Door meer slachtoffers aan de kant van Israël te maken en dan te gokken op de goedheid van Netanyahu (zo staat hij immers bekend) dat hij veel geeft om mensenlevens?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Timmermans probeert gewoon het aantal slachtoffers aan beide kanten te verminderen.
En weer een valse tegenstellingquote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus preventief een paar atoombommetjes er op? Dan is het snel afgelopen.
Er moeten veel slachtoffers vallen bij de kant waar jij geen partij van bent? Zodat ze het g.v.d. eens afleren om jouw partij zomaar aan te durven vallen? Of is er ook een oplossing mogelijk met zo weinig mogelijk slachtoffers?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:35 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Op een volstrekt onaanvaardbare manier.
Het is 82%. En 56% van de Israëlische joden wil de Israëlische Arabieren het land uitquote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:23 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
80% in Israël die etnisch zuiveren wel goed zou vinden, doe normaal. Is geen enkele bron voor. Compleet idioot om te stellen, je plaatst je nu wel buiten de discussie. Maar het tekent de mentaliteit, dan is het blijkbaar geoorloofd om principieel onschuldige burgerslachtoffers goed te praten. Past in de lijn van het congres. Maar toch gek dat anderen er over vallen![]()
Dit is een uitstekende beschrijving van de logica van Timmermans. Ik weet zeker dat je het niet zo bedoeld heb, maar dit vat het echt prachtig samen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Er moeten veel slachtoffers vallen bij de kant waar jij geen partij van bent? Zodat ze het g.v.d. eens afleren om jouw partij zomaar aan te durven vallen?
Idd. Laat die door Iran gesteunde vijanden van Israël dat land maar eens goed toetakelen, dan leert het wel af om die terreurgroepen en het land dat al die terreurgroepen financiert en van raketten voorziet aan te pakken.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:44 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit is een uitstekende beschrijving van de logica van Timmermans. Ik weet zeker dat je het niet zo bedoeld heb, maar dit vat het echt prachtig samen.
Ja, Timmermans is eerst en vooral een politicus en de verkiezingen komen er weer aan.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:40 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dan had hij dit voordat de strijd los barstte moeten roepen. Dan had ik (en velen met mij) het nog steeds een raar voorstel gevonden overigens, maar de timing is echt heel, heel erg slecht.
En ik heb zo'n vermoeden dat dat niet onbewust is.
Ja ik ben het wel met je eens dat die focus op Netanyahu verkeerd is in hoe hij het brengt. Dat is een gemiste kans. Je kunt het beter aan onze eigen bijdrage aan burgerlijden verminderen koppelen. Dat is in elk geval hoe ik erin sta. Dat onschuldige burgers lijden in conflict Israel, Iran is iets waar Nederland geen enkele verantwoording voor draagt zodra we geen wapens meer leveren.Zo lang we wapens leveren dragen we dus wel bij aan het leed van onschuldige burgers in Gaza en Iran. Ten gunste van burgers in Israel, dat is natuurlijk heel krom.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:41 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Alleen lees en zie je die redenaties overal, maar goed prima dat jij het anders ziet.
Een goede verdediging helpt in je mogelijkheden om goed te kunnen aanvallen, die relatie is niet een politieke en zal ik niet ontkennen. Het is alleen geen enkel politiek argument om dan maar onschuldige burgers als pressiemiddel in te zetten.
En waar ik mijn interpretatie van de motie vandaan haal? Timmermans zelf. Dus als je het amateuristisch vindt moet je bij hem zijn, niet bij mij.
Ja, je moet agressievelingen geen strobreed in de weg gaan leggen, want anders worden ze nog gewelddadiger!quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Door meer slachtoffers aan de kant van Israël te maken en dan te gokken op de goedheid van Netanyahu (zo staat hij immers bekend) dat hij veel geeft om mensenlevens?
Waarschijnlijker is: bij meer Israëlische doden zal Israël nog harder om zich heen gaan slaan en misschien zelfs die kernbom in gaan zetten die ze zouden hebben. Netanyahu gaat echt geen vrede tekenen omdat er Israëli's sterven.
Als dit Timmermans zijn bedoeling is, is hij zijn gevoel voor de buitenlandse zaken volledig kwijtgeraakt.
En dit zegt dat een meerderheid voor vrede is. https://www.bbc.com/news/articles/cp92egdlp3moquote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:40 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Lol? Haaretz is geen bron. https://www.haaretz.com/i(...)22-a9d7-9ef6af930000
[..]
Is een vrij gerespecteerd nieuwsblad. Ik weet dat veel mensen erg naief zijn over de politiek realiteit binnen Israel, dat land is extreem geradicaliseerd. Die Smotrich en Ben Gvir die we gesanctioneerd hebben komen niet in de regering omdat het allemaal PvdA burgers zijn daar he. Kijk dit is precies wat ik bedoel, je kent de situatie niet en je zet me meteen buiten spel want het past niet in hoe je het graag zou zien.
Ik dacht al, dat je het daar wel mee eens zou zijn.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:44 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dit is een uitstekende beschrijving van de logica van Timmermans. Ik weet zeker dat je het niet zo bedoeld heb, maar dit vat het echt prachtig samen.
Wat dus precies het effect er van zou zijn.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:49 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nederland zou niet moeten niet kiezen welke onschuldige burgers meer bescherming genieten.
Nou, beter dan Israël aanmoedigen en wapens geven.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:49 schreef Perrin het volgende:
Zijn insteek is vunzige populistische en moreel afkeurenswaardige spelletjes spelen in plaats van goede voorstellen doen om Nederland beter te maken. Duidelijk.
Probeert “Timmermans gewoon het aantal slachtoffers aan beide kanten te verminderen” of “agressievelingen geen strobreed in de weg te leggen”? Je bent nu heel subtiel het argument aan het verschuiven.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, je moet agressievelingen geen strobreed in de weg gaan leggen, want anders worden ze nog gewelddadiger!
Wat klopt hier niet aan?
Jij wil dus dat Nederland de burgers van Israel boven die van Gaza en Iran plaatste met het handelen? Waarom niet gelijk behandelen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:51 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
En dit zegt dat een meerderheid voor vrede is. https://www.bbc.com/news/articles/cp92egdlp3mo
En ik heb je al vaker gezegd dat er genoeg andere manieren zijn om Israël aan te pakken, maar er wordt bewust gekozene om de kwetsbaarheid van onschuldige burgers in te zetten als politiek wapen. Dat mag jij moreel juist vinden, ik vind het moreel verwerpelijk.
Uit je bron dus 67% van de Israeli's vind niet dat dit een overweging moet zijn. Als de Israeli's zelf niet vinden dat anderen recht op deze overwegingen hebben wie ben ik dan dat te weerspreken.quote:The Israel Democracy Institute (IDI) asked Israelis last month whether the suffering of Gazan civilians should be a factor in their government's decisions on the war. The majority - 67% - said Israel should either ignore it or consider it to a "fairly small extent". Among Jewish Israelis, that rose to more than three-quarters.
We moeten ze wel een strobreed in de weg leggen. Veel zelfs. Sanctioneer ze net als Iran. Maar er is 1 ding dat net niet kan: de Iron Dome die de enige reden is dat Israël niet binnen 2 weken wordt weggevaagd afbreken.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ja, je moet agressievelingen geen strobreed in de weg gaan leggen, want anders worden ze nog gewelddadiger!
Wat klopt hier niet aan?
De Nederlandse regering moedigt Israel niet aan. Alleen Wilders, maar die is weer eens weggerend.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Nou, beter dan Israël aanmoedigen en wapens geven.
Jammer dat jouw partij dat zojuist politiek heeft gemaakt.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:49 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Nederland zou niet moeten niet kiezen welke onschuldige burgers meer bescherming genieten.
"Hoe onaantastbaarder ze zich voelen, hoe harder ze er tegenaan gaan." Dat klinkt heel logisch. Dat zie je ook bij dictators.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:52 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat dus precies het effect er van zou zijn.
Met dat laatste ben ik het met je eens. Maar juist de motie Piri maakt door expliciet onschuldige burgers als drukmiddel in te zetten (Timmermans bevestigd dat) de keuze door wel te bepalen welke burgers meer/minder bescherming genieten.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:49 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja ik ben het wel met je eens dat die focus op Netanyahu verkeerd is in hoe hij het brengt. Dat is een gemiste kans. Je kunt het beter aan onze eigen bijdrage aan burgerlijden verminderen koppelen. Dat is in elk geval hoe ik erin sta. Dat onschuldige burgers lijden in conflict Israel, Iran is iets waar Nederland geen enkele verantwoording voor draagt zodra we geen wapens meer leveren.Zo lang we wapens leveren dragen we dus wel bij aan het leed van onschuldige burgers in Gaza en Iran. Ten gunste van burgers in Israel, dat is natuurlijk heel krom.
Maar het kan toch bijna zon vaart niet lopen dat Israel van dik dominante macht in de regio naar compleet overlopen gaat. Wie gaat ze dan overlopen? Iran blijkt toch opeens haar hele leger verborgen te hebben gehouden? Egypte ziet de kans schoon? Syrie heeft nog niet genoeg gehad van de strijd? Lijkt me een compleet onrealistisch angstbeeld.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
We moeten ze wel een strobreed in de weg leggen. Veel zelfs. Sanctioneer ze net als Iran. Maar er is 1 ding dat net niet kan: de Iron Dome die de enige reden is dat Israël niet binnen 2 weken wordt weggevaagd afbreken.
Het is wel jammer dat de VS de partijen steunt die ik zou aanmerken als agressors. Dan moeten onze sancties dat ook compenseren. De deur moet dan helemaal dicht.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
We moeten ze wel een strobreed in de weg leggen. Veel zelfs. Sanctioneer ze net als Iran. Maar er is 1 ding dat net niet kan: de Iron Dome die de enige reden is dat Israël niet binnen 2 weken wordt weggevaagd afbreken.
Hm. Zo werkt het dus niet. Voor iedere onschuldige burger die je dood, staat er een nieuwe terrorist op. Aan beide kanten.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Jammer dat jouw partij dat zojuist politiek heeft gemaakt.
En wij als Nederland hebben er absoluut baat bij als Iran uitgeschakeld wordt. Weet je, zo simpel is het ook. Nu alle proxies opgeruimd zijn door Israël en Assad gevallen is, is Iran zelf de laatste horde voor vrede in het Midden-Oosten. En het wegvallen van Iran zou ook heel erg goed nieuws zijn voor Oekraïne.
Onlogische redenatie. Ik ben voor net zoveel bescherming van de burger in Gaza als voor Israël. Dat het de internationale gemeenschap niet lukt Gaza te beschermen lijkt mij geen enkele reden dan de bescherming van burger in Israël weg te halen zodat het niveau van bescherming gelijk is.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:53 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Jij wil dus dat Nederland de burgers van Israel boven die van Gaza en Iran plaatste met het handelen? Waarom niet gelijk behandelen.
[..]
Nee wij hebben daar niks aan. Je trapt in hetzelde sprookje als bij Irak. Als Saddam weg is dan gaat het een postief effect hebben. En hetzelfde sprookje als in Afghanistan, als de Taliban weg is zijn ze eigenlijk best progressief. Het gaat juist voor nog veel meer rotzooi zorgen. Elke oorlog in het midden-oosten claimt men dat het dit keer wel de laatste is. Het is een eindeloze geweldsspiraal. De enige goede oplossing hier is zo snel mogelijk het conflict terugschalen naar de onderhandelingstafel. Als het Iraanse regime zo zwak is als beloofd, kegelt de bevolking ze er zelf wel uit als de bommen stoppen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Jammer dat jouw partij dat zojuist politiek heeft gemaakt.
En wij als Nederland hebben er absoluut baat bij als Iran uitgeschakeld wordt. Weet je, zo simpel is het ook. Nu alle proxies opgeruimd zijn door Israël en Assad gevallen is, is Iran zelf de laatste horde voor vrede in het Midden-Oosten. En het wegvallen van Iran zou ook heel erg goed nieuws zijn voor Oekraïne.
In het conflict tussen Israël en Iran is geen, en ik herhaal, geen agressor. Of beiden. Maar niet één. Daar gaat het al helemaal mis bij jou.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:57 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het is wel jammer dat de VS de partijen steunt die ik zou aanmerken als agressors. Dan moeten onze sancties dat ook compenseren. De deur moet dan helemaal dicht.
Dan hadden we nooit wat moeten leveren, de situatie is nu zo geëvolueerd dat het stoppen er van direct onschuldige doden zou betekenen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:55 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
"Hoe onaantastbaarder ze zich voelen, hoe harder ze er tegenaan gaan." Dat klinkt heel logisch. Dat zie je ook bij dictators.
In Syrië lijkt het vooralsnog goed te gaan de laatste tijd, dus daar gaat je theorie.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:59 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hm. Zo werkt het dus niet. Voor iedere onschuldige burger die je dood, staat er een nieuwe terrorist op. Aan beide kanten.
Oftewel, niet echt slim om Israëlische burgers als wisselgeld in te zetten.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:59 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Hm. Zo werkt het dus niet. Voor iedere onschuldige burger die je dood, staat er een nieuwe terrorist op. Aan beide kanten.
Wie heeft het overlopen? Er liggen duizenden, misschien wel tienduizenden, rakketten klaar om op Israël afgeschoten te worden. In Iran, bij Hamas, Hezbollah, in Irak, in Afghanistan, bij de Moslimbroederschap, bij voormalig IS. Het is even de vraag wat Syrië doet, maar kans dat die ook aan zou sluiten. Echt veel met niet-moslims heeft de nieuwe regering iig niet op.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:56 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar het kan toch bijna zon vaart niet lopen dat Israel van dik dominante macht in de regio naar compleet overlopen gaat. Wie gaat ze dan overlopen? Iran blijkt toch opeens haar hele leger verborgen te hebben gehouden? Egypte ziet de kans schoon? Syrie heeft nog niet genoeg gehad van de strijd? Lijkt me een compleet onrealistisch angstbeeld.
Misschien omdat dat het enige is waar we meer dan alleen symbolisch iets aan kunnen doen? Geen woorden, maar daden?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:59 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
En zo is de motie ook niet opgebouwd. Pvdagl zet expliciet in de overweging van de motie het raketschild ter bescherming.
Je wilt zeggen dat onschuldige burgers tot target maken het enige is dat kan?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:01 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Misschien omdat dat het enige is waar we meer dan alleen symbolisch iets aan kunnen doen? Geen woorden, maar daden?
We hebben er niets aan? Wij hebben er alles aan als Iran uitgeschakeld wordt, de levering van drones aan Rusland verbroken wordt en Israël eindelijk niet meer van alle kanten door Iranproxies wordt aangevallen. Het MO is los van die Iranproxies op dit moment heel stabiel in vergelijking met de recente geschiedenis, het is oprecht de laatste horde.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:59 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee wij hebben daar niks aan. Je trapt in hetzelde sprookje als bij Irak. Als Saddam weg is dan gaat het een postief effect hebben. En hetzelfde sprookje als in Afghanistan, als de Taliban weg is zijn ze eigenlijk best progressief. Het gaat juist voor nog veel meer rotzooi zorgen. Elke oorlog in het midden-oosten claimt men dat het dit keer wel de laatste is. Het is een eindeloze geweldsspiraal. De enige goede oplossing hier is zo snel mogelijk het conflict terugschalen naar de onderhandelingstafel. Als het Iraanse regime zo zwak is als beloofd, kegelt de bevolking ze er zelf wel uit als de bommen stoppen.
Ja maar je kan elke sanctie als onschuldige burgers als pressiemiddel inzetten wegzetten. Dat is het idee van sancties, het raakt de mensen en die beinvloeden hun regering. Al jouw ideen raken ook onschuldige burgers. Wat dat betreft snap ik je probleem met de motie steeds minder.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:55 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Met dat laatste ben ik het met je eens. Maar juist de motie Piri maakt door expliciet onschuldige burgers als drukmiddel in te zetten (Timmermans bevestigd dat) de keuze door wel te bepalen welke burgers meer/minder bescherming genieten.
Helaas hebben we niet in de hand wie wel of niet aanvalt. En op dat aanvallen kan je reageren. Dat hier een motie over komt, prima. Kan je nog heel ver ingaan qua sancties op bewegen in Europees grondgebied van de regering, bevriezen tegoeden, economische sancties op Israëlische producten. Van alles is te bedenken. Maar voor dit alles wordt niet gekozen maar wel voor de optie om onschuldige burgers onder druk te zetten.
Israël zo grondig haten dat je aan de kant staat van de moellahs..quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:02 schreef Nattekat het volgende:
[..]
We hebben er niets aan? Wij hebben er alles aan als Iran uitgeschakeld wordt, de levering van drones aan Rusland verbroken wordt en Israël eindelijk niet meer van alle kanten door Iranproxies wordt aangevallen. Het MO is los van die Iranproxies op dit moment heel stabiel in vergelijking met de recente geschiedenis, het is oprecht de laatste horde.
Beter laat dan nooit.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:59 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dan hadden we nooit wat moeten leveren, de situatie is nu zo geëvolueerd dat het stoppen er van direct onschuldige doden zou betekenen.
Als dat je doel is: dien een motie aan waarbij we gaan regelen dat Gaza ook een Iron Dome krijgt. Pleiten voor minder doden ipv voor meer doden. Piri heeft gewoon laten zien dat ze veel meer doden een zeer acceptabele uitkomst vindt.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:04 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
In dit geval zorgt de motie dat de willekeur van ons beleid waar we de ene onschuldige burger boven de andere stellen stopt.
En dat ze heel bewust levens van burgerbevolking inzetten om politieke doelen te bereiken acceptabel vindt.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als dat je doel is: dien een motie aan waarbij we gaan regelen dat Gaza ook een Iron Dome krijgt. Pleiten voor minder doden ipv voor meer doden. Piri heeft gewoon laten zien dat ze veel meer doden een zeer acceptabele uitkomst vindt.
In een oorlog is het doden van de bevolking altijd het belangrijkste pressiemiddel, omdat alle invloed die je uitoefent daar uiteindelijk op uitdraait, als je geen vrede kunt afdwingen. En afgedwongen vredes hebben de neiging opnieuw te exploderen als de partijen maar vies naar elkaar kijken.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:00 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Oftewel, niet echt slim om Israëlische burgers als wisselgeld in te zetten.
Het verbaast me allemaal niet meer. Mensen zijn zo tribaal dat ze een kant ''moeten'' kiezen, ook al is dat geheel niet logisch.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:04 schreef Perrin het volgende:
[..]
Israël zo grondig haten dat je aan de kant staat van de moellahs..
Behalve dat Israël nogal expansionistisch van aard is.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:02 schreef Nattekat het volgende:
[..]
We hebben er niets aan? Wij hebben er alles aan als Iran uitgeschakeld wordt, de levering van drones aan Rusland verbroken wordt en Israël eindelijk niet meer van alle kanten door Iranproxies wordt aangevallen. Het MO is los van die Iranproxies op dit moment heel stabiel in vergelijking met de recente geschiedenis, het is oprecht de laatste horde.
quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:02 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Daar ben ik voor. Dan krijgen we natuurlijk wel mot met de VS.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als dat je doel is: dien een motie aan waarbij we gaan regelen dat Gaza ook een Iron Dome krijgt.
Alsof Israel dat zou toestaanquote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als dat je doel is: dien een motie aan waarbij we gaan regelen dat Gaza ook een Iron Dome krijgt. Pleiten voor minder doden ipv voor meer doden. Piri heeft gewoon laten zien dat ze veel meer doden een zeer acceptabele uitkomst vindt.
Ja, dat wordt het volgende probleem, maar dat is van een dusdanig andere orde dat het heel raar is om als tegenargument te brengen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Behalve dat Israël nogal expansionistisch van aard is.
Lijkt/leek me niet meer dan logisch dat Greta daar niet toegelaten werd.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Alsof Israel dat zou toestaan![]()
![]()
Er mogen niet eens journalisten in of Greta's. Maar dan komt Nederland, we gaan voor miljarden een raketschild bouwen in Gaza
![]()
![]()
Volgens jou was de motie een signaal en was het niet de bedoeling hem echt uit te voeren. Dan was dit een positiever signaal geweest.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Alsof Israel dat zou toestaan![]()
![]()
Er mogen niet eens journalisten in of Greta's. Maar dan komt Nederland, we gaan voor miljarden een raketschild bouwen in Gaza
![]()
![]()
Je moet er gewoon rekening mee houden.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:12 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja, dat wordt het volgende probleem, maar dat is van een dusdanig andere orde dat het heel raar is om als tegenargument te brengen.
Gelukkig is Israël niet de burgerbevolking van Iran lukraak aan het aanvallen, want voorlopig is er vrij weinig te merken van die toekomstige terroristen als ik de verhalen uit Iran mag geloven.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:10 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]Israel heeft de afgelopen 2 jaar de vijanden van nu verzwakt. Maar het aantal vijanden voor de toekomst weer veel groter gemaakt. Je denkt toch niet dat mensen het vergeten als ze nogal wat familie verloren zijn.
Totaal niet, je moet echt een heel rare hersenspinsels maken om hier juist keihard een kant kiezen in te zien. Het is het tegenovergestelde ervan, nu staan we heel erg aan de Israelische kant. Met motie Piri staan we aan de kant van onschuldige burgers die leiden onder oorlogsgeweld.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:09 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het verbaast me allemaal niet meer. Mensen zijn zo tribaal dat ze een kant ''moeten'' kiezen, ook al is dat geheel niet logisch.
Je hebt mensen die Rusland een warm hart toedichten omdat het anti woke/europa/liberaal/nato is. Geen idee waarom je zo intens tegen die zaken kan zijn(maar goed, dat kan) maar wat ik dan helemaal niet snap is dat je daar in zo doorslaat dat alles wat daar in mee gaat bejubeld moet worden.
Je krijgt er onzettend rare hersenspinsels van. Deze motie van Piri gaat dan niet om Rusland maar Israël, maar het idee blijft hetzelfde. Dat is wat me nog het meest stoort de laatste tijd. Kom gewoon uit voor je standpunt en verberg je niet achter ruis.
Nee, gewoon nee, je bent de doelpalen aan het verschuiven. Je vergelijkt een langzaambrandend conflict met een totale oorlog, kom op zeg, je bent beter dan dit.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:13 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je moet er gewoon rekening mee houden.
Ja, verslagen vijanden en hun in puin geschoten steden laten filmen is geen goede PR.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:13 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Lijkt/leek me niet meer dan logisch dat Greta daar niet toegelaten werd.
De motie is niet verdedigd als een "dan valt Israël niet meer aan". De motie is verdedigd als een "dan kan Israël ook voelen hoe het is om kwetsbaar te zijn".quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:16 schreef oblo het volgende:
Kan een voorstander van deze motie mij uitleggen waarom ze zo zeker zijn dat Israel niet zou aanvallen als hun luchtafweer slechter of niet aanwezig zou zijn? Dan zou Israel namelijk een sitting duck zijn tegenover een land dat ze wil vernietigen en waarvan ze een existentiële dreiging ervaren.
En hoe zouden Hezbollah en Iran reageren op 7 oktober als Israel geen of slechtere luchtafweer had?
Interessante vragen denk ik, graag hoor ik verschillende perspectieven.
Dat is wel het idee er achter, maar daar verschillen de meningen dus nogal over.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Totaal niet, je moet echt een heel rare hersenspinsels maken om hier juist keihard een kant kiezen in te zien. Het is het tegenovergestelde ervan, nu staan we heel erg aan de Israelische kant. Met motie Piri staan we aan de kant van onschuldige burgers die leiden onder oorlogsgeweld.
Hoe krijg je het uit je toetsenbord.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Totaal niet, je moet echt een heel rare hersenspinsels maken om hier juist keihard een kant kiezen in te zien. Het is het tegenovergestelde ervan, nu staan we heel erg aan de Israelische kant. Met motie Piri staan we aan de kant van onschuldige burgers die leiden onder oorlogsgeweld.
Het idee is dat ze of meer richting verdediging moeten gooien, dus minder over houden om aan te vallen. Of liever dat ze het heel vervelend vinden dat ze minder verdediging hebben en bijvoorbeeld zeggen okay in ruil voor die wapens laten wij hulpverleners toe in Gaza.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:16 schreef oblo het volgende:
Kan een voorstander van deze motie mij uitleggen waarom ze zo zeker zijn dat Israel niet zou aanvallen als hun luchtafweer slechter of niet aanwezig zou zijn? Dan zou Israel namelijk een sitting duck zijn tegenover een land dat ze wil vernietigen en waarvan ze een existentiële dreiging ervaren.
En hoe zouden Hezbollah en Iran reageren op 7 oktober als Israel geen of slechtere luchtafweer had?
Interessante vragen denk ik, graag hoor ik verschillende perspectieven.
Juist niet...quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:15 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Met motie Piri staan we aan de kant van onschuldige burgers die leiden onder oorlogsgeweld.
Exact het omgekeerde.quote:
Is dat serieus zo? Hebben de indieners dat zo verdedigd? Dat vind ik moeilijk om te geloven, want dat klinkt erg sadistisch.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:17 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De motie is niet verdedigd als een "dan valt Israël niet meer aan". De motie is verdedigd als een "dan kan Israël ook voelen hoe het is om kwetsbaar te zijn".
Ja hoor Piri dient moties in waarvan ze denkt dat ze 10.000den doden veroorzaken ga je wel lekker dat je dat onze kamerleden in de voeten schuift.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hoe krijg je het uit je toetsenbord.
Piri zelf verwacht tienduizenden doden onder die onschuldige burgers door die motie en jij doet alsof je met die motie aan de kant van hen staat. Dan ben je wel echt ver heen.
Dat idee is dus onzinnig. Het gevolg gaat zijn: meer dode Israëli's en dus meer agressie vanuit Israël, dat snapt iedereen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:18 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Het idee is dat ze of meer richting verdediging moeten gooien, dus minder over houden om aan te vallen. Of liever dat ze het heel vervelend vinden dat ze minder verdediging hebben en bijvoorbeeld zeggen okay in ruil voor die wapens laten wij hulpverleners toe in Gaza.
Sinaï is verlaten in 1979 en de ook op Egypte veroverde Gazastrook in 2006, hoezo expansionistisch?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Behalve dat Israël nogal expansionistisch van aard is.
Maar niemand snapt dat meer doden in Gaza meer agressie vanuit Gaza betekent?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat idee is dus onzinnig. Het gevolg gaat zijn: meer dode Israëli's en dus meer agressie vanuit Israël, dat snapt iedereen.
Haar eigen woorden.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:19 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja hoor Piri dient moties in waarvan ze denkt dat ze 10.000den doden veroorzaken ga je wel lekker dat je dat onze kamerleden in de voeten schuift.
En dus moeten we het doden in Gaza proberen te stoppen, maar niet door burgers in Israël op te offeren.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:20 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar niemand snapt dat meer doden in Gaza meer agressie vanuit Gaza betekent?
Helaas is het toch zoquote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:19 schreef oblo het volgende:
[..]
Is dat serieus zo? Hebben de indieners dat zo verdedigd? Dat vind ik moeilijk om te geloven, want dat klinkt erg sadistisch.
In dat geval zou je het unheimliche idee van Israël om geheel Gaza te deporteren toe moeten juichen omdat dat het het doden stopt.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:20 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar niemand snapt dat meer doden in Gaza meer agressie vanuit Gaza betekent?
Voor hoeveel levert Nederland dan wel niet aan Israel volgens Piri? Ik wist niet dat we zulke dikke wapenindustrie hadden. Wat is dat dan voor gelul dat we moeten investeren in defensie?quote:
Iran is ook een oliestaat. Ze zijn 1 van de grootste leden van OPEC. Ok, niet zo extreem als SA, maar toch aardig in die richting. Ze lijken rechtsstatelijk ook op Irak, waar ze heel lang een min-of-meer religieuze oorlog mee hebben gehad. Ok, dat was niet het doel (het ging natuurlijk om de olie), maar zo is het wel verkocht.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:15 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, gewoon nee, je bent de doelpalen aan het verschuiven. Je vergelijkt een langzaambrandend conflict met een totale oorlog, kom op zeg, je bent beter dan dit.
Ik zie de logica niet. Ja uiteraard etnische zuivering is een oplossing. Maar zo kan je ook stellen dat het stopt zodra Israel niet meer bestaat wat Iran wil. Ik vind zuiveringen in elk geval geen oplossing dus beide verwerp ik als optie.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:23 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
In dat geval zou je het unheimliche idee van Israël om geheel Gaza te deporteren toe moeten juichen omdat dat het het doden stopt.
Het is dezelfde rare logica..
We leveren delen van de radarsystemen, specifieke sensoren die verder nergens gemaakt zouden worden.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:24 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Voor hoeveel levert Nederland dan wel niet aan Israel volgens Piri? Ik wist niet dat we zulke dikke wapenindustrie hadden. Wat is dat dan voor gelul dat we moeten investeren in defensie?
Ok. Stel: we leveren Israël alles wat het nodig heeft om dat die ijzeren gordijn koepel flink uit te breiden en ondoordringbaar te maken. Wat verwacht je dan dat ze gaan doen?quote:
Maar is dat ook zo? Of schept dat een precedent wat het makkelijker maakt hun grondgebied uit te blijven breiden? Daar zijn ze immers al vanaf het begin druk mee bezig. Een paar bommen er op, de publieke opinie springt er bovenop, inladen en deporteren. Weg er mee.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:23 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
In dat geval zou je het unheimliche idee van Israël om geheel Gaza te deporteren toe moeten juichen omdat dat het het doden stopt.
Het is dezelfde rare logica..
Non sequitur.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ok. Stel: we leveren Israël alles wat het nodig heeft om dat die ijzeren gordijn koepel flink uit te breiden en ondoordringbaar te maken. Wat verwacht je dan dat ze gaan doen?
quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Maar is dat ook zo? Of schept dat een precedent wat het makkelijker maakt hun grondgebied uit te blijven breiden? Daar zijn ze immers al vanaf het begin druk mee bezig. Een paar bommen er op, de publieke opinie springt er bovenop, inladen en deporteren. Weg er mee.
En wat doe je dan met die mensen? Kunnen die nog ergens terecht? Worden ze daarvoor gecompenseerd? Of is het gewoon het recht van de sterkste en sop het maar op?
Ik blijf het bijzonder vinden dat jij argumenten letterlijk in je gezicht gedrukt krijgt om ze vervolgens te negeren omdat ze niet in je straatje passen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ik blijf het bijzonder vinden hoe mensen het wapens leveren aan een strijdende partij die oorlogsmisdaden begaat in conflictgebied weten de draaien naar onschuldige burgers beschermen. Stoppen met leveren van wapens aan dat conflictgebied als onschuldige burgers in de steek laten of als pion gebruiken.
Ik blijf het bijzonder vinden dat je na alle posts nu even doet alsof dit het vraagstuk is.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ik blijf het bijzonder vinden hoe mensen het wapens leveren aan een strijdende partij die oorlogsmisdaden begaat in conflictgebied weten de draaien naar onschuldige burgers beschermen. Stoppen met leveren van wapens aan dat conflictgebied als onschuldige burgers in de steek laten of als pion gebruiken.
Moet je agressieve mensen aanmoedigen nog agressiever te worden door ze er voor te belonen? Of denk je dat ze vredelievend worden als je ze laat winnen?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:36 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]ik vind het een ontzettend dom idee dus geen idee wat je hier mee wil zeggen.
In een oorlog resulteren uiteindelijk alle acties in meer of minder slachtoffers. En het duurt generaties voordat de bewoners het elkaar vergeven hebben.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik blijf het bijzonder vinden dat jij argumenten letterlijk in je gezicht gedrukt krijgt om ze vervolgens te negeren omdat ze niet in je straatje passen.
Als je alles constant aan elkaar wil linken misschien. Alleen is dit echt heel simpel. Als die motie letterlijk uitgevoerd zou worden zoals het er staat betekent dat meer doden.
Sorry hoor maar ik ben je helemaal kwijt.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:38 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Moet je agressieve mensen aanmoedigen nog agressiever te worden door ze er voor te belonen? Of denk je dat ze vredelievend worden als je ze laat winnen?
Klopt, wat je dus niet moet doen is gekkigheid uithalen die niets anders oplevert dan extra doden.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
In een oorlog resulteren uiteindelijk alle acties in meer of minder slachtoffers. En het duurt eeuwen voordat de bewoners het elkaar vergeven hebben.
Ah oke, Israel proberen te raken waar het pijn doet? Tot jullie X en Y doen, willen wij niet meer bijdragen aan de veiligheid van jullie burgers?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:18 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Het idee is dat ze of meer richting verdediging moeten gooien, dus minder over houden om aan te vallen. Of liever dat ze het heel vervelend vinden dat ze minder verdediging hebben en bijvoorbeeld zeggen okay in ruil voor die wapens laten wij hulpverleners toe in Gaza.
aldus in de Volkskrant.quote:Timmermans redeneert echter dat een ‘tijdelijk’ wapenembargo de druk op de Israëlische premier Benjamin Netanyahu zal opvoeren om ‘naar de onderhandelingstafel te gaan en te stoppen met bombarderen’. Hij hoopt dat Netanyahu door het embargo gaat voelen dat hij zelf ‘niet onkwetsbaar is’. ‘Die redenering is in mijn ogen sluitend,’ aldus Timmermans.
Welke argumeten bedoel je specifiek. Ik zie een hoop eigen interpretatie wat de motie beoogd en wat het resultaat zou kunnen zijn.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik blijf het bijzonder vinden dat jij argumenten letterlijk in je gezicht gedrukt krijgt om ze vervolgens te negeren omdat ze niet in je straatje passen.
Als je alles constant aan elkaar wil linken misschien. Alleen is dit echt heel simpel. Als die motie letterlijk uitgevoerd zou worden zoals het er staat betekent dat meer doden.
In de motie is de intentie volgens mij vrij duidelijk geweld stoppen en niet meer onschuldige slachtoffers. Net wordt nog beweerd dat Piri denkt dat het 10.000 extra slachtoffers op levert. Dat gaat rechtstreeks tegen het bovenstaande in.quote:constaterende dat Israël zich schuldig maakt aan etnische zuivering en genocide in
Gaza;
constaterende dat Netanyahu met de roekeloze aanval op Iran het internationaal recht
schendt, diplomatieke onderhandelingen saboteert en het risico op een grootschalige
regionale oorlog aanzienlijk heeft vergroot;
constaterende dat het raketschild door Netanyahu niet langer puur defensief, maar
als onderdeel van de aanvalsstrategie wordt ingezet;
overwegende dat het van essentieel belang is dat het geweld stopt en er niet nog meer
onschuldige burgerslachtoffers vallen;
verzoekt het kabinet om tijdelijk een volledig wapenembargo tegen Israël in te stellen
om het geweld te stoppen,
Mijn hemel zeg, je kunt wel roepen dat je geen burgerslachtoffers wil, maar dat is wel een rechtstreeks gevolg.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:46 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Welke argumeten bedoel je specifiek. Ik zie een hoop eigen interpretatie wat de motie beoogd en wat het resultaat zou kunnen zijn.
Even voor de duidelijkheid we pakken de motie erbij.
[..]
In de motie is de intentie volgens mij vrij duidelijk geweld stoppen en niet meer onschuldige slachtoffers. Net wordt nog beweerd dat Piri denkt dat het 10.000 extra slachtoffers op levert. Dat gaat rechtstreeks tegen het bovenstaande in.
Ik snap nu ook waarom je zo denkt trouwens.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 00:42 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee natuurlijk neem ik dat niet terug. Het heeft werkelijk niets te maken met antisemitisme het heeft niets van doen met geloof. Alles met de acties van de staat Israel. Er wonen ook onschuldige burgers in Israel maar ze zijn onderdeel van een terroristische organisatie. Nogal moeilijk te ontkennen, Israel heeft de afgelopen 2 jaar hele steden platgebombardeert meer dan 40.000 onschuldige mensen vermoord, 2 miljoen mensen aan hongersnood onderworpen. Daar is niks democratisch aan, dat is terreur. Ik vind agressief verdedigen sowieso een bullshit claim, dat zegt Rusland ook over Oekraine donder op dat Rusland zich bedreigd voelt geeft ze geen recht Oekraine binnen te vallen. Datzelfde geldt voor Israel ze mogen zich bedreigd voelen ze mogen niet zonder bewijs aanvallen.
[..]
Allereerst omdat er niet 1 agressor is, zowel Iran als Hamas zijn ook agressor. En omdat het gewoon geen aanvalswapen is. Het is een schild. En tenzij je Captain America heet, is een schild een verdedigingswapen, geen aanvalswapen. En in dit geval is het een schild dat tussen onschuldige burgers en tienduizenden raketten in staat, dat haal je dan niet weg.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ik blijf het bijzonder vinden hoe mensen het wapens leveren aan een strijdende partij die oorlogsmisdaden begaat in het conflictgebied weten de draaien naar onschuldige burgers beschermen. Stoppen met leveren van wapens aan dat conflictgebied als onschuldige burgers in de steek laten of als pion gebruiken.
Niet meer bijdragen aan wapens in het conflict. Inderdaad, ik heb een probleem met wapens leveren aan een land dat oorlogsmisdaden begaat. Ik vind dat ons dat voor een deel medeverantwoordelijk maakt aan die misdaden.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:42 schreef oblo het volgende:
[..]
Ah oke, Israel proberen te raken waar het pijn doet? Tot jullie X en Y doen, willen wij niet meer bijdragen aan de veiligheid van jullie burgers?
Moeten we streven naar een Israël dat de omringende landen annexeert met onze steun, of willen we zo weinig mogelijk bloedvergieten? Gaan we meer wapens leveren of gaan we sancties opleggen voor alle agressieve daden? En doen we dat dan bij iedereen, of sancties voor de 1 en wapens voor de ander? Voor wie gaan we het makkelijker en aantrekkelijker maken om hun tegenstander in de pan te hakken? Of willen we dat net zo moeilijk mogelijk maken?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:40 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Sorry hoor maar ik ben je helemaal kwijt.
Oke, duidelijk.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:48 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Niet meer bijdragen aan wapens in het conflict. Inderdaad, ik heb een probleem met wapens leveren aan een land dat oorlogsmisdaden begaat. Ik vind dat ons dat voor een deel medeverantwoordelijk maakt aan die misdaden.
Zo snel raken die wapensystemen niet door hun ammunitie heen. Als Israël nu stopt met oorlog voeren, is die ijzeren koepel sterk genoeg.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Mijn hemel zeg, je kunt wel roepen dat je geen burgerslachtoffers wil, maar dat is wel een rechtstreeks gevolg.
Echt niet lullig bedoelt, maar ik kan hier niks mee. Die vraagstukken staan geheel los van deze motie en zou je dus op een andere manier moeten aanpakken.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Moeten we streven naar een Israël dat de omringende landen annexeert met onze steun, of willen we zo weinig mogelijk bloedvergieten? Gaan we meer wapens leveren of gaan we sancties opleggen voor alle agressieve daden? En doen we dat dan bij iedereen, of sancties voor de 1 en wapens voor de ander? Voor wie gaan we het makkelijker en aantrekkelijker maken om hun tegenstander in de pan te hakken? Of willen we dat net zo moeilijk mogelijk maken?
Er komen nu al raketten doorheen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Zo snel raken die wapensystemen niet door hun ammunitie heen. Als Israël nu stopt met oorlog voeren, is die ijzeren koepel sterk genoeg.
Nou vertel ik schat die kans heel laag in.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik snap nu ook waarom je zo denkt trouwens.
Eens, geen wapens uitdelen, wel dat schild laten staan. Dat is geen aanvalswapen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 19:48 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Niet meer bijdragen aan wapens in het conflict. Inderdaad, ik heb een probleem met wapens leveren aan een land dat oorlogsmisdaden begaat. Ik vind dat ons dat voor een deel medeverantwoordelijk maakt aan die misdaden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |