abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 juli 2025 @ 18:55:37 #226
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_218178176
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 18:31 schreef Halcon het volgende:

[..]
En dat allemaal omdat ze nu in de Ronde van Oostenrijk Tirol KTM, de Tettema Rockets en zo naar huis fietsen?
Overigens vind ik dit bijna een grotere middelvinger naar het wielrennen dan Pogacar die iedereen naar huis fietst. Ze hebben weinig te winnen in zo'n kleine koers, maar ze gaan met wat C-garnituur ernaartoe en domineren alsnog.
pi_218179570
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 18:55 schreef hhh38 het volgende:

[..]
Overigens vind ik dit bijna een grotere middelvinger naar het wielrennen dan Pogacar die iedereen naar huis fietst. Ze hebben weinig te winnen in zo'n kleine koers, maar ze gaan met wat C-garnituur ernaartoe en domineren alsnog.
De ploeg is veel te sterk, maar wat kun je daar tegen doen? Geld bepaalt.
pi_218179908
quote:
Hij is nochtans levenslang geschorst: hoe de wielerwereld Lance Armstrong (en Johan Bruyneel) opnieuw in de armen lijkt te sluiten

Actieve renners die opduiken in z’n podcast, uitzendtijd op een van de grootste televisienetwerken van de Verenigde Staten én sponsor van een ploeg die binnen de vijf jaar de Tour de France wil rijden: wordt Lance Amstrong (53) dertien jaar na z’n levenslange schorsing opnieuw aanvaard in de wielersport?

Even ter opfrissing: Armstrong kreeg in 2012 een levenslange schorsing opgelegd nadat een rapport van het USADA (United States Anti-Doping Agency) hem schuldig bevond aan het jarenlang nemen van verboden producten tijdens zijn wielercarrière - iets wat hij uiteindelijk ook zou toegeven. USADA noemde Armstrong de leider van “het meest geavanceerde, professionele en succesvolle dopingprogramma dat de sport ooit heeft gekend”. Ook Johan Bruyneel, bij US Postal en Discovery Channel ploegleider en vertrouwenspersoon van Armstrong, werd uiteindelijk levenslang geschorst. Beiden werden beschouwd als paria’s van de sport.

Iets waar overigens niet iedereen het mee eens was. Zoals Bruyneel in het verleden zelf aanhaalde waren ze volgens sommigen ‘kinderen van hun tijd’ en heerste er in die periode nu eenmaal een dopingcultuur in het wielrennen. Dat er in het huidige wielrennen nog steeds heel wat mensen rondlopen, ook bij de topploegen, die hebben toegegeven tijdens hun actieve carrière doping te hebben gebruikt, versterkt die argumentatie.

Anderzijds was er het kamp dat de schorsing wel terecht vond wegens het gedrag van Armstrong destijds. “Armstrong heeft zich niet al te mooi gedragen door mensen onder druk te zetten om ook doping te gebruiken. Dat is mijns inziens nóg erger dan het zelf doen. Mensen die geen doping nemen uit het team gooien, viseren en de sloot inrijden, dat is crapuleus. Ook daar is weinig schuldbekentenis voor gekomen”, zo uitte de bekende dopingjager Peter Van Eenoo z’n frustraties toen Armstrong in 2018 door Wouter Vandenhaute werd uitgenodigd om enkele dagen voor de Ronde van Vlaanderen een lezing te geven. Ook de UCI kantte zich tegen dat plan. Armstrong zou uiteindelijk ‘wegens persoonlijke redenen’ moeten afzeggen.

Om maar te zeggen hoe velen jarenlang zo weinig mogelijk te maken wilden hebben met Armstrong en Bruyneel. Zal dat in de toekomst ook zo blijven – of sterker nog: is de rehabilitatie al stilaan ingezet?

Sinds de Tour de France van 2017 fileert Armstrong in zijn podcast TheMOVE de koers, samen met mede-eigenaar van de podcast en ex-ploegmaat George Hincapie en regelmatig ook Johan Bruyneel. Maar vorig jaar maakten ook actieve renners als Mark Cavendish en Matteo Jorgenson – weliswaar telefonisch – tijdens de Tour de France hun opwachting in de podcast. Een teken dat Armstrong toch iets minder als persona non grata wordt beschouwd dan pakweg tien jaar geleden. Het feit dat de podcast van de Amerikaan - met Bradley Wiggins als gast - na elke etappe van deze Tour de France te zien is op Peacock, een streamingdienst van de bekende Amerikaanse zender NBC, lijkt ook in die richting te wijzen.

Sponsor van nieuwe Amerikaanse ploeg
Het is ook via die podcast dat Armstrong zijn weg naar het profpeloton terug heeft gevonden. Hincapie lanceert in 2026 een nieuwe Amerikaanse wielerploeg, genaamd Modern Adventure Pro Cycling, met de bedoeling om binnen de vijf jaar aan de start van de Tour de France te staan. Staat als een van de sponsors van het team op de uitrusting: TheMOVE. “Als sponsor versterkt TheMOVE ons team met analyses van wereldklasse, doordacht leiderschap en een gemeenschap van zeer betrokken fans. Zo wordt elke race een gezamenlijke reis vol strategie, passie en ontdekkingen op en naast de weg”, zo staat te lezen op de website van het nieuwe team. Zo lijkt het toch alsof Armstrong een zekere rol gaat spelen binnen het team, maar dat ontkent Hincapie. “Al zal ik hem af en toe wel om advies vragen.”

Het is maar de vraag of het sponsorschap van TheMOVE eigenlijk wel mag, gezien Armstrongs levenslange schorsing uit de wielersport. De USADA liet aan het magazine Cycling Weekly weten dat de kwestie momenteel buiten de bevoegdheid van de UCI en dus de WADA (Wereld Anti-Doping Agentschap) valt, maar dat dat kan veranderen eens het team een UCI-licentie aanvraagt voor komend seizoen. Hincapie heeft alvast laten weten dat hij ‘volledig transparant is om aan alle eisen van de UCI te voldoen.’

Tot slot nog één ding: Johan Bruyneel zal binnenkort voor het eerst sinds z’n levenslange schorsing opnieuw op de openbare omroep te zien zijn. Bruyneel schuift op donderdag 17 juli aan bij Vive le Vélo. Ook voor hem een eerste stap richting rehabilitatie in de koers?
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 11 juli 2025 @ 08:26:29 #229
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_218181980
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2025 11:55 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Henok ;(

Weergaloze stuurklop wel.
Hij wint nu wel!
pi_218182443
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 08:26 schreef Pino112 het volgende:

[..]
Hij wint nu wel!
232km ook, wat een afstanden voor zo'n flutkoers :D
Demain, on roule
  Moderator vrijdag 11 juli 2025 @ 12:23:28 #231
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_218183713
quote:
14s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 08:26 schreef Pino112 het volgende:

[..]
Hij wint nu wel!
Henok _O_

Als we het hele jaar in Qinghai Lake zouden rijden was hij een van de beste renners ooit.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 13:43:55 #232
194695 franklop
Fran knock
pi_218184362
Aleix Espargaró gevallen en abandon in Oostenrijk
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  Moderator vrijdag 11 juli 2025 @ 15:02:47 #233
362868 crew  Slobeend
of all places
  vrijdag 11 juli 2025 @ 15:07:22 #234
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_218185039
Bommen op UAE.
Put these foolish ambitions to rest.
  vrijdag 11 juli 2025 @ 15:10:24 #235
194695 franklop
Fran knock
pi_218185052
#59 !

Dat was vorig jaar de Prueba Villafranca - Ordiziako Klasika op 25 juli.

Nummer 60 viel toen een dag later. Vermoed dat het nu anders zal zijn
pi_218185054
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 15:02 schreef Slobeend het volgende:
August op weg naar.
Ja, jammer.

Sterf, UAE.
  Redactie Sport / Supervogel vrijdag 11 juli 2025 @ 15:14:40 #237
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_218185079
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 13:43 schreef franklop het volgende:
Motorrijders kunnen niet sturen.
pi_218185106
Morgen wel een zware rit zeg, met twee keer de Kühtai, een van de (veel te) weinige beklimmingen die ik zelf gedaan heb.
Demain, on roule
  vrijdag 11 juli 2025 @ 15:27:14 #239
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_218185153
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 13:43 schreef franklop het volgende:
Probeerde hij plat door de bochten te gaan?
  vrijdag 11 juli 2025 @ 15:28:36 #240
194695 franklop
Fran knock
pi_218185161
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2025 15:27 schreef hhh38 het volgende:

[..]
Probeerde hij plat door de bochten te gaan?
Moest een longlap doen, ging niet helemaal goed
pi_218189917
quote:
De architect achter Astana’s wederopstanding is een Griek met een Lommelse link: “Slim datagebruik is onze sleutel tot succes”

Voor de start van het seizoen prijkte XDS-Astana op een 21ste plaats in de UCI ranking. Onvoldoende om de WorldTeam-status veilig te stellen. Maar kijk, een half jaar verder staat het team van Vinokourov boven de rode streep. Met dank aan een Griekse architect… met een stevige Lommelse link.

“If you’re friends with Jogan, than you’re friends with me”. Met die woorden begroet Vasilis Anastopoulos ons aan de ploegbus van Astana. Jogan is Johan Vansummeren, onze huisanalist sinds jaar en dag. “Stap aan boord, dan zal ik een espresso voor je zetten”, zet de 49-jarige Griek zijn woorden onmiddellijk kracht bij.

In het derde seizoen van Netflix’ ‘Tour de France: au coeur du peloton’ is Anastopoulos een opvallende verschijning in de aflevering die Cavendish’ recordzege belicht. De minzame Griek zat dan ook achter de tekentafel bij ‘Project 35’, het grote plan dat Astana-Qazaqstan bedacht om Mark Cavendish aan zijn zo gegeerde Tourrecord van 35 ritzeges te helpen. De ploeg zette alles in wat het kon. Een nieuwe sprinttrein, peperdure sokken of mecaniciens die tot laat op de avond aan zijn fiets moesten sleutelen: niets was te veel.

Anastopoulos: “De data-analist, die ik met eigen middelen had aangetrokken, was misschien nog de grootste gamechanger. Hij verschafte me inzichten in wat nog beter kon, hoe we moesten bijstellen, noem maar op. Al werd het in de maand maart wel even spannend toen Mark in rit vijf van Tirreno-Adriatico buiten tijd arriveerde vanwege een fikse verkoudheid. Toen moesten we even de rust bewaren en het vertrouwen bewaren in het plan. Om Mark en mijn eigen job te bewaren, heb ik hem begin april naar Griekenland gebracht. Uiteindelijk is hij bij mij gebleven tot de start van de Tour.”

“De basis werd in Griekenland gelegd en na iedere rittenkoers keerde hij terug om in alle anonimiteit verder te werken. Wielrennen is geen populaire sport in Griekenland, dus kon hij relaxed en zonder druk zijn trainingen afwerken. Selfies? Had hij nauwelijks last van. In België of Italië was dat niet waar geweest. Gedurende die vier maanden heb ik meer tijd doorgebracht met Cav dan met mijn vrouw (lacht). De maandag voor de Tourstart ging ik een laatste keer door mijn data en zei ik tegen Mark: ‘Ik zie dat je klaar bent. Jij gaat een rit winnen. Honderd procent!”

Gedaanteverwisseling
Nu Cavendish de racefiets aan de wilgen heeft gehangen, heeft Anastopoulos de handen vrij om het gehele Astana-team naar een hoger plan te tillen. En dat is eraan te merken. XDS-Astana steeg van rang 21 naar een veilige 17de plaats in amper een half jaar tijd. Dankzij de meer dan 10.500 vergaarde UCI-punten prijkt de formatie van Vinokourov nu op plaats vier, als je enkel de punten van 2025 in rekening zou brengen.

“Vorig jaar haalde Vinokourov me binnen als head of performance. Maar eigenlijk lag de nadruk op het trainen van Cav”, verklaart Anastopoulos. “Dit jaar begeleid ik tien renners binnen het team. In 2024 kende ik bijna niemand. En al zeker niet de Kazakken. De meesten onder hen voldeden niet op World Tour-niveau. Maar geen erg, de nadruk lag vooral op ‘Project 35’. Een doel dat we bereikten, maar het bracht ons slechts 200 punten op. Niet de 5.000 die we nodig hadden om uit de gevarenzone te blijven.”

Dus gooide het team het afgelopen winter over een andere boeg. Op voorspraak van de Griek.

“We namen afscheid van talloze Kazakse renners en tekenden vele nieuwe gezichten, die vooral goed zijn in het eendagswerk. Daarnaast kwam mijn vertrouwde data-analist in vaste dienst van de ploeg. Hij bestudeerde nauwgezet welke races de ploeg moest rijden om zoveel mogelijk punten te verzamelen. Zo kwam aan het licht dat een deelname aan bijvoorbeeld de Ronde van Hongarije meer kans op puntengewin bood dan een sterk bezette Ruta del Sol.”

“Ook stelden we mixteams van profs en beloften samen. In de Griekse Tour of Hellas en de Chinese Tour of Hainan kenden we daarmee succes. De beloften moesten werken terwijl de één à twee profs voor de rit- of eindzeges moesten zorgen. Dat gehele plan lag al in de maand november klaar. Met als gevolg dat in december iedere renner zijn wedstrijdschema kende en wist waar van hem wat verwacht werd. Bovendien hielden we rekening met de individuele sterktes en zwaktes. Neem een renner als Scaroni. Hij heeft moeite met presteren bij warm weer. Een selectie voor de Tour Down Under of Tour de France heeft dan geen enkele zin. Dus houden we hem na een sterk voorjaar in de wachtkamer om in de herfst opnieuw te schitteren.”

Volgens de regels
Kortom, nood brak wet. Dit om de WorldTeam-status veilig te stellen. “De UCI-regels zijn nu eenmaal zo, dus moeten we ons eraan houden. Dat zoiets ten koste gaat van overwinningen in belangrijke koersen, moeten we erbij nemen”, haalt Anastopulos de schouders op.

“In de Classica Valenciana eindigden we tweede, zesde en zevende. Ik kreeg onmiddellijk een bericht van een collega uit mijn vorig team Soudal Quick-Step. ‘Wat is dit voor een tactiek? Was je niet beter voor winst gegaan?’ Ik heb ‘m geantwoord: ‘We volgen louter het UCI-reglement. En dit brengt ons meer punten op.’ Onze nieuwe hoofdsponsor (de Chinese fietsconstructeur XDS, red.) liet onmiddellijk blijken dat in de WorldTour blijven hun ambitie was.”

In 2024 lag de nadruk op ‘Project 35’. Een doel dat we bereikten, maar het bracht ons slechts 200 punten op. Niet de 5.000 die we nodig hadden om uit de gevarenzone te blijven

Lommelse connectie
So far, so good. Anastopoulos en Astana bewegen zich ontspannen doorheen deze Tour. Dus kunnen we dieper ingaan op zijn persoonlijke connectie met twee Lommelaren.

“Daarvoor moeten we teruggaan naar 2012”, lacht de aimabele Griek. “Dat jaar begon ik Thomas Dekker te trainen. Ik verwachtte hem in Kalamata, op de Peloponnesos, voor een trainingskamp. Johan, zijn teammaat bij Garmin-Sharp, vroeg of hij Thomas mocht vergezellen. Anders moest hij toch maar alleen trainen. Na dat kamp zijn we contact blijven houden. De daaropvolgende winter begon onze samenwerking die zou duren tot het einde van zijn carrière. Met name het seizoen 2014 startte voortvarend. Met een tiende plaats in Kuurne. In de Ronde van Vlaanderen botste Johan echter met een toeschouwster. Jammer, want hij was klaar voor alweer een sterke Parijs-Roubaix. Dubbel jammer is dat Johan nadien nooit meer dezelfde renner is geworden. Twee jaar later moest hij noodgedwongen stoppen vanwege hartproblemen.”

Anastopoulos bracht Vansummeren wel de liefde voor Griekenland bij.

“Johan startte na zijn carrière met fietsvakanties vanuit Loutraki”, knikt Vasilis. “Maar hij had de pech dat de coronapandemie roet in zijn ondernemerschap strooide. Loutraki zal ook die andere Lommelaar, Jordi Meeus, wel iets zeggen. In mijn tijd als trainer bij SEG Racing Academy was hij één van mijn ‘babies’, zoals ik die generatie bestempelde. Fabio Jakobsen, Edoardo Affini, Cees Bol, Stephen Williams, Alberto Dainese, Thymen Arensman, Kaden Groves en Daan Hoole maakten daar allen deel van uit.”

“Toen Jordi aansloot bij SEG was hij een ‘okay’-renner, niet exceptioneel goed. Dainese en Groves waren sneller, dus lieten we Jordi de rol van lead-out voor zijn rekening nemen. Een rol die hem veel bijbracht. Hoe hij door een peloton moest bewegen. Hoe en wanneer hij een sprint aanging. Dat was een goede leerschool. Vervolgens werkten we aan Jordi’s volume. Zijn motor moest uitgebouwd worden. Altijd volgens hetzelfde procedé: fysiek werk gekoppeld aan details die aandacht vragen volgens een door mij gemaakte karakterstudie. Met Jordi heb ik dus niet anders gewerkt dan met Cavendish.”
  zaterdag 12 juli 2025 @ 07:28:59 #242
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_218190048
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 04:26 schreef wimderon het volgende:

[..]

Dit soort gasten zijn echt zo vermoeiend.
pi_218190845
Astana haalt nu wel punten op in de Tour van Qinghai.
  zaterdag 12 juli 2025 @ 14:34:35 #244
194695 franklop
Fran knock
pi_218192004
#61 ?

#61!
pi_218197668
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 juli 2025 10:57 schreef Idisrom het volgende:
Astana haalt nu wel punten op in de Tour van Qinghai.
Afgelopen en 325 punten erbij voor de klassementen
  zondag 13 juli 2025 @ 09:55:31 #246
194695 franklop
Fran knock
pi_218198179
Op papier lastigste rit voor UAE om te winnen in Oostenrijk.

Benieuwd of het alleen #62 of ook nog #63 wordt
  Moderator zondag 13 juli 2025 @ 12:15:05 #247
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_218199023
Henok _O_
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  zondag 13 juli 2025 @ 14:09:45 #248
194695 franklop
Fran knock
pi_218200246
Het wordt zo te zien geen sweep voor UAE in Oostenrijk
  zondag 13 juli 2025 @ 14:34:35 #249
194695 franklop
Fran knock
pi_218200467
pi_218239110
Lotto en Intermarche praten over een fusie, aldus Sporza.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')