Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.
Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: "Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel, hè."
Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.
Radio 2 Top 2000: Editie 2024
Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.
Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.
Wat mag ik allemaal niet missen?
A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur). B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3. C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3. D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1. E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis. F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits. G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.
Stemmen Dit jaar stemmen we allemaal op Gorki-Mia.
De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?
Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:
- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik - @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik - Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik
Staat ie in de top 2000? Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl
De eerste Top 2000 op Spotify: Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1: Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
Young Americans was uit die soulvolle periode van Bowie, niet mijn favoriete periode van de zanger. Maar ook dit doet hij behoorlijk goed - Fame vind ik al best vermakelijk, maar uiteindelijk is dit gewoon een puike song, waarin uiteraard wat geleend wordt van de Beatles. Vooral de blazers maken hier weer een niet te versmaden geheel van, en Bowie zijn stem past overal. Stadionrock, new wave, disco, soul, hij kan het allemaal. Wat een fenomeen. In 1999, 2002 en 2003 stond dit in de lijst, en jaren later zagen we een soortgelijk patroon: 2014, 2016 en 2017. In 2016 stond het lied op plek 1203.
1349 Bette Midler - To deserve you
Ik gooi er weer eens een keer een verrassing in. Dit nummer van Bette Midler is voorzichtig gezegd behoorlijk vergeten en ik vermoed dat het niemand had verbaasd zou hebben als ik dit op 3700 had gezet. Maar ik vind dit eigenlijk wel een mooi liedje van haar, geschreven door Maria McKee, die best bedrijvig is als schrijfster, dit is niet haar laatste deelname. Het is echt pop uit eind jaren 80/begin jaren 90, maar wel pas in 1996 een hit. Je zou zeggen dat dit toen geen hit meer zou worden, maar Nederland besloot anders. Als enige land ter wereld. Ik vind het pianoloopje wel fijn en het ritme valt bij mij precies lekker, ik kan het verder ook niet echt verklaren, want ik snap ook wel dat ik soortgelijke platen veel lager heb gezet. Het is ook geen sentiment ofzo, ik vind dit gewoon echt een leuk nummer. Zeg maar wat je wil zeggen, maar ik heb geen spijt. In de Top 2000 stond dit alleen in 2007 op 1937. Gezien wat ik net heb gezegd vind ik dat jammer, maar wel begrijpelijk.
1348 Lana del Rey - Radio
Ja, verklaar het maar. Je had Born to Die kunnen hebben, of Summertime Sadness. Dat waren nog wel twee nummers die je wel eens op 3fm hoorde. Zelfs National Anthem was een optie geweest. Maar die gingen niet los op tiktok. In plaats daarvan krijgen we Radio, wat de B-versie is van Born to Die. Het is dat nummer, maar zonder spanningsboog in het couplet. De transitie naar het refrein en het refrein zelf hebben wel dat lekkere donkere afterpartygeluid, maar ook weer minder spannend. Dan is het overigens alsnog een prima nummer, want ik vind Lana del Rey dus echt wel heel goed en Born to Die is een hele sterke plaat, misschien niet zo goed als NFR, maar gewoon een heel sterke doorbraakplaat van Lizzy Grant. Dit kwam binnen op 1504 en daar moeten we het mee doen. Haar beste materiaal staat er niet in, al mag de hit nog wel wachten tot de laatste maand van deze lijst.
SPOILER: 1347-1326
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Out of space is sinds het ontdekken ervan, begin 1993, eigenlijk nooit verdwenen uit m'n favorietenlijsten. Iig zou het ergens in de hogere regionen staan als ik er weer eens eentje zou maken (maar dat is al een decennium niet meer gebeurd).
Het nummer blijkt iig tegen alle smaakgrillen bestand. Hoewel het wat dat betreft al jaren rustig is, maar in een eerder stadium was het geruime tijd nogal erg. Breedbandinternet heeft wat dat betreft nogal wat aangericht.
[ Bericht 8% gewijzigd door Eightyone op 05-08-2025 04:09:01 ]
Op maandag 4 augustus 2025 19:09 schreef Tussle266 het volgende: Ik vind deze eerlijk gezegd wel iets minder middenmoot dan de vorige. Maar het is allemaal wel wat gezapig, al een paar blokjes, inderdaad.
Ik juich om het beperkte aantal uitzwaai-alarmen recent, slechts een paar nummers die ik eigenlijk 1000 plekken lager verwacht had. Lijkt er steeds meer op dat grofweg mijn halve favorietenlijstje de top 1000 haalt
Vind hier ook weer wat meer prijsnummers tussen. The Model, Young Americans, Gerry en m'n op één na favoriete Prince zouden bij mij goed zijn voor een +1000 bonus
Remember the jester that showed you tears The script for tears
Op maandag 4 augustus 2025 21:21 schreef Gale_Boetticher het volgende: Vind hier ook weer wat meer prijsnummers tussen. The Model, Young Americans, Gerry en m'n op één na favoriete Prince zouden bij mij goed zijn voor een +1000 bonus
1330 Michael Jackson - Don't Stop 'til You Get Enough: Het was verrassend lastig om een favoriet te kiezen uit dit blokje, want er staat eigenlijk niets tussen dat hier in aanmerking zou komen voor de allerhoogste regionen. Wel een heleboel platen die desondanks wel heel tof zijn, en dit vind ik wel de tofste. Een van mijn favorieten van MJ, die ik, toegegeven, eigenlijk zelden zelf opzet. Heel fijne flow, zangtechnisch een van zijn sterkste, en een knallend refrein met heerlijke muzikale begeleiding. 1337 Patti Smith - Because the Night: Jan Wayne's gonna move yaaaa! Het fenomeen 'grote muziekklassiekers leren kennen via een of andere cover of remix' is me zeker niet vreemd, ik schat zelfs in dat me dat vaker is overkomen dan wie dan ook in deze topicreeks. Dat krijg je als je je halve jeugd luistert naar hands-up en andere vage (vaak Duitse) EDM. Als ik deze versie van Because the Night hoor voelt hij soms iets aan de trage kant, maar de zang is wel echt beter en de instrumentale opbouw ook, eerlijk is eerlijk. 1329 Imagine Dragons – Demons: Dit is nu echt een artiest waarover ik nagenoeg dezelfde mening heb als Mex, te oordelen naar de posities in de lijst. Een flink eind uit elkaar, een paar echt diep in de kelder en een enkele toch behoorlijk respectabel. Demons vind ik van de Top 2000-noteringen ook duidelijk de beste, en de enige die ooit favorietenlijstjes van mij heeft gehaald, al heb ik de band voor de rest nooit interessant genoeg gevonden om me te verdiepen in de minder grote hits. Maar wie weet zit daar nog ergens een onontdekt pareltje tussen.
Minst favoriete nummers uit het blokje 1350-1326:
1347 The Prodigy - Out of Space: Oeps. Zei ik laatst nog dat dat stijltje van The Prodigy er hier eigenlijk altijd wel in fietst, komen we hier ineens de enige uitzondering tegen. Even vergeten dat we die nog kregen. De sample van Bob Marley vind ik hier vrij lelijk en dissonant, ook met die vreemde tempowisseling en dat ge-'poing' er tussendoor. Het typische Prodigy-stukje vind ik op zich wel prima, maar ja. Ze sluiten hierdoor toch aan bij artiesten als Supertramp en The Beatles, die zowel het positieve als het negatieve lijstje halen. En trouwens ook Imagine Dragons, bedenk ik me nu terwijl ik dit typ. 1334 Prince - I Could Never Take the Place of Your Man: Vrij middelmatig plaatje van een artiest die er toch al wat te vaak instaat naar mijn smaak, zelfs in jaren dat de beste man níet net de pijp uit was gegaan. Zijn grote hits zijn wel prima op zich, maar deze had niet echt gehoeven, gaap. 1338 Gerry & the Pacemakers - You'll Never Walk Alone: Voetbal kijken kan soms best geinig zijn, vooral met grote landentoernooien, maar die hele clubvoetbal-cultuur heeft me nooit zo erg getrokken. En daar is deze plaat toch wel onlosmakelijk mee verbonden. Logisch dus dat ik er niet heel veel mee kan.
Wat een gehaat op Prince. Gaap nog wel. Swingt toch juist de pan uit deze. Wel eens met jouw opmerking over de clubvoetbal-cultuur. Daar neem ik sinds afgelopen donderdag ook moeiteloos afstand van
[..] Wat een gehaat op Prince. Gaap nog wel. Swingt toch juist de pan uit deze.
Ik voel hem niet, sorry. Nog maar een keertje aangezet, dit keer de radioversie omdat ik die outro nogal langdradig vond ook, maar nee. Het is op zich wel lekker uptempo maar het gaat echt ene oor in, andere oor uit.
[..] Ik voel hem niet, sorry. Nog maar een keertje aangezet, dit keer de radioversie omdat ik die outro nogal langdradig vond ook, maar nee. Het is op zich wel lekker uptempo maar het gaat echt ene oor in, andere oor uit.
Vitesse-fan toevallig btw?
Ja misschien maar Rosalyn stemmen in december. Kan Vitesse nog ergens behouden blijven
Ach ja, Thomas Dolby. Mooi nummer, die kan ook in de lijst van jaren-60-covers-uit-de80s
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
Ah, weer eens een Oh-reggae-het-zal-wel-Bob-Marley-zijn post
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Ik noem Max Romeo nog, leest dan níemand mijn posts?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
[..] Wat een gehaat op Prince. Gaap nog wel. Swingt toch juist de pan uit deze. Wel eens met jouw opmerking over de clubvoetbal-cultuur. Daar neem ik sinds afgelopen donderdag ook moeiteloos afstand van
Ik heb lang gedacht dat When You're Looking Like That van Westlife daarvan gesampeld was, maar kom er eigenlijk niets over tegen. Heeft er in elk geval wel veel van weg, met name in de coupletten.
Goedemorgen, nog een setje voor mij persoonlijk erg leuke niets-aan-de-hand-muziek aangevuld met een paar klassiekers. Deze keer zonder haatplaat voor jullie, vermoed ik.
1325 The Doors - People Are Strange
Een beetje een vreemd kort nummertje van The Doors, met een beetje een hoempapamelodie maar toch ook gewoon dat lekkere orgelgeluid van misschien wel de beste Amerikaanse band van de 60's. Het lied geeft ondanks de lengte toch ruimte voor wat gesoleer, mede omdat het eigenlijk vrij plotseling is afgelopen. Altijd als ik dit hoor zit ik er net in denk ik 'oh, nu al klaar'. Dat is een goed teken, maar betekent ook wel dat er iets mist voor mij. Sinds 2005 in de lijst, toen kwam het binnen op 1099 en steeg het langzaam door naar 361 in 2013. Maar in 2024 zakte het lied weer naar 1124, de slechtste positie buiten 2008.
1324 Gnarls Barkley - Crazy
De doorbraak van Gnarls. Indertijd dacht ik dat dat de voornaam van deze man zou zijn, maar inmiddels weet ik wel beter, de stem die je hoort is van Cee-lo Green met productie van Danger Mouse, die vele kwaliteitsnummers op zijn productielijstje heeft staan. Ook buiten dit gebeuren, samen met Jack White en met Mark Linkous, bijvoorbeeld. Ook onder Gnarls Barkley is er meer dan dit Crazy, Going On is een fijn nummertje. Maar ja, dit was dé hit, niet meer dan logisch dat dit de Top 2000 haalde. Het is ook gewoon een puike hit. Van 2009 tot 2018 stond dit in de lijst, met plek 1462 in 2013 als beste notering.
1323 Melissa Etheridge - Like the Way I Do (live)
De studioversie bespraken we een hele tijd geleden al, dat zet wel te denken over dat ik dit misschien niet de beste plaat ooit zou moeten vinden. Maar er is een verschil tussen de studioversie en deze versie. Deze versie duurt namelijk maar liefst 10 minuten. Helaas staat deze niet op Spotify en is deze versie best moeilijk te vinden online, dus deze was mij bij de Top 2000-deelnames nooit echt in het oog gesprongen. Maar vorig jaar kwam deze versie langs bij de Kink 1500 en zeker die laatste 3-4 minuten van deze versie zijn echt heerlijk. Ze gaat echt helemaal los en krijst het optreden heerlijk vol. Heerlijk. Alsjeblieft, Radio 2, draai voortaan weer deze versie. Al weet ik niet of ze indertijd de 6 minuten single knip of de echt volle 10 minuten draaiden. Die single knip heb ik overigens niet terug kunnen vinden, dus ik beoordeel deze versie. Gedoe. Van 2015 tot 2017 stond dit in de lijst. Volgens mij altijd in de nacht, ook dat nog.
SPOILER: 1322-1301
Op woensdag 6 augustus 2025 08:41 schreef Mexicanobakker het volgende: Op zich wel mooi, maar ik had toch liever Everything Zen, The Chemicals Between Us of Letting the Cables Sleep (als het dan toch een ballad moest zijn) gehad, denk ik.
Ik zit de laatste tijd in een behoorlijke Bush-trip. Daardoor ben ik me gaan realiseren hoe ellendig het eigenlijk is dat het uitsluitend Glycerine (en datzelfde geldt inderdaad ook voor de andere door jou genoemde bands, voor Therapy en Extreme misschien zelfs nog wel meer als je naar het gehele oeuvre kijkt) was. Vorig jaar kwam Everything Zen op de keuzelijst en gelijk ging deze naar de laagste plaats ooit in de lijst, dus ik vermoed dat Everything Zen naast Spoonman in de KKD niet gehoord staat te worden als henk en ingrid.
Mijn favorieten zijn trouwens Comedown en Cold Contagious, maar natuurlijk niet in deze context. Toen ik het ging uitzoeken zag ik dat Comedown volgens mij zelfs maar één keer in de Veenstra 1500 had gestaan.
[..] Ik zit de laatste tijd in een behoorlijke Bush-trip. Daardoor ben ik me gaan realiseren hoe ellendig het eigenlijk is dat het uitsluitend Glycerine (en datzelfde geldt inderdaad ook voor de andere door jou genoemde bands, voor Therapy en Extreme misschien zelfs nog wel meer als je naar het gehele oeuvre kijkt) was. Vorig jaar kwam Everything Zen op de keuzelijst en gelijk ging deze naar de laagste plaats ooit in de lijst, dus ik vermoed dat Everything Zen naast Spoonman in de KKD niet gehoord staat te worden als henk en ingrid.
Mijn favorieten zijn trouwens Comedown en Cold Contagious, maar natuurlijk niet in deze context. Toen ik het ging uitzoeken zag ik dat Comedown volgens mij zelfs maar één keer in de Veenstra 1500 had gestaan.
Disarm valt ook in die categorie (en staat net als Diane wel gewoon heel hoog), maar de Pompoenen kunnen nog wel wat andere nummers afleveren, dat is deze andere bands niet gegund.
Ik zie trouwens dat Bush een maand voor de stemweek in Nederland is. Hup Everything Zen (al zit die wel opvallend vroeg in de sets zie ik, Gavin vind Comedown ook leuker).
Mooi lijstje met aardihe nummers, waarbij gebroeders Walker wel een persoonlijke favoriet zijn.
En Eric Carmen dankte zijn plaats in de extra 500 waarschijnlijk aan een DAB.
En Eric Carmen dankte zijn plaats in de extra 500 waarschijnlijk aan een DAB.
Was ie al ziek dan, want dat was voor zijn dood.
[..] Was ie al ziek dan, want dat was voor zijn dood.
Oh, dan zal het iets anders zijn geweest.
No niet nader te noemen zoutjesmerk no game wellicht, weet niet wanneer dat voor het eerst zijn intrede deed.
Afgelopen half uur besteed aan nadenken over welke van Therapy? me het meest aanspreekt. Nowhere lijkt me de meest realistische om 'ooit' de keuzelijst te halen (Paul, of invaller Tim, een 90's-taakje). Zelf twijfel ik tussen Screamager en Die Laughing. Gelukkig bestaat er ook een lijst waarin je ze allemaal hoort (behalve vorig jaar dan).
Dat album van Gnarls Barkley heeft destijds best vaak opgestaan. Prima album.
Enkel Crazy is nu nog een echte favoriet.
Toch klinken de andere nummers die destijds regelmatig tot zeer vaak opstonden (Go-go gadget Gospel, Gone daddy gone, Smiley faces, Feng shui, Who cares?) nog steeds niet slecht. Vaak aan de korte kant, dat wel.
[ Bericht 26% gewijzigd door Eightyone op 06-08-2025 13:21:07 (Gezever) ]
Op woensdag 6 augustus 2025 14:06 schreef Gale_Boetticher het volgende: Misschien krijgt Bush' Glycerine er dit jaar wel een broertje bij in de lijst. In de vorm van In The Modern World dan
Het was met helemaal ontgaan dat Glycerine uberhaupt in de lijst stond. Er is een hoop veranderd afgelopen jaren met veel meer Kink-muziek in de lijst.
Op woensdag 6 augustus 2025 14:06 schreef Gale_Boetticher het volgende: Misschien krijgt Bush' Glycerine er dit jaar wel een broertje bij in de lijst. In de vorm van In The Modern World dan
Er zit alleen wel een (mogelijk) groot verschil in de ontwikkeling:
Ik weet niet precies wanneer Glycerine op de keuzelijst kwam, maar het kwam in 2016 in de lijst, dus laten we daarvan uitgaan, toen was het 20 jaar oud. Vervolgens heeft het 8 jaar vrij spel gehad tot Everything Zen erbij kwam (die vorig jaar 30 jaar oud was). Diane staat bijvoorbeeld tot op de dag van vandaag alleen namens de Therapeuten en het lijkt er ook niet op dat dat in '25 verandert.
Als het voor de fonteinenen afwijkende In The Modern World erop komt dit jaar is het 18 maanden oud. Dan is het ook nog eens zo dat de kans bestaat (al weten we dat pas in week 49) dat er direct niet één, maar tot wel vier of vijf op de keuzelijst komen (al is twee of drie realistischer). Die ook nog eens allemaal maximaal 1 tot 5 jaar oud zijn. Starburster alleen al was Topsong in 2024 dus die kans is 99,9%, en er is het nodige doorheen gejaagd de afgelopen 7 maanden.
In The Modern World zou wel in het rijtje passen, alleen is er best een behoorlijke kans dat het anders loopt door de combinatie Volume x Recency Bias.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.54 favorieten over.
--- Favoriete nummers uit het blokje 1325-1301:
1311 Stromae – Papaoutai: Ik heb altijd immense bewondering gehad voor hoe dit nummer in elkaar zit. De meeste nummers met een gevoelig en droevig verhaal zijn ingetogen en rustig, en de meeste dansbare catchy uptempo-nummers hebben niet de meeste diepgang. Maar dit is op de een of andere manier het beste van beide werelden, zonder dat het gekunsteld of koddig wordt. Voor mij het absolute meesterwerk van Stromae en al sinds de release een vaste waarde in mijn favorietenlijstjes. 1314 Taylor Swift – Anti-Hero: Alwéér Taylor in dit lijstje? Je kan me bijna het predikaat 'swiftie' op mijn voorhoofd plakken inmiddels. Ik mis evenwel nog wel een aantal nummers van haar die ik zelf een stuk lager zou zetten, als ik me niet vergis, dus ik kan vast verklappen dat het geen 100% score gaat worden. Anti-Hero vind ik echter weer een schot in de roos, deze hoorde je echt overal op de radio zonder dat het ging vervelen. Dat is knap en ook wel eens heel anders. 1315 David Bowie & Pat Metheny Group - This is not America: Dit jaar miste deze op een haar na mijn top 1000, en tot mijn schaamte moet ik bekennen dat Bowie daardoor daar sowieso in ontbreekt (al staat ook Space Oddity ergens in de bubbling-under). Enfin, ik ben niet zo'n fan van hem als Mex natuurlijk, maar het is wel een muzikaal icoon dat op waarde geschat dient te worden, en die Amerika-kritische liedjes doen het bij mij vaak wel goed. Dus volgend jaar maar in de herkansing.
Minst favoriete nummers uit het blokje 1325-1301:
1320 Duke Ellington - Take the A Train: Dit was écht een lekker blokje, waarin ik eigenlijk alle platen minimaal wel een dikke voldoende kan geven. Best lastig om een minst favoriete te kiezen dan, dus moet het oudje er toch maar aan geloven. In de tijdgeest inderdaad verre van slecht, maar je snapt wel waarom dit al enige tijd uit de lijst is verdwenen. 1302 The Lovin' Spoonful – Daydream: Dit is inderdaad wel een typisch reclamemuziekje, al is de mondharmonica bij mij altijd wel een klein voordeel. Maar net niet voordelig genoeg om aan dit lijstje te ontsnappen. 1312 Depeche Mode - People Are People: Veel respect voor elektronica-pioniers van Depeche Mode, maar niet al hun werk is even uitzwaai-alarm-waardig. De geluidseffectjes vind ik hier een beetje blikkerig klinken, en volgens mij ligt dat niet aan de opnamekwaliteit. Voor de rest op zich wel een prima nummertje, maar zoals gezegd, de keuzes zijn lastig vandaag.
Nu wel weer een hoop klassiekers. We zitten bijna op driekwart, mag het?
1300 The Who - See Me, Feel Me
De afsluiting van Tommy, op de plaat als onderdeel van We're not Gonna Take It. De band bracht het als losse single uit na de Woodstocksuccessen. Dit nummer gebruikt het thema van Tommy wat mij betreft op de beste manier, alleen het trage stuk waarin de titel wordt gezongen vind ik minder boeiend op zichzelf. Wat mij betreft had de single knip ook best Listening to You mogen heten. Top 2000-technisch valt deze op. In 1999-2003 was deze extreem stabiel: 226-243 in die vijf jaren met de hoogste positie in 2003. In 2004 stond de plaat niet lager, integendeel. De plaat was helemaal niet te zien in de lijst. Daar voelde de stemmer zich slecht over en in 2005 was het lied terug, om 10 jaar lang rond plek 450 te staan. Daarna begon het wegzakken en in 2023 stond het lied voorlopig voor het laatst in de lijst.
1299 Het Goede Doel - Hou van mij
Lekker spatten in bad met Henk en Henk. Ik hou wel van de nummertjes van die twee, dus dat deel van het lied is in ieder geval geslaagd. Maar ik ben geen vrouw, dus misschien is dat niet de liefde waar de heren naar zoeken. Die outro's van Het Goede Doel zijn toch wel fenomenaal, dit is ook echt een hele goeie. Dat gitaargeluid is echt heel lekker. Van 2000 tot 2014, in 2016 en in 2017 stond dit in de lijst, met plek 629 in 2000 als beste prestatie.
1298 Di-Rect - How My Heart Was Won
Ik had het niet helemaal door toen dit uitkwam, maar dit is eigenlijk wel een goed nummer he? Een heerlijk vol geluid na het refrein, geweldig gezongen, mooie progressie. Ik denk dat bij Di-rect niet helpt dat ze vaak worden platgedraaid als er een nieuwe single komt en dat het wel muziek is die je met mate moet horen. Maar als je dit niet te vaak hoort is dit echt wel een hele mooie, fijne opbouw, uitstekende knaller. Dat vindt de Top 2000-luisteraar ook wel, in 2023 op 1796 maar in 2024 al op 438. Wat dat betreft snapt de luisteraar wel hoe het zit, want buiten Soldier On-sentiment gerekend zijn de twee beste Di-rects ook de hoogste in de Top 2000.
SPOILER: 1297-1276
Linda is ook het enige verstaanbare lied van Frank Boeijen, met een tekst die niet bestaat uit onduidelijke hersenschimmen. Mogelijk het enige nuchter gecomponeerde lied van hem.
Ik heb die kritiek op Frank nooit zo begrepen, daar komen we bij zijn volgende notering nog wel op. Ja, Kronenburg Park is voor mij een beetje verpest, maar verder..
Op donderdag 7 augustus 2025 17:52 schreef Tussle266 het volgende: Linda is ook het enige verstaanbare lied van Frank Boeijen, met een tekst die niet bestaat uit onduidelijke hersenschimmen. Mogelijk het enige nuchter gecomponeerde lied van hem.
Als ik Frank meestal wel kan verstaan, komt dat doordat ik altijd dronken ben?
Op donderdag 7 augustus 2025 18:09 schreef Mexicanobakker het volgende: Ik heb die kritiek op Frank nooit zo begrepen, daar komen we bij zijn volgende notering nog wel op. Ja, Kronenburg Park is voor mij een beetje verpest, maar verder..
James Dean ging vroeg dood, maar ik niehiehiehiet… nou ja, zoiets.
De muziek van Frankie is trouwens wel gewoon prima. Als het de Jan Jansen Groep was geweest en hij was daar onderdeel van zonder zichzelf zo op de voorgrond te zetten, dan was het waarschijnlijk prima uitgepakt.
1282 DI-RECT - Through the Looking Glass: Op zich logisch om deze en Red Eyes in hetzelfde blokje te plaatsen. Ik vind deze zelf nog iets fijner dan Red Eyes en ook inderdaad de beste van Di-Rect, al heeft The War on Drugs nog wel een stuk beter dan beide platen. Al met al dus behoorlijk eens met je analyses. 1287 Frank Boeijen Groep – Linda: Wat mij betreft wel een van de beste Nederlandstalige zangers, die Frank Boeijen. Ja hij heeft een beetje een aparte uitspraak, maar dat is ook gewoon een stukje expressiviteit en gevoel, ik kan het wel op waarde schatten. Ik wilde iets zeggen over 'straks als Kronenburg Park komt', maar oh ja, die hadden we een hele tijd geleden al uitgezwaaid. 1285 Jim Croce - I Got a Name: Een heel lastige keuze in het favorietenlijstje weer, moet ik zeggen. Hier had zeker ook Rammstein of Toto of zoals gezegd The War on Drugs kunnen staan – maar die heb ik allemaal al wel vaker bejubeld en ze hebben ook allemaal wel betere platen. Dan ga ik toch maar voor iets dat oud, tijdloos en typisch Top 2000 is, deze rustige, ingetogen en poëtische klassieker van Jim Croce. Erg jammer dat deze alweer 8 jaar weg is uit de Lijst der Lijsten.
Minst favoriete nummers uit dit blokje (1300-1276):
1291 R.E.M. - Losing My Religion: Voor mij wel een van de meest overschatte platen in de hoogste regionen van de Top 2000. Ik dacht vroeger op basis van dit nummer en Everybody Hurts, toch de twee grote hits die iedereen kent, dat ik R.E.M. geen klap aan vond. Gelukkig leerde ik daarna ook wel wat van hun betere werk kennen, maar dit nummer vind ik nog altijd vrij zeurderig en eentonig. Het is wachten op Drive, dan kunnen we weer een artiest met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid toevoegen aan de 'Supertramp-groep' – zo noem ik vanaf nu de groep artiesten die zowel in het 'favorieten' als 'minst favorieten'-blokje zijn beland. 1290 Olivia Rodrigo - driver's license: Tsja, het is een knappe meid en op zich kan ze best behoorlijk zingen, maar ik heb niet de indruk dat ze echt iets concreets toevoegt aan de mondiale muziekcanon dat nog niet honderd keer vaker is gedaan. De muzikale omlijsting is me bovendien wel erg simplistisch. Wat dat betreft snap ik de hype een heel stuk minder dan bij generatiegenoot Billie Eilish, die wél echt een uniek eigen geluid heeft. 1289 Madonna – Vogue: Het nummer ademt glitter en glamour, catwalks en modeshows en magazines. Niet per se een probleem met die hele scene, maar... nou ja, het is niet echt de mijne, en waarschijnlijk dientengevolge doet het nummer me ook heel weinig. Oh, hey, we hebben drie op een rij, dat hebben we volgens mij nog niet eerder gehad!
Op donderdag 7 augustus 2025 21:36 schreef DecoAoreste het volgende: de 'Supertramp-groep' – zo noem ik vanaf nu de groep artiesten die zowel in het 'favorieten' als 'minst favorieten'-blokje zijn beland.
Maar wat nu als deze tussen 4x bankzitters en 12x stones had gezeten?
[..] Maar wat nu als deze tussen 4x bankzitters en 12x stones had gezeten?
Er zijn zeker Stones-nummers die ik beter vind dan Losing My Religion.
Maar ik snap je punt, het kan zijn dat een plaat die ik matig vind inderdaad ontsnapt omdat er wat in het blokje staan die ik echt slecht vind. Als Caro Emerald, Lorde en Reinhard Mey nog iets hoger hadden gestaan had dat redelijkerwijs best kunnen gebeuren.
Ik vind Losing my Religion eigenlijk best prima. Maar ik denk ook dat dat het eerste stukje muziek dat niet van 2 Unlimited was wat ik wel leuk vond. Natuurlijk is het geen Leave, maar je kan ook niet alles hebben in het leven.
Of zoals Frank Boeijen zou zeggen: Geluk is een hangmat waarin je lui ligt in een wezenloze stilte.
Maar de 1e hit van 2 unlimited was een half jaar na Losing my religion..
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?