abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 maart 2026 @ 22:32:52 #276
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220234355
Ik heb vrijdag alles opgeruimd. Voor en achter van alle vaste planten de oude resten weg geknipt. Vooral siergrassen was veel werk. Potten gevuld met bollen. Dat kostte me ook wel de hele dag uiteindelijk. En het ging niet allemaal in de container die pas volgende week geleegd wordt -O-

Er begint al veel uit te lopen dus het was tijd om te zorgen dat op de juiste manier verloopt. Eind maart zou te laat zijn in mijn geval.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220234652
Jullie zijn al lekker bezig in de tuin.
Zelf heb ik de grote pot met bollenlasagne omwikkeld met kopertape en eco slakkenkorrels gestrooid.
De eerste laag bolletjes komt al op…

Verder:

En op het balkon:

[ Bericht 20% gewijzigd door AnneX op 02-03-2026 11:25:26 ]
pi_220236436
Eindelijk komen er crocusjes en dwergirisjes in bloei, beetje kleur in de achtertuin. Tegenover de voordeur is het een donkerroze feestje van al maanden bloeiende helleborussen en sinds een week zijn de roze katjes van de salix op hun hoogtepunt.
Deze week hoop ik 1 plant te verplaatsen, een penstemon staat te dicht bij de achterdeur en hangt net zo dat hij steeds tussen de deur komt.
pi_220236455
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2026 22:32 schreef laziness het volgende:
Ik heb vrijdag alles opgeruimd. Voor en achter van alle vaste planten de oude resten weg geknipt. Vooral siergrassen was veel werk. Potten gevuld met bollen. Dat kostte me ook wel de hele dag uiteindelijk. En het ging niet allemaal in de container die pas volgende week geleegd wordt -O-

Er begint al veel uit te lopen dus het was tijd om te zorgen dat op de juiste manier verloopt. Eind maart zou te laat zijn in mijn geval.
Mijn siertuin ligt op het noorden en geen siergrassen maar vooral heesters die een snoeibeurt kunnen gebruiken, dat scheelt in de timing vermoed ik.

Eind deze maand heeft de gemeente takkendag en compostdag. De takken die te groot zijn voor de compostbak wegbrengen en compost voor de siertuin mee terug. Ik moet nog even een nieuwe kofferbakzak regelen bedenk ik me nu.
pi_220236974
Compost haal ik wel van Biokultura en maak ik zelf. Die troep van de gemeente hoef ik niet, ik weet wat mijn buren in de groene bak gooien :X (want die wordt gratis geleegd, de grijze is betaald).
Eindelijk zonnige dagen, nu nog even die windkracht 5 weg en dan kan ik ook weer wat in de tuin zijn
  maandag 2 maart 2026 @ 11:37:52 #281
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220237538
quote:
1s.gif Op zondag 1 maart 2026 22:32 schreef laziness het volgende:

Hoezo..?

Afbreekbaar touwtje er omheen knopen, met de heggenschaar afknippen en composteren / in de klikko mikken en klaar is @laziness?
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_220237861
quote:
7s.gif Op maandag 2 maart 2026 11:37 schreef Twieki het volgende:

[..]
Hoezo..?

Afbreekbaar touwtje er omheen knopen, met de heggenschaar afknippen en composteren / in de klikko mikken en klaar is @:laziness?

Zo'n 4,5 meter breed. Wil je me komen voordoen hoe je dat doet met dat afbreekbare touwtje en de heggenschaar? O-)
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  maandag 2 maart 2026 @ 12:20:25 #283
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_220238076
quote:
1s.gif Op maandag 2 maart 2026 11:57 schreef Vanyel het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Zo'n 4,5 meter breed. Wil je me komen voordoen hoe je dat doet met dat afbreekbare touwtje en de heggenschaar? O-)
Dit ja!
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_220238163
quote:
1s.gif Op maandag 2 maart 2026 10:50 schreef Doedezemaar het volgende:
Compost haal ik wel van Biokultura en maak ik zelf. Die troep van de gemeente hoef ik niet, ik weet wat mijn buren in de groene bak gooien :X (want die wordt gratis geleegd, de grijze is betaald).
Eindelijk zonnige dagen, nu nog even die windkracht 5 weg en dan kan ik ook weer wat in de tuin zijn
Gemeentecompost moet ook aan normen voldoen al verschilt het nogal per gemeente(of vooral per verwerker) hoe de kwaliteit is. Die van hier is zonder zichtbare rotzooi en naar mijn idee goed genoeg voor de voortuin. Dat is alleen voor de sier en niet voor gebruik, wel lopen er weet ik hoeveel buurkatten...

Op de moestuin gaat eigengemaakte compost en eventueel aangevuld met gekochte kwaliteitscompost.
  maandag 2 maart 2026 @ 12:48:08 #285
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220238350
quote:

[..]
[ afbeelding ]
Touwtje ombinden per pol siergras..?
pi_220238535
quote:

[..]
[ afbeelding ]
Touwtje er omheen per pol en dan met de heggenschaar dr onderdoor idd. Kunst is om t touw strak genoeg te krijgen vooral. Maar werkt prima :Y
pi_220238925
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 13:02 schreef Puala het volgende:

[..]
Touwtje er omheen per pol en dan met de heggenschaar dr onderdoor idd. Kunst is om t touw strak genoeg te krijgen vooral. Maar werkt prima :Y
Waar wil je dat touw omheen krijgen, hoe groot mag zo'n pol zijn? Als klein, hoe kom je dan diep genoeg in een pol om het touw erin te krijgen (het groeit nogal strak op elkaar en moet tot een cm of 10 boven de grond). Als groot, denk je dat dat een beetje blijft zitten in een touwtje (uit ervaring kan ik je vast vertellen van niet, bij een grote pol glijdt het binnenste er zo uit)?

Voor een klein polletje moet je dus eerst met gevaar voor lijf en leden je touwtje diep genoeg krijgen. Dit spul is vlijmscherp. En je schaar in de pol geramd krijgen, als je het wil knippen. Waarbij je natuurlijk meer pakt dan 1 polletje, dus de schaar niet meer dicht krijgt.

Ik ga er doorheen met de elektrische heggenschaar, en dan nog eens omdat ik het nooit ineens kort genoeg krijg omdat ik er niet dicht genoeg bij kom doordat het overhangt (en dus snijdt). Dan probeer ik met geweld wat van het oude spul uit de pol te rammen, ga ik het met de bijl te lijf om de buitenste pollen iets kleiner te krijgen, probeer ik nog eens het iets korter te krijgen nadat het is uitgedund en dan is het kijken of ik het in 2 of in 3 keer in de 2 gft kliko's kan rammen. Voor 1 keer is het sowieso te veel.

Of heeeel misschien heeft mijn vader er zin in dit jaar die komt toevallig van de week O-)
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_220238940
Ik geloof trouwens vast dat dit bij siergraspolletjes van 15 breed en 50 hoog prima werkt. 4,5 bij 2 meter werkt helaas anders.
pi_220239226
quote:
1s.gif Op maandag 2 maart 2026 13:51 schreef Vanyel het volgende:
Ik geloof trouwens vast dat dit bij siergraspolletjes van 15 breed en 50 hoog prima werkt. 4,5 bij 2 meter werkt helaas anders.
Die zou ik opbossen op een manier dat t wel lukt, die 2m moet wel lukken om bij elkaar te krijgen op hoogte. En dan creer je onderin werkruimte. Maar je ziet t duidelijk niet zitten ;)
pi_220239543
quote:
7s.gif Op maandag 2 maart 2026 12:48 schreef Twieki het volgende:

[..]
Touwtje ombinden per pol siergras..?
Goede tip voor volgend jaar. Heb hier inderdaad ook staan klooien.

Deze week ook m’n groenblijvende siergrasjes een keer snoeien. Die geven veel gelden toen bouwvakkers er tijdens de verbouwing een stijger en ook zooi op gehad hebben. Is er vorige zomer niet echt bovenop gekomen, dus ik las de tip om ze dan een keer te snoeien. Hopelijk groeien ze weer mooi groen aan
  maandag 2 maart 2026 @ 19:09:52 #291
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220241531
quote:
1s.gif Op maandag 2 maart 2026 13:49 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Waar wil je dat touw omheen krijgen, hoe groot mag zo'n pol zijn? Als klein, hoe kom je dan diep genoeg in een pol om het touw erin te krijgen (het groeit nogal strak op elkaar en moet tot een cm of 10 boven de grond). Als groot, denk je dat dat een beetje blijft zitten in een touwtje (uit ervaring kan ik je vast vertellen van niet, bij een grote pol glijdt het binnenste er zo uit)?
Redelijk laag, zo'n 20 á 25cm boven de grond. Strak ombinden. Eventueel een tweede touw iets hoger. En dan rausen met de heggenschaar onder 't onderste touwtje.

quote:
Voor een klein polletje moet je dus eerst met gevaar voor lijf en leden je touwtje diep genoeg krijgen. Dit spul is vlijmscherp. En je schaar in de pol geramd krijgen, als je het wil knippen. Waarbij je natuurlijk meer pakt dan 1 polletje, dus de schaar niet meer dicht krijgt.
Lange mouwen een optie? Geloof best dat het scherp is hoor, maar denk in oplossingen, niet in problemen.

quote:
Ik ga er doorheen met de elektrische heggenschaar, en dan nog eens omdat ik het nooit ineens kort genoeg krijg omdat ik er niet dicht genoeg bij kom doordat het overhangt (en dus snijdt). Dan probeer ik met geweld wat van het oude spul uit de pol te rammen, ga ik het met de bijl te lijf om de buitenste pollen iets kleiner te krijgen, probeer ik nog eens het iets korter te krijgen nadat het is uitgedund en dan is het kijken of ik het in 2 of in 3 keer in de 2 gft kliko's kan rammen. Voor 1 keer is het sowieso te veel.
Het hele idee van siergrassen eerst opbinden en dan afknippen is juist dat het in één deel afgeknipt wordt, en je 't dan eenvoudig op kan ruimen. Want 't is samengebonden.

quote:
Of heeeel misschien heeft mijn vader er zin in dit jaar die komt toevallig van de week O-)
^O^

Voor het najaar zou je kunnen overwegen om 't al samen te binden, dan krijg je zoiets als onderstaande:

Beestjes kunnen er prima in overwinteren, valt niet als een gek uit elkaar zoals op jouw foto, en 't maakt het snoeien in het voorjaar weer makkelijker.
pi_220241696
quote:
7s.gif Op maandag 2 maart 2026 19:09 schreef Twieki het volgende:
^O^

Voor het najaar zou je kunnen overwegen om 't al samen te binden, dan krijg je zoiets als onderstaande:

[ afbeelding ]

Beestjes kunnen er prima in overwinteren, valt niet als een gek uit elkaar zoals op jouw foto, en 't maakt het snoeien in het voorjaar weer makkelijker.
Op die foto staan wat plukjes gras op een halve meter van elkaar. Dat is toch niet vergelijkbaar met een in elkaar gegroeide, doorlopende pol van meters lang :?

Ja, de pollen op de foto zou ik ook eerst samenbinden voor het snoeien, daar zie ik het probleem niet. Met de losse bundeltjes in mijn voortuin ga ik dat ook zeker doen, dat is lekker werken. De woeste bult in de achtertuin werkt niet zo.
  maandag 2 maart 2026 @ 19:38:45 #293
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_220241790
quote:
1s.gif Op maandag 2 maart 2026 19:30 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Op die foto staan wat plukjes gras op een halve meter van elkaar. Dat is toch niet vergelijkbaar met een in elkaar gegroeide, doorlopende pol van meters lang :?
Okay, dat ben ik met je eens. Het was lastig te zien op je foto. Misschien goed om te overwegen om het eens flink uit te dunnen zodat je weer losse pollen hebt, daar is het nu de tijd voor.

Maar alsnog kan je plukken bij elkaar opbinden en 't dan afknippen. Het maakt het allemaal wat makkelijker, dan in één keer 4,5 x 2 meter kort te knippen en 't dan op te moeten ruimen.

quote:
Ja, de pollen op de foto zou ik ook eerst samenbinden voor het snoeien, daar zie ik het probleem niet. Met de losse bundeltjes in mijn voortuin ga ik dat ook zeker doen, dat is lekker werken. De woeste bult in de achtertuin werkt niet zo.
Succes! ^O^
  Vis een optie? maandag 2 maart 2026 @ 19:39:27 #294
70532 loveli
N
pi_220241797
De holle boom waar elk jaar een bonte specht nestelt, is nu echt aan vervanging toe. Liefst zou ik er weer iets neerzetten met dezelfde functie, maar hoe vervang je een dode boom snel..

Hoe plan je een flinke stam die dood gaat en in z'n verval aan allerlei beestjes een huis biedt?
crap in = crap out
pi_220242289
quote:
7s.gif Op maandag 2 maart 2026 19:38 schreef Twieki het volgende:
Okay, dat ben ik met je eens. Het was lastig te zien op je foto. Misschien goed om te overwegen om het eens flink uit te dunnen zodat je weer losse pollen hebt, daar is het nu de tijd voor.
Voor de hoeveelheid werk zou dat wel mooi zijn ja. Maar de dichtheid van de huidige massieve muur is juist wel een lekker privacyscherm.
Ik klaag gewoon volgend jaar weer gezellig met @laziness dat het veel werk is, dat siergras *)
pi_220250107
Eindelijk een beetje voorjaarskleur in de achtertuin

De wolfjes staan ook te bloeien, elders staat er ook nog een broertje
pi_220250443
quote:
0s.gif Op maandag 2 maart 2026 19:39 schreef loveli het volgende:
De holle boom waar elk jaar een bonte specht nestelt, is nu echt aan vervanging toe. Liefst zou ik er weer iets neerzetten met dezelfde functie, maar hoe vervang je een dode boom snel..

Hoe plan je een flinke stam die dood gaat en in z'n verval aan allerlei beestjes een huis biedt?
Hier in dorp verderop hebben ze het zo opgelost ;)

https://bomenbieb.nl/bijzondere-bomen/holle-boom-kraantje-lek/
pi_220250468
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 maart 2026 20:06 schreef Doedezemaar het volgende:
Eindelijk een beetje voorjaarskleur in de achtertuin [ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]

De wolfjes staan ook te bloeien, elders staat er ook nog een broertje
Mooi!

Oh ja hier staat Wolfje ook in bloei O+
  dinsdag 3 maart 2026 @ 22:50:29 #299
277627 Seven.
We are Borg.
pi_220252322
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2026 21:47 schreef bleiblei het volgende:
En hoe is het hier met de tuin opruimactiviteiten? Ik ben gisteren begonnen, vandaag hele dag bezig geweest en nog steeds is het niet klaar :'( .

En wat is bij jullie hetgene dat je doet bij tuinruimen? Zelf knip ik alle vaste planten terug. Snoei heesters een beetje bij waar nodig en haal het blad uit de borders wat ik in de herfst juist de borders in schuif. Dat blad en alle andere plantresten gaan dan weer op de compost hoop (die nu dus uitpuilt). Helaas had ik maar 1 kruiwagen aan compost nog liggen, dus zal later in het seizoen compost moeten gaan spreiden in de borders.
Ik begin altijd vroeg met terugsnoeien van siergrassen, zodat de bloembollen eronder de ruimte krijgen. En dit jaar ook heel vroeg met de vaste planten terugknippen omdat ik veel te verplaatsen had, nog best wat aan te planten heb, en het nodige herstelwerk heb dit voorjaar wegens geen onderhoud in de herfst en de verbouwing heeft ons gazon ook enorm verziekt. Dus de grote opruiming is dit weekend afgerond en we zijn nu klaar voor de hersteloperatie :) . Het meeste afval is op onze takkenril gegaan.

Later deze week wordt er ecoboard en grind bezorgd om een grindpad voor de aanbouw en garage te maken. Dan heeft het grasveld z'n definitieve vorm.

Verder de nodige planten besteld:

Daslook (Allium ursinum) 1x voor een schaduwhoekje
Nieskruid (Helleborus orientalis 'Pretty Ellen Pink') 1x voor winterkleur
Steenbreekvaren,Streepvaren (Asplenium trichomanes) 2x voor de bakken bij de voordeur
Anemoon (Anemone 'Honorine Jobert) 6x voor herfstkleur
Pijpestrootje (Molinia arundinacea 'Karl Foerster') 12x voor structuur in de winter
Pijpestrootje (Molinia caerulea 'Heidebraut') 12x
Fijnstraal (Erigeron karvinskianus) - 6x want geweldig leuke plantjes
Chinese ruit (Thalictrum delavayi) - 6x want wederom mooie plant
Gebroken hartjes (Dicentra spectabilis) - 4x voor in de bakken bij de voordeur (weinig zon)
Resistance is futile.
  woensdag 4 maart 2026 @ 00:04:59 #300
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_220252670
Vandaag maar even flink huisgehouden in de tuin. Grootste gedeelte van de gevallen bladeren eruit en al het dode materiaal eruit geknipt, dat ruimt al behoorlijk op. Binnenkort ook nog even een ronde onkruid plukken (want dat heeft zich deze winter helaas ook aardig kunnen redden). Eind deze maand nog even de hortensia's, vlinderstruiken e.d. snoeien en dan staat het er weer keurig bij om hopelijk allemaal weer prachtig te gaan bloeien over enkele maanden.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')