abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_218475346
Die korte tijd dat Bij1 met één (!) zetel in de Tweede Kamer zat heeft wel indruk gemaakt zeg.
  maandag 11 augustus 2025 @ 12:08:20 #152
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218475352
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2025 12:02 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ok vooruit: een redelijke bijdrage geleverd aan het verzieken van het sinterklaasfeest. Hebben ze wel meer bereikt dan de PVV, dat wel.
Hartstikke goed dat Zwarte Piet langzaam verdwijnt. Moet dan altijd weer denken aan Doutzen Kroes, na een decennium in het buitenland.

Bekijk deze YouTube-video

Zie de reactie van nota bene Jan Pronk.

Dat mag, logisch dat je in je groef terecht komt. Het nadenken komt later, voor wie dat kan en integer in het leven staat.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_218475377
quote:
2s.gif Op maandag 11 augustus 2025 12:05 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
En ook dat was maar een tijdelijk iets. De nieuwe realiteit dat Piet niet pikzwart hoeft te zijn is vrij snel ingedaald en de ophef verdwenen. Dan heeft het overlijden van Dieuwertje Blok nog een grotere invloed gehad…
Ik wil daar wel iets persoonlijks over delen. Voor wat het waard is. Voor velen was het denk ik ook vooral de toon die de muziek maakte. Miljoenen mensen hebben mooie jeugdherinneringen aan het sinterklaasfeest en aan zwarte piet. Die zagen daar geen enkel kwaad in. Toch werden zij door deze groep ineens als racisten weggezet en Nederland als een soort halve apartheidsstaat. Ik heb zwarte piet en de traditie ook lang verdedigd, totdat ik een keer aan de praat raakte met een paar Antillianen die heel rustig en op een normale manier vertelden hoe pijnlijk en kwetsend dit voor hen was geweest. Dat heeft me diep geraakt en ik ben toen wel gedraaid.

Dat is ook een stuk constructiever en verbindender dan intochten verzieken en kinderen uitschelden denk ik.
  maandag 11 augustus 2025 @ 12:14:27 #154
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218475387
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 11:48 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Hier was anders vrij weinig te merken. En het partijbestuur heeft alle andersdenkenden weggejaagd. Een goed signaal voor een partij die prat gaat op diversiteit en inclusie.
De kans dat ik op BIJ1 stem is 0% maar wat je zegt is niet terecht en lijkt me vooral gebaseerd op gekleurde media (pun intended).

Suriname kent vele stammen en clans. Je hebt Hindoestanen en andere geloven. Dus jawel, kleurlingen maken dan andere kleurlingen uit voor racist en discriminatie, terecht of onterecht. Bij1 is niet veel anders.

Sylvana Simons was een best goed Kamerlid (die zei in de Kamer gewoon dat de racist ook in haarzelf zit, het hoeft dan niet provedureel in de overheid te zitten); het partijbestuur was niet veel soeps nee en verviel in stalinisme. Willem Schinkel vind ik een enge en verknipte man.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_218475422
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2025 12:14 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
De kans dat ik op BIJ1 stem is 0% maar wat je zegt is niet terecht en lijkt me vooral gebaseerd op gekleurde media (pun intended).

Suriname kent vele stammen en clans. Je hebt Hindoestanen en andere geloven. Dus jawel, kleurlingen maken dan andere kleurlingen uit voor racist en discriminatie, terecht of onterecht. Bij1 is niet veel anders.

Sylvana Simons was een best goed Kamerlid (die zei in de Kamer gewoon dat de racist ook in haarzelf zit, het hoeft dan niet provedureel in de overheid te zitten); het partijbestuur was niet veel soeps nee en verviel in stalinisme. Willem Schinkel vind ik een enge en verknipte man.
Dat kan allemaal zijn maar toch viel de partij uiteen (no pun) door ruzie over wie het slachtoffer van wie was en de personen die dit hadden moeten voorkomen hebben dat niet gedaan. Maar als je zo activistisch en compromisloos in de wedstrijd zit zoals velen in dit gezelschap, wordt het natuurlijk ook lastig om tot een gezamenlijk iets te komen.

Dat Simons haar werk als Kamerlid goed deed, daar is vriend en vijand het volgens mij wel over eens.
pi_218475428
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 12:13 schreef Spablauw214 het volgende:
Miljoenen mensen hebben mooie jeugdherinneringen aan het sinterklaasfeest en aan zwarte piet. Die zagen daar geen enkel kwaad in. Toch werden zij door deze groep ineens als racisten weggezet en Nederland als een soort halve apartheidsstaat.
Dit is echt onzin. Dat is gewoonweg echt niet gebeurd. Dat het wél zo gepresenteerd werd, zegt vooral heel veel.

Het zou me een lief ding waard zijn als maatschappelijke en politieke discussies gevoerd zouden worden zonder die eeuwige stropoptactieken. Het is echt buitengewoon schadelijk voor de discussie, want die raakt er totaal door verziekt en de realiteit verdwijnt erdoor uit beeld.
  maandag 11 augustus 2025 @ 12:22:05 #157
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218475441
quote:
Toch werden zij door deze groep ineens als racisten weggezet en Nederland als een soort halve apartheidsstaat.
Nou ja, daar is ook wel wat voor te zeggen. Niet dat heel Nederland racistisch is maar wel een heel groot deel.

En ook dat overheidsbeleid inderdaad een apartheidscomponent kent. Van de Molukkers tot de plannen van Keijzer en Faber nu. Kun je een hele boom over op zetten, wat ook logisch is met decennia van rechtse dominantie.

quote:
Dat is ook een stuk constructiever en verbindender dan intochten verzieken en kinderen uitschelden denk ik.
Dit houd je altijd bij verandering. Het schuurt altijd en altijd heb je misdragingen, waar dan Telegraaf en NU mee aan de haal gaan. Of heel vertekent verslag van doen.

In ieder geval werden door deze lui geen snelwegen geblokkeerd. Wél door de tegendemonstranten, en ook is er met auto's op activisten ingereden. Wierd Duk vond het schitterend, Baudet plakte het etiket 'noodweer'.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218475455
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 12:20 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Dit is echt onzin. Dat is gewoonweg echt niet gebeurd. Dat het wél zo gepresenteerd werd, zegt vooral heel veel.

Het zou me een lief ding waard zijn als maatschappelijke en politieke discussies gevoerd zouden worden zonder die eeuwige stropoptactieken. Het is echt buitengewoon schadelijk voor de discussie, want die raakt er totaal door verziekt en de realiteit verdwijnt erdoor uit beeld.
Ach jawel. Gario, Esajas en Afriyie gingen tekeer als zou Nederland een diep en diep racistisch land zijn waar zwarten achterin de bus zitten.
pi_218475475
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2025 12:22 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
In ieder geval werden door deze lui geen snelwegen geblokkeerd. Wél door de tegendemonstranten, en ook is er met auto's op activisten ingereden. Wierd Duk vond het schitterend, Baudet plakte het etiket 'noodweer'.
Hier heb ik evengoed een stevige mening over.

Overigens zijn de blokkeerfriezen wel tot voor Nederlandse begrippen abnormaal zware straffen veroordeeld. Zeker als je kijkt naar waar XR en de UvA-slopers tot op heden allemaal ongestraft mee zijn weggekomen.
pi_218475532
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 12:23 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ach jawel. Gario, Esajas en Afriyie gingen tekeer als zou Nederland een diep en diep racistisch land zijn waar zwarten achterin de bus zitten.
Als je het daar ook nog over wilt hebben: prima. Doen we dat hierna. Maar je noemde net dat binnen de context van dat zwartepietgedoe 'miljoenen mensen werden weggezet als racist' en dat Nederland 'een halve apartheidsstaat' genoemd zou zijn. Dat beeld bestrijd ik, omdat het wéér zo'n stropop is.

Je kunt van die hele discussie van alles vinden, maar als je het standpunt van iemand wilt bestrijden, beperk je dan tot dat daadwerkelijke standpunt en ga niet tekeer tegen een karikatuur daarvan.
  maandag 11 augustus 2025 @ 12:34:04 #161
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218475560
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2025 12:25 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Hier heb ik evengoed een stevige mening over.

Overigens zijn de blokkeerfriezen wel tot voor Nederlandse begrippen abnormaal zware straffen veroordeeld. Zeker als je kijkt naar waar XR en de UvA-slopers tot op heden allemaal ongestraft mee zijn weggekomen.
XR is geweldloos. Daar gaan ze prat op. Snelwegen bezetten is geen geweld. XR sloopt niet en rijdt niet met auto's in op anderen.

Houd het wel zuiver.

Ondertussen probeert een rechtse kamermeerderheid XR inderdaad wel te criminaliseren en ANBI af te pakken.

Deden ze dat maar eens met bijvoorbeeld Civitas Cristiana (als meest berucht voorbeeld).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218475570
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 12:30 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Als je het daar ook nog over wilt hebben: prima. Doen we dat hierna. Maar je noemde net dat binnen de context van dat zwartepietgedoe 'miljoenen mensen werden weggezet als racist' en dat Nederland 'een halve apartheidsstaat' genoemd zou zijn. Dat beeld bestrijd ik, omdat het wéér zo'n stropop is.

Je kunt van die hele discussie van alles vinden, maar als je het standpunt van iemand wilt bestrijden, beperk je dan tot dat daadwerkelijke standpunt en ga niet tekeer tegen een karikatuur daarvan.
Ik denk dat wij van mening verschillen over wat er is gebeurd en gezegd. Afriyie had een wensenlijst die per direct en 1:1 overgenomen moest worden en iedereen die het niet met hem eens was of ook maar de minste nuancering probeerde aan te brengen, was een racist.

Over de groep radicale voorstanders (wat veelal tokkies en ander volk uit de zelfkant van de samenleving betrof) heb ik trouwens ook geen goed woord over laat daar geen misverstand over bestaan. Maar het had niet zo uit de hand hoeven lopen als beide partijen er niet zo met gestrekt been in waren gegaan.
pi_218475591
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 12:34 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik denk dat wij van mening verschillen over wat er is gebeurd en gezegd. Afriyie had een wensenlijst die per direct en 1:1 overgenomen moest worden en iedereen die het niet met hem eens was of ook maar de minste nuancering probeerde aan te brengen, was een racist.
Het internet vergeet niks, dus dat moet terug te vinden zijn. Laat maar zien dan.
pi_218475596
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 12:34 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
XR is geweldloos. Daar gaan ze prat op. Snelwegen bezetten is geen geweld. XR sloopt niet en rijdt niet met auto's in op anderen.

Houd het wel zuiver.

Ondertussen probeert een rechtse kamermeerderheid XR inderdaad wel te criminaliseren en ANBI af te pakken.

Deden ze dat maar eens met bijvoorbeeld Civitas Cristiana (als meest berucht voorbeeld).
De snelweg bezetten is verboden. Andermans eigendommen bekladden of vernielen ook.

De grens tussen demonstratie en ordeverstoring en vernieling dient veel duidelijker te worden vastgelegd. En ja, dat geldt ook voor het boerentuig.
pi_218475609
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 11:29 schreef Spablauw214 het volgende:

Deze man heeft de samenleving miljoenen euro’s gekost
Dat is een bewuste keuze van de kiezer. Democratie heeft een prijs: die betalen wij, en die betaald Wilders op alle mogelijke manieren.
  maandag 11 augustus 2025 @ 12:51:24 #166
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218475725
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 12:38 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De snelweg bezetten is verboden. Andermans eigendommen bekladden of vernielen ook.

De grens tussen demonstratie en ordeverstoring en vernieling dient veel duidelijker te worden vastgelegd. En ja, dat geldt ook voor het boerentuig.
Welnee, dit wordt erin gefietst om het hele demonstratierecht op de helling te zetten en het effect te demonteren. Demonstraties zijn namelijk een 'weapon of the weak'. Een wapen voor degenen zonder geld, lobbies, ingangen in de media (controle over media).

Dat zint de olies en tabakslobby niet. Dat zint het geld niet. Demonstraties moeten onklaar worden gemaakt en uit het zicht worden gehaald (onder het mom van 'niemand kwetsen').

Vernielingen kunnen nu al prima aangepakt worden. Het is nu al geen vrijbrief om agenten te belagen. Dat is echt flauwekul. Een aangevraagde demonstratie beschermt je niet tegen misdrijven. Logisch. Het OM en een batterij aan VVD ministers moeten simpelweg hun werk doen.

Jij trekt XR nu in de sfeer van geweld (net als dat BIJ1 alleen blanken als racist zou zien - onzin!). Dat is compleet onjuist.

XR bezet ook geen private eigendommen, wat jij suggereert. Wat trouwens gezien de voortkruipende privatisering van de publieke ruimte wel steeds moeilijker gaat worden...
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218475812
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 12:37 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Het internet vergeet niks, dus dat moet terug te vinden zijn. Laat maar zien dan.
Ik heb teruggekeken maar inderdaad, hij heeft niemand letterlijk racist genoemd. Maar hij heeft wel degelijk uitspraken gedaan die als zodanig te interpreteren vielen. De uitspraken dat Nederland een racistisch land is, hebben ze overigens wel daadwerkelijk gedaan, net als die “met een knuppel naar de Dam”-uitspraak. Al zal daar ook wel een hoop emotie achter hebben gezeten en de man heeft een ongenadige hoeveelheid shit over zich heen gekregen. Al blijf ik van mening dat ze met een constructievere aanpak meer draagvlak hadden kunnen creëren.
pi_218475827
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 09:14 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Mosterd na de maaltijd Dilan om nu alsnog met excuus te komen
Er dreigde een rechtszaak te volgen als ze de tweet niet zou verwijderen. Dus het is niet echt haar initiatief.
pi_218475880
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 12:58 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik heb teruggekeken maar inderdaad, hij heeft niemand letterlijk racist genoemd. Maar hij heeft wel degelijk uitspraken gedaan die als zodanig te interpreteren vielen. De uitspraken dat Nederland een racistisch land is, hebben ze overigens wel daadwerkelijk gedaan, net als die “met een knuppel naar de Dam”-uitspraak. Al zal daar ook wel een hoop emotie achter hebben gezeten en de man heeft een ongenadige hoeveelheid shit over zich heen gekregen. Al blijf ik van mening dat ze met een constructievere aanpak meer draagvlak hadden kunnen creëren.
Dat laatste zal zeker waar zijn.

Mijn punt is: het zou zo fijn zijn als de discussie gewoon gevoerd zou worden op basis van daadwerkelijke standpunten en binnen de kaders van de realiteit en niet op basis van stropopredeneringen.
pi_218475889
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2025 12:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Welnee, dit wordt erin gefietst om het hele demonstratierecht op de helling te zetten en het effect te demonteren. Demonstraties zijn namelijk een 'weapon of the weak'. Een wapen voor degenen zonder geld, lobbies, ingangen in de media (controle over media).

Dat zint de olies en tabakslobby niet. Dat zint het geld niet. Demonstraties moeten onklaar worden gemaakt en uit het zicht worden gehaald (onder het mom van 'niemand kwetsen').

Vernielingen kunnen nu al prima aangepakt worden. Het is nu al geen vrijbrief om agenten te belagen. Dat is echt flauwekul. Een aangevraagde demonstratie beschermt je niet tegen misdrijven. Logisch. Het OM en een batterij aan VVD ministers moeten simpelweg hun werk doen.

Jij trekt XR nu in de sfeer van geweld (net als dat BIJ1 alleen blanken als racist zou zien - onzin!). Dat is compleet onjuist.

XR bezet ook geen private eigendommen, wat jij suggereert. Wat trouwens gezien de voortkruipende privatisering van de publieke ruimte wel steeds moeilijker gaat worden...
Op de snelweg lopen is verboden. Met een landbouwvoertuig op de snelweg rijden, al dan niet terwijl je er mest dumpt, is ook verboden. Dan kan je zeggen dat je aan het demonstreren bent, maar dat maakt het niet ineens niet verboden.

Met jezelf vastlijmen aan het asfalt (naast het voormalig hoofdkantoor van ING :') ) of een privéjet bereik je ook nog eens niets. Met het reserveren van alle beschikbare tijdsloten voor het Rijksmuseum of het besmeuren van schilderijen met tomatensoep (ok, dat was Just Stop Oil en niet XR) bereik je ook helemaal niets. Je verspeelt er wel een hoop goodwill en sympathie mee.

Verstandiger is het om een politieke partij op te richten en te zorgen dat iets van je idealen in beleid gegoten kan worden, anders zit je over 15 jaar nog op de A10 terwijl de vervuiling gewoon doorgaat.
  maandag 11 augustus 2025 @ 13:10:09 #171
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218475923
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 12:58 schreef Spablauw214 het volgende:
De uitspraken dat Nederland een racistisch land is, hebben ze overigens wel daadwerkelijk gedaan
Nederland is in de uitwerking misschien wel een racistischer land dan de Verenigde Staten, dat klopt. Dit moet gezegd kunnen worden.

In weinig landen is radicaal-rechts percentueel zo groot, een sterke indicator van racisme.

https://www.volkskrant.nl(...)elfde-werk~b9c98228/

https://www.nature.com/articles/s41586-025-09259-6

"The figures demonstrate that the trends over time vary by country: there is little change in Canada, Germany, Great Britain, and the United States; some increase in the Netherlands; and a decrease in France."
https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2212875120
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 11 augustus 2025 @ 13:16:02 #172
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218475964
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 13:06 schreef Spablauw214 het volgende:
of het besmeuren van schilderijen met tomatensoep (ok, dat was Just Stop Oil en niet XR) bereik je ook helemaal niets.
Waar een glasplaat voor zat en ook een strafproces voor werd gestart.

Dat dan een rechter in één geval heeft gezegd 'ze hebben lang genoeg vast gezeten, zijn maatschappelijk genoeg gestraft' doet hier niks aan af.

Hiervoor hoeft niet het hele demonstratierecht op de helling.

Maximale vrijheid voor jezelf is een illusie. Ongemak en oponthoud hoort er een beetje bij.

Deze onderstaande VVDer snapt het een beetje. Veel mensen willen maximale negatieve vrijheid voor zichzelf. Ieder ander is een sta in de weg.

https://denieuwevrijeeeuw(...)ijheid-in-tijden-van
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218476089
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2025 12:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ik denk dat je dan demonstraties een te grote impact toedicht. Een demonstratie doet vrij weinig zonder de media en juiste ingangen bij de overheid/politiek. Wat dat betreft zijn demonstraties in ons huidige systeem ook juist een manier om kritiek een plaats te geven en daar vervolgens weinig mee te doen, zie een Gaza of het milieu, je kunt demonstrereren tot je een ons weegt. Lobby lijkt dan beter te werken.

quote:
Het zal er tussenin zitten, die lobby's vinden het fijn dat mensen op zon relatief ineffectieve manier hun ongenoegen bekendmaken. Je hebt gelijk dat ze het nog liever niet zien. Immers als demonstraties minder effectief worden wordt hun macht via lobbyen nog groter.
pi_218476208
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 13:06 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Op de snelweg lopen is verboden. Met een landbouwvoertuig op de snelweg rijden, al dan niet terwijl je er mest dumpt, is ook verboden.
Al die dingen zijn inderdaad al verboden. En dus is er geen enkele reden om het demonstratierecht in te perken.
"Pools are perfect for holding water"
pi_218476226
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 13:32 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ik denk dat je dan demonstraties een te grote impact toedicht. Een demonstratie doet vrij weinig zonder de media en juiste ingangen bij de overheid/politiek. Wat dat betreft zijn demonstraties in ons huidige systeem ook juist een manier om kritiek een plaats te geven en daar vervolgens weinig mee te doen, zie een Gaza of het milieu, je kunt demonstrereren tot je een ons weegt. Lobby lijkt dan beter te werken.
[..]
Het zal er tussenin zitten, die lobby's vinden het fijn dat mensen op zon relatief ineffectieve manier hun ongenoegen bekendmaken. Je hebt gelijk dat ze het nog liever niet zien. Immers als demonstraties minder effectief worden wordt hun macht via lobbyen nog groter.
"Een paar duizend mensen op het malieveld laten tieren, en gaat over tot de orde van de dag."

Het had de officiële reactie van de overheid op elke demonstratie van de afgelopen 10 jaar kunnen zijn.

Herinner me, wanneer is de volgende jaarlijkse onderwijsdemonstratie ook al weer?
"Pools are perfect for holding water"
pi_218476443
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 13:05 schreef Jigzoz het volgende:
met een knuppel naar de Dam
Over feiten en daadwerkelijke standpunten
quote:
Ook KOZP-voorman Afriyie heeft in het verleden omstreden uitspraken gedaan. ‘De één gaat zingen op de Dam, de ander gaat met een knuppel naar een intocht’, tekende het Leidsch Dagblad in 2016 op uit zijn mond. ‘Ik vind dat ze allebei de ruimte moeten krijgen.’ Sindsdien duikelen zijn tegenstanders de uitspraak geregeld op als een geweldsincident tegen anti-Zwarte Piet-activisten het nieuws haalt. Tegenover de Volkskrant laat Afriyie weten dat hij deze ‘absurde uitspraak’ nooit heeft gedaan. ‘Binnen de anti-Zwarte Pietbeweging klinken inderdaad ook wat radicale geluiden. Tijdens die bijeenkomst in Leiden zei ik dat mensen die met een knuppel naar een intocht willen gaan, daar zelf verantwoording voor moeten afleggen en daar zelf de gevolgen van moeten dragen. Maar ík kies voor vreedzaam protest.’
https://web.archive.org/w(...)elddadiger~bd07c121/

Overigens heeft Afriyie veel agressie ontvangen. Vooral op de sociale media.
Ik volgde op FOK de zwartepiettopics.... en er was altijd een ondertoon van racisme in de agressieve schrijfsels.
Dat mensen die het slachtoffer zijn hiervan dan zeggen dat Nederland een racistisch land is, is te begrijpen.
  Moderator maandag 11 augustus 2025 @ 14:21:07 #177
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_218476481
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 12:37 schreef Jigzoz het volgende:
Het internet vergeet niks
Het onthoud ook niks. Het slaat wel dingen op, maar lang niet alles en zeker niet voor altijd.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_218476524
quote:

[..]
Ik wil daar wel iets persoonlijks over delen. Voor wat het waard is. Voor velen was het denk ik ook vooral de toon die de muziek maakte. Miljoenen mensen hebben mooie jeugdherinneringen aan het sinterklaasfeest en aan zwarte piet. Die zagen daar geen enkel kwaad in. Toch werden zij door deze groep ineens als racisten weggezet en Nederland als een soort halve apartheidsstaat. Ik heb zwarte piet en de traditie ook lang verdedigd, totdat ik een keer aan de praat raakte met een paar Antillianen die heel rustig en op een normale manier vertelden hoe pijnlijk en kwetsend dit voor hen was geweest. Dat heeft me diep geraakt en ik ben toen wel gedraaid.

Rond het hoogtepunt van de discussie, een jaar of tien terug, was de landelijke intocht hier in de stad. Toen zag je wel een groot verschil tussen mensen die het heel redelijk willen brengen en degenen die vooral voor het conflict kwamen. Bij de tegenstanders van ZP maar zeker ook bij de voorstanders.
Maar onder aan de streep was het redelijk respectvol over en weer en sindsdien zijn roetveegpieten hier ook gewoon de norm. Niemand die er nog moeilijk over doet.
  maandag 11 augustus 2025 @ 14:43:20 #179
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_218476617
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 10:40 schreef Bluesdude het volgende:
Excuses voor Ouwehand zit er niet in nav de meloenenkwestie
[..]
september 2024 zie de videoclip : https://nos.nl/artikel/2537986
Als ze toch bezig is...
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_218476777
quote:
10s.gif Op maandag 11 augustus 2025 14:31 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Rond het hoogtepunt van de discussie, een jaar of tien terug, was de landelijke intocht hier in de stad. Toen zag je wel een groot verschil tussen mensen die het heel redelijk willen brengen en degenen die vooral voor het conflict kwamen. Bij de tegenstanders van ZP maar zeker ook bij de voorstanders.
Maar onder aan de streep was het redelijk respectvol over en weer en sindsdien zijn roetveegpieten hier ook gewoon de norm. Niemand die er nog moeilijk over doet.
De mensen die nu nog zaniken over ZP voeren ook wel een treurig achterhoedegevecht. Inmiddels heb ik zelf kinderen en die vinden zwartgeschminkte pieten eng. Het is ook maar net wat je gewend bent en waar je mee opgegroeid bent.
pi_218476786
quote:
2s.gif Op maandag 11 augustus 2025 14:43 schreef Falco het volgende:

[..]
Als ze toch bezig is...
Denk dat die wel wat anders aan haar hoofd heeft.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_218477631
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 15:01 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De mensen die nu nog zaniken over ZP voeren ook wel een treurig achterhoedegevecht. Inmiddels heb ik zelf kinderen en die vinden zwartgeschminkte pieten eng. Het is ook maar net wat je gewend bent en waar je mee opgegroeid bent.
Deze hele discussie is een redelijk achterhoedegevecht uit 2018. In de provincies is Piet Zwart, in de Randstad heeft hij roetvegen.
pi_218477684
quote:
7s.gif Op maandag 11 augustus 2025 16:52 schreef Mathijsco het volgende:

[..]
Deze hele discussie is een redelijk achterhoedegevecht uit 2018. In de provincies is Piet Zwart, in de Randstad heeft hij roetvegen.
Nou, zullen we de steekproef nemen? Noem eens drie willekeurige gemeenten. Beetje verdeeld over Nederland, dus niet alleen varianten op Staphorst en Urk.
pi_218477743
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 16:59 schreef Jigzoz het volgende:

[..]
Nou, zullen we de steekproef nemen? Noem eens drie willekeurige gemeenten. Beetje verdeeld over Nederland, dus niet alleen varianten op Staphorst en Urk.
Breda... geen randstad... Wordt daar provincie genoemd:

Oosterhout, (52.000 inw) bij Breda

Geertruidenberg in 2024 (22.000 inw)

[ Bericht 8% gewijzigd door Bluesdude op 11-08-2025 17:22:34 ]
  maandag 11 augustus 2025 @ 17:17:34 #185
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218477769
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 13:32 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
[..]
Ik denk niet perse dat demonstraties het meeste effect hebben. Het is wel een instrument voor als je weinig geld hebt. Als je geen miljard hebt om Europarlementariërs te bewerken.

Helemaal nutteloos zijn ze niet. Daar is legio wetenschappelijke literatuur over.

Ik denk dat de recente Rode Lijn demonstraties een effect hebben gehad. Het zal niet direct meningen veranderen (dat is maar goed ook!). Wat ik wel duidelijk zie is dat mensen gaan nadenken, of iemand anders kennen die naar de demonstratie is geweest. Het CDA is gaan schuiven, de leden vroegen daar ook om, dat is straks een grote partij.

Via een U-bocht kunnen demonstraties nog een effect hebben. De door Eelco Heinen en Annabel Nanninga zo bejubelde Milei doet dingen die we te weten komen via demonstraties in zijn land. Daardoor wordt andermaal duidelijk wat voor dunne schaamlap het 'rechts-progressieve' libertarisme altijd weer is.

Milei government plans to remove femicide from Argentina penal code
Government plans to remove legal recognition of gender-based killings in latest attack on women’s rights
https://www.theguardian.c(...)de-womens-rights-law

Sommigen zullen zeggen 'een moord is een moord' en 'dit is deregulering'.

Deze femicide bepalingen zijn er niet voor niets.

Want voorheen had je de situatie dat een moord op een man zwaarder werd bestraft (net zoals moorden op negers lichter worden bestraft). En dat is slechts één reden achter de femicide strafbaarstelling.

Libertarisme is een dun laagje chroom op een hele berg ranzigheid. Demonstraties onderstrepen dat én tasten de geloofwaardigheid aan van met Milei dwepende 'liberalen'.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_218477774
Geen we nu serieus bij 30 graden die hele onzindiscussie weer overdoen?

:')
pi_218477821
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 17:17 schreef tizitl2 het volgende:

Hmja, terechte klacht. Sorry.
pi_218477845
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 17:17 schreef tizitl2 het volgende:

De pepernoten liggen weer in de supermarkt, dus het seizoen is weer begonnen.
pi_218477943
quote:
6s.gif Op maandag 11 augustus 2025 17:25 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De pepernoten liggen weer in de supermarkt, dus het seizoen is weer begonnen.
Yes, van de week een hitterecord. Echt bloedinteressant om dan over Zwarte Piet en Quinsy Gario te gaan debatteren.

Over poldercompromissen als roetvegen: ‘Moriaantje, zo zwart als roet.’ En hij heet nog steeds Zwarte Piet en heeft een stupide voorkomen.

Wat is er een wereld gewonnen, hè?
pi_218478199
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 17:10 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
Breda... geen randstad... Wordt daar provincie genoemd:
[ afbeelding ]

Oosterhout, (52.000 inw) bij Breda

Geertruidenberg in 2024 (22.000 inw)
[ afbeelding ]
Aangzien je ook uit Breda komt(misschien zijn we wel buren! :o ); Tuinzicht heeft zijn eigen sinterklaasoptocht he, zonder roetvegen. ;(
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_218478264
quote:
2s.gif Op maandag 11 augustus 2025 18:09 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Aangzien je ook uit Breda komt(misschien zijn we wel buren! :o ); Tuinzicht heeft zijn eigen sinterklaasoptocht he, zonder roetvegen. ;(
ahhhh dus toch de provincie !

Breda Haagse Beemden, allemaal verraders van de Nederlandse cultuur, de randstadvolgelingen
  Forum Admin maandag 11 augustus 2025 @ 18:28:20 #192
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_218478345
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 10:59 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Extreemlinks bestaat bijna niet in Nederland...
Politiek gezien niet echt, Al komt bij1 de buurt.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_218478435
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 13:43 schreef probeer het volgende:
Al die dingen zijn inderdaad al verboden.
Weinig zinvol alleen als het OM weigert te vervolgen en een nodeloos beroep op politiecapaciteit.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
  maandag 11 augustus 2025 @ 18:52:47 #194
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218478516
quote:
7s.gif Op maandag 11 augustus 2025 18:40 schreef nostra het volgende:

[..]
Weinig zinvol alleen als het OM weigert te vervolgen en een nodeloos beroep op politiecapaciteit.
Het OM moet dus beter zijn werk doen (of niet). Dan hoeft niet direct het hele demonstratierecht op de helling. Een goedgekeurde demonstratie is geen safe space om te gaan slopen.

Ik zie dat ook weer de UvA vernielingen erbij wordt gesleept: deze bezetting en demonstratie was dus niet goedgekeurd (en liep pas uit de hand doordat pro-Israel relschoppers met bivakmutsen ermee ging bemoeien, waar Geerten Waling en VVDer Esther Voet, Michael Vis trots over berichtte).

97-98% van de demonstraties komt geen politiebusje bij voorrijden. Dit zegt nota bene de politie zelf.

Democratie is niet gratis. 'De politiek' heeft in al zijn wijsheid besloten dat het wel wat minder kan met alle (part-time) politie en taken kunnen worden geprivatiseerd of overgenomen door BOAs. Het aantal politieagenten per inwoner ligt in Nederland lager dan België en Duitsland (maar hoger dan de Scandinavische landen en het VK, welke bovendien geen vuurwapens dragen - een blik politieagenten open trekken lost nooit alles op)

Weet je wat pas veel capaciteit op slokt? Elke week in tig steden profvoetbal. Wat in de gemiddelde provinciestad niet kan bestaan zonder geld van de gemeente in een profvoetbalclub. Of als het half-criminele Glory weer eens een vechtpartijtje organiseert.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 11 augustus 2025 @ 18:56:32 #195
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218478556
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 18:28 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Politiek gezien niet echt, Al komt bij1 de buurt.
Ja dat schreef ik :) Bij1 is op zijn minst radicaal-links, met een grote vinger in de pap en invloedrijk aandeel door extreem-linksen zoals Willem Schinkel.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 11 augustus 2025 @ 19:00:13 #196
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_218478582
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2025 18:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Het OM moet dus beter zijn werk doen (of niet). Dan hoeft niet direct het hele demonstratierecht op de helling. Een goedgekeurde demonstratie is geen safe space om te gaan slopen.

Ik zie dat ook weer de UvA vernielingen erbij wordt gesleept: deze bezetting en demonstratie was dus niet goedgekeurd (en liep pas uit de hand doordat pro-Israel relschoppers met bivakmutsen ermee ging bemoeien, waar Geerten Waling en VVDer Esther Voet, Michael Vis trots over berichtten).

97-98% van de demonstraties komt geen politiebusje bij voorrijden. Dit zegt nota bene de politie zelf.

Democratie is niet gratis. 'De politiek' heeft in al zijn wijsheid besloten dat het wel wat minder kan met alle (part-time) politie en taken kunnen worden geprivatiseerd of overgenomen door BOAs. Het aantal politieagenten per inwoner ligt in Nederland lager dan België en Duitsland (maar hoger dan de Scandinavische landen en het VK, welke bovendien geen vuurwapens dragen - een blik politieagenten open trekken lost nooit alles op)

Weet je wat pas veel capaciteit op slokt? Elke week in tig steden profvoetbal. Wat in de gemiddelde provinciestad niet kan bestaan zonder geld van de gemeente in een profvoetbalclub. Of als het half-criminele Glory weer eens een vechtpartijtje organiseert.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 11 augustus 2025 @ 19:25:34 #197
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218478788
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2025 18:56 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Ja dat schreef ik :) Bij1 is op zijn minst radicaal-links, met een grote vinger in de pap en invloedrijk aandeel door extreem-linksen zoals Willem Schinkel.
Schinkel is wel zo'n beetje de meest interessante denker die er in Nederland rondloopt.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 11 augustus 2025 @ 19:54:37 #198
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_218478943
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 19:25 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Schinkel is wel zo'n beetje de meest interessante denker die er in Nederland rondloopt.
Dat maakt me benieuwd naar jouw uitleg en gedachten.

Mijn gedachten:

Als het om Rusland en Oekraïne gaat dan is het maar een warhoofd en schrijft hij niet-bestaande feiten op.

Zijn boek 'De Kraal' kwam op mij nogal warrig over. Ik heb het niet uitgelezen, nee.

Jaren later kwam ik deze podcastaflevering tegen en daar geeft hij het gebrek aan structuur en opbouw ook gewoon toe. Het springt alle kanten op.
https://ondermediadoctoren.nl/afl-129-links-van-links/

Let op: hij noemt het 'links van links', niet extreem-links.

Postmodernisme - Schinkel noemt het vast anders - is niet illegitiem en kan fascinerend zijn, maar dan wel graag binnen een speeltuin van wat meer geordende en gestructureerde linkse politiek. Binnen (economische) zekerheid kan er chaos zijn.

Vanwege zijn vaste aanstelling op een universiteit (en dat is niet die van Leiden! van oudsher de meest gouvernmentele, oranjegezinde, conservatieve universiteit) kan hij zich in de zandbak uitleven.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 11 augustus 2025 @ 20:26:30 #199
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_218479277
quote:
1s.gif Op maandag 11 augustus 2025 19:54 schreef Klopkoek het volgende:

[..]
Dat maakt me benieuwd naar jouw uitleg en gedachten.

Mijn gedachten:

Als het om Rusland en Oekraïne gaat dan is het maar een warhoofd en schrijft hij niet-bestaande feiten op.

Zijn boek 'De Kraal' kwam op mij nogal warrig over. Ik heb het niet uitgelezen, nee.

Jaren later kwam ik deze podcastaflevering tegen en daar geeft hij het gebrek aan structuur en opbouw ook gewoon toe.
https://ondermediadoctoren.nl/afl-129-links-van-links/

Postmodernisme - Schinkel noemt het vast anders - is niet illegitiem en kan fascinerend zijn, maar dan wel graag binnen een speeltuin van wat meer geordende en gestructureerde linkse politiek. Binnen (economische) zekerheid kan er chaos zijn.

Vanwege zijn vaste aanstelling op een universiteit (en dat is niet die van Leiden! van oudsher de meest gouvernmentele, oranjegezinde, conservatieve universiteit) kan hij zich in de zandbak uitleven.
Interessantste is misschien overdreven, daarvoor blijft het teveel bij schoppen/ Met zijn visie op Rusland/Oekraine ben ik niet bekend. Zijn lompe schrijfstijl en inderdaad wat ongestructureerde betoog namen me juist wel voor hem in, er ging een bepaalde energie vanuit. Ik ben het best bekend met zijn "De Nieuwe Democratie", wat een beetje een schets van - en een schotschrift tegen de bestaande sociaal-politieke structuren in Nederland is. Ik vond destijds dat hij zijn afkeer van de huidige depolitisering en het politieke in het bestuurlijke willen schuiven erg origineel bracht.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  maandag 11 augustus 2025 @ 20:31:50 #200
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_218479337
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2025 19:25 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Die gast is echt zo gek als een deur.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')