quote:Wie een evenement in het bos wil organiseren of in groepsverband wil sporten, moet daar voortaan minimaal vijftig euro voor betalen. Net als Natuurmonumenten gaat Brabants Landschap verenigingen en particulieren een rekening sturen voor het gebruiken van de natuur. Sportverenigingen en de politiek zijn kritisch op de maatregel.
De Brabantse bossen worden veel gebruikt door wandelaars, fietsers, sporters, maar ook als decor voor festivals en allerlei andere evenementen. Aan die populariteit zit een keerzijde, namelijk dat de natuur er onder lijdt. "Daarom willen we de stroom mensen beter in beeld krijgen en kunnen sturen", legt Jochem Sloothaak van Brabants Landschap uit.
Het zijn vooral bedrijven en organisaties die voortaan minimaal vijftig euro aan administratiekosten en tien procent van de inschrijfkosten of toegangstickets per deelnemer aan Brabants Landschap moeten betalen. "Het gaat om een symbolisch bedrag om mensen beter te laten nadenken dat het gebruik van de natuur voor hun eigen doel niet vanzelfsprekend is."
Maar ook een bruidsfotograaf moet voortaan betalen voor een reportage in de natuur. Een sportinstructeur die een bootcamp organiseert in het bos met acht deelnemers moet ook betalen. En bij die laatste rekent Brabants Landschap nog eens één euro per uur extra, omdat ze regelmatig terugkeren.
Sinne Tolsma en Johan van Dommelen van de BBB in Provinciale Staten zijn stellig. "Wij zien de betaling voor het gebruik van de natuur niet meer en niet minder als een onorthodoxe manier van de kas spekken, en dat gaat dan over de rug van de sportieve belastingbetaler en over de rug van de vereniging. Alsof de verenigingen het al niet moeilijk genoeg hebben."
Maar Brabants Landschap zegt echt niet te rijk te worden van de nieuwe belasting. "Het is voor ons als stichting altijd lastig om de financiering rond te krijgen, maar dit is echt een symbolisch bedrag. Al zorgen de administratiekosten er wel voor dat we iemand aan het werk kunnen zetten om die administratie ook echt te doen", legt Sloothaak uit.
"Het is een typisch Nederlandse gedachte, dat de natuur voor niks is. Maar het gaat om een relatief klein bedrag, waarmee we ervoor zorgen dat de natuur intact blijft." Volgens Sloothaak moet de kostenheffing ook tot het besef leiden dat er gebruik wordt gemaakt van iemand anders zijn terrein en dat daar een kleine vergoeding tegenover mag staan.
Veel fietsers zijn het wel eens met Brabants Landschap als ze naar de plannen gevraagd worden. "Ik vind het logisch dat commerciële partijen gaan betalen zodat ze zelf kunnen profiteren van hun activiteiten in natuur", zegt een fietsster. Vooral fotografen en sportevenementen krijg met de nieuwe belasting te maken.
"We krijgen jaarlijks honderden aanvragen binnen voor met name sportevenementen. Doordat ze nu toestemming nodig hebben voor het gebruik van de natuur en daarvoor betalen, zien we beter wat voor organisatie het is en wat ze voor de natuur doen." Clubs zoals IVN en natuurwerkgroepen die bijdragen aan natuuronderwijs mogen wél gratis wandeltochten en excursies blijven organiseren.
"Heel veel mensen mogen nog steeds gratis in onze gebieden komen, het gaat puur om de commerciële activiteiten waar wij nu een bijdrage van vragen", zegt Sloothaak. "Brabants Landschap wil heel ver wegblijven van toegangspoortjes waarbij iedereen moet betalen om de natuur in te kunnen. Die moet zo toegankelijk mogelijk blijven."
https://www.omroepbrabant(...)-gaat-je-geld-kosten
quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 18:11 schreef Armani XL het volgende:
Volgende stap is dat we moeten betalen om te ademen.
Uh jawel. Natuurmonumenten heeft 112.000 hectare in bezit en beheer.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 18:23 schreef MoreDakka het volgende:
Gaan we niet doen natuurlijk. Die stichting is niet de eigenaar van het land.
Zeikerd. Waarom zou iemand die commercieel gewin haalt uit andermans bezit daar geen vergoeding voor moeten betalen?quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 18:11 schreef Armani XL het volgende:
Nog wel ja.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 18:08 schreef Nober het volgende:
Heel veel mensen mogen nog steeds gratis in onze gebieden komen
Net zoals bij alle activiteiten waar je moet betalen om te drinken en om te pissen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 18:11 schreef Armani XL het volgende:
Als je toegang gaat vragen tot je grond, dan lijkt me dat je als stichting ook wel belasting over die grond mag gaan afdragen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 20:30 schreef Piles het volgende:
En daar mogen ze mee doen wat ze willen.
En welke belasting zou dat moeten zijn danquote:Op vrijdag 8 augustus 2025 20:57 schreef Cheeseburgert het volgende:
[..]
Als je toegang gaat vragen tot je grond, dan lijkt me dat je als stichting ook wel belasting over die grond mag gaan afdragen.Kan iemand even een factuurtje opmaken voor 112.000 hectare?
Het gaat hier over Brabants Landschap hé. Die hebben gebieden in beheer, het lijkt me sterk dat zo'n stichting daadwerkelijk al die grond gekocht heeft.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 20:30 schreef Piles het volgende:
[..]
Uh jawel. Natuurmonumenten heeft 112.000 hectare in bezit en beheer.
En daar mogen ze mee doen wat ze willen. Of mogen wij straks van de BBB ook vrij rondlopen op boerenland, zonder boze boer?
Het zal allicht deels met subsidie zijn gebeurd maar ze hebben 16.500 hectare in bezit, dus ooit gekocht https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Brabants_Landschapquote:Op vrijdag 8 augustus 2025 22:03 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het gaat hier over Brabants Landschap hé. Die hebben gebieden in beheer, het lijkt me sterk dat zo'n stichting daadwerkelijk al die grond gekocht heeft.
er is nog een tussenstapquote:Op vrijdag 8 augustus 2025 18:11 schreef Armani XL het volgende:
Beetje creativiteit:quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 21:04 schreef Piles het volgende:
[..]
En welke belasting zou dat moeten zijn dan
Het is eigenlijk ook wel een typisch Nederlandse gedachte om te denken dat iets een typisch Nederlandse gedachte is. In iets minder gereguleerde landen is er vaak geen organisatie die tot in detail wil kunnen micromanagen wie wat in een bos komt doen, en hoeveel dat moet opleveren.quote:"Het is een typisch Nederlandse gedachte, dat de natuur voor niks is.
Is daar wel sprake van?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 09:31 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Het is eigenlijk ook wel een typisch Nederlandse gedachte om te denken dat iets een typisch Nederlandse gedachte is. In iets minder gereguleerde landen is er vaak geen organisatie die tot in detail wil kunnen micromanagen wie wat in een bos komt doen, en hoeveel dat moet opleveren.
Als je excessen tegen wilt gaan lijkt het me begrijpelijk zinvol om een max te zetten op de grootte of frequentie van evenementen die van de natuur gebruik willen maken. Ze willen echter ook info verzamelen over "wat voor organisatie het is", en kennelijk ook over het economische model erachter.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 09:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Is daar wel sprake van?
Volgens mij zijn dit soort maatregelen vooral bedoeld om wat excessen tegen te gaan.
quote:"We krijgen jaarlijks honderden aanvragen binnen voor met name sportevenementen. Doordat ze nu toestemming nodig hebben voor het gebruik van de natuur en daarvoor betalen, zien we beter wat voor organisatie het is en wat ze voor de natuur doen."
quote:Het zijn vooral bedrijven en organisaties die voortaan minimaal vijftig euro aan administratiekosten en tien procent van de inschrijfkosten of toegangstickets per deelnemer aan Brabants Landschap moeten betalen.
Als er een evenement op private grond wordt georganiseerd en een gebied daardoor extra belast wordt, vind ik het niet zo vreemd allemaal.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 09:41 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Als je excessen tegen wilt gaan lijkt het me begrijpelijk zinvol om een max te zetten op de grootte of frequentie van evenementen die van de natuur gebruik willen maken. Ze willen echter ook info verzamelen over "wat voor organisatie het is", en kennelijk ook over het economische model erachter.
[..]
[..]
Dacht eigenlijk dat evenementen al wel moesten betalen.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 20:33 schreef Raw85 het volgende:
Die bruidsfotograaf laten betalen gaat me vanwege de waarschijnlijk beperkte impact wat ver maar dat massa-evenementen als hardloopwedstrijden en festivals moeten betalen voor het gebruiken van die natuur lijkt me best te verantwoorden.
Mwah. In veel landen, zoals de USA, moet je al heel lang betalen om de nationale parken in te mogen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 09:31 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Het is eigenlijk ook wel een typisch Nederlandse gedachte om te denken dat iets een typisch Nederlandse gedachte is. In iets minder gereguleerde landen is er vaak geen organisatie die tot in detail wil kunnen micromanagen wie wat in een bos komt doen, en hoeveel dat moet opleveren.
'Gebruik van de natuur'quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 09:41 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Als je excessen tegen wilt gaan lijkt het me begrijpelijk zinvol om een max te zetten op de grootte of frequentie van evenementen die van de natuur gebruik willen maken. Ze willen echter ook info verzamelen over "wat voor organisatie het is", en kennelijk ook over het economische model erachter.
[..]
[..]
Nationale parken ja. Een klein bijzonder % van het totaal.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:12 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Mwah. In veel landen, zoals de USA, moet je al heel lang betalen om de nationale parken in te mogen.
Nee, door gebruik te maken van paden en parkeerplaatsen die onderhouden moeten worden. Of door afval achter te laten dat opgeruimd moet worden. Of door kwetsbare planten en dieren te verstoren. Etc.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:13 schreef Red_85 het volgende:
[..]
'Gebruik van de natuur'
'Gebruik'
Hoe dan? Door de lucht in te ademen? Wat denken ze wel niet?
We hebben het niet over stadsparkjes maar natuurmonumenten. Dat gaat om bossen en natuurgebieden, en volgens mij ook gebieden in de duinen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:16 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Nationale parken ja. Een klein bijzonder % van het totaal.
Dat is totaal wat anders dan je aangeharkte gemanagede stadsparkbosje van om de hoek, waar het hier om gaat. Er is daar ook nog natuur waar je gewoon vrij kan lopen.
En wat te denken van de Zweedse allemansretten of het Schotse freedom om roam. Maar jij moet precies dat weer aanhalen.
Koekkoek.
Nou ja dan is het ook geen natuur dus.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 01:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het zal allicht deels met subsidie zijn gebeurd maar ze hebben 16.500 hectare in bezit, dus ooit gekocht https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Brabants_Landschap
Waar komt deze vreemde conclusie vandaan?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:20 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nou ja dan is het ook geen natuur dus.
Privébezit is geen natuur. Of vind jij van wel?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:20 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Waar komt deze vreemde conclusie vandaan?
Dus natuurmonumenten heeft geen natuur in bezit?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:21 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Privébezit is geen natuur. Of vind jij van wel?
Hoe kan iets natuur zijn als het privébezit is?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:22 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dus natuurmonumenten heeft geen natuur in bezit?
Vind het dus inderdaad een wat vreemde stelling.
Want natuur in Nederland bestaat niet maar die natuur moet wel gratis gebruikt/misbruikt kunnen worden oid..quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:22 schreef MissButterflyy het volgende:
Hier vlakbij zit een beschermd bos van ze met moerasgebieden. Ook niet bepaald een stadsparkje.
Maar oh oh sommige users hebben alweer het schuim op hun mond staan.
Doe toch eens normaal.
Waarom zou het niet kunnen?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:23 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Hoe kan iets natuur zijn als het privébezit is?
Kun je de vraag beantwoorden of niet?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Waarom zou het niet kunnen?
Vrij simpel, een gebied kan natuur zijn, ongeacht wie het bezit.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:24 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Kun je de vraag beantwoorden of niet?
Hoe kan dat? Wat is dan de definitie? Je moet echt een keer proberen duidelijk je standpunt te communiceren en onderbouwen, dit soort vage oneliners heeft niemand wat aan.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:26 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Vrij simpel, een gebied kan natuur zijn, ongeacht wie het bezit.
Sorry, ben wel klaar met je spelletje. Je slaat inhoudelijk een flater een weigert dat vervolgens te onderbouwen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:27 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Hoe kan dat? Wat is dan de definitie? Je moet echt een keer proberen duidelijk je standpunt te communiceren en onderbouwen, dit soort vage oneliners heeft niemand wat aan.
Haha, leuk geprobeerd hoorquote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Sorry, ben wel klaar met je spelletje. Je slaat inhoudelijk een flater een weigert dat vervolgens te onderbouwen.
quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 18:08 schreef Nober het volgende:
Een festival, hardloopwedstrijd of fotoshoot in het bos gaat je geld kosten
[..]
Wat is dit voor onzinargumentquote:Op vrijdag 8 augustus 2025 18:08 schreef Nober het volgende:
Sinne Tolsma en Johan van Dommelen van de BBB in Provinciale Staten zijn stellig. "Wij zien de betaling voor het gebruik van de natuur niet meer en niet minder als een onorthodoxe manier van de kas spekken, en dat gaat dan over de rug van de sportieve belastingbetaler en over de rug van de vereniging. Alsof de verenigingen het al niet moeilijk genoeg hebben."
Ik snap niet zo goed waarom het feit dat Natuurmonumenten te weinig geld heeft een argument is. Wat hebben wij met die stichting te maken? Als ze het niet kunnen bolwerken verkopen ze de grond maar aan iemand anders. Staatsbosbeheer, bijvoorbeeld. Als je als vereniging faalt dan hoeft de burger daar niet voor op te draaien.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:30 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
[..]
Wat is dit voor onzinargument
Natuurmonumenten hebben het zelf ook al moeilijk genoeg. Dat is de reden waarom ze geld moeten vragen. Wij stemmen zelf op partijen die te weinig geld over hebben voor natuur. Tja, dan moet er op deze manier geld bij. Keuzes. Het moet allemaal wel onderhouden worden.
En ik snap niet zo goed waarom we miepen dat de eigenaar van een stuk grond geld vraagt om het te mogen bezoeken.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik snap niet zo goed waarom het feit dat Natuurmonumenten te weinig geld heeft een argument is. Wat hebben wij met die stichting te maken? Als ze het niet kunnen bolwerken verkopen ze de grond maar aan iemand anders. Staatsbosbeheer, bijvoorbeeld. Als je als vereniging faalt dan hoeft de burger daar niet voor op te draaien.
Als je hun natuur niet wilt gebruiken, heb je ook niks met ze te maken en hoef je ook niks te betalen. Zo moeilijk is het niet.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik snap niet zo goed waarom het feit dat Natuurmonumenten te weinig geld heeft een argument is. Wat hebben wij met die stichting te maken? Als ze het niet kunnen bolwerken verkopen ze de grond maar aan iemand anders. Staatsbosbeheer, bijvoorbeeld. Als je als vereniging faalt dan hoeft de burger daar niet voor op te draaien.
Het gaat niet om het bezoeken, maar er evenementen organiseren. Dat geeft ook veel meer overlast en troep.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:33 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
En ik snap niet zo goed waarom we miepen dat de eigenaar van een stuk grond geld vraagt om het te mogen bezoeken.
Dat is prima, maar dan is het geen natuur, natuurlijk.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:33 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
En ik snap niet zo goed waarom we miepen dat de eigenaar van een stuk grond geld vraagt om het te mogen bezoeken.
quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:33 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Als je hun natuur niet wilt gebruiken, heb je ook niks met ze te maken en hoef je ook niks te betalen. Zo moeilijk is het niet.
Ga je nog een poging wagen of blijft het bij inhoudsloze oneliners?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Haha, leuk geprobeerd hoorWat is natuur dan? Is mijn achtertuin natuur, ook al is het mijn privébezit? Kom op zeg, je staat echt compleet voor lul zo!
Staatsbosbeheer gaat bovendien vanuit ons belastinggeld, dus betaalt iedereen er voor. En die verenigingen die zo miepen dat ze er voor moeten betalen falen blijkbaar ook. Daar hoeft de burger dan toch niet voor op te draaien?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Volgens mij kwam jij als eerste met een idiote stelling. Onderbouw dan eerst eens waarom privébezit volgens jou nooit natuur kan zijn. Want daar begon je onzin mee.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:34 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
[..]
Ga je nog een poging wagen of blijft het bij inhoudsloze oneliners?
Als het van natuurmonumenten naar staatsbosbeheer gaat is het wel ineens natuurquote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:34 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
[..]
Ga je nog een poging wagen of blijft het bij inhoudsloze oneliners?
Precies, dus dan is het ook publiek eigendom.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:34 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Staatsbosbeheer gaat bovendien vanuit ons belastinggeld, dus betaalt iedereen er voor.
Maar geen natuur blijkbaar.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:36 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Precies, dus dan is het ook publiek eigendom.
Dan wordt het publiek eigendom ja, dus dan kan het natuur zijn.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:36 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Als het van natuurmonumenten naar staatsbosbeheer gaat is het wel ineens natuur
Nah, alleen jouw persoonlijke definitie van natuur. De gangbare definitie is alles wat niet door mensen is gemaakt. In NL tegenwoordig nog maar een paar kleine stukkies gok ik. En het maakt geen ruk uit wie dat bezit. Dat verzin jij er bij.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:38 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dan wordt het publiek eigendom ja, dus dan kan het natuur zijn.
Nee.quote:Op vrijdag 8 augustus 2025 20:30 schreef Piles het volgende:
[..]
Uh jawel. Natuurmonumenten heeft 112.000 hectare in bezit en beheer.
En daar mogen ze mee doen wat ze willen. Of mogen wij straks van de BBB ook vrij rondlopen op boerenland, zonder boze boer?
Natuurlijk maakt dat uit, met jouw definitie is er geen natuur in Nederland. Natuur betekent simpelweg dat het niet bebouwd is en openbaar toegankelijk. Je gaat jouw achtertuin of de akker van een boer toch geen natuur noemen?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:39 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Nah, alleen jouw persoonlijke definitie van natuur. De gangbare definitie is alles wat niet door mensen is gemaakt. In NL tegenwoordig nog maar een paar kleine stukkies gok ik. En het maakt geen ruk uit wie dat bezit. Dat verzin jij er bij.
Nee dat betekent het niet. Wederom, jouw definitie van wat jij vindt wat natuur is. Wikipedia, woordenboeken en chatGPT zeggen wat anders. Ik houd die definitie aan en ga er verder ook niet meer over discussieren over wat jij persoonlijk natuur vindt.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:46 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Natuurlijk maakt dat uit, met jouw definitie is er geen natuur in Nederland. Natuur betekent simpelweg dat het niet bebouwd is en openbaar toegankelijk. Je gaat jouw achtertuin of de akker van een boer toch geen natuur noemen?
Kwetsbare planten en dieren verstoren los je niet op met 'geld'.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:16 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Nee, door gebruik te maken van paden en parkeerplaatsen die onderhouden moeten worden. Of door afval achter te laten dat opgeruimd moet worden. Of door kwetsbare planten en dieren te verstoren. Etc.
Schijnbaar niet hé. Zelfs met subsidie krijgen ze het niet voor elkaar dus dan hebben we er niets meer over te zeggen. Leuk toch, 'natuur' in Nederland.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:40 schreef probeer het volgende:
[..]
Nee.
Daar mogen ze mee doen wat wij (middels volksvertegenwoordiging) collectief afspreken dat ze er mee mogen doen.
Kwetsbare planten en dieren verstoren los je niet op met 'geld'.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:16 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Nee, door gebruik te maken van paden en parkeerplaatsen die onderhouden moeten worden. Of door afval achter te laten dat opgeruimd moet worden. Of door kwetsbare planten en dieren te verstoren. Etc.
Gemanagede, aangeharkte en onderhouden 'natuur'quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:19 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
We hebben het niet over stadsparkjes maar natuurmonumenten. Dat gaat om bossen en natuurgebieden, en volgens mij ook gebieden in de duinen.
Prima, maar met je houding dat er geen natuur is in Nederland schiet je weinig op.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:49 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Nee dat betekent het niet. Wederom, jouw definitie van wat jij vindt wat natuur is. Wikipedia, woordenboeken en chatGPT zeggen wat anders. Ik houd die definitie aan en ga er verder ook niet meer over discussieren over wat jij persoonlijk natuur vindt.
Met vasthouden aan eigen verzonnen definities ook niet.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:50 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Prima, maar met je houding dat er geen natuur is in Nederland schiet je weinig op.
Het zit er in hun geval een beetje tussenin.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:40 schreef probeer het volgende:
[..]
Nee.
Daar mogen ze mee doen wat wij (middels volksvertegenwoordiging) collectief afspreken dat ze er mee mogen doen.
Wat is in NL dan nog natuur? Stukken van De wadden- en Noordzee?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:50 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Prima, maar met je houding dat er geen natuur is in Nederland schiet je weinig op.
Oh, je gebruikt geheel zelfverzonnen definities. Zeg dat dan direct.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:46 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Natuurlijk maakt dat uit, met jouw definitie is er geen natuur in Nederland. Natuur betekent simpelweg dat het niet bebouwd is en openbaar toegankelijk. Je gaat jouw achtertuin of de akker van een boer toch geen natuur noemen?
Dit is wat Staatsbosbeheer er over zegt:quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:51 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Met vasthouden aan eigen verzonnen definities ook niet.
Lijkt me prima werkbaar. En dus van ons allemaal, want publiek bezit.quote:De groene ruimte in Nederland is voor ons allemaal. Om van te genieten, te bewonderen, te ervaren en te koesteren. Met kennis en kunde zorgt Staatsbosbeheer voor natuur en alles wat die voortbrengt: een veelheid aan planten en dieren, bewegingsruimte, groene energie, bouw- en grondstoffen en schone lucht.
Prima natuurlijk maar ook dit onderbouwt je zelfverzonnen definitie uiteraard niet.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:55 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dit is wat Staatsbosbeheer er over zegt:
[..]
Lijkt me prima werkbaar. En dus van ons allemaal, want publiek bezit.
Met 'groene energie' en 'bouwstoffen' zetten ze zich overigens wel neer als grondstoffen productie leverancier met een enorme commerciele insteek en is daarbij de 'natuur' lang niet van iedereen meer.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:55 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dit is wat Staatsbosbeheer er over zegt:
[..]
Lijkt me prima werkbaar. En dus van ons allemaal, want publiek bezit.
Ik zit echt niet te wachten op tokkies en paupers in de natuurgebieden en het gebruik van natuurgebieden als stort voor o.a. drugs afvalquote:Op zaterdag 9 augustus 2025 11:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
en is daarbij de 'natuur' lang niet van iedereen meer.
Dat waren ze van oorsprong natuurlijk ook. En bezuinigingen van opeenvolgende rechtse kabinetten hebben dat natuurlijk ook flink versterkt. Ze moeten steeds meer uitgaven bekostigen uit opbrengsten die ze zelf realiseren.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 11:09 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Met 'groene energie' en 'bouwstoffen' zetten ze zich overigens wel neer als grondstoffen productie leverancier met een enorme commerciele insteek
Dan moet je zorgen dat linkse partijen mogen regeren, want dan krijgt men tenminste sociale controle zodat de mensen met geen goede intenties eerder verraden worden.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 11:17 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik zit echt niet te wachten op tokkies en paupers in de natuurgebieden en het gebruik van natuurgebieden als stort voor o.a. drugs afval
Het zijn anders de rechtse partijen die dol zijn op kliklijnen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 12:40 schreef torentje het volgende:
[..]
Dan moet je zorgen dat linkse partijen mogen regeren, want dan krijgt men tenminste sociale controle zodat de mensen met geen goede intenties eerder verraden worden.
De rechtse partijen vroegen toch nooit iets aan tragere weggebruikers? Dus zo dol op kliklijnen zijn de rechtse partijen toch ook weer niet.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 12:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Het zijn anders de rechtse partijen die dol zijn op kliklijnen.
er wordt 125.000 hectare natuur bij gemaakt voornamelijk bos aanplantquote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het zit er in hun geval een beetje tussenin.
Voor bepaalde gebieden geldt dat ze onder bepaalde bescherming staan en dat beperkt de mogelijkheden.
Maar ze hebben ook veel privaat bezit als vereniging dat niet direct te maken heeft met de door de overheid vastgestelde natuurdoelen. Daar mogen ze gewoon helemaal zelf over beslissen.
quote:Provincie Utrecht:
De provincie Utrecht heeft een subsidieregeling voor de aanleg van nieuw bos, waarbij grondeigenaren een aanvraag kunnen indienen.
AI-overzicht
Het Natuurnetwerk Nederland (NNN) streeft naar 80.000 hectare extra natuur in 2027.
Inmiddels is er al meer dan 50.000 hectare ingericht als nieuwe natuur, maar het tempo moet omhoog om de doelstelling te halen.
Verklaring:
Natuurnetwerk Nederland (NNN):
Dit is een netwerk van natuurgebieden in Nederland dat wordt uitgebreid en verbonden om de biodiversiteit te verbeteren.
Verwerving en inrichting:
Gronden worden aangekocht of functies veranderen (bijvoorbeeld landbouwgrond wordt natuurgebied), en vervolgens worden deze gronden ingericht als nieuwe natuur.
Doelstelling:
Het doel is om 80.000 hectare extra natuur in te richten voor eind 2027.
Voortgang:
Op 1 januari 2024 was er ruim 124.000 hectare grond verworven voor het NNN.
Tot en met 2022 was er ruim 48.000 hectare ingericht.
Inrichting versnellen:
Er is nog een flink stuk te gaan om de doelstelling te halen.
De voortgang is goed, maar er is meer tempo nodig om de 80.000 hectare in te richten, zo blijkt uit rapportages.
quote:AI-overzicht
Het doel is om de oppervlakte bos in Nederland te vergroten, met als streefdoel 37.000 hectare extra bos in 2030.
Dit past binnen de Nationale Bossenstrategie en heeft als doelen het tegengaan van klimaatverandering, het vergroten van de biodiversiteit en het verbeteren van de leefomgeving
Natuurgebied de Maashorst:
Een voorbeeld van een gebied dat wordt uitgebreid met nieuwe natuur, inclusief bos, wandelpaden en kruidenrijke akkers.
Marickenland:
Een project waarbij weidegebied wordt omgevormd tot natuurgebied, met rietland en bloemrijk grasland, en waar ook een natuurspeeltuin wordt ontwikkeld.
Nieuw Boekhorst:
Een voorbeeld van een nieuw natuurgebied dat is aangelegd naast een nieuwbouwproject, met speciale aandacht voor de planten en dieren die van nature in het gebied voorkomen, aldus de provincie Zuid-Holland aldus de provincie Zuid-Holland.
De Groene Grens:
Een langgerekte ecologische verbinding die fungeert als buffer tussen Veenendaal en Ede.
De Melksteeg:
Een nieuw natuurgebied tussen Amersfoort en Soest, aangelegd als compensatie voor omgezaagde bomen.
Processen en betrokken partijen:
De realisatie van natuurgebieden omvat vaak een combinatie van verwerving van gronden, het opstellen van ontwerpen, de daadwerkelijke inrichting en het betrekken van de omgeving.
Diverse partijen kunnen betrokken zijn bij de aanleg, zoals provincies, gemeenten, waterschappen, Staatsbosbeheer, en natuurorganisaties zoals Natuurmonumenten.
De aanleg van natuurgebieden is vaak een langdurig proces, waarbij rekening gehouden wordt met de bestaande situatie en de wensen van de omgeving, aldus de provincie Utrecht.
Nee? Poolse medeburgers, leraren... Voor allebei is er een kliklijn (geweest).quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 13:46 schreef torentje het volgende:
[..]
De rechtse partijen vroegen toch nooit iets aan tragere weggebruikers? Dus zo dol op kliklijnen zijn de rechtse partijen toch ook weer niet.
Dat zijn ze nu juist wel. Natuurmonumenten is een van de grootste landeigenaren van NLquote:Op vrijdag 8 augustus 2025 18:23 schreef MoreDakka het volgende:
Gaan we niet doen natuurlijk. Die stichting is niet de eigenaar van het land.
Mensen als Sting en anderen hebben grootgrond bezit in de Amazone, juist zodat het Natuur blijft.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 10:23 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Hoe kan iets natuur zijn als het privébezit is?
quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 15:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat zijn ze nu juist wel. Natuurmonumenten is een van de grootste landeigenaren van NL
quote:AI-overzicht
De grootste landeigenaar van Nederland is Staatsbosbeheer.
Zij beheren ruim 220.000 hectare grond, verspreid over het hele land, voornamelijk natuurgebieden.
Uitleg:
Staatsbosbeheer:
Deze organisatie is verantwoordelijk voor het beheer van natuurgebieden en bossen in Nederland, en heeft daarmee een aanzienlijk grondbezit.
Grootgrondbezitters:
Naast Staatsbosbeheer zijn er ook andere grote particuliere grondbezitters, zoals Margreet Moret-Wessels Boer, maar hun bezit is aanzienlijk kleiner dan dat van Staatsbosbeheer.
Particulier grondbezit:
Ongeveer de helft van Nederland is in particulier bezit, waarbij er een aantal grote particuliere grondbezitters zijn, maar geen van hen komt in de buurt van de oppervlakte die Staatsbosbeheer beheert.
Staatsbosbeheer is met ruim 220 duizend hectare veruit de grootste grootgrondbezitter van Nederland.
Die grond ligt verspreid over heel Nederland: van de Waddeneilanden tot Zuid-Limburg.
Het overgrote deel is beschermde natuur:
Staatsbosbeheer beheert 128 van de 162 Natura2000 gebieden in Nederland.
Staatsbosbeheer werd in 1899 opgericht om woeste gronden zoals heide en zandverstuivingen te bebossen.
Het is een semi-overheidsinstelling die handelt in opdracht van de overheid en grotendeels wordt gesubsidieerd door de provincies.
Natuurmonumenten beheert vooral natuurgebieden en enkele landbouwgronden die verpacht worden aan boeren voor natuurvriendelijk gebruik, zoals bij het Bergherboschquote:
Niets bekend van Sting die landeigenaar buiten Europa zou zijnquote:Op zaterdag 9 augustus 2025 15:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Mensen als Sting en anderen hebben grootgrond bezit in de Amazone, juist zodat het Natuur blijft.
https://www.boerenbusines(...)ootste-landeigenarenquote:AI-overzicht
De term "Sting landeigenaar" kan op twee manieren worden geïnterpreteerd.
Enerzijds kan het verwijzen naar de Britse muzikant Sting (Gordon Sumner), die een wijngaard en landgoed in Toscane bezit, genaamd Il Palagio. Anderzijds kan het betrekking hebben op The Sting Companies, een Nederlands modeconcern, dat eigendom is van Herman Franzen en Ronny Rosenbaum.
Verklaring van de twee interpretaties:
1. Sting (Gordon Sumner) als landeigenaar:
Sting en zijn vrouw Trudy hebben in 1997 het landgoed Il Palagio in Toscane gekocht.
Ze hebben het landgoed gerestaureerd en de wijngaarden en olijfgaarden nieuw leven ingeblazen.
quote:Het grootste akkerbouwbedrijf zou het Braziliaanse 'El Tejar' zijn, waar bijna 1,1 miljoen hectare soja en maïs verbouwd wordt.
Het zijn getallen die ver bij de Nederlandse boer vandaan staan. De arealen van de grootste akkerbouwbedrijven van Nederland komen namelijk niet boven de 2.000 hectare uit.
Het is rechts!! Reeeechts!! Reeeuuuuhchtssssss!!quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 11:36 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat waren ze van oorsprong natuurlijk ook. En bezuinigingen van opeenvolgende rechtse kabinetten hebben dat natuurlijk ook flink versterkt. Ze moeten steeds meer uitgaven bekostigen uit opbrengsten die ze zelf realiseren.
Tja, kan je wel moeilijk doen maar feit is dat SBB nu veel minder geld krijgt.quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 18:10 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Het is rechts!! Reeeechts!! Reeeuuuuhchtssssss!!
Sbb had dat contract al voor ruttequote:Op zaterdag 9 augustus 2025 19:36 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, kan je wel moeilijk doen maar feit is dat SBB nu veel minder geld krijgt.
Welk contract?quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 19:42 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Sbb had dat contract al voor rutte
Wat je gedelete hebt van mn post waar je op reageerde om je hurdurjankverhaal over rechts te spuien.quote:
dat was heel belangrijk in de vorige eeuw rond 1960 , toen maakten we alles van vurenhout,quote:Op zaterdag 9 augustus 2025 15:20 schreef Jan_Onderwater het volgende:
maar houtvesterij, monocultuur van Dennen, met weinig tot geen natuurwaarde.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |