abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217891610
Het probleem met de woningmarkt is dat het tekort aan woningen al decennia speelt. Het is al jarenlang beleid om bewust schaarste te creëren, om zo de prijzen op niveau te houden (en als het niet bewust was, dan is dat de logische uitkomst). Als iemand dan in de situatie komt dat hij of zijn kinderen er maar niet in slagen een goede woning te vinden, is het prima te begrijpen dat diegene er nul vertrouwen in heeft dat de middenpartijen, die de problemen jarenlang hebben laten groeien, deze keer toch echt voor de oplossing gaan zorgen.

Ik moet zeggen dat als je nu nog verwacht dat Wilders voor een stabiel beleid zorgt dat die problemen gaat aanpakken, dan gaat er ook aardig wat mis. Maar dat er veel kiezers zullen zijn die zoeken naar een alternatief voor de partijen sowieso niets voor hen gaan doen, is niet zo vreemd.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_217891623
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 09:53 schreef quo_ het volgende:

[..]
Lekkere bron zeg. Het downplayen en vaag doen over de bronnen straalt er van af.
Het is duidelijk wat de missie van deze club is.
[..]
Dus binnen een paar posts zit je al 5% mis
[..]
Letterlijk vanuit de bron die je zelf aandraagt:

De ervaring van het COA is dat er gemiddeld 1,7 statushouders per woning worden gehuisvest. Volgens dat gegeven zouden er over de periode 2015-2021 (jan-juni) gemiddeld 13.888 woningen per jaar beschikbaar zijn gesteld voor statushouders die zijn gehuisvest.

Dat is al bijna 100% anders dan wat je eerder postte.
Als je zo onhandig met getallen en lukraak dingen plakt die je het beste uitkomen hou dan op met de pogingen anderen de les te lezen op basis van cijferbrij die je zelf niet begrijpt.
Ik begrijp de cijfers prima. Feit is dat asiel naar 0 brengen (wat niet eens mogelijk is zonder vol Noord-Korea style te gaan) geen significante invloed heeft op de wachtlijsten voor een sociale huurwoning en al helemaal geen invloed op de rest van de woningmarkt.

Mensen die wat anders beweren houden echt zichzelf voor de gek.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_217891661
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 09:54 schreef Fred_B het volgende:
Het probleem met de woningmarkt is dat het tekort aan woningen al decennia speelt. Het is al jarenlang beleid om bewust schaarste te creëren, om zo de prijzen op niveau te houden (en als het niet bewust was, dan is dat de logische uitkomst).
Het heeft vooral 2 redenen:

- de bouwstop tijdens de kredietcrisis, als er toen gewoon was doorgebouwd en niet allerlei bouwbedrijven failliet waren gegaan, waardoor allerlei bouwvakkers zich hebben omgeschood, dan hadden we nu zo'n 250.000 woningen meer.
- er is gebruikt van verkeerde modellen. Modellen uit de jaren 90 zijn niet snel genoeg aangepast om langer alleen wonen (pas samenwonen na je 32e), scheiden (elk gezin heeft tegenwoordig 2 huizen nodig, kinderen hebben een slaapkamer bij pappa en bij mamma) en langer thuis wonen (ouderen gaan minder snel naar een verzorgingstehuis) op te vangen. Daardoor is het aantal benodigde woningen structureel te laag ingeschat.

Dat is dus niet bewust. Doorbouwen tijdens de kredietcrisis en miljarden in woningbouw gooien om geen bedrijven failliet te laten gaan, had gegarandeerd een Motie van Wantrouwen en een decimering tijdens de verkiezingen opgeleverd. Die modellen zijn voor zover bekend ook niet bewust verkeerd gehouden.

We zitten met een opeenstapeling van die beide fouten, daardoor hebben we nu een probleem op de woningmarkt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 9 juni 2025 @ 10:03:36 #154
319979 Fok-it
All is well
pi_217891672
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 18:13 schreef Lavenderr het volgende:

[..]
.Dat laatste lijkt me duidelijk.
Maar je gaat gewoon serieus geen voorbeelden of uitleg geven? Lekker als mod gewoon het irrationele angstgezaai rond Timmermans verder aanwakkeren en dan verder te beroerd zijn dat te beargumenteren?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_217891726
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 10:03 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Maar je gaat gewoon serieus geen voorbeelden of uitleg geven? Lekker als mod gewoon het irrationele angstgezaai rond Timmermans verder aanwakkeren en dan verder te beroerd zijn dat te beargumenteren?
Timmermans pakt je shag af en komt je wijf neuke jonguh!!
  maandag 9 juni 2025 @ 10:11:11 #156
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_217891732
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 08:57 schreef Monolith het volgende:
Als mensen cijfers wegwuiven met een beroep op 'gezond verstand', dan weet je ook wel hoe laat het is.
Als mensen niet welgevallen cijfers negeren dan krijg je dat ja.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_217891744
quote:
16s.gif Op maandag 9 juni 2025 08:43 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Eind 2022 waren er 2,1 miljoen corporatiewoningen, waarvan ruim 46.000 (2,1 %) bewoond werden door een statushoudersgezin. Inclusief voormalig statushouders was dat bijna 161.000 woningen (7,5 %). Als we terugkijken naar het woningtekort, dan is dat dus 161.000/279.000 * 100% grofweg 57%.

Dat zou ik significant noemen.
Keihard gelachen.

Doe nog is een cursusje statistiek :)
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_217891753
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 10:02 schreef Hanca het volgende:

[..]

- de bouwstop tijdens de kredietcrisis, als er toen gewoon was doorgebouwd en niet allerlei bouwbedrijven failliet waren gegaan, waardoor allerlei bouwvakkers zich hebben omgeschood, dan hadden we nu zo'n 250.000 woningen meer.
- er is gebruikt van verkeerde modellen. Modellen uit de jaren 90 zijn niet snel genoeg aangepast om langer alleen wonen (pas samenwonen na je 32e), scheiden (elk gezin heeft tegenwoordig 2 huizen nodig, kinderen hebben een slaapkamer bij pappa en bij mamma) en langer thuis wonen (ouderen gaan minder snel naar een verzorgingstehuis) op te vangen. Daardoor is het aantal benodigde woningen structureel te laag ingeschat.

Dat is dus niet bewust. Doorbouwen tijdens de kredietcrisis en miljarden in woningbouw gooien om geen bedrijven failliet te laten gaan, had gegarandeerd een Motie van Wantrouwen en een decimering tijdens de verkiezingen opgeleverd. Die modellen zijn voor zover bekend ook niet bewust verkeerd gehouden.

We zitten met een opeenstapeling van die beide fouten, daardoor hebben we nu een probleem op de woningmarkt.
Als je in 2025 nog terug grijpt op de kredietcrisis (begonnen in 2007) denk ik dat je zeker niet moet nalaten om ook het bombardement op Rotterdam in 1940 en de watersnoodramp van 1953 mee te nemen in je "analyse" van het woningtekort.
-
pi_217891787
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 10:14 schreef quo_ het volgende:

[..]
Als je in 2025 nog terug grijpt op de kredietcrisis (begonnen in 2007) denk ik dat je zeker niet moet nalaten om ook het bombardement op Rotterdam in 1940 en de watersnoodramp van 1953 mee te nemen in je "analyse" van het woningtekort.
Het toen niet bouwen van zo'n 200.000 woningen en het failliet gaan van bijna alle bouwbedrijven waardoor we nou een tekort aan bouwvakkers hebben is gewoon een belangrijke basis van het huidige woningtekort. Dat snapt toch iedereen die minstens de kleuterschool heeft doorlopen?
pi_217891801
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 10:02 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar het is toch, in elk geval in het lagere segment, al zo lang als ik me kan herinneren zo dat het moeilijk is om een (huur)woning te vinden? 30 jaar terug had je ook al lange wachtlijsten. Dat er dan even een dipje in zat in de kredietcrisis is mooi, maar in die tijd zijn de mensen zelf niet verdwenen.

Er zal toen vast wat angst zijn geweest dat veel mensen met een te duur gekocht huis waren komen te zitten als er fanatiek was gebouwd, maar met het huidige alternatief dat een doorsnee rijtjeshuis in Zoetermeer een half miljoen kost, gaat er toch heel wat meer mis. En dat is in de periode erna bepaald niet aangepakt.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_217891812
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 00:39 schreef -XOR- het volgende:
Klopt, op rechts projecteren ze hun eigen fascistische trekken op GroenLinks en pushen dat narratief dwars door alles heen.
Beetje flauw om alles op rechts te projecteren. Ook onder de PvdA stemmers (waar ik er zelf één van ben) is er veel weerstand tegen de fusie met GL.
pi_217891870
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 10:21 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Maar het is toch, in elk geval in het lagere segment, al zo lang als ik me kan herinneren zo dat het moeilijk is om een (huur)woning te vinden? 30 jaar terug had je ook al lange wachtlijsten. Dat er dan even een dipje in zat in de kredietcrisis is mooi, maar in die tijd zijn de mensen zelf niet verdwenen.

Er zal toen vast wat angst zijn geweest dat veel mensen met een te duur gekocht huis waren komen te zitten als er fanatiek was gebouwd, maar met het huidige alternatief dat een doorsnee rijtjeshuis in Zoetermeer een half miljoen kost, gaat er toch heel wat meer mis. En dat is in de periode erna bepaald niet aangepakt.
In die periode daarna hadden we dus geen bouwvakkers, na de kredietcrisis is het bouwvakkerstekort nooit opgelost. Voor de kredietcrisis bouwden we 100.000 huizen per jaar, daarna maar 70.000. Omdat er niet meer mensen waren om die huizen te bouwen.
pi_217891886
quote:
Maar waarom dan? Omdat er klimaatactivisten bij beide partijen zitten (of zijn Thijssen en Samsom plots geen PvdA meer)? Of omdat beide partijen exact hetzelfde verkiezingsprogramma hebben, al meer dan 15 jaar? Of omdat ze al 35 jaar exact hetzelfde denken over inclusiviteit? Waar komt die weerstand richting GL vandaan? Ik vind het echt totaal onverklaarbaar.
  maandag 9 juni 2025 @ 10:41:24 #164
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_217891913
quote:
Een paar fossielen en has-beens in een wanhopige poging om weer relevant te worden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_217892053
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 10:36 schreef Hanca het volgende:
Maar waarom dan? Omdat er klimaatactivisten bij beide partijen zitten (of zijn Thijssen en Samsom plots geen PvdA meer)? Of omdat beide partijen exact hetzelfde verkiezingsprogramma hebben, al meer dan 15 jaar? Of omdat ze al 35 jaar exact hetzelfde denken over inclusiviteit? Waar komt die weerstand richting GL vandaan? Ik vind het echt totaal onverklaarbaar.
Omdat theorie en praktijk niet hetzelfde zijn. De PvdA is in haar opvattingen veel gematigder dan GL, en een stuk minder hypocriet, wereldvreemd en elitair bovendien...
pi_217892070
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 10:20 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het toen niet bouwen van zo'n 200.000 woningen en het failliet gaan van bijna alle bouwbedrijven waardoor we nou een tekort aan bouwvakkers hebben is gewoon een belangrijke basis van het huidige woningtekort. Dat snapt toch iedereen die minstens de kleuterschool heeft doorlopen?
Op basis van CBS data heeft chatgpt een grafiekje gemaakt over de groei van de woningvoorraad tussen 2000 en 2024.
In de periode 2007 tm 2013, die dus de kredietcrisis royaal omvat, blijkt dat de woninggroei zelfs boven het gemiddelde van de getoonde 25-jaars periode ligt.
De "gemiste" 200.000 woningen is een volkomen verzinsel.
Ook de lagere productie in 2015 t/m 2017 is nadien weer ingehaald.

Pure poep dus dat gepraat over kredietcrisis, failliete bouwbedrijven en ontbrekende bouwvakkers.

-
pi_217892086
quote:
7s.gif Op maandag 9 juni 2025 11:06 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
Omdat theorie en praktijk niet hetzelfde zijn. De PvdA is in haar opvattingen veel gematigder dan GL, en een stuk minder hypocriet, wereldvreemd en elitair bovendien...
Ja, Lisa Westerveld is hypocriet, wereldvreemd en elitair? Of Tom van der Lee, Suzanne Kröger, Laura Bromet zijn dat? Echt waar? Hoe kom je daar bij?
pi_217892644
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 11:12 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, Lisa Westerveld is hypocriet, wereldvreemd en elitair? Of Tom van der Lee, Suzanne Kröger, Laura Bromet zijn dat? Echt waar? Hoe kom je daar bij?
GL en PvdA stemde voor de fusie al 97,5% hetzelfde, derhalve is het volgens mij meer de achterban, het beeld en het gevoel dat verschilt dan dat het de ideeën zijn. Toch hoor ik het vaker en is het volgens mij een beetje zo’n claim als Timmermans dat is pas erg.
pi_217892701
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 12:26 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
GL en PvdA stemde voor de fusie al 97,5% hetzelfde, derhalve is het volgens mij meer de achterban, het beeld en het gevoel dat verschilt dan dat het de ideeën zijn. Toch hoor ik het vaker en is het volgens mij een beetje zo’n claim als Timmermans dat is pas erg.
Tja, uiteindelijk zorg je als partij toch zelf welke poppetjes je daar neerzet. Mede daardoor zitten we nu ook met de huidige situatie in Amerika.

Overigens vind ik het prima dat mensen gewoon oogkleppen (oorkleppen??) op doen voor dat tegengeluid. Zelf ben ik wel een beetje moe aan het worden om iedereen die het niet met je eens bent voor simpel of troll te gaan uitschelden.

Ja, ik gebruik inderdaad af en toe extremistisch maar dat is meer om te duiden hoever iemand (imho) naar rechts of links is gegaan.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_217892883
Omdat ik mij afvroeg ( en net terug ben van een vakantiepark, grenzend aan een ander vakantiepark 8)7 )
Over huizen: …” Nederland telt in totaal 5.100 vakantie- en recreatielocaties. Op een groot deel ervan staan vakantiehuizen. In totaal staan er op 4.700 van deze locaties ('vakantieparken') zo'n 140.000 vakantiehuizen...” dd. juli 2023

En…

” Bijna 89.000 van de 140.000 vakantiehuizen zijn in particulier bezit. De meeste particuliere eigenaren, iets meer dan 62.000, bezitten 1 vakantiehuis. Bijna 8.000 particuliere eigenaren bezitten 2 of meer huizen, waarvan er 600 zelfs meer dan 5 vakantiehuizen bezitten.22 jul 2023…”

En er is meer over nagedacht:
https://www.brink.nl/lost-vakantiewoning-woningtekort-op/
pi_217893013
Is er in de Nederlandse politiek al aandacht voor de stakingen bij de NS? De partijen liggen heel ver uit elkaar en in totaal wordt er 4+1 dag gestaakt zoals er nu voor staat. En daar hebben heel veel mensen last van, zeker omdat ze ook op dinsdag en donderdag (deze week) en maandag (volgende week) gaan staken

De NS lijdt verlies dus kan dit niet oplossen, het ministerie heeft geen minister en waarschijnlijk ook geen geld. Dus dit kan wel eens een heet hangijzer gaan worden.

Op basis van de salariskosten en het verschil tussen vraag en aanbod zal het om zo'n 50-75 miljoen gaan. Dat is alleen wel structureel. De kaartjes zijn al extreem verhoogd dit jaar dus daar kan het geld ook niet gevonden worden.
  maandag 9 juni 2025 @ 13:26:53 #172
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_217893073
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 13:20 schreef Faraday01 het volgende:
Is er in de Nederlandse politiek al aandacht voor de stakingen bij de NS? De partijen liggen heel ver uit elkaar en in totaal wordt er 4+1 dag gestaakt zoals er nu voor staat. En daar hebben heel veel mensen last van, zeker omdat ze ook op dinsdag en donderdag (deze week) en maandag (volgende week) gaan staken

De NS lijdt verlies dus kan dit niet oplossen, het ministerie heeft geen minister en waarschijnlijk ook geen geld. Dus dit kan wel eens een heet hangijzer gaan worden.
Ik denk het niet.

OV is op zich ook een groot vraagstuk, wat op dit moment geen prioriteit heeft. Maar het is wel verweven met veel dingen. Het wordt overal steeds drukker, zeker op de snelwegen dan lijkt een goed OV mij zeer belangrijk. Je zou het liefst meer mensen in OV willen hebben dan in auto's. Moet je wel een visie voor hebben. Wat wil je aan netwerk hebben over 5 jaar, 10 jaar, 15 jaar?

Zeker ook als je ergens nieuwe wijken of steden wil bouwen moet je dit al vroeg gaan meenemen.
  maandag 9 juni 2025 @ 13:27:25 #173
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_217893080
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 12:26 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ironisch genoeg was de fusie een idee en aanbeveling van Mark Rutte.

Het is inderdaad weer een nieuwe stok die de Telegraaf heeft gevonden om mee te slaan. Een paar maand geleden was Timmermans nog een extremist die nooit aan de knoppen mocht komen anders zou Nederland in Venezuela aan de Noordzee zou veranderen, nu iedereen inziet dat dat totale onzin is, is Frans opeens niet meer zo'n verkeerde kerel maar omdat je GroenLinks er nu in een combideal bij krijgt je opeens met allemaal extremisten zou worden opgescheept zonder ooit met concrete voorbeelden aan te kunnen komen.

De wet van -XOR- gaat ook deze keer weer op.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_217893404
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2025 13:27 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ironisch genoeg was de fusie een idee en aanbeveling van Mark Rutte.

Het is inderdaad weer een nieuwe stok die de Telegraaf heeft gevonden om mee te slaan. Een paar maand geleden was Timmermans nog een extremist die nooit aan de knoppen mocht komen anders zou Nederland in Venezuela aan de Noordzee zou veranderen, nu iedereen inziet dat dat totale onzin is, is Frans opeens niet meer zo'n verkeerde kerel maar omdat je GroenLinks er nu in een combideal bij krijgt je opeens met allemaal extremisten zou worden opgescheept zonder ooit met concrete voorbeelden aan te kunnen komen.

De wet van -XOR- gaat ook deze keer weer op.
Dat van GroenLinks was natuurlijk al veel langer bekend. Daarvoor hoef je alleen maar naar Amsterdam te kijken.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_217895865
twitter
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')