We hebben gewoon beukenhaag (Fagus)staan, maar het meeste blad valt er gewoon uit, ze zien er nu al weer redelijk kaal uit. Zowel de paar jaar oude groene als de een jaar jongere rode. De liguster groeit inmiddels redelijk, maar met 1 keer per jaar snoeien kom ik wel toe.quote:Op donderdag 6 november 2025 17:31 schreef Twieki het volgende:
[..]
Er is natuurlijk wel een verschil tussen een Beukenhaag (Fagus) en de Haagbeukenhaag (Carpinus). Een goede Fagus laat zijn bruine blad hangen, bij de Carpinus valt 't ook echt op de grond.
Zelf geen ervaring met Ligusters, maar weet wel dat die behoorlijk snel groeien. Die moet je zeker 3 keer per jaar snoeien.
Nee, maar vorig jaar wel veel gestekt. Klimhortensia heb ik wel vermeerderd door afleggen. Goed gelukt. Wat weerhoud je om het te proberen?quote:Op donderdag 6 november 2025 13:40 schreef Radegast het volgende:
Heeft iemand hier wel eens (succesvol) geprobeerd Toscaanse jasmijn te vermeerderen dmv afleggen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Foto's (al zijn het meer zoekplaatjes)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Venus in pocketformaat
© loveli
Je kunt ook het blad in de kas gooien en een beetje nat maken? Scheelt werkquote:Op woensdag 12 november 2025 12:52 schreef Twieki het volgende:
Straks wat vuilniszakken vullen met blad hier uit de buurt, natmaken, dichtknopen, gaten er in prikken en lekker ergens in een hoekje laten staan. Heb ik van 't voorjaar bladaarde waar ik de grond in de kas wat mee kan verbeteren. :-)
Ligt het deels al. Met winteruien die er tussendoor piepen.quote:Op woensdag 12 november 2025 13:01 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Je kunt ook het blad in de kas gooien en een beetje nat maken? Scheelt werken als je de grond goed bedekt mogelijk minder onkruid
Sfeertjequote:Op zondag 11 januari 2026 20:16 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb deze week extra veel lol gehad van het gewoon laten staan van planten en ze niet te snoeien voor de winter![]()
[ link | afbeelding ]
Rozemarijn
[ link | afbeelding ]
Zo zien de naambordjes bij de planten in Eftelings Danse Macabre er uit.
[ link | afbeelding ]
Is wel een vrij winterharde plant toch?quote:Op zondag 11 januari 2026 22:59 schreef Seven. het volgende:
Ik hoop dat m'n lavendelhaagje deze winter overleeft
Ze zijn best kwetsbaar voor vorst, het advies is om ze te beschermen (ik doe dat niet).quote:Op zaterdag 31 januari 2026 15:48 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Is wel een vrij winterharde plant toch?
In 10 jaar tijd nog nooit gedaan, geen enkel probleemquote:Op zondag 1 februari 2026 08:13 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ze zijn best kwetsbaar voor vorst, het advies is om ze te beschermen (ik doe dat niet).
Zijn die beesten niet deaudgevroren in de grond van de grote pot op het balkon? En dan dacht ik vaseline smeren op de buitenrand van de pot, omdat er vorig jaar beesten van buiten kwamen gezien de slijmsporen.quote:Op maandag 23 februari 2026 20:14 schreef Twieki het volgende:
Voor degenen die altijd last hebben van onze naakte slijmerige vrienden: Het is binnenkort tijd om wat preventieve maatregelen te nemen in de vorm van (biologische) slakkenkorrels of aaltjes.
Ze zijn nu nog in winterrust, maar met de wat warmere temperaturen de komende tijd, worden ze wakker en gaan ze eitjes leggen, zo'n 500 per slak in totaal. Voorkomen dat ze eitjes gaan leggen, scheelt dus al een boel.
Was het maar waar dat ze allemaal waren doodgevroren, dan hadden we er geen last meer van. Maar nog zo'n nat jaar zoals 2024 toen er écht een slakkenplaag was, dat hoop ik nooit meer mee te maken. Vandaar mijn advies preventieve maatregelen te nemen om te voorkomen dat die beesten zich voortplanten.quote:Op maandag 23 februari 2026 20:37 schreef AnneX het volgende:
[..]
Zijn die beesten niet deaudgevroren in de grond van de grote pot op het balkon? En dan dacht ik vaseline smeren op de buitenrand van de pot, omdat er vorig jaar beesten van buiten kwamen gezien de slijmsporen.
De pot zelf heb ik - vóòr de vorst en sneeuw - op een kleinere platte omgekeerde schotel 3 cm. van de grond gezet.
Voor aaltjes sta ik een wachtlijst.
#hopelijk
Heb er afgelopen herfst een aantal uit m'n balkonbakken kunnen vissen, zal mij benieuwen of ze cadeautjes hebben achtergelatenquote:Op maandag 23 februari 2026 20:14 schreef Twieki het volgende:
Voor degenen die altijd last hebben van onze naakte slijmerige vrienden: Het is binnenkort tijd om wat preventieve maatregelen te nemen in de vorm van (biologische) slakkenkorrels of aaltjes.
Ze zijn nu nog in winterrust, maar met de wat warmere temperaturen de komende tijd, worden ze wakker en gaan ze eitjes leggen, zo'n 500 per slak in totaal. Voorkomen dat ze eitjes gaan leggen, scheelt dus al een boel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |