Mijn siertuin ligt op het noorden en geen siergrassen maar vooral heesters die een snoeibeurt kunnen gebruiken, dat scheelt in de timing vermoed ik.quote:Op zondag 1 maart 2026 22:32 schreef laziness het volgende:
Ik heb vrijdag alles opgeruimd. Voor en achter van alle vaste planten de oude resten weg geknipt. Vooral siergrassen was veel werk. Potten gevuld met bollen. Dat kostte me ook wel de hele dag uiteindelijk. En het ging niet allemaal in de container die pas volgende week geleegd wordt
Er begint al veel uit te lopen dus het was tijd om te zorgen dat op de juiste manier verloopt. Eind maart zou te laat zijn in mijn geval.
Hoezo..?quote:Op zondag 1 maart 2026 22:32 schreef laziness het volgende:
Ik heb vrijdag alles opgeruimd. Voor en achter van alle vaste planten de oude resten weg geknipt. Vooral siergrassen was veel werk. Potten gevuld met bollen. Dat kostte me ook wel de hele dag uiteindelijk. En het ging niet allemaal in de container die pas volgende week geleegd wordt
Er begint al veel uit te lopen dus het was tijd om te zorgen dat op de juiste manier verloopt. Eind maart zou te laat zijn in mijn geval.
quote:Op maandag 2 maart 2026 11:37 schreef Twieki het volgende:
[..]
Hoezo..?
Afbreekbaar touwtje er omheen knopen, met de heggenschaar afknippen en composteren / in de klikko mikken en klaar is @:laziness?
Dit ja!quote:Op maandag 2 maart 2026 11:57 schreef Vanyel het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zo'n 4,5 meter breed. Wil je me komen voordoen hoe je dat doet met dat afbreekbare touwtje en de heggenschaar?
Gemeentecompost moet ook aan normen voldoen al verschilt het nogal per gemeente(of vooral per verwerker) hoe de kwaliteit is. Die van hier is zonder zichtbare rotzooi en naar mijn idee goed genoeg voor de voortuin. Dat is alleen voor de sier en niet voor gebruik, wel lopen er weet ik hoeveel buurkatten...quote:Op maandag 2 maart 2026 10:50 schreef Doedezemaar het volgende:
Compost haal ik wel van Biokultura en maak ik zelf. Die troep van de gemeente hoef ik niet, ik weet wat mijn buren in de groene bak gooien(want die wordt gratis geleegd, de grijze is betaald).
Eindelijk zonnige dagen, nu nog even die windkracht 5 weg en dan kan ik ook weer wat in de tuin zijn
Touwtje ombinden per pol siergras..?quote:Op maandag 2 maart 2026 11:57 schreef Vanyel het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zo'n 4,5 meter breed. Wil je me komen voordoen hoe je dat doet met dat afbreekbare touwtje en de heggenschaar?
Touwtje er omheen per pol en dan met de heggenschaar dr onderdoor idd. Kunst is om t touw strak genoeg te krijgen vooral. Maar werkt primaquote:Op maandag 2 maart 2026 11:57 schreef Vanyel het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Waar wil je dat touw omheen krijgen, hoe groot mag zo'n pol zijn? Als klein, hoe kom je dan diep genoeg in een pol om het touw erin te krijgen (het groeit nogal strak op elkaar en moet tot een cm of 10 boven de grond). Als groot, denk je dat dat een beetje blijft zitten in een touwtje (uit ervaring kan ik je vast vertellen van niet, bij een grote pol glijdt het binnenste er zo uit)?quote:Op maandag 2 maart 2026 13:02 schreef Puala het volgende:
[..]
Touwtje er omheen per pol en dan met de heggenschaar dr onderdoor idd. Kunst is om t touw strak genoeg te krijgen vooral. Maar werkt prima
Die zou ik opbossen op een manier dat t wel lukt, die 2m moet wel lukken om bij elkaar te krijgen op hoogte. En dan creer je onderin werkruimte. Maar je ziet t duidelijk niet zittenquote:Op maandag 2 maart 2026 13:51 schreef Vanyel het volgende:
Ik geloof trouwens vast dat dit bij siergraspolletjes van 15 breed en 50 hoog prima werkt. 4,5 bij 2 meter werkt helaas anders.
Goede tip voor volgend jaar. Heb hier inderdaad ook staan klooien.quote:
Redelijk laag, zo'n 20 á 25cm boven de grond. Strak ombinden. Eventueel een tweede touw iets hoger. En dan rausen met de heggenschaar onder 't onderste touwtje.quote:Op maandag 2 maart 2026 13:49 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Waar wil je dat touw omheen krijgen, hoe groot mag zo'n pol zijn? Als klein, hoe kom je dan diep genoeg in een pol om het touw erin te krijgen (het groeit nogal strak op elkaar en moet tot een cm of 10 boven de grond). Als groot, denk je dat dat een beetje blijft zitten in een touwtje (uit ervaring kan ik je vast vertellen van niet, bij een grote pol glijdt het binnenste er zo uit)?
Lange mouwen een optie? Geloof best dat het scherp is hoor, maar denk in oplossingen, niet in problemen.quote:Voor een klein polletje moet je dus eerst met gevaar voor lijf en leden je touwtje diep genoeg krijgen. Dit spul is vlijmscherp. En je schaar in de pol geramd krijgen, als je het wil knippen. Waarbij je natuurlijk meer pakt dan 1 polletje, dus de schaar niet meer dicht krijgt.
Het hele idee van siergrassen eerst opbinden en dan afknippen is juist dat het in één deel afgeknipt wordt, en je 't dan eenvoudig op kan ruimen. Want 't is samengebonden.quote:Ik ga er doorheen met de elektrische heggenschaar, en dan nog eens omdat ik het nooit ineens kort genoeg krijg omdat ik er niet dicht genoeg bij kom doordat het overhangt (en dus snijdt). Dan probeer ik met geweld wat van het oude spul uit de pol te rammen, ga ik het met de bijl te lijf om de buitenste pollen iets kleiner te krijgen, probeer ik nog eens het iets korter te krijgen nadat het is uitgedund en dan is het kijken of ik het in 2 of in 3 keer in de 2 gft kliko's kan rammen. Voor 1 keer is het sowieso te veel.
quote:Of heeeel misschien heeft mijn vader er zin in dit jaar die komt toevallig van de week
Op die foto staan wat plukjes gras op een halve meter van elkaar. Dat is toch niet vergelijkbaar met een in elkaar gegroeide, doorlopende pol van meters langquote:Op maandag 2 maart 2026 19:09 schreef Twieki het volgende:
![]()
Voor het najaar zou je kunnen overwegen om 't al samen te binden, dan krijg je zoiets als onderstaande:
[ afbeelding ]
Beestjes kunnen er prima in overwinteren, valt niet als een gek uit elkaar zoals op jouw foto, en 't maakt het snoeien in het voorjaar weer makkelijker.
Okay, dat ben ik met je eens. Het was lastig te zien op je foto. Misschien goed om te overwegen om het eens flink uit te dunnen zodat je weer losse pollen hebt, daar is het nu de tijd voor.quote:Op maandag 2 maart 2026 19:30 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Op die foto staan wat plukjes gras op een halve meter van elkaar. Dat is toch niet vergelijkbaar met een in elkaar gegroeide, doorlopende pol van meters lang
Succes!quote:Ja, de pollen op de foto zou ik ook eerst samenbinden voor het snoeien, daar zie ik het probleem niet. Met de losse bundeltjes in mijn voortuin ga ik dat ook zeker doen, dat is lekker werken. De woeste bult in de achtertuin werkt niet zo.
Voor de hoeveelheid werk zou dat wel mooi zijn ja. Maar de dichtheid van de huidige massieve muur is juist wel een lekker privacyscherm.quote:Op maandag 2 maart 2026 19:38 schreef Twieki het volgende:
Okay, dat ben ik met je eens. Het was lastig te zien op je foto. Misschien goed om te overwegen om het eens flink uit te dunnen zodat je weer losse pollen hebt, daar is het nu de tijd voor.
Hier in dorp verderop hebben ze het zo opgelostquote:Op maandag 2 maart 2026 19:39 schreef loveli het volgende:
De holle boom waar elk jaar een bonte specht nestelt, is nu echt aan vervanging toe. Liefst zou ik er weer iets neerzetten met dezelfde functie, maar hoe vervang je een dode boom snel..
Hoe plan je een flinke stam die dood gaat en in z'n verval aan allerlei beestjes een huis biedt?
Mooi!quote:Op dinsdag 3 maart 2026 20:06 schreef Doedezemaar het volgende:
Eindelijk een beetje voorjaarskleur in de achtertuin [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
De wolfjes staan ook te bloeien, elders staat er ook nog een broertje
Ik begin altijd vroeg met terugsnoeien van siergrassen, zodat de bloembollen eronder de ruimte krijgen. En dit jaar ook heel vroeg met de vaste planten terugknippen omdat ik veel te verplaatsen had, nog best wat aan te planten heb, en het nodige herstelwerk heb dit voorjaar wegens geen onderhoud in de herfst en de verbouwing heeft ons gazon ook enorm verziekt. Dus de grote opruiming is dit weekend afgerond en we zijn nu klaar voor de hersteloperatiequote:Op zondag 1 maart 2026 21:47 schreef bleiblei het volgende:
En hoe is het hier met de tuin opruimactiviteiten? Ik ben gisteren begonnen, vandaag hele dag bezig geweest en nog steeds is het niet klaar.
En wat is bij jullie hetgene dat je doet bij tuinruimen? Zelf knip ik alle vaste planten terug. Snoei heesters een beetje bij waar nodig en haal het blad uit de borders wat ik in de herfst juist de borders in schuif. Dat blad en alle andere plantresten gaan dan weer op de compost hoop (die nu dus uitpuilt). Helaas had ik maar 1 kruiwagen aan compost nog liggen, dus zal later in het seizoen compost moeten gaan spreiden in de borders.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |