zeshonderd voormalige topmensen uit Israëlische veiligheidsdiensten die Trump vragen om Netanyahu tot een eind aan de oorlog te dwingen? Of dan oud-premier Ehud Olmert, die stelt dat Israël in Gaza werkt aan een concentratiekamp?
Wat de laatsten inzien, is dat het geweld weinig meer te maken heeft met het uitschakelen van Hamas. Het massale doden gaat door omdat Netanyahu zijn politieke leven wil verlengen en de extremisten in zijn coalitie Palestijnen willen verdrijven. Met steun van te veel Israëliërs, of in elk geval mogelijk gemaakt door hun loyaliteit of apathie. Dáárom roept een andere oud-premier, Ehud Barak, het volk op tot verzet. In de overtuiging dat ‘het Israël van de onafhankelijkheidsverklaring en de zionistische visie aan het instorten is’.
Corridors of Power is nauwelijks te kijken. Door de gruwelen. En doordat tijdig ingrijpen doorgaans uitblijft. Kopstukken uit de Amerikaanse politiek en diplomatie blikken er pijnlijk eerlijk op terug. Strategisch eigenbelang geeft de doorslag.
Dus nee, de activisten van Standing Together die zakken bloem naar de grens met Gaza dragen en worden opgepakt, zijn uiteraard geen landverraders. Evenmin Magen Inon, wiens ouders op 7 oktober werden vermoord en die de weigering van de VS om de oorlog te stoppen een klap in zijn gezicht noemt. Of de groep Israëliërs uit de cultuurwereld, die het Westen smeekt om ‘verlammende sancties’. Zij zijn de rechtvaardigen. Zij zien de werkelijkheid onder ogen en hebben de moed om tegen de stroom in te gaan. Nu Netanyahu aankondigt de vernietiging van Gaza nog verder op te voeren, en de wereld hem laat begaan, kun je misschien nog hoop vestigen op deze rechtvaardigen. En hen steunen.
Het valt idd buiten een veiligheidsprotocol in een land dat stijf staat van regels.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 14:55 schreef capricia het volgende:
[..]
Heb ik de verkeerde term gebruikt?
Ik vind bewust pallets met kilo's goederen op een druk bevolkt gebied naar beneden gooien wel vragen om doden en gewonden. Dit had je kunnen weten. En dan toch doen.
Het is niet voor niets dat die ouders van die dode jongen de piloot voor de rechter willen zien.
Dood door schuld dan?
Nog even uitgezocht waarom die hulp in Maart t/m half Mei 2025 was weggevallen; was dat een politiek besluit van de Israëlische regering (om zo hamas te treffen) en de reden waarom (haar) COGAT over die periode ook geen rapportage heeft/deed/doet. Dat wil verder niet zeggen dat er totaal geen hulp was, getuige de rapportages van hulporganisaties die o.a. gaarkeukens instelden en bakkerijen die hun voorraden op gebruikten.quote:Op zondag 10 augustus 2025 22:34 schreef luxerobots het volgende:
....... Als je het echter vanaf 2 maart bekijkt, zie je dat door het sluiten van de grenzen, de hulp vrijwel geheel weggevallen is.
Benieuwd hoeveel "hulp" er na de deadline van 09sep25 om te voldoen aan de regels, nog resteert.quote:bron: nu.nl
Steeds meer Palestijnse en internationale hulporganisaties dreigen uitgesloten te worden van hulpverlening in Gaza door regels die Israël eerder dit jaar heeft opgesteld. Ruim honderd organisaties waarschuwen daarvoor in een gemeenschappelijke verklaring. De hulpverleners zeggen dat ze vleugellam en monddood worden gemaakt.
De Israëlische regering heeft in maart nieuwe regels opgelegd aan hulporganisaties in het kader van Israëlische "veiligheidsonderzoeken".
De organisaties moeten onder meer informatie verstrekken over hun geldschieters en privacygevoelige persoonsgegevens delen over Palestijnse medewerkers. Het gaat om cv's van werknemers, paspoortkopieën, verklaringen omtrent gedrag en de namen van hun kinderen.
Je weet wie dit zijn? En wat probeer je nu concreet aan te tonen met het delen van deze video?quote:Op woensdag 13 augustus 2025 15:50 schreef KoosVogels het volgende:
Pictured: rechtse wappies vs Israël-critici (waaronder dus ook joden).
[ x
En kun je ook onderbouwen wáárom je er aandacht voor wil vragen? Want hier wordt weer hetzelfde anti-Israël narratief herkauwd met weer dezelfde namen, NGOs die in andere kranten ook de revue passeren. Het is altijd hetzelfde kliekje aan vijf a tien namen. Dat dit geen vragen oproept bij mensen is trouwens ook wel bijzonder.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 15:50 schreef KoosVogels het volgende:
En ik deed het al in een ander topic, maar ik wil ook hier aandacht vragen voor deze column:
[..]
Laten we man en paard noemen.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 09:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is de grote vraag waar die opmerkelijke antipathie toch vandaan komt. En dit lijkt een mengelmoes van verschillende nare sentimenten te zijn, uiteenlopend van anti-Westers gedachtegoed tot Islamofilie en in sommige gevallen ook antisemitisme.
Uiteraard onderschrijf ik de boodschap van de column, maar het gaat mij in dit geval ook om de critici die worden aangehaald. Dat zijn geen Israël-hatende antisemieten die een 'anti-Israël narratief' opdreunen. Zoals Bessems duidelijk maakt: het zijn veelal Israëli's die de oorlog in Gaza steunde na 7/10, maar inmiddels van mening zijn dat het genoeg is geweest. Dat het geweld moet stoppen.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 09:19 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Je weet wie dit zijn? En wat probeer je nu concreet aan te tonen met het delen van deze video?
[..]
En kun je ook onderbouwen wáárom je er aandacht voor wil vragen? Want hier wordt weer hetzelfde anti-Israël narratief herkauwd met weer dezelfde namen, NGOs die in andere kranten ook de revue passeren. Het is altijd hetzelfde kliekje aan vijf a tien namen. Dat dit geen vragen oproept bij mensen is trouwens ook wel bijzonder.
De realiteit is natuurlijk ook niet dat Israël zichzelf aan het verwoesten is, wat we zien is dat Israël eindelijk wat doet aan het terreur waar het land al decennia mee te maken heeft.
En dat zorgt voor een enorme woede omdat binnen bepaalde Westerse kringen mensen vonden dat ondanks dit terreur jegens Israël het land zelf het probleem was (victim-blaming dus) en er daarom maar mee moest zien te leven. Iets dat van geen ander land zou worden gevraagd.
Het is de grote vraag waar die opmerkelijke antipathie toch vandaan komt. En dit lijkt een mengelmoes van verschillende nare sentimenten te zijn, uiteenlopend van anti-Westers gedachtegoed tot Islamofilie en in sommige gevallen ook antisemitisme.
Het zijn inmiddels vooral de engrechtse wappies - - in zowel Europa als Israël zelf - die de oorlog in Gaza blijven steunen. Gedogmatiseerde extremisten die alles wat Israël doet vergoelijken. Of Israel nou gelukkig moet zijn met zulke 'vrienden'......ik betwijfel het.quote:Oud-leiders Israëlische veiligheidsdiensten willen dat Trump Gaza-oorlog stopt
Voormalige leiders van het Israëlische leger (IDF) en van de inlichtingendiensten Mossad en Shin Bet hebben een brief gestuurd aan de Amerikaanse president Donald Trump waarin ze hem vragen premier Benjamin Netanyahu te dwingen de huidige oorlog te beëindigen. Dat melden Israëlische media waaronder The Jerusalem Post.
Het is zeker niet alleen maar antisemitisme.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 09:27 schreef TheGreatAlfonso het volgende:
[..]
Laten we man en paard noemen.
Het is de katalysator van alle anti-Israëlische sentimenten en argumenten, ook als de persoon zelf niet antisemitisch is maar bijvoorbeeld anti-westers of anarchistisch. Of joods!
De antisemieten, waaronder uiteraard Hamas, de Palestijnse bevolking en een groot deel van de islamitische wereld, zijn de aanjagers van dit conflict. Geen moment van de dag worden we met rust gelaten. De media, de politiek, de protesten, het gaat over Israël, Israël, Israël.
Vervang Israël door Denemarken en er is geen haan die ernaar kraait. En als je dat niet gelooft: Vervang Israël eens door Soedan. De Palestijnen door Druzen of Alawieten. Wederom krekels. Gewoon omdat de katalysator ontbreekt: antisemitisme.
Het geweld van de Palestijnse terroristen moet inderdaad stoppen, vandaar ook dat de oorlog doorgaat.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 09:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Uiteraard onderschrijf ik de boodschap van de column, maar het gaat mij in dit geval ook om de critici die worden aangehaald. Dat zijn geen Israël-hatende antisemieten die een 'anti-Israël narratief' opdreunen. Zoals Bessems duidelijk maakt: het zijn veelal Israëli's die de oorlog in Gaza steunde na 7/10, maar inmiddels van mening zijn dat het genoeg is geweest. Dat het geweld moet stoppen.
Dit is vrij simpel om te constateren. Wéér valt men namelijk terug op dezelfde namen: David Grossman, Omer Bartov en de actiegroep B'Tselem. Zelfs Wikipedia is eerlijk over de politieke affiliatie van eerstgenoemde:quote:Op donderdag 14 augustus 2025 09:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Iedereen die hier meeleest kan dat met eigen ogen zien. Dus wie probeer je nou voor de gek te houden door de indruk te wekken dat in die column de standaard 'anti-Israël' brigade wordt aangehaald.
quote:Grossman is an outspoken left-wing peace activist. He has been described by The Economist as epitomising Israel's left-leaning cultural elite.
Bron
We zien iets totaal anders. Juist vanuit de (radicaal) progressieve en linkse contreien komt het gejammer over een einde aan de oorlog. Deze mensen weten via hun vriendjes in de media, bij actiegroepen, NGOs en ook in de politiek de druk flink op te voeren en met succes zo blijkt.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 09:27 schreef KoosVogels het volgende:
En dan is er nog dit:
[..]
Het zijn inmiddels vooral de engrechtse wappies - - in zowel Europa als Israël zelf - die de oorlog in Gaza blijven steunen. Gedogmatiseerde extremisten die alles wat Israël doet vergoelijken. Of Israel nou gelukkig moet zijn met zulke 'vrienden'......ik betwijfel het.
Denk dat iedereen wel voor de oorlog stoppen is, alleen de voorwaarden verschillen.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 10:01 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is zeker niet alleen maar antisemitisme.
Er zijn genoeg Westerlingen die wellicht helemaal niet antisemitisch zijn, maar vanwege andere motieven en overtuigingen geïnvesteerd zijn in dit conflict. Dan kun je denken aan wat ik al opnoemde: anti-Westerse sentimenten (lees: een hekel aan de eigen cultuur en schuldgevoelens over Westers imperialisme), Islamofilie en ook intersectionaliteit.
[..]
Het geweld van de Palestijnse terroristen moet inderdaad stoppen, vandaar ook dat de oorlog doorgaat.
[..]
Dit is vrij simpel om te constateren. Wéér valt men namelijk terug op dezelfde namen: David Grossman, Omer Bartov en de actiegroep B'Tselem. Zelfs Wikipedia is eerlijk over de politieke affiliatie van eerstgenoemde:
[..]
[..]
We zien iets totaal anders. Juist vanuit de (radicaal) progressieve en linkse contreien komt het gejammer over een einde aan de oorlog. Deze mensen weten via hun vriendjes in de media, bij actiegroepen, NGOs en ook in de politiek de druk flink op te voeren en met succes zo blijkt.
Maar het nu stoppen van de oorlog zou resulteren in een situatie waarbij Hamas aan de macht blijft. Waarom zou je dit willen?
Dat zei ik ook: antisemitisme is niet de oorzaak maar de katalysator. Je hoeft niet zelf antisemitisch te zijn om wel in de discussie gezogen te worden, vaak met niet-antisemitische argumenten zoals het antikoloniale narratief.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 10:01 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Het is zeker niet alleen maar antisemitisme.
Er zijn genoeg Westerlingen die wellicht helemaal niet antisemitisch zijn, maar vanwege andere motieven en overtuigingen geïnvesteerd zijn in dit conflict.
Oh zeker, als Hamas de wapens neerlegt en de gijzelaars worden vrijgelaten kan de oorlog natuurlijk meteen stoppen.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 10:05 schreef Tarado het volgende:
[..]
Denk dat iedereen wel voor de oorlog stoppen is, alleen de voorwaarden verschillen.
Als de gijzelaars terug zijn en Hamas zich ontwapent, is de oorlog snel over.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |