De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.
De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.
In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.
IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.
Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.
Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.
Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.
Achtergrondinformatie
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overzicht Nationale Media
SPOILER: Nationale Media
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Overzicht Internationale Media
SPOILER: Internationale Media
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Twitter / X
SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier verder.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Maar te veel (bewust of onbewust) naïeve Westerlingen schijnbaar niet. Die blijven maar denken dat Israël hiermee moet onderhandelen en dat ze het allemaal niet zo bedoelen als die Palestijnse staat er maar komt, dan verdwijnt Hamas vanzelf wel. Niets is natuurlijk minder waar.
Ook weer zo'n typisch raar frame van je. In heel dit conflict zie ik echt bijzonder weinig mensen beweren dat er met Hamas te onderhandelen valt. Daarbij is het daar nu wel te laat voor.
Dat laat niet onverlet dat we Israël maar ongemoeid hun gang moeten laten gaan.
[..] Precies Israel ging over tot oorlog. Fijn dat we het over dit feit eens zijn. Andere veelbekende posters hier blijven volhouden dat Hamas de oorlog begon.
Je voorwaarden zijn natuurlijk nogal willekeurig. A is nu ook niet gegarandeerd. B is nu ook niet gegarandeerd. Je kunt best eten toelaten zonder dat dit direct Hamas heel erg steunt, het is eten dat kan niet zo makkelijk direct gebruikt worden voor gewapende strijd. ... ... [knipperdeknip]
Wie er (niet) wanneer en waarom begon, is altijd arbritrair en wmb niet echt relevant voor waar mensen geweld (moeten) ondergaan. Ik snap dat je dat niet zo wilt (be)zien maar Israël is zeker niet bezig met een strafmissie. Haar voorwaarden zijn niet de mijne, noch willekeurig en komen rechtstreeks voort uit de Israëlische eisen; waar je het al of niet qua redenen mee (on)eens mag zijn.
Je geeft dus - nog ? - geen antwoord op hoe die Israëlische voorwaarden (geen misbruik van humanitaire middelen en hamas ondermijnen) door hier een Israël zijn te bewerkstelligen.
De rest van je liftende post, heeft niets te maken met mijn vraag.
Neem even aan, dat erg veel zg humanitaire hulpmiddelen, inclusief eten - zeker uit het zicht -, kunnen prima omgetoverd worden tot wapens. Dat dit moeilijk voor te stellen is, is een kwestie van (eigen) kennis en/of onwil. Eén van de reden om bv de verstrekking van zelfs de meest simpele elementen, te rantsoeneren zodat er minder kans is dat het in volume misbruikt kan worden. Of en in hoeverre die voorwaarden voor anderen wel/of (waarom) niet als zinnig worden beschouwd, is eveneens weinig relevant voor de momentele status die daar bezig is vorm te worden gegeven.
[..] Ook weer zo'n typisch raar frame van je. In heel dit conflict zie ik echt bijzonder weinig mensen beweren dat er met Hamas te onderhandelen valt. Daarbij is het daar nu wel te laat voor.
Waarom niet? Israël zal doorstrijden als Hamas aan de macht blijft en de gijzelaars niet bevrijd zijn.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Hamas initieerde dat Israël over ging tot de huidige oorlog.
Hoe zou de humanitaire hulp anders kunnen worden georganiseerd met als voorwaarde: a) daarin geen middelen zijn die misbruikt kunnen/zullen worden voor andere doelen. b) hamas daar niet de hand op kan leggen En dan laat ik nog maar weg wie dat (beter) moet gaan doen en (kan) handhaven.
Volgens cogat staan er nog 950 vrachtwagens in Gaza te wachten op transport. Ik zou zeggen: flood the zone. Als cogat toelaat dat alles opgehaald wordt en naar de mensen mag, kan je Hamas wel van alles laten stelen alleen ze kunnen het niet verkopen. Het stelen is ineens niet meer interessant. Probleem opgelost!
Over deze simpele oplossing hadden wij twee het vorige maand de 30e ook al over. Alleen de oplossing schijnt jou blijkbaar net zoals anderen en cogat niet te bevallen. Waarom is dat? Heb jij een doel met die burgers en het voedsel?
[..] Ook weer zo'n typisch raar frame van je. In heel dit conflict zie ik echt bijzonder weinig mensen beweren dat er met Hamas te onderhandelen valt. Daarbij is het daar nu wel te laat voor.
Ook hier dezelfde vraag... wat moet anders, beter en vooral hoe zodat Israël, haar eisen kan (laten) inwilligen ?
Of die eisen zinnig zijn of door wie (on)gewenst zijn, doet - gelet Israëls eisen - feitelijk niet veel ter zake. Israël wil af van hamas c.s. en tot die tijd zorgen dat die f(r)acties geen beschikking hebben over meer middelen dan waar zij nu over kan beschikken. Indirect hopend dat die enorme druk, ook bijdraagt aan vrijlaten van gegijzelden. De balans wat wel en hoeveel met door wie uitgevoerd - zie kansloos gemaakt GHF - hulp verstrekken, is dan ook een uiterst ingewikkelde koorddans. De VN e.d. hebben altijd gekozen voor hulpverlening met (vooral) lokale betrokkenheid, dat hier simpelweg niet te overwegen is.
Nee, ik weet inderdaad niet wat je bedoelt. Waarom zou Israël deze oorlog stoppen terwijl Hamas nog aan de macht is en er nog tientallen Israëlische gijzelaars worden vastgehouden?
Als Israël nu de oorlog zou stoppen, betekent dat effectief gezien dat Hamas aan de macht zal blijven. Israël ook enorme concessies zal moeten doen om de resterende gijzelaars vrij te krijgen. Hamas miljarden kan ontvangen van het Westen en bovendien een aantal Westerse landen ook nog een Palestijnse staat hebben erkend én de sympathie voor de Palestijnen en Hamas bij velen is toegenomen. Daarmee zou men zichzelf in de voet schieten.
Dan begint het hele verhaal weer van voor af aan en heeft Hamas binnen enkele jaren weer een groot nieuw terreurhol van de Gazastrook gemaakt. Tenzij mensen dit willen, is geen goed idee dat Israël de oorlog nu stopt.
[..] Ook hier dezelfde vraag... wat moet anders, beter en vooral hoe zodat Israël, haar eisen kan (laten) inwilligen ?
Of die eisen zinnig zijn of door wie (on)gewenst zijn, doet - gelet Israëls eisen - feitelijk niet veel ter zake. Israël wil af van hamas c.s. en tot die tijd zorgen dat die f(r)acties geen beschikking hebben over meer middelen dan waar zij nu over kan beschikken. Indirect hopend dat die enorme druk, ook bijdraagt aan vrijlaten van gegijzelden. De balans wat wel en hoeveel met door wie uitgevoerd - zie kansloos gemaakt GHF - hulp verstrekken, is dan ook een uiterst ingewikkelde koorddans. De VN e.d. hebben altijd gekozen voor hulpverlening met (vooral) lokale betrokkenheid, dat hier simpelweg niet te overwegen is.
Kan jij mij helpen met het volgende. Blijkbaar is bij de onderhandelingen een van de onderwerpen de aanwezigheid van GHF. Hamas wil er vanaf en voor Israël is dit onbespreekbaar, GHF blijft hoe dan ook. Jij enig idee waarom Israël dit wil, het gaat toch om de gijzelaars en Hamas?
[..] Nee, ik weet inderdaad niet wat je bedoelt. Waarom zou Israël deze oorlog stoppen terwijl Hamas nog aan de macht is en er nog tientallen Israëlische gijzelaars worden vastgehouden?
Als Israël nu de oorlog zou stoppen, betekent dat effectief gezien dat Hamas aan de macht zal blijven. Israël ook enorme concessies zal moeten doen om de resterende gijzelaars vrij te krijgen.
Ik vraag je nogmaals, welke macht? De top van Hamas is allemaal afgeschoten en zij die over zijn zitten in een ander land. Hamas zal pas gestopt worden als alle Gazanen dood zijn. Jij denkt dat de gemiddelde Gazaan het wel prima vindt om als vee opgedreven te worden? de zogenaamde Hamas-strijders; er komen er elke dag meer op deze manier.
quote:
Hamas miljarden kan ontvangen van het Westen en bovendien een aantal Westerse landen ook nog een Palestijnse staat hebben erkend én de sympathie voor de Palestijnen en Hamas bij velen is toegenomen. Daarmee zou men zichzelf in de voet schieten.
Heb je bewijs voor die miljarden aan giften? Maar als we dan toch bezig zijn; kun je wat zinnigs zeggen over de miljarden die Hamas van Israël heeft gehad?
quote:
Dan begint het hele verhaal weer van voor af aan en heeft Hamas binnen enkele jaren weer een groot nieuw terreurhol van de Gazastrook gemaakt. Tenzij mensen dit willen, is geen goed idee dat Israël de oorlog nu stopt.
[..] Volgens cogat staan er nog 950 vrachtwagens in Gaza te wachten op transport. Ik zou zeggen: flood the zone. Als cogat toelaat dat alles opgehaald wordt en naar de mensen mag, kan je Hamas wel van alles laten stelen alleen ze kunnen het niet verkopen. Het stelen is ineens niet meer interessant. Probleem opgelost!
Over deze simpele oplossing hadden wij twee het vorige maand de 30e ook al over. Alleen de oplossing schijnt jou blijkbaar net zoals anderen en cogat niet te bevallen. Waarom is dat? Heb jij een doel met die burgers en het voedsel?
Ga mij niet iets van jouw drek in mijn schoenen suggereren. Nooit een prettig emanier om in gesprek te blijven. Ik heb heb jouw (voor)oordeel niet (nodig).
Het gaat niet om flooden maar zorgen dat Israël hamas c.s. kan ondermijnen en haar terreur invloed gaat breken. Of dat in welke vorm (mis)lukt, laat ik aan de toekomst. Vooralsnog, is hoe Israël bezig is, een manier om dat pogen uit te vinden.
Terzijde, kijk ik niet vaak ver terug in posts en kan mij herinneren dat de discussie meer in de trant was van: "dik hek om Gaza heen" en ze het zelf maar laten uitzoeken. Iets dat helaas - geopolitiek - onhoudbaar en daarmee niet het daaruit ontstane gevaar voor Israël wordt weggenomen.
[..] Ik vraag je nogmaals, welke macht? De top van Hamas is allemaal afgeschoten en zij die over zijn zitten in een ander land. Hamas zal pas gestopt worden als alle Gazanen dood zijn. Jij denkt dat de gemiddelde Gazaan het wel prima vindt om als vee opgedreven te worden? de zogenaamde Hamas-strijders; er komen er elke dag meer op deze manier.
Die vraag had ik al beantwoord:
Schijnbaar heeft Hamas nog genoeg macht om de gijzelaars vast te houden, gewapend verzet te bieden en ook eisen op tafel te leggen tijdens onderhandelingen. Als een groepering geen macht meer zou hebben, dan zou men dit niet kunnen doen.
[..] Ik vraag je nogmaals, welke macht? De top van Hamas is allemaal afgeschoten en zij die over zijn zitten in een ander land. Hamas zal pas gestopt worden als alle Gazanen dood zijn. Jij denkt dat de gemiddelde Gazaan het wel prima vindt om als vee opgedreven te worden? de zogenaamde Hamas-strijders; er komen er elke dag meer op deze manier.
Wacht, maar hoe kan dit als Hamas iets totaal anders zou zijn als de Palestijnen de Gazastrook? Een argument dat volgens mij ook door jou in het verleden geregeld is gemaakt.
quote:
Op vrijdag 25 juli 2025 20:12 schreef Vliegbaard het volgende: [..] Heb je bewijs voor die miljarden aan giften? Maar als we dan toch bezig zijn; kun je wat zinnigs zeggen over de miljarden die Hamas van Israël heeft gehad?
Dat Westerse landen door de jaren heen enorme hoeveel geld hebben overgemaakt richting de Palestijnen is natuurlijk een feit. Dat komt in de handen van de beleidsbepalers, wat in de Gazastrook Hamas betreft. Hoe denk jij anders dat men zo kon investeren en terreur én hoe de leiders multimiljonair of zelfs miljardairs zijn geworden?
En Israël heeft Hamas natuurlijk niet eigenhandig miljarden geschonken.
[..] Ga mij niet iets van jouw drek in mijn schoenen suggereren. Nooit een prettig emanier om in gesprek te blijven. Ik heb heb jouw (voor)oordeel niet (nodig).
Het gaat niet om flooden maar zorgen dat Israël hamas c.s. kan ondermijnen en haar terreur invloed gaat breken. Of dat in welke vorm (mis)lukt, laat ik aan de toekomst. Vooralsnog, is hoe Israël bezig is, een manier om dat pogen uit te vinden.
Dat is IDF volgens mij al een tijdje mee bezig en het gaat best lekker. Paar maanden geleden stond de teller op 20.000 uitgeschakelde terroristen en het heeft zelf nog geen 1.000 militairen het leven gekost. Als leek zeg ik mooie verhouding, ook al is elk verlies er een teveel.
Je postte daarnet dat eten tot een wapen kan worden omgetoverd. Een andere mening, altijd interessant. Het ontbeert mij aan kennis en je mag dit onwil noemen maar je hebt mijn interesse gewekt. Hoe werkt dat dan? Kan dat met elk eten en welke wapens kunnen gemaakt worden? En is dit de reden waarom we niet moeten willen dat de burgers daar veel te veel voedsel krijgen want dan kan Hamas het niet meer stelen? Ik begrijp er geen snars van, help me ajb.
Schijnbaar heeft Hamas nog genoeg macht om de gijzelaars vast te houden, gewapend verzet te bieden en ook eisen op tafel te leggen tijdens onderhandelingen. Als een groepering geen macht meer zou hebben, dan zou men dit niet kunnen doen.
Er zijn genoeg Hamas leden over. Met een paar wapens een paar man gevangen houden en wat gewapend verzet bieden... Het dodenaantal aan Israëlische zijde zegt mij dat dat gewapend verzet extreem minimaal is.
quote:
Wacht, maar hoe kan dit als Hamas iets totaal anders zou zijn als de Palestijnen de Gazastrook? Een argument dat volgens mij ook door jou in het verleden geregeld is gemaakt.
Je shopt weer lekker in je eigen argumenten. Niet elke Palestijn is een Hamas-aanhanger. Maar hoe langer Israël doorgaat met dit beleid, hoe verleidelijker het voor Palestijnen wordt om zich alsnog aan te sluiten. Wat hebben ze nu nog te verliezen of wat valt er te winnen?
quote:
Dat Westerse landen door de jaren heen enorme hoeveel geld hebben overgemaakt richting de Palestijnen is natuurlijk een feit. Dat komt in de handen van de beleidsbepalers, wat in de Gazastrook Hamas betreft. Hoe denk jij anders dat men zo kon investeren en terreur én hoe de leiders multimiljonair of zelfs miljardairs zijn geworden?
En Israël heeft Hamas natuurlijk niet eigenhandig miljarden geschonken.
De bronnen missen. Dus zonder bron kan ik niks met deze claim. Gerucht gaat ook dat Israël miljarden aan Hamas heeft geschonken. Zonder bron blijft dat ook gewoon maar een gerucht. Maar dat gerucht zul jij vast wel weer kunnen ontkrachten?
[..] Kan jij mij helpen met het volgende. Blijkbaar is bij de onderhandelingen een van de onderwerpen de aanwezigheid van GHF. Hamas wil er vanaf en voor Israël is dit onbespreekbaar, GHF blijft hoe dan ook. Jij enig idee waarom Israël dit wil, het gaat toch om de gijzelaars en Hamas?
GHF is als onpartijdige unit is, bmw vooral op initiatief van USA, om "humanitaire" redenen daar er tussen geplaatst. Israël houdt toezicht zodat het GHF in zekere mate van veiligheid haar "taakstelling" kan uitvoeren. Eén de reden dat er maar een paar uitgiftelocaties zijn. Hoe de miserabele uitvoering anders beter te doen, is dan de grote hamvraag.
Probleem is/was dat bestaande hulporganisaties niet onafhankelijk zijn. En dan daar toch bezig, meer dan grote kans lopen dat zij door hamas c.s. worden gemanipuleerd. Moeilijk voor te stellen vanuit onze samenleving hier, maar onder water is alles daar onderworpen aan de gewortelde machtsstructuren van hamas c.s. die in Gaza bepalen wie wel of niet, (g)een leven heeft. Dat hamas c.s. GHF niet pruimt en alles doet om haar aanwezigheid onmogelijk te maken, moge duidelijk zijn. hamas verliest daarmee een paar schakels (t.w. invoer en distributie) om zo haar controle uit te kunnen oefenen. Een manier is dan uitdagen en gewoon (onmachtige) burgers die honger hebben, te bestelen zodat de situatie alleen maar erger wordt.
[..] Wie er (niet) wanneer en waarom begon, is altijd arbritrair en wmb niet echt relevant voor waar mensen geweld (moeten) ondergaan. Ik snap dat je dat niet zo wilt (be)zien maar Israël is zeker niet bezig met een strafmissie. Haar voorwaarden zijn niet de mijne, noch willekeurig en komen rechtstreeks voort uit de Israëlische eisen; waar je het al of niet qua redenen mee (on)eens mag zijn.
Het heeft geen fluit te maken met wat ik wil zien. Wat ik wil zien is niet wat ik zie. Ik zou graag willen zien dat Israel niet bezig is aan een strafexpeditie tegen de bevolking van Gaza maar dat is Israel wel. Je ziet ook het verschil als ze in Iran doelen aanvallen, dan kunnen ze opeens wel een flat in een woonwijk raken waar hun doelwit zit. In Gaza schieten ze alles in puin. De Israelische eisen zullen mij mijn reet roesten. Dat land heeft het recht om hemel en aarde te eisen dik verspeeld. Het enige wat ze doen is dingen eisen en als ze het dan niet krijgen gebruiken ze geweld (terrorisme) om dat toch te krijgen.
quote:
Je geeft dus - nog ? - geen antwoord op hoe die Israëlische voorwaarden (geen misbruik van humanitaire middelen en hamas ondermijnen) door hier een Israël zijn te bewerkstelligen.
Die voorwaarden accepteer ik niet. Israel heeft zich gebonden aan verdragen, Israel moet zich vervolgens houden aan die verdragen. Zelfs het extreem pro-Israel land; Duitsland benadrukt nu dus officieel dat Israel zich moet houden aan die verdragen dat zou je aan het denken kunnen zetten. Israel kan geen eisen stellen die tegen door henzelf getekende verdragen ingaan. Ik constateer dat jij volledig vanuit het standpunt van de Israelische regering denkt en ze op alle vlakken gelijk geeft.
quote:
Neem even aan, dat erg veel zg humanitaire hulpmiddelen, inclusief eten - zeker uit het zicht -, kunnen prima omgetoverd worden tot wapens. Dat dit moeilijk voor te stellen is, is een kwestie van (eigen) kennis en/of onwil. Eén van de reden om bv de verstrekking van zelfs de meest simpele elementen, te rantsoeneren zodat er minder kans is dat het in volume misbruikt kan worden. Of en in hoeverre die voorwaarden voor anderen wel/of (waarom) niet als zinnig worden beschouwd, is eveneens weinig relevant voor de momentele status die daar bezig is vorm te worden gegeven.
Nee het is niet aannemelijk dat babyformula en eten makkelijk omgetoverd kunnen worden tot wapens. Wat een belachelijke aanname om in mee te gaan. Om maar bij je standpunt te kunnen blijven doe je aannames als voedselhulp kan makkelijk omgetoverd worden door wapens Ik geloof niet in kletspraat, geef maar een bron dat er zoveel wapens van voedselhulp gemaakt worden.
[..] Waarom niet? Israël zal doorstrijden als Hamas aan de macht blijft en de gijzelaars niet bevrijd zijn.
Oh dus nu is de gijzelaars vrijlaten opeens niet meer het einde van de oorlog? Je raakt nogal verstrikt in het web van leugens he. En als Hamas de macht afstaat, wat gebeurt er dan eigenlijk met iedereen die nu nog Hamas is?
[..] Er zijn genoeg Hamas leden over. Met een paar wapens een paar man gevangen houden en wat gewapend verzet bieden... Het dodenaantal aan Israëlische zijde zegt mij dat dat gewapend verzet extreem minimaal is. [..]
Als het er slechts een paar zouden zijn, dan hadden we deze situatie niet. Het zullen er waarschijnlijk nog honderden of zelfs enkele duizenden zijn.
quote:
Op vrijdag 25 juli 2025 20:28 schreef Vliegbaard het volgende: [..] Je shopt weer lekker in je eigen argumenten. Niet elke Palestijn is een Hamas-aanhanger. Maar hoe langer Israël doorgaat met dit beleid, hoe verleidelijker het voor Palestijnen wordt om zich alsnog aan te sluiten. Wat hebben ze nu nog te verliezen of wat valt er te winnen?
Gezien de situatie in de Gazastrook zou je zeggen dat het minder aantrekkelijk wordt voor Palestijnen om een 'strijder' te worden bij Hamas.
De laatste vraag laat je vakkundig open (ik ga er even van uit dat je de edit hebt gemist).
Jouw claim was dat Israël miljarden zou over hebben gemaakt naar Hamas. Dat is niet waar.
Israël heeft niet ingegrepen toen Qatar financiële als humanitaire hulp bood richting Hamas. Dat is iets anders. Onder meer omdat men hoopte dat meer geld, beter leefomstandigheden zou creëren en dit een drang voor terreur zou wegnemen. Dat staat nota bene op de Wikipediapagina die je linkt, zie onder meer:
quote:
Yossi Kuperwasser, an Israeli intelligence and security expert, said that Qatari's support for Hamas could help deter the group from war by improving life in Gaza. Kuperwasser stated in 2015:
"We believe that better conditions in Gaza would lessen the incentive of Hamas and the population to go again to a war. So in a way, it is helping the deterrence. But the purpose is to improve the conditions of the people of Gaza and enable them to live a respectable life."
Was dit een zeer naïeve strategie? Dat zeker. Het toont ook aan dat hoeveel geld de Palestijnse terroristen van Hamas ook krijgen, alles wordt meteen in terreur of de eigen zak gestoken.
[..] Oh dus nu is de gijzelaars vrijlaten opeens niet meer het einde van de oorlog? Je raakt nogal verstrikt in het web van leugens he. En als Hamas de macht afstaat, wat gebeurt er dan eigenlijk met iedereen die nu nog Hamas is?
Ik heb geen idee hoe je dit uit mijn post denkt te halen. Ik geef daar letterlijk aan dat zolang de gijzelaars niet bevrijd zijn en Hamas nog aan de macht is, de oorlog zal voortduren wat Israël betreft. Vervolgens kom je richting mij met het verwijt dat ineens het bevrijden van de gijzelaars niet meer genoeg is voor het stoppen van de oorlog.
Dan kan ik alleen maar concluderen dat je mijn post niet goed hebt gelezen.
[..] Er zijn genoeg Hamas leden over. Met een paar wapens een paar man gevangen houden en wat gewapend verzet bieden... Het dodenaantal aan Israëlische zijde zegt mij dat dat gewapend verzet extreem minimaal is. [..] Je shopt weer lekker in je eigen argumenten. Niet elke Palestijn is een Hamas-aanhanger. Maar hoe langer Israël doorgaat met dit beleid, hoe verleidelijker het voor Palestijnen wordt om zich alsnog aan te sluiten. Wat hebben ze nu nog te verliezen of wat valt er te winnen? [..] De bronnen missen. Dus zonder bron kan ik niks met deze claim. Gerucht gaat ook dat Israël miljarden aan Hamas heeft geschonken. Zonder bron blijft dat ook gewoon maar een gerucht. Maar dat gerucht zul jij vast wel weer kunnen ontkrachten?
[..] Oh dus nu is de gijzelaars vrijlaten opeens niet meer het einde van de oorlog? Je raakt nogal verstrikt in het web van leugens he. En als Hamas de macht afstaat, wat gebeurt er dan eigenlijk met iedereen die nu nog Hamas is?
Wanneer heeft Israel wel bestaansrecht, vertel eens wat Israel moet doen om jouw zegen te krijgen?
[..] Dat is IDF volgens mij al een tijdje mee bezig en het gaat best lekker. Paar maanden geleden stond de teller op 20.000 uitgeschakelde terroristen en het heeft zelf nog geen 1.000 militairen het leven gekost. Als leek zeg ik mooie verhouding, ook al is elk verlies er een teveel.
Je postte daarnet dat eten tot een wapen kan worden omgetoverd. Een andere mening, altijd interessant. Het ontbeert mij aan kennis en je mag dit onwil noemen maar je hebt mijn interesse gewekt. Hoe werkt dat dan? Kan dat met elk eten en welke wapens kunnen gemaakt worden? En is dit de reden waarom we niet moeten willen dat de burgers daar veel te veel voedsel krijgen want dan kan Hamas het niet meer stelen? Ik begrijp er geen snars van, help me ajb.
Ik heb hier een rijtje (scheikunde) boeken waar leuke interessante experimenten in staan. de één wat beter of minder extreem uitwerkend. Wat mij zo even binnenvalt is bv alcohol (suiker/graan) maken en dat dan vervolgens weer als brandbom kunnen laten ploffen. Dat dit dan weer als ongevaarlijk wordt beschouwd is vooral een gebrek aan voorstellingsvermogen.
Ik wil mij voorstellen dat Israël inmiddels uiterst goed op de hoogte is wat daar wel en niet - in een combinatie - tegen haar aanwezigheid kan worden ingezet. Mensen zijn uiterst inventief. Mensen krijgen dan een klein zakje meel, zonder olie om te kunnen bakken en kunnen dan hooguit wat mariakaakjes maken of dat afmengen met een gebrek aan water.
Humanitaire middelen hier zijn niet alleen voedsel maar ook doodsimpele brandstof, kookapparatuur, tentstokken, pompen, compressoren, medische voorzieningen zoals exploderend zuurstofapparatuur e.d. voor ziekenhuizen tot en met desnoods bulldozers om puin weg te ruimen etc.etc. Een arts zal met een ander humanitair lijstje komen, dan een bakker, timmerman, boer of mijn part een hamaslid. Wat voor de één te zien is als hulp kan voor de ander een manier zijn om het anders te gebruiken.
Het is niet "we' maar dat ik mij kan voorstellen dat bij een beleg, de belegeraar zorgt dat de belegerde de middelen (en hopelijk lust) wordt ontnomen om zich te verzetten. Israël lijkt te gaan voor die niet onlogische gedacht dat controle over middelen, daarmee ook de macht haar (hamas) leiders wordt ondermijnd.
[..] Het heeft geen fluit te maken met wat ik wil zien. Wat ik wil zien is niet wat ik zie. Ik zou graag willen zien dat Israel niet bezig is aan een strafexpeditie tegen de bevolking van Gaza maar dat is Israel wel. Je ziet ook het verschil als ze in Iran doelen aanvallen, dan kunnen ze opeens wel een flat in een woonwijk raken waar hun doelwit zit. In Gaza schieten ze alles in puin. De Israelische eisen zullen mij mijn reet roesten. Dat land heeft het recht om hemel en aarde te eisen dik verspeeld. Het enige wat ze doen is dingen eisen en als ze het dan niet krijgen gebruiken ze geweld (terrorisme) om dat toch te krijgen. [..] Die voorwaarden accepteer ik niet. Israel heeft zich gebonden aan verdragen, Israel moet zich vervolgens houden aan die verdragen. Zelfs het extreem pro-Israel land; Duitsland benadrukt nu dus officieel dat Israel zich moet houden aan die verdragen dat zou je aan het denken kunnen zetten. Israel kan geen eisen stellen die tegen door henzelf getekende verdragen ingaan. Ik constateer dat jij volledig vanuit het standpunt van de Israelische regering denkt en ze op alle vlakken gelijk geeft. [..] Nee het is niet aannemelijk dat babyformula en eten makkelijk omgetoverd kunnen worden tot wapens. Wat een belachelijke aanname om in mee te gaan. Om maar bij je standpunt te kunnen blijven doe je aannames als voedselhulp kan makkelijk omgetoverd worden door wapens Ik geloof niet in kletspraat, geef maar een bron dat er zoveel wapens van voedselhulp gemaakt worden.
Ah, je bent weer aan het rondtollen dat verdragen moeten worden nageleefd ondanks dat hamas zich daarmee haar kont heeft afgeveegd. Redeneren vanuit aangenomen overtuigingen als zg. feit, is nooit handig om te kijken of dingen niet net wat anders kunnen zijn dan eerder kon worden bevroed. Dat jij je niets anders wilt voorstellen, maakt iets anders niet onaannemelijk. Stop verder, toch eens met er van alles bij te slepen.
[..] Ik heb hier een rijtje (scheikunde) boeken waar leuke interessante experimenten in staan. de één wat beter of minder extreem uitwerkend. Wat mij zo even binnenvalt is bv alcohol (suiker/graan) maken en dat dan vervolgens weer als brandbom kunnen laten ploffen. Dat dit dan weer als ongevaarlijk wordt beschouwd is vooral een gebrek aan voorstellingsvermogen.
Ik wil mij voorstellen dat Israël inmiddels uiterst goed op de hoogte is wat daar wel en niet - in een combinatie - tegen haar aanwezigheid kan worden ingezet. Mensen zijn uiterst inventief. Mensen krijgen dan een klein zakje meel, zonder olie om te kunnen bakken en kunnen dan hooguit wat mariakaakjes maken of dat afmengen met een gebrek aan water.
Humanitaire middelen hier zijn niet alleen voedsel maar ook doodsimpele brandstof, kookapparatuur, tentstokken, pompen, compressoren, medische voorzieningen zoals exploderend zuurstofapparatuur e.d. voor ziekenhuizen tot en met desnoods bulldozers om puin weg te ruimen etc.etc. Een arts zal met een ander humanitair lijstje komen, dan een bakker, timmerman, boer of mijn part een hamaslid. Wat voor de één te zien is als hulp kan voor de ander een manier zijn om het anders te gebruiken.
Het is niet "we' maar dat ik mij kan voorstellen dat bij een beleg, de belegeraar zorgt dat de belegerde de middelen (en hopelijk lust) wordt ontnomen om zich te verzetten. Israël lijkt te gaan voor die niet onlogische gedacht dat controle over middelen, daarmee ook de macht haar (hamas) leiders wordt ondermijnd.
[..] Ik heb hier een rijtje (scheikunde) boeken waar leuke interessante experimenten in staan. de één wat beter of minder extreem uitwerkend. Wat mij zo even binnenvalt is bv alcohol (suiker/graan) maken en dat dan vervolgens weer als brandbom kunnen laten ploffen. Dat dit dan weer als ongevaarlijk wordt beschouwd is vooral een gebrek aan voorstellingsvermogen.
Dat is enkel logisch, als je Hamas ziet als redelijke mensen.
Zelf acht ik het waarschijnlijker dat de Hamas leiding bij elk kind dat aan het verhongeren is nog eens naar hun rolex kijkt.
[..] Kan jij mij helpen met het volgende. Blijkbaar is bij de onderhandelingen een van de onderwerpen de aanwezigheid van GHF. Hamas wil er vanaf en voor Israël is dit onbespreekbaar, GHF blijft hoe dan ook. Jij enig idee waarom Israël dit wil, het gaat toch om de gijzelaars en Hamas?
In dit geval gaat het zeker om Hamas, want ze worden op deze manier buitenspel gezet wat betreft hun laatste grote bron van inkomsten en pressiemiddel.
Of het een verdedigbare aanpak is qua ethiek is een tweede. Het lijkt me evident dat het over de ruggen van de burgers is gegaan en nog steeds gaat, zoals alles in dit conflict.
Daarom is Israël er ook alles aan gelegen om het GHF in stand te houden en om de vrachtwagens met voedselhulp te belichten die de VN niet uit kan/wil delen. Anders krijgen ze weer het verwijt dat ze Hamas afknijpen en zelf niks brengen (wat eerst aan de hand was).
Vandaag zag ik ook een bericht dat ze voedseldroppings van andere landen in Gaza gaan toestaan. Dat is ook symboolpolitiek. Al had koning Hoessein van Jordanië honderd kloons, het zet niet genoeg zoden aan de dijk.
Op vrijdag 25 juli 2025 20:53 schreef theunderdog het volgende: Kan iemand verklaren waarom Macron deze keuze heeft gemaakt? waarom als Frankrijk zo Amerika tegen je keren?
Ik generaliseer het met plaats aan een tafel van 15% binnenlandse islamieten die hem anders zuur(desem) gaat verkopen.
Het kost Macron feitelijk weinig tot niets om een hopeloos vergane staat te erkennen. Dat hij daarmee voeding geeft aan een soort legitimatie van een achterlijke ideologie die verzand is in totale chaos, mogen anderen oplossen. Iets dergelijks zie je ook gebeuren in andere landen. Probleem is dat erkenning, door bv een Nederland, een land wordt meegesleept in bijbehorende (handels)verplichtingen tot verdere status, uitwisselingen en voorzieningen. Erkenning van een staat kan wmb alleen wanneer die staat, in staat is om een Staat te zijn en niet om zo een roep daartoe in te willigen. Het is politiek ook met vuur pelen omdat een land daarmee het risico loopt om zich te ("moeten") keren tegen Israël en daarmee haar volgers. In USA is die laatste supportgroep wat groter en zeker (immens) machtiger dan in Frankrijk.
Oké ik ben je beetje kwijt. Het begon met het zogenaamde probleem dat Hamas noodhulp steelt. Daarom waren de grenzen ruim twee maanden potdicht. Er kwam geen druppel of gram het gebied binnen. En daarna werd snel GHF opgericht. Gevolg is een chaos bij de drie/vier distributiepunten en steeds meer geluiden van enorme voedseltekorten
Jij stelde de vraag: Hoe zou de humanitaire hulp anders kunnen worden georganiseerd met als voorwaarde: a) daarin geen middelen zijn die misbruikt kunnen/zullen worden voor andere doelen. b) hamas daar niet de hand op kan leggen En dan laat ik nog maar weg wie dat (beter) moet gaan doen en (kan) handhaven.
Oplossing is dus extreem simpel. Cogat controleert nu al 17 jaar de grenzen en zijn bekend met dual use goederen. Cogat heeft de afgelopen 21 maanden heel veel vrachtwagens met noodhulp gecontroleerd en toegelaten alleen de hulp komt sneller dan dat de VN kan wegrijden. Laat de VN alles wegrijden en haal die achterlijke bureaucratie weg. Cogat keurt de vrachtbrief, keurt de vrachtwagen, keurt chauffeur, keurt route, keurt eindlocatie, keurt hulporganisatie. Haal dat laatste weg. Als er uiteindelijk voldoende hulp is heeft het voor Hamas geen zin meer om te stelen.
Je bent nu ineens overgegaan op een nieuw excuus. Dat goederen voor meerdere doelen gebruikt kunnen worden. De dual use. Dat probleem is allang opgelost, cogat heeft daar al 17 jaar ervaring mee. Daarom komen de gekste dingen het gebied niet in, zoals bepaalde baby couveuses.
GHF is niet opgericht vanwege dat plunderendd Hamas. 1) zie USAID vandaag die net zoals het israelische leger twee maanden geleden geen gestolen/geplunderde vrachtwagen gelokaliseerd heeft die door Hamas geplunderd was 2) Israël sponsort een terreurgroep in Gaza zodat die kunnen vechten tegen Hamas. Die groep staat wél in het lijstje noodhulp stelende daders…. 3) de vier locaties waar voedsel afgehaald kan worden, hebben beperkte openingstijden en zijn niet structureel op dezelfde tijdstippen open. Drie daarvan staan bij elkaar in het zuiden.
Laten we gewoon eerlijk zijn. Het doel is om alle burgers naar een klein gebied te verplaatsen. Dat daar plaatselijke ellende, verslechterde gezondheidszorg en voedseltekorten bij horen is geen enkel probleem. Hamas moet dood (begrijpt iedereen) én de burger moet weg. Dit laatste komt ook uit de mond van diverse politici
[..] Ik generaliseer het met plaats aan een tafel van 15% binnenlandse islamieten die hem anders zuur(desem) gaat verkopen.
Het kost Macron feitelijk weinig tot niets om een hopeloos vergane staat te erkennen. Dat hij daarmee voeding geeft aan een soort legitimatie van een achterlijke ideologie die verzand is in totale chaos, mogen anderen oplossen. Iets dergelijks zie je ook gebeuren in andere landen. Probleem is dat erkenning, door bv een Nederland, een land wordt meegesleept in bijbehorende (handels)verplichtingen tot verdere status, uitwisselingen en voorzieningen. Erkenning van een staat kan wmb alleen wanneer die staat, in staat is om een Staat te zijn en niet om zo een roep daartoe in te willigen. Het is politiek ook met vuur pelen omdat een land daarmee het risico loopt om zich te ("moeten") keren tegen Israël en daarmee haar volgers. In USA is die laatste supportgroep wat groter en zeker (immens) machtiger dan in Frankrijk.
Ja. Of Macron moet in de achter kamers doorgekregen hebben dat de soep niet zo heet wordt gegeten en dat hij makkelijk wegkomt met deze symboolpolitiek. Dat kan natuurlijk ook.
Op vrijdag 25 juli 2025 20:53 schreef theunderdog het volgende: Kan iemand verklaren waarom Macron deze keuze heeft gemaakt? waarom als Frankrijk zo Amerika tegen je keren?
Daar kunnen meerdere factoren een rol spelen: een tweestatenoplossing krampachtig in leven willen houden, het tevreden willen houden van de Islamitische gemeenschappen (en progressief links) in eigen land en tevens het koloniale verleden van Frankrijk in de Arabische en Islamitische wereld.
[..] Daar kunnen meerdere factoren een rol spelen: een tweestatenoplossing krampachtig in leven willen houden, het tevreden willen houden van de Islamitische gemeenschappen (en progressief links) in eigen land en tevens het koloniale verleden van Frankrijk in de Arabische en Islamitische wereld.
[..] Ah, je bent weer aan het rondtollen dat verdragen moeten worden nageleefd ondanks dat hamas zich daarmee haar kont heeft afgeveegd. Redeneren vanuit aangenomen overtuigingen als zg. feit, is nooit handig om te kijken of dingen niet net wat anders kunnen zijn dan eerder kon worden bevroed. Dat jij je niets anders wilt voorstellen, maakt iets anders niet onaannemelijk. Stop verder, toch eens met er van alles bij te slepen.
Als Hamas verdragen niet naleeft is dat op conto van Hamas. Dat geeft Israel geen recht de verdragen die Israel heeft getekend met de EU niet na te leven.
Verder heb je helemaal gelijk dat het goed zou zijn als je stopt met redeneren vanuit aangenomen overtuigingen die gebaseerd zijn op niets. Als je stopt er allemaal onzin bij te slepen als argumenten dat Israel verdragen die ze tekenen niet hoeft na te leven want Hamas doet dat ook niet? Of dat Israel verdragen niet na hoeft te leven want dat zien ze niet zitten. Ik ging in op de non-argumenten die je aanhaalt om vanuit jouw visie waar Israel op elk punt gelijk heeft en gelijk moet krijgen te onderbouwen. Dat je dat kwalificeert als van alles erbij slepen is nogal bizar als jij bijvoorbeeld maar verzint dat voedselhulp niet zou kunnen want men zou wapens kunnen maken van het voedsel. Dat jij je best voor kan stellen dat het aannemlijk is dat van voedselhulp wapens kunnen worden gemaakt vanuit je positie waar Israel op elk punt gelijk heeft maakt niet dat het aannamelijk is.
[..] Wanneer heeft Israel wel bestaansrecht, vertel eens wat Israel moet doen om jouw zegen te krijgen?
Een deal maken voor een twee-statenoplossing, terugtrekking uit de West-Bank en Gaza. Netanyahu en andere oorlogscriminelen in Den Haag deponeren. Hoewel ik ook tevreden ben als ze in Israel berecht worden en levenslang of equivalent krijgen. Ze zullen ook herstelbetalingen moeten doen aan Palestina laten we zeggen 10% van hun GDP voor 20 jaar. Demilitarisatie zou ook een goed idee zijn. Simpel zat, ook alleen maar voordelig voor Israel dan kunnen ze eindelijk de veilige haven worden die ze zouden willen zijn. Zo lang ze de Palestijnen onderdrukken en constant escaleren in buurlanden gaat er weinig positief nieuws uit die regio komen.
[..] Een deal maken voor een twee-statenoplossing, terugtrekking uit de West-Bank en Gaza. Netanyahu en andere oorlogscriminelen in Den Haag deponeren. Hoewel ik ook tevreden ben als ze in Israel berecht worden en levenslang of equivalent krijgen. Ze zullen ook herstelbetalingen moeten doen aan Palestina laten we zeggen 10% van hun GDP voor 20 jaar. Demilitarisatie zou ook een goed idee zijn. Simpel zat, ook alleen maar voordelig voor Israel dan kunnen ze eindelijk de veilige haven worden die ze zouden willen zijn. Zo lang ze de Palestijnen onderdrukken en constant escaleren in buurlanden gaat er weinig positief nieuws uit die regio komen.
Inzetten of demilitarisatie van Israël _!
Ach ach, dit zijn voorstellen die niet anders kunnen worden gezien dan trollen, omdat je zelf ook heel goed weet wat er dan zou gebeuren.
[..] Een deal maken voor een twee-statenoplossing, terugtrekking uit de West-Bank en Gaza. Netanyahu en andere oorlogscriminelen in Den Haag deponeren. Hoewel ik ook tevreden ben als ze in Israel berecht worden en levenslang of equivalent krijgen. Ze zullen ook herstelbetalingen moeten doen aan Palestina laten we zeggen 10% van hun GDP voor 20 jaar. Demilitarisatie zou ook een goed idee zijn. Simpel zat, ook alleen maar voordelig voor Israel dan kunnen ze eindelijk de veilige haven worden die ze zouden willen zijn. Zo lang ze de Palestijnen onderdrukken en constant escaleren in buurlanden gaat er weinig positief nieuws uit die regio komen.
Je leeft in la-la land.
Maar dat daargelaten. Stel dat dat gebeurt; gaan jij en je makkers daarna de straat op om ervoor te zorgen dat die theocratische hell holes om Israël ook veilige havens gaan worden, of is de missie gewoon geslaagd zodra de Joden geknecht zijn?
[..] Oké ik ben je beetje kwijt. Het begon met het zogenaamde probleem dat Hamas noodhulp steelt. Daarom waren de grenzen ruim twee maanden potdicht. Er kwam geen druppel of gram het gebied binnen. En daarna werd snel GHF opgericht. Gevolg is een chaos bij de drie/vier distributiepunten en steeds meer geluiden van enorme voedseltekorten
Jij stelde de vraag: Hoe zou de humanitaire hulp anders kunnen worden georganiseerd met als voorwaarde: a) daarin geen middelen zijn die misbruikt kunnen/zullen worden voor andere doelen. b) hamas daar niet de hand op kan leggen En dan laat ik nog maar weg wie dat (beter) moet gaan doen en (kan) handhaven.
Oplossing is dus extreem simpel. Cogat controleert nu al 17 jaar de grenzen en zijn bekend met dual use goederen. Cogat heeft de afgelopen 21 maanden heel veel vrachtwagens met noodhulp gecontroleerd en toegelaten alleen de hulp komt sneller dan dat de VN kan wegrijden. Laat de VN alles wegrijden en haal die achterlijke bureaucratie weg. Cogat keurt de vrachtbrief, keurt de vrachtwagen, keurt chauffeur, keurt route, keurt eindlocatie, keurt hulporganisatie. Haal dat laatste weg. Als er uiteindelijk voldoende hulp is heeft het voor Hamas geen zin meer om te stelen.
Je bent nu ineens overgegaan op een nieuw excuus. Dat goederen voor meerdere doelen gebruikt kunnen worden. De dual use. Dat probleem is allang opgelost, cogat heeft daar al 17 jaar ervaring mee. Daarom komen de gekste dingen het gebied niet in, zoals bepaalde baby couveuses.
GHF is niet opgericht vanwege dat plunderendd Hamas. 1) zie USAID vandaag die net zoals het israelische leger twee maanden geleden geen gestolen/geplunderde vrachtwagen gelokaliseerd heeft die door Hamas geplunderd was 2) Israël sponsort een terreurgroep in Gaza zodat die kunnen vechten tegen Hamas. Die groep staat wél in het lijstje noodhulp stelende daders…. 3) de vier locaties waar voedsel afgehaald kan worden, hebben beperkte openingstijden en zijn niet structureel op dezelfde tijdstippen open. Drie daarvan staan bij elkaar in het zuiden.
Laten we gewoon eerlijk zijn. Het doel is om alle burgers naar een klein gebied te verplaatsen. Dat daar plaatselijke ellende, verslechterde gezondheidszorg en voedseltekorten bij horen is geen enkel probleem. Hamas moet dood (begrijpt iedereen) én de burger moet weg. Dit laatste komt ook uit de mond van diverse politici
Tuurlijk zij wij elkaar kwijt wanneer je dingen zo ziet. Mogelijk omdat jouw aandacht mogelijk gericht is op de grond en die van mij meer helicopteren is van de situatie. let wel ik vind het leed ook erg maar kies ervoor naar de belijning daarvan te kijken.
Hamas moet de worden ontnomen en ik mag het glad verkeerd hebben begrepem maar het GHF is juist om die reden - als alternatief voor totale drooglegging - geformeerd om aangevoerde spullen uit te leveren.
Wat is in vredesnaam Cogat en snap niet wat dat (whatever) daar(in) nog heeft te betekenen. het gaat verder niet om bureaucratie maar dat israël de invoer gecontroleer (inhoudelijk en qua proces) doorlaat en GHF die naar behoefte ter plaatse distribueert. Sws is elke NGO organisatie die voorheen (direct) betrokken was bij hulp/distributie in Gaza, wmb gecorrumpteerd. Niet omdat de hulpverleners "slecht" zijn maar omdat zij alleen kunnen (of zelfs willenb) opereren met hulp van de lokale autoriteiten en dus daarmee hamas. GHF knipt juist die hamasschakel o.a. door.
[..] Als Hamas verdragen niet naleeft is dat op conto van Hamas. Dat geeft Israel geen recht de verdragen die Israel heeft getekend met de EU niet na te leven.
Verder heb je helemaal gelijk dat het goed zou zijn als je stopt met redeneren vanuit aangenomen overtuigingen die gebaseerd zijn op niets. Als je stopt er allemaal onzin bij te slepen als argumenten dat Israel verdragen die ze tekenen niet hoeft na te leven want Hamas doet dat ook niet? Of dat Israel verdragen niet na hoeft te leven want dat zien ze niet zitten. Ik ging in op de non-argumenten die je aanhaalt om vanuit jouw visie waar Israel op elk punt gelijk heeft en gelijk moet krijgen te onderbouwen. Dat je dat kwalificeert als van alles erbij slepen is nogal bizar als jij bijvoorbeeld maar verzint dat voedselhulp niet zou kunnen want men zou wapens kunnen maken van het voedsel. Dat jij je best voor kan stellen dat het aannemlijk is dat van voedselhulp wapens kunnen worden gemaakt vanuit je positie waar Israel op elk punt gelijk heeft maakt niet dat het aannamelijk is.
Vermakelijk. Ik stelde vraag wat Israël gelet haar eisen (tldr; hamas/middelen weg) en jij komt met uitwaaieren naar verdragen en allerhande bijgesleepte zaken met als klap op de vuurpijl dat ik een positie heb ingenomen die jij je denkt voor te kunnen stellen en doet dat vervolgens als bizar.
Probeer eens de volgende vraag te beantwoorden, hoe ongemakkelijk voelend ook dat mogelijk voor je zal zijn: Wat moet Israël anders of beter doen om hamas te vernietigen, te voorkomen dat zij nog langer wordt bedreigd en als het even kan, de resterende gegijzelden (bvk levend) vrij te krijgen. ?
Dat Israël dat niet mag, kan of zelf daartoe in staat hoorde te zijn of zelfs na te streven, is getuige de dogmatische opstelling, mij volstrekt helder. Probeer eens buiten de bubbel te redeneren. Handig om andere standpunten te overwegen aanschouwen. Ik doe dat ook en kom dan tot de conclusie dat iedereen beter af is zonder de hamas c.s. en haar nietsontziende onderdrukkende invloed op burger. Anderen lijken dat in hun verbeelding ook te vinden maar willen Israël handhavende uitvoering daarvan ontnemen . One can't eat the cake without slicing it.
Op vrijdag 25 juli 2025 22:39 schreef superniger het volgende: Even een vraag tussendoor. Alle voedsel/noodhulp kan toch ook gewoon via Egypte naar Gaza?
Volgens mij houdt israel de Philadelphi Corridor nog steeds ilegaal bezet.
Een deal voor een twee-statenoplossing lijkt me inderdaad niet verkeerd. Terugtrekking uit de West-Bank en Gaza uiteindelijk ook niet.
Netanyahu berechten, tja. Van een land verwachten dat ze hun eigen president vervolgen voor het reageren op de dodelijkste onaangekondigde aanval op hun burgers ooit. Je kunt het vinden, die discussie kom je toch niet uit. Maar stel dat je dat doet, mag Israël binnen die deal dan ook andersom eisen dat de nieuwe Palestijnse staat alle kopstukken achter de aanval van 7 oktober vervolgt en gelijkwaardig berecht?
Het enige punt dat wat mij betreft door zowel voor- als tegenstanders van Israël niet anders dan totaal onrealistisch kan worden gezien, is demilitarisatie. In alle realiteit kun je toch niet van een uiterst klein land, dat in zijn korte bestaansgeschiedenis keer op keer is aangevallen door veel grotere omringende landen, verwachten dat ze hun defensie opgeven en dat ze zich dan veilig voelen en dat ook zijn?
Maar ik wil echt oprecht de open discussie met je aan: wie zou die demilitarisatie dan moeten afdwingen en betekent dat ook dat omringende landen eveneens worden gedemilitariseerd?
Op vrijdag 25 juli 2025 22:39 schreef superniger het volgende: Even een vraag tussendoor. Alle voedsel/noodhulp kan toch ook gewoon via Egypte naar Gaza?
Het probleem lijkt niet zozeer via waar en welke weg de voedselhulp (vandaan) komt maar wie het daar in Gaza zelf (aan wie) met zo min mogelijke hamas invloed gaat uitleveren. Wat bv ook meespeelt dat een VN weigert om klaarstaande goederen over te dragen aan hety "GHF" omdat zij die spullen zelf wil (kunnen) distribueren.
NB: Voedsel is onderdeel van allerhande humanitaire zaken. Het serieus lastige daarvan is wat daar wel en volgens wie, en niet dan onder valt. In Nederland kunnen we niet eens bepalen wat groente zijn, laat staan daar uitzoeken of iets anders dan weet ik veel van kiem ontdane meel, wel of niet te is te zien (voedsel)hulp.
Maar dat daargelaten. Stel dat dat gebeurt; gaan jij en je makkers daarna de straat op om ervoor te zorgen dat die theocratische hell holes om Israël ook veilige havens gaan worden, of is de missie gewoon geslaagd zodra de Joden geknecht zijn?
Ja dat zal zo niet gebeuren nee. Ik ben altijd zeer voor ontwikkelingssamenwerking inderdaad ja. Daar zou Nederland meer in moeten investeren. Het is makkelijk altijd met het vingertje te wijzen hoe het moet, het is beter om ook mee te helpen. Ik zie Israel niet als de joden. Ik vind het vrij pijnlijk voor je dat je Israel zo probeert te schetsen.
Ach ach, dit zijn voorstellen die niet anders kunnen worden gezien dan trollen, omdat je zelf ook heel goed weet wat er dan zou gebeuren.
Wat er dan zou gebeuren is dat de regio wat minder gedestabiliseerd wordt door een land dat wild om zich heen slaat. De constante preventieve aanvallen die Israel pleegt maakt het land onveilig. Jouw idee waar Israel op voet van oorlog met alle buren leeft kan eerder gezien worden als trollen.
[..] Wat er dan zou gebeuren is dat de regio wat minder gedestabiliseerd wordt door een land dat wild om zich heen slaat. De constante preventieve aanvallen die Israel pleegt maakt het land onveilig. Jouw idee waar Israel op voet van oorlog met alle buren leeft kan eerder gezien worden als trollen.
[..] Vermakelijk. Ik stelde vraag wat Israël gelet haar eisen (tldr; hamas/middelen weg) en jij komt met uitwaaieren naar verdragen en allerhande bijgesleepte zaken met als klap op de vuurpijl dat ik een positie heb ingenomen die jij je denkt voor te kunnen stellen en doet dat vervolgens als bizar.
Ja het is ons beide duidelijk dat jouw begintpunt de Israelische eisen is, dat benoem ik ook in mijn reacties op je voor de duidelijkheid. Ik zie de Israelische eisen niet als leidend ik ben Israel niet.
quote:
Probeer eens de volgende vraag te beantwoorden, hoe ongemakkelijk voelend ook dat mogelijk voor je zal zijn: Wat moet Israël anders of beter doen om hamas te vernietigen, te voorkomen dat zij nog langer wordt bedreigd en als het even kan, de resterende gegijzelden (bvk levend) vrij te krijgen. ?
Heb ik al heel vaak uitgelegd. Ze moeten de voedingsbodem voor het conflict weghalen. Zorgen voor een twee-staten oplossing. Het is ook meer zo dat Israel zich bedreigt voelt dan dat het dat is. Israel is extreem veel sterker dan al die mogelijke dreigingen die ze zien. Zoals we ook kunnen zien want in Israel vallen stelselmatig minder doden dan bij hun tegenstanders in elk conflict. Juist door groot onrecht zoals in Gaza nu aan te richten verzekerd Israel zichzelf van generaties aan haat. Het is niet makkelijk voor slachtoffers van zulk geweld om erover heen te stappen. Je ziet al dat Israel dit doet naar aanleiding van 7 oktober een verschrikking veroorzaken die nog vele malen erger is.
quote:
Dat Israël dat niet mag, kan of zelf daartoe in staat hoorde te zijn of zelfs na te streven, is getuige de dogmatische opstelling, mij volstrekt helder. Probeer eens buiten de bubbel te redeneren. Handig om andere standpunten te overwegen aanschouwen. Ik doe dat ook en kom dan tot de conclusie dat iedereen beter af is zonder de hamas c.s. en haar nietsontziende onderdrukkende invloed op burger. Anderen lijken dat in hun verbeelding ook te vinden maar willen Israël handhavende uitvoering daarvan ontnemen . One can't eat the cake without slicing it.
Ja ik ben vrij dogmatisch in het mensenrechten belangrijker vinden dan wat een land na wil streven. Leuk voor ze dat Israel graag een Gaza zonder Palestijnen ziet, dat is voor mij een onacceptabel doel om na te streven. Laat jij het dogma eens los dat alleen argumenten vanuit Israelisch perspectief geldig zijn.
[..] Een deal voor een twee-statenoplossing lijkt me inderdaad niet verkeerd. Terugtrekking uit de West-Bank en Gaza uiteindelijk ook niet.
Netanyahu berechten, tja. Van een land verwachten dat ze hun eigen president vervolgen voor het reageren op de dodelijkste onaangekondigde aanval op hun burgers ooit. Je kunt het vinden, die discussie kom je toch niet uit. Maar stel dat je dat doet, mag Israël binnen die deal dan ook andersom eisen dat de nieuwe Palestijnse staat alle kopstukken achter de aanval van 7 oktober vervolgt en gelijkwaardig berecht?
Waarom zou Israel de Hamas kopstukken berechten. Het ICJ is een veel logischere plaats of als Israel Netanyahu berecht voor zijn misdaden dan kan Palestina de Hamas leiders berechten. Dat Netanyahu berechten volledig onmogelijk is lijkt me nogal apart om te stellen, Donald Trump reageerde niet voor een onmogelijkheid dat het compleet onacceptabel is wat hem betreft. Maar natuurlijk moeten de Hamas kopstukken berecht worden voor zover ik weet staan daar ook gewoon arrestatiebevelen voor open.
quote:
Het enige punt dat wat mij betreft door zowel voor- als tegenstanders van Israël niet anders dan totaal onrealistisch kan worden gezien, is demilitarisatie. In alle realiteit kun je toch niet van een uiterst klein land, dat in zijn korte bestaansgeschiedenis keer op keer is aangevallen door veel grotere omringende landen, verwachten dat ze hun defensie opgeven en dat ze zich dan veilig voelen en dat ook zijn?
Ze hoeven ook niet alles van hun leger op te geven, denk meer Duitsland na WO2 alleen leger om eigen grondgebied te beschermen. Nu hebben ze een gigantische oorlogseconomie, dat zorgt ook voor extra stimulans om constant conflicten te starten. Met Amerika in de broekzak hebben ze niks te vrezen. Het zijn zoals het gaat de afgelopen decennia eerder de buurlanden die moeten vrezen voor hun veiligheid. De leiders van alle buurlanden weten dat ze zo een bom op hun dak kunnen hebben. Andersom lijkt er toch niet veel kans dat enig buurland zelfs maar een kans heeft Netanyahu uit te schakelen. Het kleine bedreigde Israel dat zo bang moet zijn voor alle grote boze buren is nogal een apart narratief. Uiteindelijk zijn die buren grotendeels tandeloze tijgers gebleken. Op de lange termijn kan het echter nooit goed gaan. Zo'n klein land dat op zulke gespannen voet leeft met alle buren, dat ook zo vaak escaleert. Gezien bijvoorbeeld in Iran heel de top hun leven onzeker is, vrijwel iedereen kan Israel pakken. Wordt Iran ook radicaler. Het argument dat Israel bedreigd is en daardoor rare sprongen maakt zie ik vaak gemaakt worden door mensen die pro-Israel zijn. Ik vind het dan raar dat dit argument totaal niet op zou gaan voor de buurlanden van Israel, die feitelijk meer bedreigd zijn door Israel dan andersom.
quote:
Maar ik wil echt oprecht de open discussie met je aan: wie zou die demilitarisatie dan moeten afdwingen en betekent dat ook dat omringende landen eveneens worden gedemilitariseerd?
Waarom zouden de landen die door Israel aan zijn gevallen moeten demilitariseren? Voor vrijwel elk land is dat een beter idee dan militariseren. Je hoeft dat niet direct af te dwingen het zou onderdeel zijn van een pakket aan afspraken om de twee-statenoplossing te garanderen. Daar horen dan ook garanties van de buurlanden bij lijkt me.
Da's toch ook wat. Ben ik hier bijna een half jaar niet meer geweest, dan ga ik er vanuit dat zelfs de meest doorgewinterde beroepsracisten hier inmiddels wel hebben moeten toegeven dat Israël hier een ongegeneerde genocide aan het uitvoeren is.
Maar nee, het is gewoon een nóg goordere boosrechtse echokamer geworden tering zeg, wat een ellende hier.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
Op zaterdag 26 juli 2025 00:14 schreef BlackLining het volgende: Da's toch ook wat. Ben ik hier bijna een half jaar niet meer geweest, dan ga ik er vanuit dat zelfs de meest doorgewinterde beroepsracisten hier inmiddels wel hebben moeten toegeven dat Israël hier een ongegeneerde genocide aan het uitvoeren is.
Maar nee, het is gewoon een nóg goordere boosrechtse echokamer geworden tering zeg, wat een ellende hier.
Al was je laatste bezoek 10 jaar geleden, en blijkt de Gazaanse bevolking enorm toegenomen te zijn, dan moeten mensen nog steeds toegeven dat er een genocide bezig is? Want anders ben je goorrechts. Met je genocide.
[..] Wat er dan zou gebeuren is dat de regio wat minder gedestabiliseerd wordt door een land dat wild om zich heen slaat. De constante preventieve aanvallen die Israel pleegt maakt het land onveilig. Jouw idee waar Israel op voet van oorlog met alle buren leeft kan eerder gezien worden als trollen.
Misschien als onnozele buitenstaander even iets. De extreemrechtse politici van Israel hebben nooit een staat als Palestina erkend, andersom hebben Hamas en voorgangers daarvan en veel omliggende arabische landen Israel ook nooit erkend als onafhankelijk eigen staat. Hoe wil je dit dan tot een twee-staten oplossing maken?
Op zaterdag 26 juli 2025 00:44 schreef Firuze60 het volgende: Misschien als onnozele buitenstaander even iets. De extreemrechtse politici van Israel hebben nooit een staat als Palestina erkend, andersom hebben Hamas en voorgangers daarvan en veel omliggende arabische landen Israel ook nooit erkend als onafhankelijk eigen staat. Hoe wil je dit dan tot een twee-staten oplossing maken?
Die twee-statenoplossing is dan (zoals ik onze regering en de intentie van het hele concept begrijp) een uitkomst van een compleet vredesproces. Grenzen moeten afgesproken worden, internationale garanties moeten gegeven worden, mensenrechten moeten in beide staten goed geregeld worden, een normaal bestuur (dus geen Hamas of zoiets) en noem maar op. Als dat allemaal afgesproken is, kan er een tweede staat opgericht worden.
Zomaar Palestina gaan erkennen, slaat imo ook nergens op. Want wat is dat, welk gebied is dat, welke rechten zijn daar voor minderheden, wie bestuurt het, wie geeft garanties etc etc.
[..] Die twee-statenoplossing is dan (zoals ik onze regering en de intentie van het hele concept begrijp) een uitkomst van een compleet vredesproces. Grenzen moeten afgesproken worden, internationale garanties moeten gegeven worden, mensenrechten moeten in beide staten goed geregeld worden, een normaal bestuur (dus geen Hamas of zoiets) en noem maar op. Als dat allemaal afgesproken is, kan er een tweede staat opgericht worden.
Zomaar Palestina gaan erkennen, slaat imo ook nergens op. Want wat is dat, welk gebied is dat, welke rechten zijn daar voor minderheden, wie bestuurt het, wie geeft garanties etc etc.
Joh, dat is toch al honderd keer geprobeerd? Vredesoverleg in Noorwegen etc etc.
[..] Joh, dat is toch al honderd keer geprobeerd? Vredesoverleg in Noorwegen etc etc.
Wat moet je dan doen? Als het echt niet kan, en die twee buren blijven elkaar de tent uit vechten, dan moet er maar een gaan verhuizen. Ik weet het anders ook niet. Hoge muren zijn ook al geprobeerd.
[..] Wat moet je dan doen? Als het echt niet kan, en die twee buren blijven elkaar de tent uit vechten, dan moet er maar een gaan verhuizen. Ik weet het anders ook niet.
[..] Ja. Daar valt heel wat op aan te merken. Helaas.
Maar wat zie jij dan nog als oplossing?
Geen enkele. De haat tussen Hamas en voorgangers daarvan en Israel die tot het uiterst getergd is door de omgeving zit zo diep, daar gaan generaties overheen. Of een atoombom die de hele sooi plat gooit.
Op zaterdag 26 juli 2025 00:14 schreef BlackLining het volgende: Da's toch ook wat. Ben ik hier bijna een half jaar niet meer geweest, dan ga ik er vanuit dat zelfs de meest doorgewinterde beroepsracisten hier inmiddels wel hebben moeten toegeven dat Israël hier een ongegeneerde genocide aan het uitvoeren is.
Heb je het niet gehoord de hongersnood is propaganda. Als je voedselhulp uitdeelt kan je net zo goed direct een atoombom op Israel gooien want dan worden ze uitgeroeid daar.
[..] Heb je het niet gehoord de hongersnood is propaganda. Als je voedselhulp uitdeelt kan je net zo goed direct een atoombom op Israel gooien want dan worden ze uitgeroeid daar.
Lekker op de man weer. Ter info ik heb een wetenschappelijke opleiding succesvol voltooid. Ik heb derhalve niet zo'n probleem om rationeel te denken en bronnen op hun waarde te beoordelen. Dat is voor een groot deel van het topic wel een flink probleem blijkt.
[..] Geen enkele. De haat tussen Hamas en voorgangers daarvan en Israel die tot het uiterst getergd is door de omgeving zit zo diep, daar gaan generaties overheen. Of een atoombom die de hele sooi plat gooit.
Dat zal wel meevallen, alle Japanners waren bereid met aardappelschilmesjes en rieken in de hand te sterven voor hun Godkeizer als de Amerikanen een invasie doorgezet hadden aan de einde van WOII, daarna kwamen al vrij snel Nintendo, Toyota, sushi en tentakelporno, de kop van Hamas afhakken en wat er overblijft menselijke waarden en normen aanleren aub.
[..] Dat zal wel meevallen, alle Japanners waren bereid met aardappelschilmesjes en rieken in de hand te sterven voor hun Godkeizer als de Amerikanen een invasie doorgezet hadden aan de einde van WOII, daarna kwamen al vrij snel Nintendo, Toyota, sushi en tentakelporno, de kop van Hamas afhakken en wat er overblijft menselijke waarden en normen aanleren aub.
[..] Geen enkele. De haat tussen Hamas en voorgangers daarvan en Israel die tot het uiterst getergd is door de omgeving zit zo diep, daar gaan generaties overheen. Of een atoombom die de hele sooi plat gooit.
Of een of ander internationale instantie moet heel Gaza gaan bezetten en controleren en die mensen daar heropvoeden en deradicaliseren, beginnend vanaf het onderwijs. Want een Hamas kan en mag het nooit meer worden. Beetje zoals nadat nazi-duitsland de oorlog verloren had.
Maar ik denk niet dat dat geaccepteerd gaat worden. Dus Ja, ik zie het ook somber in.
[..] Lekker op de man weer. Ter info ik heb een wetenschappelijke opleiding succesvol voltooid. Ik heb derhalve niet zo'n probleem om rationeel te denken en bronnen op hun waarde te beoordelen. Dat is voor een groot deel van het topic wel een flink probleem blijkt.
Je kwekt constant genocide, zelfs het Internationaal Strafhof wat bestaat uit geitenwollen linksdragende deugmensen stelt dat het niet zo is, stoppen daarmee aub.
[..] Je kwekt constant genocide, zelfs het Internationaal Strafhof wat bestaat uit geitenwollen linksdragende deugmensen stelt dat het niet zo is, stoppen daarmee aub.
Het internationaal strafhof heeft helemaal nog geen oordeel daarover geveld. Dat het een genocide is daar is elke expert het over eens. Tenminste je kunt er altijd een paar vinden die ontkennen, je kunt ook nog wel klimaatwetenschappers vinden die klimaatverandering ontkennen. Je moet ook flink je best doen om de intentie niet te zien op het moment dat een hele bevolking wordt uitgehongerd met als excuus een paar gijzelaars.
[..] Het internationaal strafhof heeft helemaal nog geen oordeel daarover geveld. Dat het een genocide is daar is elke expert het over eens. Tenminste je kunt er altijd een paar vinden die ontkennen, je kunt ook nog wel klimaatwetenschappers vinden die klimaatverandering ontkennen. Je moet ook flink je best doen om de intentie niet te zien op het moment dat een hele bevolking wordt uitgehongerd met als excuus een paar gijzelaars.
Voor genocide moet je toch echt in de hoorn van Afrika zijn.
Nee hoor, als je de islamitische totaalgekken liquideert blijven de normale mensen over die slechts eten, werk, veiligheid en een gezinnetje ambiëren.
Egypte jaagt intern ook nog meedogenloos en dagelijks op de leden van de Moslimbroederschap, tot nu toe werkt het, ze moeten wel anders vallen er miljoenen doden.
[..] Het internationaal strafhof heeft helemaal nog geen oordeel daarover geveld. Dat het een genocide is daar is elke expert het over eens. Tenminste je kunt er altijd een paar vinden die ontkennen, je kunt ook nog wel klimaatwetenschappers vinden die klimaatverandering ontkennen. Je moet ook flink je best doen om de intentie niet te zien op het moment dat een hele bevolking wordt uitgehongerd met als excuus een paar gijzelaars.
Was dat maar zo! Het internationaal strafhof is een papieren tijger zonder ook maar enige invloed. Gewoon voor de buhne opgezet. Er lopen sinds de tweede wereldoorlog nog genoeg nazi's rond met het gedachtegoed om weer ergens genocide uit te voeren op mensen.
Wat wel internationaal erkend is is dat Hamas een terroristische organisatie is, niet alleen tegen de Joodse staat maar ook tegen het Westen en de Palestijnen.
[..] Nee hoor, als je de islamitische totaalgekken liquideert blijven de normale mensen over die slechts eten, werk, veiligheid en een gezinnetje ambiëren.
Egypte jaagt intern ook nog meedogenloos en dagelijks op de leden van de Moslimbroederschap, tot nu toe werkt het, ze moeten wel anders vallen er miljoenen doden.
Laat dat dan weg, totaalgekken heb je van elke soort.
Op zaterdag 26 juli 2025 01:31 schreef UitStraling het volgende: Wat wel internationaal erkend is is dat Hamas een terroristische organisatie is, niet alleen tegen de Joodse staat maar ook tegen het Westen en de Palestijnen.
Mwah, Hamas heeft geen erkend leger, dus terroristisch.
[..] Waarom zou Israel de Hamas kopstukken berechten. Het ICJ is een veel logischere plaats of als Israel Netanyahu berecht voor zijn misdaden dan kan Palestina de Hamas leiders berechten. Dat Netanyahu berechten volledig onmogelijk is lijkt me nogal apart om te stellen, Donald Trump reageerde niet voor een onmogelijkheid dat het compleet onacceptabel is wat hem betreft. Maar natuurlijk moeten de Hamas kopstukken berecht worden voor zover ik weet staan daar ook gewoon arrestatiebevelen voor open.
Nee, niet Israël, de nieuwe Palestijnse Staat. Dus de deal is: Israël berecht Netanyahu, maar dan berecht de Palestijnse Staat de kopstukken achter 7 oktober. En met gelijkwaardige straffen (verifieerbaar aan beide zijden ook).
Ik zeg niet dat het volledig onmogelijk is, het lijkt mij alleen niet erg realistisch om te verwachten dat een land zelf hun premier gaat berechten voor het reageren op de dodelijkste onaangekondigde aanval op hun burgers ooit. Maar zoals gezegd, daarover kun je van mening verschillen en daar kom je toch nooit uit.
quote:
Ze hoeven ook niet alles van hun leger op te geven, denk meer Duitsland na WO2 alleen leger om eigen grondgebied te beschermen. Nu hebben ze een gigantische oorlogseconomie, dat zorgt ook voor extra stimulans om constant conflicten te starten. Met Amerika in de broekzak hebben ze niks te vrezen. Het zijn zoals het gaat de afgelopen decennia eerder de buurlanden die moeten vrezen voor hun veiligheid. De leiders van alle buurlanden weten dat ze zo een bom op hun dak kunnen hebben. Andersom lijkt er toch niet veel kans dat enig buurland zelfs maar een kans heeft Netanyahu uit te schakelen. Het kleine bedreigde Israel dat zo bang moet zijn voor alle grote boze buren is nogal een apart narratief. Uiteindelijk zijn die buren grotendeels tandeloze tijgers gebleken. Op de lange termijn kan het echter nooit goed gaan. Zo'n klein land dat op zulke gespannen voet leeft met alle buren, dat ook zo vaak escaleert. Gezien bijvoorbeeld in Iran heel de top hun leven onzeker is, vrijwel iedereen kan Israel pakken. Wordt Iran ook radicaler. Het argument dat Israel bedreigd is en daardoor rare sprongen maakt zie ik vaak gemaakt worden door mensen die pro-Israel zijn. Ik vind het dan raar dat dit argument totaal niet op zou gaan voor de buurlanden van Israel, die feitelijk meer bedreigd zijn door Israel dan andersom.
Dit is een kip-ei verhaal, waarbij het er maar net van afhangt wie je als de kip en het ei beschouwt. Ook hier kom je verder niet uit. Een vraag die bij mij dan wel opkomt: als Israël zo'n grote bedreiging is voor zijn buurlanden, waarom pakken ze dan niet veel meer grondgebied mee, zeker als het ze zo makkelijk afgaat?
Als Israëls oorlogseconomie, zoals jij dat noemt, een stimulans is om constant conflicten te starten, dan is dat geen erg lucratief verdienmodel. Die oorlogen kosten het land namelijk netto veel meer dan het ze oplevert. De export van wapens levert geld op, ze zelf gebruiken in voortdurende conflicten kost vooral geld.
Je noemt Iran hierin als een van de buurlanden. Dat land is minimaal 1.300 km van Israël verwijderd. Als we Iran daar dan ook onder rekenen, dan is een vervolg op mijn eerste vraag: als er een economisch motief achter die conflicten zit, waarom neemt Israël dan niet 'gewoon' even via Jordanië Irak in? Dichter bij huis dan Iran en ze hebben meteen een van de grootste oliereserves ter wereld in handen. Vele malen lucratiever dan de wapenhandel en het scheelt ze ook voortdurende strijd die ze, zoals gezegd veel meer kost dan oplevert.
quote:
Waarom zouden de landen die door Israel aan zijn gevallen moeten demilitariseren? Voor vrijwel elk land is dat een beter idee dan militariseren. Je hoeft dat niet direct af te dwingen het zou onderdeel zijn van een pakket aan afspraken om de twee-statenoplossing te garanderen. Daar horen dan ook garanties van de buurlanden bij lijkt me.
Omdat je wat mij betreft reëel gezien niet kunt verlangen dat alleen Israël i.t.t. de buurlanden die hen in het verleden hebben aangevallen of bedreigd demilitariseert.
[..] Daar noem je precies de kern van het probleem, Palestina wordt niet erkend als land.
Landsgrenzen dwing je niet blijvend af met geweld maar met welvaart en als er een volk de gouden kans en de sympathie had dan waren het de Palestijnen wel, wie kan er uitrekenen hoeveel voor hoeveel miljarden er aan Westerse steun naar Gaza gegaan is sinds de schenking van de kuststrook door Israël?
[..] Landsgrenzen dwing je niet blijvend af met geweld maar met welvaart en als er een volk de gouden kans en de sympathie had dan waren het de Palestijnen wel, wie kan er uitrekenen hoeveel voor hoeveel miljarden er aan Westerse steun naar Gaza gegaan is sinds de schenking van de kuststrook door Israël?
Mee eens, maar het was wel een armoede gift en een schenking met hekken en voortdurend traineren. En de oorspronkelijke inwoners werden als tweederangsburgers gezien.
[..] Ook een duit in het zakje? Het viel tot 1918 vierhonderd jaar lang onder Ottomaans bewind.
Ja hallo, hier zaten we ook een eeuw onder Spaans bewind en daarvoor een eeuw onder de Romeinen, dat betekent niet dat het gebied Palestina toen enorm leed onder dat bewind. In ieder geval heeft dat gebied continu onder verschillende leiders gestaan. Totdat ineens Hitler en een stel zionisten bedachten dat dit gebied het ultieme toevluchtsoord moest worden voor gelovige Joodse mensen. En ze zijn belazerd ook nog, want hun landsgrens werd eerst veel ruimer gezet door de Britten.
[ Bericht 3% gewijzigd door Firuze60 op 26-07-2025 02:11:39 ]
[..] Nee, niet Israël, de nieuwe Palestijnse Staat. Dus de deal is: Israël berecht Netanyahu, maar dan berecht de Palestijnse Staat de kopstukken achter 7 oktober. En met gelijkwaardige straffen (verifieerbaar aan beide zijden ook).
Ja dat lijkt me het ideaal. Ik vrees dat aan beide kanten flink wat oorlogsmisdaden onbestraft gaan blijven.
quote:
Dit is een kip-ei verhaal, waarbij het er maar net van afhangt wie je als de kip en het ei beschouwt. Ook hier kom je verder niet uit. Een vraag die bij mij dan wel opkomt: als Israël zo'n grote bedreiging is voor zijn buurlanden, waarom pakken ze dan niet veel meer grondgebied mee, zeker als het ze zo makkelijk afgaat?
Omdat het in die zin wel klopt dat het een klein land is. Ze kunnen wel op meerdere fronten tegen meerdere tegenstanders een oorlog winnen maar dat is natuurlijk nog wat anders dan het gebied ook overheersen. Ik denk niet dat Israel zo makkelijk veel land kan vasthouden. Maar het breid zich wel elke keer een beetje uit. Daarbij is Israel ook wel een beetje bezig met de schijn ophouden telkens een stuktje erbij is tot nu toe een succesvolle strategie gebleken, behalve dan dat ze nogal gehaat worden door velen in de omgeving. Als ze grote stukken land overnemen weet je niet wat de reactie gaat zijn, misschien niet veel, misschien blijkt het overreach.
quote:
Als Israëls oorlogseconomie, zoals jij dat noemt, een stimulans is om constant conflicten te starten, dan is dat geen erg lucratief verdienmodel. Die oorlogen kosten het land namelijk netto veel meer dan het ze oplevert. De export van wapens levert geld op, ze zelf gebruiken in voortdurende conflicten kost vooral geld.
Tja dat oorlogen geen lucratief verdienmodel zijn hoef je mij niet te vertellen. Putin en Netanyahu zien dat anders die hebben ambities om wat land erbij te pakken. Als er veel geld naar het leger gaat en vrijwel iedereen diensplicht heeft dat een effect op het denken in een land. Daarbij wat een land doet hoeft niet altijd voor iedereen voordelig te zijn, soms is het genoeg als de machthebbers of de elite eromheen maar erop vooruit gaan. Wat mij betreft is de strategie die Netanyahu volgt om met geweld tijdelijk wat objectieven binnen te halen waarschijnlijk op de lange termijn niet slim. Misschien lukt het om zoals met de West-Bank langzaam meer en meer binnen te halen, het kan ook een keer backfiren. Misschien lukt het om Gaza te ontdoen van Palestijnen. Misschien zijn ze straks Westerse steun verloren als ze het wel nodig hebben.
quote:
Je noemt Iran hierin als een van de buurlanden. Dat land is minimaal 1.300 km van Israël verwijderd. Als we Iran daar dan ook onder rekenen, dan is een vervolg op mijn eerste vraag: als er een economisch motief achter die conflicten zit, waarom neemt Israël dan niet 'gewoon' even via Jordanië Irak in? Dichter bij huis dan Iran en ze hebben meteen een van de grootste oliereserves ter wereld in handen. Vele malen lucratiever dan de wapenhandel en het scheelt ze ook voortdurende strijd die ze, zoals gezegd veel meer kost dan oplevert.
Nouja buren is misschien onhandig gekozen, tegenspeler in de regio zal dan beter passen. Dat Israel even Irak kan innemen lijkt me dan wel weer heel optmistisch, dat lukte Amerika nou ook niet geweldig. Het leger van het land op de knieen krijgen is het probleem niet. Als Iran zo gevaarlijk en op territorium gezind is waarom neemt Iran dan zo weinig grond over? Als Saudi Arabië zo verlicht is geworden wat rotzooien ze dan in Yemen. Ik ben al heel lang tegen de vele wapens die S-A in het westen koopt lijkt mij niet slim zulke regimes van wapens voorzien.
quote:
Omdat je wat mij betreft reëel gezien niet kunt verlangen dat alleen Israël i.t.t. de buurlanden die hen in het verleden hebben aangevallen of bedreigd demilitariseert.
Tja je kan lijkt me moeilijk verwachten dat de landen die al veel minder sterk zijn militair gezien beginnen met het afbouwen van hun legers. Kan een land als Syrië uberhaupt de veiligheid van hun inwoners garanderen? Zouden zij dan bijvoorbeeld toch die stap moeten nemen voordat Israel het doet? Volgens mij hebben Jordanie of Libanon nou ook geen legers die het IDF met knikkende knieen tegemoet moet treden. Libanon kan niet eens Hezbollah uit hun grenzen knallen toch? Lijkt me dus een stuk gekker om te verwachten dat die landen een stapje terug doen qua leger.
[..] Die twee-statenoplossing is dan (zoals ik onze regering en de intentie van het hele concept begrijp) een uitkomst van een compleet vredesproces. Grenzen moeten afgesproken worden, internationale garanties moeten gegeven worden, mensenrechten moeten in beide staten goed geregeld worden, een normaal bestuur (dus geen Hamas of zoiets) en noem maar op. Als dat allemaal afgesproken is, kan er een tweede staat opgericht worden.
We hebben wel ooit 'zomaar' Israël erkent. Terwijl de Palestijnen daar al woonden en niks te maken hadden met al het kwaad wat de Joden al eeuwen aan was gedaan. Het westen wilde zich er weer eens makkelijk vanaf maken. Geef Israël en eigen land, ook nog eens een land waar ze vanwege religie en geschiedenis iets mee hebben, en we zijn van ons schuldgevoel af. Maar in praktijk was dat natuurlijk kansloos, als je dan niet eerst de verantwoordelijkheid neemt om hele goede afspraken te maken met de huidige bewoners en die ruimschoots te compenseren en te beschermen. Al die tijd is echter alleen Israël beschermd door het westen, waardoor er een hele scheve machtsverhouding is ontstaan. Vele Palestijnen zagen daardoor totaal geen toekomst perspectief meer, wat natuurlijk een enorme voedingsbodem is voor geweld en terrorisme (geen rechtvaardiging overigens, wel een logisch gevolg).
Al die partijen die in theorie voor een twee staten oplossing waren, hadden zich dan ook wel heel wat meer mogen inzetten voor een gelijkwaardige behandeling van beiden staten, zodat dit misschien ooit ook enigszins realistisch zou zijn. In plaats daarvan is altijd alleen Israël beschermd, zelfs als daar ook schurken zoals Nethanjahu aan de macht zijn. Je zegt dat het nergens op slaat op Palestina als staat te erkennen omdat er geen normaal bestuur is. Maar stoppen we dan ook met het erkennen van Israël? Je kunt immers moeilijk zeggen dat die wel normaal bestuur hebben.
Het is helaas enorm complex en ik vrees dat er ook echt nooit een goede oplossing gaat komen.
[..] Ja hallo, hier zaten we ook een eeuw onder Spaans bewind en daarvoor een eeuw onder de Romeinen, dat betekent niet dat het gebied Palestina toen enorm leed onder dat bewind. In ieder geval heeft dat gebied continu onder verschillende leiders gestaan. Totdat ineens Hitler en een stel zionisten bedachten dat dit gebied het ultieme toevluchtsoord moest worden voor gelovige Joodse mensen. En ze zijn belazerd ook nog, want hun landsgrens werd eerst veel ruimer gezet door de Britten.
Jij stelde in eerste instantie dat het "ooit een kolonie van Britten, Fransen en nog wat andere westerse uitbuiters" was geweest. Als de Ottomanen WOI niet hadden verloren, was dat gebied echt nog wel een behoorlijke tijd in Turkse handen gebleven. Een Palestijnse staat was er dan echt niet gecreëerd door de Ottomanen, daar was ook helemaal geen intentie toe. Sterker nog, de Arabische volkeren kwamen juist steeds meer in opstand met zelfbeschikking als doel.
Dat Hitler en een stel zionisten bedachten dat dit gebied het ultieme toevluchtsoord voor "gelovige Joodse mensen" moest worden is in mijn optiek echt geschiedvervalsing. De instroom van joodse mensen begon al eind negentiende eeuw. Bij het uitbreken van WOI, in 1914, woonden er al rond de 100.000 joodse mensen daar. Gewoon onder Ottomaans gezag nog dus.
Het sterk groeiende antisemitisme in Europa in de jaren '30 heeft de instroom alleen stevig versneld. Het was daarvan dus een gevolg, geen 'idee van Hitler'. Het is ook wel redelijk opvallend dat je het zo expliciet over "gelovige Joodse mensen" hebt. Een van de bekendste eerste leiders van het zionisme, Herzl, was juist seculier. Het gaat om de etnische joodse identiteit, of je nu orthodox religieus, seculier of zelfs helemaal niet gelovig was. Geloof was voor de nazi's ook totaal geen criterium om te bepalen of iemand joods was.
En dat ze "belazerd" zijn is ook een mooie. Het eerste verdelingsplan werd aangenomen door de net opgerichte VN. Inderdaad een kleiner grondgebied dan aanvankelijk werd verondersteld, maar de joodse leiders gingen (met tegenzin, dat wel) akkoord. De Arabische leiders verwierpen het plan volledig en vielen kort daarna binnen.
[..] Jij stelde in eerste instantie dat het "ooit een kolonie van Britten, Fransen en nog wat andere westerse uitbuiters" was geweest. Als de Ottomanen WOI niet hadden verloren, was dat gebied echt nog wel een behoorlijke tijd in Turkse handen gebleven. Een Palestijnse staat was er dan echt niet gecreëerd door de Ottomanen, daar was ook helemaal geen intentie toe. Sterker nog, de Arabische volkeren kwamen juist steeds meer in opstand met zelfbeschikking als doel.
Dat zal best, het gebied daar was toen toch een soort kolonie van overwinnaars.
quote:
Dat Hitler en een stel zionisten bedachten dat dit gebied het ultieme toevluchtsoord voor "gelovige Joodse mensen" moest worden is in mijn optiek echt geschiedvervalsing. De instroom van joodse mensen begon al eind negentiende eeuw. Bij het uitbreken van WOI, in 1914, woonden er al rond de 100.000 joodse mensen daar. Gewoon onder Ottomaans gezag nog dus.
Dat klopt, maar de weinige instroom was toen nog alleen door de religie.
quote:
Het sterk groeiende antisemitisme in Europa in de jaren '30 heeft de instroom alleen stevig versneld. Het was daarvan dus een gevolg, geen 'idee van Hitler'. Het is ook wel redelijk opvallend dat je het zo expliciet over "gelovige Joodse mensen" hebt. Een van de bekendste eerste leiders van het zionisme, Herzl, was juist seculier. Het gaat om de etnische joodse identiteit, of je nu orthodox religieus, seculier of zelfs helemaal niet gelovig was. Geloof was voor de nazi's ook totaal geen criterium om te bepalen of iemand joods was.
De basis voor het zionisme dus. Puur etnisch.
quote:
En dat ze "belazerd" zijn is ook een mooie. Het eerste verdelingsplan werd aangenomen door de net opgerichte VN. Inderdaad een kleiner grondgebied dan aanvankelijk werd verondersteld, maar de joodse leiders gingen (met tegenzin, dat wel) akkoord. De Arabische leiders verwierpen het plan volledig en vielen kort daarna binnen.
Sorry, misschien achteraf wel terecht. En haat tegen bezetters gaat over generaties lang, hoelang ik als kind geen gesprekken hoorde over die vuile rotmoffen.
[ Bericht 2% gewijzigd door Firuze60 op 26-07-2025 03:23:26 ]
[..] Dat zal best, het gebied daar was toen toch een soort kolonie van overwinnaars.
Het stond tijdelijk onder hun bewind tijdens een overgangsperiode. Dat was van meet af aan de insteek.
quote:
Dat klopt, maar de weinige instroom was toen nog alleen door de religie.
Dat is mijns inziens gewoon echt niet waar. De joodse identiteit/etniciteit was leidend daarin. Het waren geen pelgrims of een soort kruisvaarders die een techocratie op basis van het joodse geloof voor ogen hadden. Nogmaals: een sleutelfiguur als Herzl was seculier. Maar goed, wellicht heb jij gelijk. Heb je daar onderbouwing voor? Serieuze vraag hoor.
quote:
De basis voor het zionisme dus. Puur etnisch.
Voornamelijk ja, gezien het groeiende antisemitisme in delen van Europa.
[..] Ja het is ons beide duidelijk dat jouw begintpunt de Israelische eisen is, dat benoem ik ook in mijn reacties op je voor de duidelijkheid. Ik zie de Israelische eisen niet als leidend ik ben Israel niet. [..] Heb ik al heel vaak uitgelegd. Ze moeten de voedingsbodem voor het conflict weghalen. Zorgen voor een twee-staten oplossing. Het is ook meer zo dat Israel zich bedreigt voelt dan dat het dat is. Israel is extreem veel sterker dan al die mogelijke dreigingen die ze zien. Zoals we ook kunnen zien want in Israel vallen stelselmatig minder doden dan bij hun tegenstanders in elk conflict. Juist door groot onrecht zoals in Gaza nu aan te richten verzekerd Israel zichzelf van generaties aan haat. Het is niet makkelijk voor slachtoffers van zulk geweld om erover heen te stappen. Je ziet al dat Israel dit doet naar aanleiding van 7 oktober een verschrikking veroorzaken die nog vele malen erger is. [..] Ja ik ben vrij dogmatisch in het mensenrechten belangrijker vinden dan wat een land na wil streven. Leuk voor ze dat Israel graag een Gaza zonder Palestijnen ziet, dat is voor mij een onacceptabel doel om na te streven. Laat jij het dogma eens los dat alleen argumenten vanuit Israelisch perspectief geldig zijn.
Je geeft geen antwoord op de vraag, hoeft ook niet omdat je erg duidelijk hebt gemaakt waar je redenering ligt. En nee, Israël zal het werkelijke en zorg zijn welk land naast haar met wie zit zit te griepen. Zolang een land of welke entiteit dan ook het maar uit de dolle kop om Israëlische belangen, mensenrechten incluis, geweld aan te doen.
Dat jij vindt dat Israël zich niet bedreigd hoeft te voelen is ook niet aan jou (of mij) maar aan de Israëlische perceptie als haar waarneming. Een dreigingssituatie die wmb verder niet ter discussie stond of staat. Het beginpunt van mijn vraag betrof idd Israëlische voorwaarden, gezien haar ervaringen; wat weer niet betekent dat die mijn uitgangspunten zijn. Net zo als ik mij prima kan voorstellen wat de hamas doelstellingen zijn.
Verder laat ik de gedachten over mensenrechten aan de dubbele moraal waar vertrapte "rechten" op (s)electieve wijze ineens belangrijker zijn dan hamas die met voeten treedt. De bekende truc hoe een tiran de geborgde rechten van de ander, voor zichzelf inzet en die daar niet voor waren bedoeld. En nee het is nooit een recht om uit vrije wil onderdrukt te kunnen of mogen worden.
Je hebt het opnieuw niet door of, juist wel, in de gaten dat je hoe dan ook de ideologie van hamas op alle mogelijke fronten aan het rechtvaardigen bent. Wordt de vraag concreet, grijp je terug naar halfslachtigheid, verongelijkte historie, niet ter zake doende afleidingen of ga je de (vraag)stellingen (ver)draaien door naar een ander te wijzen. Verder is je denken, als casus, interessant en dank ik je voor de voorspelbare repliek.
[..] We hebben wel ooit 'zomaar' Israël erkent. Terwijl de Palestijnen daar al woonden en niks te maken hadden met al het kwaad wat de Joden al eeuwen aan was gedaan. Het westen wilde zich er weer eens makkelijk vanaf maken. Geef Israël en eigen land, ook nog eens een land waar ze vanwege religie en geschiedenis iets mee hebben, en we zijn van ons schuldgevoel af. Maar in praktijk was dat natuurlijk kansloos, als je dan niet eerst de verantwoordelijkheid neemt om hele goede afspraken te maken met de huidige bewoners en die ruimschoots te compenseren en te beschermen. Al die tijd is echter alleen Israël beschermd door het westen, waardoor er een hele scheve machtsverhouding is ontstaan. Vele Palestijnen zagen daardoor totaal geen toekomst perspectief meer, wat natuurlijk een enorme voedingsbodem is voor geweld en terrorisme (geen rechtvaardiging overigens, wel een logisch gevolg).
Al die partijen die in theorie voor een twee staten oplossing waren, hadden zich dan ook wel heel wat meer mogen inzetten voor een gelijkwaardige behandeling van beiden staten, zodat dit misschien ooit ook enigszins realistisch zou zijn. In plaats daarvan is altijd alleen Israël beschermd, zelfs als daar ook schurken zoals Nethanjahu aan de macht zijn. Je zegt dat het nergens op slaat op Palestina als staat te erkennen omdat er geen normaal bestuur is. Maar stoppen we dan ook met het erkennen van Israël? Je kunt immers moeilijk zeggen dat die wel normaal bestuur hebben.
Het is helaas enorm complex en ik vrees dat er ook echt nooit een goede oplossing gaat komen.
Dit is geschiedsvervalsing. Er is een boek over geschreven: Pogroms in Palestine before the creation of the state of Israel (1830-1948)
After infiltrating the Jewish Kiryat Shmuel neighbourhood, Arab rioters killed 19 Jews in Tiberias, 11 of whom were children.[1] During the massacre, 70 armed Arabs set fire to Jewish homes and the local synagogue. In one house a mother and her five children were killed. The old beadle in the synagogue was stabbed to death, and another family of 4 was killed. At the time of the attack there were only 15 Jewish guards in the neighborhood of over 2,000 people. The coast of the Sea of Galilee remained unguarded, for it was the least expected direction for an attack. Two Jewish guards were killed in the attack.[3]