Die was wel sterk op Luz Ardiden. Volgend jaar Movistar?quote:Op zondag 22 juni 2025 14:53 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Wat doet Seb Berwick daar in hemelsnaam? Hier hoort het fenomeen Jan Castellon te zitten.
Die zal nog wel een jaar bij Caja blijven. Movistar 2027 durf ik wel al met potlood te noteren.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:56 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Die was wel sterk op Luz Ardiden. Volgend jaar Movistar?
Onderschat je Mas nu niet?quote:Op zondag 22 juni 2025 14:58 schreef Mani89 het volgende:
Sebas Berwick en Chris Rodriguez, zelfs Mas kan geen manier meer verzinnen om hier van te verliezen.
Hij gaat ons nog verbazen me dunktquote:Op zondag 22 juni 2025 14:58 schreef Mani89 het volgende:
Sebas Berwick en Chris Rodriguez, zelfs Mas kan geen manier meer verzinnen om hier van te verliezen.
Een Masterclass.quote:Op zondag 22 juni 2025 14:58 schreef Mani89 het volgende:
Van Skjelmose is het natuurlijk even de vraag hoe goed hij inmiddels hersteld is. Dit oogt toch niet heel slecht.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:09 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Overigens etaleren zowel Mas als Skjelmose hier geen Tourvorm.
Ja, hij is herstellende van ziekte, maar in twee weken tijd van gelost worden door Seb Berwick naar het opnemen tegen Pogacar en co lijkt me toch geen al te best vooruitzicht.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:12 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Van Skjelmose is het natuurlijk even de vraag hoe goed hij inmiddels hersteld is. Dit oogt toch niet heel slecht.
En Mas heeft altijd een Tour nodig om in de Vuelta goed te zijn.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:12 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Van Skjelmose is het natuurlijk even de vraag hoe goed hij inmiddels hersteld is. Dit oogt toch niet heel slecht.
Kopgroep daar lijkt het te gaan halen, Alpecin zit vakkundig in het tweede en derde wiel.quote:Op zondag 22 juni 2025 15:59 schreef Dale__Cooper het volgende:
Flinke chute in Kopenhagen. Kooij lag er ook bij volgens mij.
quote:Op zondag 22 juni 2025 15:59 schreef Dale__Cooper het volgende:
Flinke chute in Kopenhagen. Kooij lag er ook bij volgens mij.
Aldus Steefquote:Kooij Olav (Team Visma | Lease a Bike) not in first part of peloton
Het is nog steeds een aanfluitingquote:Op zondag 22 juni 2025 16:11 schreef Koffieplanter het volgende:
En zo was het besluit om Jordi Meeus hier startrecht te verlenen een meer dan terechte.
Alsof het feit dat hij hier wint ook maar iets verandert aan de discussie. Dat hij een goede sprinter is die hier zou kunnen winnen, wisten we al langer dan vandaag.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:14 schreef Koffieplanter het volgende:
Een zeer mooie zege van Meeus. Mooi dat de organisatie van de Ronde van Zwitserland wel menselijke trekjes heeft en hem deze kans niet wilde ontnemen.
Prima dat hij die toestemming heeft gekregen, maar er wordt op deze manier imho geen goed precedent geschapen. Je kiest voor wedstrijd A of B, en niet voor allebei.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:16 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Je moet toestemming krijgen om zo van koers te wisselen, blijkbaar heeft hij die toestemming gekregen. Veel meer dan dat is het niet.
Dit is geen primeur. Al is het meestal iets minder opzichtig dan dit, maar er zijn wel gevallen geweest waarin renners halverwege een grote ronde afstapten om vervolgens terwijl die grote ronde nog bezig was ergens anders weer op te draven. Vaak sprinters die op zoek zijn naar een makkelijkere manier om te winnen.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:20 schreef Chiappucci het volgende:
[..]
Prima dat hij die toestemming heeft gekregen, maar er wordt op deze manier imho geen goed precedent geschapen. Je kiest voor wedstrijd A of B, en niet voor allebei.
Die zal zich wel vasthouden aan de Tour van vorig jaar, toen werden 5 van de 8 sprints gewonnen door iemand die je niet meteen had verwacht (Bini 3x, Cav en Groenewegen zelf)quote:Op zondag 22 juni 2025 16:12 schreef Kloit het volgende:
Zou Dillun nog steeds in het geel geloven na deze wanvertoning?
Wie weet wat Zwitserland nog brengtquote:
Herkent meteen Jules Merlier met naam en toenaam. Hij voel perfect aan wat je al kijker wil weten.quote:Op zondag 22 juni 2025 16:37 schreef Van_Poppel het volgende:
Sep is overigens een prima commentator.
Ja. Was tevens zijn tweede geel dus hij mag niet meedoen aan het NK mocht hij fit zijn.quote:Op zondag 22 juni 2025 18:51 schreef Dale__Cooper het volgende:
Heeft Riesebeek nog een kaart gekregen eigenlijk? Uiteindelijk heeft ie zichzelf ermee, maar wat die wilde was sowieso hartstikke gevaarlijk.
is dat de eerste DSQ als gevolg van deze regel?quote:Op zondag 22 juni 2025 18:57 schreef wimderon het volgende:
[..]
Ja. Was tevens zijn tweede geel dus hij mag niet meedoen aan het NK mocht hij fit zijn.
Ja. De eerste schorsing in ieder geval, hij was al DNF voordat hij gediskwalificeerd kon worden.quote:Op zondag 22 juni 2025 19:27 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
is dat de eerste DSQ als gevolg van deze regel?
quote:Opgegeven na zege in Zwitserland, meteen gewonnen in Denemarken: waarom Jordi Meeus uitzondering kreeg van UCI
Vrijdag winnen in Zwitserland, uit koers stappen, het vliegtuig pakken naar Denemarken en daar zondag de eerste editie van de WorldTour-koers Copenhagen Sprint op je naam zetten. Dat is in een notendop het knotsgekke weekend van Jordi Meeus. Met dank aan zijn snelle benen en de UCI.
Normaal gezien had Jordi Meeus afgelopen weekend de Ronde van Zwitserland moeten uitrijden. Maar met enkel nog bergen op het menu in het afsluitende tweeluik hield hij het er na zijn ritzege van vrijdag voor bekeken. De Lommelaar nam prompt het vliegtuig naar Kopenhagen om daar aan de eerste editie van Copenhagen Sprint deel te nemen. Nochtans stelt de regel dat je niet uit de ene wedstrijd mag stappen om aan de andere deel te nemen. “Maar we kregen het wel klaar”, lacht de Lommelaar van Red Bull-BORA-hansgrohe. “We zitten met veel geblesseerde renners in de ploeg. We hadden er zelfs te weinig om te starten in Denemarken, onder meer omdat Sam Welsford een schouderblessure opliep in de Antwerp Port Epic. We vroegen en kregen een uitzondering van de UCI om mij toch te laten overvliegen. De rest van het verhaal ken je. Niet erg: ik beleefde een topweekend.”
Dat kan je wel zeggen met twee zeges in drie dagen. Vrijdag in Zwitserland knalde Meeus rechttoe rechtaan naar winst na een lead-out uit het boekje. In de eerste editie van de Copenhagen Sprint zocht hij zijn eigen weg in het zog van de concurrentie. Hij reed nauwelijks twintig meter op kop, maar dat volstond voor een dubbelslag. “Er was inderdaad een groot verschil in de manier waarop mijn zeges tot stand kwamen. Vrijdag kon ik rekenen op een schitterende voorbereiding van Danny van Poppel. Ik moest maar volgen en mijn sprint rijden. In Kopenhagen pakten we het anders aan. Danny was er uiteraard niet bij omdat hij nog in Zwitserland zat. Ik kreeg assistentie van Tim van Dijke, maar door de hectiek en het feit dat we minder op elkaar zijn ingespeeld, beslisten we dat hij achter mij zou rijden. Hij bleef bij me in de buurt, terwijl ik mijn weg zocht in het peloton. Dat lukte fantastisch. Ik wist dat er wind op kop stond in de spurt, dus hield ik me zo lang mogelijk in de luwte. Het pak ging mooi open zodat ik op rechts kon uitbreken. Terwijl de concurrentie stilviel, had ik nog een extra versnelling in huis. Recht in de roos.”
Bij Sporza heeft hij ook een artikel overgehouden aan de DSQquote:Op zondag 22 juni 2025 21:21 schreef wimderon het volgende:
[..]
Ja. De eerste schorsing in ieder geval, hij was al DNF voordat hij gediskwalificeerd kon worden.
Ja dat had je goed gezienquote:
quote:Op zondag 22 juni 2025 10:58 schreef Koffieplanter het volgende:
[..] in plaats van een sprinterskoers wat extra kleur te geven - voor zover daar bij godbetert Jordi Meeus enige sprake van is.
Al eens therapie overwogen?quote:Op maandag 23 juni 2025 08:18 schreef Koffieplanter het volgende:
0 (nul) koersen vandaag. Heeft het leven nog wel zin?
Dat ging natuurlijk over de kleur die sprinters over het algemeen geven aan een koers (lees: geen), maar ik waardeer je poging tot leuk zijn!quote:
Al 0 (nul) keer.quote:Op maandag 23 juni 2025 10:17 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Heeft VoMy al bij je op de stoep gestaan?
Ik zie een Iraans nationaal kampioenschap tijdrijden voor de junior vrouwen, nu nog een stream vinden.quote:Op maandag 23 juni 2025 08:18 schreef Koffieplanter het volgende:
0 (nul) koersen vandaag. Heeft het leven nog wel zin?
quote:Ongeveer drie weken geleden is ex-profwielrenner Jurgen Van Goolen (44), afkomstig uit Aarschot, zwaar ten val gekomen. Dat gebeurde in Calpe, zijn woonplaats in Spanje.
Hij liep daarbij zware verwondingen op, waardoor hij sindsdien in coma ligt. De veertiger werd begin februari nog vader van een flinke zoon Jul.
Jurgen Van Goolen, die in Leuven werd geboren, nam zeven keer deel aan de Ronde van Spanje en werd zes keer opgenomen in de Belgische selectie voor het wereldkampioenschap voor profs. Zijn enige profkoers won hij in 2011, de derde rit in de Franse Route du Sud. Vijf jaar na het stoppen met wielrennen won hij het WK granfondo in Varese in zijn leeftijdscategorie 35-39 jaar.
Om dan in een matig veld 2e of 3e te worden. Zonder ritzege, zonder glans. Het is maar waar je lol in hebt. Ach de ooit gedroomde opvolger van Contadorquote:Op zondag 22 juni 2025 15:15 schreef wimderon het volgende:
[..]
En Mas heeft altijd een Tour nodig om in de Vuelta goed te zijn.
Geoblock omdat het buitenland isquote:Op dinsdag 24 juni 2025 12:58 schreef Idisrom het volgende:
Helaas, geen Omrop Fryslân die beelden wil gaan uitzenden. Een paar jaar geleden konden we de tijdrit wel op RTV Drenthe volgen.
quote:Een buiging voor Diego Ulissi: Italiaanse veteraan zorgt voor unicum in het peloton met eerste koerszege van 2025
In het Italiaanse Genua heeft Diego Ulissi (XDS Astana) dinsdag de Ronde van de Apennijnen gewonnen, een eendagskoers van het UCI-niveau 1.1. Ook in zijn zestiende profseizoen boekt de ervaren Italiaan zo een overwinning, en daarmee is hij een unicum in het peloton.
In de erg heuvelachtige finale ging Ulissi 35 kilometer voor de finish naar de leiding. De Fransman Louis Barré (Intermarché-Wanty) en de Italiaan Matteo Fabbro (op zijn eerste koersdag voor Solution Tech - Vini Fantini) gingen in de achtervolging, maar Ulissi hield stand. De Oekraïner Andrii Ponomar (Petrolike) werd uiteindelijk tweede, de Italiaan Simone Velasco (een ploegmaat van Ulissi) derde.
Voor de 35-jarige Ulissi was het de eerste zege van dit seizoen, maar eerder dit jaar kende hij wel al succes in de Ronde van Italië. Hij droeg er toen een dag de roze leiderstrui, en dat in zijn eigen Toscane. In al zijn zestien profseizoenen won Ulissi nu minstens één wedstrijd. Geen enkele renner uit het huidige profpeloton doet hem dat na. In het verleden deed enkel Mario Cipollini beter (17).
https://www.wielerflits.n(...)n-grote-ronde-rijdt/quote:Bauke Mollema weet niet of hij ooit nog een grote ronde rijdt
Interview Bauke Mollema weet niet of hij ooit nog een grote ronde zal rijden. De 38-jarige Nederlander stond in 2025 aanvankelijk gepland voor de Giro d’Italia, maar werd tot zijn grote teleurstelling uiteindelijk niet meegenomen naar Italië. “Het zal heel moeilijk worden bij deze ploeg om ooit nog de selectie van een grote ronde te halen. Na het mislopen van de Giro d’Italia had ik even wat minder zin om nog op de fiets te stappen”, vertelt hij in Surhuisterveen na het NK tijdrijden.
Het was de afgelopen maanden even stil rond Mollema. Aan het begin van het seizoen had de Nederlander aangegeven zich in 2025 te willen richten op de Giro d’Italia en het WK in Rwanda. Mollema stond ook op de shortlist van Lidl-Trek voor de Giro, maar kreeg enkele weken voor vertrek te horen dat hij toch niet de selectie had gehaald. En dus fietste de veteraan midden in het seizoen een tijdje doelloos in de rondte, aangezien het WK pas eind september op de planning staat.
“Als je de Giro niet rijdt, heb je meteen een flink gat in je programma, want in juli zijn er niet zoveel wedstrijden en ik wist ook al zeker dat ik niet naar de Tour ging. Het was een flinke teleurstelling dat ik niet naar Italië mocht. Ik had daarna wel even wat minder moraal en ook minder zin om op de fiets te stappen. De behoefte om te koersen was er even niet meer, maar gelukkig kon ik wel lekker thuis zijn met mijn gezin. Argumenten voor mijn niet-selectie heb ik niet gekregen, maar als je dan ziet dat de ploeg het geweldig heeft gedaan in de Giro, heeft het team het bij het juiste eind gehad. Ik had er graag bij geweest om mijn steentje bij te dragen.”
Opgeladen voor de NK’s
Na een pauze van zeven weken – de Tour de Romandie was zijn laatste koers – stond Mollema de afgelopen dagen weer aan de start van een koers. Eerst was er de Copenhagen Sprint, dinsdag volgde het NK tijdrijden in Surhuisterveen. Een discipline waarin hij nog niet zo heel lang geleden Nederlands kampioen in werd. Het werd een teleurstellende dag voor Mollema: hij werd slechts zeventiende.
“Maar het was me goed gelukt om me hiervoor op te laden, hoor. Anders had ik niet meegedaan. Zeker voor de tijdrit hier in het noorden, waar ik vandaan kom. Ik ken sommige van deze wegen van vroeger en er stond veel familie langs de kant. Dat was wel een van de redenen om mee te doen, gewoon proberen om er het beste van te maken ondanks dat ik weinig heb gekoerst de afgelopen weken. Qua uitslag is het niet helemaal gelukt, maar ik vond het mooi om hier de afgelopen maand naartoe te werken.”
Voor Mollema volgt nu nog het NK op de weg, waarna er weer een blok van vijf weken zonder koers volgt. Daarin gaat de Nederlander op hoogtestage. Hij wil namelijk goed zijn voor het WK in Rwanda.
Bij het interview met Wieleeflits kwam hij ook behoorlijk gedemotiveerd over. En het resultaat was natuurlijk ook slecht.quote:Op donderdag 26 juni 2025 15:26 schreef Scorpion_17 het volgende:
Je vraagt je af waarom Mollema uberhaupt nog fietst als je dit zo leest. Het enige waar Lidl-Trek m nog voor gebruikt is als veldvulling a la Julien Vermote:
[..]
https://www.wielerflits.n(...)n-grote-ronde-rijdt/
Ja, maar waarom al aangeven de Vuelta niet te willen rijden, vind ik onbegrijpelijk. Je rijdt voor Lidl-Trek, en dan moet je juist blij zijn als je drie weken zou mogen rijden in de Vuelta i.p.v. zinloos voorbereiden voor een WK (en waar Lidl-Trek niks aan heeft).quote:Op donderdag 26 juni 2025 15:35 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Bij het interview met Wieleeflits kwam hij ook behoorlijk gedemotiveerd over. En het resultaat was natuurlijk ook slecht.
Maar goed, de prestaties zijn ook niet goed genoeg om zomaar een grote ronde te rijden. Dan pak je toch liever een Verona.
Tsja, als je twaalf weken gewoon niet opgesteld wordt door je ploeg zal je misschien toch je conclusies moeten trekken.quote:Op donderdag 26 juni 2025 15:26 schreef Scorpion_17 het volgende:
Je vraagt je af waarom Mollema uberhaupt nog fietst als je dit zo leest. Het enige waar Lidl-Trek m nog voor gebruikt is als veldvulling a la Julien Vermote:
[..]
Misschien heeft Roompot nog een plekjequote:Op vrijdag 27 juni 2025 10:48 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Tsja, als je twaalf weken gewoon niet opgesteld wordt door je ploeg zal je misschien toch je conclusies moeten trekken.
Niet met zijn salaris.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 10:48 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Tsja, als je twaalf weken gewoon niet opgesteld wordt door je ploeg zal je misschien toch je conclusies moeten trekken.
Tsja topsport is keihard. Mollema was lange tijd een geweldige coureur maar kan nu gewoon niet meer meekomen met het WT-niveau. Tijd voor pensioen lijkt me.quote:Op donderdag 26 juni 2025 15:26 schreef Scorpion_17 het volgende:
[..]
Lekker samen met Froome een beetje rondtoeren en regelmatig stoppen bij een pinautomaat om je saldo te checken.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:24 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Tsja topsport is keihard. Mollema was lange tijd een geweldige coureur maar kan nu gewoon niet meer meekomen met het WT-niveau. Tijd voor pensioen lijkt me.
Of naar een "kleinere" ploeg.quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:24 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Tsja topsport is keihard. Mollema was lange tijd een geweldige coureur maar kan nu gewoon niet meer meekomen met het WT-niveau. Tijd voor pensioen lijkt me.
quote:Debbie (51), dochter van José De Cauwer, overleden
Debbie De Cauwer (51), de oudste dochter van wielercommentator José De Cauwer, is overleden. Ze vocht al jaren tegen kanker.
De volbloed punkster had samen met beroepsaccordeonist Marino ‘Punk’ Bekaert vier kinderen. Acht jaar geleden ontdekte ze op vakantie een knobbeltje in haar borst.
“Na een zware behandeling is het even weer goed gegaan, maar ze is hervallen”, zegt de VRT-wielercommentator ons.
“Met immens verdriet moet ik het jammerlijke nieuws brengen dat mijn geliefde vrouwtje Debbie De Cauwer vandaag omstreeks 12 u. in intieme familiekring is overleden”, schreef Marino Bekaert vrijdagavond op sociale media.
“Rust zacht, liefste.
Voor altijd in ons hart”, aldus Marino Punk.
Jaar contract nog. Beetje a la Vermote plekjes opvullen. Prima toch als je het leuk vindt?quote:Op vrijdag 27 juni 2025 12:24 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Zo leuk vond hij het niet meer toch? Omdat hij voor de grote koersen steeds gepasseerd werd.quote:Op maandag 30 juni 2025 12:27 schreef Halcon het volgende:
[..]
Jaar contract nog. Beetje a la Vermote plekjes opvullen. Prima toch als je het leuk vindt?
Boogerd is altijd goed met dat soort dingen jaquote:Op maandag 30 juni 2025 09:52 schreef DeeBee het volgende:
Voor de liefhebbers: Boogerd een uur lang op de praatstoel bij In De Waaier.
Herinnert zich zoals altijd elk detail, ook van anderen en kwam met een paar (herkenbare) verhalen.
Ook met het feit dat hij (en Van Bon) in 1997 eigenlijk al akkoord waren met Mapei, dat had ik willen zien toch wel, dan had hij 5 klassiekers gewonnen.
Met de huidige professionalisering van de jeugdploegen en de pedofilie van de World Tour-ploegen is een dergelijke ploeg ook wel wat overbodig geworden. Nu toch een stel nitwits die daar een contract krijgen.quote:Op maandag 30 juni 2025 14:28 schreef Mykonos het volgende:
Na Lotto nu ook Flanders-Baloise in de problemen: de overheid stopt met de sponsoring na 2026: https://sporza.be/nl/2025(...)-na-o~1751275887788/
Moet ook zeggen dat ik ze de afgelopen tijd al minder zichtbaar vond dan een paar jaar geleden.
https://kw.be/nieuws/cult(...)l-zeker-een-vervolg/quote:Op maandag 30 juni 2025 11:32 schreef Szura het volgende:
Heeft iemand al recensies gespot over het Wattage Zelfbevlekkingsfestival?
Giro baalde hij wel van. Maar gezien zijn eigen prestaties en de prestaties van Lidl-Trek in de Giro, zal hij er uiteindelijk wel begrip voor hebben.quote:Op maandag 30 juni 2025 14:34 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Zo leuk vond hij het niet meer toch? Omdat hij voor de grote koersen steeds gepasseerd werd.
Mooi nieuws. Wel jammer dat het pas over 3 jaar is.quote:Op donderdag 3 juli 2025 12:56 schreef Sjoerd102 het volgende:
Valkenburg organiseert in 2028 NK wielrennen https://www.l1nieuws.nl/s(...)mpaign=sharedArticle #l1nieuws
Dan maar Bauke.quote:Op donderdag 3 juli 2025 13:45 schreef Halcon het volgende:
Valkenburg wel mooi en Limburg de wielerprovincie bij uitstek. Maar of je gezien de huidige staat van het Nederlandse peloton een zwaar rondje uit moet gaan kiezen...
Wilco en Poels zullen dan wel afgetaaid zijn. Thymen altijd choken als er druk op staat.
Het is geen hooggebergte hè. Renners - ook al zijn ze van een niveau lager - maken de koers.quote:Op donderdag 3 juli 2025 13:45 schreef Halcon het volgende:
Valkenburg wel mooi en Limburg de wielerprovincie bij uitstek. Maar of je gezien de huidige staat van het Nederlandse peloton een zwaar rondje uit moet gaan kiezen...
Wilco en Poels zullen dan wel afgetaaid zijn. Thymen altijd choken als er druk op staat.
dacht ik ook al aan.quote:Op donderdag 3 juli 2025 13:45 schreef Halcon het volgende:
Ik ken het rondje niet. Op zich zou je een relatief vlak rondje kunnen doen en dan op het einde een keer de Cauberg op knallen.quote:Op donderdag 3 juli 2025 14:06 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Het is geen hooggebergte hè. Renners - ook al zijn ze van een niveau lager - maken de koers.
Froome vandaag niet ver achter het peloton gefinisht in de eerste etappe van de Sibiu Cycling Tourquote:Op vrijdag 27 juni 2025 13:01 schreef AllesKaputt het volgende:
[..]
Lekker samen met Froome een beetje rondtoeren
Wel netjes ruim voor Tusveld geëindigd. En voor Joe Pidcockquote:Op donderdag 3 juli 2025 22:31 schreef Kopiko het volgende:
[..]
Froome vandaag niet ver achter het peloton gefinisht in de eerste etappe van de Sibiu Cycling Tour
quote:Op donderdag 3 juli 2025 23:16 schreef Sjoerd102 het volgende:
Is ergens de Technische gids/rondeboek van de Tour de France te downloaden?
Andere jaren kon ik hier op Fok! nog wel een linkje vinden.
Edit: Net het L1 nieuws bekeken.quote:Op donderdag 3 juli 2025 21:40 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
dacht ik ook al aan.
Jaren relatief goede klimmers gehad.
rondje van slechts 8,3 km, volgens wielerflits.nl
Dan ga je bovenaan in Vilt dus weer rechts omlaag de Vogelzangweg af, en via Sint Gerlach terug naar Valkenburg.
Of je gaat ongeveer de laatstel lus km van de Amstel rijden zonder Geulhemmerberg, en Bemelerberg.
Een Spanjaard wint een massasprint... dat was wel eventjes geledenquote:Op zondag 6 juli 2025 08:53 schreef franklop het volgende:
Gewezen sprinter van mijn FPCL team Manuel Peñalver wint!
Jammer dat hij nu pas punten gaat scoren
quote:UCI gaat in gesprek met Saoedische investeerders OneCycling
Interview De UCI gaat nog voor het einde van het jaar direct in gesprek met de Saoedische investeerders achter het OneCycling-project. Medio juni werd OneCycling nog unaniem weggestemd door de internationale wielerunie. In een exclusief interview met WielerFlits in het ‘Village Départ’ van de Tour de France geeft UCI-voorzitter David Lappartient aan dat hij gesprekken op het allerhoogste niveau in Saoedi-Arabië voert.
OneCycling wordt onverenigbaar geacht met het bestuur en het regelgevend kader van de UCI. Het ontbreekt ook aan sportieve samenhang. Dat gaf de wielerbond vorige maand in een persbericht aan. Al werd toen ook de deur op een kier gehouden voor mogelijke gesprekken met de vertegenwoordigers van OneCycling. Nu geeft Lappartient aan dat hij zelf weer direct in gesprek wil gaan met de Saoedische investeerders.
Het investeringsfonds Public Investment Fund (PIF) zou via zijn sportsectie SURJ 300 miljoen euro, verspreid over drie seizoenen, willen investeren om de opstart van OneCycling te verzekeren. Een project waar Visma | Lease a Bike, EF Education-EasyPost, Ineos Grenadiers, Soudal Quick-Step en Red Bull-BORA-hansgrohe samen met organisator Flanders Classics de stuwende krachten achter zijn. Ook zes andere WorldTeams en Giro-organisator RCS sloten zich aan. In 2026 zou OneCycling al van start willen gaan en nieuwe wedstrijden in Colombia, Verenigde Staten en Saoedi-Arabië op het hoogste niveau willen toevoegen. Maar de UCI houdt dit in ieder geval voor komend jaar nog tegen.
“Natuurlijk willen wij de gesprekken aangaan met de Saoedische investeerders”, bevestigt Lappartient tegen WielerFlits. “Wij staan altijd open om aan tafel te gaan met potentiële investeerders in onze sport. Ik heb tegen de Saoedische investeerders aangegeven dat ze welkom in de wielersport zijn. Maar, we moeten het wel samen doen en samenwerken. Je kunt niet binnentreden en ons gaan vertellen hoe wij onze competitie moeten inrichten zonder dat er goede, stevige discussies met de UCI worden gevoerd.”
U heeft dus al rechtstreeks met de personen van het investeringsfonds SURJ gesproken?
“Ja, we hebben op het einde enkele korte gesprekken gevoerd, maar toen was het al te laat. Ik heb goede connecties in Saoedi-Arabië met de kroonprins en minister en ik weet dat zij van het wielrennen houden en het ondersteunen. Het niveau waarop OneCycling wordt besproken is echter op een lager niveau. Waarschijnlijk zullen we het naar een hoger niveau moeten tillen om een oplossing te vinden.”
Was het grootste probleem dat er een gebrek aan informatie over OneCycling was?
“Ik weet nog altijd niet hoe OneCycling zou moeten werken. En hoe het business model in elkaar zit. Die vragen hebben wij als UCI aan de vertegenwoordigers gesteld. We hebben daar geen duidelijke antwoorden op gekregen. Dat is voor ons een belangrijk punt. We kunnen niet twee divisies in de WorldTour hebben. Een met de wedstrijden in One Cycling en een met de wedstrijden die buiten One Cycling vallen.”
“Het andere belangrijke punt is dat de teams niet organisator van wedstrijden of een wedstrijdenreeks kunnen zijn. Die combinatie mag niet volgens de UCI-regels. En dat is ook iets wat wij niet willen.”
Staan er al gesprekken tussen de Saoedische investeerders en de UCI op het programma?
“Ik zal zeker met de Saoedi’s in gesprek gaan. We hebben dit najaar de UCI Urban wereldkampioenschappen in Saoedi-Arabië en daar zal ik de betrokken personen zeker ontmoeten.”
Lappartient zal dit najaar aan zijn derde periode als voorzitter van de UCI beginnen. Een verkiezing is niet nodig, omdat er zich geen tegenkandidaat heeft gemeld. De positie van Lappartient binnen de UCI is wereldwijd zo sterk dat mogelijke andere kandidaten weten dat het onmogelijk is om voldoende ‘kiesmannen’ achter zich te krijgen.
Wat hoopt u te bereiken in uw derde periode als UCI-voorzitter?
“Ten eerste wil ik het goede werk dat we de afgelopen jaren hebben gedaan voortzetten. Belangrijk is om de sport wereldwijd verder te laten groeien. Een speerpunt zal zeker ook het Super WK worden. We hebben in 2023 in Glasgow gezien dat het samenvoegen van de verschillende disciplines in een compact programma een groot succes was. Onze doelstelling is om dit door te zetten en dit Super WK te laten uitgroeien tot een van de grootste sportevenement in de wereld.”
“Verder wil ik ervoor zorgen dat we al wielerdisciplines op de Olympische Spelen kunnen behouden. En als we naar het wegwielrennen kijken, dan hebben we de afgelopen zeven jaar enorme stappen gezet in de ontwikkeling van het vrouwenwielrennen. Hier moeten we mee verder gaan want we zien dat dit een enorm potentieel heeft.”
Dan wijst Lappartient nog naar een topprioriteit: “De veiligheid van de renners is een van de belangrijkste zaken. Niet alleen voor de UCI, maar voor alle stakeholders in het wielrennen. Daarnaast moeten we blijven werken om een stabiel economisch model voor het wielrennen te vinden. Dat is niet de makkelijkste doelstelling.”
Zo zien we in de jaarcijfers van 2024 dat het in stand houden van de WorldTour de UCI nog altijd veel geld kost.
“De WorldTour kost inderdaad geld, maar dat wil niet zeggen dat de organisatoren geen geld verdienen. De cijfers zijn ook beïnvloed door het koersverschil tussen de Euro en de Zwitserse franc in het afgelopen jaar. Maar het klopt dat de WorldTour voor de UCI nog altijd niet winstgevend is. De UCI investeert hier ook al jaren bewust in omdat hier voor ploegen, renners en organisatoren de business van het wielrennen plaats vindt.”
En de Hammer Series dan?quote:Op zondag 6 juli 2025 13:26 schreef wimderon het volgende:
“Het andere belangrijke punt is dat de teams niet organisator van wedstrijden of een wedstrijdenreeks kunnen zijn. Die combinatie mag niet volgens de UCI-regels. En dat is ook iets wat wij niet willen.”
Altijd tegen mijquote:Op maandag 7 juli 2025 14:51 schreef Szura het volgende:
Ach Rune
https://sporza.be/nl/2025(...)nrijk~1751886981396/
Hoe kom je er in vredesnaam bij dat het budget van Visma ruim onder de 40 miljoen ligt?quote:Op maandag 7 juli 2025 17:03 schreef wimderon het volgende:
Decathlon(zonder Ag2r maar met nog niet bekende nieuwe partner) gaat volgend jaar naar 40 miljoen en gaat dus ook ruim voorbij Visma.
Hoe kom je er in vredesnaam bij dat dat niet zo is?quote:Op maandag 7 juli 2025 17:18 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Hoe kom je er in vredesnaam bij dat het budget van Visma ruim onder de 40 miljoen ligt?
Het gemiddelde budget in de WT is al flink boven de 30M inmiddels. Visma zit na de miljoeneninjecties van Rabobank, Skil en Nike eerder richting de 55-60M.quote:Op maandag 7 juli 2025 17:19 schreef wimderon het volgende:
[..]
Hoe kom je er in vredesnaam bij dat dat niet zo is?
Daar geloof ik precies 0,0 van.quote:Op maandag 7 juli 2025 17:22 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Het gemiddelde budget in de WT is al flink boven de 30M inmiddels. Visma zit na de miljoeneninjecties van Rabobank, Skil en Nike eerder richting de 55-60M.
quote:Op maandag 7 juli 2025 17:22 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Het gemiddelde budget in de WT is al flink boven de 30M inmiddels. Visma zit na de miljoeneninjecties van Rabobank, Skil en Nike eerder richting de 55-60M.
Om het dan maar even objectief te houden, volgens de officiele UCI-cijfers is het gemiddelde WT-budget voor 2025 32 miljoen.quote:
Is dat inclusief of exclusief materiaalsponsoring?quote:Op maandag 7 juli 2025 17:33 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
[..]
Om het dan maar even objectief te houden, volgens de officiele UCI-cijfers is het gemiddelde WT-budget voor 2025 32 miljoen.
Budget Visma zal toch eerder 50m dan minder dan 40m zijn?quote:Op maandag 7 juli 2025 17:03 schreef wimderon het volgende:
Decathlon(zonder Ag2r maar met nog niet bekende nieuwe partner) gaat volgend jaar naar 40 miljoen en gaat dus ook ruim voorbij Visma.
Dat is de prijs voor consumenten.quote:Op maandag 7 juli 2025 19:38 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Is dat inclusief of exclusief materiaalsponsoring?
Met de gemiddelde WT fiets inmiddels op 11-12k¤
Ja true, maar ik ben benieuwd op welke waarde de hele set fietsen, wielen, mechanica, kleding, etc. wordt ingeschaald in dat budget.quote:
Ik denk van niet. Maar goed, daar komen we zonder bron toch niet uit als Plugge die zegt dat ze al jaren het vijfde/zesde budget hebben niet telt.quote:Op maandag 7 juli 2025 20:54 schreef Halcon het volgende:
[..]
Budget Visma zal toch eerder 50m dan minder dan 40m zijn?
Dat ze nu het vijfde budget hebben, geloof ik wel. Dat dat al jaren zo is, vraag ik me af. Ik denk dat ze een tijd na UAE en INEOS het derde team zijn geweest qua budget. Inmiddels zullen Lidl-Trek en Red Bull ook wel meer te makken hebben. Ik denk dat het duidelijk is dat in elk geval UAE, Lidl-Trek en Red Bull meer te besteden hebben.quote:Op maandag 7 juli 2025 21:45 schreef wimderon het volgende:
[..]
Ik denk van niet. Maar goed, daar komen we zonder bron toch niet uit als Plugge die zegt dat ze al jaren het vijfde/zesde budget hebben niet telt.
Jammer voor hem dat ploegen geen punten meer kunnen kopenquote:Op dinsdag 8 juli 2025 10:28 schreef Halcon het volgende:
[..]
Geen idee eigenlijk. Hij zat bij Bingoal, wel beetje afvoerputje van de Pro Tour.
#57 !quote:
Dat is wel wat veel, met ook nog een sprintkans voor Salby voor de boeg.quote:Op woensdag 9 juli 2025 15:05 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Moet Covi wel 4 teamgenoten voorbijstreven
Gelukkig beginnen ze laagquote:
Weer een koers verpest, hoera.quote:Op donderdag 10 juli 2025 11:26 schreef Pistolero het volgende:
Pogacar dus definitief naar de Vuelta.
Ach, ons.
Hele voorjaar iedereen kapotschroeien, even de Tour + 10 etappes winnen, vervolgens als training dat kunstje herhalen in de Vuelta en als klap op de vuurpijl even een regenboogtrui ophalen in Rwanda.quote:Op donderdag 10 juli 2025 11:50 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Weer een koers verpest, hoera.
En weer fris als een hoentje in Lombardije, vergeet dat niet. Overigens verwacht ik een dubbel in Rwanda.quote:Op donderdag 10 juli 2025 11:59 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Hele voorjaar iedereen kapotschroeien, even de Tour + 10 etappes winnen, vervolgens als training dat kunstje herhalen in de Vuelta en als klap op de vuurpijl even een regenboogtrui ophalen in Rwanda.
Moet kunnen allemaal.
en wat is nou je punt, want gisteren zei je nog dat niemand hier denkt dat enkel UAE/Pogacar aan de doping zit. Dus ben je dan boos omdat die beter is dan de rest of omdat die beter zou doperen dan de rest?quote:Op donderdag 10 juli 2025 11:59 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Hele voorjaar iedereen kapotschroeien, even de Tour + 10 etappes winnen, vervolgens als training dat kunstje herhalen in de Vuelta en als klap op de vuurpijl even een regenboogtrui ophalen in Rwanda.
Moet kunnen allemaal.
Er is hier en in TDF door de jaren heen al een miljoenmiljard keer uitgelegd wat precies het probleem is met Pogacar en UAE en waarom ze mijlenver boven de rest staan qua kwaadaardigheid.quote:Op donderdag 10 juli 2025 12:15 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
en wat is nou je punt, want gisteren zei je nog dat niemand hier denkt dat enkel UAE/Pogacar aan de doping zit. Dus ben je dan boos omdat die beter is dan de rest of omdat die beter zou doperen dan de rest?
UAE die openlijk de RSF steunt voor bloedgeld uit de mijnen van Sudan:quote:Op donderdag 10 juli 2025 12:15 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
en wat is nou je punt, want gisteren zei je nog dat niemand hier denkt dat enkel UAE/Pogacar aan de doping zit. Dus ben je dan boos omdat die beter is dan de rest of omdat die beter zou doperen dan de rest?
https://www.reuters.com/w(...)ysts-say-2025-01-28/quote:He said gold was likely to make its way to Dubai via Rwanda and possibly Kenya.
In 2023, UAE declared importing about $885 million in gold from Rwanda, a 75% jump from the previous five-year average, according to a Reuters analysis of UN Comtrade data. Rwanda is not a major gold producer.
In addition to exerting administrative control over Rubaya, M23 has also created a monopoly for the export of coltan to Rwanda from the nearby Bibatama mine, UN experts said in a December report. The mine is one of the world’s largest deposits of coltan, used in cellphones and laptops.
quote:Sven Vanthourenhout, de 44-jarige ex-bondscoach, is volgens onze info rond met Red Bull-BORA-hansgrohe voor een samenwerking als deels ploegleider en deels aansturing van het sportieve beleid. Zijn komst maakt deel uit van een rebranding van de Duitse ploeg, die blijft flirten met Remco Evenepoel.
Ach, ach, ach, ach, ach.quote:
DENK jij niet dat het een belachelijk groot succes gaat worden?quote:Op donderdag 10 juli 2025 16:14 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Ach, ach, ach, ach, ach.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
En dat allemaal omdat ze nu in de Ronde van Oostenrijk Tirol KTM, de Tettema Rockets en zo naar huis fietsen?quote:Op donderdag 10 juli 2025 12:15 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Er zijn 3 dingen tegelijk aan de hand:quote:Op donderdag 10 juli 2025 12:15 schreef Wienerschnitzels het volgende:
[..]
Overigens vind ik dit bijna een grotere middelvinger naar het wielrennen dan Pogacar die iedereen naar huis fietst. Ze hebben weinig te winnen in zo'n kleine koers, maar ze gaan met wat C-garnituur ernaartoe en domineren alsnog.quote:Op donderdag 10 juli 2025 18:31 schreef Halcon het volgende:
[..]
En dat allemaal omdat ze nu in de Ronde van Oostenrijk Tirol KTM, de Tettema Rockets en zo naar huis fietsen?
De ploeg is veel te sterk, maar wat kun je daar tegen doen? Geld bepaalt.quote:Op donderdag 10 juli 2025 18:55 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Overigens vind ik dit bijna een grotere middelvinger naar het wielrennen dan Pogacar die iedereen naar huis fietst. Ze hebben weinig te winnen in zo'n kleine koers, maar ze gaan met wat C-garnituur ernaartoe en domineren alsnog.
quote:Hij is nochtans levenslang geschorst: hoe de wielerwereld Lance Armstrong (en Johan Bruyneel) opnieuw in de armen lijkt te sluiten
Actieve renners die opduiken in z’n podcast, uitzendtijd op een van de grootste televisienetwerken van de Verenigde Staten én sponsor van een ploeg die binnen de vijf jaar de Tour de France wil rijden: wordt Lance Amstrong (53) dertien jaar na z’n levenslange schorsing opnieuw aanvaard in de wielersport?
Even ter opfrissing: Armstrong kreeg in 2012 een levenslange schorsing opgelegd nadat een rapport van het USADA (United States Anti-Doping Agency) hem schuldig bevond aan het jarenlang nemen van verboden producten tijdens zijn wielercarrière - iets wat hij uiteindelijk ook zou toegeven. USADA noemde Armstrong de leider van “het meest geavanceerde, professionele en succesvolle dopingprogramma dat de sport ooit heeft gekend”. Ook Johan Bruyneel, bij US Postal en Discovery Channel ploegleider en vertrouwenspersoon van Armstrong, werd uiteindelijk levenslang geschorst. Beiden werden beschouwd als paria’s van de sport.
Iets waar overigens niet iedereen het mee eens was. Zoals Bruyneel in het verleden zelf aanhaalde waren ze volgens sommigen ‘kinderen van hun tijd’ en heerste er in die periode nu eenmaal een dopingcultuur in het wielrennen. Dat er in het huidige wielrennen nog steeds heel wat mensen rondlopen, ook bij de topploegen, die hebben toegegeven tijdens hun actieve carrière doping te hebben gebruikt, versterkt die argumentatie.
Anderzijds was er het kamp dat de schorsing wel terecht vond wegens het gedrag van Armstrong destijds. “Armstrong heeft zich niet al te mooi gedragen door mensen onder druk te zetten om ook doping te gebruiken. Dat is mijns inziens nóg erger dan het zelf doen. Mensen die geen doping nemen uit het team gooien, viseren en de sloot inrijden, dat is crapuleus. Ook daar is weinig schuldbekentenis voor gekomen”, zo uitte de bekende dopingjager Peter Van Eenoo z’n frustraties toen Armstrong in 2018 door Wouter Vandenhaute werd uitgenodigd om enkele dagen voor de Ronde van Vlaanderen een lezing te geven. Ook de UCI kantte zich tegen dat plan. Armstrong zou uiteindelijk ‘wegens persoonlijke redenen’ moeten afzeggen.
Om maar te zeggen hoe velen jarenlang zo weinig mogelijk te maken wilden hebben met Armstrong en Bruyneel. Zal dat in de toekomst ook zo blijven – of sterker nog: is de rehabilitatie al stilaan ingezet?
Sinds de Tour de France van 2017 fileert Armstrong in zijn podcast TheMOVE de koers, samen met mede-eigenaar van de podcast en ex-ploegmaat George Hincapie en regelmatig ook Johan Bruyneel. Maar vorig jaar maakten ook actieve renners als Mark Cavendish en Matteo Jorgenson – weliswaar telefonisch – tijdens de Tour de France hun opwachting in de podcast. Een teken dat Armstrong toch iets minder als persona non grata wordt beschouwd dan pakweg tien jaar geleden. Het feit dat de podcast van de Amerikaan - met Bradley Wiggins als gast - na elke etappe van deze Tour de France te zien is op Peacock, een streamingdienst van de bekende Amerikaanse zender NBC, lijkt ook in die richting te wijzen.
Sponsor van nieuwe Amerikaanse ploeg
Het is ook via die podcast dat Armstrong zijn weg naar het profpeloton terug heeft gevonden. Hincapie lanceert in 2026 een nieuwe Amerikaanse wielerploeg, genaamd Modern Adventure Pro Cycling, met de bedoeling om binnen de vijf jaar aan de start van de Tour de France te staan. Staat als een van de sponsors van het team op de uitrusting: TheMOVE. “Als sponsor versterkt TheMOVE ons team met analyses van wereldklasse, doordacht leiderschap en een gemeenschap van zeer betrokken fans. Zo wordt elke race een gezamenlijke reis vol strategie, passie en ontdekkingen op en naast de weg”, zo staat te lezen op de website van het nieuwe team. Zo lijkt het toch alsof Armstrong een zekere rol gaat spelen binnen het team, maar dat ontkent Hincapie. “Al zal ik hem af en toe wel om advies vragen.”
Het is maar de vraag of het sponsorschap van TheMOVE eigenlijk wel mag, gezien Armstrongs levenslange schorsing uit de wielersport. De USADA liet aan het magazine Cycling Weekly weten dat de kwestie momenteel buiten de bevoegdheid van de UCI en dus de WADA (Wereld Anti-Doping Agentschap) valt, maar dat dat kan veranderen eens het team een UCI-licentie aanvraagt voor komend seizoen. Hincapie heeft alvast laten weten dat hij ‘volledig transparant is om aan alle eisen van de UCI te voldoen.’
Tot slot nog één ding: Johan Bruyneel zal binnenkort voor het eerst sinds z’n levenslange schorsing opnieuw op de openbare omroep te zien zijn. Bruyneel schuift op donderdag 17 juli aan bij Vive le Vélo. Ook voor hem een eerste stap richting rehabilitatie in de koers?
Hij wint nu wel!quote:Op donderdag 10 juli 2025 11:55 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Henok
Weergaloze stuurklop wel.
Henokquote:
Motorrijders kunnen niet sturen.quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:43 schreef franklop het volgende:
Aleix Espargaró gevallen en abandon in Oostenrijk
Probeerde hij plat door de bochten te gaan?quote:Op vrijdag 11 juli 2025 13:43 schreef franklop het volgende:
Aleix Espargaró gevallen en abandon in Oostenrijk
Moest een longlap doen, ging niet helemaal goedquote:Op vrijdag 11 juli 2025 15:27 schreef hhh38 het volgende:
[..]
Probeerde hij plat door de bochten te gaan?
quote:De architect achter Astana’s wederopstanding is een Griek met een Lommelse link: “Slim datagebruik is onze sleutel tot succes”
Voor de start van het seizoen prijkte XDS-Astana op een 21ste plaats in de UCI ranking. Onvoldoende om de WorldTeam-status veilig te stellen. Maar kijk, een half jaar verder staat het team van Vinokourov boven de rode streep. Met dank aan een Griekse architect… met een stevige Lommelse link.
“If you’re friends with Jogan, than you’re friends with me”. Met die woorden begroet Vasilis Anastopoulos ons aan de ploegbus van Astana. Jogan is Johan Vansummeren, onze huisanalist sinds jaar en dag. “Stap aan boord, dan zal ik een espresso voor je zetten”, zet de 49-jarige Griek zijn woorden onmiddellijk kracht bij.
In het derde seizoen van Netflix’ ‘Tour de France: au coeur du peloton’ is Anastopoulos een opvallende verschijning in de aflevering die Cavendish’ recordzege belicht. De minzame Griek zat dan ook achter de tekentafel bij ‘Project 35’, het grote plan dat Astana-Qazaqstan bedacht om Mark Cavendish aan zijn zo gegeerde Tourrecord van 35 ritzeges te helpen. De ploeg zette alles in wat het kon. Een nieuwe sprinttrein, peperdure sokken of mecaniciens die tot laat op de avond aan zijn fiets moesten sleutelen: niets was te veel.
Anastopoulos: “De data-analist, die ik met eigen middelen had aangetrokken, was misschien nog de grootste gamechanger. Hij verschafte me inzichten in wat nog beter kon, hoe we moesten bijstellen, noem maar op. Al werd het in de maand maart wel even spannend toen Mark in rit vijf van Tirreno-Adriatico buiten tijd arriveerde vanwege een fikse verkoudheid. Toen moesten we even de rust bewaren en het vertrouwen bewaren in het plan. Om Mark en mijn eigen job te bewaren, heb ik hem begin april naar Griekenland gebracht. Uiteindelijk is hij bij mij gebleven tot de start van de Tour.”
“De basis werd in Griekenland gelegd en na iedere rittenkoers keerde hij terug om in alle anonimiteit verder te werken. Wielrennen is geen populaire sport in Griekenland, dus kon hij relaxed en zonder druk zijn trainingen afwerken. Selfies? Had hij nauwelijks last van. In België of Italië was dat niet waar geweest. Gedurende die vier maanden heb ik meer tijd doorgebracht met Cav dan met mijn vrouw (lacht). De maandag voor de Tourstart ging ik een laatste keer door mijn data en zei ik tegen Mark: ‘Ik zie dat je klaar bent. Jij gaat een rit winnen. Honderd procent!”
Gedaanteverwisseling
Nu Cavendish de racefiets aan de wilgen heeft gehangen, heeft Anastopoulos de handen vrij om het gehele Astana-team naar een hoger plan te tillen. En dat is eraan te merken. XDS-Astana steeg van rang 21 naar een veilige 17de plaats in amper een half jaar tijd. Dankzij de meer dan 10.500 vergaarde UCI-punten prijkt de formatie van Vinokourov nu op plaats vier, als je enkel de punten van 2025 in rekening zou brengen.
“Vorig jaar haalde Vinokourov me binnen als head of performance. Maar eigenlijk lag de nadruk op het trainen van Cav”, verklaart Anastopoulos. “Dit jaar begeleid ik tien renners binnen het team. In 2024 kende ik bijna niemand. En al zeker niet de Kazakken. De meesten onder hen voldeden niet op World Tour-niveau. Maar geen erg, de nadruk lag vooral op ‘Project 35’. Een doel dat we bereikten, maar het bracht ons slechts 200 punten op. Niet de 5.000 die we nodig hadden om uit de gevarenzone te blijven.”
Dus gooide het team het afgelopen winter over een andere boeg. Op voorspraak van de Griek.
“We namen afscheid van talloze Kazakse renners en tekenden vele nieuwe gezichten, die vooral goed zijn in het eendagswerk. Daarnaast kwam mijn vertrouwde data-analist in vaste dienst van de ploeg. Hij bestudeerde nauwgezet welke races de ploeg moest rijden om zoveel mogelijk punten te verzamelen. Zo kwam aan het licht dat een deelname aan bijvoorbeeld de Ronde van Hongarije meer kans op puntengewin bood dan een sterk bezette Ruta del Sol.”
“Ook stelden we mixteams van profs en beloften samen. In de Griekse Tour of Hellas en de Chinese Tour of Hainan kenden we daarmee succes. De beloften moesten werken terwijl de één à twee profs voor de rit- of eindzeges moesten zorgen. Dat gehele plan lag al in de maand november klaar. Met als gevolg dat in december iedere renner zijn wedstrijdschema kende en wist waar van hem wat verwacht werd. Bovendien hielden we rekening met de individuele sterktes en zwaktes. Neem een renner als Scaroni. Hij heeft moeite met presteren bij warm weer. Een selectie voor de Tour Down Under of Tour de France heeft dan geen enkele zin. Dus houden we hem na een sterk voorjaar in de wachtkamer om in de herfst opnieuw te schitteren.”
Volgens de regels
Kortom, nood brak wet. Dit om de WorldTeam-status veilig te stellen. “De UCI-regels zijn nu eenmaal zo, dus moeten we ons eraan houden. Dat zoiets ten koste gaat van overwinningen in belangrijke koersen, moeten we erbij nemen”, haalt Anastopulos de schouders op.
“In de Classica Valenciana eindigden we tweede, zesde en zevende. Ik kreeg onmiddellijk een bericht van een collega uit mijn vorig team Soudal Quick-Step. ‘Wat is dit voor een tactiek? Was je niet beter voor winst gegaan?’ Ik heb ‘m geantwoord: ‘We volgen louter het UCI-reglement. En dit brengt ons meer punten op.’ Onze nieuwe hoofdsponsor (de Chinese fietsconstructeur XDS, red.) liet onmiddellijk blijken dat in de WorldTour blijven hun ambitie was.”
In 2024 lag de nadruk op ‘Project 35’. Een doel dat we bereikten, maar het bracht ons slechts 200 punten op. Niet de 5.000 die we nodig hadden om uit de gevarenzone te blijven
Lommelse connectie
So far, so good. Anastopoulos en Astana bewegen zich ontspannen doorheen deze Tour. Dus kunnen we dieper ingaan op zijn persoonlijke connectie met twee Lommelaren.
“Daarvoor moeten we teruggaan naar 2012”, lacht de aimabele Griek. “Dat jaar begon ik Thomas Dekker te trainen. Ik verwachtte hem in Kalamata, op de Peloponnesos, voor een trainingskamp. Johan, zijn teammaat bij Garmin-Sharp, vroeg of hij Thomas mocht vergezellen. Anders moest hij toch maar alleen trainen. Na dat kamp zijn we contact blijven houden. De daaropvolgende winter begon onze samenwerking die zou duren tot het einde van zijn carrière. Met name het seizoen 2014 startte voortvarend. Met een tiende plaats in Kuurne. In de Ronde van Vlaanderen botste Johan echter met een toeschouwster. Jammer, want hij was klaar voor alweer een sterke Parijs-Roubaix. Dubbel jammer is dat Johan nadien nooit meer dezelfde renner is geworden. Twee jaar later moest hij noodgedwongen stoppen vanwege hartproblemen.”
Anastopoulos bracht Vansummeren wel de liefde voor Griekenland bij.
“Johan startte na zijn carrière met fietsvakanties vanuit Loutraki”, knikt Vasilis. “Maar hij had de pech dat de coronapandemie roet in zijn ondernemerschap strooide. Loutraki zal ook die andere Lommelaar, Jordi Meeus, wel iets zeggen. In mijn tijd als trainer bij SEG Racing Academy was hij één van mijn ‘babies’, zoals ik die generatie bestempelde. Fabio Jakobsen, Edoardo Affini, Cees Bol, Stephen Williams, Alberto Dainese, Thymen Arensman, Kaden Groves en Daan Hoole maakten daar allen deel van uit.”
“Toen Jordi aansloot bij SEG was hij een ‘okay’-renner, niet exceptioneel goed. Dainese en Groves waren sneller, dus lieten we Jordi de rol van lead-out voor zijn rekening nemen. Een rol die hem veel bijbracht. Hoe hij door een peloton moest bewegen. Hoe en wanneer hij een sprint aanging. Dat was een goede leerschool. Vervolgens werkten we aan Jordi’s volume. Zijn motor moest uitgebouwd worden. Altijd volgens hetzelfde procedé: fysiek werk gekoppeld aan details die aandacht vragen volgens een door mij gemaakte karakterstudie. Met Jordi heb ik dus niet anders gewerkt dan met Cavendish.”
Afgelopen en 325 punten erbij voor de klassementenquote:Op zaterdag 12 juli 2025 10:57 schreef Idisrom het volgende:
Astana haalt nu wel punten op in de Tour van Qinghai.
Bijzonder dat Landa dan al weer terug is. Hoe lang heeft die man uiteindelijk plat gelegen?quote:Op maandag 21 juli 2025 15:27 schreef Marcoss het volgende:
Landa terug in koers in Burgos
En Jorgenson rijdt na de Tour ook de Vuelta
Dus Pogi zien we ook in Spanje!quote:Op maandag 21 juli 2025 15:27 schreef Marcoss het volgende:
Landa terug in koers in Burgos
En Jorgenson rijdt na de Tour ook de Vuelta
Yesquote:Op maandag 21 juli 2025 16:16 schreef Pino112 het volgende:
UAE op weg naar nummer wat is het @:franklop ? 66?
Dat was wel echt een sprintersploeg. Cavendish, Greipel en een hele goede Boasson Hagen.quote:Op maandag 21 juli 2025 16:28 schreef franklop het volgende:
Recordhouder HTC (85) kwam pas op 5 augustus 2009 op 65.
Die tip van Sebas komt er niet helemaal uit.quote:Op maandag 21 juli 2025 18:45 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Volgens mij zijn eerste echte uitslag. Mocht ook wel een keer als ie nog prof wil blijven.
- Een WK wielrennen Israëlische ploeg in Rwanda Frankrijk, terwijl in Oost-Congo Gaza lichamen op de grond vallen?quote:Op dinsdag 22 juli 2025 19:46 schreef AllesKaputt het volgende:
https://www.demorgen.be/m(...)ond-vallen~bba8d2f4/
O.a. Thijs Z. vinden het ECHT niet kunnen dat WK!!
Ik word hier zo ontzettend moe van.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 19:46 schreef AllesKaputt het volgende:
https://www.demorgen.be/m(...)ond-vallen~bba8d2f4/
O.a. Thijs Z. vinden het ECHT niet kunnen dat WK!!
Dit is ook gewoon een aantoonbare leugen, het conflict in Congo is verschrikkelijk complex. Noem mij een gebied op aarde waar er een stuk of 200 rebellengroepen actief zijn, allen met hun eigen belangen.quote:Dit is geen vage geopolitieke kwestie of grijs gebied, maar een oorlog met duidelijke daders, opdrachtgevers en miljoenen slachtoffers.
Eerst maar de Vuelta of Giro inderdaad. En zelfs dat is op zijn 19e al vroeg.quote:Op dinsdag 22 juli 2025 19:52 schreef H.Vviv het volgende:
Seyries hint al op deelname aan Tour 2026 voor Seixas. Dat lijkt mij wel erg vroeg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |