Het gedoe in Israël laat de gemoederen hoog oplopen in veel topics.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:08 schreef Straatcommando. het volgende:
Als het niet kan zonder persoonlijk te worden stoppen we er voorlopig mee.
Dank.
Het is ook heel wat natuurlijk. Het gaat in die zin om voor wat voor waarden we staan als land. Duidelijk is dat in Nederland toch nog meer de koopman zit dan de dominee.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het gedoe in Israël laat de gemoederen hoog oplopen in veel topics.
Omdat de motie Piri veel meer is dan een uitspraak over Israël Palestina. En de leiding snapt dat, want ze hadden ophef ingecalculeerd blijkt volgens de Volkskrant. Maar daar kan ik hier niet naar linkenquote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:10 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Sowieso hoe belangrijk moet je Israel -Palestina wel niet vinden als je denkt dat over 4 maanden een motie van Piri nog steeds een sleutelrol speelt in de verkiezing. Bijzonder wel dat juist veel posters die ik nooit in topics erover zie opeens zo sterk hun stem daardoor zouden laten bepalen.
Flauwe valse tegenstelling zeg.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Het is ook heel wat natuurlijk. Het gaat in die zin om voor wat voor waarden we staan als land. Duidelijk is dat in Nederland toch nog meer de koopman zit dan de dominee.
Ja, en dat alles aan de linkerkant van de VVD op de linkse hoop wordt gegooid en het CDA dan als enige niet onder extreem links valt, helpt ook niet mee. Zeker niet omdat links steeds meer als "het slechte" wordt gezien. Wat natuurlijk heel maf is, als je er over nadenkt.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Het is ook heel wat natuurlijk. Het gaat in die zin om voor wat voor waarden we staan als land. Duidelijk is dat in Nederland toch nog meer de koopman zit dan de dominee.
Ik hoop dat dit inderdaad overwaait, maar ik vrees er voor. In mijn ideale coalitie zit GL-PvdA nog steeds (net als CDA), maar momenteel zeg ik wel: liever niet GL-PvdA meer op BuZa. En ook niet als premier. Financiën bijvoorbeeld prima, Sociale Zaken en Klimaat graag.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:10 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Sowieso hoe belangrijk moet je Israel -Palestina wel niet vinden als je denkt dat over 4 maanden een motie van Piri nog steeds een sleutelrol speelt in de verkiezing. Bijzonder wel dat juist veel posters die ik nooit in topics erover zie opeens zo sterk hun stem daardoor zouden laten bepalen.
Geen, natuurlijk. En Russische en Palestijnse levens zijn net zoveel waard. Het is de kliek aan de top die je op moet ruimen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:16 schreef Arashimashou het volgende:
Wat is eigenlijk het verschil tussen een Israëlisch leven en een Oekraïens leven?
https://www.volkskrant.nl(...)lkaar-vast~bd52b223/quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:14 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Omdat de motie Piri veel meer is dan een uitspraak over Israël Palestina. En de leiding snapt dat, want ze hadden ophef ingecalculeerd blijkt volgens de Volkskrant. Maar daar kan ik hier niet naar linken
Radicaallinkse groeperingen hebben dat eerste als waardeloos bestempeld en dat tweede (nog) niet.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:16 schreef Arashimashou het volgende:
Wat is eigenlijk het verschil tussen een Israëlisch leven en een Oekraïens leven?
Oh wat zie je er allemaal nog meer in dan? Je zult het wat concreter moeten stellen want ik ben niet de PvdA/GL leiding en ik snap niet over wat nog meer de motie is. Je kan altijd linken.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:14 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Omdat de motie Piri veel meer is dan een uitspraak over Israël Palestina. En de leiding snapt dat, want ze hadden ophef ingecalculeerd blijkt volgens de Volkskrant. Maar daar kan ik hier niet naar linken
Nouja zo zie ik dat. We willen alle opties openhouden, we willen niet principieel zijn. Dus wel maatregelen nemen maar op zo'n manier dat ze geen impact op Israelische burgers hebben. Zonder die impact geloof ik niet dat het nut heet.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:14 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Flauwe valse tegenstelling zeg.
Dat is beetje alsof ik zou zeggen dat pvdagl de Nederlandse raad van hoeders is die bepaald wat moreel juist is.
Links is vooral van leven en laten leven. Je verwart ze met een andere bevolkingsgroep.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:21 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Radicaallinkse groeperingen hebben dat eerste als waardeloos bestempeld en dat tweede (nog) niet.
Je verwart links met radicaallinks. Links offert een complete burgerbevolking niet op omdat ze de regering van het land haten.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Links is vooral van leven en laten leven. Je verwart ze met een andere bevolkingsgroep.
Ja Gl-CDA combo als motor heeft ook mijn voorkeur. Maar Israel Palestina wordt dus een heel moeilijk ondewerp, de leden tevreden houden gaat moeilijk samen met populair zijn. Voor onze uitstraling in het buitenland is motie Piri uiteraard geweldig. 147 van de 193 landen erkennen Palestina. In Europa maakt het ons misschien niet direct populair maar daarbuiten zal het gewaardeerd worden dat we Israel net zo aan de regels houden als Rusland.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik hoop dat dit inderdaad overwaait, maar ik vrees er voor. In mijn ideale coalitie zit GL-PvdA nog steeds (net als CDA), maar momenteel zeg ik wel: liever niet GL-PvdA meer op BuZa. En ook niet als premier. Financiën bijvoorbeeld prima, Sociale Zaken en Klimaat graag.
En ja, veel mensen stemmen toch voor een heel deel met onze uitstraling in het buitenland in het hoofd. Dat komt elke keer toch wel boven.
Ik heb de hele geopolitieke dimensie al aan je uitgelegd. Dat is bv al een grote reden voor partijen als volt en d66.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:21 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Oh wat zie je er allemaal nog meer in dan? Je zult het wat concreter moeten stellen want ik ben niet de PvdA/GL leiding en ik snap niet over wat nog meer de motie is. Je kan altijd linken.
[..]
Nouja zo zie ik dat. We willen alle opties openhouden, we willen niet principieel zijn. Dus wel maatregelen nemen maar op zo'n manier dat ze geen impact op Israelische burgers hebben. Zonder die impact geloof ik niet dat het nut heet.
Ik denk, dat je extremisten verwart met redelijke mensen. En dan maakt het niet veel uit of ze links of rechts zijn.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:24 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je verwart links met radicaallinks. Links offert een complete burgerbevolking niet op omdat ze de regering van het land haten.
Een grote partij op de fundamenten van PvdA en vooral GroenLinks is een schrikbeeld voor minstens driekwart van de nederlanders.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:00 schreef Nattekat het volgende:
[..]
GL-PvdA staat hoog door de leegloop van NSC deels daarheen is gegaan. Die gaan echt terug naar het midden als het CDA heel sterk uit de campagne komt, dat kan ik je verzekeren. Daarnaast zullen ook velen voor wie het allemaal te extreem aan het worden is weer terug naar D66 gaan.
Het kan allemaal meevallen als dit stilzwijgend begraven wordt en de andere partijen falen, maar ik zie hier wel echt een basis voor een enorm verlies gelegd worden.
Dan kun je beter Volt stemmen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik hoop dat dit inderdaad overwaait, maar ik vrees er voor. In mijn ideale coalitie zit GL-PvdA nog steeds (net als CDA), maar momenteel zeg ik wel: liever niet GL-PvdA meer op BuZa. En ook niet als premier. Financiën bijvoorbeeld prima, Sociale Zaken en Klimaat graag.
En ja, veel mensen stemmen toch voor een heel deel met onze uitstraling in het buitenland in het hoofd. Dat komt elke keer toch wel boven.
Dank voor het delen.'quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)lkaar-vast~bd52b223/
Dat is cruciaal, het zijn slachtoffers in theorie. In praktijk zal Israel de zooi van Amerika kopen of krijgen. Maar dan leveren wij geen wapens meer aan een strijdende partij. Daarbij geven we dan een duidelijk signaal af dat Israel te lang te ver is gegaan.quote:Hij begrijpt dat het mogelijke gevolg is dat Israël dan (in theorie) geen onderdelen meer krijgt voor het luchtverdedigingssysteem waarmee het de eigen burgers beschermt.
Die heb ik (wel) in de familiequote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Links is vooral van leven en laten leven. Je verwart ze met een andere bevolkingsgroep.
Het is minder dan ik had gehoopt. De komende tijd even polsen of mijn PvdA-kennissen hun stemkeuze gaan heroverwegen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:09 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
20% tegen de motie van Piri is nog meer dan ik eigenlijk dacht. En significant genoeg dat de storm na het congres niet zomaar gaat liggen als prominenten als Asscher en cohen doorgaan met verzet. Ben benieuwd naar hun reacties.
Nou ja ook. Want als het Iraanse regime weer ademruimte krijgt kan het ook makkelijker drones leveren aan Rusland. Dat komt door de aanvallen van Israël ook onder druk te staan.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:21 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Radicaallinkse groeperingen hebben dat eerste als waardeloos bestempeld en dat tweede (nog) niet.
Als je daar de mensen aftrekt die Geert als minister president willen zien, wat hou je dan nog over?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:26 schreef quo_ het volgende:
[..]
Een grote partij op de fundamenten van PvdA en vooral GroenLinks is een schrikbeeld voor minstens driekwart van de nederlanders.
Gelukkig helpen ze vanuit beide partijen goed mee om uiteindelijk op een marginaal aantal zetels uit te komen.
Kan het mij verrotten welk labeltje eraan hangt, feit is dat GL-PvdA die extreme koers is gaan varen waarmee ze zichzelf feitelijk buiten de coalitie-onderhandelingen positioneren. Er kan nog een hoop veranderen in 3 maanden, maar dat is waar we nu staan.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:26 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik denk, dat je extremisten verwart met redelijke mensen. En dan maakt het niet veel uit of ze links of rechts zijn.
Ben je nou dusdanig aan het draaien dat de motie niet erg is, omdat het toch niet zo'n vaart zou lopen? Hiermee zeg je zelf ook dat die motie gewoon niet kan.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:28 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dank voor het delen.'
[..]
Dat is cruciaal, het zijn slachtoffers in theorie. In praktijk zal Israel de zooi van Amerika kopen of krijgen. Maar dan leveren wij geen wapens meer aan een strijdende partij. Daarbij geven we dan een duidelijk signaal af dat Israel te lang te ver is gegaan.
Waarschijnlijk voldoende mensen. Sowieso mijn hele familie.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je daar de mensen aftrekt die Geert als minister president willen zien, wat hou je dan nog over?
Ik heb mijn PvdA lidmaatschap opgezegd omdat ik de fusie een blunder vond en vind. Was wel de afgelopen maanden Timmermans aan het overwegen, ook omdat je dan een linkse premier zou kunnen hebben en hij geopolitiek juist slim leek. Maar daar gaat nu een streep doorheen. Zolang dit standpunt er is, is het geen eens een overweging meer.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is minder dan ik had gehoopt. De komende tijd even polsen of mijn PvdA-kennissen hun stemkeuze gaan heroverwegen.
Dit is toch een topic over de toekomst van de PvdA en GL. Wat heeft de PVV hier mee te maken?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:29 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Als je daar de mensen aftrekt die Geert als minister president willen zien, wat hou je dan nog over?
Uitstraling in het buitenland is wat anders dan "we willen alle macht naar het buitenland". Rutte werd bijvoorbeeld echt populairder omdat hij het in het buitenland goed deed. Roemer ging ooit kopje onder, hoofdzakelijk omdat hij werd neergezet als iemand die je echt niet naar andere regeringsleiders kon sturen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:27 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dan kun je beter Volt stemmen.
HSA, nu THales. Die maken verreweg de beste sensors, daar kunnen de Amerikanen niet aan tippen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:28 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dank voor het delen.'
[..]
Dat is cruciaal, het zijn slachtoffers in theorie. In praktijk zal Israel de zooi van Amerika kopen of krijgen. Maar dan leveren wij geen wapens meer aan een strijdende partij. Daarbij geven we dan een duidelijk signaal af dat Israel te lang te ver is gegaan.
Amerika schijnt exact deze onderdelen ook van ons te kopen (en als die ze doorverkopen aan Israël, mogen we dan wel aan de VS blijven verkopen?).quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:28 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dank voor het delen.'
[..]
Precies. Ik kijk ook niet alleen naar standpunt x en y, maar ook naar hoe iemand naar de wereld kijkt en vanuit welke waarden iemand nieuwe dossiers aanvliegt. Je weet niet wat er over 2 jaar speelt. Blijkbaar kan Timmermans dan dit gedrag vertonen, nee dank je.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Uitstraling in het buitenland is wat anders dan "we willen alle macht naar het buitenland". Rutte werd bijvoorbeeld echt populairder omdat hij het in het buitenland goed deed. Roemer ging ooit kopje onder, hoofdzakelijk omdat hij werd neergezet als iemand die je echt niet naar andere regeringsleiders kon sturen.
GL-PvdA had nu met Timmermans iemand die zich prima kan bewegen tussen alle regeringsleiders. Maar dan moet je dat imago niet met zulke (zinloze, want de leden vroegen er niet om en een meerderheid ging het toch niet halen) domme acties afbreken.
Ja je gaf inderdaad aan dat je niets had begrepen van de geopolitiek situatie. Je doet alsof Israel slachtoffer is, ze zijn in twee conflicten tegelijk de agressor. Je moet helemaal niet onschuldige burgers raken het tegenovergestelde je moet dat zoveel mogelijk voorkomen. Door wapens aan Israel te blijven leveren doen we dat niet. Daardoor laten we de onschuldige burgers in Gaza en Iran stikken. Maar dat onschuldige burgers geraakt worden is een consequentie van oorlog en sancties je kunt niet alleen de schuldige burgers raken. Ons wapenembargo op Iran raakt ook de verdediging van de onschuldige burgers in Iran maar daar hoor ik je niet over dat, dat immoreel is. Ik zeg je moet die gelijke gevallen gelijk behandelen. Toch wel wapens leveren aan Israel geeft ze een uitzonderingspositie.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:25 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik heb de hele geopolitieke dimensie al aan je uitgelegd. Dat is bv al een grote reden voor partijen als volt en d66.
En voor het andere is het feit dat wat jij ook stelt, het moet onschuldige burgers raken. Dat inzetten om een fout iemand als Netanyahu te raken is moreel verwerpelijk imo. En ik heb je al veel mogelijkheden toegelicht hoe je de regering Netanyahu ook kan raken zonder de motie Piri. Sommige moties van het congres was ik het dan ook niet mee oneens. Maar de motie Piri is van een totaal andere orde.
Nou deze geopolitieke redenaties volgt het kabinet en de rest van de kamer ongeveer ook. Kan je het er mee eens zijn of niet maar kenmerk van geopolitiek is nou net dat je jezelf er maar toe hebt te verhouden. Ze ontkennen maakt niet ineens dat de rest van de wereld ze niet ziet.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:35 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja je gaf inderdaad aan dat je niets had begrepen van de geopolitiek situatie. Je doet alsof Israel slachtoffer is, ze zijn in twee conflicten tegelijk de agressor. Je moet helemaal niet onschuldige burgers raken het tegenovergestelde je moet dat zoveel mogelijk voorkomen. Door wapens aan Israel te blijven leveren doen we dat niet. Daardoor laten we de onschuldige burgers in Gaza en Iran stikken. Maar dat onschuldige burgers geraakt worden is een consequentie van oorlog en sancties je kunt niet alleen de schuldige burgers raken. Ons wapenembargo op Iran raakt ook de verdediging van de onschuldige burgers in Iran maar daar hoor ik je niet over dat, dat immoreel is. Ik zeg je moet die gelijke gevallen gelijk behandelen. Toch wel wapens leveren aan Israel geeft ze een uitzonderingspositie.
Ik heb net in het verdomme vorige topic nog een lijst met redenen opgesteld van waarom het achterlijk is om zomaar blind te beweren dat Israël de enige aggressor is in het conflict met Iran. Iets waar niemand van jullie ook maar iets op in te brengen had. Tot je daar op in bent gegaan ga je niet zulke dingen roepen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:35 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja je gaf inderdaad aan dat je niets had begrepen van de geopolitiek situatie. Je doet alsof Israel slachtoffer is, ze zijn in twee conflicten tegelijk de agressor. Je moet helemaal niet onschuldige burgers raken het tegenovergestelde je moet dat zoveel mogelijk voorkomen. Door wapens aan Israel te blijven leveren doen we dat niet. Daardoor laten we de onschuldige burgers in Gaza en Iran stikken. Maar dat onschuldige burgers geraakt worden is een consequentie van oorlog en sancties je kunt niet alleen de schuldige burgers raken. Ons wapenembargo op Iran raakt ook de verdediging van de onschuldige burgers in Iran maar daar hoor ik je niet over dat, dat immoreel is. Ik zeg je moet die gelijke gevallen gelijk behandelen. Toch wel wapens leveren aan Israel geeft ze een uitzonderingspositie.
Als er weer een atoomdeal met Iran uitonderhandeld kan worden kan je op Iran dezelfde strategie toepassen als op Oekraine. Haal ze over om zich meer te openen naar het Westen en weg uit het Russische blok. Dat Trump die atoomdeal verscheurde want van Obama heeft zoals we zien voor veel ellende gezorgd.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:29 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Nou ja ook. Want als het Iraanse regime weer ademruimte krijgt kan het ook makkelijker drones leveren aan Rusland. Dat komt door de aanvallen van Israël ook onder druk te staan.
Dat maakt de positie van Trump ook bijzonder, als die Israël gaat helpen en bv drones fabrieken gaat aanvallen dan kan Poetin dat wel eens zien als een aanval op zijn wapenleveranties. I direct profiteert Oekraïne dus van dit gedoe daar. Maar dat wil pvdagl liever niet lijkt het, althans, het is niet eens een overweging bij het standpunt. Dat hoeft natuurlijk ook niet als je alles lijkt door de bril van 'ik heb moreel gelijk'
Ik zal straks wel weer ergens in de linkse hoek gaan stemmen (vanwege meer empathie met de minder bedeelden), maar voor mij had Piri zich over deze regio geen mening hoeven te vormen. En zeker niet deze mening. Dan had ik ook niet hoeven te weten dat bijvoorbeeld ook nog eens de PvdD en de SP het met haar eens waren.quote:Op zondag 8 oktober 2023 13:20 schreef Toby56 het volgende:
[..]
[.....]
Ik ben het zelden met Heleen van Royen eens, maar toen zij tijdens Zomergasten 2004 voorstelde om wereldwijd geen enkele maar dan ook geen enkele aandacht meer aan alle rotzooi in het Midden-Oosten te besteden, was ik het volkomen met haar eens.
Er is geen gebied op deze planeet te bedenken waar de bevolkingen zich zo volhardend hebben overgegeven aan haat, haat en nog eens haat. Eeuw na eeuw na eeuw. En de hele wereld schijnt dat te moeten weten. En er een mening over te moeten vormen. En een bepaalde voorkeur te moeten uitspreken. De wereldpolitiek dient zich er bijna dagelijks mee bezig te houden, met dat stukje kut-grondgebied.
Culturen, rassen, religies: alles vliegt er elkaar al walgelijk lang naar de strot.
Rust in vrede, Yitzhak Rabin.
In de ogen van veel mensen is ruim de helft van de bevolking (en de politici) extreem links, maar dat komt omdat ze zelf extreem rechts zijn en dat als centrum zien. Dan is de VVD al "linksig".quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:29 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Kan het mij verrotten welk labeltje eraan hangt, feit is dat GL-PvdA die extreme koers is gaan varen waarmee ze zichzelf feitelijk buiten de coalitie-onderhandelingen positioneren. Er kan nog een hoop veranderen in 3 maanden, maar dat is waar we nu staan.
En waarom is het zo belangrijk wel labeltje overal aan hangt? Het is voor wat ik net zei totaal niet belangrijk welk labeltje in jouw ogen de juiste is. Vanaf nu zijn het Sinterklaas en de Kerstman, succes.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
In de ogen van veel mensen is ruim de helft van de bevolking (en de politici) extreem links, maar dat komt omdat ze zelf extreem rechts zijn en dat als centrum zien. Dan is de VVD al "linksig".
Dus mensen die geen Geert willen, maar ook niets wat ook maar een beetje riekt naar links? Die stemmen allemaal VVD? Of dingen zoals JA21?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:30 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Waarschijnlijk voldoende mensen. Sowieso mijn hele familie.
Hoe bedoel je draaien. Mensen fantaseren over tienduizenden Israelisch slachtoffers door motie Piri. Kom op zeg hoeveel wapens leveren we Israel dan wel niet? Inderdaad zon vaart zal het niet lopen. Mensen fantaseren dat het doel van de moties de hypothethische slachtoffers zijn, dat is niet zo het doel is druk zetten op Israel.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ben je nou dusdanig aan het draaien dat de motie niet erg is, omdat het toch niet zo'n vaart zou lopen? Hiermee zeg je zelf ook dat die motie gewoon niet kan.
Een kwart is niet bang voor links en een kwart stemt (of stemde) PVV? Dus de rest stemt ... VVD? CDA? In ieder geval moet GL/PvdA dan stemmen krijgen uit dat linkse kwart, en met driekwart van de stemmen op rechtse partijen maken ze dan geen kans om te regeren.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:31 schreef quo_ het volgende:
[..]
Dit is toch een topic over de toekomst van de PvdA en GL. Wat heeft de PVV hier mee te maken?
Ik ga natuurlijk niet over die motie ik kan dat niet zeggen. Ik zou zeggen van niet. Als dat zo is ben ik blij dat we een effectief pressiemiddel hebben gevonden.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Amerika schijnt exact deze onderdelen ook van ons te kopen (en als die ze doorverkopen aan Israël, mogen we dan wel aan de VS blijven verkopen?).
Het is wel ruim 20% van PvdA en GroenLinks. Nu zal de stem verhouding tussen beide partijen niet gelijk zijn dus is denk ik zeker een derde van de PvdA hier tegen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is minder dan ik had gehoopt. De komende tijd even polsen of mijn PvdA-kennissen hun stemkeuze gaan heroverwegen.
Maar als het geen effect heeft, is het ook geen effectief pressiemiddel natuurlijk.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:45 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik ga natuurlijk niet over die motie ik kan dat niet zeggen. Ik zou zeggen van niet. Als dat zo is ben ik blij dat we een effectief pressiemiddel hebben gevonden.
Ik denk zelf dat SP nog wel hieraan zal ontsnappen omdat mensen niet eens weten wanneer hun congres gehouden is of zal worden.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus mensen die geen Geert willen, maar ook niets wat ook maar een beetje riekt naar links? Die stemmen allemaal VVD? Of dingen zoals JA21?
Je ziet jezelf als normaal en de mensen om je heen als links of rechts. Hoe verder je zelf aan de buitenkant zit, hoe minder mensen je aan de ene kant en hoe meer aan de andere kant ziet. En dan denk je bij jezelf, "godverdomme, Nederland is toch wel heel erg links/rechts* geworden! Kijk al die extremisten eens, het sterft er van aan die kant!"quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:41 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En waarom is het zo belangrijk wel labeltje overal aan hangt? Het is voor wat ik net zei totaal niet belangrijk welk labeltje in jouw ogen de juiste is. Vanaf nu zijn het Sinterklaas en de Kerstman, succes.
Ja prima en geopolitiek gezien werkt het veel beter als Europa stopt met wegkijken bij de grove schendingen van mensenrechten en internationaal recht die Israel pleegt. PvdA kan de grootste worden in Nederland dan kunnen ze dus best de gewenste geopolitieke koers van Nederland uitzetten. Ik zie ons daarin niet heel hard vasthouden aan Israel dat weigert afspraken te volgen. Ook niet zo het Amerika van Trump dat zo onbetrouwbaar is. Wel bijvoorbeeld meer Europese samenwerking.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:37 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Nou deze geopolitieke redenaties volgt het kabinet en de rest van de kamer ongeveer ook. Kan je het er mee eens zijn of niet maar kenmerk van geopolitiek is nou net dat je jezelf er maar toe hebt te verhouden. Ze ontkennen maakt niet ineens dat de rest van de wereld ze niet ziet.
Sommige komen ook terug in het artikel van de Volkskrant. En je ontkent dus ook dat er invloed kan zijn op de leveranties aan Iran door de aanvallen van Israël?
Het gaat er niet om dat het alleen maar theoretisch is. Het gaat om de gedachte erachter, en dat is toch echt daadwerkelijk een "we moeten Israël de mogelijkheid om zichzelf te verdedigen ontnemen" omdat ze boos zijn dat Israël Iran heeft aangevallen en dat volgens hun nooit had gedaan zonder die verdediging.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:43 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Hoe bedoel je draaien. Mensen fantaseren over tienduizenden Israelisch slachtoffers door motie Piri. Kom op zeg hoeveel wapens leveren we Israel dan wel niet? Inderdaad zon vaart zal het niet lopen. Mensen fantaseren dat het doel van de moties de hypothethische slachtoffers zijn, dat is niet zo het doel is druk zetten op Israel.
Het blijft heel bijzonder dat mensen zich zoveel meer zorgen maken over hypothethisch 10.000 slachtoffers niet over praktisch 60.000 slachotffers in Gaza daarvan is geschat 40.000 onschuldig.
Ik zeg vanaf het begin, het stelt niet veel voor wat dat betreft is het populistisch. Dat 80% het steunt laat ook wel zien dat het in elk geval bij PvdA/GL ook niet super controversieel is. Dan zou het meer 50/50 zijn.
En nu zonder op de man te spelen, je kan het, kom op.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:52 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Je ziet jezelf als normaal en de mensen om je heen als links of rechts. Hoe verder je zelf aan de buitenkant zit, hoe minder mensen je aan de ene kant en hoe meer aan de andere kant ziet. En dan denk je bij jezelf, "godverdomme, Nederland is toch wel heel erg links/rechts* geworden! Kijk al die extremisten eens, het sterft er van aan die kant!"
(* = doorhalen wat niet van toepassing is.)
Het was een zeer neutraal verhaaltje, als je je aangesproken voelt is dat jouw probleem.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:53 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En nu zonder op de man te spelen, je kan het, kom op.
Laat ook maar, het is me inmiddels wel duidelijk wat voor type je bent.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:54 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het was een zeer neutraal verhaaltje, als je je aangesproken voelt is dat jouw probleem.
Iran kan onder deze druk stuk minder leveren aan Rusland. Is de bevolking in Oekraïne wel blij mee denk ik. PvdA gl kan het niet zoveel schelen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:52 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja prima en geopolitiek gezien werkt het veel beter als Europa stopt met wegkijken bij de grove schendingen van mensenrechten en internationaal recht die Israel pleegt. PvdA kan de grootste worden in Nederland dan kunnen ze dus best de gewenste geopolitieke koers van Nederland uitzetten. Ik zie ons daarin niet heel hard vasthouden aan Israel dat weigert afspraken te volgen. Ook niet zo het Amerika van Trump dat zo onbetrouwbaar is. Wel bijvoorbeeld meer Europese samenwerking.
Iran wordt niet eens genoemd in het Volkskrant artikel. Welke leveranties aan Iran heb je het over, doet Nederland leveranties aan Iran? Daar ben ik uiteraard ook tegen we moeten beide strijdende partijen in dat conflict geen wapens sturen.
Dit is toch niet het Israel -Gaza topic. Ik was een reactie aan het typen. Je plaatst een hoop onwaarheden alles makkelijk weerlegbaar. Beide partijen zeggen jaar en dag elkaars regime te willen omverwerpen. Beide partijen moorden buiten de landsgrenzen. Israel liegt over de atoombom die Iran zou hebben heeft zelf atoombommen, in elk geval hebben ze nog geen bewijs van de Iraanse bom getoond. In elk geval hebben ze in Irak op exact dezelfde manier gelogen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:37 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb net in het verdomme vorige topic nog een lijst met redenen opgesteld van waarom het achterlijk is om zomaar blind te beweren dat Israël de enige aggressor is in het conflict met Iran. Iets waar niemand van jullie ook maar iets op in te brengen had. Tot je daar op in bent gegaan ga je niet zulke dingen roepen.
Denk dat het probleem aan beide kanten is dat een andere mening gelijk staat aan het extreme van de andere kant.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
In de ogen van veel mensen is ruim de helft van de bevolking (en de politici) extreem links, maar dat komt omdat ze zelf extreem rechts zijn en dat als centrum zien. Dan is de VVD al "linksig".
Nouja als wij de enige leveraar zijn, iets wat ik niet had verwacht dan verandert dat inderdaad hoe effectief het is. Ik dacht dat Nederland nauwelijks wapens maakte dus ook weinig daaraan zou bijdragen. In dat geval vind ik het geen populistisch maar een principieel voorstel.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:47 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Maar als het geen effect heeft, is het ook geen effectief pressiemiddel natuurlijk.
Ik heb ook in die post gezet dat alles wat ik opsomde aantoonbaar waar is. Je gaat niet wegkomen met een simpele 'je praat poep'.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:58 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Dit is toch niet het Israel -Gaza topic. Ik was een reactie aan het typen. Je plaatst een hoop onwaarheden alles makkelijk weerlegbaar. Beide partijen zeggen jaar en dag elkaars regime te willen omverwerpen. Beide partijen moorden buiten de landsgrenzen. Israel liegt over de atoombom die Iran zou hebben heeft zelf atoombommen, in elk geval hebben ze nog geen bewijs van de Iraanse bom getoond. In elk geval hebben ze in Irak op exact dezelfde manier gelogen.
Bekijk deze YouTube-video
Misschien het belangrijkste. Israel is bij deze oorlog degene die de eerste slag over andermans grens deed. Dat lijkt me een duidelijke indicatie wie de agressor is.
Voor de duidelijkheid ik vind Iran ook een vreselijk regime en hoop dat het regime valt. Maar Israel dat onder valse voorwendselen invalt is zeker niet eenzijdig enkel een slachtoffer. Alsof Iran zo'n kort rokje heeft dat Israel wel aan de billen moest zitten! Misschien cliché maar hier vechten twee die allebij schuld dragen.
De hele campagne gaat straks over Israël en migratie, let maar opquote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:04 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Bijna het hele congres ging over Israël, migratie en identity politics. Timmermans gaat geen premier worden.
Nee je bent de gedachtepolitie niet. De gedachte erachter is druk zetten op Israel. We willen geen wapens leveren aan een land dat keihard mensenrechten schendt. Als dit over Yemen had gegaan had niemand het íets geboeid. Dan had niemand gezegd maar de onschuldige Yemeni die hieronder leiden dan??? Jij maakt er veel meer van dan het is.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:53 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het gaat er niet om dat het alleen maar theoretisch is. Het gaat om de gedachte erachter, en dat is toch echt daadwerkelijk een "we moeten Israël de mogelijkheid om zichzelf te verdedigen ontnemen" omdat ze boos zijn dat Israël Iran heeft aangevallen en dat volgens hun nooit had gedaan zonder die verdediging.
Mosterd na de maaltijd? Ken je de situatie in Gaza? 2 miljoen mensen worden aan hongersnood onderworpen, alle ziekenzorg is compleet overbelast onderbemand zonder genoeg spullen. Er ligt een plan voor het Etnisch zuiveren van heel Gaza. Wat de fuck lul je met mosterd na de maaltijd. Ja op het tempo dat Europa iets onderneemt is het straks mosterd na de maaltijd ja onze bijdrage om dit te stoppen.quote:Die argumentatie valt al in duigen puur door het simpele feit dat het mosterd na de maaltijd is, en dan blijven de enorme nadelen over. De motie was symbolisch, maar het zegt zo enorm veel over waar de partij staat.
En dat is waar iedereen over valt, dat er wordt geaccepteerd dat het principieel juist is dat er dit soort onschuldige burgerslachtoffers gaan vallen. Niet door handelen van anderen, nee door feitelijk hulp te ontzeggen dat je in je handen hebt en waarvan je relatief simpel in staat bent om te delen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nouja als wij de enige leveraar zijn, iets wat ik niet had verwacht dan verandert dat inderdaad hoe effectief het is. Ik dacht dat Nederland nauwelijks wapens maakte dus ook weinig daaraan zou bijdragen. In dat geval vind ik het geen populistisch maar een principieel voorstel.
Wat een bullshit. Serieus door het minder leveren aan de verdediging van Israel kan Rusland volgens jou meer drones ontvangen. Het argument was toch dat onze wapens niet bijdragen aan de aanvallende capaciteit van Israel. Op welke manier zorgt minder luchtafweer in Israel dan dat Iran meer drones kan leveren?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:57 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Iran kan onder deze druk stuk minder leveren aan Rusland. Is de bevolking in Oekraïne wel blij mee denk ik. PvdA gl kan het niet zoveel schelen.
En dan wordt Bontebal premierquote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:04 schreef Nattekat het volgende:
[..]
De hele campagne gaat straks over Israël en migratie, let maar op
Oh, ik ben typisch links. Leven en laten leven, anderen behandelen zoals je zelf behandelt wilt worden en een degelijk sociaal beleid, waarbij we de dingen wat eerlijker verdelen en er voor zorgen dat de dingen die iedereen nodig heeft, ook voor ons allemaal beschikbaar zijn.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:56 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Laat ook maar, het is me inmiddels wel duidelijk wat voor type je bent.
Je bent de hele tijd al niets anders aan het doen dan mij framen, zelfs nadat ik gezegd heb dat het voor mijn argumentatie niet relevant is welk labeltje erbij hoort, die post is zo doorzichtig als wat.
Nee, dat is niet de gedachte erachter. Ik heb het debat gezien en ik heb ook het eea meegekregen van het congres. Die motie draait absoluut niet om druk zetten. Als ze druk hadden willen zetten, waren er veel betere moties te verzinnen die ook veel minder polarisatie zouden opleveren. Maar fijn dat ook jij nu erkent dat die letterlijke motie te ver gaat, zijn we het daar over eens.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:06 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Nee je bent de gedachtepolitie niet. De gedachte erachter is druk zetten op Israel. We willen geen wapens leveren aan een land dat keihard mensenrechten schendt. Als dit over Yemen had gegaan had niemand het íets geboeid. Dan had niemand gezegd maar de onschuldige Yemeni die hieronder leiden dan??? Jij maakt er veel meer van dan het is.
Dus omdat Gaza verdient de onschuldige burgerbevolking van Israël het om de raketten van Iran te koppen? Ook voor Gaza zou het beter zijn als het Iraanse regime vernietigd wordt, want die steunen al sinds jaar en dag de terreurgroep Hamas.quote:[..]
Mosterd na de maaltijd? Ken je de situatie in Gaza? 2 miljoen mensen worden aan hongersnood onderworpen, alle ziekenzorg is compleet overbelast onderbemand zonder genoeg spullen. Er ligt een plan voor het Etnisch zuiveren van heel Gaza. Wat de fuck lul je met mosterd na de maaltijd. Ja op het tempo dat Europa iets onderneemt is het straks mosterd na de maaltijd ja onze bijdrage om dit te stoppen.
Niet alleen digitaal helaasquote:Op zaterdag 21 juni 2025 17:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het gedoe in Israël laat de gemoederen hoog oplopen in veel topics.
Leven en laten leven, tot het over mensen met een verkeerde mening gaat. Typisch links ja. En daar heb ik geen boodschap aan.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:09 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Oh, ik ben typisch links. Leven en laten leven, anderen behandelen zoals je zelf behandelt wilt worden en een degelijk sociaal beleid, waarbij we de dingen wat eerlijker verdelen en er voor zorgen dat de dingen die iedereen nodig heeft, ook voor ons allemaal beschikbaar zijn.
Wat vind je hiervan: al de elites van die regimes zijn aso's die hun bevolking op zitten te jutten om er zelf beter van te worden. En het interesseert ze geen reet hoeveel mensen er daarbij dood gaan. Liefst niet van hun kant, als het een democratie is. Verder boeit dat niet.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb ook in die post gezet dat alles wat ik opsomde aantoonbaar waar is. Je gaat niet wegkomen met een simpele 'je praat poep'.
Israël heeft het eerste schot gelost, dat is correct, en dat is ook iets waar ik absoluut niet achter sta. Maar goed, we kunnen helaas niet tijdreizen om dat ongedaan te maken, en die oorlog is niet eenzijdig zomaar weer te stoppen. Dan komen we weer aan bij het stukje 'De bevolking van Israël blootstellen aan raketten van Iran' waar GL-PvdA voor is. En dan is er nu een direct conflict met Iran, maar Iran bestookt Israël al heel erg lang met raketten. Direct en indirect.
Hoe kun je het nu daarover hebben terwijl de Gazanen verhongeren?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:13 schreef TweedeKlum het volgende:
is het nog over de woningnood gegaan of is dat tegenwoordig een voetnoot?
Pakhuizen van Hamas open gooien en ze hebben genoeg te vreten, next.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:15 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hoe kun je het nu daarover hebben terwijl de Gazanen verhongeren?
De motie draait om druk zetten. Hij gaat totaal niet ver. Geen wapens leveren aan een land dat in meerdere conflicten is is absoluut niet raar. Daarbij wat klaag je over polarisatie als je voor jezelf in gaat vullen wat het doel achter moties is en daarmee dan verwijten naar hele partij gaat gooien.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:10 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Nee, dat is niet de gedachte erachter. Ik heb het debat gezien en ik heb ook het eea meegekregen van het congres. Die motie draait absoluut niet om druk zetten. Als ze druk hadden willen zetten, waren er veel betere moties te verzinnen die ook veel minder polarisatie zouden opleveren. Maar fijn dat ook jij nu erkent dat die letterlijke motie te ver gaat, zijn we het daar over eens.
80% in Israel steunt de etnische zuivering dus erg veel zijn er niet onschuldig daar. Het is ook een democratie he, daar is de bevolking ook in best aardige mate verantwoordelijk voor de eigen regering. Wij zijn dat ook hier in Nederland voor onze regering. Maar nee niemand heeft het over verdienen. Het is een consequentie van het Israelische beleid dat hun burgers dan meer risico lopen.quote:Dus omdat Gaza verdient de onschuldige burgerbevolking van Israël het om de raketten van Iran te koppen? Ook voor Gaza zou het beter zijn als het Iraanse regime vernietigd wordt, want die steunen al sinds jaar en dag de terreurgroep Hamas.
Precies dit ja. Hier zie je het ook de bevolking opzetten tegen PvdA/GL is belangrijker dan wat ondernemen tegen de tragedie in Gaza. De potentiele destabilisatie van de regio met deze Iran oorlog.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:15 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Wat vind je hiervan: al de elites van die regimes zijn aso's die hun bevolking op zitten te jutten om er zelf beter van te worden. En het interesseert ze geen reet hoeveel mensen er daarbij dood gaan. Liefst niet van hun kant, als het een democratie is. Verder boeit dat niet.
En we kunnen er dus beter helemaal geen van steunen. Want je ziet wat er van komt als de VS hun steun betuigt en wapens gaat leveren. Willen wij daar aan mee doen?
Het gaat op partijcongressen nou eenmaal 90% van de tijd over zaken waar je het als leden niet helemaal eens bent. Het congres waar het verkiezingsprogramma wordt vastgesteld is een andere keer, dan gaat het vooral over sociale zaken, volkshuisvesting en klimaat, de 3 hoofdonderwerpen van deze partij.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:13 schreef TweedeKlum het volgende:
is het nog over de woningnood gegaan of is dat tegenwoordig een voetnoot?
Waaruit blijkt dat het om druk zetten gaat? Laten we daar even mee beginnen. Waaruit moet ik halen dat alles wat in die debatten gezegd is enkel symbolisch was?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:16 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
De motie draait om druk zetten. Hij gaat totaal niet ver. Geen wapens leveren aan een land dat in meerdere conflicten is is absoluut niet raar. Daarbij wat klaag je over polarisatie als je voor jezelf in gaat vullen wat het doel achter moties is en daarmee dan verwijten naar hele partij gaat gooien.
[..]
80% in Israel steunt de etnische zuivering dus erg veel zijn er niet onschuldig daar. Het is ook een democratie he, daar is de bevolking ook in best aardige mate verantwoordelijk voor de eigen regering. Wij zijn dat ook hier in Nederland voor onze regering. Maar nee niemand heeft het over verdienen. Het is een consequentie van het Israelische beleid dat hun burgers dan meer risico lopen.
Het doel van Piri is dat Israël gedwongen wordt minder aan te vallen omdat het zelf kwetsbaar is door de zwakkere verdediging. En totaal onduidelijk is dat als Israël stopt, ze dan weer wel raketten krijgen. Het ongemak zit er in dat als dat zo is, dat alleen maar een bevestiging is van bovenstaande redenatie. Tegelijkertijd is er dan geen reden meer om Israël niet van verdediging te voorzien. Men heeft zich dus in een lekker hokje geverfd.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:08 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wat een bullshit. Serieus door het minder leveren aan de verdediging van Israel kan Rusland volgens jou meer drones ontvangen. Het argument was toch dat onze wapens niet bijdragen aan de aanvallende capaciteit van Israel. Op welke manier zorgt meer luchtafweer in Israel dan dat Iran meer drones kan leveren?
80% in Israël die etnisch zuiveren wel goed zou vinden, doe normaal. Is geen enkele bron voor. Compleet idioot om te stellen, je plaatst je nu wel buiten de discussie. Maar het tekent de mentaliteit, dan is het blijkbaar geoorloofd om principieel onschuldige burgerslachtoffers goed te praten. Past in de lijn van het congres. Maar toch gek dat anderen er over vallenquote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:16 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
De motie draait om druk zetten. Hij gaat totaal niet ver. Geen wapens leveren aan een land dat in meerdere conflicten is is absoluut niet raar. Daarbij wat klaag je over polarisatie als je voor jezelf in gaat vullen wat het doel achter moties is en daarmee dan verwijten naar hele partij gaat gooien.
[..]
80% in Israel steunt de etnische zuivering dus erg veel zijn er niet onschuldig daar. Het is ook een democratie he, daar is de bevolking ook in best aardige mate verantwoordelijk voor de eigen regering. Wij zijn dat ook hier in Nederland voor onze regering. Maar nee niemand heeft het over verdienen. Het is een consequentie van het Israelische beleid dat hun burgers dan meer risico lopen.
Nee, hoor. Iedereen. Als ze het heel bont maken, moeten ze een eerlijk proces krijgen op neutraal terrein.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:11 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Leven en laten leven, tot het over mensen met een verkeerde mening gaat. Typisch links ja. En daar heb ik geen boodschap aan.
quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Waaruit blijkt dat het om druk zetten gaat? Laten we daar even mee beginnen. Waaruit moet ik halen dat alles wat in die debatten gezegd is enkel symbolisch was?
Waar moet je uithalen dat de doden nog theoretisch zijn. Nou omdat de eventuele bommen nog niet gevallen zijn. Dus dan zijn de mensen die potentieel door die eventuele bom zouden doodgaan nog niet dood. Het is dus ook geen garantie dat die bommen vallen en die hypothethische doden concrete doden worden. Mensen denken al heel veel stappen vooruit.quote:Timmermans redeneert echter dat een ‘tijdelijk’ wapenembargo de druk op de Israëlische premier Benjamin Netanyahu zal opvoeren om ‘naar de onderhandelingstafel te gaan en te stoppen met bombarderen’. Hij hoopt dat Netanyahu door het embargo gaat voelen dat hij zelf ‘niet onkwetsbaar is’. ‘Die redenering is in mijn ogen sluitend,’ aldus Timmermans.
Ja, als er een duidelijke agressor is, zoals met Rusland, is het een ander verhaal. Maar dat conflict sleept al zo lang, dat het enige wat je daar nog kunt doen is op grote schaal blauwhelmen sturen en ze geld geven als ze ontwapenen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:18 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Precies dit ja. Hier zie je het ook de bevolking opzetten tegen PvdA/GL is belangrijker dan wat ondernemen tegen de tragedie in Gaza. De potentiele destabilisatie van de regio met deze Iran oorlog.
Ik zou ook heel graag meer neutraliteit zien, niet om Iran te steunen maar omdat onze steun daar alleen maar backfired en ons deels medeplichtig maakt aan gruwelijkheden.
Je bedoelt al die bommen die nu uit de lucht worden geblazen door de luchtafweer die Timmermans weg wil hebben? Timmermans probeert nu te lijmen wat er nog te lijmen valt, erg logisch, maar heel die symboliek is in het debat geen moment naar voor gekomen. En dat niet allen, zelfs al was het naar boven gekomen, je speelt godverdomme politieke spelletjes over de rug van onschuldige burgers.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
[..]
Waar moet je uithalen dat de doden nog theoretisch zijn. Nou omdat de eventuele bommen nog niet gevallen zijn. Dus dan zijn de mensen die potentieel door die eventuele bom zouden doodgaan nog niet dood. Het is dus ook geen garantie dat die bommen vallen en die hypothethische doden concrete doden worden. Mensen denken al heel veel stappen vooruit.
Alsof ik heel de tijd zou zeggen dat als we NU DIRECT METEEN (op zijn wilders) niks aan Gaza doen er straks 500.000 dode Gazanen zijn. Ja dat zou kunnen maar dan ben ik wel extreem hard op de zaken vooruit aan het lopen. Dat is hetzelfde met direct duizenden doden toekennen aan deze motie.
Moreel failliet.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:28 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Timmermans hoopt dat hij voelt dat hij zelf niet onkwetsbaar is. Dat is precies het probleem.
Het argument is niet, we sturen geen wapens want dan kan hij niet aanvallen. Nee het argument is, we sturen de wapens voor verdediging niet zodat hij kwetsbaar is als hij gaat aanvallen. De druk van onschuldige burgerslachtoffers is het pressiemiddel. Walgelijk.
Dus, de oorlog moet zeker gewoon doorgaan, want Israël staat in zijn recht, maar de doden moeten voornamelijk aan de andere kant vallen? Hoeveel islamieten per jood is nog een acceptabele ratio?quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:28 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Timmermans hoopt dat hij voelt dat hij zelf niet onkwetsbaar is. Dat is precies het probleem.
Het argument is niet, we sturen geen wapens want dan kan hij niet aanvallen. Nee het argument is, we sturen de wapens voor verdediging niet zodat hij kwetsbaar is als hij gaat aanvallen. De druk van onschuldige burgerslachtoffers is het pressiemiddel. Walgelijk.
Timmermans probeert gewoon het aantal slachtoffers aan beide kanten te verminderen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:30 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je bedoelt al die bommen die nu uit de lucht worden geblazen door de luchtafweer die Timmermans weg wil hebben? Timmermans probeert nu te lijmen wat er nog te lijmen valt, erg logisch, maar heel die symboliek is in het debat geen moment naar voor gekomen. En dat niet allen, zelfs al was het naar boven gekomen, je speelt godverdomme politieke spelletjes over de rug van onschuldige burgers.
Dat is nogal een valse tegenstellingquote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus, de oorlog moet zeker gewoon doorgaan, want Israël staat in zijn recht, maar de doden moeten voornamelijk aan de andere kant vallen? Hoeveel islamieten per jood is nog een acceptabele ratio?
Of hoe moet ik dat zien?
Mijn standpunt? Oorlog beginnen sta ik absoluut niet achter. Maar nu die oorlog bezig is mag het wat mij betreft afgemaakt worden ook. Het is voor iedereen, behalve Rusland, de beste uitkomst als de grootste destabilisator van de omgeving uitgeschakeld wordt.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus, de oorlog moet zeker gewoon doorgaan, want Israël staat in zijn recht, maar de doden moeten voornamelijk aan de andere kant vallen? Hoeveel islamieten per jood is nog een acceptabele ratio?
Of hoe moet ik dat zien?
Op een volstrekt onaanvaardbare manier.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Timmermans probeert gewoon het aantal slachtoffers aan beide kanten te verminderen.
Hoe bedoel je dat het onduidelijk is of Israel als ze zich weer aan verdragen gaan houden weer rakketten zou krijgen. Dat is toch het idee van een pressiemiddel dat als je een overeenkomst bereikt je dan dus weer kan leveren. In elk geval fijn dat je toegeeft dat de levering van deze raketten bijdraagt aan Israels aanvalskracht. In het Nederlandse politiek topic hielden sommige vol dat nee dit werkt enkel verdedigend.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:19 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Het doel van Piri is dat Israël gedwongen wordt minder aan te vallen omdat het zelf kwetsbaar is door de zwakkere verdediging. En totaal onduidelijk is dat als Israël stopt, ze dan weer wel raketten krijgen. Het ongemak zit er in dat als dat zo is, dat alleen maar een bevestiging is van bovenstaande redenatie. Tegelijkertijd is er dan geen reden meer om Israël niet van verdediging te voorzien. Men heeft zich dus in een lekker hokje geverfd.
Ja dat weet ik. Er verkopen wel meer landen aan Rusland. De EU koopt geloof ik ook nog altijd meer in Rusland dan dat het Oekraine aan steun geeft. Ik weet niet of ik Iran kwalijk kan nemen dat ze wapens verkopen aan een conflictgebied zolang wij wapens leveren aan een conflictgebied. Heeft Iran dan ook geen verplichting om wapens te blijven leveren aan Rusland omdat er anders misschien onschuldige Russen doodgaan.quote:En dat de aanval op Iran het Oekraïne conflict raakt kan je overal lezen. Maar zie oa dit artikel: https://www.businessinsid(...)ional=true&r=US&IR=T
En dat de commandant die de drone leveranties regelde is omgekomen.
Dit is absoluut niet nieuw voor me. Ik vind je geopolitieke analyse juist heel amateuristisch en grote gaten vertonen.quote:Je doet alsof deze logica en samenhang van onderwerpen steeds nieuw is, maar het is je al tig keer uitgelegd. Maar aangezien het blijkbaar nieuw is, kan het nooit zijn meegenomen in de geopolitieke weging. En dat is precies het probleem waar ik eerder op doelde maar je alleen maar op kon antwoorden dat mijn analyse niet klopt. Zonder duiding. Het is geopolitiek amateurisme
Er is inderdaad een poll gedaan met een van de uitkomsten dat 82% van de Israëlische Joden etnische zuivering steunt: https://archive.ph/zs62Equote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:23 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
80% in Israël die etnisch zuiveren wel goed zou vinden, doe normaal. Is geen enkele bron voor. Compleet idioot om te stellen, je plaatst je nu wel buiten de discussie. Maar het tekent de mentaliteit, dan is het blijkbaar geoorloofd om principieel onschuldige burgerslachtoffers goed te praten. Past in de lijn van het congres. Maar toch gek dat anderen er over vallen![]()
Dan had hij dit voordat de strijd los barstte moeten roepen. Dan had ik (en velen met mij) het nog steeds een raar voorstel gevonden overigens, maar de timing is echt heel, heel erg slecht.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Timmermans probeert gewoon het aantal slachtoffers aan beide kanten te verminderen.
Lol? Haaretz is geen bron. https://www.haaretz.com/i(...)22-a9d7-9ef6af930000quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:23 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
80% in Israël die etnisch zuiveren wel goed zou vinden, doe normaal. Is geen enkele bron voor. Compleet idioot om te stellen, je plaatst je nu wel buiten de discussie. Maar het tekent de mentaliteit, dan is het blijkbaar geoorloofd om principieel onschuldige burgerslachtoffers goed te praten. Past in de lijn van het congres. Maar toch gek dat anderen er over vallen![]()
Is een vrij gerespecteerd nieuwsblad. Ik weet dat veel mensen erg naief zijn over de politiek realiteit binnen Israel, dat land is extreem geradicaliseerd. Die Smotrich en Ben Gvir die we gesanctioneerd hebben komen niet in de regering omdat het allemaal PvdA burgers zijn daar he. Kijk dit is precies wat ik bedoel, je kent de situatie niet en je zet me meteen buiten spel want het past niet in hoe je het graag zou zien.quote:Yes to Transfer: 82% of Jewish Israelis Back Expelling Gazans
Dus preventief een paar atoombommetjes er op? Dan is het snel afgelopen.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:34 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Mijn standpunt? Oorlog beginnen sta ik absoluut niet achter. Maar nu die oorlog bezig is mag het wat mij betreft afgemaakt worden ook. Het is voor iedereen, behalve Rusland, de beste uitkomst als de grootste destabilisator van de omgeving uitgeschakeld wordt.
En ik blijf hierachter staan zo lang er geen onnodige burgerslachtoffers vallen. Exclusief lui die aan de kernwapens werken, want die framet de NOS weer als dusdanig.
Alleen lees en zie je die redenaties overal, maar goed prima dat jij het anders ziet.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:38 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat het onduidelijk is of Israel als ze zich weer aan verdragen gaan houden weer rakketten zou krijgen. Dat is toch het idee van een pressiemiddel dat als je een overeenkomst bereikt je dan dus weer kan leveren. In elk geval fijn dat je toegeeft dat de levering van deze raketten bijdraagt aan Israels aanvalskracht. In het Nederlandse politiek topic hielden sommige vol dat nee dit werkt enkel verdedigend.
Volgens mij interpreteer je de motie echt heel anders dan ik. Het lijkt alsof je denkt dat het stoppen met wapens leveren aan alleen Israel forever want Netanyahu is een walgelijk mens is.
Ik interpreteer het als we stoppen met leveren van wapens aan Israel zo lang ze kunnen bijdragen aan de etnische zuivering in Gaza en de illegale oorlog in Iran.
[..]
Ja dat weet ik. Er verkopen wel meer landen aan Rusland. De EU koopt geloof ik ook nog altijd meer in Rusland dan dat het Oekraine aan steun geeft. Ik weet niet of ik Iran kwalijk kan nemen dat ze wapens verkopen aan een conflictgebied zolang wij wapens leveren aan een conflictgebied. Heeft Iran dan ook geen verplichting om wapens te blijven leveren aan Rusland omdat er anders misschien onschuldige Russen doodgaan.
[..]
Dit is absoluut niet nieuw voor me. Ik vind je geopolitieke analyse juist heel amateuristisch en grote gaten vertonen.
"zo lang er geen onnodige burgerslachtoffers vallen"quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dus preventief een paar atoombommetjes er op? Dan is het snel afgelopen.
Als Israel geen luchtafweer zou hebben of minder zouden er juist meer slachtoffers aan beide kanten kunnen vallen, want dan zou Israel minder raketten kunnen toleren van de andere partijen, en daardoor nog harder toeslaan dan ze nu doen. Dat is de andere kant van het argument.quote:Op zaterdag 21 juni 2025 18:33 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |