Over het waarom is eindeloos van mening (willen) verschillen.quote:bron: gov.il
....
Our goal is not to occupy Gaza. Our goal is to free Gaza, free it from Hamas terrorists.The war can end tomorrow if Gaza, or rather if Hamas lays down its arms and releases all the remaining hostages.
....
Gaza will be demilitarized, Israel will have overriding security responsibilities.A security zone will be established on Gaza’s border with Israel to prevent future terrorist incursions.
A civilian administration will be established in Gaza that will seek to live in peace with Israel.
That’s our plan for the day after Hamas. And let me summarize it: Five principles for concluding the war:
One, Hamas Disarmed.
Second, all hostages freed.
Third, Gaze Demilitarized.
Fourth, Israel has overriding security control.
And five, Non-Israeli, peaceful civil administration, by that I mean a civilian administration that doesn’t educate its children for terror, that doesn't pay terrorists, and doesn’t launch terrorist attacks against Israel, that’s what we want to see in Gaza. So, its neither Hamas or the PA.
That's our plan.
....
Kortom het gaat beginnen en het leger is, met tegenzin, akkoord.quote:bron nos
Stafchef leger Israël: wij weten hoe we Gaza-Stad kunnen bezetten
De stafchef van het Israëlische leger, Eyal Zamir, zegt dat hij bereid is om Gaza-Stad te bezetten. Volgens Zamir luidt dit "een nieuwe fase in de oorlog in". "We zullen dit doen met de gijzelaars in onze gedachten", stelde hij.
Ik pak even je tekst erbij:quote:Op zondag 10 augustus 2025 23:27 schreef Vallon het volgende:
[..]
Het is een formeel persbericht en standpunt van de regering. Gemiddelden zeggen idd niet zo veel maar wat moet iemand dan gebruiken als beter uitgangspunt zonder te vervallen in (allerlei, zelf bedachte) veronderstellingen ?
Dat lijkt veel, maar dat moet je ook verdelen over twee jaar, en over 2 miljoen Gazanen.quote:Saillant - volgens dat persbericht - is dat Israël sinds het begin van het conflict in totaal 2 miljoen ton (dwz 2000.000.000 kilo) hulp heeft doorgelaten
Wel opvallend dat je anderen beticht van het ontbreken van referenties en hearsay. Maar dat ik met een goede bron aankom, en jij met een simpel statement waarin alle hulp op een hoop gegooid is.quote:Dat de hulp vrijwel verdwenen is imo bezijden een gedeelde waarheid waar concrete referenties, anders dan hearsay van belanghebbenden, structureel voor ontbreken en neerkomt op aannamens.
En nee, ik ga/kan/wil hier niet wegzakken in alle anekdotische gemaakte verbeeldingen want ik blijf graag zelf de zaak bezien vanuit gekende instanties dan hun informatie op voorhand te willen betwijfelen.
Er zijn nogal wat problemen met het verbieden van de onafhankelijke hulporganisaties en de hulp door het Israëlische leger te laten verspreiden. De onafhankelijke organisaties verdeelden de hulp via honderden personen en deskundigen (bijvoorbeeld artsen), terwijl het Israëlische leger slechts drie punten opgezet heeft. Waarbij er door de chaotische verspreiding met triggerhappy militairen ook nog eens tientallen/honderden (?) mensen om het leven zijn gekomen.quote:Wat dingen ook ondoorzichtig maakt is dat de samenwerking voor andere hulporganisaties m.n. een VN, die niet tot op z'n best uiterst gebrekkig verloopt. Niet in de laatste plaats omdat hulporganisaties vanwege eigen beleidsredenen niet (willen) voldoen aan de gestelde (IDF) invoereisen (wat iemand daar weer van mag vinden).
In dit geval denk ik dan;, beter met grootste weerzin broodnodige hulp doorgeven dan die over de rug van mensen vanwege principiële tegenzin niet willen overgeven.
Ik bestreed de boude stelling dat er geen hulp was en herbevestig dat dingen ongelijk zijn verdeeld omdat o.a. de tribale (hamas c.s.) structuur de zaken daar wil (kunnen) blijven bepalen.quote:Op maandag 11 augustus 2025 23:24 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik pak even je tekst erbij:
[..]
Dat lijkt veel, maar dat moet je ook verdelen over twee jaar, en over 2 miljoen Gazanen.
Dan heb je het over bijna 1,5 kilo per persoon per dag. Met het probleem dat niet alle hulp iedereen bereikt, en dat het dus om een gemiddelde over de langere termijn gaat.
En met dat gemiddelde hebben we gelijk een probleem te pakken, want na februari is de hulp drastisch gedaald.
[ afbeelding ]
Opvallend is dat de maanden maart en april ontbreken. De grafiek springt van februari naar mei.
En deze informatie komt gewoon van deze Israëlische overheidssite:
https://gaza-aid-data.gov.il/main/
[..]
Wel opvallend dat je anderen beticht van het ontbreken van referenties en hearsay. Maar dat ik met een goede bron aankom, en jij met een simpel statement waarin alle hulp op een hoop gegooid is.
(Overigens hebben we het over hulp dat door Israël doorgelaten is, we hebben het niet over hulp dat door Israël betaald of georganiseerd is, sterker nog, Israël zit vooral dwars)
[..]
Er zijn nogal wat problemen met het verbieden van de onafhankelijke hulporganisaties en de hulp door het Israëlische leger te laten verspreiden. De onafhankelijke organisaties verdeelden de hulp via honderden personen en deskundigen (bijvoorbeeld artsen), terwijl het Israëlische leger slechts drie punten opgezet heeft. Waarbij er door de chaotische verspreiding met triggerhappy militairen ook nog eens tientallen/honderden (?) mensen om het leven zijn gekomen.
Daarbij is het Israëlische leger natuurlijk geen onafhankelijke partij in deze kwestie. En dat is kwalijk, want humanitaire hulp kan natuurlijk ook misbruikt worden. Zo kan men bijvoorbeeld voedsel slechts op bepaalde plekken uitdelen, om mensen dan weer weg te krijgen van andere plekken.
Hele opmerkelijke post dit. Hoe zie je dat precies voor je?quote:Op maandag 11 augustus 2025 19:36 schreef Bluesdude het volgende:
TT ? Niet de Israelische regering volledig elimineren ?
Ik wil niks en niemand vermoorden. De Israelische regering wel. Oa omdat men denkt dat Hamas hen wil vermoorden.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 06:45 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Hele opmerkelijke post dit. Hoe zie je dat precies voor je?
Jij wilt dat niet Israël Hamas elimineert maar Hamas de volledige Israëlische regering of hoe moeten we dat zien?
Dat woordje ''denkt'' had je wel weg kunnen laten.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 10:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik wil niks en niemand vermoorden. De Israelische regering wel. Oa omdat men denkt dat Hamas hen wil vermoorden.
Maar ik reageerde vooral op de TT. Even de aandacht zetten op dat de Israelische regering de grootste terroristen zijn, qua aantallen moorden en de samenleving vernietigen, mensen verdrijven
Grotendeels eens met deze post, maar het is incompleet om alleen de Israëlische militairen te noemen (en suggestief om ze triggerhappy te noemen) zonder de kwaadaardige rol van Hamas, waarbij desinformatie hoogtij viert (dagelijks beschuldigingen van slachtpartijen) en waarbij ze zelf gericht en actief hulpverleners en burgers om het leven brengen en paniek veroorzaken, alles om de voedselleveringen te verstoren omdat die voor hen een tactisch nadeel vormen.quote:Op maandag 11 augustus 2025 23:24 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik pak even je tekst erbij:
[..]
Dat lijkt veel, maar dat moet je ook verdelen over twee jaar, en over 2 miljoen Gazanen.
Dan heb je het over bijna 1,5 kilo per persoon per dag. Met het probleem dat niet alle hulp iedereen bereikt, en dat het dus om een gemiddelde over de langere termijn gaat.
En met dat gemiddelde hebben we gelijk een probleem te pakken, want na februari is de hulp drastisch gedaald.
[ afbeelding ]
Opvallend is dat de maanden maart en april ontbreken. De grafiek springt van februari naar mei.
En deze informatie komt gewoon van deze Israëlische overheidssite:
https://gaza-aid-data.gov.il/main/
[..]
Wel opvallend dat je anderen beticht van het ontbreken van referenties en hearsay. Maar dat ik met een goede bron aankom, en jij met een simpel statement waarin alle hulp op een hoop gegooid is.
(Overigens hebben we het over hulp dat door Israël doorgelaten is, we hebben het niet over hulp dat door Israël betaald of georganiseerd is, sterker nog, Israël zit vooral dwars)
[..]
Er zijn nogal wat problemen met het verbieden van de onafhankelijke hulporganisaties en de hulp door het Israëlische leger te laten verspreiden. De onafhankelijke organisaties verdeelden de hulp via honderden personen en deskundigen (bijvoorbeeld artsen), terwijl het Israëlische leger slechts drie punten opgezet heeft. Waarbij er door de chaotische verspreiding met triggerhappy militairen ook nog eens tientallen/honderden (?) mensen om het leven zijn gekomen.
Daarbij is het Israëlische leger natuurlijk geen onafhankelijke partij in deze kwestie. En dat is kwalijk, want humanitaire hulp kan natuurlijk ook misbruikt worden. Zo kan men bijvoorbeeld voedsel slechts op bepaalde plekken uitdelen, om mensen dan weer weg te krijgen van andere plekken.
Had gekund, want Hamas zou idd ook die regering willen vermoorden..... maar het gaat met deze opmerking vooral om wat die Israelische terroristen denken en doenquote:Op dinsdag 12 augustus 2025 10:25 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat woordje ''denkt'' had je wel weg kunnen laten.
Dat Hamas Israël het graag ziet verdwijnen en daar ook naar handelt is niet iets wat ''men in Israël denkt". Dat is gewoon een feit. Op de manier waarop jij het omschrijft zou er enige vorm van nuance in zitten maar die is er gewoon helemaal niet.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 10:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Had gekund, want Hamas zou idd ook die regering willen vermoorden..... maar het gaat met deze opmerking vooral om wat die Israelische terroristen denken en doen
Klopt... het is ook een feit. Maar dat was het punt niet van mijn variatie op de TT.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 10:51 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat Hamas Israël het graag ziet verdwijnen en daar ook naar handelt is niet iets wat ''men in Israël denkt". Dat is gewoon een feit.
Israëlische terroristen? Die zijn er niet. Het blijft dus onduidelijk waar je het hier over hebt.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 10:57 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Klopt... het is ook een feit. Maar dat was het punt niet van mijn variatie op de TT.
Zoals ik eerder schreef: "Even de aandacht zetten op dat de Israelische regering de grootste terroristen zijn, qua aantallen moorden en de samenleving vernietigen, mensen verdrijven"
Welke nuance ter goedprating van die grootste terroristen zou je dan inbrengen
Altijd weer verwonderlijk hoe jij het zo weet te draaien dat er mensen sympathieën op zouden brengen voor Hamas.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 11:08 schreef HowardRoark het volgende:
Volgens mij is dit verder een uitstekende TT, als je daar kanttekeningen bij wilt aanbrengen zegt dat misschien ook wel genoeg en zijn de vermoedens die sommigen hebben bij sympathieën voor Hamas in bepaalde contreien dus niet vergezocht.
Het is hardstikke duidelijk, maar jij wil de Israelische regering niet erkennen als terroristenquote:Op dinsdag 12 augustus 2025 11:08 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Israëlische terroristen? Die zijn er niet. Het blijft dus onduidelijk waar je het hier over hebt.
Dit zijn er natuurlijk zeker in de pro-Palestijnse kringen in het Westen. Zie bijvoorbeeld:quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 11:31 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Altijd weer verwonderlijk hoe jij het zo weet te draaien dat er mensen sympathieën op zouden brengen voor Hamas.
Dat zijn het simpelweg niet.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 11:35 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het is hardstikke duidelijk, maar jij wil de Israelische regering niet erkennen als terroristen
Hamas elimineren lijkt me, hoe walgelijk ook, geen haalbaar doel meer. Anders had de IDF dat de afgelopen twee jaar wel behaald. De Israëlische bevolking gelooft er zelf ook niet meer in.quote:Op maandag 11 augustus 2025 20:56 schreef Vallon het volgende:
Gezien het Perstatement van de Israëlische regering lijkt mij de TT als haar politiek doel, goed gekozen.
[..]
Over het waarom is eindeloos van mening (willen) verschillen.
Over het hoe is dan misschien wat meer inhoudelijk te te zeggen, te beschouwen en/of dat haar vorm te geven.
Aanvulling:
[..]
Kortom het gaat beginnen en het leger is, met tegenzin, akkoord.
Ik vrees ook dat een gedachtegoed - dat Israël niet kan dulden - niet tot nauwelijks te veranderen zal zijn.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 13:08 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Hamas elimineren lijkt me, hoe walgelijk ook, geen haalbaar doel meer. Anders had de IDF dat de afgelopen twee jaar wel behaald. De Israëlische bevolking gelooft er zelf ook niet meer in.
Ik vrees dat we wel anders naar de situatie kijken.quote:Op dinsdag 12 augustus 2025 17:11 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik vrees ook dat een gedachtegoed - dat Israël niet kan dulden - niet tot nauwelijks te veranderen zal zijn.
Men kan zeker wel de organisatie vleugellam maken - hetgeen Netanyahu hier zal bedoelen - om vervolgens af te wachten waar de volgende partij in uitstulpt. Voor het gedachtegoed is zeker iets voor te zeggen maar net zo onmogelijk te realiseren omdat dit haaks staat op Israëls (soevereine) aanwezigheid; hoe ook gekomen (in de regio).
Daarom vind ik het logisch - wat niet wil zeggen dat ik het toejuich - hoe Israël haar fasering nu plaatst met als insteek dat haar eigen veiligheidsbeleving absolute voorrang heeft (op andermans welbevinden). Hoe dat anders doen met dan welke garanties, mag iemand - bkv zonder emotioneel betoog - proberen te duiden.
Dat geldt ook voor de angst dat de nog levende gegijzelden het niet redden die hier (helaas) pionnen zijn in het macabere schaakspel. Ik denk zelf dat de Israëlische regering ze - logischerwijs - heeft opgegeven maar dat als land nooit kan uitspreken.
Wat overblijft voro Gazanen is opnieuw het over zichzelf afgeroepen "Nakba"-lot waar die kwaadschiks, of toch maar beter goedschiks zich zal moeten "overgeven" in ruil voor een stukje zekerheid over tenminste voeding & middelen om te blijven overleven.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ederend-hulpgoederenquote:"Ik wil dat degene die in dat vliegtuig zat en het pakket dropte voor de rechter komt", zegt de moeder van Mohannad. Zijn vader vertelt dat hij al het vierde kind is dat ze zijn verloren, drie jongens en één meisje. "De vorige was pas een maand geleden."
Eerder waren er ook al enkele incidenten waarbij doden en gewonden zijn gevallen, hoeveel is niet bekend. "Dit is niet de manier waarop we geholpen moeten worden", geeft Zakaryia Eid aan. "Het is een vernedering. Alsof ze eten naar honden gooien. En als het op de grond terechtkomt, valt alles uit elkaar en is het bijna niet meer eetbaar."
Beter stopt Israël per direct met de oorlog.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 01:06 schreef capricia het volgende:
De ouders van die jongen die omgekomen is bij die voedseldropping willen de piloot voor de rechter slepen.
[..]
https://www.rtl.nl/nieuws(...)ederend-hulpgoederen
Nederland doet er verstandig aan om te stoppen met het droppen van die paketten.
Daar is geen enkele reden voor. Hamas is nog aan de macht en er zijn nog tientallen gijzelaars gevangen.quote:Op woensdag 13 augustus 2025 07:25 schreef Falco het volgende:
[..]
Beter stopt Israël per direct met de oorlog.
Ik vind het knap dat je daar een camera in kan zien. En waarom staan er vrijwel alleen kinderen omheen?quote:Op woensdag 13 augustus 2025 08:43 schreef HowardRoark het volgende:
Fascinerend dit. Ik zou niet weten of dit echt 'staged' is, maar er is wel een schril contrast zichtbaar tussen de mensen met de pannetjes (die we ook in de Westerse media vaak zien) en de rest van de samenleving waar het leven rustig door lijkt te gaan.
Het zou in elk geval wel aansluiten bij de al eerdere bevindingen van de Duitse krant Bild: Dieser Gaza-Fotograf inszeniert die Hamas-Propaganda
[ twitter ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |