@archito een mooi alternatief voor lijsterbes is de vuilboom of sporkehout (ik heb 'm als struik). Wees gewaarschuwd, deze zoemt in de zomer wegens enorme bijenactiviteit

.
Japanse esdoorns zijn echt heel fijn en makkelijk. Koolmeesjes maken er dankbaar gebruik van in de aanvliegroute naar het vogelvoer. Alle andere esdoorn worden volgens mij echt huge. Wij hebben een volwassen exemplaar van Marktplaats gehaald vorig jaar. Was wel flink graven maar ging prima en dan heb je ook direct enorme impact.
Verder nog even teruglezen in dit topic, ik was op zoek naar een meerstammige boom en in de zoektocht zijn echt hele mooie opties voorbij gekomen.
Ik raad je ook aan om eens op de site van Ten Hoven bomen in Wenum Wiesel te kijken. Ik woon er toevallig dichtbij dus ik weet dat het ook een fijne zaak is in het echt. Maar de site vind ik ook echt goed, vooral omdat je via de exclusieve bomen (met exclusieve prijzen

) echt wel beeld krijgt bij hoe het er uiteindelijk uit kan zien. Zo kwam ik via hun site op een flinke Judasboom uit van 1000 euro, die ik uiteindelijk van hetzelfde formaat via marktplaats voor 30 euro uitgegraven heb. Die heeft de verhuizing vorig jaar ternauwernood overleefd, maar hey ho, hij doet het nu prima

. Eind oktober/november of eind februari/maart is wel een goeie tijd om je slag te slaan op marktplaats voor grotere dingen.
Ik krijg echt vaak complimenten over onze tuin, mede doordat ik best wel veel grotere bomen en heesters op de kop heb weten te tikken.