Ja leuk om gewoon te doen, goed ideequote:
Je zou ook de schutting op 1m hoog kunnen aftoppen en er een beukenhaag tegenaan plaatsen. Of liguster. Dan heb je wel de haag te pakken die in de winter ook heel veel privacy geeft en in de zomer ook.quote:Op donderdag 6 november 2025 01:59 schreef Snuffelke23 het volgende:
Even moeten zoeken maar denk dat het nu lukt om een plaatje te kunnen plaatsen.
[ link | afbeelding ]
Toevallig staan op mijn eerste foto rechts tegen de foeilelijke schutting van de buren zowel een stuk beukenhaag als een stuk liguster en beiden geven in de winter weinig tot geen privacy. De foto’s zijn van eind maart en de liguster krijgt pas net weer blad. Oorspronkelijk stond er overal rondom de tuinen alleen een beukenhaag, echt nul privacy in de winter. Ik ken wel locaties waar ze wel echt privacy geven, maar daar is de haag dan ook minstens anderhalve meter dik en minstens twintig jaar oud.quote:Op donderdag 6 november 2025 11:43 schreef Puala het volgende:
[..]
Je zou ook de schutting op 1m hoog kunnen aftoppen en er een beukenhaag tegenaan plaatsen. Of liguster. Dan heb je wel de haag te pakken die in de winter ook heel veel privacy geeft en in de zomer ook.
Liguster heeft diverse soorten en bij mij heb ik na ruim een jaar het punt bereikt dat ik privacy heb van mijn liguster. En dit het hele jaar rond. Dus het kan echt welquote:Op donderdag 6 november 2025 12:04 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Toevallig staan op mijn eerste foto rechts tegen de foeilelijke schutting van de buren zowel een stuk beukenhaag als een stuk liguster en beiden geven in de winter weinig tot geen privacy. De foto’s zijn van eind maart en de liguster krijgt pas net weer blad. Oorspronkelijk stond er overal rondom de tuinen alleen een beukenhaag, echt nul privacy in de winter. Ik ken wel locaties waar ze wel echt privacy geven, maar daar is de haag dan ook minstens anderhalve meter dik en minstens twintig jaar oud.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen een Beukenhaag (Fagus) en de Haagbeukenhaag (Carpinus). Een goede Fagus laat zijn bruine blad hangen, bij de Carpinus valt 't ook echt op de grond.quote:Op donderdag 6 november 2025 12:04 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Toevallig staan op mijn eerste foto rechts tegen de foeilelijke schutting van de buren zowel een stuk beukenhaag als een stuk liguster en beiden geven in de winter weinig tot geen privacy. De foto’s zijn van eind maart en de liguster krijgt pas net weer blad. Oorspronkelijk stond er overal rondom de tuinen alleen een beukenhaag, echt nul privacy in de winter. Ik ken wel locaties waar ze wel echt privacy geven, maar daar is de haag dan ook minstens anderhalve meter dik en minstens twintig jaar oud.
Je mag echt je tuin wel verharden als je dat wilt. Ze kunnen je hooguit verbieden om daar te parkeren.quote:Op donderdag 6 november 2025 08:39 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ja leuk om gewoon te doen, goed idee
Zo heeft de vorige eigenaar van mijn huis zijn aanbouw mogen afbreken omdat ie geen vergunning had (en wel vergunningplichtig was). 2x werk en 2x kosten.
Aanbouw is wel een ander verhaal dan je voortuin bestratenquote:Op donderdag 6 november 2025 08:39 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ja leuk om gewoon te doen, goed idee
Zo heeft de vorige eigenaar van mijn huis zijn aanbouw mogen afbreken omdat ie geen vergunning had (en wel vergunningplichtig was). 2x werk en 2x kosten.
Je kunt het allemaal online checken tegenwoordig via het omgevingsloket.quote:Op donderdag 6 november 2025 10:40 schreef Snuffelke23 het volgende:
Dank jullie wel voor al jullie reacties.
We gaan met de gemeente bellen om te informeren wat de opties allemaal precies zijn en waar we allemaal toestemming voor moeten vragen.
Mijn man is nu ook zover dat we in de voortuin/zijtuin een oprit gaan maken voor de auto.
Dat is de meest praktische oplossing. Helaas zal dat wel wat kosten.
We gaan nu ook kijken hoe we dat het meest budget vriendelijk kunnen oplossen.
Wellicht dat we de bestrating (blokken met gaten erin. geen idee hoe die heten) van de huidige parkeerplaats eruit halen en naar de voortuin/zijtuin verplaatsen.
Maar dit gaan we pas doen nadat we zekerheid hebben dat we er niet mee in de problemen kunnen komen.
Ik ben ook van mening, dat omdat wij navraag doen bij de gemeente, dat ze dan doorhebben dat we wel aan een oplossing willen werken en niet ineens zelf aan de slag gaan en de kosten daarvan op ons gaan verhalen. (hoop ik van harte).
Ik hou jullie op hoogte en nogmaals erg bedankt voor jullie input. Ik stel het zeer op prijs.
Ik had in m'n vorige tuin een liguster boompje. Die snoeide ik elke 6 weken.quote:Op donderdag 6 november 2025 17:31 schreef Twieki het volgende:
[..]
Er is natuurlijk wel een verschil tussen een Beukenhaag (Fagus) en de Haagbeukenhaag (Carpinus). Een goede Fagus laat zijn bruine blad hangen, bij de Carpinus valt 't ook echt op de grond.
Zelf geen ervaring met Ligusters, maar weet wel dat die behoorlijk snel groeien. Die moet je zeker 3 keer per jaar snoeien.
Hier in de buurt heeft iemand een drie meter hoge ligusterhaag als erfafscheiding. Staat ook direct langs het fietspad. De grap is, je moet als fietser ook een bocht maken, en dat gaat op een zaterdagavond niet altijd even goed... Fietsers kukelen regelmatig die haag in.quote:Op donderdag 6 november 2025 19:32 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik had in m'n vorige tuin een liguster boompje. Die snoeide ik elke 6 weken.
Heerlijk, ik ben gek op snoeien![]()
We hebben gewoon beukenhaag (Fagus)staan, maar het meeste blad valt er gewoon uit, ze zien er nu al weer redelijk kaal uit. Zowel de paar jaar oude groene als de een jaar jongere rode. De liguster groeit inmiddels redelijk, maar met 1 keer per jaar snoeien kom ik wel toe.quote:Op donderdag 6 november 2025 17:31 schreef Twieki het volgende:
[..]
Er is natuurlijk wel een verschil tussen een Beukenhaag (Fagus) en de Haagbeukenhaag (Carpinus). Een goede Fagus laat zijn bruine blad hangen, bij de Carpinus valt 't ook echt op de grond.
Zelf geen ervaring met Ligusters, maar weet wel dat die behoorlijk snel groeien. Die moet je zeker 3 keer per jaar snoeien.
Nee, maar vorig jaar wel veel gestekt. Klimhortensia heb ik wel vermeerderd door afleggen. Goed gelukt. Wat weerhoud je om het te proberen?quote:Op donderdag 6 november 2025 13:40 schreef Radegast het volgende:
Heeft iemand hier wel eens (succesvol) geprobeerd Toscaanse jasmijn te vermeerderen dmv afleggen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Foto's (al zijn het meer zoekplaatjes)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Venus in pocketformaat
© loveli
Je kunt ook het blad in de kas gooien en een beetje nat maken? Scheelt werkquote:Op woensdag 12 november 2025 12:52 schreef Twieki het volgende:
Straks wat vuilniszakken vullen met blad hier uit de buurt, natmaken, dichtknopen, gaten er in prikken en lekker ergens in een hoekje laten staan. Heb ik van 't voorjaar bladaarde waar ik de grond in de kas wat mee kan verbeteren. :-)
Ligt het deels al. Met winteruien die er tussendoor piepen.quote:Op woensdag 12 november 2025 13:01 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Je kunt ook het blad in de kas gooien en een beetje nat maken? Scheelt werken als je de grond goed bedekt mogelijk minder onkruid
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |