Over feiten en daadwerkelijke standpuntenquote:
https://web.archive.org/w(...)elddadiger~bd07c121/quote:Ook KOZP-voorman Afriyie heeft in het verleden omstreden uitspraken gedaan. ‘De één gaat zingen op de Dam, de ander gaat met een knuppel naar een intocht’, tekende het Leidsch Dagblad in 2016 op uit zijn mond. ‘Ik vind dat ze allebei de ruimte moeten krijgen.’ Sindsdien duikelen zijn tegenstanders de uitspraak geregeld op als een geweldsincident tegen anti-Zwarte Piet-activisten het nieuws haalt. Tegenover de Volkskrant laat Afriyie weten dat hij deze ‘absurde uitspraak’ nooit heeft gedaan. ‘Binnen de anti-Zwarte Pietbeweging klinken inderdaad ook wat radicale geluiden. Tijdens die bijeenkomst in Leiden zei ik dat mensen die met een knuppel naar een intocht willen gaan, daar zelf verantwoording voor moeten afleggen en daar zelf de gevolgen van moeten dragen. Maar ík kies voor vreedzaam protest.’
Het onthoud ook niks. Het slaat wel dingen op, maar lang niet alles en zeker niet voor altijd.quote:
Rond het hoogtepunt van de discussie, een jaar of tien terug, was de landelijke intocht hier in de stad. Toen zag je wel een groot verschil tussen mensen die het heel redelijk willen brengen en degenen die vooral voor het conflict kwamen. Bij de tegenstanders van ZP maar zeker ook bij de voorstanders.quote:Op maandag 11 augustus 2025 12:13 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik wil daar wel iets persoonlijks over delen. Voor wat het waard is. Voor velen was het denk ik ook vooral de toon die de muziek maakte. Miljoenen mensen hebben mooie jeugdherinneringen aan het sinterklaasfeest en aan zwarte piet. Die zagen daar geen enkel kwaad in. Toch werden zij door deze groep ineens als racisten weggezet en Nederland als een soort halve apartheidsstaat. Ik heb zwarte piet en de traditie ook lang verdedigd, totdat ik een keer aan de praat raakte met een paar Antillianen die heel rustig en op een normale manier vertelden hoe pijnlijk en kwetsend dit voor hen was geweest. Dat heeft me diep geraakt en ik ben toen wel gedraaid.
Dat is ook een stuk constructiever en verbindender dan intochten verzieken en kinderen uitschelden denk ik.
Als ze toch bezig is...quote:Op maandag 11 augustus 2025 10:40 schreef Bluesdude het volgende:
Excuses voor Ouwehand zit er niet in nav de meloenenkwestie
[..]
september 2024 zie de videoclip : https://nos.nl/artikel/2537986
De mensen die nu nog zaniken over ZP voeren ook wel een treurig achterhoedegevecht. Inmiddels heb ik zelf kinderen en die vinden zwartgeschminkte pieten eng. Het is ook maar net wat je gewend bent en waar je mee opgegroeid bent.quote:Op maandag 11 augustus 2025 14:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Rond het hoogtepunt van de discussie, een jaar of tien terug, was de landelijke intocht hier in de stad. Toen zag je wel een groot verschil tussen mensen die het heel redelijk willen brengen en degenen die vooral voor het conflict kwamen. Bij de tegenstanders van ZP maar zeker ook bij de voorstanders.
Maar onder aan de streep was het redelijk respectvol over en weer en sindsdien zijn roetveegpieten hier ook gewoon de norm. Niemand die er nog moeilijk over doet.
Denk dat die wel wat anders aan haar hoofd heeft.quote:
Deze hele discussie is een redelijk achterhoedegevecht uit 2018. In de provincies is Piet Zwart, in de Randstad heeft hij roetvegen.quote:Op maandag 11 augustus 2025 15:01 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
De mensen die nu nog zaniken over ZP voeren ook wel een treurig achterhoedegevecht. Inmiddels heb ik zelf kinderen en die vinden zwartgeschminkte pieten eng. Het is ook maar net wat je gewend bent en waar je mee opgegroeid bent.
Nou, zullen we de steekproef nemen? Noem eens drie willekeurige gemeenten. Beetje verdeeld over Nederland, dus niet alleen varianten op Staphorst en Urk.quote:Op maandag 11 augustus 2025 16:52 schreef Mathijsco het volgende:
[..]
Deze hele discussie is een redelijk achterhoedegevecht uit 2018. In de provincies is Piet Zwart, in de Randstad heeft hij roetvegen.
Breda... geen randstad... Wordt daar provincie genoemd:quote:Op maandag 11 augustus 2025 16:59 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou, zullen we de steekproef nemen? Noem eens drie willekeurige gemeenten. Beetje verdeeld over Nederland, dus niet alleen varianten op Staphorst en Urk.
Ik denk niet perse dat demonstraties het meeste effect hebben. Het is wel een instrument voor als je weinig geld hebt. Als je geen miljard hebt om Europarlementariërs te bewerken.quote:Op maandag 11 augustus 2025 13:32 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan demonstraties een te grote impact toedicht. Een demonstratie doet vrij weinig zonder de media en juiste ingangen bij de overheid/politiek. Wat dat betreft zijn demonstraties in ons huidige systeem ook juist een manier om kritiek een plaats te geven en daar vervolgens weinig mee te doen, zie een Gaza of het milieu, je kunt demonstrereren tot je een ons weegt. Lobby lijkt dan beter te werken.
[..]
Het zal er tussenin zitten, die lobby's vinden het fijn dat mensen op zon relatief ineffectieve manier hun ongenoegen bekendmaken. Je hebt gelijk dat ze het nog liever niet zien. Immers als demonstraties minder effectief worden wordt hun macht via lobbyen nog groter.
Hmja, terechte klacht. Sorry.quote:Op maandag 11 augustus 2025 17:17 schreef tizitl2 het volgende:
Geen we nu serieus bij 30 graden die hele onzindiscussie weer overdoen?
De pepernoten liggen weer in de supermarkt, dus het seizoen is weer begonnen.quote:Op maandag 11 augustus 2025 17:17 schreef tizitl2 het volgende:
Geen we nu serieus bij 30 graden die hele onzindiscussie weer overdoen?
Yes, van de week een hitterecord. Echt bloedinteressant om dan over Zwarte Piet en Quinsy Gario te gaan debatteren.quote:Op maandag 11 augustus 2025 17:25 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De pepernoten liggen weer in de supermarkt, dus het seizoen is weer begonnen.
Aangzien je ook uit Breda komt(misschien zijn we wel buren!quote:Op maandag 11 augustus 2025 17:10 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Breda... geen randstad... Wordt daar provincie genoemd:
[ afbeelding ]
Oosterhout, (52.000 inw) bij Breda
Bekijk deze YouTube-video
Geertruidenberg in 2024 (22.000 inw)
[ afbeelding ]
ahhhh dus toch de provincie !quote:Op maandag 11 augustus 2025 18:09 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Aangzien je ook uit Breda komt(misschien zijn we wel buren!); Tuinzicht heeft zijn eigen sinterklaasoptocht he, zonder roetvegen.
![]()
Politiek gezien niet echt, Al komt bij1 de buurt.quote:Op maandag 11 augustus 2025 10:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Extreemlinks bestaat bijna niet in Nederland...
Weinig zinvol alleen als het OM weigert te vervolgen en een nodeloos beroep op politiecapaciteit.quote:Op maandag 11 augustus 2025 13:43 schreef probeer het volgende:
Al die dingen zijn inderdaad al verboden.
Het OM moet dus beter zijn werk doen (of niet). Dan hoeft niet direct het hele demonstratierecht op de helling. Een goedgekeurde demonstratie is geen safe space om te gaan slopen.quote:Op maandag 11 augustus 2025 18:40 schreef nostra het volgende:
[..]
Weinig zinvol alleen als het OM weigert te vervolgen en een nodeloos beroep op politiecapaciteit.
Ja dat schreef ikquote:Op maandag 11 augustus 2025 18:28 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Politiek gezien niet echt, Al komt bij1 de buurt.
quote:Op maandag 11 augustus 2025 18:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het OM moet dus beter zijn werk doen (of niet). Dan hoeft niet direct het hele demonstratierecht op de helling. Een goedgekeurde demonstratie is geen safe space om te gaan slopen.
Ik zie dat ook weer de UvA vernielingen erbij wordt gesleept: deze bezetting en demonstratie was dus niet goedgekeurd (en liep pas uit de hand doordat pro-Israel relschoppers met bivakmutsen ermee ging bemoeien, waar Geerten Waling en VVDer Esther Voet, Michael Vis trots over berichtten).
97-98% van de demonstraties komt geen politiebusje bij voorrijden. Dit zegt nota bene de politie zelf.
Democratie is niet gratis. 'De politiek' heeft in al zijn wijsheid besloten dat het wel wat minder kan met alle (part-time) politie en taken kunnen worden geprivatiseerd of overgenomen door BOAs. Het aantal politieagenten per inwoner ligt in Nederland lager dan België en Duitsland (maar hoger dan de Scandinavische landen en het VK, welke bovendien geen vuurwapens dragen - een blik politieagenten open trekken lost nooit alles op)
Weet je wat pas veel capaciteit op slokt? Elke week in tig steden profvoetbal. Wat in de gemiddelde provinciestad niet kan bestaan zonder geld van de gemeente in een profvoetbalclub. Of als het half-criminele Glory weer eens een vechtpartijtje organiseert.
Schinkel is wel zo'n beetje de meest interessante denker die er in Nederland rondloopt.quote:Op maandag 11 augustus 2025 18:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja dat schreef ikBij1 is op zijn minst radicaal-links, met een grote vinger in de pap en invloedrijk aandeel door extreem-linksen zoals Willem Schinkel.
Dat maakt me benieuwd naar jouw uitleg en gedachten.quote:Op maandag 11 augustus 2025 19:25 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Schinkel is wel zo'n beetje de meest interessante denker die er in Nederland rondloopt.
Interessantste is misschien overdreven, daarvoor blijft het teveel bij schoppen/ Met zijn visie op Rusland/Oekraine ben ik niet bekend. Zijn lompe schrijfstijl en inderdaad wat ongestructureerde betoog namen me juist wel voor hem in, er ging een bepaalde energie vanuit. Ik ben het best bekend met zijn "De Nieuwe Democratie", wat een beetje een schets van - en een schotschrift tegen de bestaande sociaal-politieke structuren in Nederland is. Ik vond destijds dat hij zijn afkeer van de huidige depolitisering en het politieke in het bestuurlijke willen schuiven erg origineel bracht.quote:Op maandag 11 augustus 2025 19:54 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat maakt me benieuwd naar jouw uitleg en gedachten.
Mijn gedachten:
Als het om Rusland en Oekraïne gaat dan is het maar een warhoofd en schrijft hij niet-bestaande feiten op.
Zijn boek 'De Kraal' kwam op mij nogal warrig over. Ik heb het niet uitgelezen, nee.
Jaren later kwam ik deze podcastaflevering tegen en daar geeft hij het gebrek aan structuur en opbouw ook gewoon toe.
https://ondermediadoctoren.nl/afl-129-links-van-links/
Postmodernisme - Schinkel noemt het vast anders - is niet illegitiem en kan fascinerend zijn, maar dan wel graag binnen een speeltuin van wat meer geordende en gestructureerde linkse politiek. Binnen (economische) zekerheid kan er chaos zijn.
Vanwege zijn vaste aanstelling op een universiteit (en dat is niet die van Leiden! van oudsher de meest gouvernmentele, oranjegezinde, conservatieve universiteit) kan hij zich in de zandbak uitleven.
Die gast is echt zo gek als een deur.quote:Op maandag 11 augustus 2025 19:25 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Schinkel is wel zo'n beetje de meest interessante denker die er in Nederland rondloopt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |